تمام سفارشاتی که از امروز در سایت آموزش برق ثبت میکنید، روز 6 فروردین تحویل اداره پست خواهد شد. فروشگاه سایت
تمام سفارشاتی که از امروز در سایت آموزش برق ثبت میکنید، روز 6 فروردین تحویل اداره پست خواهد شد. فروشگاه سایت
0
0

طراحی پلان روشنایی ساختمان های مسکونی

6894 بازدید

سلام. در این درس می خواهیم به طراحی پلان روشنایی ساختمان های مسکونی بپردازیم پس با ما همراه باشید. قبل از اینکه یک ساختمان بخواهد احداث شود، مالک آن ساختمان برای دریافت پروانه ساخت به شهرداری مراجعه می کند و بعد از طی یکسری مراحل از طرف شهرداری به سازمان نظام مهندسی ارجاع داده میشود. با توجه به مساحت زمین و تعداد طبقاتی که مدنظر مالک است، سازمان نظام مهندسی یکسری نقشه های معماری و تاسیسات برای مالک طراحی می کند و بعد از آن مالک موظف است که ساختمانش را بر طبق این نقشه ها بسازد.
از میان نقشه های تاسیسات، تعدادی از نقشه ها مربوط به طراحی پلان روشنایی ساختمان های مسکونی است، که مالک این نقشه­ ها را به برقکار می­دهد تا برقکار طبق این پلان­ های طراحی شده، تاسیسات برقی را داخل ساختمان پیاده کند و ما داخل این مقاله­ ی آموزشی قصد داریم تا به شما آموزش دهیم که طراحی پلان روشنایی یک ساختمان با استفاده از نرم افزار اتوکد به چه صورتی انجام می شود. این آموزش ها مطابق با جدیدترین قوانین نظام مهندسی و مبحث ۱۳ ساختمان هستند.

نقشه کشی برق ساختمان شامل پلان­ های مختلفی نظیر پلان روشنایی، پریزهای برق، پریزهای آنتن و تلفن، اعلان حریق، طراحی انواع تابلوهای توزیع، رایزر دیاگرام ها، سیستم ارتینگ و همبندی و… می­ شود که ما در این مقاله فقط قصد داریم به طراحی پلان روشنایی بپردازیم.

ما می خواهیم پلان روشنایی را برای یک ساختمان مسکونی ۵ طبقه طراحی کنیم که در هر طبقه‌ی آن یک واحد مسکونی ۳ خواب با مساحت ۱۴۰ مترمربع قرار گرفته است. در این مقاله پلان روشنایی را برای واحدهای طبقه اول تا پنجم ترسیم می‌کنیم و در مقاله بعدی که تا چند روز آینده در سایت قرار می­ گیرد به طراحی پلان روشنایی برای پارکینگ می پردازیم.

برق ساختمان 5 طبقه

خب، ادامه مقاله طراحی پلان روشنایی ساختمان های مسکونی بصورت ۲ فیلم آموزشی در پایین قرار گرفته است. برای شروع نمایش هر فیلم روی دکمه پلی کلیک کنید.
البته چون فیلم ها در یوتیوب آپلود شده اند، نیاز است که با IP غیر ایرانی به اینترنت متصل شوید. در ضمن خوشحال می شویم عضو کانال یوتیوب ما شوید، ما هر هفته فیلم های جدیدی در کانال منتشر میکنیم. لینک ورود به کانال یوتیوب سایت آموزش برق

اگر موفق به مشاهده این فیلم نشدید، می توانید این فیلم را از طریق لینک زیر در آپارات مشاهده کنید.
طراحی پلان روشنایی ساختمان های مسکونی

اگر موفق به مشاهده این فیلم نشدید، می توانید این فیلم را از طریق لینک زیر در آپارات مشاهده کنید.
طراحی پلان روشنایی ساختمان های مسکونی

اگر سرعت اینترنت شما مناسب است و می توانید فیلم های بالا را مشاهده کنید، نیازی نیست که ادامه مقاله زیر را بخوانید.

علائم اختصاری در نقشه کشی برق ساختمان :

در نقشه کشی برق ساختمان، برای هر تجهیز برقی در اتوکد یک علامت اختصاری در نظر گرفته می­ شود تا کسانی که نقشه های ما را مطالعه می­ کنند تعبیرهای مختلفی از هر تجهیز برقی نداشته باشند. این علائم اختصاری توسط کمیته بین­ المللی الکتروتکنیک (IEC) تعیین شده است و در تمام دنیا برای ترسیم نقشه های برق ساختمان از این علائم استفاده می ­شود. به عنوان نمونه تعدادی از این علائم اختصاری که مربوط به روشنایی ساختمان­ های مسکونی می­ شوند را می توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

علایم اختصاری در نقشه کشی روشنایی ساختمان

خب حالا وارد نرم افزار اتوکد می شویم و پلان معماری یکی از واحدهای مسکونی این ساختمان را باز می کنیم. در قسمت پایین نقشه ی طبقات اول تا پنجم این ساختمان را که در برنامه اتوکد طراحی شده مشاهده می کنید. از آنجایی که نقشه ی معماری تمام واحدهای این ساختمان شبیه به هم هستند بنابراین در این قسمت فقط نقشه ی یک طبقه از آن را برایتان آورده ایم تا تاسیسات برقی را بر روی همین یک نقشه پیاده کنیم. به این گونه نقشه ها که برای تمام طبقات مشابه هستند پلان تیپ گفته می­ شود. این نقشه ها را مهندس طراح ساختمان طراحی می­ کند و آن را در اختیار ما قرار می­ دهد تا تاسیسات الکتریکی را بر روی آن پیاده کنیم. این واحد ساختمانی دارای سه اتاق خواب، یک پذیرایی، یک حمام، یک سرویس بهداشتی، آشپزخانه و یک تراس است و همچنین در قسمت راه­ پله یک آسانسور نیز قرار گرفته است. برای اینکه تاسیسات برقی را بر روی این نقشه پیاده کنیم باید در ابتدای امر برخی از اشکال اضافه نظیر تخت خواب ها و مبل ها را پاک کنیم تا محیط ترسیم خلوت شود.

نقشه پلان معماری ساختمان سه خواب

در شکل پایین شما می توانید نقشه ی طبقات را مشاهده کنید که ما شکل های اضافه را از داخل آن پاک کرده‌ایم و آن را داخل یک کادر به اندازه ی A4 قرار داده ایم. این کادر می­ تواند اندازه های مختلفی نظیر A1 و A2 و A3 و A4 داشته باشد ولی متداول‌تر آن A4 و A3 است. همچنین در گوشه پایین سمت راست این برگه A4  یک جدول به اسم جدول توضیحات قرار گرفته است که اطلاعات نقشه در آن نوشته می شود.  در داخل این جدول اطلاعات مختلفی از قبیل: نام کارفرما، نام مرجع تهیه کننده ی نقشه، عنوان پروژه و عنوان نقشه، شماره و مقیاس نقشه، امضا، تاریخ، نام طراح و ناظر، ترسیم کننده، کنترل کننده، تصویب کننده نقشه و… را می­ توان درج کرد.

نقشه طبقات ساختمان 5 طبقه

طراحی پلان روشنایی ساختمان های مسکونی:

برای شروع طراحی پلان روشنایی ساختمان های مسکونی ابتدا از اتاق خواب­ ها شروع می­ کنیم. در مرکز هر اتاق خواب یک چراغ سقفی یا لوستر قرار می­ دهیم. چراغ­ ها را باید دقیقاً در مرکز هر اتاق­ خواب نصب کنید. برای هر اتاق خواب یک عدد مهتابی هم در یک ضلع از دیوار قرار می­ دهیم. دقت داشته باشید که مهتابی­ ها نمی توانند در ضلعی از دیوار قرار بگیرند که کمد دیواری و یا پنجره قرار دارد. همچنین برای هر اتاق خواب یک چراغ دیواری دکوراتیو هم قرار داده‌ایم تا به عنوان چراغ خواب از آن استفاده کنیم. سپس از یک کلید دوپل استفاده کرده‌­ایم تا با آن چراغ سقفی مرکز اتاق را روشن کنیم. چون فرض را بر این گرفته‌ایم که شاید به جای این چراغ سقفی یک لوستر قرار بگیرد که طی دو مرحله روشن شود پس از کلید دوپل برای آن استفاده کرده‌ایم. از یک کلید دوپل دیگر نیز استفاده می ­کنیم تا با یک پل آن مهتابی و با پل دیگر آن چراغ خواب دیواری را روشن کنیم. کلیدها باید در سمتی از دیوار نصب شوند که دستگیره ­های درب، در آن سمت قرار دارند یعنی در سمت بازشوی درب قرار بگیرند. همچنین فاصله کلیدها تا چارچوب درب بایستی بین ۱۰ تا ۲۰ سانتی متر باشد و این فاصله در تمام اتاق ها رعایت شود. کلیدهای برق باید در ارتفاع ۱۱۰ تا ۱۲۰ سانتی­متری از کف تمام شده نصب شوند. بعد از اینکه برای هر سه اتاق خواب کلیدها را جانمایی کردیم آنها را در یک سرخط قرار می­ دهیم. به این صورت که کلیدهای موجود در اتاق خواب­ ها را با استفاده از ابزار line به یکدیگر متصل می­ کنیم و آنگاه از کلیدی که سرخط از آنجا شروع می­ شود و کمترین فاصله را تا جعبه فیوز دارد یک لیدر می­ زنیم و این سرخط را مثلاًبه فیوز ۶ از DP1 متصل می­ کنیم(L6/ DP1). به جعبه فیوز واحد طبقه اول DP1 گفته می­ شود. این جعبه فیوز در قسمت ورودی درب اصلی این واحد ساختمانی نصب می­ شود تا بیشترین دسترسی را به آن داشته باشیم. بنابراین لیدر را به کلیدی که در اتاق خواب شماره ۳ قرار دارد می­ زنیم چون کمترین فاصله را تا جعبه فیوز دارد و همچنین شروع سرخط اتاق خواب­ ها نیز از این کلید است.
شاید اصطلاحاتی مثل Line یا لیدر یا DP0 برای شما نا آشنا باشند، بنابراین پیشنهاد می کنیم که پکیج آموزش نقشه کشی برق ساختمان در اتوکد را بصورت کامل مطالعه کنید.

قبل از اینکه به ادامه مبحث اصلی بپردازیم لازم است که شما را با کلمه سرخط آشنا کنیم:

سرخط چیست و در نقشه های برق ساختمان بر چه معیاری تعیین می شود ؟

برای توضیح سرخط به شکل پایین دقت کنید. همانطور که در این مدار مشاهده می­ کنید، چراغ ­های موجود در هر سه اتاق خواب از یک فاز و نول که از جعبه فیوز آمده است، تغذیه می ­شوند. در این حالت اصطلاحاً می­ گوییم که سرخط روشنایی این اتاق­ ها یکی است. یا سرخط روشنایی هر سه اتاق خواب مشترک است. پس سرخط اصطلاحی است که برای هر مسیر بکار می ­رود و امکان دارد که از یک مسیر چند لامپ یا مصرف کننده تغذیه شوند. برای هر سرخط یک فیوز مجزا در جعبه فیوز نصب می­ شود. طبق قوانین برق ساختمان، ما مجاز هستیم که از هر سرخط، حداکثر ۱۲ نقطه روشنایی را تغذیه کنیم.

همچنین به این نکات در انتخاب سرخط توجه کنید که انتخاب سرخط باید به گونه­‌ای باشد که کمترین مقدار لوله و سیم برق مصرف شود.
و نکته دیگر اینکه طبق مبحث ۱۳ مقررات ملی ساختمان که می­ گوید: در یک اتاق با فضای مشخص تمام کلیدهای روشنایی باید از یک سرخط تغذیه شوند. یعنی مثلاً باید تمام روشنایی ­های داخل پذیرایی را به یک سرخط متصل کنیم.

سرخط در روشنایی برق ساختمان

در مرحله بعدی برای حمام و سرویس بهداشتی از چراغ دیواری استفاده می­ کنیم و این چراغ ­ها باید حداقل دارای IP44 باشد. IP مخفف کلمات Ingress Protection است و به معنای حفاظت در برابر نفوذپزیری است و همیشه باید با یک عدد دو رقمی نشان داده شود. طبق جدول پایین، رقم اول شماره IP درجه حفاظت تجهیزات برقی را در مقابل اجسام خارجی بیان می­ کند و رقم دوم آن درجه حفاظت تجهیزات را در مقابل آب بیان می­ کند. به این ترتیب هر شماره IP که به شما دادند می­ توانید به این جدول مراجعه کنید و مفهوم آن­ ها را از داخل این جدول پیدا کنید.

جدول توضيحات شماره IP

چراغ حمام را در قسمتی از حمام نصب کنید که بیشترین فاصله را تا دوش داشته باشد تا امکان آب­ پاشیده شدن به آن به حداقل برسد. سپس این چراغ را با استفاده از یک کلید یک پل روشن کنید دقت داشته باشید که به جز چراغ دیواری که داخل حمام نصب کردیم هیچ تجهیز الکتریکی دیگر نمی­ تواند داخل حمام نصب شود بنابراین کلید یک پل را باید بیرون حمام نصب کنید. برای سرویس بهداشتی چراغ دیواری را دقیقا بالای روشویی نصب کنید تا وقتی شخص خود را در آینه می­ بیند هیچ سایه­ ای از او داخل آینه نیفتد و شخص خودش را با وضوح تمام ببیند. از یک هواکش هم در داخل سرویس بهداشتی استفاده کنید. سپس از یک کلید دوپل برای روشن کردن چراغ و فن داخل سرویس بهداشتی استفاده کنید. همان­ گونه که در شکل پایین می­ بینید کلید سرویس بهداشتی را هم در بیرون سرویس بهداشتی قرار داده­‌ایم. حالا تجهیزات برقی داخل حمام و سرویس بهداشتی را در یک سرخط قرار بدهید و بعد یک لیدر به کلید دوپل سرویس بهداشتی متصل کنید و این سرخط را به فیوز شماره ۷ از DP1 متصل کنید.(L7/ DP1)

برای روشنایی داخل پذیرایی می ­توانید از لوستر استفاده کنید. چون این واحد ساختمانی، پذیرایی نسبتاً بزرگی دارد از دو لوستر استفاده کرده ­ایم و آن ها را در سقف پذیرایی نصب کرده­ ایم. همچنین از سه مهتابی استفاده کرده ­ایم و آن­ها را در ضلع­ های مختلف دیوار قرار داده ­ایم. همچنین بر روی دیواری که پشت آن حمام قرار دارد نیز از یک مدل دیگر از چراغ ­های دیواری دکوراتیو استفاده کرده ­ایم تا این قسمت نیز روشنایی کافی را داشته باشد، همچنین یک چراغ دیگر از این نوع را به دیواری که تراس در پشت آن قرار گرفته نصب کرده ­ایم یعنی در قسمتی که میز نهار­خوری قرار می­ گیرد نصب می­ کنیم تا این قسمت هم نور کافی داشته باشد. برای روشن کردن چراغ­ های داخل پذیرایی به این صورت عمل می ­کنیم که برای هر کدام از لوستر­ها یک کلید دو پل در نظر می­ گیریم. دوباره به این خاطر دوپل در نظر گرفتیم که شاید لوسترها در دو مرحله روشن شوند. این کلیدها را در ضلع جنوبی پذیرایی و در قسمت ورودی در اصلی واحد آپارتمانی نصب می­ کنیم یعنی جایی که بیشتر در دسترس قرار دارد. یک کلید دو پل دیگر را نیز کنار این کلیدها نصب می­ کنیم و با یک پل ان یکی از مهتابی­ ها و با پل دیگر آن چراغ دیواری دکوراتیو را روشن می کنیم. دوباره کنار این سه کلید دو پل یک کلید یک پل نیز قرار می دهیم و با استفاده از لیدر مشخص می­ کنیم که برای STRIBLIGHT در نظر گرفته شود. این کلید یک پل را بعنوان ذخیره در نظر می­ گیریم چون در ساختما­ن های جدید امروزه از شیلنگ­ های نورانی و نورپردازی­ های مختلف استفاده می­ کنند برای همین یک لوله ذخیره از این کلید یک پل به گچ­بری سقف وارد می­ شود تا بعدا برقکار بتواند از این قسمت نور مخفی را روشن و خاموش کند. همچنین بر روی دیواری که در ضلع غربی تراس قرار گرفته نیز یک کلید دوپل قرار می­ دهیم تا با آن بتوانیم دو مهتابی دیگر را روشن کنیم. بر روی دیواری که در ضلع جنوبی تراس قرا دارد نیز یک کلید یک پل قرار می­ دهیم تا با آن چراغ دیواری دکوراتیوی که بالای این کلید قرار دارد را روشن کنیم.

برای تراس می ­توانیم از یک چراغ سقفی استفاده کنیم و آن را در مرکز تراس نصب کنید و بعد یک کلید یک پل را در کنار کلید یک پل دیگری که برای چراغ دیواری دکوراتیو قرار دادیم در نظر بگیرید. حالا باید تمام چراغ ­های پذیرایی را در یک سرخط قرار دهیم. برای این کار مانند شکل پایین تمام کلیدهای پزیرایی را به هم متصل کنید و بعد از کلید دو پلی که بر روی دیواری که در ضلع جنوبی پذیرایی قرار گرفته و سرخط از آن قسمت شروع می ­شود و همچنین کمترین فاصله را تا جعبه فیوز دارد یک لیدر می ­زنیم و آن را به L8/ DP1 متصل می­ کنیم.

برای آشپزخانه می ­توانیم از یک لوستر برای مرکز آشپزخانه استفاده کنیم و آن را با یک کلید دو پل روشن و خاموش کنیم. کلیدهای برق را در قسمت ورودی آشپزخانه نصب کنید تا به محض ورود بتوانیم چراغ­ های آشپزخانه را روشن کنیم. مانند تصویر پایین برای اطراف پیشخوان آشپزخانه می­ توانیم از چراغ هالوژن استفاده کنیم. برای روشن کردن این چراغ­ های هالوژن از یک کلید دوپل استفاده می­ کنیم تا سه عدد هالوژنی که در جلوی پیشخوان آشپزخانه هستند را یک پل آن روشن کنیم و مابقی هالوژن­ ها را با پل دیگر آن روشن کنیم. دوباره یک کلید تک پل نیز در کنار کلیدهای آشپزخانه قرار می­ دهیم و آن را برای STRIBLIGHT در نظر می­ گیریم تا بتوانیم یک کلید ذخیره نیز برای نور مخفی آشپزخانه داشته باشیم. تمام چراغ­ های داخل آشپزخانه را نیز در یک سرخط قرار دهید و سرخط آن را به L9/ DP1 متصل کنید.

در این مرحله نوبت به نقشه کشی روشنایی برای قسمت راه پله می رسد. ابتدا در سقف هر پاگرد از را­ه­ پله، یک چراغ سقفی نصب می­ کنیم و می ­خواهیم این چراغ ها را با استفاده از شستی و تایمر راه پله (رله زماندار) روشن ­کنیم. در هر طبقه یک شستی روشنایی راه ­پله را روبروی آسانسور نصب می­ کنیم و خود تایمر راه پله در پارکینگ نصب می­ شود. در مقاله بعدی که پلان روشنایی پارکینگ را آموزش می­ دهیم مکان قرار گیری آن را ذکر می­ کنیم. سپس تمام این چراغ های سقفی را در یک سرخط قرار می­‌دهیم و وارد یکی از فیوز های تابلوی مشاعات می ­کنیم. تابلوی توزیع یا تابلوی مشاعات، تابلویی است که برق تجهیزات برقی که در قسمت مشاعات ساختمان قرار دارند از آن تامین می­ شود. معمولاً این تابلو در پیلوت و یا در قسمت حیاط نصب می ­شود و در تابلوی کنتورها قرار می گیرد.

نقشه کشی روشنایی برای قسمت راه پله:

پس همان­ گونه که پیش­تر اشاره شد تمام چراغ های سقفی که در راه پله نصب کردیم را در یک سرخط قرار می­ دهیم و آنها را مثلاً به فیوز شماره ۵ از پنل مشاعات متصل می کنیم و با استفاده از لیدر مشخص می­ کنیم که به L5/ DP0 متصل شود (به فلش های زرد رنگی که در تصویر زیر می بیینید لیدر گفته می شود). ما به پنل مشاعات DP0(Distribution Panel 0) می­ گوییم. چراغ های سقفی که در راه­ پله نصب کردیم و در شکل پایین این صفحه مشخص است فقط برای طبقه اول نشان داده شده، این چراغ­ ها با چراغ­ های سقفی طبقات بالا تر و پایین­ تر از خودشان هم در ارتباط اند و همگی در یک سرخط قرار دارند. همین طور، شستی روشنایی تمام طبقات باهم در ارتباط اند، برای همین به شستی روشنایی دو لیدر زده شده و گفته شده TO UP و TO DOWN یعنی این شستی با شستی­ های طبقات بالا تر و پایین­ تر ازخود در یک مدار قرار دارد و با آن ها در ارتباط است. البته امروزه برای روشنایی قسمت راه­‌پله ­ها بیشتر از چراغ­ های سنسور سرخود استفاده می ­شود ولی ما برای اینکه طریقه استفاده از شستی و تایمر راه پله را نیز به شما آموزش دهیم، راه­ پله ها را با استفاده از این سیستم روشن کرده‌ایم.

همچنین برای راه ­پله‌­ها از چراغ ­های اضطراری هم استفاده می­ کنند و در پاگرد هر طبقه از ساختمان یکی از آنها را نصب می کنند تا هنگامی که برق­ ها قطع می­ شود بتوانیم از چراغ­ های اضطراری استفاده کنیم و روشنایی کافی را برای خروج از مسیر راه ­پله ­ها داشته باشیم. همانطور که در شکل پایین صفحه مشاهده می­ کنید ما تمام چراغ­ های اضطراری راه­ پله­ ها را در یک سرخط جداگانه قرار داده ­ایم و به فیوز شماره ۶ از پنل مشاعات متصل کرده ­ایم (L6/ DP0).

در قسمت راهرو و مقابل در آسانسور نیز یک چراغ سقفی قرار داده شده است و این چراغ را به سنسور حرکتی متصل کرده ­ایم تا به محض اینکه شخص از واحد ساختمانی یا از داخل آسانسور بیرون می­ آید این سنسور حرکت فرد را تشخیص دهد و قسمت راهرو برایش روشن شود و شخص بتواند مسیرش را پیدا کند. این چراغ­ های سنسور دار نیز به همان سرخط چراغ­ های سقفی راه­ پله متصل شده ­اند و برق خود را از L5/ DP0 دریافت می ­کنند.

به این ترتیب طراحی پلان روشنایی ساختمان های مسکونی برای نقشه طبقات اول تا پنجم این ساختمان به پایان رسید. علاوه بر این همان طور که در شکل زیر مشاهده می­ کنید تعداد رشته سیم­ ها و همین طور سطح مقطع سیم هایی که از داخل لوله­ های مختلف عبور می ­کنند نیز نشان داده شده است. شما عزیزان برای آموزش این مبحث می­ توانید پکیج جامع ما را تحت عنوان “آموزش نقشه کشی برق ساختمان با اتوکد” تهیه کنید. در این پکیج صفر تا صد نقشه کشی برق ساختمان را مطابق با جدیدترین قوانین نظام مهندسی و مبحث ۱۳ ساختمان آموزش داده ­ایم.

نقشه نهایی در طراحی پلان روشنایی ساختمان های مسکونی :

طراحی پلان روشنایی برق ساختمان

در مقاله بعدی که تا چند روز دیگر در سایت قرار می­ گیرد، پلان روشنایی را برای پارکینگ همین ساختمان طراحی می کنیم. مقاله­ های ما را در سایت آموزش برق دنبال کنید.

در انتها، اگر به نقشه کشی برق ساختمان در اتوکد علاقه دارید ما یک دوره آموزشی فوق العاده در سایت آموزش برق داریم که می توانید آن را تهیه کنید. برای توضیحات بیشتر روی عکس زیر کلیک کنید.

آموزش نقشه کشي برق ساختمان در اتوکد

آموزش نقشه کشي برق ساختمان در اتوکد

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=8283
اشتراک گذاری:
مهندس پژوهان
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

43 نظر در مورد طراحی پلان روشنایی ساختمان های مسکونی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. سلام. این المان ها رو داخل اینترنت میتونید پیدا کنید. داخل مرورگرتون واژه ی دانلود علایم اختصاری تجهیزات برقی را سرچ کنید و بصورت رایگان دانلود کنید.

      ۱۵

  1. با سلام یه سوال از خدمت شما داشتم . میخواستم نقشه ای ترسیم کنم که در اون میزان لوکس نوری هر اتاق مشخص بشه . امکانش هست راهنمایی بفرمایید از چه علامت اختصاری برای بیانش میتونم استفاده کنم؟ سپاسگزارم

    ۱۲

    1. سلام. علامت خاصی ندارد فقط باید داخل فضای هر اتاق میزان شدت روشنایی را بنویسید مثلاً برای پذیرایی ۲۰۰LUX دارید، روی شکل و در قسمت پذیرایی این مقدار را بنویسید.

      ۱۶

  2. سلام خدمت خانم پژوهان. خسته نباشید واقعا آموزشتون خیلی خوب و کامله. فقط یه سوال داشتم در مورد کپی کردن تو اتوکد. شما از کدوم کلید میانبر برای کپی کردن استفاده می کنین؟

    ۱۶

      1. آخه من این کار رو انجام میدم باید بعدش Ctrl+V رو هم بزنم تا اون شکل کپی شده ظاهر بشه و بعد جانمایی کنم که این کار یه کم طول میکشه. ولی شما ظاهراً فقط از یک کلید میانبر استفاده می کنید! به نظرتون مشکل کار کجاست؟
        اتوکد بده ۲۰۲۲ هست.

        ۱۳

        1. سلام. نه منم مثل شما از همین کلیدها استفاده میکنم اول Ctrl+C و بعد Ctrl+V رو میزنم. تموم این روند نباید بیشتر از چندثانیه طول بکشه.

          ۱۲

  3. با سلام و ارزوی اوقاتی خوش برای شما و همکارانتان چند سوال دارم اول ممکن هست یک جدول کامل محاسبات فاز دو ببا نوضیحات اگر لازم باشد برای من ارسال کنید قدرت لازم برای پریزهای که توان مشخصی برای انها در نظر گرفته نشده مثل پریزهای که در پذیرایی یا اتاق خواب قرار میگیرد را جقدر باید در نظر گرفت و ضریب همزمانی انها چقدر در نظر گرفته میشود ایا پس از این محاسبه باید این قدرت را برای محاسبه کل بشکل بزرگترین قدرت باضافه ۴۰% بقیه حساب کرد یا روش دیگری هست سپاسگزار خواهم شد در این مورد هر چه هسم کمکم کنید

    ۱۲

    1. سلام جناب تقی بیگی. این مواردی که فرمودین رو بهش میگن مصارف عمومی. برای محاسبه توان کل برای سرخط پریزهای مصارف عمومی، ابتدا باید توان کل رو با اعمال ضریب همزمانی محاسبه کنید. طبق کتاب شرح تفضیلی بر مبحث سیزدهم، ضریب همزمانی برای مدار پریزهای عمومی که مدنظر شما هم همین پریزها هست ۰.۰۸ و برای پریزهای آشپزخانه ۰.۱۵ تا ۰.۲ و برای پریزهای پارکینگ ۰.۰۵ انتخاب میشود. حالا باید به این صورت عمل کنیم که هر پریز ۱۶ آمپر است پس اگر در ۲۳۰ ولت ضرب شود، برای هر پریز ۳۶۸۰ وات داریم. حالا تعداد پریزهایی که در سرخط پریزتون قرار دارند رو مثلا اگر ۹ پریز عمومی فرض کنیم باید:
      ۹*۳۶۸۰=۳۳۱۲۰W و ۳۳۱۲۰*۰.۰۸=۲.۶kw
      پس توان کل مصرفی برای اون سرخط میشه ۲.۶ کیلو وات می شود.

      ۱۱

  4. با سلام و خدا قوت
    من دوره برق رو فنی حرفه ای گذروندم ولی اکثر این مطالب رایزر و …نگفتن بهمون. الان سوال من اینه که در ساختمانهای چند واحده با چند کنتور چگونه از سیم برق که از تیر میاد انشعاب میگیرن واسه کنتورهای متفاوت و آیا افت جریان و …ایجاد نمیشه؟ و اینکه وقتی لوله برق اصلی داخل رایزر به واحد خودش میرسه طبقات بعدی نباید یه لوله کمتر باشه چون سیم برق اصلی یه واحد به مقصد رسیده….اینا رو میپرسم چون مبتدی هستم و هنوز پروژه های چند واحدی نگرفتم.ممنون میشم با عکس توضیح بدید حتی با خودکار اگر بکشید😂

    ۱۵

    1. با سلام و احترام
      ۱. اون سیم برقی که از تیر وارد تابلوی کنتور ها میشه نمره بالایی داره و فشار قوی هستش بنابرین با افزایش جریان نمیسوزه و مشکلی پیش نمیاد ، افت جریان در چنین شرایطی نداریم اما با افزایش مصرف برق افت ولتاژ رخ میده ولی واسه یه ساختمون اونقدرا محسوس نیست ،مثلا اگه تمام ساختمان ها مصرفشون بالا باشه توی شبکه برق شهری افت ولتاژ رخ میده که فوق العاده مضره ، بنابرین باید توی ساعات پیک زیاد مراعات کرد
      ۲. بله کاملا درسته چونکه هر رایزر کابل ها و تاسیسات هر طبقه رو در بر میگیره که به اون طبقه مختوم میشه بنابرین به ازای طبقات بالاتر رایزر های کمتری داریم
      نقشه های رایزر داخل اینترنت موجوده میتونید استفاده کنید
      موفق و موید باشید

      ۱۳

  5. سلام مهندس خدا قوت، مهندس اگه امکانش هست راجع به طراحی و اجرای آنتن مرکزی و همچنین نصب ریموت کنترل چند کاناله هم مطلب بذارید، ممنون از زحمات شما

    ۶۳

  6. باسلام خدمت مهندس گرامی گه امکان دارد لطفا چند سطر درمورد طریقه نصب پنلهای کدینگ تابا وروشهای عیب یا بی پنلهای کدینگ توضیح بهید باتشکر وسپاس ممنونم

    ۵۴

  7. سلام.
    خسته نباشید
    برای طراحی روشنایی باید از چه روشی و نرم افزاری استفاده کنیم تا از لوکس کافی محیط برخوردار باشد؟مخصوصا برای پذیرایی

    ۱۳

    1. سلام. نرم افزاری که برای طراحی روشنایی و محاسبه لوکس استفاده میشه اسمش دیالوکس هست. در گوگل سرچ کنید و توضیحات لازم رو مطالعه کنید.

      ۹

    1. سلام آقا پدارم. خیر این ساختمانی که داریم آموزش میدیم اعلان حریق نداره.فقط برق ساختمان، آیفون تلفن و آنتن داره

      ۵۹

  8. سلام آقای مهندس مرادی عزیز خسته نباشید
    میخواستم بپرسم که تو یه ساختمان چهار طبقه که ۱۶ واحد مسکونی داره وقتی رایزر ولدر رو تو راه پله قرار دادیم اونوقت اگه تو طبقه دوم یا سوم بخواهیم مثلا برق واحدهای شش هفت یا رو هشت رو برق اصلیشون به داخل واحد ببریم باید از کجا ای طبقه به داخل واحد ها ببیریم؟
    و آیا سیم برق اصلی رو که از کنتور به داخل لدر میاد رو باید قطع کنیم وبه با اتصال به کابلی دیگر درداخل لدر به واحد مد نظر ببیریم یا باید مستقیم از کنتور به داخل واحد برود؟
    جناب مهندس اگه امکانش هست با چند تا عکس یا فیلم همراه با توضیحات تون بیشتر راهنمای کنید واقعا افتخار میکنم

    ۴۹

    1. سلام آقای رستمی، ممنونم از شما. قسمت اول سوالتون من رو ترسوند، چون احساس کردم که شما یک کابل اصلی از کنتور آوردین داخل رایزر و قصد دارین که اون رو بین واحدها تقسیم کنید!!!
      ببینید، برای هر واحد یک کابل ۳در۴ یا ۳در۶ مستقیم از کنتور شروع میشه و به رایزر میرسه و میره به سمت بالا بعدش به جعبه تقسیم اون طبقه مورد نظر که رسید مجدد از بالا یا پایین جعبه تقسیم، باز مستقیم و بدون قطع شدن میره به جعبه فیوز داخل واحد. و در مسیر شما نباید از این کابل انشعاب بگیرید یا اون رو به کابل دیگری وصل کنید. الان عکسی دم دستم نیست که براتون ارسال کنم.

      ۵۵

  9. سلام من دوره آموزشی طراحی نقشه کشی برق ساختمان در اتوکد را اینترنتی خریداری کردم ولی داخل لب تاپ قرار میدم دوی دی رام به عنوان دی وی دی خام میشناسدش لطفا راهنمایی کنید

    ۵۴

    1. با سلام
      مقدار ارتفاع مفید hr=H-(hf+hc که برای اتاق hf=0 و hc اگه چراغ لوستر باشه برابر ۰.۵ خواهد بود. حالا با داشتن hr و طول و عرض اتاق مقدار RCR را محاسبه کرده و با استفاده از RCR مقدار Cu را بدست می آوریم و در نهایت میزان لومن مورد نیاز.

      ۱۲

    1. خیلی راحت اگه بصورت dwg هستند بعد از باز کردن قسمت مورد نظر را کپی کرده و در نقشه خود paste کنید.
      و اگر بصورت pdf باشد باید از گزینه import استفاده کنید.

      ۴۷

  10. با سلام.من یک مهتابیSMD با یک پنکه و ی لامپ ال ای دی که هر سه از یک سیم نول وصل هستن نصب کردم.وقتی کلید پنکه برا روشن کردن میخرخانم مهتابی و لامپ یک چشمک میزنن.دلیلش چیست؟ در ضمن پنکه دور کند که میزنم حرکت نمیکنه.حتما باید با دور تند روشن شود تا حرکت کند.

    ۵۰

    1. سلام. دلیلش افت ولتاژ هستی که با استارت پنکه ایجاد میشه، سیم های پنکه رو مستقیم از جعبه فیوز ببرید، به احتمال زیاد مشکل حل میشه.
      اگر پنکه روی دور کند حرکت نمی کنه یا کلیدش مشکل داره یا خود پنکه

      ۸

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853