0
0

کنتاکتور – ۰ تا ۱۰۰ آموزش نحوه نصب کنتاکتور سه فاز و تک فاز به زبان ساده

25604 بازدید

کنتاکتور کلمه ای است که شاید با شنیدن آن به یاد برق صنعتی بیفتید و با خود بگویید که این قطعه فقط در برق صنعتی کاربرد دارد و نیازی نیست که یک برقکار ساختمان با آن آشنایی داشته باشد. اگر تصور شما هم این چنین است، امروز شما را با مثال هایی آشنا می کنیم تا ببینید که چقدر آگاهی از نحوه عملکرد و روش نصب کنتاکتور برای یک برقکار ساختمان لازم و ضروری‌ست. برای شروع این آموزش ابتدا لازم است که فیلم آموزش نصب کنتاکتور به زبان ساده را مشاهده کنید، بعد از مشاهده این فیلم به خواندن این مقاله ادامه دهید، زیرا هر دو مکمل یکدیگر هستند و نکاتی که در فیلم گفته نشده در این مقاله آموزش داده شده است.

از آنجایی که این فیلم در کانال یوتیوب ما قرار گرفته، و یوتیوب هم دسترسی کاربران ایرانی را مسدود کرده است، لازم است که با آی پی غیر ایرانی این صفحه را باز کنید. اگر می خواهید فیلم های بیشتری برای شما ارسال کنیم حتماً عضو کانال یوتیوب ما شوید.

جهت خرید این مدل کنتاکتور به صفحه فروشگاه ما مراجعه کنید. لینک خرید کنتاکتور

کنتاکتور چیست ؟

اگر مطلب رله چیست را قبلاً مطالعه کرده باشید، حتماً به خاطر دارید که ما در آنجا گفتیم که رله عنصری ست که مانند کلید تبدیل عمل می کند با این تفاوت که جریانی که به بوبین آن وصل می شود، عمل قطع و وصل کردن تیغه های داخلی آن را انجام می دهد. حالا این رله یک دوست قوی تر از خودش هم دارد که نام آن کنتاکتور است. پس اگر خودمانی‌تر بگوییم “کنتاکتور ها مانند همان رله ها عمل می کنند با این تفاوت که زور بیشتری دارند” و ما می توانیم جریان‌های بزرگتری را با کنتاکتورها قطع و وصل کنیم.
تعریف علمی کنتاکتور به این صورت است که : کنتاکتور یک کلید مغناطیسی ست، که با استفاده از یک جریان کوچک، یک جریان بزرگتر را کنترل (قطع و وصل) می کند. یعنی بجای اینکه ما این کلید را با دست قطع و وصل کنیم، یک جریان کوچک را به کنتاکتور می فرستیم و کنتاکتور متوجه می شود که الان باید کلید داخلی خود را در حالت روشن قرار دهد و وقتی که آن جریان کوچک را قطع کنیم، کنتاکتور متوجه می شود که الان باید کلید داخلی خود را در حالت قطع قرار دهد.
البته با استفاده از تیغه های کمکی، برعکس این هم امکانپذیر است.
کنتاکتورها دارای ۲ نوعِ تک فاز و سه فاز هستند. در تصویر زیر نمای بیرونی یک کنتاکتور ۳ فاز را مشاهده می کنید.

کنتاکتور

روش نصب کنتاکتور

در نمایِ بیرونی این دستگاه فقط تعدادی پیچ می بینید که محل اتصال سیم های برق هستند. ولی در داخل این دستگاه قطعاتی به شرح زیر قرار گرفته است که برای آشنایی با روش نصب کنتاکتور ابتدا باید با این اجزای داخلی و نحوه عملکرد آنها آشنا شوید.

  1. بوبین -بوبین یک سیم پیچ است که وقتی به آن برق وصل می‌کنیم، حالت آهنربایی پیدا می کند-.
  2. هسته ثابت فلزی
  3. هسته متحرک فلزی
  4. فنر بازگشت هسته متحرک
  5. سه تیغه به نام تیغه های قدرت که در حالت عادی باز هستند.
  6. تیغه کمکی NO -که در حالت عادی باز است و تیغه کمکی NC -که در حالت عادی بسته است. البته خیلی از کنتاکتورها تیغه کمکی NO و NC ندارند و باید بصورت یک قطعه جداگانه آنها را از بازار تهیه کنید و روی کنتاکتور سوار کنید.
    تصویر یک تیغه کمکی با ۲ تیغه NO و ۲ تیغه NC را در زیر مشاهده می کنید. در پشت این قطعه یک گیره کوچک وجود دارد که از طریق آن براحتی به جلوی کنتاکتور می‌چسبد.

تیغه کمکی کنتاکتور

 

عملکرد کنتاکتور به این صورت است که یک بوبین در داخل آن قرار گرفته و وقتی ما یک جریان ضعیف را به این بوبین وصل می کنیم، این قطعه حالت آهنربایی پیدا کرده و یک هسته متحرک فلزی را به سمت خود جذب می کنند و حرکت این هسته متحرک به سمت بوبین باعث برخورد یکسری کنتاکت های فلزی در داخل کنتاکتور می شود.

کنتاکتور ۳ فاز :

ابتدا به آموزش کنتاکتور ۳ فاز می پردازیم. زیرا بیشترین استفاده را در بازار دارد و به راحتی پیدا می شود.
برای چند ثانیه به تصویر متحرک زیر نگاه کنید. با توجه به این تصویر مراحلی را که در داخل کنتاکتور ۳ فاز اتفاق می افتد بررسی می کنیم.

  1. در مرحله اول، یک کلید یک پل جریان سیم فاز را به سمت بوبین برقرار می‌کند.
  2. با این عمل، بوبین حالت آهنربایی پیدا کرده و یک هسته فلزی متحرک را به سمت خود جذب می کند.
  3. با حرکت هسته متحرک به سمت بوبین، یکسری کنتاکت -تیغه- فلزی با هم تماس پیدا می کنند که تیغه های قدرت و تیغه های NO از این دسته اند. البته با این عمل یکسری کنتاکت های فلزی هم هستند که تماس خود را از دست می دهند که به آنها تیغه های NC می گوییم.
  4. و در نهایت با تماس تیغه های قدرت -۳ عدد تیغه سمت چپ را تیغه های قدرت می گویند- برق ۳ فاز به موتور میرسد و موتور شروع به چرخش می کند. و تا زمانی که کلید یک پل وصل است و برق به بوبین میرسد، موتور میچرخد.

روش نصب کنتاکتور

توجه: از آنجایی که بوبین کنتاکتور بالا برق خیلی کمی مصرف می کند شما می توانید برای سیم‌های فاز و نولِ ورودی به بوبین حتی از سیم‌های نمره ۰/۵ -پنج دهم- هم استفاده کنید. ولی برای سیم‌های R,S,T که برق موتور را تامین می کنند باید از سیم‌های کلفت‌تر و متناسب با ظرفیت موتور استفاده شود.

در مدار بالا حتماً نباید از کلید یک پل استفاده کنیم، هر دستگاهی که بتواند یک فاز را به بوبین وصل کند می تواند به جای کلید یک پل در مدار قرار گیرد. مثلاً اگر مطلب نصب کنتاکتور در مدار فتوسل را مطالعه کنید می بینید که بجای کلید یک پل، یک فتوسل نوری معمولی‌ست که جریان سیم فاز را با بوبین برقرار می کند و کنتاکتور را فعال می کند. پس اگر بخواهیم یک فتوسل را در مدار بالا ببندیم به این صورت خواهد بود. البته موتور ۳ فاز را هم حذف می کنیم و بجای آن لامپ های معمولی قرار می‌دهیم.

مدار فتوسل و کنتاکتور

مدار بالا به این صورت عمل می کند که در هنگام شب، یعنی زمانی که ماه ظاهر می شود. سیم خروجی فتوسل نوری-سیم قرمز- فعال میشود و فاز به بوبین کنتاکتور میرسد و بوبین فعال می شود. با فعال شدن بوبین، هسته متحرک فلزی جذب بوبین میشود و با این حرکت، تیغه های داخل کنتاکتور تغییر حالت می دهند-یعنی تیغه های قدرت و تیغه های NO بسته می شوند و تیغه های NC باز می شوند- آنگاه یک سیم فازِ دیگر که تحمل جریان بیشتری را دارد از طریق یکی از تیغه های قدرت به چراغ ها وصل می شود و چراغ ها روشن می شوند.
پس باز هم اگر بخواهیم به زبان ساده تر بگوییم، ما به این خاطر در این مدار از کنتاکتور استفاده می کنیم چون، زورِ فتوسل نمیرسد که تعداد زیادی چراغ را روشن کند، و ما زورِ کمِ فتوسل را به کنتاکتور می دهیم تا کنتاکتور فعال شود و تیغه داخلی آن که زور بیشتری دارد، عمل خاموش و روشن کردن چراغ ها را انجام دهد.
همانطور که می بینید در این مدار فقط از یکی از تیغه های قدرت استفاده کرده ایم و با ۲ تیغه دیگر و تیغه های NC و NO کاری نداریم.

نکته: پس می توان از کنتاکتورهای ۳ فاز برای برق تکفاز هم استفاده کرد ولی برعکس این امکان پذیر نیست. اینکه در این مدار از کنتاکتور تکفاز استفاده کنید یا سه فاز، فرقی نمی کند، ولی از آنجایی که نوع سه فاز در بازار به راحتی پیدا می شود و تفاوت قیمت چندانی هم با نوع تکفاز ندارد، ما در مدار بالا از نوع سه فاز استفاده کرده‌ایم.

توجه: البته اگر تعداد چراغ ها کم باشد، می توان کنتاکتور را از مدار بالا حذف کرد و مستقیم برق چراغ ها را از فتوسل گرفت، ولی ما فرض را بر این گرفته ایم که تعداد چراغ ها زیاد است و این فتوسل تحمل این مقدار جریان را ندارد. به همین خاطر از کنتاکتور استفاده کرده‌ایم.

نکته: در مدار بالا حتی یک فتوسل نوری ۶ آمپر که توان خیلی کمی هم دارد برای هر تعداد چراغ جوابگوست و نیازی به هزینه کردن اضافی و خرید فتوسل های با آمپر بالاتر نیست. زیرا کار اصلی را کنتاکتور انجام میدهد و جریان اصلی از کنتاکتور عبور می کند.

توجه: بوبین بعضی از کنتاکتورها با برق ۲۲۰ ولت و بعضی های دیگر با ولتاژهای مختلف مثلاً ۱۲ یا ۲۴ یا ۳۸۰ ولت و… فعال می شوند. که ما در برق ساختمان و در برق صنعتی بیشتر با کنتاکتورهایی سروکار داریم که بوبین آنها با ۲۲۰ ولت AC فعال می‌شود.

حالا دوباره به تصویر کنتاکتور ۳ فاز نگاه کنید تا پیچ های اتصال آن را بررسی کنیم.

کنتاکتور سه فاز

  1. در قسمت بالای این دستگاه ۲ ترمینال وجود دارد که با علامت A1 و A2 شماره گذاری شده است. این دو ترمینال همان سیم های ورودی به بوبین هستند، که بایستی به A1 سیم فاز و به A2 سیم نول متصل گردد. (برق ۲۲۰ ولت AC)
  2. شش ترمینالِ L1,T1,L2,T2,L3,T3 تیغه های قدرت هستند، یعنی وقتی فاز و نول به A1 و A2 وصل شود. در داخل کنتاکتور
    ترمینالِ L1  به T1 وصل می شود.
    ترمینالِ L2  به T2 وصل می شود.
    ترمینالِ L3  به T3 وصل می شود.
  3. اکنون فقط دو ترمینال باقی مانده که عبارتند از ۱۳NO و ۱۴NO . از نامشان مشخص است که اینها ترمینال های تیغه کمکی NO هستند. یعنی وقتی فاز و نول به A1 و A2 وصل کنیم. در داخل کنتاکتور این دو ترمینال به هم متصل می شوند.
  4. همانطور که می بینید کنتاکتور بالا تیغه کمکی NC ندارد. و اگر به این تیغه نیاز دارید، باید آن را جدا تهیه کنید و روی کنتاکتور سوار کنید.
  5. پس از این به بعد دیگر از تعداد زیاد پیچ ها و ترمینال‌های روی کنتاکتور وحشت نکنید.

 

کنتاکتور تکفاز :

عملکرد کنتاکتورهای تکفاز هم دقیقاً مانند کنتاکتورهای ۳ فاز است، با این تفاوت که در آنها فقط یک تیغه قدرت وجود دارد. تصویر یک مدل تک فاز را در پایین مشاهده می‌کنید.

کنتاکتور تک فازاز آنجایی که مدل تکفاز به سختی در بازار پیدا می‌شود و تفاوت قیمت چندانی هم با نوع ۳ فاز ندارد. همیشه به شما پیشنهاد می کنیم که از مدل ۳ فاز استفاده کنید، حتی اگر با برق تکفاز کار می کنید.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=3010
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

396 نظر در مورد کنتاکتور – ۰ تا ۱۰۰ آموزش نحوه نصب کنتاکتور سه فاز و تک فاز به زبان ساده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. درود بر شما سپاس فراوان ۲ هفته ست می‌خوام یه کنتاکتور برای پمپ وصل کنم واقعا گیج شده بودم شما بسیار روان و ساده توضیح دادید و سریع متوجه شدم ،خیلی خیلی سپاس

    ۵

      1. سلام ووقت بخیر خدمت مهندس مرادی عزیز وهمه اهالی سایت مفیدو دوست داشتنی خودمون/ مهندس جان لطفا این مشخصات رو به زبان ساده شرح فرمایید، ٣٢a ـ ١٥kw ــ دوکنتاکت کمکی بازوبسته ـ بوبین ٢٢٠VAC ـ AC3 کنتاکتور (متاسل) AC ؟؟ البته کنتاکتورهای زیادی هستن با مشخصات و فرمولهای متغیر کاش به این جزئیات ومشخصات فنی در کتاب برق صنعتی که فرمودین استارتشو زدین اشاره میکردین،، درضمن لطفا بفرمایید برای محافظ کلی برق ساختمان از کدام تیپ کنتاکتور استفاده کنیم ؟ کاش میشد یه شماره واتساپ به سوالاتی که تصویریه اختصاص میدادین تابه درستی مطالب رو به حضور عالی میفرستادیم

        ۴

  2. درود و وقت بخیر،ایا اگه بخواهیم از یک تابلو برق سه فاز سه وسیله ای که برق سه فاز لازم دارند وروشنای اون کارگاه باید سه تا کلید Mcbوسه تا کنتاکتور وسه تا بیمتال بزاریم ویک فیوز مینیاتوری تک فازبرای روشنایی ؟

    ۷

    1. سلام، ابتدا برق اصلی وارد یک تابلوی اصلی میشه که داخلش یک اتوماتیک یا کلید مینیاتوری ۳ فاز هست تا در زمان لازم بتونیم برق تمام وسایل و تابلو اصلی رو با این کلید قطع کنیم. بعدش از تابلوی اصلی کارگاه، برق به محل تابلوی هر دستگاه میره، این تابلو رو معمولاً کنار هر دستگاه نصب میکنن، داخل تابلوی هر دستگاه هم یک کلید مینیاتوری ۳ فاز و بسته به اینکه دستگاه چطور راه اندازی میشه تعدادی کنتاکتور و بیمتال، کنترل فاز و کنترل بار قرار میگیره. یک کلید مینیاتوری تکفاز هم داخل تابلوی اصلی قرار میگیره برای روشنایی ها. یک کلید مینیاتوری تکفاز هم احتمالاً برای سرخط پریزهای تکفاز قرار میگیره.

      ۳

    1. سلام، بسیار راحت هست. در شکل بالا فرض کنید که فقط فاز R رو دارید و فازهای S , T وجود ندارند، به همین راحتی.

      ۷

  3. سلام مهندس جان.خواستم یه خواهش کنم ۱-یه مدار نصب فیوز و محافظ ولتاژ همراه با بیمتال و کنتاکتور را توی مقاله هاتون اضافه کنید.تا استفاده ببریم ودعا گوی شما بشیم.۲-اگر کتابی در رابطه با آموزش برق صنعتی هم میشناسید که به زبان ساده است با ذکر نویسنده به من معرفی کنید با تشکر.

    ۵

  4. سلام وعرض ادب واحترام لطفا بستن مدار یک کلید استپ استارت رابا کنتاکتور ۳ فاز ترسیم بفرمایید. باتشکر. یاعلی

    ۶

    1. سلام جناب جبلی. شرمنده طراحی نقشه ها خیلی زمان می بره. ولی سعی میکنم در مقاله های بعدی یک آموزش کامل در این زمینه قرار بدم.

      ۳

  5. سلام وقت شما بخیر
    سوالم در مورد وصل کردن کنتاکتور برای پمپ آب هست
    مراحل نصبش رو که شما در پاسخ به سوالات دوستان دیگه توضیح دادید متوجه شدم فقط سوالم اینه که فاز ونول به پرشر سوئیچ وصل میشه و بعدش به a1و a2 وصل میشه و یه فاز به L1 وصل میشه حالا این فاز L1رو میتونم از اون فازی که پرشر سوئیچ رفته انشعاب بگیرم
    یا از یه جای دیگه باید فاز و نول بیارم؟؟؟؟؟؟؟
    یا سیم های پمپ رو یکی رو باید T1و دیگری رو به نول وصل کنم میشه این یکی رو به نولی که پرشر سوئیچ وصل شده وصل کنم یا باید از مسیر دیگه ای نول بیارم؟؟؟؟؟؟

    ۴

    1. سلام. مرسی.
      بله فاز L1 رو می تونید از اون فازی که به پرشر سوئیچ رفته انشعاب بگیرید.
      نول، مهم نیست، از هر جا خواستید بگیرید.

      ۵

    1. سلام حسین جان، قبلش نصب کنید. توضیحات کاملتر به همراه مدارش رو مهندس کفایتی در مقاله محافظ مرکزی برق ساختمان آموزش داده، حتما این مقاله رو در سایت ما مطالعه کنید.

      ۶

  6. سلام . خسته نباشید .
    مهندس جان من یه کنتاکتور ۳ فاز دارم .
    میخواستم ببینم میشه به این کنتاکتور ۳ فاز ، ۳ تا برق تک فاز از کنتورهای مختلف وصل کرد یا خیر ؟

    ۴

    1. سلام آقا مهدی، نمی دونم چرا می خوایید اینکار رو انجام بدید!!!
      ولی به بوبین کنتاکتور تنها می تونید از یکی از فازها وصل کنید.
      ولی از تیغه های قدرت می تونید برای قطع و وصل کردن هر سه فاز استفاده کنید، چون تیغه های قدرت جدا از همدیگه هستند و به هم متصل نیستند.

      ۲

      1. سلام مهندس .ممنون که مقاله کنتاکتور رو به این واضحی توضیح دادید تا ذهنمان باز شود و مطلبی را یاد بگیریم همیشه دعاگوی شما هستم.مقاله محافظ مرکزی برق ساختمان را خواندم خیلی خوب بود .یه توصیه دارم اگه امکانش هست شما که این همه زحمت میکشید مقاله به این خوبی منتشر میکنید لیست تمام مقالات را در یک صفحه بگذاریدداخل سایت و در استوری اینستا گرامتون هم برای متوجه شدن کسایی که سایت و اینستای شمارا دنبال میکنند قرار دهید.من مقاله کنتاکتور را به صورت اتفاقی در کامنتها پیدا کردم.دوم خواستم یه مدار کنترل فاز و کنترل بار همراه با مثال تنظیم پیچ تاخیر بار بروی کنترل بار و بهمراه کنتاکتور برای محافظت از پمپ آب تکفاز ۱۰یا۱۶آمپر را درون مقاله به زبان ساده قرار دهید.تا ما استفاده ببریم .هرجا سرچ کردم به زبان ساده ای که شما توضیح میدهید متوجه نشدم.با تشکر.

        ۴

        1. سلام اسماعیل جان، ایده استوری و پست کردن مقالات داخل اینستاگرام جالب هست. حتماً اینکار رو میکنیم.
          این روزها مشغول کانال یوتیوب مون هستیم، شاید به این زودی ها نتونم برای کنترل فاز کنترل بار مقاله ای بزارم.

          ۴

    1. درود و وقت بخیر مهندس مرادی بزرگوار، چندین سال است که بنده در مورد برق کشی ساختمان مطالعه میکنم به جرات میتوانم بگویم که هیچ کس به اندازه شما به زبان ساده و قابل فهم توضیح نمیدهد ولی چه حیف که در مورد برق صنعتی کتاب ندارید یا اگه دارید من نمیدونم .از درگاه خداوند متعال برای شما آرزوی موفقیت و سربلندی و شادکامی دارم. من با دوکتاب برق کشی ساختمان ونصب آیفون های صوتی و تصویری الان مشغول به کار هستم .

      ۵

      1. سلام جناب نادری، متشکرم از شما، کتاب برق صنعتی مون استارت خورده ولی چون بنده بسیار سخت گیر هستم شاید نوشتن اون یکسال زمان ببره.

        ۵

  7. سلام یعنی من فاز رو مستقیم ببریم داخل A1 کنتاکتور بعد از تولد دو تا خروجی بگیرم یه خروجی نول رو ببرم داخل a2 کنتاکتور و یه نول دوم رو مستقیم ببرم داخل پمپ آب بعد از کنتاکتور فقط و فقط یه خروجی فاز بگیرم برای پمپ چون نوا رو مستقیم بردم فقط سوال من این هست من فقط موندم از کدوم از سوراخ های کنتاکتور برای پمپ آب خروجی بگیرم این کنتاکتور دوازده نه خروجی داره A1 و a2 داره که برای ورود فاز و نول هست L1 L2 L3 و T1 T2 T3 و عدد ۱۳ و عدد ۱۴ بعد no21 و no22 و NC داره الان از کدوم سوراخ فاز خروجی برای پمپ ببرم ؟!؟!؟ برق من تک فاز هست میشه لطفاً خواهشا محبت کنید به توضیح بدید این t و L و ۱۳ و ۱۴ و no و NC برای چی هست میشه لطفاً خواهشا کاربرد هر کدوم از این سوراخ ها رو بفرمایید ممنون میشم یه توضیح کامل و جامع در مورد استفاده تک فاز از کنتاکتور سه فاز بهم بدید

    ۳

    1. سلام، لطفاً یک بار دیگه این مقاله آموزشی رو بخونید. در کل این توضیحاتی که فرمودین درست هست و شما باید L1 رو فاز ورودی و T1 رو فاز خروجی در نظر بگیرید که میره به پمپ، به L2 L3 T2 T3 وno21 no22 و NC هم کاری نداشته باشید. فاز ورودی به A1 هم که فرمان قطع و وصل رو به کنتاکتور میده باید از یک کلید دیگه بیاد.
      مقاله تیغه کمکی کنتاکتور رو هم مطالعه بفرمایید.
      اون فیلمی رو هم که در آپارات ارسال کردید مشاهده کردم، هیچ دلیلی نداره ما از هر سه تیغه قدرت کنتاکتور استفاده کنیم، اگر آمپر کنتاکتور با آمپر پمپ یکی باشه، یک تیغه هم جواب میده. در ضمن اگر دقت کنید در اون فیلم هم نول به آدو و فاز به آیک وصل شده.

      ۳

  8. سلام وقت بخیر من به کنتاکتور گرفتم برای وصل کردن کنترل پیامکی پمپ آب فرستنده کنترل گفته از کنتاکتور استفاده کنم الان میشه بفرمایید فاز ورودی رو به کجای کنتاکتور وصل کنم و نول ورودی رو به کدوم قسمت کنتاکتور وصل کنم و بعدش از کدوم از یکی از سوراخ های کنتاکتور فاز خروجی و نول خروجی بگیرم ؟!؟؟ ورودی کدوم شماره ها هست خروجی نوا کدوم شماره ها هست مدل کنتاکتور من کنتاکتور ۱۲ آمپر اشنایدر الکتریک مدل LC1D12M7
    هست میشه بفرمایید فاز و نوا رو از کجا وارد و از کجا خارج کنم و به پمپ آب وصل کنم ممنونم

    ۳

    1. سلام، فاز وارد کنترل کننده پیامکی میشه و بعدش از ترمینال دیگه این دستگاه به ترمینال A1 کنتاکتور وصل میشه. یک نول هم مستقیم به ترمینال A2 کنتاکتور وصل میشه.
      بعدش از یکی از تیغه های قدرت کنتاکتور در مسیر فاز ورودی به پمپ استفاده می کنید. یک نول هم که مستقیم به پمپ وصل میشه.

      ۴

  9. سلام مهندس خسته نباشید اگه جریان امپر کنتاکتور مثلا ۶۰ باشه وتوان مصرفمون کمتر از ۶۰ امپر باشه آیا برای بوبین کنتاکتور مشکلی میاره یا نه

    ۴

    1. سلام، بهتره یک کنتاکتور ۳۲ آمپر بگیرید. ولی اگر هر سه تیغه کنتاکتور رو به همدیگه متصل کنید، یک کنتاکتور ۱۶ آمپر هم جوابگو هست.

      ۴

  10. سلام وقت بخیر مهندس عزیز. لطفا مرا برای نصب کنتاکتور سه فاز هیوندای در خصوص وصل کردن سیمها بر روی پمپ آب ساختمان جهت حفاظت از کلید اتومات راهنمایی فرمایید . با تشکر

    ۴

    1. سلام آقا محمود، بسیار سادست، یک فاز و نول به ترمینال های ورودی ست کنترل می برید، بعدش از ترمینال های خروجی ست کنترل به ترمینال های A1 و A2 کنتاکتور می کنید. بعدش یک فاز از برق شهری به ترمینال L1 کنتاکتور وصل می کنید و از ترمینال T1 به پمپ وصل می کنید، سیم دیگه پمپ هم به نول وصل میشه.

      ۳

  11. با عرض سلام و تشکر بابت مطالب مفیدتان
    خواستم بدانم آیا می شود از ترمینال NO13 و No14 برای قطع و وصل کردن برق نول شهری استفاده کرد؟
    و آسیبی به ترمینال های فاز نمی رسد؟

    ۳

    1. سلام، اگر برای محافظ کلی برق ساختمان می خوایید، کنتاکتور ۱۲ یا ۱۶ یا ۲۵ آمپر هم می تونید استفاده کنید، اگر ۱۲ یا ۱۶ استفاده می کنید باید هر سه تیغه رو به همدیگه متصل کنید.

      ۲

      1. سلام، فرق چندانی ندارن، اگر برای محافظ کلی برق ساختمان می خوایید که کنار کنتور نصب کنید از محافظ کنتاکتوری استفاده کنید.

        ۳

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853