0
0

بخش پرسش و پاسخ برای دوره آموزش عملی برق ساختمان

13732 بازدید

 

همانطور که می‌دانید تمام کتاب ها و دوره های سایت آموزش برق دارای بخش پرسش و پاسخ هستند و ما این را وظیفه خود می دانیم که به کلیه سوالات و ابهاماتی که برای کاربران پیش می آید، پاسخ بدهیم. این بخش مخصوص عزیزانی است که دوره فیلم آموزش عملی برق ساختمان را تهیه کرده اند و سوالات و ابهاماتی برایشان پیش آمده است. پس لطفاً سوالاتی را مطرح کنید که مرتبط با این دوره آموزشی باشد. این دوره، یک مجموعه فیلم از پیش ضبط شده است که برقکشی کامل یک واحد مسکونی را از صفر تا صد در طی مدت زمان ۱۸ ساعت آموزش می‌دهد.

هم اکنون می توانید سوالات پایین این صفحه را بخوانید، مطالعه سوالات دیگران قطعاً خود می تواند یک منبع آموزشی خوب برای شما باشد.

پیشنهاد می کنیم در حین تماشای فیلم های دوره آموزش عملی برق ساختمان یک قلم و کاغذ کنار دستتان بگذارید و سوالاتی را که برایتان پیش می آید یاداشت کنید، و اگر تا پایان دوره به جواب نرسیدید، آنگاه در فرم پایین این صفحه سوالتان را مطرح بفرمایید. حداکثر ۲۴ ساعت بعد پاسخ سوالتان را دریافت می کنید.

آدرس ایمیل خود را به دقت وارد کنید، زیرا پاسخ های شما به همان آدرس ارسال خواهد شد.

 

با تشکر: مهندس مرادی – ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=10305
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر

نظرات

283 نظر در مورد بخش پرسش و پاسخ برای دوره آموزش عملی برق ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام مهندس یه سوال داشتم.اینکه پریز گاز روی ارتفاع استانداردش بذارم احتمال اینکه مالک بخواد گاز فر استفاده کنه ودراینده گاز صفحه ایی بذاره باتوجه به اینکه پریز پشت گاز فر قرار میگیره و حرارت فر وجود داره به پریز آسیب نمیرسه .چه کار کنم اگر مالک تاآن زمان اینده گاز صفحه ای بذاره فعلان میخواد از گاز فر استفاده کنه.باتشکر.

    ۶

    1. سلام اسماعیل جان، اگر شما پریز اجاق گاز رو در ارتفاع ۶۰ سانتی نصب کنید حتی اگر فرگاز هم استفاده کنه مشکلی پیش نمیاد.

      ۶

    1. سلام میلاد جان، در حساب کاربری تون قرار گرفت، کافیه وارد حساب کاربری تون بشید و بعدش وارد صفحه دوره بشید و از پایین صفحه اون قسمت ها رو دانلود کنید.

      ۶

  2. با عرض سلام و خداقوت به دست اندرکاران پرتلاش سایت آموزنده آموزش برق، اگر بخواهم از جعبه فیوز تا مکانی دیگر سیم پریز و روشنایی بکشم آیا می توانم از یک سیم ارت و یک سیم نول مشترکا برای روشنایی و پریز استفاده کنم اگر لطف کنید و راهنمایی کنید ممنون میشوم.

    ۶

    1. سلام جناب جعفری، ممنونم از شما، خیر شما اجازه چنین کاری رو ندارید، نول و ارت باید در داخل ساختمان همیشه از همدیگه جدا باشند.

      ۶

      1. مهندس جان منظورم این بود که از یک سیم ارت هم برای پریز و هم برای روشنایی به صورت مشترک استفاده کنم و سیم نول هم به همین صورت

        ۷

  3. سلام مهندس
    یه ساختمون دو طبقه دو واحد
    دوتا کنتور داره
    برق مشاعات (راه پله ها و نما و پارکینگ و انباری ها)
    درستش اینه که از کجا تغذیه بشه؟؟؟
    کنتور مشاع نداره
    میشه از هر دوتا کنتور استفاده بشه تا تقسیم بار بشه؟؟؟

    ۶

    1. سلام محمد جان. وظیفه شما به عنوان برقکار اینه که سرخط هر کدوم از اینها رو تا جای تابلوی کنتورها ببری، حالا بعدش مالکین این دو واحد می تونن با همدیگه به توافق برسن که بین کنتورها تقسیم بار کنن یا کلاً یک کنتور مجزا برای بخش مشاعات بخرن. ولی در این مورد چون تعداد واحدها کمه معمولاً بین این دو تا کنتور تقسیم بار میکنن تا لازم نباشه کنتور دیگری بخرن.

      ۶

        1. سلام محمد جان، برای این موردی که فرمودین، برق هر انباری باید از کنتور همون واحد گرفته بشه. برق راه پله هم به این صورت باشه که برق طبقه اول و پارکینگ روی کنتور طبقه اول باشه، ولی برق طبقه دوم و خرپشته و پشت بام رو از جعبه فیوز طبقه دوم بگیرید. برق نما هم میشه از طبقه دوم گرفته بشه.

          ۶

          1. مهندس با عرض معذرت و تشکر
            که وقت تون رو به ما میدید
            در رابطه با این موضوع میشه از کلید چاقویی دو طرفه استفاده کرد که برق کل مشاعات رو هر ماه رو یکی از کنتور ها بذارن؟؟

            ۶

          2. خواهش میکنم، بله امکانش هست، ولی معمولاً یادشون میره این کلید رو هر ماه جابجا کنن به همین خاطر ندیدم کسی اینکار رو انجام بده.

            ۶

  4. با عرض سلام و خداقوت خدمت عوامل پرتلاش سایت آموزش برق.من در پروژه ای سیم از همه پریزها و روشنایی ها تا جعبه فیوز کشیده ام با توجه به اینکه این پروژه چاه ارت و مهندس ناظر ندارد ، سیم های ارتی که داخل جعبه فیوز آمده آمد چه کار کنم، اگر همه سیم ها را به شینه ارت وصل کنم و از آنجا توسط یک سیم به اسکلت ساختمان وصل کنم کارایی چاه ارت را دارد،ممنون می شوم اگر راهنمایی کنید.

    ۶

    1. سلام جناب جعفری، ممنونم از شما.
      خیر انجام این کاری که فرمودین اشتباه هست. شما باید از جعبه فیوز تا کنتور یک کابل سه در شش قرار بدید و یک رشته رو به عنوان ارت در نظر بگیرید. بعدش در کنار کنتور یک میله ارت دو متری در زمین بکوبید و اون رشته سیم ارت رو به اون میله ارت وصل کنید.

      ۶

        1. سلام. ممنونم از شما، در گوگل سرچ کنید میله ارت عکسش میاد. یک میله مسی هست که نوک تیزی داره و باید تمام اون ۲ متر رو در زمین بکوبید. برای کوبیدنش هم از هیلتی های کوچیک استفاده میکنن.

          ۶

  5. سلام مهندس جان،مهندس ناظر میگه سیمکشی یه خونه باید همبندی یا چاه ارت داشته باشه وگرنه تایید نمیکنن،اما تو بسته فوقالعادتون متاسفانه از همبندی یا چاه ارت حرفی زده نشده

    ۷

    1. سلام جناب قاسمی. سیستم ارت در تمام ساختمان ها چه یک واحدی باشه چه چند واحدی الزامی هست. ولی همبندی رو هنوز خیلی جدی نمیگیرن، و فقط برای ساختمان های بزرگ اجرا میشه.
      در هر صورت مهندس پژوهان در حال طراحی یک دوره مجزا برای همبندی هستند، بنده هم این بار اگر سر پروژه ای رفتم که چاه ارت داشت، از نحوه اجراش فیلم میگیرم و به درسهای دوره اضافه میکنم.

      ۶

  6. سلام خوبید.وقت شما بخیر بخیر
    قسمت ۱۵ به بعد برایم هنوز نیامده!
    ولینک قسمت دانلود همه دروس در درس ۱۴ هم منقضی شده است که قسمت ۱۵ به بعد را دانلود کنم.

    لایک

    1. سلام.عذرخواهی میکنم بابت تاخیر در پاسخگویی، چند روزی رو نبودم.
      ایمیلتون رو چک کنید، مجدد براتون ارسال کردم.

      ۷

    1. سلام جناب کریمی. لطفاً از این به بعد فقط سوالات مربوط به دوره آموزش عملی برق ساختمان رو اینجا مطرح کنید.
      در تایمرهای راه پله، PH یعنی فاز ورودی به تایمر. و L یعنی مشترک لامپ و شستی

      ۶

  7. سلام

    با تشکر از آموزش خوب و گویای شما در دوره عملی برق ساختمان

    می خواستم بدونم دلیل استفاده از تکه سیم ۲۵ سانتی برای ارتباط سیم های فاز دو کلید چیست و آیا باید حتما انجام شود ؟ چون من در خانه خودمان دو تا کلید کنار هم ( یک دو پل و یک یک پل)
    باز کردم سیم ارتباطی ندیدم.

    ضمنا نقشه هایی که گفته بودید در سایت آپلود می کنید را از کجا می توان پیدا و دانلود کرد؟

    با زهم متشکرم

    ۷

    1. سلام سعید جان، شبتون بخیر. و از لطف شما سپاسگذارم.
      اگر خاطرتون باشه ما گفتیم که هر تعداد کلید برق که بقل همدیگه نصب بشن، تنها یک لوله ارتباطی ورودی و یک لوله ارتباطی خروجی براشون نصب میکنیم. خب حالا این یک لوله ارتباطی ورودی باید برق تمام این کلیدهایی که کنار همدیگه هستند رو تامین کنه. پس ما اون تکه سیم کوتاه ۲۵ سانتی رو قرار میدیم تا این برق بین تمام کلیدها تقسیم بشه و به همشون برق برسه.

      هر جایی که اشاره کردیم نقشه ای در سایت آپلود شده، آدرسش رو هم در فیلم قرار دادیم، کافیه اون آدرس رو در نوار آدرس مرورگرتون تایپ کنید.

      ۷

  8. با سلام. اولن تشکر میکنم از آموزش های خوبتون. ثانین سوالم در مورد آموزش عملی بود، من چن وقت به ایمیلم دسترسی نداشتم، آیا درس ۱۴هم آخرین درس بود؟

    ۷

  9. با سلام
    درصورتی که سقف پذیرایی طبقه ی پایینی ، کف آشپزخانه از طبقه ی بالا باشد، لوله های برق رو چگونه از سقف رد کنیم؟
    و یا اگر طبقه ی بالایی تکمیل شده و افراد در آن ساکن باشند ، جهت جایگذاری لوله ها روی سقف برای طبقه ی پایین باید چه کنیم؟

    ۶

    1. سلام اگه سقف تیرچه بلوک و سیمانی هستش که مشکلی نداره میتونید رد کنید
      واسه اون هم شما باید ابتدا لوله ها رو بخوابانید بعد بکنید زیر گچ و خاک و بعد هم روش رو گچکاری کنید ، انتهای لوله ها هم که محل نصب لوستر و هالوژن و پنکه سقفی و … هستش باید از گچ بیرون باشه و سر دیگه لوله ها هم که طبیعتا داخل قوطی کلید هاست

      ۷

  10. مهندس جان سلام،سوالم اینه که شما میگید سیم های پریز ۲.۵ استفاده میشه ،یعنی از فیوز تا تمامی پریزها سیم ۲.۵ بندازیم؟ضخامتش در لوله های ارتباطی(نه برگشتی)تغییر نمیکنه؟برای روشنایی چه؟همش رو ۱.۵ بندازیم؟یا سیم های ارتباطی رو ۲.۵ بندازیم و سیم های برگشتی رو ۱.۵؟سوال بعد اینکه ما نهایتا از یک فیوز ۱۶ میتونیم چندتا روشنایی بگیریم؟و در اخر اینکه از فیوز ۱۶ چندتا پریز میشه گرفت(البته بدون احتساب کولر و یخچال و …)؟

    ۷

    1. سلام جناب قاسمی
      بله شما باید از جعبه فیوز تا پریز های هر سرخط سیم ۲.۵ و از جعبه فیوز تا هر کلید برق از هر سرخط سیم ۱.۵ بندازین
      سیم های مدار های روشنایی هم ورودی کلید و هم برگشت کلید ها ۱.۵ باشه کافیه
      اینکه از فیوز ۱۶ آمپری چند پریز و چند لامپ میشه گرفت بستگی به مشخصات لامپ ها و همچنین نوع مصرف کننده هایی که میخواین به پریز های هر مدار متصل کنین داره و نمیشه همینطوری تصمیم گرفت اما شما باید به این صورت عمل کنین که سرخط پریز ها و لامپ های قسمت های مختلف خانه نظیر هال و پذیرایی ، اتاق خواب ها و آشپزخانه و … رو جدا بگیرین (البته به این نکته هم حتما توجه داشته باشین که سرخط لامپ ها و پریز ها باید از هم جدا باشه) ولی در کل یه فیوز ۱۶ آمپری تا ۳۵۲۰ وات توان میده

      ۸

  11. سلام مهندس جان خسته نباشید تشکر از فیلم آموزشیتون.سوالم اینه ۱- استاندارد میگه ارتفاع چراغ دیواری یا دکوراتیو ۳۰تا۴۰سانت از زیر سقفه؛برای حمام ودستشویی که از کف تا سقف آن سقف کاذب میشه ۲/۲۰تا ۲/۳۰سانته یعنی سقف آن نسبت به سقف پذیرایی واتاق خواب از نوع سقف آکواسیف (چوب پنبه)که ارتفاع ۲/۹۰تا۳مترداره و کوتاهتره باید چراغ دیواری رو توچه ارتفاعی بذاریم در حمام ودستشویی .۲-میخوام چشم راه پله که تو سایت اموزش دادید رو برای فن دستشویی خونه ام بذارم باید چشم رو تو چه ارتفاع از دیوار بذارم سقفی اش بهتره یا دیواری.۳-فن روهم توچه ارتفاع روی دیوار نصب کنم بهتر .میخوام روی دیوار نصب بشه.باتشکر فراوان از شما در پناه حق تعالی.

    ۲

    1. سلام. مرسی از شما. در سرویس بهداشتی و حمام، چراغ ها رو ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر زیر سقف نصب کنید.
      ۲- فرقی نمیکنه از چه مدلی استفاده کنید، مهم تنظیم درست زاویه دید سنسور هست.
      ۳- فن باید در سقف نصب بشه. و روی دیوار پیشنهاد نمیشه. ولی اگر مجبور شدید روی دیوار نصب کنید کاملاً چسبیده به سقف باشه.

      ۷

  12. سلام . خسته نباشید . من دوره اموزش برق ساختمان رو خریداری کردم . سیزده قسمتش رو دریافت کردم ولی برای دانلود قسمت چهاردهم لینک قبلی که داشتم کار نمیکنه . لطف میکنید لینک جدیدش رو بفرستید ؟

    ۱

    1. سلام جناب قربانی، ممنونم از شما. مجدد ارسال کردیم، ایمیلتون رو چک کنید. اگر لازمه صفحه دانلود رو چند بار رفرش کنید.

      ۷

  13. سلام بنده آموزش را خریده ام ولی لینک من خراب است و دارای مشکل می باشد
    از شما می خواهم در جهت برطرف نمودن مشکلم به من کمک نمایید

    ۱

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853