0
0

بخش پرسش و پاسخ برای دوره آموزش عملی برق ساختمان

13722 بازدید

 

همانطور که می‌دانید تمام کتاب ها و دوره های سایت آموزش برق دارای بخش پرسش و پاسخ هستند و ما این را وظیفه خود می دانیم که به کلیه سوالات و ابهاماتی که برای کاربران پیش می آید، پاسخ بدهیم. این بخش مخصوص عزیزانی است که دوره فیلم آموزش عملی برق ساختمان را تهیه کرده اند و سوالات و ابهاماتی برایشان پیش آمده است. پس لطفاً سوالاتی را مطرح کنید که مرتبط با این دوره آموزشی باشد. این دوره، یک مجموعه فیلم از پیش ضبط شده است که برقکشی کامل یک واحد مسکونی را از صفر تا صد در طی مدت زمان ۱۸ ساعت آموزش می‌دهد.

هم اکنون می توانید سوالات پایین این صفحه را بخوانید، مطالعه سوالات دیگران قطعاً خود می تواند یک منبع آموزشی خوب برای شما باشد.

پیشنهاد می کنیم در حین تماشای فیلم های دوره آموزش عملی برق ساختمان یک قلم و کاغذ کنار دستتان بگذارید و سوالاتی را که برایتان پیش می آید یاداشت کنید، و اگر تا پایان دوره به جواب نرسیدید، آنگاه در فرم پایین این صفحه سوالتان را مطرح بفرمایید. حداکثر ۲۴ ساعت بعد پاسخ سوالتان را دریافت می کنید.

آدرس ایمیل خود را به دقت وارد کنید، زیرا پاسخ های شما به همان آدرس ارسال خواهد شد.

 

با تشکر: مهندس مرادی – ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=10305
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر

نظرات

283 نظر در مورد بخش پرسش و پاسخ برای دوره آموزش عملی برق ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام،عرض ادب و تشکر بابت آموزش های خوبتون
    برای پمپ جت جکوزی ۷/۵ اسب ۳ فاز که طول مسیر کابل ۱۸ متر هست،نیاز به کابل چه سایزی هست؟؟؟ با احتساب لحظه ی استارت که آمپر بالاتری مصرف می کنه!!!!

    ۵

    1. سلام، فرزان جان، لطفا از این به فقط سوالات مربوط به دوره آموزش عملی رو اینجا مطرح کنید.
      پاسخ سوال شما: یک کابل ۵ در ۲.۵ کافی هست. یک رشته برای ارت و سه رشته برای فاز

      ۶

        1. سلام، بله درست میفرمایید، طوری پاسخ دادم که باعث ایجاد برداشت اشتباه میشه. پس بهتره بگیم که داخل تابلوی اون تجهیز یک رشته هم برای نول نیاز هست. ولی از تابلو تا خود الکتروموتور نیازی به نول نیست، چون که الکتروموتور سه فاز نیازی به نول نداره.

          ۴

  2. سلام اقای مهندس مرادی خسته نباشید
    سوال محافظ برق دارم میخام بعد از کنتور برق نصب کنم .محافظ جان هم سر راه کنتور هست ایا این محافظ برق باید قیل محافظ جان نصب بسه یا بعد از ان ممنون

    ۱۴

    1. سلام، متشکرم. فرقی نمی کنه. یک مقاله در سایت داریم تحت عنوان محافظ کلی برق ساختمان، حتما اون رو مطالعه بفرمایید.

      ۱۴

  3. سلام من کتاب آموزش عملی برق ساختمان رو خریداری کردم که بسیار عالی و روان بود – و الان دانشجوی دوره عملی برق ساختمان هستم – در درس ۴ دو سوال واسه من پیش اومد: ۱- با توجه به نکات ارایه شده در درس چرا باتوجه به اجرای سرامیک در تراس بزرگ شیار پشت تراس بزرگ که در پذیرایی بود رو حذف نکردید ؟ ۲- در دوره اشاره کوچکی به دیوار برشی شد خواستم بدونم لوله گذاری بر روی دیوار برشی چگونه است ؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید. ♥لایک

    ۱۳

    1. سلام علی آقا، ممنونم از شما. ۱- سوال اولتون رو درست متوجه نشدم، ولی هر کجا مثل سرویس بهداشتی یا تراس که قراره سنگ یا کاشی بشه رو شیار نمی زنیم و لوله ها رو روی دیوار نصب میکنیم، بعداً آقای کاشی کار اینها رو میبره و پشت کاشی قرار میده و در فضای دوغاب خور پشت کاشی این لوله ها مخفی میشه.
      ۲- سعی کنید هیچ کلید پریزی روی دیوار برشی قرار ندید. ولی اگر داخل نقشه بود و مجبور شدید، لازم نیست روی دیوار برشی شیاری بزنید.کلاً شیارزنی جهت عبور لوله های تاسیسات روی دیوارهای برشی ممنوعه.

      ۱۵

  4. مهندس جان سلام وقت بخیر
    ‌دو تا سوال داشتم،یک اینکه ایفون تصویری کوماکس لمسی داریم که وقتی زنگ میخوره و گوشی برداشته میشه علامت کلید بعضی وقتا میاد رو مانیتور و بعضی وقتا نمیاد یا خیلی دیر ظاهر میشه و تا وقتی هم که نیاد نمیشه در رو باز کرد،چطور باید برطرف کنیم آیا باید برد تغذیه رو عوض کنیم با برد قلابک رو،و یا راهی برای تعمیرش هست؟
    دوم در مورد جاگذاری لوله از پنل تا ترانس و ترانس تا درب باز کن،چون واقعا پیچیده شد واسم که برای d۱ وd2 چطور یک رشته باید بره تا پنل و یک رشته بره واسه درب باز کن وقتی که سیم بهم چسبیده س

    ۱۶

    1. سلام، متشکرم از شما.
      ۱- این مشکل نرم افزاری هست و به برنامه داخل مانیتور مربوط میشه، اگر گارانتی داره تماس بگیرید با خدمات پس از فروش شرکت…
      ۲- خیلی راحته، کافیه یک لوله مستقیم از ترانس به پنل ببرید و یک لوله هم مستقیم از قفل بازکن به پنل. بعدش تمام اتصالات داخل قوطی پنل انجام میشه. پیشنهاد میکنم حتماً کتاب آموزش آیفون های صوتی و تصویری رو مطالعه کنید.

      ۱۶

  5. سلام مهندس
    سوال. درمورد فیوز محافظ جان داشتم
    اگر درساختمان محافظ جان وصل کنیم
    وبعداگه دست ما با فاز ونول برخورد کند دچار برق گرفتگی نمی شویم؟؟

    ۱۵

    1. سلام، اگر دست شما همزمان با فاز و نول برخورد کنه، محافظ جان این رو درست تشخیص نمیده و برق رو قطع نمی کنه.پس در این حالت دچار برقگرفتگی میشید. به همین خاطره که میگن اسم محافظ جان برای این دستگاه صحیح نیست و باید از اسم کلید جریان باقیمانده استفاده کنیم.

      ۱۷

  6. سلام وقت بخیر مهندس
    بابت دوره آموزشی دستتون درد نکنه . نگاش کردم خیلی عالی بود. اما چندتا سوال هم برام پیش اومده ممنون میشم راهنمایی کنید.
    ۱ – وقتی کابل ۳*۶ رو از جعبه فیوز به کنتور برق بردیم ، چطور به کنتور وصلش کنیم؟ کلی سیم رو اون جعبه هست، چندتا فیوز هست و نفهمیدم به کدوم سیمها باید وصل بشه؟
    ۲ – اگر ساختمانی ۲ طبقه باشد اما یک کنتور داشته باشد آیا میتوان برای هر طبقه از کنتور یک کابل جداگانه بکشیم؟ یا از جعبه فیوز سرخط بگیریم؟
    ۳_ آیا میشه بدون نصب میله ارت برای مردم برق کشی کرد و این کار رو به نصاب های ارت واگذار کرد؟ بنظر میاد خودش یه پروژست، باید حداقل ۲ متر بره زیر زمین؟
    با تشکر

    ۱۴

    1. سلام آقا ایمان عزیز. ممنونم از شما.
      ۱- مسئله رو در ذهنتون اصلا پیچیده تصور نکنید، چون بسیار راحت است. اگر کنتور تک واحدی باشه که فقط یک خروجی فاز داره و یک خروجی نول (PEN). سیم ارت هم که به شینه ارت متصل میشه. از نول هم به ارت یک سیم جمپر می کنید. ولی اگر تعداد کنتورها زیاد باشه پس همشون میرن داخل یک تابلو قرار میگیرن که بهشون میگیم تابلوی کنتورها. که باز هم از هر کنتور یک خروجی فاز داریم و یک خروجی نول. ولی برای حفاظت بیشتر و خوشگلی بهتر، بعد از هر کنتور یکسری کلید مینیاتوری یا ترمینال هم قرار میدن تا تابلو نظم پیدا کنه. روی هر ترمینالی هم شماره گذاری شده و شما می تونید از شماره ترمینال ها متوجه بشید که هر ترمینال مربوط به کدام کنتور هست. معمولاً پایین ترین باکس از تابلوی کنتورها به قسمت خروجی مربوط میشه و ترمینال ها داخل اون باکس از چپ به راست شماره گذاری میشن. مقاله تابلو کنتورها رو در سایت ما مطالعه کنید بهتر متوجه میشید.
      ۲- بله میشه، از هر واحد یک کابل مجزا تا مجل کنتور ببرید.
      ۳- ایمان جان شما کلاً همه چیز رو پیچیده تصور میکنید، این اصلاً عادت خوبی نیست و جلوی یادگیری شما رو میگیره. کوبیدن یک میله دو متری برای یک آدم فنی مثل آب خوردن هست، حتی اگر هیلتی ندارید به راحتی با یک چکش خور و یک چکش معمولی خودتون می تونید اینکار رو انجام بدید. اگر انجام ندید و مامور اداره برق بیاد و ببینه، به اون ساختمان کنتور برق تخصیص داده نمیشه.

      ۱۶

  7. سلام لطفا مثل همین دوره یک دوره ی آموزش عیب یابی برق ساختمان هم تهیه کنید همینجوری فیلم باشه و تمام مشکلاتی ک ممکنه بوجود بیاد و ما باید بریم اصلاح کنیم توضیح عملی بدید ممنون میشم

    ۱۴

  8. سلام خسته نباشید اقای مهندس مرادی
    استاد در منزل خودم میخام فنر را در داخل لوله طاهرا خرطومی رد کنم از انجا که چندین سیم در ان لوله رد شده هست مسیر را برای رد کردن فنر دشوار کرده است ایا راهی هست تا مشکل برطرف بشه انشا..

    ۱۲

    1. سلام، متشکرم، باید سیم های قبلی رو بیرون بکشید و بعد همه رو همزمان به داخل لوله بکشید، در غیر اینصورت اون سیم های قبلی به دور فنر می پیچه و اجازه حرکت به فنر رو نمیده.

      ۱۲

      1. ببخشید.اینکه سیم های قبلی رو بکشیم بیرون. ریسکش بالاست.ممکنه دیگه کلا فنر رد نشه،چون برق کاران قبلی معمولا هنگامی که روی لوله ها باز است سیم کشی می‌کنند. بعد از اون ممکنه به دلایل مختلف لوله گیر کنه.

        ۴

        1. آخه این تنها راهی هست که در این شرایط ممکنه. و بعدش هم شما یک فنر رو به انتهای سیم های قبلی وصل میکنید و زمانی که سیم های قبلی رو بیرون بکشید فنر جایگزین اونها میشه. اگر لوله بخواد گیر باشه ما نمی تونیم این عمل رو انجام بدیم.

          ۵

    2. سلام به مهندس مرادی عزیز بالهجه دلچسب اموزش دادنشون
      ببخشین دربحث الکترود
      درساختمان همانطور که در کتاب آموزش برق اومده الکترود یوفر اجرا کردیم ولی متاسفانه مهندس ناظر ساختمان الکترود یوفر را برای همبندی قبول دارن نه برای ارتینگ

      ۱۵

      1. سلام جناب صمصامی عزیز، ممنونم از شما.
        از مهندس ناظر بخوایید که برای این موضوع با همکاران دیگرشون مشورت کنن و نظر اونها رو هم سوال کنن، خلاصه یکجوری به مهندس ناظر بفهمونید که برو مطالعه کن، طوری که بهشون بر نخوره. ایشون اگر مطالعه کنن متوجه میشن که همبندی یا یوفر متفاوت هست.

        ۱۳

  9. سلام
    مهندس کنتور با چه جریان هایی برای مصارف خانگی یا مسکونی میتوان درخواست داد؟
    مثلا من میتونم کنتور ۳۲ یا ۵۰ امپر برای واحد مسکونی دریافت کنم.
    ممنون از شما.

    ۱۴

    1. سلام، بله می تونید. فقط قیمت هاش با هم متفاوته. هر چقدر بیشتر هزینه کنید آمپراژ بالاتری براتون نصب میکنن.

      ۱۳

    2. سلام ،بابوبین کنتاکتور ۱۱۰ولت در مدار حفاظت جریان کنتور تک فاز استفاده کرد درحالی که محافظ کنتاکتور ۱۱۰ ولت برای بوبین نیست شرکت شیوا امواج برای بوبین ۲۲۰ محافظ کنتاکتور داره

      ۱۵

  10. سلام
    من سیم های پریز رو نمره ۲/۵ گرفتم ولی واسه ارت چون نمیدونستم ۱/۵ گرفتم ،حالا نیازی هست تعویض کنم.الان تمام سیم های ارت واسه روشنایی و پریز ها ۱/۵ هستش

    ۱۳

    1. سلام آقا ابوالفضل عزیز، بله سیم های ارت پریزها هم باید نمره ۲.۵ باشند. پس بهتره اونها رو تعویض کنید. چون اگر مهندس ناظر ببینه ایراد میگیره.

      ۱۴

  11. سلام جناب مهندس تشکر از آموزش هاتون که بسیار با جزئیات بیان کردین
    چند تا سوال داشتم
    ۱-سنسور های راه پله باید کجاها نصب بشه و برقش از کجا و چطوری میگیریم
    ۲-سیم تلفن و ایفون رو فرمودین حتما باید هر کدوم از لوله جداگانه رد بشه،نمیشه تلفن سه طبقه از یک لوله رد بشه؟و آیا میشه ایفون تصویری از همدیگر انشعاب بگیرن واسه سه طبقه
    ۳-برق ترانس آیفون باید از کجا گرفته بشه که به فیوز بخواد وصل بشه
    ۴-کولر آبی و کولر گازی داریم ،باید حتما واسه هر کدوم یک فیوز جداگانه بگیریم؟
    ۵-آیا راه پله و پارکینگ و حیاط پریز نیاز هست

    ۱۲

    1. سلام ابوالفضل جان، شرمنده بابت تاخیر در پاسخگویی، سوال شما رو همین الان دیدم.
      ۱- در ساختمان های جدید دیگه از سنسورهای جداگانه استفاده نمی کنند و برای زیبایی از چراغ های سنسورسرخود استفاده میشه. این چراغ ها هم بایستی در وسط پاگرد هر طبقه قرار بگیره. تعداد پاگردها هر چقدر باشه مهم نیست، برای هر طبقه یک یا دو چراغ سنسوردار کافی هست.
      ۲- اگر می خوایید کارتون استاندارد باشه، باید سیم های تلفن و آیفون هر واحد از داخل لوله مجزا عبور داده بشه، ولی خیلی ها برای کم کردن هزینه اینکار رو نمی کنن. آیفون تصویری هم بهتره انشعاب گرفته نشه تا کیفیت تصویر خوبی داشته باشید.
      ۳- از نزدیک ترین کلید یا پریزی که در محل مانیتور قرار داره، می تونید برق مانیتور رو تامین کنید. یا می تونید برقش رو از جعبه فیوز هم بگیرید.
      ۴-بله برای هر کدوم کلید مینیاتوری جداگانه می خواد.
      ۵- اگر حیاط کوچک هست، یک پریز نزدیک کنتورها نصب کنید کافیه. پارکینگ هم حتما پریز میخواد. در پاگرد هر طبقه هم یک پریز نیازه.

      ۱۳

  12. سلام از کنتور حدود یک متر سیم ۴ کشیدم میخواهم دو تا دستگاه با ظرفیت ۳۳۶۰ روشن کنم به نظرتون مشکل پیش نمیاد
    سیم چهار واسه ۳۰ امپر جواب هستش؟

    ۱۶

    1. سلام، بهتره از سیم ۶ استفاده کنید، ولی اگر مصرف کننده رو روشن کردید و تست کردید که کابل شما داغ نمیشه می تونید از همون ۴ هم استفاده کنید.

      ۱۸

  13. سلام
    من ورودی کلید کولر رو می خوام از یک کنتور دیگه بگیرم
    مطابق نقشه فقط فاز تو کلید اومده و نول بالا رفته
    فقط فاز رو از کنتور دیگه به کولر بدم کافیه؟

    ۱۴

  14. سلام مهندس .آیا میتوان از یه موتور برق بنزینی زمان قطعی برق از قبیل کولر گازی و یخچال وتلویزیون و روشنایی استفاده کرد.آیا افت یا خیزش ولتاژ داره نسبت به برق شهر .ممنون راهنماییم کنید.

    ۱۷

    1. سلام، اگر کولرتون ظرفیتش حداکثر ۲۴ هزار باشه و موتور برق شما حداقل ۵ کیلووات برق خروجی بده، بله میشه. اگر نگران افت و خیز ولتاژ هستید یک محافظ برق هم بعد از موتور برق نصب کنید.

      ۱۳

  15. سلام. من دوره عملی را تهیه کردم. بسیار مفید بود. اما متاسفانه درباره کار در مشاعات مانند راه پله و حیاط هیچ اشاره ای نشده بود.

    ۱۶

  16. با سلام
    ضمن تشکر از زحمات جناب مهندس مرادی عزیز
    در مورد آموزش رایزر آنتن مرکزی از کتاب آموزش برق جنابعالی سوالی که داشتم چرا از هر درچه بازدید هر طبقه فقط یک لوله تا خرپشته رفته؟ و سایز این لوله چقدر باید باشد؟ در ضمن کاش در مورد انواع آمپلی فاز و تقویت کننده وروش سر بندی آن در کتاب توضیح بیشتری بود
    ممنون

    ۱۷

    1. سلام جناب حجازی عزیز،ممنونم از شما.
      ۱- چون فقط یک کابل کواکسیال از خرپشته میاد به دریچه بازدید هر طبقه و در اونجا با استفاده از تپ آف ها و اسپلیترها بین واحدها تقسیم میشه. ۲- یک لوله برق معمولی سایز ۲ هم کافی هست. ۳- نصب آنتن مرکزی دیگه وظیفه یک برقکار نیست به همین خاطر در کتاب هم گفته نشده و برای یادگیری اونها باید یک کتاب در مورد آنتن مرکزی مطالعه کنید.

      ۱۶

  17. با سلام خدمت شما مهندس مرادی عزیز
    بنده مهندس پایه ۲نظام مهندسی هستم با خرید کتاب آموزش برق بسیار به اطلاعات اینجانب اضافه شده وجا داره از زحمات شما تشکر کنم
    در ضمن با توجه به اینکه از هر سر خط بیش از ۱۲چراغ مجاز نمی باشد در مورد چراغهای هالوژن سقفی که تعداد انها بیشتر از ۱۲ تا میباشد استفاده از یک سر خط مشکلی ندارد؟
    ممنون

    ۱۵

    1. سلام جناب حجازی، ممنونم از شما، خداروشکر که مفید واقع شد.
      در مقررات ملی این جمله اومده که:
      در ساختمان های مسکونی هر مدار روشنایی نباید بیش از ۱۲ چراغ یا نقطه روشنایی (غیر از روشنایی ایمنی) را اگر در بیش از یک اتاق یا فضای مشخص قرار گرفته باشند تغذیه کند.
      و در ادامه میگه که:
      تعداد چراغ های یک مدار که در یک اتاق یا فضای مشخص نصب شده اند، فقط به جریان مجاز هادی و مدار و حفاظت آن محدود می شود.
      پس چون هالوژن های داخل یک پذیرایی معمولاً در یک فضای مشخص هستند، اون عدد ۱۲ محدود کننده تعداد هالوژن ها نیست.

      ۱۵

  18. سلام خسته نباشید
    میخواستم بپرسم ایا میشه درباز کن رو بدون اف اف کار گذاشت که با فشردن یه کلید درباز بشه؟؟
    لطفا راهنماییم کنین
    ممنون🙏

    ۱۷

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853