0
0

نصب کنتاکتور در مدار فتوسل

10957 بازدید

با سلام. اگر مطلب ” فتوسل چند لامپ را می تواند خاموش و روشن کند ” را خوانده باشید، متوجه می شوید که فتوسل ها ظرفیت محدودی دارند و اگر بیشتر از آن از فتوسل جریان بکشیم، رله ی داخل فتوسل خواهد سوخت. مثلاً شرکت های سازنده فتوسل پیشنهاد می کنند برای یک فتوسل ۱۰ آمپر حداکثر باید ۷ عدد لامپ ۱۵ وات ال ای دی نصب کرد. زیرا درایور این لامپ ها در لحظه راه اندازی جریان بالایی می کشد و بعد از مدتی فتوسل را خراب می کند.
ولی گاهی اوقات پیش می آید که بخواهیم یک دستگاه با توان و آمپر مصرفی بالایی را با یک فتوسل خاموش و روشن کنیم، در حالی که آمپر خروجی فتوسل جوابگو نیست. در این صورت باید از کنتاکتور در مدار فتوسل استفاده کنیم. پس مطلب نصب کنتاکتور در مدار فتوسل را دنبال کنید.

قبلاً در مورد روش سیمکشی و نصب فتوسل در کتاب آموزش جامع برق ساختمان و سیستم های اعلان حریق زیاد صحبت کرده ایم، اگر روش آن را فراموش کرده اید، برگردید و یک بار دیگر به نقشه اتصال آن نگاهی بیندازید. دانستن این مطلب پیش نیاز آموزش امروز است.

لطفاً اگر مبتدی هستید و در بعضی قسمت ها را متوجه نمی شوید، ناراحت یا عصبانی نشوید. و حتماً این آموزش را تا پایان دنبال کنید. تمام سعی ما این است که آموزش هایی که ارائه می کنیم با زبان ساده و قابل فهم برای همه باشد. در ضمن اگر در انتهای آموزش با سوالی برخورد کردید، سوالتان را در پایین صفحه مطرح کنید، ما هر شب برای پاسخگویی به سوالات شما خواننده گرامی وقت می گذاریم.

ابتدا یک توضیح مختصر در مورد کنتاکتور بدهیم. اگر مطلب رله چیست را مطالعه کرده باشید، ما در آنجا گفتیم که رله عنصری ست که مانند کلید تبدیل عمل می کند با این تفاوت که جریانی که به بوبین آن وصل می کنیم، عمل قطع و وصل کردن تیغه های داخلی آن را انجام می دهد. حالا این رله یک بابای بزرگتر از خودش هم دارد که نام آن کنتاکتور است. پس اگر خودمانی تر بگوییم “کنتاکتور ها مانند همان رله ها عمل می کنند با این تفاوت که زور بیشتری دارند” و ما می توانیم جریان های بزرگتری را با آنها قطع و وصل کنیم. کنتاکتورها بیشتر در برق صنعتی استفاده می شوند و هم برای برق تک فاز و هم سه فاز کاربرد دارند.

پس باز هم اگر بخواهیم ساده تر صحبت کنیم، ما به این خاطر در این مدار از کنتاکتور استفاده می کنیم چون، زورِ فتوسل نمیرسد که تعداد زیادی چراغ را روشن کند، و ما زورِ کمِ فتوسل را به بوبین کنتاکتور می دهیم تا کنتاکتور فعال شود و تیغه داخلی آن که زور بیشتری دارد، عمل خاموش و روشن کردن چراغ ها را انجام دهد.

اینکه در این مدار از کنتاکتور تک فاز استفاده کنید یا سه فاز، فرقی نمی کند، ولی از آنجایی که کنتاکتور سه فاز در بازار به راحتی پیدا می شود و تفاوت قیمت چندانی هم با کنتاکتور تک فاز ندارد، ما در مدار زیر از کنتاکتور سه فاز استفاده می کنیم. در این صورت دو تا از تیغه های کنتاکتور سه فاز بدون استفاده خواهد بود و فقط یکی از تیغه های آن استفاده می شود. در تصویر زیر یک کنتاکتور سه فاز را مشاهده می کنید.

کنتاکتور سه فاز

همان طور که مشاهده می کنید، کنتاکتور بالا ۱۰ ترمینال (یا همان پیچ اتصال) دارد. که با اسم های A1 و A2 و L1 و T1 و L2 و T2 و L3 و T3 و ۱۳NO و ۱۴NO نامگذاری شده است.

هرگز از تعدادِ زیادِ ترمینال های کنتاکتور نترسید، روش اتصال کنتاکتورها بسیار سادست. بر روی کنتاکتور دو ترمینال وجود دارد که با علامت A1 و A2 مشخص شده اند، این دو ترمینال، جهت تغذیه بوبین های کنتاکتور هستند، یعنی وقتی شما فاز را به A1 و نول را به A2 وصل کنید، بوبین کنتاکتور عمل می کند و وقتی بوبین کنتاکتور فعال شود،

  • ترمینالِ L1 را به T1 وصل می کند.
  • ترمینالِ L2 را به T2 وصل می کند.
  • ترمینالِ L3 را به T3 وصل می کند.
  • و در کنتاکتور بالا ۱۳NO را به ۱۴NO وصل می کند. البته بعضی از کنتاکتور ها این تیغه آخری را ندارند و فقط سه تیغه بالا را دارند.

همان طور که گفتیم این یک کنتاکتور سه فاز است پس ما فقط تیغه L1 و T1 را استفاده می کنیم و با تیغه های دیگر کاری نداریم. اکنون به نقشه اتصال کنتاکتور به فتوسل توجه کنید.

 

نقشه نصب کنتاکتور در مدار فتوسل

حالا فرض کنید که می خواهید در یک محوطه یا پارک که تعداد زیادی پایه چراغ وجود دارد، یک فتوسل نصب کنید، به طوری که چراغ ها به صورت اتوماتیک در شب روشن و در روز خاموش شوند. ما نقشه آن را برای شما ترسیم کرده ایم. برای بزرگ تر شدن نقشه، روی آن کلیک کنید.

نصب کنتاکتور در مدار فتوسل

 

همان طور که مدار بالا مشاهده می کنید، سیم فاز ابتدا وارد فتوسل می شود ( از طریق سیم قهوه ای) آنگاه زمانی که فتوسل تشخیص دهد که هوا تاریک شده است، فاز خروجی را فعال می کند و فاز از طریق سیم قرمز رنگ، از فتوسل به بوبین کنتاکتور می رسد (به ترمینال A1). بوبین آهنربایی شده و تیغه ها را به سمت عقب می کشد. با این جابجایی تیغه ها، ترمینال L1 با T1 تماس پیدا می کند و سیم فاز به چراغ ها می رسد.

تمام محتوای این درس در یک فیلم آموزشی در کانال یوتیوب ما قرار گرفته است، جهت تکمیل دانش خود حتما این فیلم را در قسمت پایین یا در کانال یوتیوب آموزش برق تماشا کنید.


 

نکته: حتی یک فتوسل ۶ آمپر هم برای مدار بالا جوابگوست و نیازی به هزینه کردن اضافی نیست.

نکته: هر چقدر تعداد چراغ ها بیشتر باشد و مدار نیاز به جریان بیشتری داشته باشد، نیاز به تعویض و تقویت فتوسل نیست. تنها باید ظرفیت کنتاکتور را بالا ببرید. کنتاکتورها با انواع و اندازه های مختلفی در بازار موجودند و از ۱ آمپر تا چند هزار آمپر موجودند.

نکته: اگر تا به حال کنتاکتور خریداری نکرده اید، و در انتخاب یک کنتاکتور با ظرفیت مناسب دچار تردید هستید، یک کنتاکتور با ظرفیت ۱۶ یا ۲۵ آمپر انتخاب کنید، فکر نمی کنیم در پروژه های معمول در برق ساختمان، شما نیاز به جریانی بیشتر از این داشته باشید، پس نیازی به هزینه کردن اضافی و خرید کنتاکتورهای آمپر بالا نیست. قیمت این کنتاکتور ها حدوداً بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ هزار تومان است.

نکته: زمانی که شما یک کنتاکتور ۱۶ آمپر تهیه می کنید، یعنی هر یک از تیغه های آن حداکثر می تواند ۱۶ آمپر جریان را تحمل کند. پس اگر نیاز به جریانی بالاتر از ۱۶ آمپر داشتید نیازی به خرید یک کنتاکتور با ظرفیت بالاتر نیست. کافیست هر سه ترمینال L1 و L2 و L3 را به یکدیگر وصل کنید (با یک تکه سیم اتصال کوتاه کنید) و هر سه ترمینال T1 و T2 و T3 را هم به یکدیگر وصل کنید. و بقیه نقشه را مانند تصویر بالا وصل کنید. در این صورت از تمام ظرفیت کنتاکتور استفاده کرده اید و حالا می توانید تا سه برابر بیشتر از کنتاکتور جریان بکشید. توجه داشته باشید در این صورت نیاز به استفاده از سیم های مناسب دارید، تا سیم های شما هم جوابگوی مدار باشد. پس حتماً مطلب ” هر سیم ظرفیت عبور چه مقدار جریان برق را دارد؟ ” را مطالعه کنید.

نکته: کنتاکتوری که در تصویر بالا مشاهده کردید، اندازه ای در حدودِ ۳ برابر یک کلید مینیاتوری معمولی دارد و به راحتی روی ریل در داخل یک جعبه فیوز نصب می شود.

 

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=2335
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

113 نظر در مورد نصب کنتاکتور در مدار فتوسل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام خدمت مهندس عزیز. خواستم بدونم یک فتوسل ۱۰ آمپر برای تابلو بزرگ چلیوم بدون کنتاکتور جواب میده یا نه. ممنون

    ۱

    1. سلام آقا مجید. درستش این هست که تعداد و توان ال ای دی ها رو حساب کنید و طبق اون تصمیم بگیریم. ولی به احتمال زیاد جواب بده. در کل اگر نصب کردین و بعد از یکی دو هفته فتوسل یکسره شد یا خراب شد دیگه مطمئن میشید که فتوسل به تنهایی جوابگو نیست و باید براش کنتاکتور نصب کنید. در اینصورت فقط کافیه رله داخل فتوسل قبلی رو تعویض کنید و درست میشه.

      ۳

  2. سلام من ۸ عدد لامپ کم مصرف ال ای دی ۱۵ وات رو به فتوسل ۶ آمپر وصل کردم.حالا می خوام ۲ عدد ۲۰ وات و ۳ عدد لامپ ۱۵ وات دیگه هم نصب کنم آیا با همین فتوسل امکانش هست یا باید کنتاکتور نصب کنم؟
    با تشکر از پاسخ شما🙏

    ۳

  3. سلام. وقتتون بخیر. (راهنمایی می خوام). فتوسل۱۶آمپر رو به هفت تا تیر لامپ و یک پروژکتور ۴۰۰وات نصب کردم،بعد از دو روز فتوسل یکسره شد و دیگه روشنایی رو قطع نکرد. گفتند باید کنتاکتور نصب کنین به دلیل پروژکتور. این موضوع امکانش هست؟ پیشنهاد کنتاکتور هم ۱۲ آمپر دادند. ممنون

    ۲

    1. سلام. مرسی. بله امکانش هست، چون جریان زیادی از رله فتوسل کشیده میشه تیغه های داخلش خال میزنه یا جوش میخوره و خراب میشه، باید یک کنتاکتور ۱۲ یا ۱۶ آمپر در مدارش قرار بدین.

      ۴

  4. با سلام و خسته نباشی و سپاس از زحمات شما
    ایا طریقه دیگری هست برای اتصال کنتاکتور؟امروز رفتم برای تعویض فتوسل دیدم که خروجی فاز فتوسل را داده به ۱۴NO و فاز و نول ورودی رو به ۱و ۵ و خروجی رو به ۲ و ۴ و وقتی تست کردم کنتاکتور کار میکرد.سوال شد برایم که چطور وقتی به A1 فاز ندادیم کار میکنه؟
    تشکر

    ۴

  5. سلام برافوت پدرتون تسلیت میگم,ایابافتوسل ۱۶امپرمیشه یک یادونورافکن۴۰۰وات بی کنتاکتورروشن کردمتشکرم

    ۳

  6. سلام خسته نباشید میخواستم نقشه سیم کشی ساعت نجومی به کنتاکتور ۱۲ترمینال پارس فنل رو خواستم
    ممنون کارتون حرف نداره

    ۴

    1. سلام. ساعت نجومی هم مثل فتوسل در مدار بالا قرار میگیره. یعنی سیمکشی هاش شبیه همدیگه هستش و فقط تنظیمات نرم افزاری ساعت نجومی تفاوت داره. که اون هم در دفترچه راهنمایی محصول هست.

      ۲

  7. سلام مهندس عزیز واقعا خسته نباشید ازاینکه صبروحوصله به خرج میدین و تمامی سوالات رو پاسخ میدین سوالم اینه که درشب موقعی که فتوسل در حال کاراست اگه فاز برگشتی کلید تک پل به برگشتی فتوسل وصل شود ایافتوسل خواهد سوخت یا نه هیچ تاثیری روی فتوسل نمی گزارد با سپاس از شما بزرگوار

    ۵

  8. سلام.با برق سه فاز میخوام شش تا پروژکتور رو با کنتاکتور و فیوز مینیاتوری راه اندازی کنم . نوع فیوز و آمپر فیوز و نوع کنتاکتو و مقدار آمپر کنتاکتور را نمیدونم چه باشد؟لطفا برایم مشخص کنید

    ۲

        1. سلام. در مسیر هر فاز یک فیوز ۱۰ آمپر نصب کنید.فیوزهای مارک اشنایدر، هیوندا، و لگراند اگر جنس اصلیشون پیدا بشه.
          یک کنتاکتور سه فاز ۹ آمپر هم برای کار شما جوابگوست.

          ۴

  9. سلام خدمت شما مهندس گرامی. بابت کتاب آموزش برق ساختمان واقعا ازتون ممنونم. هیچ کتابی رو مثل این مفید ندیدم که بدرد کارم بخوره. اگر بتونید یه کتابی هم برای هوشمند سازی و سیم کشی هوشمند برق ساختمان تهیه کنید واقعا خیلی بدرد میخوره برا همه همکاران. چون ساختمون های جدید دارن سمت هوشمند سازی میرن.. با تشک?

    ۲

    1. سلام ابوالفضل جان. ممنونم از لطفتون و ممنونم از انرژی تون.
      تویه برنامه مون هست، حتماً در آینده چنین کاری خواهیم کرد. اگر خدا بخواهد.

      ۴

  10. سلام خدمت شما مهندس عزیز می خواستم بپرسم که در کنتاکتور چه زمانی معلوم می شود که در حال کار کردن است و چه زمانی قطع می شود با تشکر

    ۲

    1. سلام.اون دکمه آبی رنگ وسط کنتاکتور رو میبینید؟ اگر کنتاکتور در حال کار باشه، یعنی فعال شده و اون دکمه آبی رنگ میره به سمت داخل و در حالت غیر فعال میاد به سمت بیرون. از روی صدای تق که اولش ایجاد میشه هم می تونید بفهمید که فعال شده یا نه. و یا اینکه با بیزر اهم متر هم می تونید تست کنید.

      ۲

  11. سلام مهندس بعد از فتوسل به کنتاکتور میاد دیگه درسته اگه برق به بوبین کنتاکتور نرسه یعنی فتوسل مشکل داره ممنونم از راهنمایتون

    ۲

    1. سلام. بله فاز از فتوسل رد میشه و به بوبین کنتاکتور میرسه. و اگر خروجی فتوسل در شب فاز نداشته باشه یعنی فتوسل مشکل داره.

      ۴

  12. سلام خدمت شما
    یه سوال از شما داشتم .اینکه سایز کنتاکتور روشنایی به چه صورت محاسبه می شود و مثلا اگر بخواهیم با یک ترانس ۱۰۰ کاوآ یک شبکه روشنایی را احداث بکنیم کنتاکتور مناسب جهت راه اندازی این شبکه به چه صورت محاسبه می شود
    با تشکر

    ۲

  13. با سلام مجدد مهندس ممنون از جواب واینکه مطالب همه دوستان رو مطالعه میکنید و جواب میدید موفق پاینده باشید

    ۲

  14. با سلام و خسته نباشید . اگر بوبین کنتاکتور بصورت مداوم فعال باشه یعنی کلا کنتاکت باشه و خیلی به ندرت و درموارد خاص فقط قطع شود بوبین در اثر درگیری با تایم بالا دچار آسیب نمیشه . پیشاپیش ممنون از پاسختون . خدانگهدار

    ۲

    1. سلام. فعلا داریم روی کتاب آیفون های صوتی و تصویری و دوربین مداربسته ۲ کار می کنیم. بعدش اگه خدا بخواد میریم سراغ برق صنعتی.

      ۴

  15. با سلام اقای مهندس من میخوام با یک فوتوسل ویک کنتاکتور محوطه باغ رو روشنایی بدم به گونه ای که یک کلید هم وصل کنم که هم به صورت دستی یعنی با کلید روشن وخاموش بشه وهم به صورت اتوماتیک یعنی با فوتوسل روشن وخاموش بشه ممنون میشم راهنمایی کنید

    ۴

    1. سلام. به نقشه بالا نگاه کنید. یک فاز رو بیارید داخل کلید و از پیچ دیگه کلید، به A1 در کنتاکتور وصل کنید. به همین راحتی.

      ۴

      1. سلام مهندس در مورد جوابی که به سوال اقای علی اکبر دادین فکرکنم منظورتون از A2 همون A1 باشه چون گفتین فاز خروجی کلید رو به A2 بدین ولی توی ترمینال A2 که نول میره خواستم ببینم اگه اشتباه میکنم یه توضیحی بدین تشکر

        ۲

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853