نوروز 1403 برهمگان مبارک. کد تخفیف عیدانه ویژه کتاب ها (sgr-28) - کد تخفیف ویژه دوره‌های آموزشی (hty458) فروشگاه سایت
نوروز 1403 برهمگان مبارک. کد تخفیف عیدانه ویژه کتاب ها (sgr-28) - کد تخفیف ویژه دوره‌های آموزشی (hty458) فروشگاه سایت
0
0

ولتاژ و جریان در برق

28788 بازدید

تعریف ولتاژ و جریان در برق :

 

ولتاژ چیست ؟

ولتاژ در واقع یک نیرو یا انرژی الکتریکی است که سبب ایجاد جریان الکتریکی در سیم (یا مدار) می شود. واحد اندازه گیری آن ولت است و در مدارات الکتریکی با ( V ) نشان داده می شود. به زبان خودمانی تر سرعت حرکت الکتریسیته یا فشار وارده جهت حرکت الکترون ها.

جریان برق

برای روشن شدن یک وسیله برقی می بایست آن وسیله را بین دو نقطه وصل کنیم، که آن دو نقطه دارای اختلاف پتانسیل الکتریکی باشند. مثلاً یک لامپ کوچک را بین قطب های یک باطری که با هم اختلاف پتانسیل ۱/۵ ولت دارند وصل می کنیم و لامپ روشن می شود.

ما در برق ساختمان همیشه با ولتاژ ۲۲۰ ولت سرو کار داریم. بجز برق آسانسور ، که سه فاز بوده و برقکار ساختمان زیاد با آن سروکار نداشته و نصب آن وظیفه نصاب آسانسور است. (گاهی در موتور خانه ها و چیلرها هم با برق سه فاز سرو کار داریم ).

ولتاژ برق در کشورهای مختلف متفاوت است. مثلاً ولتاژ برق در قاره آسیا، اروپا، آفریقا و استرالیا ۲۲۰ ولت ۵۰ هرتز می باشد. (بجز کشور عربستان صعودی، ژاپن و فیلیپین). بسیار پیش آمده، کسانی که به خانه خدا سفر می کنند و از آنجا وسایل برقی خرید می کنند و با خود می آورند، چون نمی دانند که وسایل برقی کشور عربستان با ولتاژی متفاوت از برق کشور ما کار می کند، آن وسیله برقی را در ایران مستقیم به پریز برق وصل می کنند، متاسفانه دستگاه را سوزانده و شروع به گفتن بدوبیراه به سازنده دستگاه می کنند.

ولتاژ برق در کشورهای شمال آمریکا و قسمت هایی از جنوب این قاره، عربستان، ژاپن، فیلیپین، ۱۱۰ ولت ۶۰ هرتز می باشد.

در نقشه زیر می توانید اختلاف ولتاژ برق در کشورهای مختلف را مشاهده کنید.

ولتاژ برق در کشورهای دنیا

ولتاژ برق در کشورهای دنیا

 

جریان چیست ؟

جریان یعنی حرکت الکترون ها در یک مسیر مشخص مثلاً در یک سیم. که این الکترون ها از آخرین لایه ظرفیت اتم خود جدا شده اند و در یک مسیر در حال حرکت هستند. به زبان خودمانی تر مقدار انرژی که نیروی الکتریسیته با خود حمل میکند. واحد جریان برق آمپر است.

 

آمپر برق

 

ما باید در برق ساختمان به جریانی که یک مسیر ( سرخط ) مصرف می کند دقت داشته باشیم و به تناسب آن، از سیم و فیوز مناسب استفاده کنیم. مقررات برق ساختمان برای سرخط های

  • روشنایی ۱۰ آمپر
  • پریزها ۱۶  آمپر
  • کولر آبی ۱۶ آمپر
  • کولر گازی حدوداً ۲۰ آمپر و بالاتر
  • فیوز اصلی در جعبه فیوز را هم ۲۵ آمپر در نظر گرفته است.

 

بد نیست این را هم در مورد ولتاژ و جریان بدانیم که:

ولتاژ دادنی و جریان گرفتی است

یعنی اگر ما یک وسیله برقی داشته باشیم که با ولتاژ ۱۱۰ ولت کار می کند و ما به اشتباه آن را به ولتاژ ۲۲۰ ولت وصل کنیم. مطمئنن آن وسیله آسیب می بیند. ولی در مورد جریان این طور نیست. یعنی اگر ما یک وسیله داشته باشیم که ۲ آمپر جریان مصرف می کند، در صورتی که آن را به یک منبع تغذیه ۳ آمپر وصل کنیم، آن دستگاه فقط به اندازه آن ۲ آمپری که نیاز دارد از منبع تغذیه برمی دارد و آسیبی به مدار آن وارد نمی شود.

 

توان چیست؟

مقدار انرژی که دستگاه در مدت زمان خاصی مصرف می کند و واحد آن وات است.

 

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=1006
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

449 نظر در مورد ولتاژ و جریان در برق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. اگر همسایه ما هر از چند گاهی جوشکاری کند وسایل برقی ما دچار آسیب میشود؟البته من از محافظ های معمولی استفاده میکنم. با تشکر

    ۱

    1. سلام. احتمالش بسیار بسیار کمه. فکرشو رو بکنید که تمام جوشکاری های شهر دارن از برق همین شبکه استفاده میکنن ولی به وسایل برقی همسایه ها آسیبی وارد نمیشه. ولی قبل از پیک مصرف انرژی، یعنی ساعت ۷ بعد از ظهر، جوشکاری کردن برای اونها ممنوع میشه.

      ۳

  2. سلام. من یه درایو دو موتوره گرفتم که باهاش میشه دو موتورو کنترل کرد. حد اکثر خروجی آمپر درایو برای هر موتور ۲ آمپره. حداکثر جریان کشی هر موتور ۲.۵آمپره . شما چه باتری پیشنهاد میکنید که درایومون نسوزه.

    ۲

  3. سلام
    من واقعا متوجه نمیشم ک لامپ ۱۰۰ ولتی یعنی چی؟آیا میشهب این معنا باشه ک ۱۰۰ ولت جریان الکتریکی نیاز داره ک روشن بشه یا چیز دیگه ای؟

    ۱

    1. سلام. نه. صد ولت، اختلاف پتانسیلیه که ما باید در دو سر لامپ ایجاد کنیم تا یک جریانی بتونه از لامپ عبور کنه. که اون جریان الکترون ها باعث روشن شدن لامپ بشه.

      ۱

  4. سلام من یک دستگاه سوهان برقی خریداری کردم که ۲شاخ پریز نداشته و یه تبدیل ۲ شاخ به اون زد و موقه وصل چراغ آن روشن ویکباره خاموش بدون ایجاد هیچ بویی که متوجه شدم ولتاژ آن ۱۱۰ بوده به نظرشما دستگاه سوخت

    ۱

    1. سلام. اگر چنین اتفاقی افتاده باشه یکی دو تا قطعه الکترونیکی داخل دستگاه سوخته. ولی نگران نباشید درست میشه. باید ببرید پیش یک الکترونیک کار تا درستش کنه.

      ۱

  5. سلام

    میشه ولتاز رو مثل قطر لوله و جریان رو فشار اب داخل ان در نظر گرفت؟

    هرچه قطر لوله بزرگتر جریان بیشتر و هرچه کمتر جریان کمتر از ان رد میشه ؟

    یک کابل ۲۲۰ ولت حداکثر ۲۵ امپر می تواند جریان رو از خود عبور دهد و اگر بیشتر شود و فیوزی نباشد سیم های برق خواهد سوخت درسته؟

    اگر از کابل برق ۲۲۰ ولت جریان ۵۰ امپر بکشیم کابل خواهد سوخت مثل اینکه یک چیز بزرگ رو به زور از داخل یک جای تنگ رد کنیم یا گیر می کنه یا می ترکه در برق با افزایش حرارت کابل میسوزه

    ایا درست فهمیدم ؟؟

    و یک سوال دیگه این کابل های انتقال سر کوچه ها که برای منازل انشعاب ازش می گیرن چندولت و چقدر جریان ردمیشه ؟؟

    ممنون

    ۴

    1. سلام.
      ۱. خیر شما برعکس دارین میگین. ولتاژ میشه فشار آب داخل لوله و جریان میشه کلفتی لوله.
      ۲. این جمله دومی درسته.
      ۳.این جمله هم اشتباهه. جریانی که می تونه از یک کابل برق عبور کنه به کلفتی اون کابل بستگی داره. مثلا یک کابل که سیم های ۱.۵ داخلشه می تونه حداوداً ۱۶ آمپر و اگر سیم ها شماره ۲.۵ باشن حدوداً ۲۱ آمپر جریان رو از خودشون عبور میدن. و اگر جریان بیشتری از سیم کشیده بشه و فیوز استفاده نشده باشه سیم می سوزه.
      ۴. بله در برق با افزایش حرارت کابل میسوزه.
      ۵. کابلهای داخل کوچه ها معمولاً ۲۲۰ ولته ولی جریان خیلی زیادی رو میشه ازش گرفت.

      ۳

  6. سلام.
    من یه دستگاه xbox از کانادا خریدم که نمیدونستم برقش ۱۱۰ هست.
    وقتی تو ایران زدم به برق فیوز پرید.
    البته دستگاه رو به محافظ وصل کرده بودم. به نظرتون دستگاهم سوخته؟؟؟

    ۱

    1. سلام. در داخل مدار وسایل برقی قطعه ای هست که وظیفه اون کنترل ولتاژ ورودی به دستگاست. و اگر دستگاه به ولتاژ بالاتری وصل بشه این قطعه میسوزه. علاوه بر این قطعه یک فیوز هم هست که به احتمال زیاد این دو قطعه سوختن. اگر دستگاه شما تو ایران نمایندگی نداره ، می تونید اون رو به یک الکترونیک کار نشون بدین تا اون رو براتون تعمیر کنه.

      ۱

  7. سلام ..
    با تشکر از سایت بی نظیرتون .
    یه خواهش داشتم . امکانش هست که چارت یا راهنما برای انتخاب سایز مناسب سیم بر اثاث امپر و طول سیم روی سایت قرار بدین ؟ که بر اثاث طول سیم و امپر عبوری سایز مناسب سیم رو انتخاب کنیم .. ممنون از راهنماییتون

    ۳

  8. با سلام. میشه د ر منبع تغذیه ایفون ویا وسایل دیگر از فیوز شیشه ای استفاده میشه در صورت نبودن بالاتر استفاده کرد .با تشکر

    ۱۰

    1. سلام. شدنش که میشه و دستگاه کار می کنه. ولی در صورت بروز یک اتصالی در مدار، فیوز دیرتر عمل میکنه و احتمال آسیب رسیدن به قسمت های دیگه مدار وجود داره.

      ۱۵

  9. با سلام برای جواب سوال اقای رضا که در خردادماه سوالشونو مطرح کردن جوابی دارم .برای مسیر های طولانی که فنرتون کارایی نداره با یک جاروبرقی و نخ ریسمان که محکم و مقاوم هستش استفاده کنید از یک طرف لوله جاروبرقی رو به سره لوله خرطومی وصل کنید و از طرف دیگه بعداز روشن کردن جاروبرقی نخ رو به ارومی وارد لوله کنید فقط نخ رو زود زود عقب جلو کنید در حد چندسانت تا نخ توی لوله خرطومی گیر نکنه و حتی میتونید قبل از فرستادن نخ نوک نخو با کبریت بسوزونید تا اصلا گیر نکنه من شخصا خیلی از این روش استفاده کردم و همیشه هم جواب داده.

    ۲

    1. سلام. بسیار عالی .و ممنون از همکاری شما در پاسخگویی به سوالات کاربران.
      جدیداً دستگاهی هم ساخته شده (که البته فک نکنم تویه ایران اومده باشه ) و با این روشی که شما فرمودین کار می کنه. کلیپ رو چند روز دیگه میزاریم تویه سایت.

      ۱

  10. سلام یه سوال داشتم یه کلید کولر هوشمند ریموت دار گرفتیم که روش نوشته ولتاز ۱۲ تا ۲۴ v میخاستم بدونم اگه به کلید کولر معمولی وصل کنیم ایا مشکلی پیش نمیاد راهنمایی لطفااا!

    ۴

    1. سلام. تمام کلیدهای هوشمند کولر آبی که تا به حال تویه بازار دیدیم همشون با برق ۲۲۰ ولت کار می کنند و قابل جایگزین کردن با کلیدهای معمولی هستند. این اولین باره چنین چیزی رو می شنوم. اگه محصول تولید داخل هستش، بهتره با شرکت سازندش تماس بگیرید تا مطمئن بشید.
      اگه بتونید تعدادی عکس از قسمت های مختلف اون کلید برای ما ارسال کنید شاید بهتر بتونیم شما رو راهنمایی کنیم.
      تصاویرتون رو به این آدرس ارسال کنید. contact-us@amoozesh-bargh.ir

      ۱۵

  11. سلام.وقتی کارم بامایکروفر تمام میشه مدتی فن آن روشن است .حال برای(خاموش شدن فن)میتوانم ازکلید بین راهی درمسیرسیم اتصال استفاده نماییم.زیرا خارج کردن دوشاخه آن و زدن مجدد آن هم چندین مرتبه درروز باعث خرابی پریز میشود.آیا کلید مقاومت لازم برای جریان برق رادارد؟باتشکر

    ۱

    1. سلام. ببینید دوست عزیز، اینکه فن مایکروفر تا چند دقیقه بعد از خاموش کردن مایکروفر روشنه، به این خاطره که گرمای موجود در مایکروفر به اون آسیبی نزنه و این قابلیت رو کارخونه تولید کننده مایکروفر طراحی کرده، درست نیست شما اون رو از کار بندازید.
      ولی اگه زیاد رو اعصابتونه، بله می تونید از یک کلید برای قطع و وصل کردن برق اون استفاده کنید.

      ۱۱

  12. سلام.تو کدوم قسمت وبلاگ اطلاعات در مورد چاه ارت و اندازه گیری مقاومت اهمی اون هس مهندس؟
    ممنون میشم راهنماییم کنین.

    ۱۲

    1. سلام. باید از قسمت موضوعات در نوار سمت راست، بگردین دنبالش. یادمه تویه این وبلاگ اطلاعاتی در مورد چیزی که می خوایین بود.

      ۳

  13. سلام.علی هستم از خراسان رضوی.میشه لطفا بگین چطور میشه مقاومت چاه ارت رو با استفاده از مولتی متر دیجیتال اندازه گیری کرد؟

    ۳

    1. سلام. دلیل اصلی اینه که شاید برقکار در زمان نصب متوجه نشه و یکی از تارهای سیم افشان با بنده کولر تماس پیدا کنه. که برقگرفتگی های در کنار کولر بسیار شدید هستند.

      ۱

  14. سلام
    ممنونم از پاسیختون من یک سوال دیگه هم داشتم اگر برای مسیر بیشتر از۲۵متر بخواهیم سیم رد کنیم چه کاری باید انجام داد تا فنر برق اندازه بشه و سیم راحت رد بشه آیا باید سر راه لوله یرق جعبه تقسیم قرار بدهیم ممنون میشم راهنمایی کنید

    ۱

    1. سلام آقا رضا. اگر فنرتون کوتاهه، باید دو تا فنر رو با نوار چسب به هم وصل کنید تا فنرتون ۲۵ متری بشه. اگه لوله برق مورد نظر مقداری به صورت عمودی کشیده شده باشه، فنر رد میشه، ولی اگه مسیر افقی باشه، شاید نشه ۲۵ متر رو به صورت مستقیم رد کرد و باید در مسیر از جعبه تقسیم استفاده کنید. جنس فنر هم خیلی شرطه. از فنر های کلفت و سنگین استفاده کنید، قیمت این فنر ها تویه بازار سه چهار برابر فنرهای دیگست و به راحتی هم پیدا نمیشه، چون خیلی از فروشگاهها حتی این مدل فنرها رو نمیشناسن.
      در کتاب آموزش برق ساختمان نحوه کابل کشی در مسیرهای طولانی رو هم توضیح دادیم.

      ۳

  15. سلام و خسته نباشید
    امکانش هست قبل از گچ و خاک اقدام به قوطی گذاری و کشیدن لوله برق کنیم اگر امکانش هست چه نکاتی باید رعایت کنیم ممنون

    ۲

    1. سلام. بله امکانش هست . ولی بهتره این دو مرحله بعد از گچ خاک اجرا بشه تا زمانی که دارید قوطی کلید ها رو نصب می کنید، کاملاً هم سطح با گچ خاک نصب کنید. تا بعد از گچ کاری، قوطی کلید هاتون خیلی تو رفته یا بیرون از گچ نباشه. پس اگر مجبور شدید که قوطی گذاری رو قبل از گچ خاک انجام بدید، یکی دو سانت قوطی ها را بیرون تر نصب کنید.

      ۱

  16. سلام و خسته نباشید ، ببخشید که اینجا مطرح میکنم ، آیا میشه کلید کولر رو هم به صورت کلید تبدیل بست که از ۲ جا قابل کنترل باشه؟
    اگه میشه چجوری؟

    ۲

    1. سلام. سوال خوبی پرسیدید، جوابش رو پیدا می کنیم و براتون ارسال می کنیم. اگر دوستان دیگه هم جواب این سوال رو می دونن در پاسخ این سوال مشارکت کنن.

      ۱۱

1 2 3 11
شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853