0
0

ولتاژ و جریان در برق

29197 بازدید

تعریف ولتاژ و جریان در برق :

 

ولتاژ چیست ؟

ولتاژ در واقع یک نیرو یا انرژی الکتریکی است که سبب ایجاد جریان الکتریکی در سیم (یا مدار) می شود. واحد اندازه گیری آن ولت است و در مدارات الکتریکی با ( V ) نشان داده می شود. به زبان خودمانی تر سرعت حرکت الکتریسیته یا فشار وارده جهت حرکت الکترون ها.

جریان برق

برای روشن شدن یک وسیله برقی می بایست آن وسیله را بین دو نقطه وصل کنیم، که آن دو نقطه دارای اختلاف پتانسیل الکتریکی باشند. مثلاً یک لامپ کوچک را بین قطب های یک باطری که با هم اختلاف پتانسیل ۱/۵ ولت دارند وصل می کنیم و لامپ روشن می شود.

ما در برق ساختمان همیشه با ولتاژ ۲۲۰ ولت سرو کار داریم. بجز برق آسانسور ، که سه فاز بوده و برقکار ساختمان زیاد با آن سروکار نداشته و نصب آن وظیفه نصاب آسانسور است. (گاهی در موتور خانه ها و چیلرها هم با برق سه فاز سرو کار داریم ).

ولتاژ برق در کشورهای مختلف متفاوت است. مثلاً ولتاژ برق در قاره آسیا، اروپا، آفریقا و استرالیا ۲۲۰ ولت ۵۰ هرتز می باشد. (بجز کشور عربستان صعودی، ژاپن و فیلیپین). بسیار پیش آمده، کسانی که به خانه خدا سفر می کنند و از آنجا وسایل برقی خرید می کنند و با خود می آورند، چون نمی دانند که وسایل برقی کشور عربستان با ولتاژی متفاوت از برق کشور ما کار می کند، آن وسیله برقی را در ایران مستقیم به پریز برق وصل می کنند، متاسفانه دستگاه را سوزانده و شروع به گفتن بدوبیراه به سازنده دستگاه می کنند.

ولتاژ برق در کشورهای شمال آمریکا و قسمت هایی از جنوب این قاره، عربستان، ژاپن، فیلیپین، ۱۱۰ ولت ۶۰ هرتز می باشد.

در نقشه زیر می توانید اختلاف ولتاژ برق در کشورهای مختلف را مشاهده کنید.

ولتاژ برق در کشورهای دنیا

ولتاژ برق در کشورهای دنیا

 

جریان چیست ؟

جریان یعنی حرکت الکترون ها در یک مسیر مشخص مثلاً در یک سیم. که این الکترون ها از آخرین لایه ظرفیت اتم خود جدا شده اند و در یک مسیر در حال حرکت هستند. به زبان خودمانی تر مقدار انرژی که نیروی الکتریسیته با خود حمل میکند. واحد جریان برق آمپر است.

 

آمپر برق

 

ما باید در برق ساختمان به جریانی که یک مسیر ( سرخط ) مصرف می کند دقت داشته باشیم و به تناسب آن، از سیم و فیوز مناسب استفاده کنیم. مقررات برق ساختمان برای سرخط های

  • روشنایی ۱۰ آمپر
  • پریزها ۱۶  آمپر
  • کولر آبی ۱۶ آمپر
  • کولر گازی حدوداً ۲۰ آمپر و بالاتر
  • فیوز اصلی در جعبه فیوز را هم ۲۵ آمپر در نظر گرفته است.

 

بد نیست این را هم در مورد ولتاژ و جریان بدانیم که:

ولتاژ دادنی و جریان گرفتی است

یعنی اگر ما یک وسیله برقی داشته باشیم که با ولتاژ ۱۱۰ ولت کار می کند و ما به اشتباه آن را به ولتاژ ۲۲۰ ولت وصل کنیم. مطمئنن آن وسیله آسیب می بیند. ولی در مورد جریان این طور نیست. یعنی اگر ما یک وسیله داشته باشیم که ۲ آمپر جریان مصرف می کند، در صورتی که آن را به یک منبع تغذیه ۳ آمپر وصل کنیم، آن دستگاه فقط به اندازه آن ۲ آمپری که نیاز دارد از منبع تغذیه برمی دارد و آسیبی به مدار آن وارد نمی شود.

 

توان چیست؟

مقدار انرژی که دستگاه در مدت زمان خاصی مصرف می کند و واحد آن وات است.

 

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=1006
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

449 نظر در مورد ولتاژ و جریان در برق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. سلام. از روی وات نمیشه گفت. حتماً روی لامپ ولتاژ کاری اون ذکر شده.
      یا ببینید قبلاً با باتری چند ولت کار می کرده.

      ۲

    1. سلام عزیزم. مقاومت که ولتاژ رو کم نمیکنه «مقاومت، مقاومت می کنه در مقابل عبور جریان» . شما باید یک آداپتور بخرین.

      ۳

    1. سلام. نه خیلی زیاد. چون به اندازه یک لامپ ۶۰۰ وات ۲۲۰ ولت مصرف می کنه. و به ازای هر یک ساعت و نیم (حدوداً) روشن بودن دستگاه حدوداً یک کیلو وات ساعت برق مصرف می کنید. حالا تویه قبض تون رو نگاه کنید که یک کیلو وات ساعت چقدر پولش میشه.

      ۴

  1. سلام
    من یه بلندگو دارم که ورودی ۵۰۰mA میخواد، اگه از شارژری استفاده کنم که خروجی ۷۰۰mA داره، مشکلی برای دستگاه پیش میاد؟، ولتاژ خروجی شارژر با ولتاژ مورد نیاز بلندگو هر دو ۵V هست.

    ۷

  2. با عرض سلام و خسته نباشید خدمت مدیر محترم سایت.
    آیا با بالا رفتن ولتاژ جریان هم افزایش پیدا می کند؟
    و یا با کاهش ولتاژ جریان کاهش پیدا می‌کند؟

    ۱

    1. سلام. ممنونم از شما.
      پس شما مطلب بالا رو کاملاً مطالعه نکردید.
      ما گفتیم که ولتاژ دادنی و جریان گرفتنی است. یعنی امکان داره که شما با ۲ رشته سیم یک ولتاژ ۱۰۰۰ ولتی رو به یک دستگاه وصل کنید ولی اون اون دستگاه فقط ۱ آمپر مصرفش باشه، پس فقط یک آمپری رو که نیاز داره از مدار می کشه. ولی امکان داره که یک ولتاژ ۱۲ ولتی رو به یک دستگاه دیگه وصل کنید و ۱۰ آمپر جریان بکشه. پس صرف بالا رفتن ولتاژ جریان افزایش پیدا نمیکنه.

      ۲

  3. سلام و درود
    تو سشوار یا بعضی هویه ها یک کلید هست که دور سشوارو کمو زیاد میکنه یا تو هویه گرما رو کم و زیادمیکنه که یک قطعه الکترونیکی تو مسیر کلید هست اون دقیقا چیه مقاومته یا چیزه دیگه ؟ چون ظاهرش ب دیود شبهات داره ؟
    و یه سوال از کنجکاوی وقتی ژاپن و … ازبرق ۱۱۰ ولت استفاده میکنند یعنی با ۱۱۰ ولت برق تمام نیازهای وسایل برقی میتونه تامین بشه ایا تولید ولتاژ بیشتر انرژی بیشتری میخواد ؟مثلا یک موتور برق بنزینی که برق ۲۲۰ ولت تولید میکنه اگه سیم پیچی و دینامش برای تولید برق ۱۱۰ ولت طراحی بشه تو مصرف بنزین موتور صرفه جویی نمیشه؟؟

    ۳

    1. سلام. فکر می کنم منظورتون ترایاک باشه که در دیمر از اون قطعه استفاده میشه.
      بله با برق ۱۱۰ هم تمام نیازهای وسایل برقی تامین میشه. ولی وقتی ولتاژ کاهش پیدا می کنه مجبورن جریان رو افزایش بدن و از کابل های کلفتری استفاده کنن.
      خیر تولید ولتاژ بیشتر انرژی بیشتری نمی خواد. ولی انتقال برق با ولتاژ بالاتر هزینه کمتری رو روی دست اداره برق میزاره.

      ۳

  4. سلام خسته نباشید
    ببخشید یخچال کوچک دارم،رو برچسپ یخچال ۱۰۰ولت وتوانمصرفی۱۱۰وات نوشته،بعد رو متورش ۱۱۰ولت زده،اول اینکه من از ترانس ۱۰۰vیا۱۱۰vاستفاده کنم
    بعدش یه ترانس۱۱۰ولت وباخروجی ۲۰۰وات استفاده کردم ترانس خیلی داغ میشه،بنظر شما ایراد از کجاست،درضمن فاصله کنتور برق تا پریز ترانس مسافت زیادی هست
    از مطالب سایت وهمچنین نکته ونظرات دیدگاه ها استفاده بردیم
    باتشکر از وقتی ک گذاشتی

    ۳

    1. سلام.مرسی. ۱۰ ولت اختلاف برای وسایل برقی منزل چیزی نیست. پس شما بایستی یک مبدل ۲۲۰ به ۱۱۰ بگیرین و بعدش یخچال رو به مبدل وصل کنید.
      مدل اون ترانس ها طوریه که داغ شدن اونها تا حدی طبعیه. چون مقداری از اون ولتاژ اضافی رو بصورت گرما به محیط میدن. چون مصرف یخچالتون خیلی کمه مسافت خیلی تاثیری نداره.
      ممنونم از شما

      ۱

  5. عرض سلام ….ایا میشه با یه مقاومت ۵۰۰ اهمی برق ۲۲۰ رو به ۱۱۰ تبدیل کرد!؟ و اگر بجای لامپ ۲۲۰ ۳۰۰ وات لامپ ۲۲۰ ۵۰۰ وال جایگزین کنیم مشکلی پیش میاد!؟

    ۳

    1. سلام. مقاومت که ولتاژ رو کم نمیکنه، جریان رو کم می کنه. شما بایستی از کی مبدل ولتاژ ۲۲۰ به ۱۱۰ استفاده کنید.

      و اگر لامپ ۲۲۰ ۵۰۰ وات جایگزین کنید مشکلی پیش نمیاد.

      ۲

  6. سلام یک پخش صوتی خیلی قوی خانگی داشتم باند هاش رو به پخش ماشین با استفاده از آمپلی مخصوص ماشین وصل کردم خوب جواب داده ، الان میخوام خود دستگاه پخش خانگی رو به ماشین اضافه کنم ترانس داخل پخش خانگی رو در بیارم میشه به برق ۱۲ ولت ۶۰ آمپر ماشین وصلش کنم؟

    ۳

    1. سلام. پیشنهاد می کنم یک مبدل برق ۱۲ به ۲۲۰ ولت بگیرن. اینطوری نیازی نیست که ترانس داخل پخش خانگی رو در بیارین.

      ۱

  7. با عرض سلام و خسته نباشید تشکر از شما برای این اطلاع رسانی بسیار خوب زحمت میکشید تشکر ببخشید یک سوال داشتم ، میخواستم بپرسم که ما خودمون المانیم و برای پدر و مادر پیر خودم برای زمستان براشون از این فن های المنت دار فرستادم اما با عرض تاسف برقشون جواب گو نیست من هم نمی دونم چی کار کنم چه چیزی بخرم برای خونشون تا بتونه هم محافظ باشه هم که ولتاژ بیش‌تری براشون بده هر چقدر که میخوان اگر همچین چیزی هست برای من اسم اون دستگاه رو بگین مشکل پولش نیست و این که باید چه کار های انجام بدیم تا برق بیش‌تر داشته باشند و این که اگر از خود کونتور مستقیم برق بگیرن مشکل داره جواب میده یا نه خیلی ممنون میشم کمکم کنید تشکر .

    ۳

    1. سلام. مرسی از محببتون. ولی ولتاژ برق آلمان هم ۲۲۰ ولت هستش و وسایل برقی اونها با وسایل برقی ما همخوانی داره. بنده فکر می کنم که سیمکشی منزل پدر شما ضعیفه و از سیم های نازک استفاده شده. بنابراین باید یک برقکار بیاد و مشخص کنه که آیا کابل این فن باید از جعبه فیوز گرفته بشه یا باید حتماً مستقیم از خود کنتور گرفته بشه.

      ۱

  8. سلام
    ببخشید برق شهری ینی برقی ک قبل از ورود ب کنتور میاد چند امپره؟
    مثلا چندتا دستگاه ک ۱۳ کیلو وات تقریبا ۵۹ امپرمصرف داره میتونم بزنم درصورتی ک کابل کشی بشه؟

    ۲

    1. سلام. این مقدار بستگی به کلفتی کابلی داره که با تیر چراغ برق اومده به کوچه شما. ولی مطمئن باشید که ۵۹ آمپر رو جوابگو هست.

      ۲

  9. وقتی یک دستگاه داخل خونه روشن میشه ولی وقتی میبرمش محل کار روشن نمیشه
    پریز محل کار برق هم داره و باقی وسایل برقی رو روشن میکنه و فقط این دستگاه رو روشن نمیکنه.برق ولتاژپریز هم۲۲۶ ولته ک با ولت متر گرفتم
    شما میدونید چجوری این مشکل رو حل کنم؟؟؟؟

    ۱

    1. سلام. این دستگاه تویه خونه سابقه قطعی داره یا نه؟ منظورم اینه که شاید سیم دستگاه قطعی داره، وقتی می برید سرکار تویه مسیر قطع میشه ولی وقتی بر می گردونید تویه دوباره تویه مسیر وصل میشه. یا شاید مشکل از دو شاخه دستگاه باشه که با پریز محل کار همخوانی نداره.
      کاش اسم دستگاه رو هم می گفتین؟

      ۳

    1. نمی تونید این کار رو بکنید. باید یک وسیله پر مصرف بزارید تویه مدار که جریان بیشتری بکشه. البته اگر مولدتون باتری باشه باز هم محدودیت دارید.

      ۱

  10. سلام خدمت شما و با تشکر از سایت خوبتون من ی شوفاژ برقی روسی قدیمی دارم که ب برق منزل ک وصل میکنم بتدریج ظرف مدت یک هفته سیم کشی رو میسوزونه آیا وسیله ای هست ک من استفاده کنم جلوی این امر رو بگیره؟ ممنون میشم پاسخ بدید.

    ۳

    1. سلام. برق شوفاژ رو اگر مستقیم از فیوز اصلی داخل جعبه فیوز بگیرید مشکلی پیش نمیاد. و برای شوفاژ تون از سیم شماره ۴ یا ۶ استفاده کنید و اتصالات و سربندی سیم ها رو هم سفت و محکم کنید.

      ۳

  11. سلام مجدد.حدود۴ماه هستش ازشون استفاده میکنم.گفتم شاید بخاطر سیم کشی های اضافی این اتفاق افتاده.البته سعی کردم سیم نازک و ضعیف نندازم که امپربکشه و گرم بشه.
    روی موتور به صورت استاندارد یک پک(بسته=تعدادی)از ۶عددباطری ۱۲ولت ۱۸ آمپر(احتمالا) روش بودکه به عبارتی میشه ۷۲ ولت و۱۸ آمپر.من برای افزایش مسافت یک پک(بسته)۶تایی دیگه باطری ۱۲ولت۱۸آمپر تهیه کردم و بهم سری بستم “”دقیقا مثل بستن باطری های خودش”که با کلید مینیاتوری پک جدید با پک قدیم از هم مجزاشده وهروقت یک پک ولتاژش کم میشه باکلید از مدار خارج میشه و پک دیگه به مدار میاد.اما بازهم مواقعی که هر دوپک ولتاژش کم میشد ،کلیدهارو روشن میکردم و هردو پک تومداربودن ومقداری بیشتر مسافت میرفت.
    اما یک بار برحسب اتفاق هردو پک فعال بودن که این دو پک بخاطر بستنشون به کلیدها به صورت موازی میشدن.
    $$طوریکه دو منبع تغذیه ۷۲ ولتی ۱۸ امپری که سری میشن==نتیجه یک منبع تغذیه ۷۲ ولتی ۳۶ امپری بهمون میده دیگه.$$
    در این حالت موتور با این منبع تغذیه مسافت بیشتری را نسبت به حالتی که دو منبع تغذیه بودبه صورت مجزا و در اخر سری میشدن میپیمود که میخواستم بدونم که اسیبی نمیبینه دستگاه//البته قبلا فرموده بودین//
    و دوم اینکه همون شارژری که روی موتور بوده برای شارژ یک پک باطری ۷۲ ولت با ۱۸ امپر بوده.حالا اگر این دوپک سری شوندکه ۷۲ولت و۳۸امپر باشه.درصورت استفاده ازهمون شارژر با خروجی ۷۲ر ولت و ۳ آمپر،اون دستگاه شارژر خراب نمیشه واسیب ببینه….
    باتوجه به وجود همچین شارژری که ۷۲ ولت را شارژمیکنه.ایانمونه مشابه میشه تو ایران تهیه کرد.یا اینکه اون شارژر را باز کرد و مشابهش ساخت؟
    چون شرکت وارد کننده هم ۶ عددباطری ۱۸ امپربا۱۲ ولت سیلد اسیدرا پیشنهادکرد،میخواستم بدونم به جای اونها میشه از باطری لیتیومی استفاده کرد چون به من گفتن افرادی هستند که باطری لیتیومی باهر ولتاوژ و امپر میسازند .
    ایا حجم و وزن اون باطری لیتیومی کمتر از سیلد اسیدنیست
    وایا میشود از باطری لیتیومی مثلا ۷۲ولت با بیش از ۵۰امپر سفارش ساخت. وباطری لیتیومی به دستگاه اسیب نمیرسونه و
    امپر بالاترباطری ساخته شده چطور.از طرفی متوجه شدم برخی لیفتراک های برقی کوچک نیز نیاز به همچین باطری دارن که باسفارش دادن براشون میسازند.
    ایا شما جایی را میشناسید که همچین باطری درست کند
    ایا برای اون بسته ۷۲ولت با امپرحداقل ۳۰امپر , شارژری میش ساخت یا تهیه کرد؟
    ودر اخر ،اون شرکت هم خودش باطری با اون ظرفیت نداره و صرفا ۶باطری ۱۲ولت که به هم سری کرده بهم پیشنهاد داد
    البته ببخشید زیاد سوال دارم و میپرسم….
    ویک سوال اساسی دیگه.ایا میشه یک مبدل برق ۱۲به ۲۲۰تهیه کرد و با یک باطری مثلا ۵۰امپری برق ۲۲۰تولید کرد و همزمان شارژر موتور را به ان نصب و همزمان هم استفاده (حرکت)کرد.به عبارتی یه جورایی کار دینام رو انجام بده
    لطف میکنید و من را راهنمایی میکنید.البته باتوجه به روند رو به افزایش موتورهای برقی در تهران.این مسائل بعدا مفید خواهد بود و بیشتر مورد استفاده قرار خواهد کرفت
    باز هم ممنونم

    ۱

    1. سلام. این جمله اشتباهه “$$طوریکه دو منبع تغذیه ۷۲ ولتی ۱۸ امپری که سری میشن==نتیجه یک منبع تغذیه ۷۲ ولتی ۳۶ امپری بهمون میده دیگه.$$”
      وقتی دو منبع تغذیه سری میشن ولتاژهاشون جمع میشه. پس دو منبع تغذیه نباید سری بشن، چون موتور آسیب میبینه، بلکه باید موازی بشن.
      ۲- اگر هر دو پک موازی بشن برای شارژر هم اتفاقی نمی افته، فقط دیرتر شارژ میشن.
      ۳- باتری لیتیومی هم مشکلی نداره.
      ۴-اگر باتری لیتیومی ۷۲ ولت باشه، با هر جریانی که باشه به موتور آسیب نمیرسونه.
      ۵- جایی رو برای ساختن باتری و شارژر سراغ ندارم.
      ۶- پاسخ سوال اساسی: خب همون باتری ۵۰ آمپری رو به موتور وصل کنید، جریان بالای باتری که به موتور آسیب نمیزنه، ولتاژ بالا آسیب میرسونه.

      ۳

  12. سلام
    ممنون میشم اگه به سوالم جواب بدین
    ببخشید من میتونم از یه باتری با نهایت قدرتی که داره بدون افت نیرو تا تموم شدنش استفاده کنم مثل موبایل یا پاور بانک .

    ۳

    1. سلام. نه. هر باتری تا یک حدی می تونه بهتون جریان بده. مثلاً اگر شما یک آمپلی فایر توان بالا که مثلاً ۱۲ ولت هم هستش ،به یک باتری ۱۲ ولت کتابی وصل کنید،روشن نمیشه.چون اون باتری نمی تونه اون جریانی که دستگاه لازم داره رو بهش بده.

      ۳

  13. سلام، ممنون از اخلاق علمی و زحماتتون.
    آیا مبدلی هست که هم آمپر رو افزایش بده (مانند ترانس جوشکاری) و هم ولتاژ رو (حتی بالاتر از ۲۲۰v) و هم قابلیت افزایش و کاهش فرکانس رو داشته باشه؟ اگه هست میشه در مورد مشخصات فنی و قیمت تقریبی اون راهنمایی کنین. ممنون

    ۳

    1. سلام. استاندارد میگه که برق کولر باید از برق همه وسایل دیگه جدا باشه. البته به نظر بنده نباید زیاد حساس شیم، و وصل کردن یک شارژر تاثیری روی شارژر و کولر نداره.

      ۴

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853