0
0

طراحی پریزهای برق برای آشپزخانه – در نرم افزار اتوکد

2961 بازدید

درود بر همراهان همیشگی سایت آموزش برق . در این مقاله میخواهیم به طراحی پریزهای برق برای آشپزخانه بپردازیم. در ابتدا این درس را با یک فیلم آموزشی در رابطه با جانمایی پریزهای برق در آشپزخانه شروع می کنم و بعد به سراغ توضیح مقررات و استانداردهای مبحث ۱۳ در این رابطه می پردازم. در درس قبل جانمایی پریزها را برای پذیرایی و اتاق خواب انجام دادیم. پس اگر درس قبلی را ندیده اید از طریق لینک مقابل می توانید به آن دسترسی داشته باشید. طراحی پریزهای برق برای پذیرایی و اتاق خواب ها

فیلم طراحی پریزهای برق برای آشپزخانه:

این درس را با یک فیلم آموزشی شروع میکنم. البته چون فیلم ها در یوتیوب آپلود شده اند، نیاز است که با IP غیر ایرانی به اینترنت متصل شوید. در ضمن خوشحال می شویم عضو کانال یوتیوب ما شوید، ما هر هفته فیلم های جدیدی در کانال منتشر میکنیم. لینک ورود به کانال یوتیوب سایت آموزش برق

نکته ای که درمورد پریزهای آشپزخونه خیلی مهم است این است که ما باید چیدمان وسیله های آشپزخانه را بدانیم، یعنی باید بدانیم که یخچال، لباسشویی، اجاق گاز، پکیج، سینک و … کجای آشپزخونه قرار میگیرند تا براساس آنها پریزها را در نقشه جانمایی کنیم پس باید پلان تجهیزات یا مبلمان نقشه را به ما بدهند و باید از مهندس معمار پروژه آن را تحویل بگیریم.

قبل از جانمایی پریزها لازم است نکات و ضوابط مربوط به آن را بیان کنم. این توضیحات را روی این شکل که تصویر یک آشپزخانه است و در اتوکد طراحی شده است می دهم.

ضوابط نصب پریز در آشپزخانه

ضوابط نصب پریز در آشپزخانه

از سمت چپ شکل یعنی یخچال شروع می کنیم و توضیحات هر کدام را بیان می کنیم. پریز یخچال باید پشت یخچال و در ارتفاع ۱۲۰ سانتی متری از کف تمام شده نصب شود.

پریز بعدی برای روی پیشخوان است، به فاصله هر ۳ متر یک پریز برای روی پیشخوان در نظر بگیرید. معمولا تعداد ۱ یا ۲ عدد پریز  برای این منظور در آشپزخانه قرار میگیرد تا از آن برای وسیله های برقی مثل چای ساز، مخروط کن و آب میوه گیری استفاده کنند. اما باید دقت کنید که اگر سینک آن نزدیکی ها هست پریز باید حداقل ۶۰ سانتی متر از آبریزگاه شیر فاصله داشته باشه یا به عبارت دیگر باید ۳۰ سانتی متر با لبه بیرونی سینک فاصله داشته باشه.

اگر آشپزخانه دستگاه تصفیه آب دارد برای آن یک پریز پشت کابینت قرار دهید این پریز باید در فاصله حداقل ۶۰ سانتی متری از کف نصب شود و باید حداقل ۳۰ سانتی متر با خروجی لوله های آب و فاضلاب فاصله داشته باشه پس پریز نباید داخل آن دایره قرمز رنگی که در شکل می بینید نصب شود.

پریز بعدی برای ماشین لباس شویی در نظر گرفته شده این پریز باید در ارتفاع حداقل ۶۰ سانتی متری از کف نصب شود و باید حداقل ۳۰ سانتی متر با لوله های آب و فاضلاب فاصله داشته باشد. برای ماشین ظرفشویی نیز باید به همین صورت پریز نصب شود.

برای اجاق گاز یک پریز پشت اجاق گاز و در ارتفاع حداقل ۶۰ سانتی متری نصب می شود.

اگر می خواهید پریزی برای روی پیشخوان در نظر بگیرید، و در آن نزدیکی شیر اجاق گاز قرار دارد پریز باید حداقل ۱۰ سانتی متر بصورت افقی یا عمودی با شیر گاز فاصله داشته باشد.

پریز مربوط به هود باید در ارتفاع ۱۸۰ سانتی متری تا ۲ متری از کف نصب شود.

ارتفاع نصب پریز پکیج ۱۴۰ سانتی متر از کف تمام شده است. پریزی که برای پکیج نصب می شود، نباید زیر لوله های آب پکیج قرار بگیرد و این پریز هم بایستی ۱۰ سانتی متر با شیر گاز پکیج فاصله داشته باشد.

پریزهایی که در تصویر بالا دیدید پریز هایی بودند که معمولاً در آشپزخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد اما ممکن است آشپزخانه هایی را داشته باشیم که یک یا دو تا از این وسیله های برقی را نداشته باشند اما باید دقت کنید که نصب ۶ پریز برق در آشپزخانه الزامی است. یک پریز برای یخچال، یک پریز برای اجاق گاز، یک پریز برای هود، یک پریز برای ماشین لباسشویی، یک پریز برای روی پیشخوان (اوپن) و یک پریز هم برای پکیج. اگر در نقشه های جانمایی تجهیزات ماشین ظرفشویی و دستگاه تصفیه آب هم قرار دارد، باید برای آن ها هم پریز مجزا نصب کنید.

با این توضیحات می توانیم به طراحی پریزهای برق برای آشپزخانه در نرم افزار اتوکد بپردازیم.

جانمایی پریزهای برق در نرم افزار اتوکد:

در تصویر پایین آشپزخانه پروژه‌یمان را می بینید. همانطور که می بینید چیدمان وسیله های آشپزخانه مشخص است و ما متناسب با مکان هر وسیله برقی یک پریز برای هر کدام در نقشه جانمایی می کنیم.

از پایین شکل شروع می کنیم و لیست پریزهایی که قرار داده شده را مرور می کنیم.

یک پریز برای اجاق گاز جانمایی شده بنابر این یک پریز نیز برای هود در کنار آن قرار می دهیم. یک پریز برای تصفیه آب و زیر سینک نصب می کنیم. یک پریز برای پکیج و یک پریز برای روی پیشخوان آشپزخانه و بالای لباسشویی نصب می کنیم. یک پریز برای لباسشویی و یک پریز برای یخچال در نظر می گیریم.

همچنین برای توضیحات بیشتر می توانیم کنار هر پریز بنویسیم که برای چه منظوری در نقشه جانمایی شده اند تا احتمال اشتباه شدن آن ها از بین ببریم.

در مرحله بعدی باید پریز ها را سرخط بندی کنیم، پیشنهاد من این است که برای آشپزخانه ها همیشه دو تا سرخط در نظر بگیرید. چون ما وسیله های پر مصرفی مثل لباسشویی و یخچال را داریم که برق زیادی مصرف می کنند. اگر هم در منطقه گرمسیری زندگی می کنید حتما باید این کار رو انجام دهید و حداقل باید از دوتا سرخط استفاده کنید چون در این مناطق هوا گرم است و ظرفیت سیم ها کاهش پیدا می کند. در کل می توانم بعنوان خلاصه بگویم، اگر تعداد پریزهای آشپزخانه از ۶ تا بیشتر شد آن ها را به دو سرخط یا حتی سه تا سرخط تقسیم کنید.

برای این آشپزخانه ۲ سرخط در نظر گرفته شده، سرخط های L3 و L4 این سرخط ها هستند.

جانمایی پریزهای آشپزخانه در اتوکد

جانمایی پریزهای آشپزخانه

همانطور که در تصویر می بینید در کنار هر پریز یک کد که با حرف انگلیسی نوشته شده است نیز قرار دارد همانطور که در درس قبل نیز دیدید ما برای هر ارتفاعی یک کد اختصاص داده ایم که در جدول پایین می توانید ببینید. پس باید در نقشه برای هر پریز ارتفاع آن ها را نیز ذکر کنیم. این ارتفاع ها متناسب با نکاتی که در بالا ذکر شده برای هر پریز در نظر گرفته شده اند.

ارتفاع نصب پریزهای برق

ارتفاع نصب پریزهای برق

در پایان برای اینکه پلان پریزهای برق تکمیل شود در قسمت پاگرد منتهی به هر واحد ، یک جعبه تقسیم برای سیستم های جریان ضعیف به اسم JB قرار می دهیم که در نقشه بالا مشخص است.

از داخل این جعبه تقسیم ها کابل های تلفن، آیفون، آنتن ،اعلام حریق عبور می کند. به این جعبه تقسیم ها دریچه بازدید هم می گویند، این دریچه های بازدید فلزی هستند و معمولا ابعادشان ۳۰*۴۰ سانتی متر است و در ارتفاع ۲ متری نصب می شود. دقت کنید در هر طبقه باید یکی از این جعبه تقسیم ها قرار داده شود و کابل های جریان ضعیف هر واحد از داخل این جعبه تقسیم ها عبور کند.

در آپارتمان هایی که بزرگتر هستند مثلا ۱۰ واحدی یا ۲۰ واحدی اند برای این منظور چندین جعبه تقسیم قرار می دهند یعنی یک جعبه تقسیم مخصوص تلفن، یکی مخصوص آیفون، یکی مخصوص آنتن، یکی برای اعلام حریق. اما اینجا چون ساختمان کوچک است ما یک جعبه تقسیم قرار میدهیم و که همه کابل های جریان ضعیف ساختمان از داخل آن عبور می کند.

خوب دوستان عزیز، این هم از طراحی پریزهای برق برای آشپزخانه. با تکمیل آن کار طراحی پلان پریز های طبقات به پایان رسید. منتظر درس بعدی باشید که در آن به جانمایی پریزهای پارکینگ می پردازیم.

در پایان اگر به نقشه کشی برق ساختمان در اتوکد علاقه دارید ما یک دوره آموزشی فوق العاده در سایت آموزش برق داریم که می توانید آن را تهیه کنید. برای توضیحات بیشتر روی عکس زیر کلیک کنید.

آموزش نقشه کشي برق ساختمان در اتوکد

آموزش نقشه کشي برق ساختمان در اتوکد

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=15931
اشتراک گذاری:
مهندس پژوهان
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

4 نظر در مورد طراحی پریزهای برق برای آشپزخانه – در نرم افزار اتوکد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام. وقت بخیر.
    من میخوام برای آشپزخانه یک سرخط با سیم ۴ در نظر بگیرم. سوال من اینه که آیا برای هود میتونم از پریز اجاق که دقیقاً زیر پریز هود قرار داره سیم ۲.۵ یا ۱.۵ برای هود انشعاب بگیرم، یا به عبارتی آیا مجاز هستیم در این مورد بخصوص از یک پریز(پریز اجاق گاز) سه انشعاب بگیریم ؟

    ۱۴

    1. سلام آقا یاسر. اگر طبق مقررات بخوایید عمل کنید، نه.
      یعنی مسیر پریزها باید سری و پشت سرهم باشه و انشعاب گرفتن از وسط مسیر اشتباه هست. البته خیلی از برقکارها اینکار رو میکنن. شما می تونید بجای یک سرخط با سیم نمره ۴، در عوض ۲ تا سرخط با سیم نمره ۲.۵ ببرید. در پریزها حداقل شما باید از سیم نمره ۲.۵ استفاده کنید و نمره ۱.۵ مجاز نیست.

      ۱۵

  2. سلام.ببخشید من ی سوال داشتم.ساختمانی ست که وسایل مثل یخچال و گاز و لباس شوی برق بدنه اون خیلی بیش از اندازه ست.من برق مستقیم از کنتور آوردم باز برق داشت بدنه.اما این مشکل همسایه ها ندارن.دلیلش چی می دونه باشه

    ۱۴

    1. سلام، جناب صداقت، این مشکل می تونه از یکی از وسایل برقی داخل منزل شما باشه،مثلاً ماشین لباسشویی یا یخچال که داخلشون موتور هست می تونه مقداری نشتی ایجاد کنه.
      در کل اگر شما برای منزلتون سیستم ارت رو راه اندازی کنید، به احتمال زیاد مشکل حل میشه.

      ۱۴

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853