تمام سفارشاتی که از امروز در سایت آموزش برق ثبت میکنید، روز 6 فروردین تحویل اداره پست خواهد شد. فروشگاه سایت
تمام سفارشاتی که از امروز در سایت آموزش برق ثبت میکنید، روز 6 فروردین تحویل اداره پست خواهد شد. فروشگاه سایت
0
0

آیا نصب لوله برق در کف طبقه بالایی مجاز است؟

9869 بازدید

الهی به توکل خودت…

هر کسی با چیزی عشق می کند، و من هم با برق ساختمان. دوستانم هم از این قضیه آگاهند و می‌دانند که اگر با من بگردند فقط باید از برق و سیمکشی ساختمان صحبت کنند. امروز با دوستم حسین که مهندس ناظر برق ساختمان است نشسته بودیم و بحث می‌کردیم (شاید دعوا کلمه‌ی بهتری باشد) سر این قضیه که: آیا برقکار مجاز است که لوله های برق روشنایی یک واحد مسکونی را در کف طبقه بالایی نصب کند یا نه؟ حسین می‌گفت که در مقررات ملی آمده است:

” لوله های برق هر واحد باید داخل همان واحد نصب شوند و عبور لوله های اختصاصی یک واحد، از ملک خصوصی سایر واحدهای ساختمانی مجاز نیست”.

و حالا بحث اصلی مقاله ما همین موضوع خواهد بود که طبق این جمله بالا، پس آیا برقکار ساختمان مجاز است که لوله های برق روشنایی یک واحد مسکونی را در کف طبقه بالایی نصب کند یا نه؟

من خودم با این جمله مقررات ملی در حالت کلی موافقم. مثلاً وقتی ۲ واحد مسکونی چسبیده به همدیگر هستند و فقط یک دیوار مشترک بین آنهاست، صلاح نیست که در پشت دیوار شیار بزنید و لوله های برق این واحد را، در شیار پشت دیوار قرار دهید، بلکه باید شیارزنی و نصب لوله برق در سمت همین واحد انجام شود. یا مثلاً بعضی برقکارها لوله های آنتن را از درز انقطاع عبور می‌دهند و تا پشت بام می برند، که این اشتباه است چون درز انقطاع که ملک خصوصی هر واحد نیست. یا مشاهده می‌کنیم که بعضی ها کابل برق آسانسور را از داخل واحدها عبور می‌دهند و تا موتورخانه آسانسور می‌برند، در حالی که عبور کابل آسانسور از ملک خصوصی سایر واحدها مجاز نیست. چون کابل آسانسور جزو مشاعات است پس باید در قسمت مشاعات نصب شود.

پس در حالت کلی این جمله که می گوید، لوله های برق هر واحد مسکونی باید داخل همان واحد مسکونی نصب شوند درست است و همه ما با آن موافق هستیم. ولی در یک مورد، یک استثناء کوچکی هم داریم که برقکار مجبور می شود خلاف این بند از مقررات ملی عمل کند. آن هم در ساختمان هایی که سقف آنها از جنس تیرچه بتنی یا فلزی ست و بین آن تیرچه ها را هم، بلوک‌های سفالی یا یونولیت (آکاستیو) قرار می‌دهند و یا ساختمان هایی که سقف آنها را طاق ضربی اجرا می کنند.

در خیلی شهرهای کشور ما عرف است که مستقیم زیر این سقف ها را گچ می‌کنند، یعنی بدون اینکه زیر سقف اصلی، سقف کاذبی ایجاد کنند، مستقیم روی همان تیرچه‌ها و آکاستیوها را گچ می کنند تا هزینه ساخت ساختمان پایین بیایید و سرعت ساخت هم بالاتر برود. و در این مدل ساختمان ها برقکار مجبور می شود که لوله های برق طبقه پایین را در کف طبقه بالایی نصب کند.

برخی از مهندسان ناظر برق گمان می کنند که برقکارها از سر بی اطلاعی یا به خاطر زرنگ بازی و راحتی در کارشان به این صورت عمل می کنند. ولی در ادامه خواهید فهمید که اصلاً اینطور نیست و اتفاقاً این کار برای برقکار دردسرهای زیادی دارد.

خب حالا بیایید بررسی کنیم که اصلاً وقتی برقکار با این مدل ساختمان ها برخورد می‌کند، که سقف‌شان این مدلی ست، در این صورت چه گزینه هایی پیش رو دارد؟

 

گزینه اول، شیارزنی در زیر سقف و نصب لوله های برق داخل شیار

گزینه اولی که پیش روی آقای برقکار است، این است که داخل همان واحد، زیر سقف را شیار بزند و لوله ها را داخل شیارها نصب کند. مثل این تصویر پایین که من چند سال است در آموزش هایم این عکس را به کارآموزان نشان می‌دهم.

نصب غلط لوله برق

همانطور که می‌بینید برقکار عزیز کلی عرق ریخته و زیر سقف را شیار زده، و به تیرچه ها که رسیده، تیرچه بتنی را هم تخریب کرده و لوله برق را داخل شیار نصب کرده است. هر کسی که ذره‌ای از ساختمان سازی سر در بیاورد قطعاً با دیدن این تصویر شاخ در آورده است. چند روز قبل هم یکی از مهندسان ناظر این عکس را در پیجش قرار داده بود و پرسیده بود، بنظر شما با این برقکار باید چه کار کرد؟ کامنت های جالبی زیر آن پست آمده بود. یکی گفته بود “از لای آن میلگردهای سقف یک طناب رد کنید و برقکار را همانجا دار بزنید”. یکی گفته بود “هیچی بهش نگین، بزارید ادامه بده تا سقف رو سرش خراب شه، و همه از دستش راحت شن”. یکی گفته بود “این برقکار رو ببرید بیرون و ببندینش به میله‌های داربست و بهش برق سه فاز وصل کنید اگر نمُرد با بیل بکشیدش”. نه دوست من، هر وقت ما مدعی شدیم استانداردهای ما هیچ کم و کاستی ندارد و مهندسان ناظر عزیز هم نظارتشان را نگه نداشتند آخر آخر کار، بعد از مرگ سهراب انجام ندادند، آن وقت ما اجازه داریم این برقکار را با بیل بکشیم.

خب پس گزینه اول، یعنی شیارزنی زیر سقف و نصب لوله ها داخل این شیارها کاملاً رد می‌شود. چون هرگونه آسیب زدنی به تیرچه‌ها و ژوئن‌های سقف ممنوع است و اگر مهندس عمران یا سازه این مورد را ببیند با برقکار برخورد می‌کند. پس این قضیه که برقکار زیر سقف را شیار بزند تا آن بند از مقررات ملی را که گفتم رعایت کند کاملاً رد می‌شود.

 

گزینه دوم، نصب لوله های برق بصورت موازی با تیرچه ها

گزینه دوم: بعضی از دوستان هم برای این مورد یک نظر دیگر دارند و می‌گویند که لوله های برق را موازی با تیرچه‌ها قرار می دهیم تا دیگر آسیبی به تیرچه‌ها نرسد. یعنی در مسیرهایی که لوله برق متقاطع با تیرچه‌ها قرار می‌گیرد، لوله برق را از کف اتاق تا روی دیوار بغلی امتداد دهیم و آنگاه که به سقف رسیدیم، لوله‌های ما موازی با تیرچه‌ها می‌شود و حالا اگر شیار هم بزنیم دیگر آسیبی به تیرچه‌ها نمی‌رسد. من منظور آنها را روی شکل پایین نشان‌تان می‌دهم.

لوله گذاری برق ساختمان

منظور این عزیزان این است که، بجای مسیر نارنجی رنگ، ما لوله های برق را در مسیر آبی رنگ امتداد دهیم تا لوله های برق در سقف، موازی با تیرچه ها قرار گیرند.

این روش هم رد می شود چرا؟ چون ما بغیر از تیرچه ها، ژوئن ها را داریم. که بصورت متقاطع با تیرچه ها هستند، برای اینکه بدانید ژوئن (کلاف عرضی) چیست در تصویر زیر با فلش قرمز به ژوئن ها اشاره می کنم. مطلع باشید که برقکار اجازه تخریب این ژوئن‌ها را هم ندارد.

تیرچه ها و ژوئن ها

اصلاً فرض مثال که در آن مسیر، ژوئن هم نداشته باشیم، پس مجدد در تصویر اول به مسیر لوله گذاری که با خط آبی نمایش داده ام نگاه کنید. می بینید چقدر این مسیر طولانی شده است. مگر ما در مقررات ملی نمی‌خوانیم که می‌گوید: برقکار باید کوتاه ترین مسیر لوله گذاری را انتخاب کند تا کمترین مقدار سیم و لوله مصرف شود؟؟؟ خب حالا اگر ما از مسیر آبی رنگ لوله گذاری کنیم تا لوله گذاری موازی با تیرچه ها شود در اینصورت لوله و سیم خیلی زیادی مصرف می شود. و نمی‌شود که بخاطر رعایت یک بند از مبحث، یک بند دیگر را زیر پا بگذاریم.

پس این روش لوله گذاری که بعضی از دوستان می‌گویند موازی با تیرچه ها لوله گذاری کنیم هم رد می‌شود.

 

گزینه سوم، نصب لوله های برق بصورت روکار در زیر سقف

حالا در این قسمت گزینه سوم را بررسی میکنیم، به این صورت که مثل شکل پایین اصلاً شیار نمی‌زنیم و لوله های برگشتی روشنایی‌ها را بصورت روکار زیر سقف نصب می‌کنیم. تا بعد از لوله گذاری، آقای گچکار بیاید و یک گچ ضخیم به ضخامت چهار پنج سانتی متر زیر سقف بکشد تا روی لوله های برق پوشیده شود. مثل شکل پایین.

نصب لوله برق بصورت روکار

این گزینه هم رد می‌شود، چرا؟ چون نه گچکار و نه مالک زیر بار این قضیه نمی‌روند که به خاطر لوله‌های برق، بجای یک گچ ۱ سانتی، یک گچ ۴ سانتی را زیر سقف بزنند.

چون آقای گچکار خودش می‌داند که آن زیر چه خبر است. و می‌داند آن گچی که روی آکاستیوها می‌زند سه سال دیگر بخاطر سرد و گرم شدن هوای اتاق، ترک می‌خورد، وای به حال اینکه بخواهد ۴ سانت گچ زیر سقف بزند، در اینصورت در خیلی از جاها اصطلاحاً گچ ها طبله می‌کنند و از سقف جدا می‌شوند. کافیست گچکار همین جمله را به مالک بگوید که اگر گچی که میزنیم ضخیم باشد یکسال دیگر ترک می‌خورد، در این صورت مالک اصلاً این اجازه را برقکار نمی‌دهد که لوله ها را زیر سقف بصورت روکار نصب کند. تازه اینجا مهندسان عمران هم طرفداری گچکار و مالک را می‌کنند و می‌گویند تا وقتی که با ۱ سانت گچ می‌شود نازک کاری کرد چرا باید ۴ سانت گچ زیر سقف زده شود و بار مرده سقف بیشتر شود.

رئیس همه ما هم مالک ساختمان است و مالک هم می‌گوید: آقای برقکار شما لوله های برق را در کف طبقه بالایی نصب کنید اگر مهندس ناظر برق آمد من خودم او را راضی می‌کنم. تازه اگر هم ناظر بیاید، آخر کار می‌آید، و تا آن موقع کف‌ها سرامیک شده و لوله ها پیدا نیست که ایشان متوجه شوند.

چیز دیگری که هست آقای گچکار با خودش می‌گوید، من به ازای هر متر گچکاری این سقف مثلاً ۲۰ هزار تومان می‌گیرم و می‌توانم کل این سقف را با ۱۰ تا استانبولی خاکگچ پر کنم، چرا باید به خاطر برقکار یک خاکگچ با ضخامت ۴ سانت زیر سقف بزنم و بجای ۱۰ تا استانبولی، ۲۰ تا استانبولی خاکگچ مصرف شود و زمان کارم ۲ برابر شود. آقایون گچکار هم این روزها زرنگ شده‌اند. و اگر شما مثل این برقکار عزیز، لوله ای را بصورت روکار قرار دهید، این اتفاق پایین براش پیش می‌آید که آقای گچکار، لوله برق را پایین می‌کشد و پشت لوله را خاکگچ می‌کشد و این لوله بیچاره همانطور آویزان زیر سقف باقی می‌ماند و آنگاه برقکار باید مجدد برگردد و دوباره کاری کند و تازه اگر تا آن زمان، کف طبقه بالایی را سرامیک نکرده باشند، بتواند خاکی به سرش کند و لوله‌ها را در کف طبقه بالایی نصب کند.

نصب لوله برق در سقف

گزینه چهارم، نصب لوله های برق در کف طبقه بالایی

ناگزیر آخرین گزینه ای که برای برقکار می ماند، نصب لوله های برق در کف طبقه بالایی ست. حتی با وجود اینکه دستمزد برقکشی در چنین ساختمان هایی ۲۰ تا ۳۰ درصد بیشتر از سایر ساختمان هاست ولی باز هم برقکارها از برقکشی چنین ساختمان هایی فراری اند، زیرا ایجاد آن همه سوراخ و حفره در سقف ساختمان واقعاً کاری دشوار است.

در ادامه به شما پیشنهاد می کنم فیلم زیر را تماشا کنید، من در این فیلم به موارد دیگری هم اشاره کرده ام.

پس مهندس ناظر عزیزم. برقکارها از سر نادانی یا منفعت خودشان، لوله ها را در کف طبقه بالایی نصب نمی کنند، بلکه واقعاً مجبور به این کار هستند. می دانید وقتی برقکار مجبور است لوله ها را در کف طبقه بالایی نصب کند زحمت کار خودش ۳ برابر می‌شود؟ معمولاً برقکار وقتی خلاف مقررات عمل می‌کند که به نفعش باشد، و سرعت اجرایش بالاتر برود، نه اینکه زحمت کار خودش را ۳ برابر کند و تازه ۱۰ میلیون تومان هیلتی را بردارد و سقف طبقات را سوراخ سوراخ کند.

پس تمام صحبت هایم را تا اینجا جمع بندی میکنم. درست است که مقررات ملی می‌گوید لوله های برق هر واحد باید داخل همان واحد نصب شود ولی استثنائاً در این مدل ساختمان ها که سقف‌شان تیرچه بلوک یا تیرچه آکاستیو یا طاق ضربی است و سقف کاذبی هم زیر سقف اصلی وجود ندارد، برقکار مجبور است لوله‌های برق را در کف طبقه بالایی نصب کند. چون غیر از این راهی ندارد و اِلا کار خودش را سخت‌تر نمی‌کرد.

اگر حوصله خواندن مقاله بالا را ندارید کافیست فیلم پایین را در کانال یوتیوب ما تماشا کنید. در ضمن خوشحال می شویم عضو کانال یوتیوب ما شوید، هر هفته فیلم های جدیدی در کانال منتشر میکنیم. لینک ورود به کانال یوتیوب سایت آموزش برق

البته چون فیلم ها در یوتیوب آپلود شده اند، نیاز است که با آی پی غیر ایرانی متصل شوید. اگر موفق نشدید، می توانید از طریق لینک زیر فیلم ها را در آپارات مشاهده کنید.

آیا نصب لوله های برق در کف طبقه بالایی ممنوع است؟

خب من نظرم را گفتم حالا نوبت شماست. من تک تک کامنت های شما را می خوانم و منتظرم تا نظر شما را در مورد این قضیه بدانم که آیا شما هم با نصب لوله های برق در کف طبقه بالایی در این مدل ساختمان ها موافق هستید یا نه؟

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=11170
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

93 نظر در مورد آیا نصب لوله برق در کف طبقه بالایی مجاز است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. با سلام.مهندس خسته نباشید.آیا لوله برا خط اصلی برق از جعبه فیوز تا کنتور و همچنین آیفون در خانه‌ای ویلایی از کف باید برد یا از کنار دیوار؟

    ۴

    1. سلام، درستش اینه که کانالی به عمق ۷۰ سانتی متر حفر بشه و از کف حیاط بره. ولی بعضی ها برای راحتی خودشون این لوله ها رو از کنار دیوار هم می برن.

      ۴

    1. سلام، ببخشید ولی مگر از حمام مرطوب تر هم جایی هست؟ در کل وقتی میشه از سقف لوله گذاری کرد، چرا باید از کف ببریم که بعدش هر کی واسه خودش یک نظری بده.

      ۲

  2. با عرض سلام و خسته نباشید. وظیفه ناظر برق ساختمان این است که از وقوع این تخلف جلوگیری نماید. اگر برقکار موظف است دستورات کارفرما را اجرا کند، ناظر چنین تعهدی ندارد که با همکاری در تخلف هزینه ساخت را پایین بیاورد! ناظر تاسیسات برقی میتواند با ندادن مجوز کنتور و تایید نکردن پایان کار و ثبت تخلف در گزارشات مرحله ای ، کارفرما را موظف به ایجاد سقف کاذب و انجام صحیح کار نماید. با آرزوی سلامتی برای شما

    ۲

    1. سلام آقا سجاد عزیز، من نظرم چیز دیگری هست و هدفم از ساخت این فیلم، این بود که به دیگران گوشزد کنم که ما داریم کاری رو انجام میدیم که در نهایت رضایت خداوند درش نیست. رضای خدای یعنی اینکه وقتی ساختمانی از ابتدا شروع به ساخته شدن می کنه، تا زمانی که کامل میشه و خانواده ای میاد و درش زندگی می کنه، تمام افرادی که در ساخت اون ساختمان همکاری می کنن و بعدش اون خانواده ای که سال های سال در اون زندگی می کنن، همه شون خوشحال و راضی باشن.
      پس نظرم این هست که ما باید خودمون رو جای مالک، جای برقکار، جای گچکار، جای مهندس ناظر، جای کسی که میاد اون خونه رو می خره و… قرار بدیم، و ببینیم چطور می تونیم کاری رو انجام بدیم که برای هیچ یک از این افراد سختی یا دردسری ایجاد نشه. این راه حلی که شما فرمودین یعنی اذیت کردن و به دردسر انداختن مالک. در صورتی که شاید اون مالک بیچاره از این موضوع اطلاع نداشته باشه. چون این مدل ساختمان ها در ایران ما به صورت عرف در اومده و همشون دارن یک کار اشتباهی رو از روی همدیگه کپی میکنن. طوری که حتی مهندسان عمران عزیز هم براشون عادت شده و به اشکالاتی که بعداً پیش میاد اصلاً فکر نمی کنن.
      ناظر تاسیسات برقی اول باید از مهندس عمران اون ساختمان سوال کنه که آقای مهندس، شما به مالک گفتی که سقف کاذب بزن و ایشون نزد. اصلاً شما در نقشه های ساختمان چنین چیزی رو پیش بینی کرده بودی یا نه؟ اگر مهندس عمران گفته باشه و مالک سرپیچی کرده باشه بله حق با شماست. و حالا مهندس تاسیسات برقی حق داره مالک رو تحت فشار قرار بده.
      پس در کل نظر من این هست که ناهماهنگی هایی بین مهندسان یک ساختمان هست که باید بشینن و به این موضوع فکر کنن، که چطور می تونن کاری کنن که هم هزینه ها پایین بیاد، هم برقکار اذیت نشه، هم گچکار سختی نبینه، هم اون خانواده ای که میان و در اون ساختمان زندگی می کنن از خطرات احتمالی دور باشن.
      به امید روزی که ما جز برای رضای خدا کاری انجام ندیم.

      ۴

      1. متوجه شدم منظور شما این بود که با توجه به اینکه سقف کاذب وجود نداره برقکار مجبوره این کار رو انجام بده. معمولا ناظر عمران چون از برق چیزی نمیدونه اصلا وارد این مسایل نمیشه و فکر نمیکنم اصلا جزو وظایفش هم باشه. ولی مجری پروژه باید این مسایل رو کنترل کنه که معمولا رو این موضوع آشنایی ندارند و وارد نمیشوند. ولی طبق قانون باید مراحل مختلف انجام کار به اطلاع ناظر برق رسونده بشه که گیر اصلی کار همین جاست و این کار رو نمیکنند گاهی کار ۶ ماه میخوابه و ناظر برق فکر میکنه نیازی به سر زدن نیست. بعد یهو میبینه کار رو انجام دادند! با توجه به اینکه گزارشات مرحله ای توسط ناظر برق ثبت میشه و رونوشتش برای کارفرما و مجری و همه ناظرین ارسال میشه واقعا بهانه ای برای اصلاح این مشکل وجود نداره. حالا اگه ناظر برق سر نزنه و آخر سر هم همین فرمی تایید کنه به خودش مربوط میشه و مسئولیتش هم پای خودشه. سرتون رو درد آوردم خلاصه مطلب اینه که ناظر برق باید به ساختمون سر بزنه و این ایراد رو بهشون به موقع اطلاع بده تا برطرف کنند. گره سختی نیست 🙂

        ۱

  3. سلام. مهندس
    از مقالات خوبتان استفاده می کنیم. امیدوارم موفق باشید
    با استفاده ار مقالات شما یک واحد را سیم کشی کردم خوب هم جواب داد
    خیلی ممنون

    ۴

    1. سلام آقا محمد، ممنونم از شما، من به همه دوستان پیشنهاد میکنم حتی اگر احساس میکنید برقکشی ساختمان رو با مطالعه کتاب ها و دوره های ما یاد گرفتید باز هم حداقل یک ماه پیش یک استاد شاگردی کنید تا جزئیات کار رو یاد بگیرید. همیشه میگم که الان سود در شاگردی کردنه. پس لطفاً اگر شاگردی نکردید دیگه کار برقی انجام ندید.

      ۳

  4. خداقوتتون بده. حق باشماست.تهیه مطلب آموزشی واقعا سخته. بهرحال بی صبرانه منتظر مقالات جدیدشماهستم. اگرتنظیم متن مشکله بجاش وویس بذارید بهترنیست؟

    ۱

    1. سلام، ممنونم از شما، بله همین طوره و کار واقعاً زمان بری هست، وویس هم پیشنهاد خوبی هست و میشه روش فکر کرد.

      ۱

  5. عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما. سوالم اینه چرا شش ماهه مقاله جدیدی منتشر نکردید؟! درحالیکه به سوالات کاربران جواب میدید؟!

    ۱

    1. سلام حامد جان، ممنونم از شما، واقعیتش شب ها خسته میرسم خونه و انرژی باقی مونده فقط جوابگوی این هست که به سوالات جواب بدم. ولی فردا شب یک مقاله خوب روی سایت قرار میگیره، منتظر باشید.

      ۳

  6. سلام وقت بخیر
    ضمن تشکر از مطالب مفید و سودمند شما
    سپاس که علم خود را به اشتراک می گذارید
    بنده یک سوال داشتم
    در ساختمانهایی که بعلت فن کویل های سقفی سقف کاذب دارند
    درست و اصولی این است مه برق مشی از داخل سقف کاذب عبوز داده شود و یا اینکه در کف بخوابد

    یعنی کار کردن لوله ها در کف هر واحد یا واحد بالایی بهتر است یا در سقف کاذب

    ۲

    1. سلام جناب آذرپیکان، اولویت اول نصب لوله برق در پشت سقف کاذب است مگر اینکه دیگه چاره ای نداشته باشید و بعدش مجبور بشید در کف واحد بالایی نصب کنید.
      در ضمن فن کویل کل سقف کاذب رو که اشغال نمیکنه، شما می تونید از قسمت های خالی جهت عبور لوله های برق استفاده کنید.

      ۳

    1. سلام، این مدلی رو که میفرمایید بنده از نزدیک ندیدم، ولی دی سی ای کلاً در زمینه ابزار آلات برند خوبی هست. تراز لیزری که خودم یکسالی هست ازش استفاده میکنم، رونیکس هست و ازش راضی ام.

      ۳

  7. سلام از دیوار حیاط که بیشتر امکان جا ساز کردن لوله برق دارد عمودی بالا رفته و بهر واحدی انشعاب میدهیم ومسیر افقی ها را از سگنج پایین یا سقف استفاده کنیم و اینکه کار نشد ندارد سخت نگیریم

    ۳

  8. من یه روشی انجام دادم قبل از ریختن بتن سقف از زیر ارماتور بالایی تیرچه و زیر حرارتی ها یه مقدار از یونولیت ها رو با دست خالی میکنیم و بعد حالا یا خرطومی یا لوله برق رو عبور دادم

    ۳

    1. سلام.بله بعضی ها اینکار رو میکنن، ولی بعضی از مهندس های عمران میگن این کار باعث عدم یکپارچگی بتن سقف میشه و اجازه این کار رو نمیدن.

      ۱

  9. مشخصه که تنها راه حل قانونی اجرای سقف کاذبه ولاغیر. یعنی قانون عبور لوله ها از داخل واحد بدیهیه و تنها راه حل اصولی اجرای سقف کاذب درون همان واحد هست.

    ۳

    1. سلام. احسنت به شما. به همین خاطره که ساختمان های این مدلی در کشورهای اروپایی و آمریکایی و منسوخ شده و اون ها اجازه ساخت این مدل ساختمانها رو ندارن.

      ۱

  10. سلام مهندس بنده بعد از اجرای تیرچه و بلوک سقف،خرطومی یا لوله برق ها را نصب میکنم که از وسط شناژ ها و بین تیرچه ها عبور میدم تا به محل لامپ مورد نظر برسم بعد بتون ریزی سقف انجام میشود دیگه نیازی هم نیست که سقف سوراخ بشه یا تیرچه تخریب بشه

    ۳

    1. سلام جناب خردمند، بله خیلی ها اینکار رو میکنن، ولی بعضی از مهندسان عمران این اجازه رو نمیدن و میگن که اینکار باعث عدم یکپارچگی بتن سقف میشه. در کل خودم هم با این روش شما موافقم، چون مزیت هاش از معایبش بیشتره.

      ۳

      1. سلام
        ضمن تشکر از راهنمایهای مفید که در اختیار برقکاران عزیز وآینده کشور قرار میدهید.
        مهندس بنظرم بهترین روش لوله گذاری برق سقف ساختمان ها قبل از بتون ریزی، برقکار باید لوله های سقف را در محل لازم نصب کند وکار باید زیر سقف انجام بشودمخصوصا درمسیر ژوئنها این کار انجام شودواین کار مستلزم هماهنگی بین مالک واستادکار سقف واستادکار برق میباشد. باتشکر

        ۳

        1. سلام آقا ناصر، ممنونم از شما، بنده با این کار بسیار موافقم، ولی بعضی از مهندسان عمران میگن که وجود لوله برق در بتن باعث گسستگی بتن میشه و از استقامت اون کم میکنه، به همین خاطر اجازه اینکار رو به برقکار نمیدن، و الا روش خوبی هست.

          ۱

  11. باسلام به مهندس مرادی عزیز ما از تجربیات شما کاملا استفاده می کنم،من خودم چندین بار به خاطر چراغهای سقف واحد پایین وگذاشتن لوله ها روشنایی ،یا اعلان حریق واحدپایین که سقف کاذب یارابیتس نداشتن از همین روش استفاده می کنم چونکه تنها راهش همینه ،ولی متاسفانه متاسفانه بعضی از ناظرهای ساختمان به این واکنش نشان می دن ومی گن نه تاباید از داخل بلوک یا یاشیارژوین استفاده بکنی که واقعا اگر بخواهی این کار بکنی باید بعضی اوقات ۳۰تا۴۰ متر لوله وسیم استفاده بکنی

    ۴

    1. سلام عباس جان، مرسی که نظرت رو میگی. من هم با شما موافقم. ولی مهندس های ناظر جدید که اهل مطالعه هستند دیگه اجازه رد کردن لوله های برق از داخل سوراخ بلوک ها و شیار ژوئن ها رو نمیدن.

      ۱

  12. سلام مجدد مهندس
    يه پروژه ايفون گرفتم كه فاصله گوشي تا پنل دم در ١٥٠متر هست ميخاستم ببينم توي اين متراژ ايفون جواب ميده يانه يا نياز به چيزي مثل تقويت كننده داره؟

    ۳

      1. سلام. مرسی از نظرتون، در یک پروژه ای که خودمون انجام دادیم و حدوداً فاصله ۱۲۰ متر بود، ما اومدیم و هر رشته سیم رو دوبل کردیم، یعنی بجای یک رشته سیم که نمره ۰.۶ بودند، از دو رشته ۰.۶ استفاده کردیم و هیچ مشکلی هم پیش نیومد و همه چیز اوکی بود. حالا نظرم اینه که به احتمال زیاد برای فاصله ۱۵۰ متر هم اینکار جواب میده. اگر جواب نداد حتی می تونید هر رشته سیم رو سوبل کنید.

        ۱

  13. سلام ..خسته نباشین . لوله گذاری سقف که باید روی بلوک کشیده بشه موقع زانو گذاشتن آیا زانو باید طوری گذاشته شود که قسمت پایین زانو که به سمت پایین میره باید بعداز ارموتور شناژ و روی دیوار قرار بگیره یا باید داخل شناژ و قبل از ارموتور دیواررا تراشیید وطوری بگداریم که درقسمت تراشیده قرار بگیره……اگه باید در قسمت تراشیده قرار بگیره مجبوریم اون زانو رو در شناژ قرار بدیم .یعنی طوری که نره پشت ارموتور شناژ که روی دیواره قرار میگیره…ایا اشکالی داره….

    ۳

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853