0
0

ولتاژ و جریان در برق

29238 بازدید

تعریف ولتاژ و جریان در برق :

 

ولتاژ چیست ؟

ولتاژ در واقع یک نیرو یا انرژی الکتریکی است که سبب ایجاد جریان الکتریکی در سیم (یا مدار) می شود. واحد اندازه گیری آن ولت است و در مدارات الکتریکی با ( V ) نشان داده می شود. به زبان خودمانی تر سرعت حرکت الکتریسیته یا فشار وارده جهت حرکت الکترون ها.

جریان برق

برای روشن شدن یک وسیله برقی می بایست آن وسیله را بین دو نقطه وصل کنیم، که آن دو نقطه دارای اختلاف پتانسیل الکتریکی باشند. مثلاً یک لامپ کوچک را بین قطب های یک باطری که با هم اختلاف پتانسیل ۱/۵ ولت دارند وصل می کنیم و لامپ روشن می شود.

ما در برق ساختمان همیشه با ولتاژ ۲۲۰ ولت سرو کار داریم. بجز برق آسانسور ، که سه فاز بوده و برقکار ساختمان زیاد با آن سروکار نداشته و نصب آن وظیفه نصاب آسانسور است. (گاهی در موتور خانه ها و چیلرها هم با برق سه فاز سرو کار داریم ).

ولتاژ برق در کشورهای مختلف متفاوت است. مثلاً ولتاژ برق در قاره آسیا، اروپا، آفریقا و استرالیا ۲۲۰ ولت ۵۰ هرتز می باشد. (بجز کشور عربستان صعودی، ژاپن و فیلیپین). بسیار پیش آمده، کسانی که به خانه خدا سفر می کنند و از آنجا وسایل برقی خرید می کنند و با خود می آورند، چون نمی دانند که وسایل برقی کشور عربستان با ولتاژی متفاوت از برق کشور ما کار می کند، آن وسیله برقی را در ایران مستقیم به پریز برق وصل می کنند، متاسفانه دستگاه را سوزانده و شروع به گفتن بدوبیراه به سازنده دستگاه می کنند.

ولتاژ برق در کشورهای شمال آمریکا و قسمت هایی از جنوب این قاره، عربستان، ژاپن، فیلیپین، ۱۱۰ ولت ۶۰ هرتز می باشد.

در نقشه زیر می توانید اختلاف ولتاژ برق در کشورهای مختلف را مشاهده کنید.

ولتاژ برق در کشورهای دنیا

ولتاژ برق در کشورهای دنیا

 

جریان چیست ؟

جریان یعنی حرکت الکترون ها در یک مسیر مشخص مثلاً در یک سیم. که این الکترون ها از آخرین لایه ظرفیت اتم خود جدا شده اند و در یک مسیر در حال حرکت هستند. به زبان خودمانی تر مقدار انرژی که نیروی الکتریسیته با خود حمل میکند. واحد جریان برق آمپر است.

 

آمپر برق

 

ما باید در برق ساختمان به جریانی که یک مسیر ( سرخط ) مصرف می کند دقت داشته باشیم و به تناسب آن، از سیم و فیوز مناسب استفاده کنیم. مقررات برق ساختمان برای سرخط های

  • روشنایی ۱۰ آمپر
  • پریزها ۱۶  آمپر
  • کولر آبی ۱۶ آمپر
  • کولر گازی حدوداً ۲۰ آمپر و بالاتر
  • فیوز اصلی در جعبه فیوز را هم ۲۵ آمپر در نظر گرفته است.

 

بد نیست این را هم در مورد ولتاژ و جریان بدانیم که:

ولتاژ دادنی و جریان گرفتی است

یعنی اگر ما یک وسیله برقی داشته باشیم که با ولتاژ ۱۱۰ ولت کار می کند و ما به اشتباه آن را به ولتاژ ۲۲۰ ولت وصل کنیم. مطمئنن آن وسیله آسیب می بیند. ولی در مورد جریان این طور نیست. یعنی اگر ما یک وسیله داشته باشیم که ۲ آمپر جریان مصرف می کند، در صورتی که آن را به یک منبع تغذیه ۳ آمپر وصل کنیم، آن دستگاه فقط به اندازه آن ۲ آمپری که نیاز دارد از منبع تغذیه برمی دارد و آسیبی به مدار آن وارد نمی شود.

 

توان چیست؟

مقدار انرژی که دستگاه در مدت زمان خاصی مصرف می کند و واحد آن وات است.

 

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=1006
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

449 نظر در مورد ولتاژ و جریان در برق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام.یک وسیله برقی دارم که با برق ۷۲ ولت کار میکند و روی اون نوشته ۲۰۰۰ وات . نکته این هست که این وسیله درحال جابجایی و حرکت برای من کارمیکند و در زمان سکون ازش استفاده نمیکنم . برای تولید برق ۷۲ ولت میخواهم از ۶ عدد باطری ۱۲ سیلد اسید یا اتمی استفاده بکنم . میخواستم بدونم برای بکار افتادن این وسیله باید از باطری چند آمپری استفاده کنم و به عبارتی ۶ عدد باطری ۱۲ ولتی چند آمپری بخرم که به وسیله آسیب نرسه و از طرفی بیشترین زمان استفاده از باطری هارا داشته باشم .
    سوال دیگر من این است که وقتی فرمودید که باطری چند آمپری باید تهیه کنم ، آیا شارژری هم هست که بتواند این منبع تغذیه ۷۲ ولتی و … آمپری را شارژ کند.اگر وجود دارد لطفا بفرمایید که چند ولت . چند آمپر هست و راهنمایی کنید که از کجا میتونم تهیه کنم…
    ببخشید که بیش از اندازه طولانی شد . بگذارید به پای بی اطلاعی من .ممنونم از پاسخ وراهنمایی که میفرمایید….
    میلاد

    ۱۰

    1. سلام آقا میلاد. فکر می کنم این چیزی که شما ازش صحبت می کنید یک موتور سیکلت برقی باشه.
      پس شما نیاز به ۶ عدد باطری ۱۲ ولت دارید که هر کدوم بتونه ۲۵ آمپر بهتون جریان بده. در ضمن اگر ۳۰ آمپر هم باشن باز هم آسیبی به دستگاه شما وارد نمیشه، چون همونطور که گفتیم اون وسیله برقی به همون اندازه ای که لازم داره از جریان بر میداره.
      ۲- بعدش می تونید یک شارژر ۱۲ ولت، حدوداً ۵ آمپر بگیرین و هر باتری رو به صورت مجزا شارژ کنید، چون شارژر ۷۲ ولت تا به حال ندیدم.

      ۲

      1. باسلام.مجددمزاحم شدم.درست فرمودید.این وسیله موتورسیکلت برقی است که۶عددباطری۱۲ولت روش هست.ولی نمیدونم چندآمپرهستش.چون هیچ چیزی روش ننوشته.این موتورخودش یک شارژرداره که۷۲ولت۳آمپرخروجی داره.بخاطراینکه بتونم مسافت بیشتری باهاش بروم،۶عددباطری۱۲ولت۱۸امپرگذاشتم کنار اون یکی با مدارمجزا.طوریکه وقتی یک پک باطری فعال است دیگری غیرفعال.امانمیدونم چراهمون باطری های قبل،مسافتی که قبلا میپیمود،دیگه نمیره وتقریبانصف شده،میشه بفرماییدممکنه علتش چی باشه؟
        برای اینکه دیرترشارژباطری هاتموم بشه،اون دوتاپک باطری۶تایی که سری بودن راباهم به صورت موازی وصل کردم که اگر امپرپک اول راهم۱۸درنظربگیریم میشه۳۶امپر،این که به موتوراسیب نمیرسونه….
        سوال۳،اگر باطری هارابه شارژر مورداشاره وصل کنم.اسیب نمیبینه شارژر
        وایامیشه مثل هموح شارژرباامپربالاترساخت
        سوال۴وآخر.برای این وسیله میشه باطری لیتیومی ۷۲ولت۳۰امپرساخت واستفاده کرد.یا الزاما بایداز همون نوع باطری سیلداسیداستفاده کرد.اگرامکانش هست،ایاشماجایی رامیشناسیدکه این مجموعه رابرایم درست کندیاخیر.
        ممنون میشم پاسختون را ببینم.باتشکرمجدد

        ۳

        1. سلام. چند ساله از باتری های قبلی استفاده می کنید؟ عمر مفید باتری های شارژی ۲ تا ۴ ساله و کم کم از ظرفیتشون کم میشه تا کاملا خراب بشن.
          ۲- خیر اگر موازی کرده باشید فقط جریان بیشتر میشه و به موتور آسیبی نمیرسه.
          ۳-خیر شارژر آسیب نمیبینه- شارژر که نیاز نیست آمپرش بالاتر باشه، باتری ها باید آمپرش بیشتر بشه.
          ۴-هر باتری که بتونه ۷۲ ولت بهتون برق بده کارتون رو راه میندازه. درکل پیشنهاد می کنم از شرکت سازنده اون موتور سیکلت یک باتری دیگه بخرید، چون فکر نکنم بتونید در جای دیگه چنین چیزی رو پیدا کنید.

          ۳

  2. سلام من یک ترانس ۱۲ولت۱۰ امپر خریدم ولی وسایلایی ک میخوام بهش وصل کنم ۱۲ ولت ولی ۶ امپر هستند ایا اشکالی نداره؟

    ۴

    1. سلام عزیز من کاهش دهنده ولتاژ برق دویست و سی شهری به ولتاژ وسایلی که با باطری کار میکنه میخوام که برق شهرو به برق مثل ارمیچر شیش وات تعغیر بده البته ولتاژش قابل تنظیم باشه میشه لطف کنی مشخصه کاملشو بدی اسم مبدلش چیه یا چی به کارم بیشتر میخوره نمیخوام فقط۲۲۰به ۱۲باشه که محدود بشم میخوام با برق خونگی بتونم هر چیزیو روشن کنم از ارمیچر و ال ای دی و غیره خیلی لطف میکنی اگر راهنماییم کنی

      ۲

      1. سلام. اگر بخوایین می تونید ۱۵۰ تومن هزینه کنید و یک منبع تغذیه آزمایشگاهی کوچیک بخرید. با این منابع تغذیه می تونید از چند میلی ولت تا ۴۰ ولت دی سی با توجه به نیازتون برق داشته باشید.
        و یا اینکه ۲۵ تومن هزینه کنید و یک آداپتور متغیر بخرید. این آداپتورها از ۳ ولت تا ۱۲ ولت بهتون برق میدن.

        ۴

    1. سلام. ما در کار فروش نیستیم. ولی چنین مبدل هایی در بازار هست که می تونید از بازار خرید کنید. روی ۶۰ هرتزش زیاد حساس نشید، ۵۰ یا ۶۰ فرقی در عملکرد دستگاه شما نداره. فقط به ولتاژ ۱۱۰ ولتش دقت کنید.

      ۵

  3. باعرض سلام،یه مدتی است وقتی بیشتر برق های خونه روشن باشه و تلویزیون هم روشنه،یکدفعه که یه کلید برق رو میزنم یه لحظه تلویزیون برقش قطع و وصل میشه.محافظش رو هم عوض کردم فرقی نکرده و ولتاژ خونه هم در این مواقع از۲۲۰ تا ۲۱۸ و حالت عادی ۲۲۰ تا ۲۲۴ نوسان داره.اگه ممکنه راهنمایی بفرما.ممنون

    ۲

    1. سلام. این مورد بخاطر ایجاد نویزهای برقی در زمان استفاده از کلیدها ایجاد میشن. اگر از کابلهای HDMI که نویزگیر دارند یا از کابلهای AV که به تلویزیون وصل میشه استفاده کنید به احتمال زیاد مشکل شما حل میشه.

      ۲

  4. سلام.
    ۱۴ تا پروژكتور ٦٠٠ وات متال و دو دستگاه كولر ابي كوچك معمولي چند امپر برق ميكشه و چه كابلو و مينياتوري بايد استفاده كنم ؟
    برق كشي خود ساختمان جواب اين استفاده رو ميده ؟
    ممنون
    پاسخ | |

    ۳

    1. سلام. هر پروژکتور چیزی در حدود ۳ آمپر و هر کولر آبی هم در حدود ۴ آمپر جریان میکشه. با یک ضرب و تقسیم عدد ۵۰ آمپر بدست میاد.
      بهتره برای افزایش طول عمر پروژکتورها، هر ۴ تا از اونها رو بصورت جدا جدا برق رسانی کنید و برای هر ۴ تا، یک سیم نمره ۱/۵ تا جعبه فیوز بیارید. برای هر دو کولر هم یک سیم نمره ۲/۵ مجزا تا جعبه فیوز بیارید. و در آخر یک کابل نمره ۱۰ تا جعبه فیوز ببرید تا برق همه اینها رو تامین کنه.
      برای هر ۴ تا از پروژکتورها از یک فیوز ۱۶ آمپر استفاده کنید.

      پس برقکشی خود ساختمان جوابگو نیست. حتی اگر از کنتورهای خانگی معمولی که ۲۵ یا ۳۲ آمپر هستند برق بگیرید، خود کنتور هم جوابگو نیست.

      ۴

  5. با سلام و خسته نباشید.
    در یک کارخانه کار می کنم که ژتراتوری با توان ۱۲۵۰KVA در آن موجود است. می خواستم ببینم توان این ژنراتور که در حدود ۱۰۰۰KW است به چه دردی می خورد. یعنی چه استفاده هایی از آن می شود کرد؟ چون که مدتی است که بنا به دلایلی مورد استفاده قرار نمی گیرد.

    ۲

  6. سلام بزرگوار
    بنده یک دستگاه لیزردارم منبع تغذیه اش سوخته که ۳۶ولت و۷آمپرهستش
    اگرمنبع ۳۶ولت و۱۱ آمپربزارم به دستکاه ودرایور و استپ موتورضربه نمیزنه
    لطفابه ایمیلم حواب بفرستین کمک بزرگی کردین
    تشکر

    ۲

  7. سلام من یه پاور پانک خریدم سه تا خروجی داره یکیش نوشته ۵ولت۱امپر یکی دیگه نوشته۵ولت۱.۵امپر و دیگری نوشته ۲.۱امپر یعنی چی ۲امپر ۱امپر چه فرقی داره وردی نوشته ۵ولت۱امپر یه شارژر دارم نوشته۰.۷امپر مشکلی نداره

    ۵

    1. سلام. آمپر های مختلف در زمان شارژ شدن و طول عمر باتری تاثیر زیادی داره. به این صورت که اگر باتری که شارژ می کنید رو با آمپر کمتری شارژ کنید اون باتری دیرتر شارژ میشه ولی طول عمر باتری بالاتر میره و دیرتر خراب میشه. پس اگر شارژر شما ۰/۷ آمپره بهتره از قسمت خروجی یک آمپر استفاده کنید.

      ۶

  8. سلام خسته نباشید واقعا عالی بود.
    من یه مودم ایرانسل دارم که ۱۲ ولت و۱ آمپره.
    اگه به فندک ماشین که ۱۲ ولت و چند صد آمپره بزنم چیزی نمیشه ؟

    ۳

    1. سلام. این جور وسایل برقی نسبت به برق ورودی شون خیلی حساس هستند، از اونجایی که برق باطری ماشین گاهاً به ۱۴ ولت میرسه بهتره که از برق فندک ماشین استفاده نکنید.

      ۲

  9. سلام
    میبخشید من چندتا وسیله برقی از المان خریدم با ولتاز ۲۳۰و ۵۰هرتز کار میکنن توی ایران اگر مستقیم به برق بزنم موردی پیدا میکنن

    ۲

    1. سلام. یعنی این وسیله با برق حدوداً ۲۳۰ ولت کار می کنه و ۷ وات توان خروجی دستگاهه. اچ زد هم مخفف هرتز یا فرکانس برق شهری هستش که دستگاه از اون تغذیه می کنه.

      ۲

    1. سلام. سیم نمره ۱/۵ هم جواب میده. ولی پیشنهاد ما اینه که از یک شماره کلفت تر یعنی سیم نمره ۲/۵ استفاده کنید.
      کلیدهای یک پل معمولی هم برای کار شما جواب میده.

      ۵

  10. درود عزیز،
    اگر بخوام بیشترین توان یک کنتور رو مصرف کنم، و همش رو لامپ ال ای دی ببندم با چه شماره سیمی بهتره کار کنم؟ آیا بهتره که از چند تا پریز موجود خونه استفاده کنم یا اینکه فرقی نمیکنه؟ چطوری میتونم مطمئن بشم که خطر آتش سوزی ایجاد نمیشه؟

    ۳

    1. سلام. از سیم نمره ۶ استفاده کنید.
      اگر به قول خودتون می خوایین از بیشترین توان کنتور استفاده کنید از خود کنتور برق بگیرین
      اگر سیم نمره ۶ استفاده کنید، مشکلی پیش نمیاد.

      ۴

  11. سلام
    بنده مدتی است احساس می کنم پریزهای برق خانه مشکل دارند. برای نمونه فقط یکی دو تا از آنها سریع باطری موبایل را شارژ میکنند. یا اینکه دو بار ال ای دی تلویزیونم سوخته است.. البته راهی بلد نیستم برای اطمینان از این ماجرا و فقط براساس شواهد چنین برداشت کرده ام.آیا چنین چیزی اساسا ممکن است؟ راه تشخیص آن چیست؟

    ۳

    1. سلام آقا ناصر. پیشنهاد می کنم از یک برقکار بخوایید که برق منزلتون رو چک کنه.
      مواردی مثل نیم سوز شدن فیوزهای برق.
      اتصال نادرست سیم ها به پریزهای برق.
      سرخط مشترک برای تمام وسایل برقی پر مصرف و… می تونه باعث این مشکلاتی که فرمودین بشه.
      مثلاً در صورتی که از سیم ضعیف برای کولر گازی یا وسایل پر مصرف آشپزخانه استفاده شده باشه و سرخط پریز تلویزیون هم از همون سیم تغذیه کنه، باعث آسیب رسیدن به دستگاه تلویزیون میشه.

      ۳

  12. سوال اینجاس چرا کشورها روی نمیارن به استفاده از برف ۱۰۰ ولت که ژآپن داره استفاده میکنه ؟ هم مصرف برق کمتر است و مهمتر اینکه خطرش برای انسان کمتر از برق ۲۲۰ ولت …
    و اینکه چرا اصلا کم کم روی نمیارن به استفاده از برق زیر ۵۰ ولت که دیگه خطری برای انسان هم نداشته باشه ؟

    ۵

    1. سلام. برق ژاپن ۱۱۰ ولته.
      ولی این ولتاژ پایین دلیل بر مصرف کمتر برق نیست. ولی به قول شما برای انسان خطر کمتری داره.
      توجه داشته باشید، هر چه ولتاژ برق کشوری پایین تر باشه، کابل های شبکه برق اون کشور هم باید به همون نسبت کلفت تر باشند که این نیازمند یک هزینه خیلی زیاد برای دولته.

      ۲

    1. سلام. خب بستگی به کلفتی سیمی داره که استفاده کردین. مثلاً یک سیم نمره ۱/۵ می تونه یک حدوداً دستگاه با ۴۴۰۰ وات رو جوابگو باشه.

      ۴

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853