0
0

بخش پرسش و پاسخ برای پکیج نقشه کشی برق ساختمان در اتوکد

9034 بازدید

همانطور که می‌دانید تمام کتاب ها و دوره هایی که در سایت آموزش برق عرضه می شوند، دارای بخش پرسش و پاسخ هستند و تهیه کنندگان این دوره ها می توانند سوالات و مشکلات پیش آمده را مستقیم از مدرس دوره بپرسند. اگر شما هم پکیج آموزش نقشه کشی برق ساختمان در اتوکد را خریداری کرده‌اید و سوال یا ابهامی برایتان پیش آمده است، می توانید در پایین این صفحه سوال‌تان را مطرح کنید. معمولاً در کمتر از ۲۴ ساعت به سوالات شما پاسخ داده می شود.
تا امروز به بیش از ۱۵۰ سوال پاسخ داده شده است. در ضمن مطالعه سوالات پایین خالی از لطف نیست، شاید سوالات کاربران قبلی، سوال شما هم بوده باشد.

بخش پرسش و پاسخ برای خوانندگان کتاب برق ساختمان

 

پیشنهاد می کنیم در حین مشاهده پکیج آموزش نقشه کشی برق ساختمان در اتوکد یک قلم و کاغذ کنار دستتان بگذارید و سوالاتی را که برایتان پیش می‌آید یاداشت کنید، و اگر تا پایان این مجموعه به جواب نرسیدید، آنگاه در فرم پایین این صفحه سوال را مطرح بفرمایید و چند ساعت بعد پاسخ سوالتان را دریافت کنید.

آدرس ایمیل خود را به دقت وارد کنید، زیرا پاسخ های شما به همان آدرس ارسال خواهد شد.

آموزش نقشه کشي برق ساختمان در اتوکد

مهندس پژوهان (طراح و آموزش دهنده این مجموعه) فقط جمعه ها، ولی بنده تا جایی که در تخصصم باشد هر شب به سوالات شما پاسخ خواهم داد.
با تشکر: مهندس مرادی – ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

 

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=8209
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

266 نظر در مورد بخش پرسش و پاسخ برای پکیج نقشه کشی برق ساختمان در اتوکد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. در عکسی که به عنوان روش نصب کلیدهای تبدیل گذاشتین اینطور عنوان شده بود که از یک کلید تبدیل وصل میشه به کلید تبدیل بعدی و از اون کلید تبدیل به لامپ، یعنی هردو کلید تبدیل به لامپ وصل نبودند اما در طراحی داخل واحد که برای اتاق خواب انجام دادین شما از هر دو کلید تبدیل به چراغ، کابل وصل کردین چرا؟

    ۴

    1. کاملا درسته. در طراحی داخل اتوکد هم به همین صورتی که می فرمایید انجام شده و از کلید تبدیل ۱ که کنار درب اتاق قرار دارد به کلید تبدیل ۲ که کنار تخت خواب هست متصل شده و بعد از کلید تبدیل ۲ به چراغ متصل شده. اما اتصال دو کلید را بخاطر صرفه جویی در مصرف لوله و سیم از مسیری برده ایم که از چراغ وسط اتاق می گذرد. اما هیچ اتصالی از این کلید(کلید تبدیل۱) با چراغ صورت نگرفته و فقط ۲ سیم فاز از داخل لوله عبور کرده تا به کلید تبدیل ۲ رسیده و بعد از کلید تبدیل ۲ به چراغ متصل شده.

      ۵

  2. سلام .وقتی صفحه جدید در اتوکد باز میکنم برای پرینت گرفتن در آن صفحه نمیتونم در قسمتی که گفتید برای رنگها استایلی درست کنم.ولی اگر سورس پرژها را بازکنم و همه را پاک کنم و در صفحه شما یعنی در صفحه سورس پروژها در قسمت پرینت برم همه رنگ ها هستن.ولی در صفحه جدید نیستن؟؟؟

    ۱۰

    1. سلام. نمیدانم. چرا از همان استایل های پیش فرض استفاده نمیکنید و آنها را شخصی سازی کنید.
      اگر خواستید یک عکس از صفحه اتوکدتان بگیرید و در واتساپ به شماره ۰۹۱۹۴۰۵۳۸۵۳ ارسال کنید تا ببینم قسمت استایل برای شما به چه صورت نشان داده می شود.

      ۱۲

    1. سلام خانم صراف، روش سبدی مورد تایید هیچ مرجعی نیست. از الکترود میله ای یا یوفر استفاده کنید. در ضمن سیم مسی نمره ۳۵ نیست، بلکه نمره ۲۵ و ۱۶ کاربرد داره.

      ۱۳

  3. سلام دریک ساختمان چهار طبقه که نیاز به انتن مرکزی نیست و از انتن معمولی استفاده میشه و به سمت یک واحد که دو خواب داره میره .در داخل واحد چهار پریز داریم همه پریزها به یک سیم انتن وصل می شود اشکال نداره؟چون شما گفتید بهتره بیش از دو پریز نشه.

    ۱۱

    1. سلام، بله درسته بهتره بیشتر از ۲ پریز نشه، چون کیفیت تصویر اونقدر میاد پایین که بعدا نصاب آنتن مرکزی یا ماهواره مجبور میشه دو سه تا از پریزها رو کور کنه.

      ۱۳

        1. سلام، در اینصورت از هر واحد ۲ خط تا پشت بام ببرید. یعنی روی هر خط ۲ تا پریز. البته اگر مالک خیلی حساس هست و خودش روی این موضوع تاکید داره، در غیر اینصورت بنظرم هزینه اضافی هست و همون یک سرخط هم کافی هست.

          ۱۰

  4. سلام استاد.من وقتی میخوام برای پرینت یک استایل جدید درست کنم در قسمت from view رنگ ها نیستن که شخصی سازی کنم.استایل جدید هم که درست می کنم بعد که دارم مثلا مدار روشنایی رو میکشم چگونه استایل رو انتخاب کنم.

    ۱۲

    1. سلام. نمیدانم شاید اتوکد شما قدیمی باشد یا به درستی نصب نشده است. از اتوکد ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ مطمئنم که باید این قابلیت را دارند اما اتوکدهای پایین تر را نمیدانم.
      باید مدار روشنایی خود را با یکی از آن ۸ رنگ پیش فرض بکشید بعد در زمان پرینت مشخص کنید که با چه استایلی میخواهید پرینت بگیرید.(در استایلتان هم مشخص کرده باشید که ان ۸ رنگ پیش فرض به چه صورتی پرینت گرفته شوند. دقیقا مطابق اموزشی که دادم)

      ۱۲

  5. سلام .ر کاری میکنم تو pdf خط هارنگی هستن و سیاه سفید نمیشن .قبلا هم این سوال رو پرسیدم گفتید همه رنگ ها رو بزارید رو سفید این کار رو کردم درست شد.ولی دیگه مثلا پلان کمرنگتر از مدارهای برق نیست.چکار کنم .چکار کنم دیگه این طوری نشه

    ۱۰

    1. اشکالی ندارد بگذارید پلان ها پرنگ چاپ شود این اصلا ایراد نیست و نقشه شما باز هم خوانا هست. سورس جدید که روی سایت قرار بگیرید این مشکل را ندارد. سورس قدیمی را پاک کنید.

      ۱۱

    1. سلام. نمیدانم. خوب استایل جدید تعریف نکنید از همان چند استایل پیش فرضی که وجود دارد استفاده کنید و انها را شخصی سازی کنید.

      ۸

  6. سلام مهندس
    ممنون که فیلم ها به روز شدند.در فیلم قبلی اندازه خط لایه برق رو ۳۵. در نظر گرفتید در فیلم جدید۱۵. گرفتید کدوم در پرینت بهتره نمایش داده میشه

    ۱۲

    1. ثانیه به ثانیه فیلم ها، با هدف اپدیت شده. بنابراین هر چیزی که در قیلم های قبلی دیدید را فراموش کنید و هر چیزی در اپدیت جدید دیدید ان درست تر است.
      هیچ قانون خاصی نداریم و یک چیز سلیقه ای است. از نظر من ۱۵. بهتر است.

      ۱۱

  7. سلام .ممنون از شما
    فایل ۳ مربوط به روشنایی دانلود نمی شود
    فایل سورس پروژها هم انگار عوض نشده است و آبدیت جدید نیست

    ۱۳

    1. سلام. فصل ۳ دانلود میشود دوباره تست کنید.
      سورس پروژه یک هفته دیگر بر روی سایت قرار میگیرد. هنوز سورس پروژه ای قرار داده نشده.

      ۱۳

        1. سلام. از نرم افزارهایی مثل internet download manager برای دانلود استفاده کنید. یا چند بار صفحه را رفرش کنید. تا دانلود شود.

          ۱۰

  8. سلام مجدد وقت بخیر
    ۱-چرا موتور آسانسور نوشته ۶*۵ موتور آسانسور دارد؟
    ۲-تفاوت ظاهری و فنی پریز آنتن میانی و انتهایی چیست تا بتونیم تشخیص بدهیم؟
    ۳-درب ضد حریق همان درب دود بند است؟
    ۴-برای اندازه گیری طول مدار روشنایی باید بزرگترین طول رو اندازه بگیریم با وات خودش یا نه همه طول ها رو اندازه بگیریم؟
    ۵-آیا می توان برای مدار پریز از تیپ b استفاده کرد؟
    ۶-مدارات آسانسور در موتورخانه و چاه باید روکار و فلزی باشد؟
    ۷-برای طبقات بالاتر از ۴ و۵ طبقه به علت بعد مسافت باید بالاتر از ۶ بگیریم؟
    ۸-در جدول ضریب همزمانی آپارتمان ها نباید از جدول ضریب همزمانی تابلو کلید مینیاتوری استفاده کرد درسته؟
    ۹-چه موتورهایی با چه توانی به بعد باید از ستاره مثلث استفاده کنیم؟
    ۱۰-چه موقع باید در مورد آیفون ها از سوئیچر استفاده کرد؟ و تعداد کابل از سوئیچر به پنل دم درب چگونه محاسبه می شود؟

    ۱۶

    1. سلام دوست عزیز. بعضی از سوالات شما مربوط به طراحی تاسیسات برقی نیستند و تعداد سوالاتی که میپرسید خیلی زیاد است و من با مشغله زیاد فرصت پاسخگویی به همه سوالات را ندارم. میتوانید در کانال های تلگرامی سریری کلاب عضو شوید در این کانال ها ۱۰ ها استاد برجسته کشور به سوالات دانشجویان پاسخ میدهند و میتوانید هرچقدر خواستید سوال بپرسید. لینک این کانال ها: t.me/ScientificGroupSariri یا t.me/earthing7 است.
      ۱-برای تابلو قدرت اسانسور باید از کابل ۶*۵ استفاده کنید.
      ۲-سوالات ۲و۶ و ۹ را میتوانید در گوگل سرچ کنید. من هم نمیدانم.
      ۳-بله
      ۴-همه طول ها را باید اندازه بگیرید.
      ۵-فصل هشتم دوره برای این بود که بتوانید محاسبه کنید که برای هر مدار چه مینیاتوری مناسب است. بله ممکن است برای پریزها تایپ b استفاده شود و برای روشنایی تایپc
      ۶-روکار باید باشد اما فلزی اجباری نیست.
      ۷-توان اسانسور اگر منظورتان است بله.
      ۸- متوجه این سوال نمیشوم.
      ۱۰-در زمینه ایفون تصویری تخصص ندارم. میتوانید کتاب مهندس مرادی را مطالعه کنید.

      ۱۵

    2. سلام منظورم کابل موتور آسانسور است که از تابلو DP ELEV به موتور می رود . مگر موتور آسانسور سه فاز نیست پس نول نمی خواهد و کابل آن باید ۶*۴ باشد نه ۶*۵

      ۱۰

      1. سلام. یک کابل ۶*۵ از کنتور مشاعات به تابلو قدرت اسانسور رفته و بعد از آن یک کابل ۶*۵ از تابلو قدرت به تابلو فرمان اسانسور رفته است.

        ۱۱

        1. سلام چرا کابل ۶*۵ از تابلو قدرت به تابلو فرمان آسانسور میرود مگر نباید به موتور آسانسور وصل شود موتور هم سه فاز است و کابل ۶*۴ کافی است.آیا مصرف دیگه ای هم است که نول هم می رود

          ۱۲

          1. اول به تابلو فرمان میرود و از انجا به سمت موتور اسانسور و موارد دیگر میرود. موتور فقط سه تا فاز نیاز دارد اما برای مصارف دیگر تابلو فرمان نول هم نیاز است.
            در ضمن این سوال را میتوانستید در کانال های تلگرامی سریری کلاب که به شما معرفی کردم هم بپرسید آنها به هر سوالی که داشته باشید پاسخ میدهند.

            ۹

  9. سلام استاد بزرگوار
    در فیلم برای تابلو مینیاتور چون جریان تابلو رو ۳۴.۲۳ بدست آوردید گفتید اگر در داخل دفترچه محاسبات باشه دفترچه کابل ۱۰ و کلید مینیاتوری ۴۰ رو انتخاب میکنه در صورتی که کلید کنتور ما ۳۲ است و اداره برق هم بالاتر از ۳۲ نمیده در مثال شما اعداد نزدیک است و اشکالی نداره ولی اگر جریان تابلو واحد مثلا ۳۸ شده بود و اداره برق هم کنتور و کلید ۳۲ میده ما چکار کنیم ؟ اگر کابل رو ۱۰ بگیریم و کلید مینیاتوری واحد رو ۳۲ بگیریم فایده دارد؟ چون کلید مینیاتور روی ۳۲ که قطع نمی کند بلکه در جریان i2 در زمان قراردادی قطع میکند.

    ۱۶

    1. سلام. محمدجان. اداره برق کنتور و کلید بالاتر از ۳۲ امپر هم میدهد. شما میتوانید در تابلو کنتور، کنتورهای ۵۰ یا ۷۵ امپر هم داشته باشید یا کلید ۴۰ امپر و بالاتر هم داشته باشید.

      ۱۷

        1. سلام. بعد از کنتور ۳۲ تک فاز ما کنتور ۱۵ سه فاز و ۲۵ سه فاز و ۳۲ سه فاز و… داریم. شما حتما روی تک فاز بودن تاکید کردید و انها گفته اند که بیشتر از ۳۲ امپر نمیدهیم. اما قطعا کنتورهای سه فاز هم به ساختمان ها تعلق میگیرد.

          ۱۳

  10. سلام
    چرا وقتی ما توان پریزهامون زیاد میشه سطح جریان اتصال کوتاه مینیمم تغییر میکنه تو فرمول سطح جریان اتصال کوتاه که اصلا کاری به توان نداشتیم ؟؟؟

    ۱۵

    1. سلام. تا زمانی که سایز سیم تغییر نکند و به تبع ان مقاومت سیم فاز و ارت هم تغییری نمیکند در آنصورت باید جریان اتصال کوتاه مینیمم تغییر نکند. اما زمانی که توان زیاد شود و سایز سیم تغییر کند جریان اتصال کوتاه مینیمم هم زیاد میشود.

      ۲۱

    1. سلام. وقتی با چنین نقشه هایی مواجه میشوید راهکار این است که نقشه را چند بار اکسپلود کنید بعد نقشه را انتخاب کنید و در قسمت properties رنگ آن را روی سفید بگذارید.

      ۱۶

          1. سلام. به همان صورتی که در فصل دوم آموزش دادم. تعدادی لایه تعریف کنید و ترسیمات را بصورت منظم در لایه های تعریف شده رسم کنید.

            ۱۵

  11. با سلام و احترام
    استاد دوره شما رو به اتمام رساندم و دوباره دارم مرور میکنم ممنون از آموزش شما .مجدد سوال برام پیش آمده البته که سوال های کلیشه ای هستند.
    ۱- برای کشیدن نقشه چند روز مهلت داریم؟
    ۲-در مدار کلید تبدیل چرا سیم حفاظتی داخل قوطی کلیددوم رفته؟
    ۳-مکان تابلو GDP کجا باشه بهتره؟
    ۴-ارتفاع چراغ خواب چقدره؟
    ۵-در روشنایی اتصال T مانند پریز اشکال دارد؟
    ۶-روشنایی چاه آسانسور تبدیل باشد یا تک پل بعضی نقشه ها تبدیل است؟
    ۷-منظور از ضریب همجواری تعداد مدار می باشد یا تعداد سیم و کابل؟
    ۸-چرا برای محاسبه حداقل جریان اتصال کوتاه باید جریان بین فاز و هادی حفاظتی را در نظر بگیریم؟
    ۹-آیا می توانیم کلید مینیاتوری واحد رو ۳۲ تایپ B بگیریم در صورتی که کنتور آن تایپ C است؟
    ۱۰-می توانیم سایز کابل کولر از جعبه مینیاتوری تا کلید کولر را ۱.۵ بگیریم؟

    ۱۷

    1. سلام. متفاوت است. ممکن است پروژه کوچک باشد و چند روز زمان داشته باشید یا پروژه بزرگ باشد و در حد چند هفته زمان داشته باشید.
      ۲- هادی حفاظتی باید داخل همه قوطی کلیدها به عنوان رزرو وجود داشته باشد شاید زمانی در ان محل یک قوطی کلید فلزی نصب شود در انصورت این هادی حفاظتی باید به بدنه قوطی وصل شود.
      ۳-اگر ساختمان جنوبی باشد در پارکینگ نصب میشود و اگر مثل پروژه ما شمالی باشد در حیاط نصب میشود هرچند میتوانیم داخل پارکینگ هم نصب کنیم.
      ۴-بین ۳۰ تا ۴۰ سانت زیر سقف.
      ۵-اگر منظورتون انشعاب گرفتن از وسط مسیر است اشکال دارد.
      ۶-در همان فصل اسانسور یک بند از مقررات را مرور کردیم که گفته شده بود باید کلید کنترل چراغ ها در موتورخانه باشد پس نمیتوانیم یک کلید تبدیل در چاه قرار دهیم. در قدیم از کلید تبدیل استفاده میشد و الانه نیز زیاد استفاده میشود ولی من از تبدیل در نقشه هایم استفاده نمیکنم.
      ۷-تعداد سیم و کابل. یعنی اگر سه سیم کنار هم داشتید میشود ۳ . یا اگر دو کابل کنارهم داشتید میشود ۲
      ۸-چون در زمان اتصالی حلقه اتصال کوتاه بین فاز و PE برقرار میشود.
      ۹-خیر
      ۱۰-خیر. کم است.

      ۲۰

        1. سلام. مقررات برای سایز این کابل توضیحی نداده و قانون خاصی نداریم. ولی همه طراح ها به این صورت طراحی میکنند.

          ۱۵

  12. با سلام و خسته نباشید
    ۱- استاد گرامی در بخش محاسبه کابل ها در تابلو مشاعات اگر به صورت نامتعادل در نرم افزار اعداد را وارد کنیم ib=24.58 و I’Z=40 و کلید مینیاتوری C40 سطح مقطع ۶mm می شود که I’Z رو با توجه به اینکه ضریب های ما همش ۱ است چرا ۴۰ در نظر میگیرد؟؟
    ۲- برای محاسبه کابل ورودی تابلو آسانسور اگر در نرم افزار نامتعادل در نظر بگیریم ib=26.27 و I’Z=40 و کلید مینیاتوری C40 سطح مقطع ۶mm می شود که مجدد I’Z رو با توجه به اینکه ضریب های ما همش ۱ است چرا ۴۰ در نظر می گیرد و رنج کلید مینیاتوری هم دوباره C40 می شود. و اگر هم در نرم افزار با توجه به بار مشخص شده که در اتوکد نوشتید متعادل در نظر بگیریم یعنی ۳ برابر بزرگترین فاز ib=24.58 و
    I’Z=42 و کلید مینیاتوری C40 سطح مقطع ۱۰mm می شود و با اعداد در اتوکد یکی نمی شود؟؟
    ۳-برای محاسبه کابل ورودی تابلو اصلی اگر نامتعادل در نظر بگیریم و روش نصب کابل را c بگیریم ib=134 و I’Z=179 و کلید مینیاتوری C160 سطح مقطع ۳۵+۵۰*۳ می شود که I’Z رو دوباره اشتباه حساب کردو همچنین نرم افزار خطا داد و هرچه سطح مقطع رو بالا گرفتم خطا رفع نشد و وقتی تیپ کلید مینیاتوری رو z160 گرفتم خطا رفع شد. اگر روش نصب رو هم E یا F بگیریم ib=134 و I’Z=192و کلید مینیاتوری C160 سطح مقطع ۳۵+۵۰*۳ می شود که I’Z رو دوباره اشتباه حساب کردو همچنین نرم افزار خطا داد و هرچه سطح مقطع رو بالا گرفتم خطا رفع نشد و وقتی تیپ کلید مینیاتوری رو z160 گرفتم خطا رفع شد.
    اگر در نرم افزار متعادل در نظر بگیریم یعنی ۳ برابر بزرگترین بار روی فاز و روش نصب Cباشد: ib=134و I’Z=179 و کلید مینیاتوری C160 سطح مقطع ۳۵+۷۰*۳ می شود که I’Z رو دوباره اشتباه حساب کردو همچنین نرم افزار خطا داد و هرچه سطح مقطع رو بالا گرفتم خطا رفع نشد و وقتی تیپ کلید مینیاتوری رو z160 گرفتم خطا رفع شد. اگر روش نصب رو هم E یا F بگیریم ib=134 و I’Z=196و کلید مینیاتوری C160 سطح مقطع ۳۵+۷۰*۳ می شود که I’Z رو دوباره اشتباه حساب کردو همچنین نرم افزار خطا داد و هرچه سطح مقطع رو بالا گرفتم خطا رفع نشد و وقتی تیپ کلید مینیاتوری رو z160 گرفتم خطا رفع شد.
    چرا وقتی ما تمامی ضرایب را ۱ در نظر میگیریم ولی آمپر I’Z رو بالاتر از سطح مقطع در نظر میگیرد مثلا ib=24.58 شده و با توجه به ضرایب ۱ ، I’Z باید بشود ۳۱ که برای مقطع ۶ است ولی I’Z رو ۴۰ می گیرد؟؟

    ۱۶

    1. سلام. ۱-چرا کابل اصلی تابلو مشاعات و کابل ورودی تابلو اصلی را بصورت سه فاز نامتعادل حساب میکنید. این اشتباه است و شما باید انها را به روش سه فاز متعادل حل کنید.
      ۳-اگر در روش سه فاز متعادل، کابل ورودی تابلو اصلی را با روش نصب E یا F حل کنیم ib=134 میشود. اگر I’Z=153 باشد هیچ کلید مینیاتوری وجود ندارد که بین عدد ۱۳۴ و ۱۵۳ باشد(مینیاتوری های ۱۲۵ و ۱۶۰ در این بازه قرار نمیگیرند) برای همین نرم افزار سطح مقطع سیم فاز را از ۵۰ به ۷۰ میبرد تا I’Z=196 شود و این بار کلید مینیاتوری ۱۶۰ بین ۱۳۴ و ۱۹۶ قرار دارد.پس I’Z برای کابل ۷۰ میشود ۱۹۶. و زمانی هم که روش نصب c را انتخاب کنید دوباره همین داستان بوجود می اید یعنی کلید مینیاتوری بین ۱۳۴ و ۱۴۱ وجود ندارد پس سیم فاز یک پله بالاتر انتخاب میشود تا کلید مینیاتوری ۱۶۰ بین ۱۳۴ و ۱۷۹ قرار بگیرد.
      وقتی پیغام خطا صادر میشود و با افزایش سطح مقطع مشکل برطرف نمیشود از همبندی اضافی برای هم ولتاژ کردن استفاده کنید. چون افزایش مقطع کابل معقولانه نیست.
      ۲-اگر اسانسور را سه فاز متعادل در نظر بگیریم که اشتباه است ولی فرض میکنیم که درست باشد باید توان کل را ۵۵۰۰ وات وارد کنید در این صورت ib=10 و I’Z=23 میشود و سطح مقطع ۲.۵. ولی ما از دفترچه استفاده نکردیم و بصورت پیش فرض از اعداد مرسومی که برای اسانسور استفاده میشود استفاده کردیم معمولا برای اسانسورهای ۵.۵ کیلووات از کابل نمره ۶ یا ۴ استفاده میکنند. چون هم بار اسانسور متعادل نیست و هم بخاطر کابل های بی کیفیت و غیراستانداری که در بازار وجود دارد، شرکت های اسانسوری و طراحان معمولا مقطع را یک پله بالاتر در نظر میگیرند تا خیالشان راحت باشد.
      ( از نظر من چون دقیقا نمیدانید روی هر فاز اسانسور چه توانی قرار میگیرد از دفترچه محاسبه به روش سه فاز نامتعادل استفاده نکنید چون گمراه میشوید.)

      ۱۵

      1. متشکرم که سوال ها رو جواب میدید.
        ۱-اگر ما بیاییم به روش متعادل حساب کنیم .برای کابل آسانسور با توجه به محاسبات و تابلوی آسانسور که در اتوکد کشیدید و توان هر فاز را مشخص کردید . یعنی ۳ برابر بزرگترین فاز یعنی توان ۱۸۳۳.۳ وات توان موتور آسانسور + توان پریز که ۳۰۰۰ وات گرفتید که میشه ۴۸۳۳.۳ حالا در ۳ ضرب میکنیم و داخل دفترچه به صورت متعادل حساب میکنیم نتیجه می شود:ib=26.29 وI’Z=42 و کلید مینیاتوری C40 سطح مقطع ۱۰mm می شود و با اعداد در اتوکد یکی نمی شود؟؟
        ۲-در مورد کابل اصلی با توجه به توضیحات شما چه مقطعی در نظر بگیریم و کلید اصلی رو با چه تیپ و آمپری ؟.اگر تیپ کلید خودکار z انتخاب بشود اشکالی دارد؟؟
        ۳- از چه مقطعی به بعد ما باید سطح مقطع سیم نول رو نصف فاز در نظر بگیریم؟؟

        ۱۶

        1. سلام. آسانسور رو کلا اشتباه دارید حساب میکنید. باید اینطور پیش خودتون بگید که یک تابلو قدرت اسانسور دارید که ۵.۵ کیلو وات توان دارد حالا برای این تابلو چه کابلی مورد نیاز هست. بعد ۵۵۰۰ وات رو وارد دفترچه کنید و مقطع مورد نیاز را حساب کنید. ما مثلا برای تابلو مشاعات تمام سرخط ها رو روی فازها تقسیم میکردیم تا حساب کنیم که در نهایت چه توانی برای تابلو مشاعات نیاز داریم ولی برای اسانسور برعکس است و ما از همان اول میدانیم که ۵۵۰۰ وات توان کل نیاز داریم (بعد این ۵۵۰۰ را بین سرخط ها تقسیم کردیم) اگر میبینید که روی فاز R تابلو قدرت، توان زیادی قرار میگیرد که البته با اعمال ضرایب همزمانی حدودا ۴۰۰۰ وات میشود نه ۴۸۳۳ ،اشکالی ندارد چون باز هم بصورت همزمان از ۲تا پریز اسانسور که استفاده نمیکنید و همزمان تابلو فرمان اسانسور تمام توانش را استفاده نمیکند. برای همین نگران نباشید یک اسانسور ۵.۵ کیلووات برای این ساختمان ۴ طبقه کاملا کافی است.
          اگرتوان کل برای کابل اصلی رو ۷۰۰۰۰ وات داخل دفترچه بزنید، مقطع فاز ۳۵ و نول ۱۶ بدست میاید و کلید اتوماتیک ۱۲۵ امپر میشود.( البته وظیفه طراح نیست که سایز کابل اصلی را حساب کند و طراح فقط امپراژ کنتورهای مورد نیاز و سایز کابل های مورد استفاده برای کنتورها و تابلو برق ها را باید حساب کند بعدا اداره برق خودش انشعاب اصلی را حساب میکند و به ساختمان ها میدهد. ) کلید اتوماتیک مثل کلید مینیاتوری تایپ B ,C,D ندارد. فقط امپری که دفترچه محاسبه میکند برای ما مهم است.
          داخل دفترچه محاسبات و در قسمت جداول راهنما، ۲تا جدول هست که نحوه محاسبه سیم نول وارت را بر اساس سیم فاز بیان میکند.

          ۱۷

  13. با سلام.
    من دوره آموزش نقشه کشی برق ساختمان با اتوکد رو خریداری کردم و آموزش رو دیدم الان یه کار انجام دادم و باید بفرستم نظام مهندسی فقط اینکه بهم گفتن دفترچه محاسبات رو هم باید بفرستم منظورشون دقیقا چیه و چه چیزهایی رو باید بفرستم؟؟؟
    کلا یه کار تمام و کامل که باید ارسال بشه نظام چیه؟؟؟

    ۱۴

    1. سلام. بهتره از نظام مهندسی این مورد رو سوال کنید و ازشون بخوایید که چون تازه وارد هستید راهنمایی تون کنند. اما اگر راهنمایی زیادی نکردند به نظر من این کار رو انجام بدید. محاسباتی که با دفترچه محاسبات داخل سورس دوره انجام میدید رو بصورت خلاصه داخل یه جدول ساده توی اکسل بنویسید و براشون بفرستید. یعنی اگه تابلو برقتون ۵تا سرخط داره برای هر سرخط داخل دفترچه محاسبات دوره محاسبات رو انجام بدید و بعد بصورت خلاصه اعدادی که دفترچه براتون حساب کرده رو داخل یه سطر توی اکسل خودتون بنویسید. یعنی یک جدول با ۵تا سطر میشه که هر سطر محاسبات و توضیحات یک سرخط رو داره انجام میده.

      ۱۶

      1. ممنون.
        مهندس میشه یه نمونه برام ارسال کنید مثلاً نمونه همون پروژه ای که تو آموزش بود رو دفترچه محاسباتش رو ببینم.
        ممنون

        ۱۴

  14. سلام نماز روزهاتون قبول باشه
    ۱-در الکترود حلقوی و صفحه ای اگر سیم یک تکه رو بیارم روی شینه اصلی ارت و دریچه بازدید ندشته باشیم اشکالی دارد ؟
    ۲-در نقشه همبندی اصلی از کجا شناژها را تشخیص بدهیم مثلا شما در همبندی اصلی یک شناژ مورب داشتید چگونه بفهمیم؟
    ۳-چرا از سیم ۱۶ برای همبندی ستون ها استفاده کردید؟
    ۴- شما برای در نظر گرفتن فاصله ۲۰ متر ستون راه پله را دخالت دادید تا هم ستون راه پله دخالت داده شده باشد و هم فاصله ۲۰ متر در نظر گرفته باشد اشکالی ندارد؟
    ۵-دور آسانسور ستون ندارد؟
    ۶-داخل مبحث ۱۳ برای انتخاب سطح مقطع هادی همبندی که داخل لوله و خاک باشد و لوله و خاک تاثیر در سطح مقطع داشته باشد چیزی نگفته؟
    ۷-شناژ حمام و آشپزخانه را دخالت ندادید؟
    ۸-آیا تجهیزات آسانسور و تجهیزات بالای بام همبندی اضافی نیاز دارد؟
    ۹-شینه همبندی اصلی آسانسور باید به شینه مشاعات وصل شود نه شینه اصلی درسته؟
    ۱۰-کلید ایزولاتور کولر آبی رو در کجا مشخص کردید؟

    ۱۶

    1. سلام مرسی.شما هم همینطور. ۱- خیر باید حتما دریچه بازدید داشته باشید. برای بازدیدهای دوره ای و آبیاری خاک الکترود و… به ان نیاز دارید.
      ۲-بین نقشه های مهندس سازه یک نقشه به اسم پلان فونداسیون و ستون گذاری وجود دارد که نوع و طریقه شناژ گذاری را مشخص کرده. باید از روی این نقشه انجام بدید.
      ۳-چون محیطی که در آن هادی نصب شده بتن است پس سیم مسی باید حداقل نمره ۱۶ باشد.
      ۴-اشکالی ندارد
      ۵-خیر ندارد. فقط در یکی از گوشه های اسانسور ستون هست که ستون راه پله نیز محسوب میشود.
      ۶- اگر منظورتان انتخاب هادی همبندی اصلی که برای اتصال به سه ستون ساختمان استفاده میشود است بصورت کلی از متن مبحث و راهنمای مبحث گرفته شده و بند خاصی ندارد. اساتید بزرگی مثل سریری و اکبرزاده زیاد از این جدول استفاده میکنند.
      ۷-اگر همبندی اصلی برای اسکلت طبقات اول تا چهارم منظورتون هست به همین صورت که کشیده ام درست است. و باید طبق دستورالعمل شورای مرکزی همبندی فونداسیون و طبقات بالاتر را انجام داد. این دستورالعمل رایگان در اینترنت هست که طریقه همبندی که در مبحث امده را بصورت تفضیلی توضیح داده.
      ۸-اگر انجام شود که خیلی خوب است ولی مثل همبندی اصلی برای تمام ساختمان ها اجباری نیست.
      ۹-داخل شکل ها توضیح دادم که همبندی اصلی اسانسور شامل ریل های کابین و ریل های وزنه تعادل اسانسورهای کششی و جک اسانسورهای هیدرولیکی است و باید با هادی همبندی اصلی مجزایی انجام شود و این هادی به شینه اصلی اتصال زمین که معمولا داخل تابلو کنتور برق قرار دارد متصل شود.
      ۱۰-داخل نقشه ها نیست. ولی درستش این است که بصورت شماتیک کشیده شود و در نقشه قرار داده شود. یا لااقل بصورت متن برای مجری پایین نقشه توضیح داده شود.

      ۱۷

      1. سلام
        برای پاسخ ۳در مبحث ۱۳ گفته برای انتخاب سطح مقطع همبندی اصلی باید ببینیم بزرگترین هادی حفاظتی وصل به شینه اصلی چقدر است و اونو نصف کنیم و روبه بالا گرد کنیم حرفی از محیط بتن نزده
        برای پاسخ ۷.دستوالعمل شورای مرکزی را مطالعه کردم میگه یکی از شناژهای حمام و آشپزخانه همبندی اصلی میخواد.

        ۱۵

        1. سلام. به صورت مستقیم گفته نشده ولی همه میدانیم که مس در تماس مستقیم با بتن و خاک خورندگی بالایی دارد. پس در صورتی که سیم مسی روکش دار است یا سیم لخت است ولی داخل لوله قرار گرفته همان سطح مقطعی که میگویید درست است. اما در داخل بتن و خاک سیم مسی لخت را قبول ندارم که با سطح مقطع های کوچک کار شود.
          برای پلان طبقاتی که در دوره داریم به همین صورت همبندی اصلی از نظر من کافی است. چون یک قسمت از شناژ و تیرهای اشپزخانه و سرویس ها در همبندی شرکت کرده اند.

          ۱۷

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853