0
0

بخش پرسش و پاسخ برای پکیج نقشه کشی برق ساختمان در اتوکد

9018 بازدید

همانطور که می‌دانید تمام کتاب ها و دوره هایی که در سایت آموزش برق عرضه می شوند، دارای بخش پرسش و پاسخ هستند و تهیه کنندگان این دوره ها می توانند سوالات و مشکلات پیش آمده را مستقیم از مدرس دوره بپرسند. اگر شما هم پکیج آموزش نقشه کشی برق ساختمان در اتوکد را خریداری کرده‌اید و سوال یا ابهامی برایتان پیش آمده است، می توانید در پایین این صفحه سوال‌تان را مطرح کنید. معمولاً در کمتر از ۲۴ ساعت به سوالات شما پاسخ داده می شود.
تا امروز به بیش از ۱۵۰ سوال پاسخ داده شده است. در ضمن مطالعه سوالات پایین خالی از لطف نیست، شاید سوالات کاربران قبلی، سوال شما هم بوده باشد.

بخش پرسش و پاسخ برای خوانندگان کتاب برق ساختمان

 

پیشنهاد می کنیم در حین مشاهده پکیج آموزش نقشه کشی برق ساختمان در اتوکد یک قلم و کاغذ کنار دستتان بگذارید و سوالاتی را که برایتان پیش می‌آید یاداشت کنید، و اگر تا پایان این مجموعه به جواب نرسیدید، آنگاه در فرم پایین این صفحه سوال را مطرح بفرمایید و چند ساعت بعد پاسخ سوالتان را دریافت کنید.

آدرس ایمیل خود را به دقت وارد کنید، زیرا پاسخ های شما به همان آدرس ارسال خواهد شد.

آموزش نقشه کشي برق ساختمان در اتوکد

مهندس پژوهان (طراح و آموزش دهنده این مجموعه) فقط جمعه ها، ولی بنده تا جایی که در تخصصم باشد هر شب به سوالات شما پاسخ خواهم داد.
با تشکر: مهندس مرادی – ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

 

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=8209
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

266 نظر در مورد بخش پرسش و پاسخ برای پکیج نقشه کشی برق ساختمان در اتوکد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام و درود. عید شما هم مبارک.۱-خیر پریز میانی ۶دسی بل افت دارد ولی پریز انتهایی ۲ دسی بل. و با اینکه ۲ دسی بل افت هم برای مسیر رسیدن به پریز انتهایی داریم ولی باز هم بیشترین افت در پریز میانی است.
    ۲-روش محاسبه مهندس روحی متفاوت است چون دقیقا برند و کاتولوگ تب اف واسپلیتر مشخص است. ولی روشی که من گفتم بصورت حدودی و با تقریب بیشتر مقدار قدرت امپلی فایر را تخمین میزند. چون معمولا در مرحله طراحی برند و نوع تپ افی که قرار است مالک خریداری کند مشخص نیست پس ناگزیریم بصورت تقریبی ان را حساب کنیم.
    ۳-در فصل اعلام حریق در چند دقیقه اول فیلم جدول ۱۳-۹-۱-۸ را بررسی کردیم که در آن وجود سیستم های جریان ضعیف برای ساختمان های مختلف را بررسی کردیم. در این جدول گفته شده برای ساختمان های مسکونی ۵ طبقه و بیشتر انتن مرکزی اجباری است.
    ۴-این سوال را قبلا هم پرسیدید حتما فراموش کرده اید که دوباره سوال کردید. پاسخ را به این صورت داده بودم که: برای اعلام حریق از کابلFIRE RESISTANCE CABLES استفاده کنید. که کابل مقاوم در برابر حریق است.(در نقشه ها به همین صورت آن را بنویسید. از زیرمجموعه های این کابل N2XH وRE-2X(St)QY هستند که نصاب هر کدام را خواست استفاده میکند.NYAF اشتباه است)
    ۵-بله الان متوجه شدم که یک دتکتور دودی اضافه گذاشته ام.

    ۱۱

  2. سلام
    در طراحی روشنایی راه پله ارتباط چراغهای راه پله را یکبار گفتید سری هست یکبار گفتید موازی هست بالاخره؟همون سری به درسته؟
    همچنین ارتباط شستی ها موازی هست یا سری؟

    ۱۱

    1. سلام، از بابت لوله گذاری اگر نگاه کنیم میشه سری. و از بابت سیمکشی که نگاه کنیم (۲ رشته سیم داخل لوله) میشه موازی.
      چشمی ها هم همینطور هست مثل چراغ های راه پله.

      ۱۳

  3. سلام و احترام خدمت شما
    ۱-چرا سایز کلید مینیاتوری آسانسور داخل تابلو مشاعات و داخل تابلو آسانسور یکی است اشکال ندارد؟ قضیه سلکتیویته رعایت نمیشه این طوری
    ۲- در رایزر دیاگرام برق فیدرهای تابلو مشاعات کشیده نشد اشکال ندارد مثل فیدر انتن مرکزی یا پمپ آب

    ۱۳

    1. سلام. نه اشکالی ندارد.
      رایزردیاگرام برق به همین صورت کشیده میشود و فقط بصورت یک شماتیک کلی رسم میشود. (در زمان طراحی تابلو برق ها باید جزئیات انها را مشخص کنیم.)

      ۱۳

  4. سلام خسته نباشید
    پارسال دوره طراحی رو ازتون گرفتم
    الان داخل اکسل برای سایز سیم و کابل رو که استفاده میکنم بیشتر گزینه ها #NAME میزنه برا رفع این مورد باید چکار کرد تشکر

    ۱۵

    1. سلام. یکی از دلایل بروز این خطا این است که ممکن است اکسل شما قدیمی باشد یا به درستی آپدیت نشده باشد. اگر برایتان مقدور است اکسل های ورژن ۲۰۱۹ و به بالا را روی لپ تابتان نصب کنید.

      ۱۳

  5. سلام .در فصل نهم طراحی تابلو های توزیع سوال می پرسم
    ۱- شمای فنی کلید مینیاتوری اشتباه است.
    ۲- محاسبات کولر در دفترچه محاسبه انجام نشد.
    ۳-سیم نول را در جعبه مینیاتوری اشتباه گرفتید قبل از کلید نشتی جریان گرفتید این طوری کلید نشتی عمل میکنه .
    ۴-فاصله تالو کنتور تا جعبه مینیاتوری چگونه محاسبه می شود؟
    ۵-چرا برای پریز خرپشته که یک عدد از ۱۵۰۰وات در نظر گرفتید یک پریز که ضریب همزمانی ندارد؟
    ۶-چرا برای روشنایی ضریب همزمانی در نظر نگرفتید مثلا در داخل واحد ها و انباری؟
    ۷-توان ۳۶۰۰ پمپ آتش نشانی داخل فایل های شما نیست همچنین در دفترچه محاسبات جریان راه اندازی اون رو در نظر نگرفتید و ولتاژ اون رو هم ۲۳۰ گاشتید.
    ۸-در تابلو مشاعات تغذیه آنتن مرکزی چی شد؟
    ۹- در داخل تابلو مشاعات پمپ آتش نشانی و آسانسور باید قبل از کلید نشتی جریان گرفته شود ولی این کار رو نکردید؟
    ۱۰-چطور کلید مینیاتوری آسانسور ۲۵ است و کلید گردان اون ۱۶؟

    ۱۳

    1. سلام. ۱-بنده در منابعی که مبحث ۱۳ برای علامت های اختصاری معرفی کرده بود یعنی نشریه ۱۱۰ پارت ۱ و۲ و IEC60617IEC60598 علامت کلید مینیاتوری را پیدا نکردم.
      در حال حاضر چندین علامت برای کلید مینیاتوری داریم که اساتید مختلف و کتاب های مختلف استفاده کرده اند و دقیقاً معلوم نیست کدام یک درست تر است. اگر در کتاب مقررات ملی یا کتاب معتبری علامتی دیده اید معرفی کنید.
      ۲- کولر انتخابی ما ۵۰۰ وات دارد. برای این مقدار کاملا مشخص است که یک سیم ۲.۵ میلیمتر مربع کافی است برای اینکه زمان ویدئو گرفته نشود و حوصله سر بر نشود محاسبه نشد. شما برای اطمینان میتوانید در دفترچه تست کنید. (اگر توان سیستم سرمایش از ۲۰۰۰ وات بیشتر باشد حتما در دفترچه تست کنید و ببینید چه سطح مقطعی مناسب است.)
      ۳-آن فقط یک طرح شماتیک است. پس در عمل سیم نول هم وارد کلید جریان باقیمانده می شود. سیم ارت هم بصورت مجزا وارد شینه ی ارت می شود.
      ۴-بصورت تخمین باید انرا حساب کنید. اگر فاصله هر طبقه را ۳ متر بگیریم و محل رایزر برق را مشخص کنیم که کجا قرار میگیرد. از روی نقشه فاصله تابلو برق ها را تا تابلوی کنتوری باید براورد کنیم.
      ۵-بله کاملا درست است اما این پریز همانطور که در فیلم گفته شد برای تغذیه انتن مرکزی است. چون مصرف کننده مشخص است و میدانیم که چه وسیله ای به این پریز وصل میشود باید توان مصرفی وسیله برقی که در اینجا آمپلی فایر هست را وارد کنیم. در تابلو مشاعات سرخط L4 برای ان در نظر گرفته شده است.
      ۶- ضریب همزمانی روشنایی ۰.۹ تا ۱ است. که ما ۱ در نظر گرفتیم. مصارف روشنایی انقد مصرف کمی دارند که فرقی نمیکنند ضریب همزمانی در نظر گرفته شود یا نه. در هر دو صورت معمولا سایز سیم ۱.۵ و مینیاتوری ۱۰ امپر تایپ B بدست می آید.
      ۷-درست است. مقدار آن را مهندس مکانیک حتما در نقشه برای ما مشخص میکند. که برای این پروژه مهندس مکانیک مقدار انرا ۳۶۰۰ وات داده است. جریان راه اندازی وسیله برای ما مشخص نشده است پس ما نیز ناچاریم محاسبه نکنیم. ولتاژ باید ۴۰۰ ولت وارد شود که من چون با سرعت گزینه ها را وارد میکردم متوجه تغییر نکردن ولتاژ نشدم. اما نتیجه محاسبات اشتباه نیست و باید یک کلید مینیاتوری ۱۶ امپر و از سیم ۵*۲.۵ استفاده شود.
      ۹-این مورد را تا به حال نشنیده ام. در چه کتاب و رفرنسی گفته شده.
      ۱۰-بله اشتباه شده و باید هر دو ۲۵ باشند.
      مهندس مکانیک باید جدول مشخصات فنی و وات مصرفی این مصارف را به طراح برق بدهد تا طراح براساس انها محاسبات را انجام دهد: سیستم سرمایش و گرمایش(کولر ابی،گازی،فن کویل و…)، توان مصرفی اسانسور و جزئیات تابلو قدرت اسانسور، اگزاست فن های تهویه هوا در پارکینگ، توان فن های سرویس بهداشتی، فن فشار مثبت خرپشته، بوستر پمپ آب مصرفی، پمپ آتش نشانی، هر پمپ مصرفی دیگری که در ساختمان یا موتورخانه استفاده شود… همه این ها را مهندس مکانیک باید برای مهندس برق مشخص کند.
      مشکل دفترچه محاسبات برایتان حل شد؟

      ۱۵

      1. سلام .در مورد جواب سوال ۳ : نول باید وارد کلید جریان نشتی شود.
        جواب سوال ۵: یعنی آنتن مرکزی ۱۵۰۰ وات برق مصرف می کند؟ و چگونه به انتن مرکزی وصل می شود با دو شاخه باشد که ip از بین می رود نباید سیم تغذیه یک تکه استفاده شود؟
        در مورد سوال ۹ جریان راه اندازی پمپ آتش نشانی ، باعث قطع کلید نمی شود؟
        سوال ۱۰تو بعضی نقشه ها دیدم میگویند که پمپ آتش نشانی و آسانسور نباید با نشتی قطع شود.
        مشکل دفترچه حل نشد ویندوزم ۷ است می تونم آفیس ۲۰۲۱ نصب کنم ؟
        ممنونم پرسش ها رو پاسخ میدید

        ۱۱

        1. سلام. بله درسته. حواسم نبود. نول باید وارد کلید RCD شود. این تابلو برق ها چون بصورت شماتیک کشیده میشوند نمیتوانیم همه جزئیات را در انها نشان دهیم.
          البته مصرف امپلی فایر کمتر است. مثلا ۵۰ وات مصرف میکند. و برای ان باید از سیم نمره ۲.۵ و مینیاتوری ۱۶ امپر استفاده کنیم. این پریز در خرپشته نصب میشود و دوشاخه امپلی فایر به ان زده میشود. در سیستم انتن مرکزی باید از امپلی فایر استفاده کنیم تا بتوانیم سیگنال را تقویت کنیم و به طبقات پایین تر ساختمان انتقال دهیم.(سیم دو تکه نمی شود فقط وارد امپلی فایر میشود تا سیگنال تقویت شده را دریافت کند.) دلیل اینکه ۱۵۰۰ وات در نظر گرفته شد این است که شاید در خرپشته یک دریل یا فرز یا یک وسیله برقی به پریز زده شود، بتوانیم از این پریز استفاده کنیم.
          اگه در جدول توضیحات فنی تاسیسات مکانیکی و پمپ ها، مهندس مکانیک جریان راه اندازی را مشخص کرده بود باید در محاسباتمان لحاظ کنیم. در غیر اینصورت باید از مقادیر عرفی که در مراجع معتبر ذکر شده استفاده کنیم. عموما برای الکتروموتورها با روتور قفس سنجابی عددی بین ۵ تا ۱۰ برابر جریان نامی فرض میشود. برای مثال ما که پمپ اتش نشانی است اگر جریان راه اندازی ۴ تا ۵ برابر باشد تایپ کلید مینیاتوری C مناسب است و اگر جریان راه اندازی بیشتر باشد باید از تایپ D استفاده کنیم.
          خیر. افیس ۲۰۲۱ روی ویندوز ۱۰ و ۱۱ نصب میشوند.

          ۱۳

          1. سلام .امپلی فایر روی میله آنتن نصب می شود یا در جایی دیگر ؟ اخه شما میگی به پریز خرپشته نصب میشه بعد تو شماتیک انتن یک پریز کنار اون نصب کردید !
            کابل تابلو مشاعات رو اشتباه حساب نکردید آخه کابل تابلو آسانسور ۶ است تابلو مشاعات هم ۶ است نمیشه دیگه؟
            میشه کابل تابلو مشاعات رو یک بار دیگه حساب کنید و پاسخ بدید..

            ۱۳

          2. پریز و آمپلی فایر داخل خرپشته هستند و روی بام کنار انتن نیستند و در طرح شماتیک هم پریز و امپلی فایر داخل خرپشته هستند .در فصل ۶ با شکل کامل توضیح دادم که امپلی فایر در خرپشته نصب شده است. درس ها و شکل ها را با دقت بیشتری مطالعه کنید.
            این سوال رو خیلی ها میپرسند برای شما هم توضیح میدهم. کابل کنتور مشاعات درست است و میتوانیم ۶ انتخاب کنیم. درست است که سایز کابل اسانسور ۶ است ولی اسانسور همیشه در حال استفاده نیست و اگر هم استفاده شود از همه ظرفیت خود استفاده نمیکند. در این مثال میتوانیم کابل اسانسور را ۶ و کابل کنتور مشاعات را هم ۶ انتخاب کنیم و اشتباهی صورت نگرفته.

            ۱۱

  6. سلام
    جناب مهندس در سورس پروژه طراحی برق کشیده شده من همه لایه ها غیر از پلان را خاموش کردم ولی تعدادی از چراغها هنوز در نقشه باقی ماندند ایا باید طراحی برقی را delete کنم یا لایه ها را خاموش کنم که البته تعداد لایه هایی که باید خاموش کنم زیاده!!!!!
    در پلان روشنایی پارت ۲ همون اول طراحی روشنایی پارکینگ اون فلش ۱.۷ که جدا کردید من هر چی جدا می کنم فلش ۱.۷ طبق کار شما برای من افقی میشه نه عمودی همین قسمت اول که ۱.۵۶ و ۱.۷ را جدامی کنید و فلش میزنید موندم لطفا جزییات انجام این مرحله را بفرمایید

    ممنون

    ۱۱

    1. سلام. با لایه پلان چه کاری دارید؟ هدفتون از روشن یا خاموش بودن این لایه چیست؟
      اگر بخواهید میتوانید ان تعداد چراغی که در لایه پلان هستند را انتخاب و به لایه دیگری مثل برق ببرید تا در لایه پلان فقط نقشه معماری پلان قرار داشته باشد.
      در قسمت دیگری از صفحه که هیچ ترسیمی وجود ندارد تست کنید و اندازه ۱.۷ را بصورت عمودی جدا کنید اگر موفق شدید میتوانید این اندازه را کپی کنید و در قسمت هایی از نقشه که میخواهید قرار دهید. اگر نشد، ۱.۷ را بصورت افقی رسم کنید بعد با دستور rotate بچرخانید تا عمودی شود.(احتمالا تنظیمات اتوکدتان به هم ریخته که این مشکل به وجود امده)

      ۱۱

        1. یکی از دلایل بروز این خطا این است که ممکن است اکسل شما قدیمی باشد و به درستی آپدیت نشده باشد. اگر برایتان مقدور است این بار اکسل ۲۰۲۰ را روی لپ تابتان نصب کنید شاید خطا برطرف شود. یا روی یک لپ تاب دیگر دفترچه را تست کنید.

          ۱۰

  7. سلام خانم مهندس.
    عرض ادب.
    وقتتون بخیرباشه.
    خانم مهندس اپدیت میشه واسه سال دیگه؟ گفتم که یادمون باشه برای مراجعه واپدیت.
    خانم مهندس اگه قبل از اپدیت در یوتیوب یا مختص دوستانی که دوره رو تهیه کردن اموزش نحوه ایجاددفترچه محاسبه یا کم واضاف کردن به مواردومقادیر دفترچه وشخصی سازی دفترچه رو اموزش میدادید عالی میشد.
    همینطور نحوه ایجاد چندجدول توضیحات ودکمه گذاشتن و کنترل وانتخاب اون برای دفترچه محاسبات و مثل خودتون اضاف کردن فرمول یاجداول یاحتی متنی یاهرفایل دیگه که مورد کاربردمون هست که کناردفترچه محاسبه باشه وهر وقت خواستیم به جدول توضیحات ها مراجعه کنیم.
    چون پیش میاد متن ها یاجداول یافرمول هایی موردنیازهست ومفیدهست کنار دفترچه محاسبات درپوشه ای مثل جدول توضیحات شما داشته باشیم برای مراجعه.
    بسیارواجب ومورد کاربردمون هست الان ونمیدونیم بایدچکارکردوقبلا انجام ندادیم.
    اگه میشه راهنمایی کنید.
    بسیارممنون

    ۱۳

    1. سلام رضا جان. دوره در بهار اپدیت میشود. هر زمان اپدیت شود در سایت اطلاع رسانی میشود.
      دفترچه محاسبات سایز سیم و کابلی که در اختیارتون قرار دادم خیلی پیچیده و سنگینه و نمیشه خیلی راحت به بچه ها اموزش داد. ولی یک سری موارد پایه و راحت رو که توی توضیحاتتون بود میشه یاد داد. سعی میکنم در اپدیت دوره به این مورد فکر کنم و ببینم میتونم اموزش اون رو توی یک فصل جدا قرار بدم یا نه.

      ۱۳

      1. ممنون خانم مهندس. تشکرازشما. برای دفترچه محاسبات منظورم سیم وکابل نبود. کلا اینکه خودمون چطورمیتونیم دفترچه محاسبات برای خودمون بسازیم یا اینکه دفترچه محآسباتی روکه داریم چطورکم وزیادکنیم و هروردی روخواستی بهش اضافه کنیم یاحذف کنیم.
        واینکه چطور جدول توضیحات بسازیم درکناردفترچه محاسبه که اگه متنی یا جدولی یافرمولی روخواستیم درون جدول توضیحات بذاریم دقیقا مثل جدول توضیحاتی که خودتون داشتید درقسمت دفترچه محاسبات روشنایی بهش مراجعه کردید ودرونش جداول چراغ هاوفرمول هاومتن قرارداده بودید.

        ۱۳

  8. سلام مجدد
    ۱-ضریب بهرهبرداری آسانسور و کولر و… را از کجا بیاوریم؟
    ۲-در محاسبات دستی برای بدست آوردن جریان مشاعات ، جریان رو تقسیم بر ۳ نشد (وقتی فرمول جریان سه فاز رو حساب کردید)ولی برای کابل اصلی بعد از بدست آوردن جریان اون رو تقسیم بر ۳ کردید؟
    ۳-در محاسبات دستی فیلم اول سطح مقطع را بر حسب Ib بدست آوردید ولی در محاسبات دستی فیلم دوم چرا Ib را تقسیم بر k کردید و بعد سطح مقطع را بدست آوردید؟

    ۱۳

    1. سلام. ضریب بهره برداری را باید به ما بدهند یا از روی کاتالوگ وسیله های برقی میتوانیم برداریم.
      نباید تقسیم بر۳ شود. بر اساس جریان ۱۳۴ امپر و روش نصب E یا F یا اگر کابل دفنی بود به روش D مقدار سطح مقطع کابل را بدست اورید. در اینصورت اگر ضریب توان را ۰.۸ در نظر بگیرید مقطع کابل ۳۵ بدست می اید و اگر ضریب توان ۰.۷۵ باشد مقطع کابل ۵۰ میلیمتر مربع بدست می اید.(مقدار سطح مقطع این کابل و همینطور امپراژ کنتورها را شرکت برق تعیین میکند و نیازی نیست طراح محاسبه کند. شما فقط توان مورد نیاز کنتورها را برحسب وات اعلام میکنید. )
      در فیلم اول فرض شده که شرایط استاندارد است پس مقدار K برابر یک است. هر زمان که از مقدار K صحبتی نشد آن را یک در نظر بگیرید.

      ۱۰

    1. سلام. در خرپشته نصب میشود.
      بعضی ها هم یک اتاقک روی بام میسازند و پمپ آتشنشانی و فن فشار مثبت … را در این اتاقک نصب میکنند.

      ۱۴

        1. سلام. چون اصلا در این پروژه فن فشار مثبت استفاده نشده است.
          اگر در نقشه های مهندس مکانیک فن فشار مثبت دیدید یعنی پروژه شامل آن میشود و شما باید برق آن را تامین کنید.

          ۱۴

          1. سلام .مهندس مکانیک توان فن فشار مثبت و اگزا فن و پمپ آتش نشانی و توان و نوع آسانسور را در اختیار برق قرار می دهد؟؟

            ۱۲

          2. بله همه این ها به اضافه توان کولر ابی و گازی یا فن کویل یا چیلر را نیز مهندس مکانیک باید بدهد.

            ۱۲

  9. سلام مجدد
    ۱- در پلان اعلام حریق بالای تابلوی FACP یک دتکتور دودی گذاشتید.این دتکتور به خاطر دود ماشین الارم کاذب نمی دهد؟
    ۲-دتکتورها را نمی شود حلقوی وصل کرد؟
    ۳-در پارکینگ دتکتورهایی که انیکاتور ندارد و دتکتورهای انباری چرا ۳ سیم به هم وصل شدند؟
    ۴-واحد ها آژیر داخلی ندارند و آژیر های داخل پله صدای ۶۵ دسیبل رو با توجه به مسافت واحد ها و درب آن ها مخصوصا در داخل اتاق خواب که باید ۷۵ دسیبل باشد را برای ما به وجود نمی اورد؟
    ۵-اگر می شود در مورد انواع سیم و کابل برق و کابل آتش نشانی و جریان ضعیف که در داخل ساختمان استفاده می شود رو از نقطه نظر علامت اختصاری یک توضیحی بدید؟
    ۶-طریق نوشتن کابل و سیم در نقشه ها اشتباه نیست هر دو را یک جور می نویسید؟

    ۱۴

    1. سلام. ۱- این دتکتور رو سعی کردم دورتر از محل پارک خودروها نصب کنم. چون در مقررات گفته شده یک دتکتور دود هم بالای پنل قرار دهید.(میتوانیم از یک دتکتور دود با حساسیت پایین هم استفاده کنیم)
      ۲- نه نمیتوانیم. نحوه طراحی و اتصال دتکتورها و پنل اعلام حریق این اجازه را نمی دهد.
      ۳-درسته این دتکتورها نیاز به ۲ سیم دارند.
      درخیلی از نقشه ها متداول شده است که تمامی مسیرها را سه سیمه رسم میکنند تا بعدا نصاب و برقکار گیج نشوند و مسیری را اشتباه کابل کشی نکنند. شما هم میتوانید تمامی مسیرها را سه سیمه رسم کنید.
      ۴-درمورد قرار دادن آژیر در واحدها بین همکاران بحث وجود دارد. در مقررات اشاره مستقیم به آن نشده. اما در دستورالعمل آتش نشانی بعضی شهرها مثل تهران و اصفهان اشاره هایی کرده اند.
      از نظر من نیازی نیست و این خیلی سخت گیرانه است که بخواهیم در اتاق ها هم قرار دهیم. من در خیلی از نقشه ها میبینم که در داخل واحد آژیر قرار نمیدهند و از نصاب های اعلام حریق هم سوال کرده ام و آنها هم میگویند نیازی نیست. ولی اگر بخواهید میتوانید در اتاق های مستر و اتاق هایی که مسافت خیلی دوری دارند مثلا یک واحد ۲۰۰ متری دارید که اتاق خوابی دارد که خیلی دور است یک آژیر قرار دهید.
      ۵-برای اعلام حریق از کابلFIRE RESISTANCE CABLES استفاده کنید. که کابل مقاوم در برابر حریق است.(در نقشه ها به همین صورت آن را بنویسید. از زیرمجموعه های این کابل N2XH وRE-2X(St)QY هستند که نصاب هر کدام را خواست انتخاب میکند) برای جریان ضعیف در قسمت رایزردیاگرام ها یاد خواهید گرفت. برای مدارات قدرت در ساختمان های مسکونی میتوانید از سیم افشان که NYAF استفاده کنید(برای پریزها و روشنایی ها) و در در بعضی قسمت ها هم نیاز به کابل NYY هست مثلا برای اتصال تابلو برق واحدها به تابلو کنتور برق.

      ۱۴

          1. سلام .در فیلم فرقی نمی کند کابل باشد یا سیم هر دو را این طور می نویسد : ۱.۵*۳ ولی بعضی جاها دیدم سیم را (۳*۱.۵)*۳ و کابل را ۱.۵*۳ می نویسن.

            ۱۲

          2. سلام. نمیدانم. در کتابی ندیده ام که سیم ها را به این صورت بنویسد اگر کتاب یا رفرنسی میشناسید معرفی کنید. من همیشه برای سیم ۱.۵*۳ NYAF و برای کابل ۱.۵*۳ NYY مینویسم.

            ۱۴

  10. با سلامه
    ۱- چرا در فیلم گفته می شود چراغ داخل موتورخانه و چاه آسانسور باید ip دار باشد؟
    ۲-چرا پریز کف چاهک باید در ارتفاع ۵. متر باشد جایی داریم که تو مبحث باشه که اصلا در کف چاه پریز نصب شود؟
    ۳- روشنایی ایمنی در موتورخانه و چاه نیاز نداریم؟صفه ۶۴ مبحث ۱۳

    ۱۴

    1. سلام.
      ۱- چون در این مکان ها امکان نشستن گردو غبار روی لامپ ها وجود دارد باید لامپ ها داخل یک محفظه قرار بگیرند. پس باید از چراغ هایی مثل چراغ تونلی استفاده کنیم.
      ۲- مبحث ۱۳ در این مورد چیزی نگفته است اما فکر میکنم در مبحث پانزدهم بود که گفته شده بود در نیم متری کف چاهک هم یک پریز نیاز است. این پریز برای شخصی که برای تست و تعمیر اسانسور می اید ممکن است استفاده شود.
      ۳- بله در این مکان ها هم نیاز است. بحث روشنایی ایمنی در این پکیج خیلی مختصر گفته شده است. بعدا میتوانید در آپدیت جدید دوره یا در کانال یوتیوب سایت بصورت کامل تر آن را یاد بگیرید.

      ۱۰

  11. سلام .استاد با عرض خسته نباشید
    ۱-سر خط پریز هم مثل سر خط روشنایی با L نشان داده میشه؟
    ۲-تابلوی اصلی و مشاعات که داخل حیاط است باید IP دار باشه؟
    ۳- میتونیم تابلوی مشاعات رو نزدیک آسانسور بزاریم؟
    ۴-پریز آب شیرین کن زیر سینک جایگذاری بشه اشکالی نداره یا نباید زیر سینک باشه؟
    ۵-یک عکسی داخل فیلم بود که نشون میده فاصله مرکز پریز تا چشمه خروجی آب ۳۰ سانتی متر است .این فاصله باید از لبه پریز تا لبه لوله آب باشد یا نه از مرکز پریز تا مرکز لوله آب؟
    ۶-در نقشه چونه بفهمیم که یک پنجره از کف شروع شده یا نه؟
    ۷-از کجا بفهمیم جای پکیج در نقشه کجاست؟
    ۸- ارتفاع جعبه کششی از کف زمین تا کف جعبه ۲ متر است؟

    ۱۲

    1. سلام و درود.
      ۱- میتوانیم با S هم نمایش دهیم که فرقی نمیکند.
      ۲- بله.
      ۳- بله میتوانیم.
      ۴- اشکالی ندارد. ولی باید با لوله خروجی فاضلاب و ورودی های آب گرم و سرد سینک ۳۰ سانتی متر فاصله داشته باشد.
      ۵- باید از لبه پریز تا لبه لوله آب ۳۰ سانتی متر باشد.
      ۶- معمولا کنار پنجره ها مینویسند O.K.B فلان قدر. میشه همون ارتفاع نصب پنجره از کف. مثلا اگر ۱۱۲ باشد یعنی فاصله تا کف اتاق ۱۱۲ سانتی متر است. این کلمه مخفف کلمه آلمانی Ocoupenci Kingstone Benchmark است.
      ۷- محل قرار گرفتن هر وسیله را باید در نقشه برای ما مشخص کنند.
      ۸- بله

      ۱۲

  12. سلام مهندس پژوهان.ببخشید تعداد سوال های من زیاد است
    ۱-مکان تابلو مینیاتوری رو در کجا مشخص می کنید؟
    ۲- در پارکینگ و بالکن لامپ ها و کلید ها نباید IP دار باشد.جزو منطقه نمنانک و محیط باز حساب نمیشه؟؟
    ۳-در پلان عمودی سرخط روشنایی ایمنی و سنسور دار رو یکی در نظر گرفتد؟
    ۴-در پلان روشنایی واحد ها بالای درب هر واحد چراغ نمی خواهد؟
    ۵-برای کلید دو خانه باید مشخص شود با خط که هر خانه کجا را روشن می کند؟
    ۶-چراغ اضطراری واحد به کدوم سر خط وصل میشه؟
    ۷-چرا فن دستشویی IP45 است مگر نباید ۴۴ باشد؟
    ۸-چراغ های لوستری چند لامپ حساب میشه؟ برای اینکه بدونیم چند لامپ به یک سر خط وصل شده؟
    ۹- اندازه و فونت نوشتن وات ها یا تعداد سیم ها رو چقدر بگیریم که همه یک اندازه باشه و در پرینت هم مشخص باشه نه بزرگ نه کوچک؟

    ۱۲

    1. سلام. نظر من بر این است که تمام فصل های پکیج را مشاهده کنید و سوال هایتان را یاداشت کنید در انتهای دوره اگر پاسخ سوالتان را نگرفتید آنموقع پرسش بفرمایید.
      ۱- در فصل چهارم که درمورد پریزها است، یاد میگیرید که تابلو برق واحدها(تابلو مینیاتوری) را در کدام قسمت و در چه پلانی مشخص کنید.
      ۲- خیر نیازی نیست. فقط پریزها باید دارای درپوش باشند.
      ۳- چراغ های ایمنی باید دارای یک سرخط جداگانه باشند. باید برای چراغ های ایمنی موجود در راه پله ، داخل پذیرایی و داخل پارکینگ هر کدام یک سرخط جداگانه در نظر گرفته میشد که به اشتباه انها را نیز روی سرخط چراغ های معمولی گرفته ام.
      ۴- چراغ سنسورداری که در فاصله دومتری از درب واحدها نصب شده همین کار را انجام میدهد و کفایت میکند.
      ۵- نه نیازی نیست. چون اگر جا به جا نیز وصل شود مشکلی پیش نمی اید.
      ۶- یک سرخط جداگانه نیاز دارد.
      ۷- در مبحث ۱۳ گفته شده سرویس بهداشتی یک محیط خشک است. بنابراین نیاز به چراغ و فن و پریز ip دار ندارد.( این چند مورد که اشتباه شده در آپدیت جدید دوره که در فروردین ماه منتشر میشود اصلاح میشود. آپدیت دوره برای شما رایگان است و زمانی که روی سایت قرار گرفت اطلاع رسانی میشود و دوستانی مثل شما میتوانند دانلود کنند.)
      ۸- هر لوستر را یک نقطه روشنایی در نظر بگیرید یعنی یک لامپ.
      ۹- مهم نیست که به چه صورت مینویسید. مشابه پلان پروژه مان در نظر بگیرید.

      ۱۴

      1. سلام استاد.بنده چون کارمندم و در ماموریت برام مشکل هست که فصل ها رو پشت سر هم ببینم .چشم تا جایی که بشه آخر هر فصل سوال بپرسم البته با اجازه شما

        ۱۲

  13. سلام. سپاس از پاسخ دهی شما.
    ۱- در پارکینگ چراغ ایمنی روی سرخط ۹ بود ولی در واحد روی سر خط ۱۰ یعنی دو تا سرخط ایمنی داریم؟
    ۲-برای روشنایی اتاق خواب چراغ شب خواب رو جزو وات اتاق حساب کردید چراغ شب خواب که موقع خواب روشن میشه این اشتباه نیست؟
    ۳-هالوژن های آشپزخانه بالای کابینت قرار دارد یا نه؟ اگر بالای کابینت باشد نور چندان جالبی نیست و ممکن است سایه بیاندازد.
    ۴- در پلان روشنایی واحد اول کلید یک خانه پاگرد و زنگ رو روی کمد دیواری گذاشتید؟؟؟
    اگر بخواهیم لوله های اصلی و برگشت رو در اتوکد موقع پرینت مشخص باشه چکار کنیم ؟ میشه نازک و کلفت کشید؟
    ۵-سایز لوله ها هم باید در نقشه معلوم بشه یا نه؟
    ۶- برای نظام چطوری از محاسبات خروجی بگیریم؟

    ۱۲

    1. ۱- سلام. سپاسگذارم. بله دو سرخط داریم.
      ۲- نمیدانم. در کتاب های هنرستان به این صورت آموزش داده شده.( ولی میتوانید برای محکم کاری شدت روشنایی چراغ خواب را دخالت ندهید و مثلا روشنایی مرکز اتاق را ۲۰ وات و مهتابی را ۴۰ وات انتخاب کنید.)
      ۳- بله اگر بالای کابینت نصب شود باید یک خط جداگانه برای روشنایی زیرکابینتی در نظر گرفته شود ولی اگر فاصله داشته باشد سایه نمی اندازد و روشنایی برای زیرکابینت نیاز نیست.( در طراحی روشنایی باید معمار و مالک و طراح هر سه به کمک و سلیقه هم این کار را انجام دهند برای همین است که گفته میشود در طراحی ها نورهای تزئینی و نور مخفی ها و نورهای تاکیدی مثل نورهای داخل کابینت وظیفه طراح نیست و فقط تامین نور عمومی و حداقل لوکس لازم اتاق برعهده طراح است.)
      ۴- این قسمت نشاندهنده داکت و رایزر برای عبور لوله های تاسیسات مکانیکی است و چون روی ان گچ قرار دارد و ضخامتی دارد میتوانیم کلید روی ان قرار دهیم.
      ۵- در نقشه ها لوله های ارتباطی و برگشتی را متمایز نمیکنند و همه را به یک ضخامت رسم میکنند. اگر بخواهید بصورت سلیقه ای میتوانید این کار را انجام دهید ولی حتما زیر پلان توضیحات آن را بدهید تا نقشه خوان متوجه منظور شما شود.
      ۶- معمولا در رایزر دیاگرام و تابلو برق ها سایز لوله را مشخص شود.
      ۷- باید برای هر اتاق و فضایی که محاسبه میکنید از صفحه اکسل پرینت بگیرید یا عکس بگیرید. بعد تمام عکس ها را در یک فایل ورد یا پی دی اف قرار دهید.(همینطور میتوانید از نظام مهندسی شهر خود بپرسید که آیا محاسبات را نیز باید تحویل دهید یا اصلا نیازی به محاسبات و خروجی نیست؟آنها شما را راهنمایی میکنند)

      ۱۴

  14. سلام مهندس پژوهان ممنون بابت آموزش و پاسخ دهی شما.چند تا سوال در مورد روشنایی پارکینگ داشتم .
    ۱- ارتفاع سقف کاذب و ارتفاع پارکینگ برای محاسبات روشنایی در نقشه معماری مشخص است یا نه؟
    ۲-چرا اعداد لوکس در جدول این قدر کم و زیاد است می شود میانگین اون رو در نظر گرفت؟
    ۳-در محاسبات پارکینگ تعداد چراغ ها ۱۵ عدد شد ولی ما اومدیم چند تای اون رو سنسور دار و چند تا را کلیدی در نظر گرفتیم پس ما هیچ وقت لوکس لازم را نداریم چون اگر داخل پارکینگ باشیم چراغ ها یی سنسور دار بعد از مدت زمانی خاموش می شوند و چند تا ی دیگه که با کلید هستند روشن هست و بر عکس اگر کسی داخل پارکینگ نباشه و رفت و امد موقت باشه فقط چراغ های سنسور دار روشن هستن.پس لوکس لازم تامین نمیشه درسته؟؟ برای حل این مشکل میتونیم بیایم و در محاسبات حداکثر لوکس رو در نظر بگیریم؟؟؟؟
    ۴-برای حیاط و انباری و راه پله محاسبات انجام نشده تجربی گذاشتید؟؟
    ۵-برای حیاط چند تا لامپ رو به فتوسل وصل کردیم و چند تا هم سنسور دار گذاشتیم نمی شود همه را به فتوسل نصب کرد دیگه هر وقت هوا تاریک باشه روشن میشه دیگه؟؟
    ۶-در روشنایی حیاط و پارکینگ برای سرخط L5 چند مدار گرفتید:یکی برای فتوسل یکی برای چراغ سنسور دار حیاط و یکی برای چراغ سنسور دار پارکینگ و یکی برای چراغ ایمنی پارکینگ .همه این سیم ها می خواهد به کلید مینیاتوری سر خط L5 وصل شود مگر چند تا سیم زیر یک ترمینال کلید مینیاتوری میتوانیم وصل کنیم ؟؟ یا باید از همدیگه انشعاب گرفته شود؟؟؟
    ۷-طبق مبحث ۱۳ سر خط ایمنی باید جدا باشه ولی چراغ ایمنی پارکینگ رو از سر خط L5 گرفتید؟؟؟

    ۱۴

    1. ۱- سلم. بله مهندس معمار باید برای ما مشخص کند.
      ۲- خیر، تا جایی که میتوانید باید عددی انتخاب کنید که به مقدار پیشنهادی نزدیک باشد. مقدار حداقل برای تست های سال های بعد است که مثلا چراغ کثیف تر میشود یا شار نوری کمتری میدهد یا خرابی هایی به وجود می آید در سال های بعد نباید لوکس محیط از مقدار حداقل جدول کمتر باشد.
      ۳- با این استدلال بله درسته، بله میتوانیم از چراغ های بیشتری استفاده کنیم.
      ۴- بله تجربی گذاشته شد. ولی شما میتوانید با دفترچه هم حساب کنید. انباری ها و سرویس بهداشتی و حمام ها را ۱۰۰ لوکس بگیرید و وارد دفترچه محاسبات کنید. ولی برای حیاط گمان نمیکنم در مقررات مقدار لوکسی عنوان شده باشد.
      ۵- بله میشود. این به سلیقه طراح بستگی دارد.
      ۶- چراغ های متصل به فتوسل چون کنار تابلو برق مشاعات هستند این کار را کردیم تا در مصرف سیم و لوله صرفه جویی شود و میتوانیم از چند مسیر جداگانه سیم های فاز و نول را بیاوریم و فازها را زیر یک کلید مینیاتوری ببندیم. ولی اگر هم بخواهید میتوانید انشعاب بگیرید و در نهایت فقط یک فاز و نول را به کلید مینیاتوری متصل کنید. هر دو درست اند.
      ۷- بله درسته. روشنایی های ایمنی باید دارای سرخط جداگانه باشند. این مورد را اصلاح میکنم.

      ۱۴

  15. سلام .برای پلان روشنایی پارکینگ شما تقریبا نصف بیشتر پارکینگ رو اندازه گرفتید .قسمت هایی که داخل اندازه گیری شما بود رو داخل محاسبات نیاوردید.و فاصله چراغ ها هم به خاطر همین مثل هم نشد مثلا فاصله تا دیوار هم یکی نشد.اگر بخواهیم دقیق انجام بدیم باید هر قسمت رو تکی وارد دفترچه کنیم ؟؟؟

    ۱۴

    1. سلام. راهروی بین انباری ها را در محاسبات دخالت ندادیم و بصورت تقریبی دو چراغ برای آن در نظر گرفتیم. و بعد در قسمت ورودی پارکینگ هم فرض بر این گرفته شد که اگر این قسمت با قسمت اسانسورو راه پله عوض میشد تقریبا ما یک مستطیل به ابعاد ۱۰.۱۸ در ۱۵ متر را داریم پس با این منطق این ابعاد را وارد دفترچه کردیم.فاصله چراغ ها از یکدیگر نیز رعایت شده. فاصله هر چراغ از دیوار نصف فاصله چراغ ها از یکدیگر است. (قسمت های دیگر پارکینگ، انباری ها و راه پله و اسانسور قرار گرفته است پس نباید ابعاد انها را روی پارکینگ حساب کنیم. انها را باید بصورت جدا حساب کنیم.)

      ۱۲

  16. سلام.در فاصله گذاری در پارکینگ برای چراغ ها مشکل دارم .دستور linear رو انتخاب مبکنم ولی نمیشه فاصله ۱.۷ رو اندازه گرفت کل خط رو اندازه می گیره

    ۱۲

    1. سلام.این دستور dimention است که کل خط را اندازه میگیرد. مطمئنید روی دستور linear کلیک میکنید؟
      در اینترنت آموزش های دستور اندازه گذاری در اتوکد زیادند میتوانید آنها را مشاهده کنید. بطور مثال روی این لینک کلیک کنید.
      https://www.aparat.com/v/q6JB2/%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85_%D9%BE%D8%A7%D9%86%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%85_%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4_%D8%A7%D8%AA%D9%88%DA%A9%D8%AF_%3A_%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B2%D9%87_%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C_%D9%BE%D9%84%D8%A7%D9%86.

      ۱۲

        1. سلام. دقیقا مطابق این روندی که میگم انجام بدید. روی دستور linear کلیک چپ موس را بزنید بعد بیایید روی پلانتون و یک کلیک چپ بزنید بعد کلیک را رها کنید و موس را کمی به سمت راست یا چپ جابه جا کنید بعد عدد مثلا ۱.۷ متر را از صفحه کلید وارد کنید و بعد اینتر را بزنید و بعد دوباره کلیک چپ موس را روی صفحه بزنید. طبق این روند باید فاصله ۱.۷ را جدا کنید.

          ۱۲

          1. سلام مهندس شرمندم میدونم ابتدایی هست ولی نمیشه.اتوکدم ۲۰۱۸ است .روی linear کلیک چپ میکنم بعد برای انتخاب نقطه اول وقتی میخوام انتخاب کنم اول خط رو با مربع سبز رنگ انتخاب می کنه و وسط خط رو انتخاب نمیکنه بعد که ۱.۷ رو میزنم از اول خط ۱.۷ رو حساب میکنه.گزینه osnap در فیلم تو نوار فرمان براشما هست ولی برای من میاد

            ۱۴

          2. سلام. گزینه osnap را با کلید F3 از روی صفحه کلید غیرفعال کنید تا مزاحمت ایجاد نکند. مورد بعد اینکه به قسمتی از پلان بروید که هیچ ترسیم و خطی در آن وجود ندارد و خالی است بعد یک فاصله به اندازه ۱.۷ با linear جدا کنید. حالا از این اندازه میتوانید کپی بگیرید و در قسمت های مختلف پلان که مدنظرتان است pastکنید.(پس حتما نیازی نیست که بر روی خط مد نظرتان این فاصله را جدا کنید حتی میتوانید از پلان پروژه پکیج هم این کپی را انجام دهید.)

            ۱۰

    1. سلام. هر زمان موقع پرینت با چنین نقشه های مواجه شدید برای پرینت گرفتن ابتدا چند بار شیت را از حالت بلاک خارج کنید، یعنی چند بار شیت را انتخاب و گزینه explode را انتخاب کنید تا مطمئن شوید هیچ المانی در آن بصورت بلاک وجود ندارد بعد کل شیت را انتخاب کرده و رنگ آن را سفید انتخاب کنید.(دقت کنید سفید مطلق با کد رنگ ۲۵۵.۲۵۵.۲۵۵ را انتخاب نکنید. از همان قسمت رنگ های ۹ گانه پیش فرض اتوکد سفید را انتخاب کنید) با این دو کار پرینت شما به درستی گرفته میشود.

      ۱۰

      1. سلام .من می خوام از فایل خودتون در دی وی دی پرینت بگیرم explode هم می کنم بازم ناقص هست.رنگ سفید رو از کجا انتخاب کنم

        ۱۴

        1. سلام.بعد از اینکه explode را انجام دادید، کل پلان را انتخاب کنید بعد روی سربرگ home در اتوکد کلیک کنید و در قسمت peroperties رنگ سفید را انتخاب کنید. بعد کلیدهای ترکیبی ctrl+p را بزنید تا وارد پنجره پرینت شوید وقتی وارد این پنجره شدید طبق فیلم آموزشی که در پکیج است عمل کنید.

          ۱۲

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853