تمام سفارشاتی که از امروز در سایت آموزش برق ثبت میکنید، روز 6 فروردین تحویل اداره پست خواهد شد. فروشگاه سایت
تمام سفارشاتی که از امروز در سایت آموزش برق ثبت میکنید، روز 6 فروردین تحویل اداره پست خواهد شد. فروشگاه سایت
0
0

روش صحیح سیمکشی تلفن و استفاده از ترمینال کروز

12074 بازدید

سیمکشی خط تلفن

در این مقاله از سایت آموزش برق می‌خواهیم در مورد نحوه سربندی و اتصال خطوط مخابرات به خطوط تلفن در داخل باکس مخابراتی یا اتاق مخابرات هر مجتمع صحبت کنیم تا از این به بعد سیمکشی تلفن را بصورت صحیح انجام دهید، و اشتباهی که اکثر برقکارها در مجتمع ها هنگام سربندی خطوط مخابراتی انجام می دهند را تکرار نکنید. قبلاً در مقاله ” رایزر چیست؟ ” گفته بودیم که خطوط تلفن تمام واحد‌ها به داخل رایزر می رود و از آنجا به باکس مخابراتی که معمولاً در کنار تابلو عمومی برای سربندی خطوط مخابراتی است می رود. یا در برج ها و مجتمع های خیلی بزرگ، اتاق یا فضایی اختصاصی برای سربندی خطوط مخابراتی در نظر گرفته می شود که به آن اتاق مخابرات می گویند. حال با توجه به وسعت مجتمع دو روش برای ارتباط خطوط مخابراتی به بیرون از مجتمع وجود دارد.

پیش از شروع این مقاله، پیشنهاد می کنیم که مقاله اصول سیم کشی خط تلفن را مطالعه کنید.

روش اول: در مجتمع های کوچک از اتاق مخابرات یا باکس مخابراتی تعبیه شده در داخل مجتمع به تعداد خطوط تلفن واحدها و اتاق سرایداری و در نظر گرفتن تعدادی خط رزرو، یک کابل مخابراتی تا پست مخابرات یا همان جعبه فلزی تعبیه شده دم درب ساختمان کشیده می شود و مخابرات موظف است که خطوط تلفن را از پست مخابراتی تا باکس مخابراتی نصب شده در داخل ساختمان انتقال دهد.

پست مخابرات

در صورتی که خطوط مخابراتی زیاد باشند مدیر پروژه یا صاحب ملک به تعداد مورد نیاز، خط تلفن از مخابرات منطقه درخواست می کند حالا بستگی به سیاست های مدیر مخابرات منطقه و تعداد پورت خالی منطقه مورد نظر دارد که از کجا و چطوری خطوط مخابرات مجتمع را تامین کند. ممکن است یک کابل مستقیم تا کافو یا خود مخابرات کشیده شود یا شاید برای خیلی ها پیش آمده باشد که از مخابرات منطقه درخواست سرویس ADSL کنند و با این پاسخ مواجه شوند که خط شما PCM است و نمیتوانیم در منطقه شما سرویس بدهیم، به خاطر اینکه مخابرات خط مسی کم آورده و یک دستگاه در کنار باکس مخابراتی شما نصب میکند و با استفاده از آن تا حداکثر ۱۲ خط تلفن را با یک زوج سیم انتقال می دهد ولی در این حالت نمی تواند اینترنت ADSL را با استفاده از یک زوج سیم به تمام ۱۲ تا مشترک ارائه بدهد و یه جوری شما را دست به سر میکنن.

روش دوم: با توجه به دردسرها و معایب زیادی که سیم مسی دارد مخابرات برای مناطق در حال توسعه از فیبر نوری استفاده میکند و در سطح شهر نیز شروع به راه اندازی خطوط فیبر نوری کرده است. در این روش شرکت مخابرات برای مجتمع های بزرگ یک کابل فیبر نوری تا مجتمع می کشد و دستگاه مخابراتی خودش را به نام اونو یا ONU در آنجا قرار می دهد که کابل فیبر نوری را به خطوط مسی تبدیل می کند و کابل های مسی خروجی از دستگاه توسط ترمینال های مخابراتی به خطوط تلفن واحدها سربندی می شود. در این حالت دیگر از سیم مسی با فاصله طولانی استفاده نمی شود و تنها از فاصله اتاق مخابرات تا داخل واحد هر مشترک، از سیم مسی استفاده می شود. یا در صورت درخواست مشترک تا داخل خود واحد هر مشترک هم فیبر نوری کشیده می شود که به FTTH یا “فیبر تا داخل خانه مشترک” معروف است. به همین خاطر همیشه داخل رایزرها باید فضای اضافه‌ای در نظر گرفته شود تا در صورت نیاز به کابل کشی برای هر واحد به دردسر نیفتیم.

بحث اصلی ما در این مقاله نحوه سربندی صحیح خطوط مخابرات به خطوط تلفن توسط ترمینال های مخابراتی ست.

انواع ترمینال های مخابراتی: در مراکز مخابراتی برای اتصال خطوط مخابراتی با توجه به نیاز و شرایط از ترمینال های مختلفی استفاده می شود مانند ترمینال های کروز، دلسا، PT و… که توسط شرکت های مختلف و در انواع مختلف تولید می شوند ولی در اینجا ما فقط دو نوع از ترمینالها که بیشترین کاربرد را دارند به شما معرفی می‌کنیم.

روش اول: استفاده از ترمینال پیچی در سیمکشی تلفن

ترمینال پیچی: این نوع ترمینال قدیمی ترین نوع ترمینال مخابراتی ست و تصویر آنرا در پایین جهت آشنایی شما نمایش می دهیم تا هنگام مراجعه به یک مجتمع برای رفع خرابی، آشنایی قبلی داشته باشید.

جعبه تقسیم تلفن

سیمکشی تلفن

البته در تصویر بالا ما با ظاهر شلخته آن کاری نداریم، و صرفاً جهت نمایش ترمینال‌های پیچی این تصویر را آورده‌ایم. همانطور که می بینید آقای برقکار در نهایت شلختگی خطوط مخابراتی را که از طریق کابل مشکی از سمت راست وارد باکس شده، به یک طرف ترمینالها بسته و از سمت چپ هم کابل طوسی رنگ هر کدام از واحدها را به پیچ مقابل خطوط مخابرات بسته است.

روش دوم: استفاده از ترمینال کروز در سیمکشی تلفن

ترمینال کروز چیست؟ این نوع ترمینال نیز تا حدودی مانند ترمینال‌های قبلی است ولی از لحاظ نصب کمی متفاوت هستند. به نمای جلو و پشت یک ترمینال کروز نگاه کنید.

krone module connection

این ترمینال ها روی پایه‌های خاصی به نام “پایه ترمینال کروز” قرار میگیرند و بعد داخل جعبه تقسیم ها یا تابلوها نصب می شوند. حالا به باکس مخابراتی یک ساختمان ۱۰۰ واحدی که با استفاده از ترمینال کروز اجرا شده است نگاه کنید.

ترمینال mdf ای تلفن

همانطور که مشاهده می کنید خطوط مخابراتی طبق رنگ بندی به بالای ترمینال ها وصل می شوند یا به اصطلاح قیچی می خورد و از پایین ترمینال های کروز با استفاده از سیم های دو رشته یا تک زوج که به سیم رانژه معروف است به خطوط تلفن داخل واحد‌ها متصل می شوند.

به ردیف اول ترمینال که ۱۰ زوج سیم وصل شده است یک شانه کروز می گویند.

سیم رانژه چیست؟ در تصویر بالا به آن رشته سیم های آبی و قرمز که بین ردیف های چپ و راست قرار گرفته است (و با فلش قرمز رنگ به آنها اشاره کرده ایم) و اتصال ترمینال های مخابرات با ترمینال های داخل واحدها را برقرار می کند، سیم رانژه گفته می شود.

قیچی کروز :

قرار گرفتن سیم ها داخل ترمینال های کروز توسط دستگاه خاصی بنام قیچی کروز انجام می شود. وظیفه قیچی کروز اتصال سیم های تلفن بر روی ترمینال های کروز و قیچی کردن سیم های اضافه از روی ترمینال می باشد. البته برای خارج کردن سیم ها از داخل ترمینال کروز هم می توان از همین قیچی کروز استفاده کرد.

قیچی کروز

خب سوال، اما چرا خطوط داخل واحدها با استفاده از سیم رانژه وصل شده است؟

اکثر برقکارها به جای استفاده از این سیم رانژه، کابلی که از داخل واحدها به باکس مخابراتی آمده است را مستقیم به پایین ترمینال و خط خودشان وصل می کنند. مثلاً خط تلفن با شماره XXXX که مربوط به واحد ۱۰ است بر روی شماره ۱۰ ترمینال از بالا بسته شده و آقای برقکار زوج سیم همان واحد را از روی کابل داخلی پیدا می کند و از پایین به پورت شماره ۱۰ ترمینال وصل می کند. درست است که با این روش بوق واحد ۱۰ وصل می شود ولی کابل تمامی واحدهای دیگر زیر شانه کروزها قرار گرفته اند و اگر بعد ها به هر دلیلی واحد ۱۰ بخواهد جابجا شود و به پورت شماره ۶ وصل شود آن موقع خطوط کل واحد ها بهم می خورد و باعث ایجاد قطعی و خرابی تلفن واحدهای دیگر می شود. دلیل دیگر برای اینکه کابل واحدها مستقیم به خطوط تلفن وصل نشود امکان ارائه سرویس توسط شرکت های اینترنتی است. بعضی شرکت های ارائه دهنده اینترنت ADSL دستگاه مرکزی خودشان را در داخل مجتمع و کنار باکس مخابراتی قرار می دهند تا بتوانند از این طریق اینترنت پر سرعت را در اختیار کاربران قرار دهند در این صورت امکان ارائه سرویس وجود ندارد و مجتمع باید کل ترمینال مخابراتی خودش را اصلاح کند که برای مجتمع هزینه بر خواهد بود. پس در صورت استفاده نکردن از سیم رانژه نتیجه کار به این صورت در می آید.

جعبه تقسیم تلفن کروز

راه حل این مشکل، بستن ترمینال ها و سربندی کابل ها به صورت MDF ای خواهد بود در این روش دو دسته ترمینال را کنار هم در نظر می گیریم. یکی جهت اتصال خط های ورودی که خطوط مخابرات به ترتیب رنگ بندی مخابراتی از بالا بر روی تک تک شانه کروزها و پورت های آن قیچی می شوند و خطوط تلفن داخلی مجتمع بر روی ترمینال های کناری به ترتیب روی هر شانه و پورت های آن از بالا  قیچی می خورد و در نهایت ارتباط بین خطوط ورودی مخابرات و خطوط داخلی مجتمع با استفاده از سیم رانژه و از قسمت پایین هر دو دسته ترمینال برقرار می شود در این روش در صورت جابجایی هر خط، تنها سیم رانژه مربوط به همان واحد جابجا می شود. و نیازی به جابجایی سیم اصلی نیست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=7242
اشتراک گذاری:
مهندس سعادت پور
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

109 نظر در مورد روش صحیح سیمکشی تلفن و استفاده از ترمینال کروز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام خسته نباشید تلفن ما یکساله که قطعه خیلی زنگ زدیم میان میگن مشکل نداره و میرن اما تلفن همش قطع و وصل میشه مشکل از باکس مخابراتیه یا چی؟

    ۱۳

    1. سلام، گوشی تلفن رو باید ببرید پشت درب حیاط و اونجا مستقیم به سیم های مخابرات وصل کنید تا ببینید که مشکل از سیمکشی مخابرات هست یا مشکل از سیمکشی داخل منزل.

      ۱۲

  2. سلام خسته نباید خونه ما تک واحدیه سیم تلفنی که از باکس مخابرات تا دم در اومد رو وقتی میخوای روکشش رو جدا کنی و سیم سوکت دار بهش وصل کنم وقتی ب یکی از سیما دست میزنم یه برق ولتاژ پایینی میگیره ادمو در حدی ک ادم دستشو میکشه و تو سیم تلفن هم نباید جریال برق باشه مخابرات هم گردن نمیگیره نظر شما چیه چطور میشه ک برق تو سیم تلفن باشه ممنون میشم اگه جواب بدین

    ۱۳

    1. سلام آقا رضا، ممنونم، اون مقدار ولتاژ طبیعی هست، چون در سیم های تلفن هم مقداری ولتاژ وجود داره. اگر موقعی که دست میزنید به سیم، دستتون خیس باشه یا عرق کرده باشه بیشتر خودش رو نشون میده. پس نگرانش نباشید.

      ۱۰

      1. سلام خسته نباشید، ببخشید من به سوالی داشتم ما سیم کشی تلفن خونمون چهار رنگ داره و فقط دوتا از اونا به سیم تلفنی که تا دم خانمون اومده وصل شدن و اون سیمی کی تا خونمون اومدی دوتا سیم آلومینیومی هستن و گفتن پی سی ام هستش آیا میتونیم کاری کنیم بیان و تعویضش کنن چطوری میتونیم این مشکلو حل کنیم کسی راهنمایی نمیکنه
        خیلی ممنونم ازتون

        ۱

  3. سلام خدا قوت باکس های جدید مخابراتی پلاستیکی هستند میخواستم بدونم که باکس های قدیمی فلزی برای زوج مسی بهتر است یا اینها ؟ در ضمن برای سراسر کوچه ما پلاستیکی نصب کردن ولی متاسفانه در جلو منزل ما همان مدل قدیمی فلزی می باشد با اینکه درخواست دادیم هنوز مدل جدید نصب نکردن چون ما از adsl استفاده می کنیم شرکت ارائه دهنده می‌گوید در خط شما نویز وجود دارد مثلاً وقتی سرعت ۸ مگ می دهد تا ۶ مگ پاسخ نمی‌دهد و سرعت آپلود بسیار پایین است و جواب نمی دهد آیا باکس فلزی موجب نویز میشه ؟ همچنین در بالای باکس خط برق رد شده و داخل به نحو شلخته سیمها وصل شده آیا اینهم در نویز موثر است؟ با سپاس از شما

    ۱۲

    1. سلام، در کیفیت باکس های فلزی و پلاستیکی فرقی نیست. ولی عبور سیم های برق از کنار سیم های تلفن می تونه باعث نویز بشه. اتصالات سست و سولفاته شده هم خیلی تاثیر داره.

      ۱۳

  4. سلام و خدا قوت ، پست تلفن ساختمان ما دزدیده اند چند بار به مخابرات تماس گرفتم و گذشت چند ماه برای نصب پست جدید هیچ اقدامی نکرده اند من خودم سیم های خط تلفنم را پیدا کرده و وصل کرده ام ولی سرعت اینترنتم خیلی پایینه چکار باید بکنم که سرعت اینترنتم بالا برود با تشکر

    ۱۳

    1. سلام، با اون شرکتی که ازش اینترنت گرفتید تماس بگیرید و بگین مسیر خط شما رو چک کنن. و دوم اینکه از سیم های با کیفیت و فویل دار استفاده کنید.

      ۱۴

  5. سلام ورودی باکس مخابراتی یک پروژه اداری کابل ۳۰ زوجه و خروجی ۴۰ تا کابل دو زوج . ما مجبوریم از یک خط روی ترمینال کروز ورودی دو یا سه خط مشترک بگیریم . آیا امکان داره با سیم رانژه سه خط مشترک از یک خروجی ترمینال کروز بگیریم . اگر نه… چطور باید این کار را انجام بدیم . ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    ۱۳

  6. سلام توی باکس مخابراتی ما،یه کروز ۱۰ جفت قرار داره اما خط مورد نظر ما هیچکدوم از جفت ها نیست
    آیا میشه مخابرات اینطور کرده باشه که یه سیم از جفت ۴ و دیگری از جفت ۵ بیاد و خط ما رو داشته باشه؟

    ۱۲

  7. سلام من به امید اینکه دو مجتمع اونور تر کافو مخابراتی هست adsl گرفتم الان که وصل کردم سرعت و نویز افتضاحه به پشتیبانی زنگ زدم گفتم میگن که سیم تلفن شما مستقیم از مخابرات اومده و فاصلت تا مخابرات۳ کیلومتره و خطط بیشتر از این کشش نمیده
    حالا سوالم اینه آیا امکانش هست از کافو دو مجتمع اونور تر یک جوری وصل کنم یا سیم کشی کنم سیم تلفن رو(برای دریافت اینترنتی بهتر)؟؟؟
    واینکه اگر میشه لطف میکنید جزئیاتش رو بگین ممنونم

    ۱۱

    1. سلام آقا سجاد، من سوال شما رو برای مهندس سعادت پور ارسال کردم. ایشون در این زمینه تخصص زیادی دارند و این پاسخ رو برای من ارسال کردن:
      فکر کنم منظورشون از کافو پسته، چون تو هر محله یه کافو بیشتر نمیزران. باید از مخابرات تاییدیه بگیره که دو تا مجتمع اونورتر اون پستی که میگه مخابرات سیم خالی داره یا نه که خط شو بندازن رو سیم اون پست
      یا اینکه میتونه بره پیش رئیس مخابرات درخواست چک کردن مسیر کابلی کنه تا مسیر کابلش تست بشه، معمولا خود کارشناسهای مخابرات میدونن که هر پست و کافو چقدر کشش سرعت داره چون هر منطقه بسته به نوع کابلش سرعتش فرق داره بعضی مناطق تو ۳ کیلومتر ممکنه ۸ مگ جواب بده بعضی مناطق ممکنه ۲ مگ بیشتر نگیره ولی اگه بره مخابرات شاید سیم شو جابجا کنن یا کاری براش انجام بدن سرعتش بهتر بشه.

      ۱۲

  8. سلام خسته نباشید ،
    من الان جعبم اینه
    https://s4.uupload.ir/files/img_20211113_125941_ez9.jpg

    میخوام بدونم که قانونیه بجای اینکه از ترمینال آلمینیومی توی این جعبه قدیمی بگیرم ، کابلمو مستقیم به سیم اصلی وصل کنم ? منظورم اون کابلایی که زیر جعبس و بهش وصله و ازش دیتا میگیره . چون اونا مسی هستند اصلا درک نمیکنم چرا باید آلمینیوم بزنند

    ۹

    1. سلام حامد جان، این باکس برای اداره مخابرات هست و هر انشعابی که ازش گرفته بشه باید توسط مامور اداره مخابرات انجام بشه و اگر شما اون رو دستکاری کنید جریمه میشید. پس تماس بگیرید با اداره مخابرات تا خودشون بیان و انجام بدن.

      ۱۱

  9. سلام سیم تلفن من یه راست از اون ترمینال یا جعبه تقسیم از پنچره ی خونه میاد و به مودم وصل میشه و حالا من مجبورم که این سیمکشی رو به دلیل خرابی عوض کنم اول اینکه از کجا بدونم کدوم یکی از سیم های داخل جعبه تقسیم مال تلفن منه و اگه برای عوض کردنش خودم اقدام کنم خلاف قانون هست ؟

    ۱۲

    1. سلام آقا محمد، من متوجه سوال نشدم؟ یعنی از اون باکس فلزی که برای اداره مخابرات هست و در خیابان نصب شده، شما مستقیم از پنجره سیمکشی کردید به داخل منزل؟
      اگر به این صورت باشه، شما باید تماس بگیرید با مخابرات، تا بیان و یک کابل مجزا از اون باکس تا پشت درب خونه شما بکشن، بعدش شما از پشت درب خونه تا داخل ساختمان سیمکشی کنید. چون مشترکین خودشون اجازه دستکاری کردن اون باکس داخل خیابان رو ندارن.

      ۱۱

  10. با سلام
    جعبه تقسیم خیابان از منزل ما حدودا ۱۰۰ متر فاصله داره و فیبر نوری که از خارج سا ختمان ما تا جعبه تقسیم کشیده شده خیلی نامرتب هست واحتمال قطع شدن ان خیلی زیاد هست چون بر راحتی در دسترس هست مثلا اگر همسایه ما اسباب کشی کنه احتمال داره قطع کنه سیم رو و وقتی اعتراض کردم میگن به ما ربطی نداره و هزینه شو باید خودتون پرداخت کنید ایا همچین چیزی هست ؟من فکر می کنم از ابتدای ساختمان تا جعبه تقسیم خیابان به عهده مخابرات هست و داخل ساختمان به عهده مالک ممنون میشم راهنمایی کنید

    ۱۳

    1. سلام آقا سینا، بله حق با شماست، بیرون از منزل کلاً با اداره مخابرات هست و ربطی به مشترک نداره، ولی اونها چه کارشون رو خوب انجام بدن چه بد، سر ماه حقوقشون رو از دولت میگیرن و براشون مهم نیست که کابلی قطع بشه و سرمایه های مملکت هدر بره.

      ۱۳

  11. سلام آقای مهندس.الان یک ماهی هست زنگ میزنم مخابرات و میگن خطتتون نویز شدید داره. و هی میگن سیم کشی داخلی رو تعویض کنین.از خرابی هم اومدن دم در رو تست کردن ، گفتن به احتمال زیاد از سیمکشی داخلی مورد داره. نمیدونم سرکارم گذاشتن یا جدیه. منم طبقه پنجم هستم. الان میخوام تعویض کنم سیم کشی رو. اول اینکه کدام نوع سیم یا برند رو پیشنهاد میکنین؟ و دوم اینکه برقکار میگه روکار بکشیم سیم رو، آیا مشکلی پیش میاره روکار؟
    اینترنتم مال مخابرات هست.

    ۱۴

    1. سلام امین جان، تست کردن این مورد بسیار ساده ست، اون سیم های منزل شما که دم درب به سیم های مخابرات وصل میشه رو جدا کنید و گوشی تلفن رو دم درب مستقیم بزنید به سیم های مخابرات. اگر اونجا هم نویز داشتید، یعنی مشکل از مخابرات هست، اگر نویز نبود یعنی مشکل از سیمکشی داخل منزل است. بعدش باید از کابل ۲ زوج فویل دار استفاده کنید.
      خب قطعاً اگر لوله هاتون گیر باشه مجبورید روکار بکشید، ولی اگر لوله های قبلی گیر نیست حتماً از داخل لوله ببرید.
      راستی یادم رفت بگم، چرا اصلاً سیم های قدیمی رو تعویض می کنید؟ در خیلی از موارد اصلاً نیازی به اینکار نیست، یک برقکار با حوصله و ماهر پیدا کنید تا عامل نویز رو پیدا کنه، اینطوری نیازی به تعویض سیم ها نیست.

      ۱۰

      1. سلام خسته نباشید سر کوچه ترمینال مخابرات نداره
        فقط داخل کوچه ۵ نفر از ۱۰ نفر خط تلفن دارن
        میری مخابرات میگه پرت خالی نداره به بقیه کوچه بدن چطوری درخواست بدیم بیان سر کوچه ماهم تقسیم شبکه بزارن

        ۲

        1. سلام سینا جان، بله درسته پورت های شرکت مخابرات برای واگذاری اینترنت محدود هست و با اون جعبه تقسیم ها هم مشکل حل نمیشه، هر ماه باید سر بزنید مخابرات تا همسایگانی که اشتراک اینترنت خودشون رو تمدید نکردن و پورتشون خالی شده رو به شما بدن.
          در ضمن می تونید با شرکت های دیگه که اینترنت واگذار میکنن هم تماس بگیرید (مثل آسیاتک، شاتل و…) و از طریق اونها درخواست بدید، بعضی از اون شرکت ها زورشون زیاده و به راحتی از پورت های ذخیره براتون میگیرن.

          ۲

          1. سلام در اون جایی که من زندگی میکنم رو فیبر نوری کردن و داخل کوچه ما ۱۰ تا خونه هست و۵ تا خونه فقط خط تلفن ثابت دارن و آسیاتک هم رفتم بگیرم گفت ما سیم کارت ثابت میدیم

            ۵

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853