0
0

مصرف هر وسیله برقی چند آمپر است؟

3428 بازدید

با نام و یاد خدا و عرض سلام خدمت شما دنبال کنندگان سایت آموزش برق؛ می خواهم در این ویدیو، برق مصرفی ۳۰ دستگاه مختلف را به صورت عملی اندازه‌گیری کنم تا ببینید که هر کدام از این وسایل چند آمپر جریان می‌کشند. هدف من این است که شما وسایل برقی پر مصرف را بشناسید تا دوستانی که می خواهند در مصرف برق صرفه جویی کنند، بدانند کدام وسایل پر مصرف هستند و از آن دستگاه ها در ساعات اوج مصرف برق استفاده نکنند. عنوان مقاله: هر دستگاه برقی چقدر برق مصرف میکند؟

 

مصرف هر وسیله برقی چند آمپر است؟

مصرف هر دستگاه برقی چند آمپر است؟

هر بار که مسئولین کشور می‌گویند ما برای تابستان امسال خودمان را آماده کرده‌ایم و احتمال قطعی برق وجود ندارد، تنم به لرزه می‌افتد، چرا که قبلاً هنر این عزیزان را در مدیریت بحران دیده‌ایم. و بعد از تحمل این همه سختی که در تابستان سال گذشته گریبان ما را گرفت و خسارت های بسیاری به ما و کسب و کارها وارد کرد، باید متوجه شده باشید که کسی به فکر ما و وسایل برقی منزل ما نیست و تنها کسی که می تواند به ما کمک کند خودمان هستیم و همه مردم کشور باید دست در دست هم دهیم تا جلوی قطعی برق را بگیریم، و این کاملاً شدنی‌ست. پس این مقاله را تا آخر بخوانید تا از این به بعد مدیریت بهتری در مصرف برق داشته باشید. هدف من این است که شما وسایل برقی پر مصرف را بشناسید و بدانید که چطور و چه زمانی از آنها استفاده کنید تا تلاشی هر چند کوچک برای کمک به شبکه برق کشور برداشته باشید.

من از تمام مراحل اینکار فیلم گرفته ام و می توانید این فیلم را در قسمت پایین یا در کانال یوتیوب ما (هر وسیله برقی چند آمپر جریان مصرف می کند؟) مشاهده کنید، ولی از آنجایی بعضی ها مطالعه کردن را به فیلم دیدن ترجیح می‌دهند، می خواهم برای این دوستان شروع به نوشتن کنم، در ضمن دلم برای نوشتن تنگ شده، خیلی وقت است مقاله‌ی جدیدی در سایت منتشر نکرده‌ام.

مصرف برق لوازم خانگی چقدر است؟

۱- مصرف برق ماشین لباسشویی

خب بیایید از یک ماشین لباسشویی شروع کنیم. ماشین لباسشویی که به انتخاب همسرم برای منزل‌مان خریده‌ایم، یک ماشین لباسشویی LG اینورتر با ظرفیت ۸ کیلوگرم است. فکر می‌کنید این ماشین لباسشویی چند آمپر جریان می‌کشد؟

من ماشین لباسشویی را روی مدت زمان نیم ساعت تنظیم می‌کنم و تا خرخره داخلش را پر از لباس‌های چرک می‌کنم. در همان ثانیه اولی که این ماشین لباسشویی روشن می‌شود، حدوداً ۱ تا ۲ آمپر جریان می‌کشد و بعد از آن مصرفش به نیم آمپر می‌رسد. این روند حدوداً ۲۰ دقیقه ادامه پیدا می‌کند. هنوز چشمم به کلمپ متر دوخته شده و امید دارم که جریان بیشتری بکشد ولی مرا ناامید می‌کند و جریان هنوز هم روی نیم آمپر (۵۰۰ میلی آمپر) است. با خودم می گویم شاید کلمپ متر خراب باشد، چون نیم آمپر، جریان بسیار کمی‌ست و برای دستگاهی به این بزرگی جای تعجب دارد. کلمپ متر را تست می‌کنم و می‌بینم که نه واقعاً کلمپ متر من درست است و جریان مصرفی این ماشین لباسشویی تنها نیم آمپر است. در دقایق پایانی که ماشین لباسشویی با دور زیاد می چرخد و تمام زورش را سر لباس ها خالی می کند، جریان مصرفی اش حداکثر به ۱ آمپر می رسد و بعد هم خاموش می شود.

ماشین لباسشویی چقدر برق مصرف میکند؟

مصرف برق ماشین لباسشویی چقدر است؟

نتیجه : این ماشین لباسشویی در ثانیه اولی که استارت خورد حدودا ۲ آمپر جریان کشید، در حالت هایی که با دور کم می چرخد حدودا ۰.۴ تا ۰.۵ آمپر و در زمان های دیگر که با حداکثر دور خودش می چرخد جریان مصرفی آن حدودا به ۱ آمپر می رسد.

شاید تعجب کنید و بگوید چقدر عجیب !!! یعنی مصرف برق این ماشین لباسشویی حداکثر یک آمپر است؟؟؟ بله دوستان! حداکثر یک آمپر است ولی تا زمانی که شما هم مثل من با آب سرد اقدام به شستن لباس ها کنید؛ ولی اگر شما دمای آب دستگاه را بالاتر از ۳۰ درجه تنظیم کنید که ماشین لباسشویی مجبور شود با المنت های برقی داخل خودش آب را گرم کند، در اینصورت مصرف برق آن تا ۴.۵ آمپر هم بالا میرود ! ولی به نظر من در بهار و تابستان اصلا نیازی نیست که لباس ها با آب گرم شسته شوند و با همان آب ۳۰ درجه هم کاملا تمیز می شوند؛ پس در تابستان که کشور با کمبود شدید برق مواجه است شستن لباس ها با آب ۳۰ درجه حدودا باعث ۸۰ درصد صرفه جویی در مصرف برق خواهد شد، و کمک بزرگی به شبکه برق خواهد کرد.

تا یادم نرفته بگویم که خطای اندازه گیری این کلمپ متر من حدودا ۱۰۰ میلی آمپر (۰.۱ آمپر) است، پس جریان واقعی ای که شما داخل کلمپ متر من می‌بینید یا ۱۰۰ میلی آمپر بالاتر است یا ۱۰۰ میلی آمپر پایین‌تر، که ما از آن ۱۰۰ میلی آمپر چشم پوشی می‌کنیم.

۲- مصرف برق یخچال

خب حالا می خواهم برق مصرفی این یخچال را اندازه گیری کنم؛ یخچال‌مان یک یخچال هیوندای مدل HCOM-8084 است. ظرفیت قسمت یخچال آن ۳۷۰ لیتر و قسمت فریزر ۱۱۴ لیتر است. بنظر شما مصرف برق یخچال‌ی به این بزرگی چقدر است؟

مصرف برق یخچال فریزر چقدر است؟

مصرف برق یخچال فریزر چقدر است؟

من همیشه فکر می‌کردم یخچالی به این بزرگی مصرف خیلی بالایی دارد. ولی زمانی که با کلمپ متر جریان مصرفی آن را اندازه گیری کردم متوجه شدم که در حدود ۰.۵ آمپر مصرف برق این یخچال است. تازه این نیم آمپر تنها زمانی مصرف می شود که موتور آن روشن می شود، و اگر چند دقیقه درب یخچال را باز نکنید، موتور خاموش می شود و هیچ برقی مصرف نمی کند.
فکرش را می کردید یک یخچال به این بزرگی فقط ۰.۵ آمپر جریان بکشد؟! ولی واقعا همینطور است ! یخچال های جدید امروزی برق خیلی کمی مصرف می‌کنند ولی یخچال های قدیمی با وجودی که اندازه‌شان خیلی کوچکتر از یخچال‌های امروزی بود بیش از ۲ برابر این یخچال ها برق مصرف می کردند؛ مثلا برق مصرفی یک یخچال ارج قدیمی که مربوط به ۳۰ الی ۴۰ سال پیش بود و در انبار خانه‌مان خاک میخورد را اندازه گیری کردم و این یخچال در حدود ۰.۹ آمپر جریان می‌کشید. یعنی ۲ برابر مصرف یخچال های جدید. پس اگر می خواهید در مصرف برق صرفه جویی کنید، یخچال های جدید با رده انرژی A+ یا A++ بخرید.
شاید سوال کنید که چطور می توان در مصرف برق یخچال صرفه جویی کرد؟

  1. یخچال هایی بخرید که قسمت آبسردکن آن بیرون یخچال است تا مجبور نشوید هر بار برای یک لیوان آب درب یخچال را باز کنید.
  2. یخچال را در مکانی قرار دهید که نور مستقیم آفتاب به آن برخورد نکند.
  3. هر چه محل یخچال خنک تر باشد موتور آن کمتر روشن می شود و برق کمتری مصرف می‌کند.
  4. عادت باز کردن درب یخچال را از سرتان بیرون کنید. باور کنید چیز خاصی در یخچال نیست. عوض آن می‌توانید درب کمد را هر چقدر خواستید باز و بسته کنید.
  5. غذاهای گرم را هرگز داخل یخچال قرار ندهید، بلکه چند ساعت بیرون بگذارید تا کاملاً سرد شوند و بعد داخل یخچال قرار دهید.
  6. چیزهای زیادی در یخچال هست که واقعا هیچ ضرورتی به قرار دادن آنها در یخچال نیست. مثلاً ۲۰ لیتری ترشی را می توان در جایی خنک در بیرون از یخچال نگه داری کرد. یا تن ماهی و قوطی های کنسرو شده را داخل کابینت هم می توان قرار داد.
  7. حداقل یخچال باید ۱۰ سانتی متر با دیوار فاصله داشته باشد.
  8. یخچال را پر از بطری های نوشابه و آب معدنی نکنید، به همان اندازه که در یک روز مصرف می کنید داخلش را پر کنید.
  9. هر سه ماه یکبار، یخچال را به مدت ۲۴ ساعت از برق بکشید تا برفک های آن ذوب شود، هر چه مقدار برفک بیشتر باشد، مصرف آن هم بیشتر می‌شود.

 ۳.مصرف برق مخلوط کن

خب حالا مصرف یک مخلوط کن را اندازه گیری می‌کنم، من مقداری آب داخل آن ریختم و حالا روشنش می‌کنم؛ همانطور که در فیلم می‌بینید در حدود ۰.۹ آمپر جریان مصرفی این مخلوط کن است.

مصرف برق مخلوط کن چقدر است؟

مصرف برق مخلوط کن چقدر است؟

۴-مصرف برق هواپز

خب حالا می‌خواهم این هواپز را روشن کنم و مصرف آن را اندازه گیری کنم. بنظر شما مصرف برق هواپز چند آمپر است؟
با کلمپ متر که آن را اندازه گیری کردم در حدود ۵.۱ آمپر جریان می‌کشید. پس این دستگاه جزو دستگاه های پرمصرف خانگی به حساب می آید. ما زمان‌هایی که می خواهیم جوج بزنیم بر بدن، از این دستگاه استفاده می‌کنیم. ولی با این مصرف بالایی که دارد، فکر کنم کم کم باید به فکر همان ذغال و منقل قدیمی باشیم.مصرف برق هواپز چقدر است؟

مصرف برق هواپز چقدر است؟

۵-پلوپز

خب حالا این دستگاه پلوپز را روشن کردم و کلمپ متر من دارد عدد ۳/۲ آمپر را نشان می دهد. ۳/۲ آمپر جریان نسبتاً زیادی است. پس در تابستان و مخصوصا ظهرها که به شدت با کمبود برق مواجه هستیم، هیچ وقت از این دستگاه استفاده نکنید. از اجاق گاز هم می توان برای پخت غذا استفاده کرد اصلاً به صلاح نیست که این دستگاه را روشن کنید.

مصرف برق پلوپز

مصرف برق پلوپز چقدر است؟

۶.کتری برقی

خب برویم سراغ کتری برقی مان! من روشنش می کنم و دکمه استارت را میزنم؛ در حدود ۷.۷ آمپر جریان مصرفی یک کتری برقی است.

مصرف برق کتری برقی

مصرف کتری برقی چقدر است؟

برعکس یخچال و ماشین لباسشویی که آنقدر مصرف‌شان کم بود که باعث تعجب‌مان شد، مصرف این یکی واقعاً بالاست. آیا فکرش را می‌کردید که مصرف یک چایساز برقی ۷.۷ آمپر باشد!!! یعنی اگر این جریان را به جریان مصرفی یخچال تقسیم کنیم، حدودا این چای‌ساز ۱۷ برابر آن یخچال جریان می‌کشد! حالا متوجه شدید که چرا صاحبان هتل‌ها دوست ندارند که شما کتری برقی به اتاق‌تان ببرید؟
تا دیروز رابطه‌ی من با این کتری برقی خیلی خوب بود، ولی از وقتی متوجه شده‌ام برق خیلی بالایی مصرف می‌کند آن را سلفون پیچ کرده‌ام و گذاشته‌ام بالای کابینت، واقعاً حیف سماور گازی نیست؟

۷.همزن برقی

حالا یک دستگاه همزن برقی را روشن می کنم؛ حدودا مصرف این دستگاه ۰.۲ آمپر هست. پس می توان گفت که همزن برقی جزو دستگاه های کم مصرف است.

۸.چرخ گوشت

و حالا دستگاه چرخ گوشت؛ حدودا می بینید که ۰.۵ آمپر جریان مصرفی دستگاه چرخ گوشت است. البته اولش که استارت میزند تا ۱ آمپر هم جریان چرخ گوشت می رسد که ما همان ۰.۵ آمپر را در نظر می گیریم.

۹.اُوِن توستر (Oven Toaster)

و حالا اُوِن توستر؛ من برای مدتی آن را روشن میکنم تا کامل گرم شود، چیزی که کلمپ متر نشان می دهد عدد ۶.۳ آمپر هست. پس اون تستر آیا آون تستر جزو دستگاه های پر مصرف به حساب می آید. بیاید به استفاده از آن عادت نکنیم و در عوض از فر گازی یا اجاق گاز استفاده کنیم.

۱۰.اتو

حالا یک اتو رومیزی را روشن کنم، بنظر شما مصرف یک اتوی ۲۲۰۰ وات هایسونگ چقدر است؛ اتو را به برق متصل میکنم و کلمپ متر من عدد ۸.۲ آمپر را نشان می‌دهد. تا اینجا اتوی رومیزی پر مصرف ترین دستگاه بوده است. پس باید بسیار دقت کنیم که در تابستان و مخصوصاً ساعات ظهر که با کمبود شدید برق مواجه هستیم از اتو استفاده نکنیم.

۱۱.اتو پرس

و حالا یک اتو پرس جانومه را روشن می‌کنم؛ اندازه این یکی از اتوی رومیزی قبلی بزرگتر است پس شاید فکر کنید مصرف برق آن هم باید بیشتر باشد. ولی اتوپرس را که روشن میکنم و کلمپ متر من عدد ۶.۳ آمپر را نشان می‌دهد. و این در مقایسه با اتوی رومیزی جریان کمتری است. پس بیاید از این به بعد به جای اتوی رومیزی از اتو پرس استفاده کنیم، حتی اگر مصرف این دو برابر باشد، راحتی و سرعت اتو کردن با اتوپرس بیشتر است. پس در مقایسه با اتوی رومیزی به صرفه تر است. در کل اگر می خواهید به شبکه برق کشور کمک کنید، اتو کردن لباس ها را به ساعات اولیه صبح یا آخر شب موکول کنید.

۱۲.جاروبرقی

حالا جاروبرقی ۳۶۰۰ وات توربو را روشن می‌کنیم؛ می بینید که در حدود ۶.۳ آمپر جریان مصرفی این جاروبرقی است.

خب دوستان! من تا اینجا عمدا روی این کلمه ۳۶۰۰ وات تاکید کردم تا به شما نشان دهم که آن میزان واتی که روی دستگاه های برقی (مثل جاروبرقی یا سشوار) می نویسند نشان دهنده میزان برق مصرفی آن دستگاه نیست. چون خیلی از دوستان می آیند و به اشتباه به این صورت حساب می کنند: می گویند خب روی این دستگاه جاروبرقی نوشته شده ۳۶۰۰ وات، این ۳۶۰۰ وات را تقسیم بر ۲۳۰ می کنند و به عدد ۱۶ آمپر می رسند و اشتباها فکر می کنند که این دستگاه جاروبرقی ۱۶ آمپر جریان می کشد ولی در صورتیکه اینطور نیست و با اندازه گیری نشان تان دادم که حدودا ۶.۳ آمپر جریان مصرفی آن است؛ پس آن واتی که روی این دستگاه های برقی مثل جاروبرقی و سشوار می نویسند در واقع مقدار کاری است که آن دستگاه می تواند برای ما انجام بدهد نه اینکه جریان مصرفی آن دستگاه را از روی وات آن حساب کنید.

۱۳.سشوار

خب نوبت سشوار است، من یک سشوار ۸۰۰۰ وات دارم؛ روشنش می کنیم تا ببینیم چقدر مصرفش است؛
۲.۸ آمپر در دور کند و ۵.۳ آمپر در دور تند. پس می توان گفت سشوار هم جزو وسایل برقی پرمصرف است.

۱۴.پنکه

خب حالا جریان مصرفی یک پنکه ایستاده مدل هیرو را اندازه گیری می کنیم؛ من آن را به برق متصل میکنم و روی دور تند روشن می کنم، حدودا ۱۰۰ میلی آمپر جریان می کشد؛ سپس دورش را کم می کنم و می بینید که روی دور کند و تند خیلی فرقی نمی کند و جریان مصرفی این پنکه همان ۱۰۰ میلی آمپر است (یعنی ۰.۱ آمپر). واقعا فکر نمی‌کردم یک پنکه ایستاده اینقدر مصرف پایینی داشته باشد. این باور کردنی نیست که برق مصرفی یک سشوار در دور تند ۵۳ برابر برق مصرفی یک پنکه است.
در قسمت های جلوتر جریان مصرفی یک کولر آبی و یک کولر گازی را هم اندازه گیری میکنم. کولر آبی ۱.۶ آمپر و یک کولر گازی ۷.۵ آمپر جریان می‌کشد. با یک ضرب و تقسیم ساده متوجه میشویم که برق مصرفی کولر آبی ۱۶ برابر و برق مصرفی کولرگازی ۷۵ برابر این پنکه رومیزی است. پس اگر در شهرهایی زندگی می‌کنید که تابستان ها یک پنکه کارتان را راه می اندازد حتماً بجای کولر از پنکه استفاده کنید.

۱۵.پکیج دیواری

خب حالا برق مصرفی پکیج ایران رادیاتور را اندازه گیری می کنم. این یک پکیج ۲۸۰۰۰ مدل L28FF ایران رادیاتور است؛ اکنون من دمای گرمایش از کف را روی حداکثر می‌برم، آبگرم را هم روی تنظیم میکنم و گرمایش از کف را روشن می‌کنم؛ و کلمپ متر من عدد ۰.۴ الی ۰.۵ آمپر را نشان می‌دهد. این را هم بگویم که خیلی وقت است که این پکیج روشن نشده و الان دارد با حداکثر ظرفیت خودش آب را به تمام اتاق‌ها پمپاژ می کند ولی می بینید که باز هم جریان مصرفی آن خیلی ناچیز است. قابل توجه دوستانی که می‌گویند برای پکیج از سیم ۴ استفاده کنید و ۲.۵ جواب نمی‌دهد! ولی می‌بینید که جریان مصرفی اش فقط نیم آمپر است. پس پکیج گازی جزو وسایل برقی کم مصرف دسته بندی می‌شود.

۱۶.اجاق گاز صفحه ای

خب اجاق گاز صفحه ای را ببینیم! این اجاق گاز صفحه ای فقط فندکش برق مصرف می‌کند؛ می بینید که جریان مصرفی اش آنقدر کم است که کلمپ متر من این را نشان نمی دهد، یعنی کمتر از ۱۰۰ میلی آمپر دارد جریان می کشد.

۱۷.تلویزیون

خب تلویزیون ۵۵ اینچ LED را روشن می‌کنم. بنظر شما برق مصرفی تلویزیون ۵۵ اینچ چقدر است؟ کلمپ متر من عدد ۰.۳ تا ۰.۴ آمپر را نشان می‌دهد که البته چند دقیقه که کار می‌کند روی ۰.۳ آمپر ثابت می ماند. پس تلویزیون هم جزو وسایل برقی نسبتا کم مصرف است. به این خاطر می گویم نسبتاً، چرا که زمان استفاده از آن معمولاً زیاد است و یک خانواده ایرانی روزانه چهار پنج ساعت تلویزیون را روشن می کند. خیلی از ما عادت کرده‌ایم که تلویزیون را روشن میگذاریم و به کارهای خانه می‌پردازیم. بهتر است در تابستان که کشور با کمبود برق مواجه است این عادت بد را تکرار نکنیم.

۱۸.کولر آبی

خب ببینیم جریان مصرفی یک کولر آبی ۳۵۰۰ چقدر هست؛ الان کولر دارد روی دور تند کار می کند و همانطور که می بینید کلمپ متر من حدودا ۱.۶ آمپر را نشان می دهد. خب حالا کولر را روی دور کند قرار می دهم تا ببینیم که جریان مصرفی این کولر آبی ۳۵۰۰ چقدر می شود؛ و میبینید که روی دور کند حدودا ۰.۶ الی ۰.۷ آمپر جریان مصرفی این کولر آبی است.

۱۹.کولر گازی

خب اکنون نوبت به اندازه گیری جریان مصرفی کولر گازی است؛ این کولر گازی که الان دارم جریان مصرفی آن را اندازه گیری می کنم یک کولر گازی ۲۴۰۰۰ ال جی اینورتر دار است، همانطور که می بینید ۷.۵ آمپر جریان مصرفی آن است.

نکته : اگر کلمپ متر ندارید، می توانید از روی خود کنتور (دیجیتال) هم جریان مصرفی را بخوانید؛ به این صورت که دکمه آبی رنگ کنار صفحه نمایش را چند بار فشار می دهید و به V که برسید یعنی ولتاژ (که الان این کنتور ۲۲۹ ولت رو دارد نشان می دهد، یعنی ولتاژ این خانه الان ۲۲۹ ولت است) و یک بار دیگر که بزنید و حرف A که نشان داده شود، جریان مصرفی را نشان می دهد. ۸.۴ آمپر جریان مصرفی کل این خانه است که این هم شامل یخچال می شود و هم شامل کولر گازی که این دو وسیله الان روشن هستند و این ۷.۴ آمپر روی کلمپ متر فقط جریان مصرفی کولر گازی است.

خب دوستان الان با یک حساب سرانگشتی دستتان می آید که مصرف برق یک کولر گازی چند برابر مصرف برق یک کولر آبی است؛ اگر با دور کند کولر آبی مقایسه کنیم یک کولر گازی حدودا ۱۰ برابر یک کولر آبی برق مصرف می‌کند. ولی اگر با دور تند کولر آبی مقایسه کنیم حدودا ۴.۵ برابر یک کولر آبی برق مصرف می کند. به همین خاطر است که همیشه پیشنهاد می‌کنم اگر در شهر های شمالی یا جنوبی کشور زندگی نمی‌کنید و مجبور به استفاده از کولر گازی نیستید، حتما از کولر آبی استفاده کنید، چرا که مصرف برق تان به شدت پایین می آید.
از آنجا که این کولر گازی در خانه برادر بنده نصب است من از مبلغ دقیق قبض برق آنها اطلاع دارم، در تابستان ها که این کولر گازی معمولا روشن است، قبض برق مصرفی این خانوار حدودا ماهیانه ۲۵۰ هزار تومان می شود ولی ماه‌هایی که کولر گازی خاموش است قبض برق مصرفی این خانه حداکثر ۲۵ هزار تومان می‌شود، یعنی این کولر گازی حدودا ۹۰ درصد برق مصرفی این خانه را به خودش اختصاص می دهد؛ دوستان دقت کنید این کولر گازی ۲۴۰۰۰ اینورتر دار است، اگر اینورتر‌دار نباشد هزینه برق مصرفی سر به فلک خواهد کشید.

۲۰.هود آشپرخانه

خب می خواهیم ببینیم مصرف برق هود آشپزخانه چقدر است، این هود آشپرخانه مدل درسا هود و کلمپ متر را هم من در مجاورت سیم فاز ورودی آن قرار داده‌ام؛ ابتدا هود را روی دور کند روشن می کنم و می بینید که ۰.۵ آمپر جریان مصرفی آن است؛ من دور هود را بیشتر می کنم و همانطور که در تصویر می‌بینید روی درجه دوم دارد ۰.۶ آمپر جریان می‌کشد؛ باز هم دور هود را بیشتر می کنم و اینبار ۰.۸ الی ۰.۹ آمپر جریان می کشد؛ اکنون روی حداکثر دور قرار میدهم و می بینید که ۱.۲ آمپر دارد جریان می کشد.

۲۱.ماشین اصلاح موزر

اینقدر جریان مصرفی این دستگاه کم هست که کلمپ متر من این را نشان نمی‌دهد. چون دقت کلمپ متر من ۱۰۰ میلی آمپر است و چون جریان مصرفی این ماشین اصلاح کمتر از ۱۰۰ میلی آمپر است کلمپ متر نمی تواند جریان مصرفی آن را اندازه گیری کند.

۲۲.سیستم روشنایی و نورپردازی

خب حالا می خواهم جریان مصرفی تمام روشنایی یک واحد مسکونی ۱۳۰ متری را اندازه گیری کنم؛ من تمام چراغ های روشنایی این واحد مسکونی را روشن کرده‌ام و حالا می خواهم جریان مصرفی اش را از روی کنتور بخوانم؛ دکمه آبی رنگ کنار صفحه نمایش کنتور را آنقدر می زنم تا به بخش آمپر برسم؛ و می بینید که حدودا عدد ۱.۲ آمپر را نشان می دهد. دیدید جریان مصرفی تمام روشنایی های یک واحد مسکونی چقدر پایین است !!! به همین خاطر است که می گویم روشنایی ها در یک واحد مسکونی برق خیلی ناچیزی را مصرف می کند؛
لازم است که توضیح دهم در این واحد مسکونی الان ۴ تا مهتابی ۴۰ وات، ۳۸ تا هالوژن ۷ وات و ۹ تا لامپ حبابی ۱۰ وات LED روشن هستند، ولی با این وجود می بینید که چون لامپ های امروزی همه شان LED هستند برق مصرفی شان به شدت پایین است.

خب دوستان حجم مقاله ما دارد خیلی زیاد می شود؛ هدف من این بود که حجم این مقاله و تایم فیلم مربوط به آن از یک حدی بیشتر نشود؛ من چند مورد دیگر را نیز اندازه گیری کرده‌ام که خیلی سریع نتیجه اندازه گیری را به شما می گویم. شاید در محاسبات تان بدرد بخورد.

۱.یک لامپ ۱۰ وات LED حدودا ۳۵ میلی آمپر جریان می کشد.

۲.یک لامپ ۱۰۰ وات رشته ای حدودا ۴۴۰ میلی آمپر جریان می کشد. یعنی یک لامپ ۱۰۰ وات رشته ای حدودا ۱۳ برابر یک لامپ LED برق مصرف می کند، اگر هنوز داخل خانه هایتان لامپ رشته ای قدیمی دارید حتما آنها را باز کنید و دور بیندازید و به جای آنها از لامپ های LED استفاده کنید.

۳.مورد بعدی برق مصرفی یک لپ تاپ بود که من باطری آن را برداشتم تا مستقیم از برق شهر تغذیه کند، طبق اندازه گیری من جریان مصرفی ای که از برق شهر می کشید حدودا ۱۰۰ میلی آمپر بود.

۴.مورد بعدی جریان مصرفی یک پرینتر رنگی اپسون بود که اندازه گیری کردم، و در لحظه استارت اولیه که روشن می شود حدودا ۷۰۰ میلی آمپر و بعد از اینکه شروع به کار می کند حدودا ۳۰ میلی آمپر جریان مصرفی این پرینتر است.

۵.مورد بعدی جریان مصرفی یک هویه ۴۰ وات است که حدودا ۱۷۰ میلی آمپر جریان می کشد.

۶.مورد بعدی جریان مصرفی بویین یک کنتاکتور است (دوستان فقط بویین کنتاکتور منظور من است) که طبق اندازه گیری من از برق ۲۳۰ ولت شهری حدودا ۲۰ میلی آمپر جریان می کشید.

۷.مورد آخر هم جریان مصرفی یک اتو مو بود که طبق اندازه گیری من ۸۰۰ میلی آمپر جریان می کشید.

 

امیدوارم این اندازه گیری هایی که من انجام دادم، هم در محاسبات بدردتان بخورد هم اینکه اگر می خواهید در مصرف برق صرفه جویی کنید بدانید که چه وسایلی در منزل شما پرمصرف هستند و از آنها در ساعات اوج مصرف یا در تابستان ها که با کمبود برق مواجه هستیم استفاده نکنید.

خب دوستان منتظر شنیدن نظرات شما در بخش کامنت ها هستم، ممنون می شوم که در بخش کامنت ها نظراتتان را برایم بگویید و همچنین فیلم مربوط به این مقاله را از طریق لینک زیر در یوتیوب تماشا کنید و لایک بفرمایید و کانال یوتیوب ما را نیز سابسکرایب نمایید؛ ما کلی فیلم آموزشی دیگر هم در کانال مان در یوتیوب داریم که خوشحال می شوم اگر این فیلم ها را مشاهده کنید؛ و در پایان مثل همیشه پیشنهاد می کنم اگر به برق ساختمان علاقمند هستید حتما کتاب فوق العاده آموزش برق ساختمان را مطالعه کنید.

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=17528
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

56 نظر در مورد مصرف هر وسیله برقی چند آمپر است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

      1. سلام و عرض ادب
        وقتی تلوزیون ۰.۴ آمپر جریان می کشد آیا این مربوط به یک ساعت است اگر تلوزیون دو ساعت روشن بماند آیا جریان .۰۸ آمپر می شود ?
        با تشکر

        ۲

        1. سلام، خیر جریان بصورت لحظه ای حساب میشه. پس در یک ثانیه ۰.۴ آمپر کشیده میشه، و در یک ساعت ۰.۴ آمپر ساعت

          ۱

  1. سلام دوست عزیز چقدر شیوا این مقاله رو نوشتید واقعا دست مریزاد ،دوبار خوندمش و از خوندنش لذت بردم و کلی مطالب آموزنده آموختم سپاسگزارم پاینده باشید.

    ۳

  2. با درود
    بسیار عالی بود آقای مهندس
    با دقت و ظرافت، تک تک وسایل برقی را اندازه گیری کرده بودید و چقدر به اطلاعات من که واقعا در مورد این چیزها کنجکاو بودم اضافه شد. چنین مطلب کاملی در جای دیگری ندیده بودم.

    ۲

  3. سلام میشه بپرسم ک پکیج برقی چند امپر مصرف داره وایا با برق خانگی میشه راه اندازیش کرد روی مشخصات دستگاه عدد ۸kw نوشته شده

    ۳

    1. سلام داود جان، من تا به حال خودم مصرف پکیج برقی رو اندازه گیری نکردم. ولی در کاتالوگ شرکت های مختلف که خوندم یک پکیج ۳۰ هزار وقتی روی حداکثر ظرفیت کار کنه می تونه تا ۴۰ آمپر جریان بکشه.
      من خودم این عدد رو قبول ندارم، چون ۴۰ آمپر جریان خیلی خیلی زیادی هست. فکر میکنم جریان مصرفی اونها یه خورده از آبگرمن های برقی بیشتر باشه و در حد ۱۵ تا ۲۰ آمپر باشه. که این هم باز بستگی به این داره که شما ولوم حرارت رو روی چه دمایی تنظیم کرده باشید.
      دوستان اگر کسی خودش با کلمپ متر تست کرده و دقیق می دونه به این سوال پاسخ بده؟

      ۳

  4. سلام و عرض ادب
    در فروشگاه سایت ابزار کلمپ متر هولدپیک نیست می خواستم برای خرید ببینم قیمتش چنده با سپاس

    ۳

    1. سلام جناب بایرامی، با خانم داودی تماس بگیرید یا در واتس آپ بهشون پیام بدید تا لیست قیمت ها رو براتون ارسال کنن. همون جا هم می تونید سفارش بدید. تلفن ۰۹۱۹۴۰۵۳۸۵۳

      ۵

    2. سلام مهندس ، قصد خرید یک استابلایزر برای منزل دارم ، به نظر شما چه ظرفیت و مشخصاتی برای یک واحد مناسبه ؟
      با توجه به گرانی این محصول ، یه چیزی در حد متوسط ( از نظر ظرفیت) پیشنهاد شما چیه، با تشکر

      ۱

      1. سلام، برای یک منزل مسکونی شما حداقل نیاز به یک استابلایزر ۵ هزار دارید. اگر تعداد کولرگازی هاتون بیشتر از یکی هست نیاز به ظرفیت های بالاتر هم دارید.

        ۱

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853