نوروز 1403 برهمگان مبارک. کد تخفیف عیدانه ویژه کتاب ها (sgr-28) - کد تخفیف ویژه دوره‌های آموزشی (hty458) فروشگاه سایت
نوروز 1403 برهمگان مبارک. کد تخفیف عیدانه ویژه کتاب ها (sgr-28) - کد تخفیف ویژه دوره‌های آموزشی (hty458) فروشگاه سایت
0
0

محاسبه ظرفیت کولر گازی برحسب متراژ و فضای ساختمان

3838 بازدید

درود بر شما دوستان. در این درس می خواهیم محاسبه ظرفیت کولر گازی را انجام دهیم و می خواهیم ببینیم برای اتاق خواب ها و پذیرایی منزلمان چه کولری انتخاب کنیم، اگر درس قبل را که در آن به محاسبه ظرفیت کولر آبی پرداخته ایم ندیده اید از طریق لینک مقابل می توانید به آن دسترسی داشته باشید. محاسبه ظرفیت کولر آبی

پارامترهای مختلفی در محاسبه ظرفیت کولر گازی تاثیر گذارند. که می توانیم به عنوان مثال به متراژ، تعداد پنجره ها، تعداد افرادی که داخل اتاق هستند، اینکه واحد ساختمانی ما جزو طبقات میانی محسوب می شود یا طبقات آخر ساختمان است یا اصلا ویلایی است یا آپارتمانی، شمالی است یا جنوبی و منطقه مان گرمسیری است یا سردسیری و … اشاره کنیم. البته ما اینجا میخواهیم بصورت تقریبی محاسبه ظرفیت کولر گازی را انجام دهیم ولی باز هم تا حد زیادی می تواند درست باشد و این درس می تواند خیلی به شما کمک کند.پس با ما همراه باشید.

فیلم محاسبه ظرفیت کولر گازی:

این درس را با یک فیلم آموزشی شروع میکنم. البته چون فیلم ها در یوتیوب آپلود شده اند، نیاز است که با IP غیر ایرانی به اینترنت متصل شوید. در ضمن خوشحال می شویم عضو کانال یوتیوب ما شوید، ما هر هفته فیلم های جدیدی در کانال منتشر میکنیم. لینک ورود به کانال یوتیوب سایت آموزش برق

اگر از قبل بدانید که می خواهید کولر گازی را از چه برندی بخرید کار راحت تر می شود چون کاتالوگ آن کولر را از شرکتش دانلود می کنیم و طبق دستورالعملی که گفته شده محاسبه می کنیم. اما اگد ندانید چه کولری میخواهید بخرید این جدول ها می تواند در محاسبه ظرفیت کولر گازی کمکتان کند.

در جدول زیر گفته شده که بر اساس متراژ چه کولری استفاده کنیم. این اعداد برای زمانی است که شرایط کاملاً ایده آل است.

ظرفیت کولرگازی برحسب متراژ

ظرفیت کولرگازی برحسب متراژ

بنابراین باید حتماً از جدول زیر نیز در کنارش استفاده کنید.

پارامترهای موثر در ظرفیت کولرگازی

پارامترهای موثر در ظرفیت کولرگازی

پس برای محاسبه ظرفیت کولر ابتدا باید متراژ اتاقتان را بدانید. اگر ویدئو های قبلی ما رو دیده باشید ما برای یک ساختمان چند طبقه نقشه کشی برق را داخل برنامه اتوکد طراحی می کنیم حالا می خواهیم برای همان ساختمان ظرفیت کولر گازی را محاسبه کنیم. ما یک ساختمون ۵ طبقه داریم که در هر طبقه یک واحد مسکونی سه خواب قرار دارد و نقشه آن ها شبیه شکل زیر است. ما میخواهیم برای هر اتاق خواب یک کولر و برای پذیرایی نیز یک کولر استفاده کنیم بنابراین باید از ۵ کولر گازی یا یونیت داخلی استفاده کنیم. پس ما باید مساحت هر کدام از اتاق خواب ها و پذیرایی را داشته باشیم. اگر نمی دانید مساحت نقشه تان چقدر هست در اتوکد ابزاری به اسم Area وجود دارد که خیلی راحت می توانید مساحت اتاق را محاسبه کنید. در شکل زیر مکان این ابزار نشان داده شده است.

محاسبه حجم اتاق در اتوکد

محاسبه حجم اتاق در اتوکد

بعد از اندازه گیری با ابزار Area متوجه می شویم که مساحت هر کدام از اتاق خواب ها حدوداً ۱۲.۵ مترمربع است و مساحت پذیرایی حدوداً ۶۷ متر مربع است.(مساحت آشپزخانه را نیز در پذیرایی دخالت داده ایم چون دیواری بین آن ها نیست)

طبق جدول بالا که محاسبه ظرفیت کولر گازی را برحسب متراژ بدست می آورد، برای هر اتاق خواب به ظرفیت ۶۷۰۰(یا ۷۰۰۰) و برای پذیرایی به ۱۸۰۰۰ بی تی یو می رسیم. حالا باید پارامترهایی که در جدول دوم وجود دارد را لحاظ کنیم. برای اتاق خوابی که در ضلع شمالی نقشه قرار گرفته به این صورت داریم که: از آنجایی که ۲ نفر در اتاق حضور دارند عدد ۶۷۰۰ بی تی یو را با ۱۰۰۰ جمع میکنیم (به ازای هر نفر ۵۰۰) و چون ۲ پنجره در این اتاق قرار دارد با ۳۰۰۰ جمع می کنیم( به ازای هر پنجره ۱۵۰۰) و به عدد ۱۰۷۰۰BTU/hr می رسیم.  برای دو اتاق خواب بعدی نیز طبق محاسبات زیر می بینید که چون در دو اتاق خواب دیگر هر کدام یک نفر حضور دارند و یک پنجره داریم پس ۶۷۰۰ را به ترتیب با ۵۰۰ و ۱۵۰۰ جمع میزنیم و به عدد ۸۷۰۰ BTU/hr  می رسیم. برای پذیرایی به این صورت محاسبه می کنیم که چون ۴نفر در اتاق حضور دارند باید ۱۸۰۰۰ را با ۲۰۰۰ جمع کنیم و چون یک پنجره داریم با ۱۵۰۰ جمع میکنیم و چون پذیرایی کنار آشپزخانه قرار گرفته است با ۴۰۰۰ جمع می کنیم  و در نهایت به عدد ۲۵۵۵۰۰ BTU/hr می رسیم. ظرفیت هایی که در این مرحله به دست آوردیم به ذهنتان بسپارید چون به دفعات به آنها احتیاج داریم.

برای هر اتاق از چه کولری استفاده کن

برای هر اتاق از چه کولری استفاده کنیم

این ظرفیت هایی که بدست آوردیم را برای هر کدام از یونیت های داخلی( یا اپراتورهایی) که در داخل اتاق ها نصب می شوند در نظر می گیریم. حالا باید به محاسبه ظرفیت کندانسورهای آن ها بپردازیم. بسته به اینکه می خواهید از یک یا چند کندانسور استفاده کنیم طراحیمان متفاوت می شود. درست است ما می توانیم برای هر ۴تای این اپراتورها از یک کندانسور هم استفاده کنیم و یا برای هر اپراتور یک کنداسور در نظر بگیریم. بگذارید برای دوستانی که با کندانسورهای مولتی پنل و VRF آشنایی ندارند توضیحاتی بدهم.

در مدل های قدیمی برای هر یونیت داخلی یک کندانسور وجود داشت. پس اگر ما می خواستیم از چند یونیت داخلی استفاده کنیم لاجرم باید از چند کندانسور هم در کنار آنها استفاده می کردیم که از ایرادات آن شلوغی و کمبود فضا داخل تراس ها و پشت بام ها بود و یک صحنه نازیبایی را ایجاد می کرد. ( کندانسورها را اکثراً داخل تراس یا پشت بام ها نصب می کنند). اما در مدل های جدید یک کندانسور می تواند چندین یونیت داخلی را پوشش دهد. حتی جدیدترین نوع آن که به VRF شناخته می شود می تواند به ۶۴ یونیت داخلی متصل شود، این مدل برای آپارتمان هایی که تعداد واحدهای زیادی دارند یا محیط های اداری که اتاق های زیادی دارند میتواند بهترین گزینه باشد. شما یک کندانسور قرار می دهید و همان پاسخگوی تمام یونیت های داخلی شما خواهد بود. مدل های معمولی کولر گازی که VRF نیستند اما مولتی پنل هستند امکان اتصال تعداد یونیت های داخلی کمتری دارند مثلاً اتصال ۲ ، ۳ یا ۴ یا ۶  یونیت داخلی به یک کندانسور. ما هم برای پروژه مان از همین کندانسورهای مولتی پنل استفاده می کنیم.

کولرگازی مولتی پنل

کولرگازی مولتی پنل

با این اوصاف برای طراحی به دو صورت می توانیم عمل کنیم. یکی این که از یک کندانسور استفاده کنیم که هر ۴ یونیت های داخلی به آن متصل شود یا اینکه از ۲ کندانسور استفاده کنیم که به هر کدام ۲ یونیت داخلی متصل شوند. من هر دوی این طراحی ها را برایتان انجام می دهم تا با هر دو طراحی آشنا شوید. اول سراغ طرحی می رویم که در آن از ۲کندانسور استفاده شده است. مانند تصویر پایین، کندانسورها را داخل تراس قرار می دهیم.

طبق شکل و به دلخواه هر دو اپراتور را با یک کندانسور وصل می کنیم. ما اپراتورهای اتاق خواب هایی که در ضلع شمالی و جنوبی نقشه قرار دارد را به کندنسور وصل کرده ایم و اپراتوری که داخل پذیرایی قرار گرفته است را با یکی از اتاق خواب ها به یک کندانسور دیگر متصل می کنیم. همانطور که در شکل میبینید از داخل لوله هایی که این اتصال بین اپراتور با کندانسور را برقرار کرده یک کابل ۵*۱.۵mm2 عبور کرده است. این کابل برای فرمان است و چون جریان برق زیادی از داخلش عبور نمی کند سایز آن همیشه ۱.۵ است. این کابل معمولاً ۵*۱.۵ یا ۶*۱۵ و یا ۷*۱.۵ استفاده می شود که ما در اینجا از کابل ۵*۱.۵mm2 استفاده کرده ایم و برای هر کابل نوشته شده: ۵*۱.۵mm2 NYAF IN PVC- PG13.5

نقشه کولرگازی اجنرال دو پنله برای ط

نقشه کولرگازی اجنرال دو پنله برای طبقات میانی

حالا باید ظرفیت و مدل کندانسورها را انتخاب کنیم. ما قبلاً ظرفیت اپراتورها را محاسبه کردیم و به اعداد زیر رسیدیم. حالا باید ظرفیت هر دو اپراتوری که به یک کندانسور متصل شده است را با هم جمع بزنیم. برای یک کندانسور به عدد ۱۹۴۰۰ بی تی یو می رسیم و برای یک کندانسور دیگر به عدد ۳۴۲۰۰ بی تی یو می رسیم.

محاسبه ظرفیت کولرگازی اجنرال برای

محاسبه ظرفیت کولرگازی اجنرال برای طبقات میانی

البته ممکن است در بازار کندانسوری را پیدا نکنید که دقیقاً همین ظرفیت را به ما بدهد بنابراین ما باید از نزدیک ترین ظرفیت استاندارد کندانسوری که در بازار موجود است و رایج است استفاده کنیم، متناسب با اینکه از چه برند کولر گازی میخواهید استفاده کنید باید این انتخاب را انجام دهید. برندی که ما اینجا استفاده کرده ایم کولر گازی اجنرال است که برند معروفی است. در جدول زیر مشخصات فنی چند مدل مختلف از این برند را می توانید ببینید. این مدل ها مولتی پنل هستند و قابلیت اتصال دو اپراتور را به هر کندانسور دارند.

مشخصات فنی کولرگازی اجنرال

مشخصات فنی کولرگازی اجنرال

در این جدول براساس اینکه حداکثر ظرفیت سرمایشی کندانسور چقدر هست باید انتخابمان را انجام دهیم ما برای کندانسورهایمان از مدل های AOH 24U  و AOH 32R استفاده می کنیم که به ترتیب ۲۴۲۰۰ و ۵۰۰۰۰BTU/hr ظرفیت سرمایشی دارند. پس مدل این کندانسورها را در نقشه و کنار کندانسورهایمان وارد می کنیم.

برای اپراتورهایمان نیز باید ظرفیت هایی که قبلاً به دست آوردیم را اصلاح کنیم چون همانطور که می دانید در بازار برای اپراتورها نیز ظرفیت های ۱۰۷۰۰ یا ۸۷۰۰ نداریم و بجای آنها باید ظرفیت های ۱۲۰۰۰ و ۹۰۰۰ را انتخاب کنیم و برای پذیرایی نیز ظرفیت ۳۲۰۰۰ را بسته به برند کولر و کندانسوری که انتخاب کرده ایم برمیگزینیم.(پس ظرفیت هایی که انتخاب می کنیم باید بزرگتر یا مساوی ظرفیت هایی باشند که طبق محاسبه و جدول ها به دست آورده ایم.)

برق این کندانسورها را نیز از جعبه فیوز واحدها می گیریم، خیلی از برندهای داخل بازار به این صورت هستند یعنی نیاز است که برق به کندانسور برسد برای همین ما برق را مستقیم از جعبه فیوز به کندانسور می رسانیم. پس باید با کمک یه لیدر(فلش) مشخصات این کابل را کنار کندانسورها بنویسیم. برای انتخاب سایز این کابل به این موارد دقت کنید:

انتخاب سطح مقطع کابل کولرگازی

انتخاب سطح مقطع کابل کولرگازی

این سطح مقطع هایی که گفته شد برحسب تجربه به دست آمده و خیلی دقیق نیستند اما می تواند ما را راهنمایی کند. اگر آب و هوای محل زندگیتان معمولی و معتدل است مثل تهران این اعداد درست هستند اما اگر منطقه زندگیتان گرمسیری است باید سطح مقطعتان را یک پله بالاتر در نظر بگیرید.

همانطور که در نقشه نهایی طراحی شده در اتوکد میبینید در کنار هر کندانسور مشخصات کابل مورد استفاده را نوشته ایم و برای یک کندانسور از کابل ۳*۴mm2 و سایز لوله ۱۳.۵ استفاده کرده ایم و به کلید مینیاتور شماره ۷ از جعبه فیوز متصل کرده ایم. این موارد را به این صورت نوشته ایم:۳*۴mm2 NYAF IN PG 13.5: PVC: L7/DP1  و برای کندانسور دیگر از کابل ۳*۱۰mm2 و سایز لوله ۲۱ استفاده کرده ایم و آن را به کلید مینیاتوری شماره ۸ از جعبه فیوز یا تابلو برق انتهایی واحد مسکونی متصل کرده ایم. این موارد را به این صورت در کنار کندانسور نوشته ایم: ۳*۱۰mm2 NYAF IN PG 21: PVC: L8/DP1

پس برای هر کندانسور باید یک کلید مینیاتوری مجزا در جعبه فیوز در نظر بگیریم. همانطور که در نقشه میبینید جعبه فیوز در کنار ورودی آشپزخانه قرار گرفته است و به اسم DP1 شناخته می شود.

در بعضی از برندهای کولر گازی اپراتور (یا یونیت داخلی) نیز نیاز به برق دارد برای همین من این لوله های رزرو را نیز از جعبه فیوز به یونیت های داخلی قرار میدهم که اگر لازم شد بتوانیم از آنها استفاده کنیم، اینکه چه سیم هایی از داخل این لوله ها می گذرد را نصاب کولر گازی انجام میدهد و نیازی نیست که ما آن را مشخص کنیم. ما در نقشه هر دو اپراتور مد نظر را به یکدیگر متصل کرده ایم و بعد به سمت جعبه فیوز برده ایم.

ما تا به اینجای کار موفق شدیم کولر گازی را برای واحدهایی که در طبقات میانی ساختمان قرار دارند طراحی کنیم اما برای واحدی که در طبقه آخر ساختمان قرار دارد نیز باید یک طراحی دیگر انجام دهیم

چون هر چقدر به سمت طبقات بالا میرویم تلفات انرژی بالا میرود و نور خورشید روی پشت بام می تابد و باعث میشود تا واحدی که در طبقه آخر قرار دارد گرم تر شود. طبق دو جدول ابتدایی این مقاله که بررسی کردیم، ما باید به همه ظرفیت های اپراتورهایمان ۴۰۰۰ بی تی یو دیگر اضافه کنیم و مجدداً ظرفیت های کندانسورهایمان را نیز محاسبه کنیم:

محاسبه ظرفیت کولرگازی اجنرال برای

محاسبه ظرفیت کولرگازی اجنرال برای طبقه آخر

طبق محاسبات بالا برای اتاق خوابی که در ضلع شمالی نقشه قرار گرفته ظرفیت ۱۴۷۰۰ بی تی یو را داریم و برای دو اتاق خواب دیگر ظرفیت ۱۲۰۰۰ بی تی یو داریم(در اینجا تقریب گرفته ایم) و برای پذیرایی ۲۹۵۰۰ بی تی یو ظرفیت داریم.

این بار طبق نقشه پایین اپراتورهای دو اتاق خوابی که ظرفیت هایشان ۱۲۰۰۰ بی تی یو شده است را با هم در نظر گرفته ایم و به یک کندانسور متصل کرده ایم و دو اپراتور بعدی که در پذیرایی و اتاق خواب ضلع شمالی قرار دارد را نیز با هم در نظر گرفته ایم تا ظرفیت کندانسور مورد استفاده آنها کمتر محاسبه شود و به اعداد بهتری برسیم. طبق محاسبات بالا ظرفیت این اپراتورها را با هم جمع زده ایم و به اعداد ۴۴۲۰۰ و ۲۴۰۰۰ بی تی یو رسیده ایم. پس ظرفیت کندانسورها باید اعدادی نزدیک به این مقادیر انتخاب شود.

نقشه کولرگازی اجنرال دو پنله برای ط

نقشه کولرگازی اجنرال دو پنله برای طبقه آخر

برای انتخاب کندانسورها دوباره به جدول مشخصات فنی کولرهای اجنرال مراجعه میکنیم و طبق آن جدول مدل های ۲۴۲۰۰ و ۵۰۰۰۰ بی تی یو را انتخاب می کنیم و اسم این مدل ها را کنار کندانسورها و در نقشه وارد می کنیم.

دوباره بعد از انتخاب کندانسور باید ظرفیت اپراتورهایمان را اصلاح کنیم و بصورت اعداد استانداردی که وجود دارد بازنویسی کنیم. همانطور که در نقشه می بینید این اصلاح را انجام داده ایم و کنار هر اپراتور مشخصات را وارد کرده ایم.

بقیه لوله گذاری های این شکل مشابه طراحی قبلی است و توضیح خاصی ندارد.

در انتها یک بار دیگر به این نکته اشاره می کنم که اگر ما می خواستیم از کندانسورهایی که مولتی پنل نیستند استفاده کنیم باید به ازای هر اپراتور یک کندانسور استفاده می کردیم پس داخل تراس باید ۴ کندانسور نصب می کردیم و ظرفیت هایشان را هم براساس ظرفیت های هر کدام از اپراتورها انتخاب می کردیم که من توصیه نمی کنم به آن روش طراحی کنید.

حالا برویم سراغ طرحی که در آن برای تمام اپراتورها از یک کندانسور استفاده شده است. محاسبات آن بسیار ساده است. ابتدا محاسبات را برای واحدهای مسکونی که در طبقات میانی ساختمان قرار دارند انجام میدهیم. بعد دوباره باید برای واحد مسکونی که در طبقه آخر قرار دارد نیز محاسبات دیگری انجام دهیم.

ما ظرفیت اپراتورها را در قسمت قبلی به دست آوردیم، حالا باید تمام آن ها را با یکدیگر جمع کنیم. به عدد ۵۳۶۰۰ بی تی یو می رسیم اما آن را با تقریب ۴۸۰۰۰ بی تی یو در نظر گرفته ایم. دلیل این کار این است که  وقتی تعداد پنل ها زیاد میشود بحث همزمانی آنها مطرح می شود و ما می تونیم اگر تعداد پنل ها زیاد است، بین ۱۰ تا ۲۰ درصد از ظرفیت کل را کمتر در نظر بگیریم که من اینجا از ظرفیت کل ۱۰ درصد کمتر در نظر گرفته ام. پس یک کندانسور ۴۸۰۰۰ برایمان مناسب خواهد بود.

محاسبه ظرفیت کولرگازی ال جی برای طب

محاسبه ظرفیت کولرگازی ال جی برای طبقات میانی

این بار برای کولر گازی از برند ال جی استفاده کرده ایم تا با این برند معروف هم آشنا شوید. طبق جدول پایین که چند مدل مختلف از این برند را معرفی کرده و مشخصات فنی آنها را می بینید، یک کندانسور انتخاب می کنیم. این کولر ها مولتی پنل هستند و قابلیت اتصال تا ۴ اپراتور را دارند. شما با سرچ کردن اسم این مدل ها در اینترنت می توانید کاتالوگ آنها را دانلود کنید و اطلاعات بیشتری بدست آورید. طبق این جدول ما آخرین مدل را انتخاب می کنیم که ظرفیت سرمایشی ۴۸۰۰۰ بی تی یو دارد.

مشخصات فنی کولرگازی ال جی

مشخصات فنی کولرگازی ال جی

در شکل زیر می توانید طراحی کولر گازی را برای حالتی که فقط از یک کندانسور ۴ پنله استفاده شده است را ببینید:

نقشه کولرگازی ال جی چهار پنله برای

نقشه کولرگازی ال جی چهار پنله برای طبقات میانی

در این طراحی هر اپراتور را با یک کابل فرمان ۵*۱.۵mm2 به کندانسور متصل کرده ایم. بعد تمام اپراتورها را به یکدیگر متصل کرده ایم و از آخرین اپراتور به جعبه فیوز متصل کرده ایم تا لوله رزرو مدنظرمان را نیز جاگزاری کرده باشیم تا اگر بعداً نیاز شد از این لوله های رزرو استفاده کنیم.

برای کندانسور نیز از یک کابل ۳*۶ استفاده کرده ایم تا به وسیله آن برق کندانسور را از جعبه فیوز تامین کنیم.

حالا به سراغ آخرین طراحیمان می رویم تا برای واحد مسکونی که در طبقه آخر ساختمان قرار دارد ظرفیت کولر را انتخاب کنیم.

دوباره به تمام ظرفیت های اپراتورها باید ۴۰۰۰ بی تی یو اضافه کنیم و بعد همه انها را با هم جمع بزنیم که در نهایت به عدد۶۸۲۰۰ بی تی یو میرسیم که باز دوباره بحث همزمانی اپراتورها مطرح می شود و می توانیم ۱۰ درصد از ظرفیت کل را کمتر در نظر بگیریم و به عدد ۶۰۰۰۰ بی تی یو می رسیم. این محاسبات را در قسمت پایین می توانید ببینید:

محاسبه ظرفیت کولرگازی ال جی برای طب

محاسبه ظرفیت کولرگازی ال جی برای طبقه آخر

در نهایت طراحی ما در اتوکد به صورت زیر می شود.

نقشه کولرگازی ال جی چهار پنله برای

نقشه کولرگازی ال جی چهار پنله برای طبقه آخر

ما این بار برای کندانسور از مدل ال جی با ظرفیت ۶۰۰۰۰ بی تی یو استفاده کرده ایم که یک مینی vrf محسوب می شود و قابلیت اتصال تا ۸ یونیت داخلی را نیز دارد. با جستجوی نام این مدل کولر گازی در اینترنت میتوانید اطلاعات بیشتری از این مدل بدست آورید.

خوب دوستان عزیز، این هم از طراحی حالت های مختلف کولر گازی و محاسبه ظرفیت کولر گازی برای این نقشه و این ساختمان مسکونی. امیدوارم که برایتان مفید بوده باشد.

در پایان اگر به نقشه کشی برق ساختمان در اتوکد علاقه دارید ما یک دوره آموزشی فوق العاده در سایت آموزش برق داریم که می توانید آن را تهیه کنید. برای توضیحات بیشتر روی عکس زیر کلیک کنید.

آموزش نقشه کشي برق ساختمان در اتوکد

آموزش نقشه کشي برق ساختمان در اتوکد

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=16152
اشتراک گذاری:
مهندس پژوهان
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

9 نظر در مورد محاسبه ظرفیت کولر گازی برحسب متراژ و فضای ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام وقت به خیر ، ایا درست نیست که از کابل NYY 3*4mm2 به جای سیم NAFY استفاده بشه برای وصل کندانسور به جعبه فیوز واحد وتابلو برق ساختمان؟

    ۲۱

  2. سلام بسیار ممنون از توضیحات فنی و مستدلی که در باره نحوه انتخاب و نصب کولر گازی ارائه کردید. باتوجه به اینکه اکثر نصاب های کولز گازی به صورت تجربی در مورد تجهیزات سیستم تهویه اظهار نظر می کنند بنده برای نصب کولر گازی در یک واحد ۱۴۰ متری یک طبقه با سه اتاق خواب که سقف آن شیروانی نصب شده و با پشم سنگ عایق کاری شده قصد انجام لوله کشی کولر گازی دارم ولی چند نفر نصابی که کار را دیده اند نظرات مختلفی را فقط براساس تجربیات خودشون ارائه می کنند که آدم را گیج می کند که کدام درست می گویند.
    اگر افراد و موسساتی می شناسیدکه برای محاسبه قدرت و ظرفیت سیستم تهویه و شبکه لوله کشی و برق کشی آن با روش علمی که شما تشریح کردید محاسبه و مجری ساختمان را به صورت صحیح و اصولی راهنمایی کنند خواهش می کنم در سایتتون معرفی کنید.

    ۱۹

  3. سلام.خسته نباشید .ممنون بابت مطالب خوبتون.یک سوال .ساختمان سه طبقه ست ۱۷۰ متر زیر بنا.یه تا کولر گازی میخواد بذاره.آیا با یک کنتور ۳۲ آمپر جواب میده؟من یک کابل سه در شش خط اصلی برا هر واحد بردم و از اونجا برا هر کولر یک فیوز جدا .و کباب سه در چهار بردم.روش کارم درسته؟

    ۲۰

    1. سلام جناب صداقت جو، با عرض تاسف، این کنتور و این کابل برای مصرف سه واحد مسکونی با سه تا کولر گازی جواب نمیده. شک نکنید که در آینده مجبور خواهند شد برای هر واحد یک کنتور جداگانه خرید کنند.
      پس شما همین الان که در مرحله برقکشی هستید، برای هر واحد یک کابل ۳ در ۶ مجزا نصب کنید.

      ۲۱

    2. سلام و درود.ببخشید سوالم درست بهتون نگفتم.هر طبقه یک واحد ست.هر واحد سه تا کولر گازی میخواد نصب کنه.دوتا در اتاق.یکی در سالن.آیا یک کنتور ۳۲ آمپر برا هر واحد جواب این سه کولر گازی و لوازم برقی دیگه جواب میده ؟و کابل از کنتور تا واحد چند در چند باشه؟

      ۱۹

      1. سلام، اگر هر سه کولر همزمان روشن بشن بعید می دونم جوابگو باشه، پس احتمالا روزی مجبور خواهند شد که کنتور ۵۰ آمپر بخرند، پس شما از همین الان میتونید کابل نمره ۱۰ استفاده کنید که برای بعداً خیالتون راحت باشه.

        ۱۹

  4. سلام. آیا در سایت مقاله ای یا مطلبی هم درباره نسبت قطر لوله های pvc و سیمها وجود داره؟
    مثلاً برای سیمهای ۱.۵ و ۲.۵ و ۴ با حذف سیم ارت(یعنی کلاً دو رشته سیم) از لوله pvc با چه سایزی استفاده کنیم؟

    ۱۸

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853