شهریور
۸
۱۳۹۴

نقشه کلید کولر

نقشه کلید کولر :

 

کلید کولر آبی در واقع از سه کلید تشکیل شده است :
  • یک کلید یک پل برای واتر پمپ
  • یک کلید یک پل برای موتور
  • و یک کلید تبدیل برای دور تند و کند

 

کلیدهای “کولر آبی” انواع مختلفی دارند :

۱- نوع اول، مدل سوکتی (قدیمی):

در تصویر پایین یک مدل از این کلید کولر را مشاهده می کنید.

 

نحوه نصب کلید کولر سوکتی

 

که نقشه اتصال سیم ها به این کلیدها به صورت زیر است. همان طور که مشاهده می کنید، سیم نول از پشت کلید به سمت جعبه تقسیم داخل کولر می رود و وارد هیچ کدام از پیچ های کلید کولر نمی شود.

 

نقشه کلید کولر

نقشه کلید کولر

 

 

برای سربندی این نوع کلید کولر، حتما باید از سرسیم هایی که در تصویر زیر می بینید استفاده کنید.

 

سرسیم

سرسیم

 

 

 

۲- نوع دوم، کلید کولر توکار (جدید) :

در تصویر زیر یک نمونه از این کلیدها مشاهده می کنید.

 

کلید کولر توکار

 

در قسمت پشت این کلیدها فقط چهار عدد پیچ وجود دارد. به نام های تند ، کند ، پمپ ، فاز . پس دقیقاً روی هر پیچ نوشته شده است که وظیفه آن چیست . یا شاید از حروف انگلیسی استفاده شده باشد به صورت: P برای پمپ، L برای فاز، F برای تند و S برای کند. مزیت این دسته از کلیدها این است که نیاز به سرسیم ندارند و همانند کلید های برق معمولی با پیچ متصل می شوند. در تصویر زیر قسمت پشت این نوع کلید کولر را مشاهده می کنید.

 

پشت کلید کولر توکار

 

 

۳- نوع سوم،کلید کولر تمام قطب:

کلیدهای کولر جدیدتر، که به کلید کولر تمام قطب معروفند، به این صورت کار می کنند که هم اتصال فاز و هم اتصال نول را با کولر قطع و وصل می کنند. هدف از این کار بالا بردن ایمنی و جلوگیری از برق گرفتگی های احتمالی در کولرهاست.

نقشه این نوع کلید ها به صورت زیر است.

 

نقشه کلید کولر تمام قطب

نقشه کلید کولر تمام قطب

 

چند نکته در نصب کولر آبی :

اگر اطلاعات برقی ندارید به سیم کشی کولر آبی دست نزنید. متاسفانه در چند سال اخیر آمارها نشان می دهد که تعداد مرگ و میر های ناشی از برق گرفتگی در کشور ما بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر بوده که این یک رقم زیاد و قابل تامل است. آمار حوادث برق گرفتگي نشان دهنده اين است كه علل عمده حوادث برق گرفتگي براي خانم ها از طريق برق گرفتگی در نقاط مرطوب مثل حمام و آشپزخانه و براي آقايان هنگام سرويس كولر رخ داده است.

 

نکته : کابلی که برای کولر آبی استفاده می کنید، بهتر است مفتولی و چهار رشته به شماره ۱/۵ باشد. و اگر در ساختمان سیستم ارت اجرا شده است باید یک رشته سیم اضافه هم برای ارت در نظر بگیرید.

نکته : از سیم های افشان برای کولر آبی استفاده نکنید.

نکته : فیوز برق مناسب برای کولر آبی ۱۶ آمپر است.

نکته : مشاهده می شود که بعضی برقکارهای عزیز مدار برق رسانی به کولر آبی را مشترک با سایر مدارها (مثلاً روشنایی اتاق خواب ها) در نظر می گیرند که این کار از جهت استاندارد های برق ساختمان درست نیست. و باید برای آن یک سرخط با یک فیوز جدا در نظر گرفت.



238 دیدگاه + فرستادن دیدگاه

  • سلام اگر خواسته باشیم یک کولر از دو نقطه کنترل شود باید چطوری نصب کنیم

    • سلام. باید از کلید کولر کنترلی استفاده کنید. روش نصب این مدل کلیدها در سایت هست.

  • سلام : لطفا میشه یک توضیح کوچک در مورد نصب کولر با کلید تبدیل ودوپل بدهید؟ باتشکر.

    • یک رشته سیم فاز رو به پیچ طلایی رنگ کلید دوپل وصل می کنید. بعدش فاز برگشتی به واتر پمپ رو به پیچ نقره ای رنگ کلید دوپل وصل کنید. یک رشته سیم هم از پیچ نقره ای رنگ دیگه کلید دوپل به پیچ طلایی رنگ کلید تبدیل وصل می کنید. بعدش سیم دور تند رو به یکی از پیچ های نقره ای رنگ کلید تبدیل وصل می کنید و سیم دور کند رو هم به یکی دیگه از پیچ های نقره ای رنگ کلید تبدیل وصل کنید.

  • باسلام خدمت همکاران محترم همچنین مهندس عزیز.
    ممنون از راهنمایی ونظرات خوبتون.خواستم تشکرکنم بابت بحثای کاربردی وجذابتون.مرسی

    • سلام. سپاسگذارم از لطفتون.

  • سلام و خسته نباشید
    اقای مهندس دلیل این که میگین تو سیم کشی کولر آبی نباید از سیم های افشان استفاده کرد چیه؟من تو یه ساختمون از سیم های افشان استفاده کردم و برقشم مشترکا از یه پریز گرفتم ممکنه تو آینده مشکلی پیش بیاد؟
    با تشکر

    • سلام. به این خاطر میگن که اگر متوجه نشین و یکی از رشته های سیم افشان با بدنه کولر تماس پیدا کنه، افراد دچار برق گرفتگی نشن. درسته که احتمال این کار خیلی خیلی کمه، ولی مقررات مقرراته.
      فکر نمی کنم مشکلی پیش بیاد، ولی می تونید کنار کولر روی دیوار یک جعبه تقسیم نصب کنید و از کولر تا اون جعبه تقسیم از سیم های مفتولی استفاده کنید و در جعبه تقسیم اون سیم های افشان رو با سیم های مفتولی سربندی کنید، این طوری استاندارد رو رعایت کردین.
      سرخط کولر نباید از پریزها گرفته بشه و باید برای اون فیوز جدا در جعبه فیوز نصب بشه.

  • سلام ممنون ازسایت مفیدتون
    در نقشه کلید کولر قدیمی نقش کلید۳-۵-۸ چیست وچرا کلید۵و۸به هم اتصال دارند.

    • سلام دوست عزیز. علاوه بر ۵ و ۸ سوکت های ۱ و ۴ هم با همدیگه ارتباط دارن و اون برای ارتباط داخلی در خود کلید هست و شما در زمان نصب نباید اونها رو تغییر بدید.

  • لطفا در صورت امکان رنگبندی سیمهایی که از کولر داخل جعبه کلید میشه رو توضیح بفرمایید.
    کولر من آبساله و رنگهای سفید مشکی آبی و سبز از دسته سیم اصلی اونها بیرون اومده.
    نقشه اتصال کلید رو دارم ولی نمیدونم کدوم رنگ واسه تند کدوم کند و همچنین پمپ و نوله .
    ممنون

    • و علیکم السلام. این طوری که نمیشه راهنمایی تون کنم. از جعبه تقسیم داخل کولر و کلیدکولر برامون عکس ارسال کنید تا بهتون بگم چی کار کنید.

  • سلام خسته نباشید
    کلید کولر منزل ما از مدل قدیمی بوده.الان میخوام کلید جدید دلند رو نصب کنم .با توجه به اینکه کلید های قدیمی ۶ تا سیم داره و کلید های جدید جای ۴ تا سیم،پس دیگه لازم نیس اون ۲ تای دیگه وصل بشه.همین ۴ تا سیم وصل بشه کافیه؟
    منون

    • سلام دوست عزیز. از پشت کلید کولر قدیمی و سیم های پشت اون و از کلید کولر جدید با گوشی تون عکس بگیرید و برای ما ارسال کنید. تا شما رو راهنمایی کنیم. ایمیل ما در قسمت تماس با ما هست

  • سلام
    کولر ما با دو تا جعبه کلید یک پل و دو پل بسته شده و الان میخوام کلید جدید مارک دلند مثل عکس بالا استفاده کنم
    سیم ها بیشتر از چهارتا هست چیکار کنم ؟

    • سلام کلید قبلی شما از هر نوعی که بوده باشه، کلا چهار تا سیم از کولر میاد داخل یکی از قوطی ها و دو رشته سیم فاز و نول که جمعاً تعدادشون ۶ تا میشه. حالا اگه ساختمون ارت داشته باشه یک سیم دیگه هم اضافه میشه. فقط کافیه سیم ها رو تشخیص بدین و طبق نقشه بالا به کلید جدید وصل کنید.

  • كليد داراي عدد را چ كنيم براي ما يك دو سه چهار است دوستان بهش اشاره كردند چ كنيم????

    • سلام. از پشت کلید کولر برای ما عکس ارسال کنید و از رنگ پیچ های اون. تا بتونیم شما رو راهنمایی کنیم. آدرس ایمیل ما در قسمت تماس با ما هست.

  • سلام
    پشت کلید کولر ما عدد نوشته از یک تا چهار چطور باید ببندمش

    • سلام. در جعبه کلید کولر، نقشه ای یا تصویر مداری وجود نداشت؟
      از پشت کلید کولر چند تا عکس برای ما ارسال کنید تا شما رو راهنمایی کنیم.

      • سلام
        نقشه نداشت داخلش . دقیقا مثل همون کلید که داخل سایت عکسش هست که نول مستقیم وصل میشه چهارتا پایه داره که شماره داره از یک تا چهار که پیچ شماره یک رنگش فرق میکنه که احتمالا فاز باید باشه شماره های دیگشو نمیدونم چطور ببندم.

        • سلام سپهر جان. یک عکس از جلو و پشت کلید برای ما ارسال کنید تا بتونیم شما رو راهنمایی کنیم. ایمیل سایت در قسمت تماس با ما هست.

  • سلام ممنون از راهنمایتون

  • سلام کلیددکولر من از نوع چهار سوکت و رو پایهاش PU _P_H1_H2نوشته شده

    • سلام. برای کلید کولر شما H1 دور کنده. H2 دور تنده. P فاز ورودی. PU پمپ هستش. که می تونید طبق نقشه بالا ببنید.

  • با سلام و خسته نباشید قبل از اینکه سوالمو بپرسم میخواستم تشکر کنم از سایت خوبتون و از اینکه راهنمایی میکنید
    کلید کولر ما از نوع چهار سوکتی هستش ایا نول به صورت مستقیم وصل میشه به کولر ؟؟
    با تشکر

    • سلام مرتضی جان. سپاسگذارم.
      در کتاب برق ساختمان ی که تهیه کردین این مورد به همراه نقشه توضیح داده شده.
      در کلید کولر سیم نول اصلا وارد ترمینال های کلید نمیشه. یعنی وارد قوطی کلید میشه ولی از پشت کلید کولر به سیم آبی رنگ کابل کولر وصل میشه و مستقیم میره به پشت بام.
      اگه باز مشکلی بود از کلید کولر، قوطی کلید پشت اون و جعبه تقسیم داخل کولر چند تا عکس با گوشیتون بگیرید و برای ما ارسال کنید تا شما رو راهنمایی کنیم.

  • سلام….من چطوری میتونم عکس پشت کلید رو براتون بفرستم …یه مشکل دارم…

  • با سلام و خسته نباشید.
    طرز سیم بندی کلید کولر مدل gunsan به چه صورتی است.

    با تشکر

    • سلام. تعداد مدل های کلید کولر خیلی زیاد شده. لطفاً با گوشیتون چند تا عکس از قسمت های مختلف کلید بگیرید و برای ما ارسال کنید تا بتونیم شما رو راهنمایی کنیم.

  • با عرض سلام و خسته نباشید
    ببخشید در کلید توکار سیم نول باید کجا وصل شود

    • سلام. در هیچ مدل کلیدی، سیم نول به ترمینال های کلید وصل نمی شه و فقط از پشت کلید رد میشه و میره به کولر. یعنی در واقع سیم نول به سیم آبی رنگ پشت کلید کولر وصل میشه با نوار چسب

  • درود. من يك كولر آبي قديمي دارم از همونهايي كه موتور سرخود دارن . كليد كولر خوددش ۲تا كليد داره و يك ولوم براي كم و زياد كردن حالا ولوم خراب شده و كم و زياد نمي شه چكار بايد بكنم جايي هست بتونم كليد تهيه كنم ممنون ميشم منو راهنمايي كنيد .

    • سلام. از قسمت های مختلف کلید کولر و سربندی سیم های داخل اون تعدادی عکس برای ارسال کنید تا شما رو بهتر بتونیم راهنمایی کنیم.آدرس ایمیل ما
      contact-us@amoozesh-bargh.ir

  • سلام…
    ایا میشه یک کولر ابی رو از دونقطه خاموش و روشن کرد!؟
    اگه میشه لطفا راهنمایی کنید
    سپاس

    • سلام دوست عزیز. بله شما می تونید با استفاده از یک کلید هوشمند کولر آبی که ریموت دار هستند یک کولر رو از دو یا چند نقطه کنترل کنید. برد ریموت کنترل این کلید ها تا شعاع ۲۵ رو هم جوابگوست
      به غیر از این مدل کلید دیگه ای برای این کار وجود نداره.

  • باسلام توی تایپینگ ها مشابه سوال خودم رو دیدم که بازدن کلید کندفیوزعمل میکنداما درحالت تند کولر نرمال درحال کاره شما فرموده بودیدموتورنیمسوز شده حالا میخواستم بدونم باتوجه به نزدیکی اتمام فصل گرما میشه ازهمون دورتنداستفاده کرد؟

    • سلام. بله مشکلی نداره و فعلاً می تونید از دور تند استفاده کنید.

  • خوب بود دمتون گرم

  • باسلام وخسته نباشید خدمت شما
    خواستم اگه لطف کنید نقشه کلید کولر ابی اسیا مدل سیلور رو برام بفرستید یا یه راهنمایی بکنید اگه بشه بفرسیتد خیلی ممنون میشم اخه از دوروزه دارم جستجو میکنم پیدا نمیکنم
    تشکر

    • سلام آقای حسینی. نقشه بیشتر کلید کولر های آبی شبیه نقشه ای هستش که در بالا ترسیم شده. ولی اگه مدل کلید کولرتون فرق می کنه. یک عکس از پشت کلید کولر برای ما ارسال کنید تا شما رو راهنمایی کنیم. آدرس ایمیل ما contact-us@amoozesh-bargh.ir

  • سلام.وقتی کولر را روشن میکنم کلید که رو حالت کند قرار دارد فیوز برق میپره.اما وقتی کلید رو حالت تند قرار دارد این اتفاق نمی افتد و کولر بخوبی کار میکند. ایا موتور کولر نیم سوز شده ؟؟

    • سلام. بله . موتور کولر رو باید باز کنید و ببرید پیش آقای سیم پیچ تا تعمیرش کنه.

  • سلام خسته نباشید. من یه کلید کولر از ایران الکتریک خریدم که کلید قبلی را عوض کنم . پشت کلید ۴ رشته سیم دارم در صورتی که پشت کلید جدید ۶ جای سیم در ضمن کلید جدید ۴ پل دارد در بالای کلید دو جای سیم با علامتی spو’N و در پایین کلید N و L و P و SL لطفا راهنمای کنید سیم ها رو کجا ببندم. متشکرم

    • سلام آقا اسماعیل. این کلید ها شبیه کلید های توکار که در قسمت ب توضیح دادیم بسته میشه. با این تفاوت که سیم نول هم به داخل کلید برده میشه.
      پس سیم تند به ترمینال SP
      سیم کند به ترمینال SL
      سیم پمپ به ترمینال P
      سیم فاز ورودی به کلید به ترمینال L
      سیم نول ورودی به ترمینال N و سیم نول خروجی که به کولر میره، به ترمینال ’N وصل میشه.

  • سلام ببخشید من نمی دونم کدوم سیم هارو به جاهای که گفتید وصل کنیم ۵ تا سیم وجود داره یکی آبی دو تا سیاه یکی صورتی و یکی کرمی از کجا تشخیص به کدوم وصل کنم

    • سلام دوست عزیز. برای سیم کشی کولر شما، از رنگ های استاندارد استفاده نشده. پس کار شما کمی سخت تره. تمام سیم هایی که به سمت کولر میره رو از داخل کلید کولر و جدا کنید. برای تمام سیم هایی که در داخل جعبه تقسیمِ داخل کولر هست هم، همین کار رو بکنید. و از سمت کلید کولر دونه دونه به اونها فاز وصل کنید و در سمت دیگه اون رو با فاز متر پیدا کنید. بعدش روی همه اونها برچسب بزنید تا اشتباه نکنید. بعدش طبق نقشه بالا عمل کنید.

  • با سلام

    کلید ما از نوع اول می باشد، کولر رو جابجا کردم دوباره که وصل کردم، پمپ کار می کند ولی کند و تند کار نمی کند.

    ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید

    • سلام. اگر مطمئن هستید که کلید سالمه، احتمالاً رنگ سیم ها رو جابجا وصل کردید. جعبه تقسیم داخل کولر رو باز کنید و ببینید چه رنگ هایی به پمپ و تند و کند وصل شده. همون رنگ ها رو در داخل کلید سر جای خودش (طبق نقشه ای که تویه سایت هست) وصل کنید. اگر مشکل حل نشد از جعبه تقسیم داخل کولر و سیم های پشت کلید کولر برای ما عکس ارسال کنید تا شما رو راهنمایی کنیم.

  • http://barghineh.com/products/single/480
    با سلام من ازین نوع کلید که عکسش در لینک بالاس استفاده میکنم
    و علامتهای
    L = فاز
    N = نول
    N’ = نول
    P = پمپ
    SL = کند
    SP = تند
    روی آن میباشد. البته فارسی رو خودم نوشتم.

    چگونه باید مدار رو برایش نصب کنم؟

    • سلام. این کلید ها شبیه کلید کولرهای توکار که در قسمت ب توضیح داده شده بسته میشه. با این تفاوت که سیم نول هم به داخل کلید برده میشه.
      پس سیم تند به ترمینال SP
      سیم کند به ترمینال SL
      سیم پمپ به ترمینال P
      سیم فاز ورودی به کلید به ترمینال L
      سیم نول ورودی به ترمینال N و سیم نول خروجی به ترمینال ’N وصل میشه.

  • ممنون ازراهنمایی شمادوستان گرامی واقعا مفیدبود

  • سلام و خسته نباشی خدمت مهندس مرادی و تشکر از مطالب مفیدتون نمیدونم سوالم چقدر مرتبطه اما….میخواستم روش نصب کلید گردان سه حالته در مدار برق شهر و برق اضطراری توضیح بدین .با تشکر

    • سلام. مرسی.
      این فایل می تونه کمکتون کنه.

  • سلام ممنون بخاطره سایت خوبتون.من یه سوال داشتم طرز بستن کلید کولر توکار چجوره.البته کلید توکار جدید چهار رشته داره.ممنون میشم اگ جواب بدین

    • سلام دوست عزیز. در مطلب بالا، در قسمت دوم روش بستن کلید کولر توکار چهار سیم توضیح داده شده. اگه این نوع کلید مد نظر شما نیست، از کلید کولر خودتون یک عکس برای ما ارسال کنید تا شما رو راهنمایی کنیم.
      عکس هاتون رو به این ایمیل ارسال کنید.contact-us@amoozesh-bargh.ir

  • سلام. ممنون از توضیحاتتون.
    یک سوال داشتم:
    ما در منزل یک کولر آبی ۵۰۰۰ آترا داشتیم که بعد از چند سال سوخت. یک دینام کولر ۳۵۰۰ قدیمی داشتیم که با دینام کولر سوخته جابجا کردیم و یک هفته کار کرد و بعد از آن سوخت(وقتی دینام رو عوض کردیم، کولر با کلید کند روشن نمی شد، و باید چند دقیقه کولر با دور تند کار می کرد، بعد می تونستیم دور کندش کنیم)
    حالا یک کولر جدید ۳۵۰۰ خریدیم و می خوایم به کلید همون کولر ۵۰۰۰ متصل کنیم، آیا با این اتصال، ممکن است مشکلی در سیستم کولر جدید بوجود آید؟ آیا باید کلید عوض شود؟(مارک کولر جدید جنرال استیل است)
    بسیار ممنون می شم سریع جواب بدین.
    با تشکر و سپاس فراوان.

    • سلام دوست عزیز.
      نیازی به تعویض کلید کولر قبلی نیست. و می تونید برای کولر جدید از همون کلید استفاده کنید.

      • سلام
        با تشکر از پاسختون و سپاسگزارم که اینقدر سریع پاسخ دادین.
        موفق باشید.

  • سلام. وقت بخیر
    برای تبدیل کلید تو کار که ۴ سیم دارد (فاز، پمپ، کند و تند) و عملا نول ندارد به کلید تایمر دار که ۵ ورودی دارد ( یعنی نول هم میخواهد) چیکار باید کرد ؟
    طبق کلید توکار فاز و پمپ و کند و تند رو وصل کردم و جای نول خالیه
    بدون نول دستگاه روشن نمیشه
    چیکار باید بکنم ؟
    ممنون

  • سلام من کولر آبی لورچ دارم روی دور کند فیوز میپرید. بعد از یک روز روی دور تند هم فیوز میپره

    • سلام دوست عزیز. سیم پیچ های داخل موتور سوخته و باید سیم پیچ های اون عوض بشه.

  • با سلام و خدا قوت
    کلید ها را درست وصل کردم اما زمانی که کلید موتور را روشن می کنم پمپ شروع به کار می کند
    البته کلید پمپ را نیز می زنم همین حالت اتفاق می افتد.
    کلید نیز دارای چراغ است که نول آن وصل شده و زمان انتخاب کلید موتور چراغ نیز روشن می شود
    متشکرم

    • سلام دوست عزیز. کولر شما مشکلی نداره. ولی یا در داخل کلید کولر یا در داخل جعبه تقسیم داخل کولر سیم ها اشتباه وصل شده اند. ببینید رنگ سیمی که به سوکت شماره ۹ پشت کلید وصل شده چه رنگیه. همون رنگ رو در جعبه تقسیم داخل کولر به ترمینال کند وصل کنید. اگر مشکل حل نشد . از پشت کلید کولر و جعبه تقسیم داخل کولر چند تا عکس بگیرید و به ایمیل ما ارسال کنید تا بهتر بتونیم راهنمایی کنیم. آدرس ایمیل ما contact-us@amoozesh-bargh.ir

      • سپاس از پاسخگویی سریع شما و همچنین تشکر می کنم به خاطر اینکه مشکلات ما را جزئی از مشکلات خود می دانید
        امتحان می کنم مشکل ان شا الله حل شود
        خداوند به شما سلامتی وسربلندی عطا فرماید

        • ممنون . نظر لطف شماست.
          خوشحال میشم اگه کمکی دیگه ای دستمون بر بیاد.

      • سلام وقتتون بخیر بابت آموزشهاتون بسیار ممنونم
        من هم تقریبا چنین مشکلی رو دارم کلید موتور یا پمپ رو که می زنم پمپ آب روشن میشه! از نصب سیم ها هم مطمئن هستم!

        چندسالی هست که این کولر کار می کرد تا اینکه دو روز پیش موتور از کار افتاد باز کردم رفتم عوضش کردم حتی موقع نصب موتور به جعبه تقسیم کولر به رنگهای پشت موتور دقت کردم hi , lo , com رو درست سرجایش به جعبه تقسیم وصل کردم ولی هر کاری کردم موتور روشن نمیشه فقط پمپ آب روشن میشه! هیچ دستی هم به سیم کشی هاش نزدم فقط موتور رو جابجا کردم ممنون میشم راهنمایی کنید

        در ضمن نقش خازن در کولر چیه؟! لزومی داره وصل بشه از وقتی که این خونه رو خریدیم خازن کولرش وصل نبود!

        • سلام آقای جعفری. زمانی که موتور رو خریدن، تستش هم کردین یا خیر؟ بهتره موتور رو در بیارید و سیم کام اون رو به نول و یکی از سیم های LO یا HI اون رو به فاز وصل کنید تا مطمئن بشید که موتوری که تازه گرفتین سالمه یا نه. اگر موتور دست دوم هم گرفته باشین، بعضی وقتها هم پیش میاد که موقع سیم پیچی رنگ سیم های اون رو جابجا وصل می کنن.
          اگه مطمئن شدید که موتور سالمه، اون وقت رنگ سیم ها رو از داخل جعبه تقسیم داخل کولر با رنگ سیم های پشت کلید کولر مطابقت بدید.

          نیازی نیست اون خازن رو وصل کنید. بدون اون هم باید جواب بده.

          • سلام و ارادت ممنونم از وقتی که واسه پاسخگویی میذارید

            اتفاقا خیال کردم مشکل از موتوره و باز کردم و طبق فرمایش شما عمل کردم موتور کار می کنه

            درپوش پشت موتور هم باز کردم و از رنگ هاش هم مطمئن شدم و درست سر جایش به جعبه تقسیم وصل کردم و به سایر سیم کشی هاش هم دستی نزدم چون سابقا کولر کار می کرد فقط موتور عوض شد

            سیم کشی کلیدها نگاه کردم دیدم مستقیم به جعبه تقسیم نرفته رنگهای داخل کلید سفید و ابی کمرنگ و سبز کمرنگ و صورتیه بین راه به سیم جعبه تقسیم وصل شده که رنگاش متفاوته سیاه و قرمز و آبی و سبز

            رنگ سفید کلید که تند هست به رنگ مشکی جعبه تقسیم وصل شده و رنگ سبز کمرنگ کلید که کند هست به رنگ قرمز جعبه تقسیم وصل شده

            ممکنه این سیم ها سوخته باشه

          • سلام آقای جعفری. این موارد رو چک کنید.خواهش می کنم.
            ببینید آیا وقتی کلید کند رو میزنید، ترمینال کند از جعبه تقسیم داخل کولر فاز دار میشه یا نه؟ همین کار رو برای کلید تند هم انجام بدید.
            پیشنهاد می کنیم از یک سرپیچ لامپ و لامپ استفاده کنید، چون بعضی وقتها فاز متر، القای فاز رو هم خطا نشون میده. پس یک سیم سرپیچ لامپ رو به نول و سیم دیگشو به سیم کند و بعدش به تند وصل کنید. ببینید آیا لامپ روشن میشه یا نه؟
            باز هم اگر نشد. از جعبه تقسیم داخل کولر و پشت کلید کولر برای ما عکس ارسال کنید تا بهتر بتونیم راهنماییتون کنیم.

            فک نمی کنم سیم ها سوخته باشن.

  • سلام
    کولر در حالت شروع و دور کند درست کار میکند ولی وقتی کلید تند زده می شود کولر کار نمی کند و سوی چراغ ها کم می شود.

    • سلام. سیم پیچ های موتور خراب شده. و بهتره سریعتر از یک تعمیرکار بخوایید که اون رو تعمیر کنه، چون با این شرایطی که فرمودین امکان داره به وسایل دیگه منزل آسیب بزنه.

  • سلام من وقتی کلید دور تند کولر رو میزنم فیوز می پره، دلیلش چیه؟ ضمنا توی کولر رو که نگاه کردم یکی از سیم های پمپ و یکی از سیم های دینام مشترکا داخل یک سوکت رفته ، این ایجاد مشکل نمیکنه؟

    • سلام. اگر تازه کلید کولر رو نصب کردید، پس در وصل کردن سیم ها اشتباه کردین. ولی اگه قبلاً وصل شده بود و درست کار می کرد و به تازگی این مشکل برای کولر پیش اومده، سیم پیچ موتور مشکل پیدا کرده.
      در ضمن آیا کسی به تازگی در برق منزل شما تغییراتی ایجاد کرده؟ مطمئن شوید که جای فاز و نول در کنتور اصلی یا در جعبه فیوز جابجا نشده باشه.
      اون سیم هایی که می فرمایید مشترک رفته تویه یک سوکت درسته و مشکل از اونجا نیست.

برای ارسال سوال، نظر، انتقاد، پیشنهاد، از فرم زیر استفاده کنید

فقط به سوالاتی پاسخ داده می شود که مرتبط با موضوع فوق باشد.


آخرین سوالات پاسخ داده شده

هدیه رایگان سایت

هم می توانید از برق کشی لذت ببرید و هم از آن درآمد خوبی کسب کنید.
اگر:
کتاب آموزش جامع برق ساختمان را خوانده باشید. برای دریافت رایگان فصل اول این کتاب در ایمیل خود، کافیست آدرس ایمیلتان را وارد کنید.



سایت های همکار



نمایندگی فیوز سیبا

محصولات آموزش برق و سیستم های حفاظتی

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران حاضر: 0
  • بازدید امروز: 6,731
  • بازدید دیروز: 7,356
  • بازدید ماه: 249,110
  • تاریخ به‌روزشدن سایت: اسفند ۱, ۱۳۹۵

سایت استادکارُ شاگرد

آموزش برق ساختمان در اینستاگرام