خرید آموزش نقشه کشی برق ساختمان در اتوکد
شهریور
۸
۱۳۹۴

نقشه کلید کولر

نقشه سیمکشی کولر آبی :

اگر از خوانندگان کتاب آموزش جامع برق ساختمان باشید، حتماً به خاطر دارید که در مبحث سیمکشی گفتیم که برای کولرهای آبی از جعبه فیوز تا کلید کولر از ۳ رشته سیم شماره ۲٫۵ استفاده کنید. از این سه رشته سیم یکی برای فاز است، یکی برای نول و یکی برای ارت استفاده میشود. و از کلید کولر تا جعبه تقسیم داخل کولر یک کابل ۱٫۵* ۵ مفتولی نصب کنید. از این ۵ رشته سیم یکی برای نول، یکی برای تند، یکی برای کند، یکی برای پمپ و یکی برای ارت است.
پس در کل در داخل کلید کولر “۲ لوله برق” وجود دارد، که از داخل یکی از این لوله ها ۵ رشته سیم آمده (و اگر ساختمان ارت نداشته باشد کلاً ۴ رشته سیم آمده است) و از داخل یکی از لوله ها هم ۳ رشته سیم (و اگر ساختمان ارت نداشته باشد ۲ رشته سیم دارد). با این توضیح مدار سیمکشی و اتصال کولر آبی را ترسیم می‌کنیم. اگر تصویر کوچک است روی آن کلیک کنید تا زوم شود.

 

نقشه سیمکشی کولر آبی

نقشه سیمکشی کولر آبی

 

تنها نکته ای که در تصویر بالا وجود دارد سیم زرد رنگی است که به بدنه کولر وصل شده است. طبق استاندارد های برق ساختمان رنگ این سیم که برای ارت استفاده میشود باید ترکیبی از رنگ زرد و سبز باشد -یعنی کاملاً زرد با یک خط سبز رنگ در وسط آن -. اگر در داخل جعبه تقسیم کولر، ترمینالی برای ارت تعبیه نشده است، شما بایستی مستقیم این سیم را به بدنه کولر وصل کنید. این سیم جهت جلوگیری از برقگرفتگی اشخاص به کار می رود و نقشی در عملکرد خودِ کولر ندارد.
در کل اگر سیستم برقکشی منزل شما ارت ندارد. سیم های زرد رنگ را در مدار بالا در نظر نگیرید.

نقشه کلید کولر :

 

کلید کولر آبی در واقع از سه کلید تشکیل شده است :

 

کلیدهای “کولر آبی” انواع مختلفی دارند که به بررسی آنها می پردازیم:

۱- نوع اول، مدل سوکتی (قدیمی):

در تصویر پایین یک کلید کولر سوکتی را مشاهده می کنید.

 

نحوه نصب کلید کولر سوکتی

 

همان طور که مشاهده می کنید به غیر از سوکت شماره ۳ که حذف شده است، در پشت این کلیدها ۸ سوکت وجود دارد. البته تمام این سوکت ها مورد استفاده قرار
نمی گیرند و تنها سوکت های شماره ۱، ۲، ۷ و ۹ به سیم های برق وصل می شوند. که بایستی سیم های برق را از طریق سرسیم هایی که در تصویر زیر می بینید به این سوکت ها متصل کنید.

سرسیم

نقشه اتصال سیم ها به این کلیدها به صورت زیر است.

 

نقشه کلید کولر

نقشه کلید کولر

 

سیم نول از پشت کلید به سمت جعبه تقسیم داخل کولر می رود و وارد هیچ کدام از سوکت های کلید کولر نمی شود.
فاز ورودی به سوکت شماره ۱
تند به سوکت شماره ۷
کند به سوکت شماره ۹
و پمپ به سوکت شماره ۲
وصل خواهد شد.

 

۲- نوع دوم، کلید کولر توکار ۳ پل :

در تصویر زیر یک نمونه از این کلیدها را مشاهده می کنید.

کلید کولر توکار

در قسمت پشت این کلیدها فقط چهار عدد پیچ وجود دارد. به نام های تند ، کند ، پمپ ، فاز . پس دقیقاً روی هر پیچ نوشته شده است که وظیفه آن چیست . یا شاید از حروف انگلیسی استفاده شده باشد به صورت: P برای پمپ، L برای فاز، F برای تند و S برای کند. مزیت این دسته از کلیدها این است که نیاز به سرسیم ندارند و همانند کلید های برق معمولی با پیچ متصل می شوند. در تصویر زیر قسمت پشت این نوع کلید کولر را مشاهده می کنید.

 

پشت کلید کولر توکار

 

۲- نوع سوم، کلید کولر ۴ پل :

نوع دیگری از کلید کولر که به تازگی وارد بازار شده است، کلید کولر ۴ پل است. عملکرد این کلید هم شبیه سایر کلیدهاست، با این تفاوت که در زمان خاموش بودن، اتصال سیم نول را هم از کولر قطع می کند تا هرگونه احتمال برقگرفتگی از بین برود. زیرا گاهی احتمال دارد که در محل کنتور یا در داخل جعبه فیوز، جای سیم فاز با نول جابجا شود و اگر کلید کولر از نوع ۳ پل باشد، در زمان خاموش بودن کولر، شخص با تصور اینکه برق کولر کاملاً قطع شده است، کولر را دستکاری کند و دچار برقگرفتگی شود. کلید کولرهای ایران الکتریک، افضل الکتریک، دلند و … به تازگی از این مدل روانه بازار کرده اند. تصویر یک کلید کولر ۴ پل را مشاهده می کنید.

 

کلید کولر 4 پل

و نمای پشت آن بصورت زیر است.

کلید کولر ایران الکتریک

همانطور که می بینید در پشت این کلید ۶ پیچ جهت اتصال سیم های برق وجود دارد.

  • که سیم تند به ترمینال SP
  • سیم کند به ترمینال SL
  • سیم پمپ به ترمینال P
  • سیم فاز ورودی به ترمینال L
  • سیم نول ورودی به ترمینال N پایین
  • سیم نول خروجی به ترمینال N بالا وصل می شود.

 

۳- نوع چهارم، کلید کولر تمام قطب:

کلیدهای کولر جدیدتر، که به کلید کولر تمام قطب معروفند، به این صورت عمل می کنند که هم اتصال فاز و هم اتصال نول را با کولر قطع و وصل می کنند. هدف از این کار بالا بردن ایمنی و جلوگیری از برق گرفتگی های احتمالی در کولر آبی است.

نقشه این نوع کلید ها به صورت زیر است.

 

نقشه کلید کولر تمام قطب

نقشه کلید کولر تمام قطب

 

چند نکته در نصب کولر آبی :

توجه : برای دریافت اطلاعات جامع تر در مورد لوله گذاری و سیمکشی کولر آبی به کتاب آموزش جامع برق ساختمان مراجعه کنید.

توجه: اگر اطلاعات برقی ندارید به سیم کشی کولر آبی دست نزنید. متاسفانه در چند سال اخیر آمارها نشان می دهد که تعداد مرگ و میر های ناشی از برق گرفتگی در کشور ما بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر بوده که این یک رقم زیاد و قابل تامل است. آمارها نشان می دهد كه علل عمده حوادث برق گرفتگي براي خانم ها از طريق برق گرفتگی در نقاط مرطوب مثل حمام و آشپزخانه و براي آقايان در هنگام سرويس كولر آبی رخ داده است.

نکته : کابلی که برای کولر آبی استفاده می کنید، باید مفتولی و چهار رشته به نمره ۱/۵ باشد. و اگر در ساختمان سیستم ارت اجرا شده است باید یک رشته سیم اضافی برای ارت در نظر بگیرید.

نکته : از سیم های افشان برای کولر آبی استفاده نکنید. البته سیمی که از جعبه فیوز تا کلید کولر می آید، می تواند سیم رشته ای باشد.

نکته : فیوز برق مناسب برای کولر آبی ۱۶ آمپر است.

نکته : مشاهده می شود که بعضی برقکارهای عزیز مدار برق رسانی به کولر آبی را مشترک با سایر مدارها (مثلاً روشنایی اتاق خواب ها) در نظر می گیرند که این کار از نظر استانداردهای برق ساختمان صحیح نیست. پس باید برای تغذیه برق کولر، ۳ رشته سیم مجزا از جعبه فیوز تا کلید کولر کشیده شود

 

کلید کولر توکار ۳ پل مارک مونو:

یکی از دوستان یک مدل دیگر از کلید کولر را برای ما ارسال کرده که روش نصب آن با بقیه مدلها متفاوت است. این کلید تولید کشور ترکیه است و با برند مونو به بازار عرضه شده است. به ترمینال های این کلید را نگاه کنید. ۶ عدد ترمینال جهت ورود سیم های برق در پشت کلید قرار گرفته است.

کلید کولر مونو

همانطور که مشاهده می کنید دارای ۶ عدد ترمینال است که از چپ به راست و از بالا به پایین شماره گذاری شده اند. در این کلید:

فاز ورودی به ترمینال شماره ۳

سیم پمپ به ترمینال شماره ۶

سیم کند به ترمینال شماره ۴

سیم تند به ترمینال شماره ۱ وصل می شود


سایت آموزش برق به کمک شما نیاز دارد. لطفاً چنانچه از محتوای آموزشی این صفحه رضایت دارید با فشردن کلید +G بالا در گوگل به این صفحه امتیاز بدهید. از اینکه به بهتر شدن این سایت کمک می کنید از شما سپاسگذاریم.


746 سوال مطرح شده + پرسیدن سوال

  • سلام من سیم های کولر رو درس وصل کردم ولی نمیدونم چرا تندش کار نمیکنه

    • سلام. سیم تند رو از پشت کلید کولر آزاد کنید و مستقیم وصلش کنید به فاز، اگر دور تند راه افتاد یعنی کلیدتون خرابه، و اگر راه نیفتاد یعنی سیم پیچ دور تند داخل موتور آسیب دیده و باید تعویض بشه.
      اگر مورد دوم بود، از داخل جعبه تقسیم کولر هم سیم تند رو به فاز متصل کنید تا مطمئن بشید.

  • سلام . من برای روشن شدن لامپ داخل کلیدها نول را به ترمینال پائین کلید وصل کردم. لامپ کلید پمپ روشن نشد و فقط لامپ کلید دور تند و کند روشن شد.

    برای روشن شدن لامپ داخل کلید پمپ چکار باید بکنم ؟ متشکرم نوری

    • سلام. کلید کولر شما از چه مدلیه؟؟؟ آیا ترمینالی تحت عنوان نول یا N براش تعبیه شده یا نه؟؟؟ لامپ داخل کلید رو تست کردین که سالمه یا نه؟

  • ممنون از اطلاعات جامعی که در اختیار گذاشتید ، من سر کلید کولر به مشکلی بر خوردم به یکی دو سایت مراجعه کردم اما متاسفانه نوع
    نقشه ای که کشیده بودند باعث سر در کمی میشد اما نقشه شما در عین سادگی کاملا قابل استفاده است ، از لطفتان کمال تشکر را دارم ، همیشه موفق و پیروز باشید

    • خواهش می کنم، موفق و موید باشید.

  • سلام میخواستم یه کولر رو از دو نقطه خاموش روشن کنم آیا میشه ؟. ساختمان اداریه یه اتاق صبح تا ظهر هستن اتاق بغل دستیش بعد از ظهرها

    • سلام. می تونید یک کلید هوشمند کولر آبی با ۲ تا ریموت کنترل تهیه کنید. کلیدهای معمولی جواب نمیده.

  • سلام. من یه کولر ۴ هزار دارم و چون می‌خوام مدام کولر رو تو کارگاه جا به جا کنم یه سوال داشتم.
    از دور تند نمی‌خوام استفاده کنم، میخواستم بدونم اگر فاز پمپ و فاز دور کند موتور رو به هم وصل کنم، ( نول ها هم که به هم وصل هستن) و دوشاخه بذارم واسش ، مشکلی پیش نمیاد؟ دوتا مورد به نظرم میاد، یکی اینکه چون دوشاخه هست ، فاز و نول ثابت نیست، یکی دیگه هم اینکه چون موتور و پمپ با هم روشن میشن شاید فشار بیاد و بسورن، ممنون میشم راهنمایی کنید.

    • سلام. خیر مشکلی پیش نمیاد. فقط چون دوشاخه هست، به قول شما فاز و نول ثابت نیست، و باید روی دوشاخه علامت بزارید که همیشه در یک جهت اون رو به پریز وصل کنید. از بابت دیگه مشکلی نداره.

  • سلام کلید کولر ابی ما سه پل است کولر ابی ما برای روشن شدن کولر حتما باید کلید پمپ اب کولر زده شود و بدون زدن کلید ان کولر کار نمی کند چرا و چه طور درستش کنم ؟ بدون زدن کلید پمپ اب، کولر کار کند بعضی مواقع هم خیلی سرده هم میخواهم هوا گردش کنه در محیط .مشکل از کلید پایین است یا جعبه تقسیم بالا لطفا با تصویر بفرمایید چه تغییراتی در جعبه تقسیم یا کلید انجام دهم با تشکر

    • سلام. کولر شما مشکلی نداره و فقط سربندی سیم ها رو اشتباه انجام دادین، طبق نقشه بالا عمل کنید.

  • سلام.
    پمپ کولر روشن نمیشه.چیکار کنم ؟
    موتور روشن میشه.تند و کند هم روشن میشن جا ب جا هم نیستن.
    ممنونم.

    • سلام. پمپ رو باز کنید و بیارید داخل منزل و سیم هاش رو برای یک لحظه کوتاه به یکی از پریزها وصل کنید. اگر راه افتاد یعنی سالمه، اگر راه نیفتاد باید پمپ رو تعوض کنید.

  • سلام کلید کولر وصل کردم وقتی موتور روشن میشه پمپ خاموش میشه کلید موتور که خاموش میکنم پمپ روشن میشه دوباره… مشکل از کلیده؟

    • سلام، بله سربندی سیم ها رو اشتباه انجام دادین، طبق نقشه بالا عمل کنید.

  • سلام، ممنون از اینکه وقت میگذارید و با حوصله به سوالات رسیدگی میکنید.
    منزل ما کولر ۳۵۰۰ با موتور ۱/۳ موتوژن داره، همیشه وقتی کولر را روشن یا خاموش میکردیم داخل کلید جرقه دیده میشد، من کلید کولر که از نوع ساده بود رو با کلید هوشمند تایمر دار عوض کردم و سیم کشی رو هم صحیح بستم ولی وقتی کلید میخواهد کولر را روشن کند فیوز ۸ آمپر آن میسوزه، گفتم شاید کولر بیشتر جریان نیاز داره، از این رو یک رله کولری ۳۰ آمپر نصب کردم که فشار روی کلید نباشه ولی باز هم فیوز میسوزونه!!
    موتور کولر هیچ خازنی روی آن نصب نشده! قبلا دیدم که کولرها یک خازن هم دارند! گفتم شاید به خاطر این جرقه داخل کلید هست که فیوز میسوزونه و باید خازن داشته باشه تا جرقه نزنه! به نظر شما باید خازن بگیرم سر راهش نصب کنم؟؟! اصلا برای همچین سایز موتوری نیازه؟
    لطفا راهنمایی کنید که علت جرقه چیه و اگر بخواهم خازن بگذارم مستقیم به طور موازی باید وصل بشه؟؟

    • سلام.مرسی. بنده هنوز هم فکر می کنم که شما سیمکشی کلید هوشمند رو اشتباه انجام دادین. بگین یک برقکار بیاد و چک کنه.
      یک مقدار جرقه در کلیدهای معمولی طبیعیه و نگران کننده نیست. و ربطی هم به خازن نداره.

  • با عرض سلام
    کولر رو وقتی روی دور تند میزنم خاموش میشه ، مشکل از کجاست ?

    • سلام. فیوز میپره یا کلاً دور تند کار نمیکنه؟ اگر فیوز میپره، پس سیم پیچ دور تند مشکل پیدا کرده و باید موتور رو باز کنید و ببرید تعمیرگاه. ولی اگر دور تند کار نمکنه، مطمئن بشید که با زدن کلید تند، فاز به موتور میرسه یا نه.

  • سلام از کجا بفهمیم کدوم سیم موتور مال دور تنده کدوم مال دور کند

    • سلام. معمولاً سیم سیاه دور کند و سیم قهوه ای دور تند هست. اگر این ترتیب رنگ رعایت نشده باشه، تا در مدار وصلش نکنید نمی تونید متوجه بشید که کدوم دور تنده و کدوم دور کند.

    • سلام با تشکر از حوصله و این همه راهنمایی جناب مهندس مرادی
      من موتور کولرم سوخت و بعد از سیم پیچی و نصب مجدد جای دور تند و کند عوض شده در ترمینال وسمت موتور و در کلید عوض کردم ولی فیوز پرید به نفر سیم پیچ گفتم میگه مشکلی نیست فقط در پشت کلید عوض کن اینکار کردم الان جاشان عوض شده و کار میکنند اما مشکل اینجاست که باید اول موتور را روشن کنم بعد پمپ آب اگر نه فیوز می پرد و فرقی نداره اول با تند یا کند روشن کنم فقط قبل از پمپ باشد و در حین کار هم تغییر دورتند به کند یا بالعکس انجام بدم فیوز می پره
      با تشکر

      • سلام.خواهش می کنم، شما سیم پیچی رو اشتباه انجام دادین. مجدد طبق نقشه بالا چک کنید، و الا وقتی دور تند و کند بچرخه، یعنی مشکلی در موتور نیست.

  • سلام یک قطعه سفید رنگ استوانه ای در کولر های شرکت آتور هست که ۲ سیم داره و به سوکت نول و پمپ وصل میشه میخاستم ببینم اسم این قطعه چیه و کاراییش چیه ؟ و در کولر ما شروع به ذوب شدن کرده و بوی بدی به داخل ساختمان میاید
    مرسی

    • سلام. اسم اون خازن اصلاح ضریب قدرت هست و وظیفه اون کاهش مصرف برقه. ولی خیلی کارایی نداره، می تونید سیم هاش رو جدا کنید یا یکی نو رو جایگزین کنید.

  • عزیز سلام من کلید کولر پمپو میزنم یه صدایی از تو کلید میاد و فیوز بعدش میپره چیزیم دست نزدم خواستم ببینم مشکل چیه دور ارام خالیو میزنم کار میکنه

    • سلام. برق منزل رو کنتور قطع کنید. بعدش پمپ داخل کولر رو باز کنید و بیارید داخل منزل و به یکی از پریزهای منزل وصلش کنید، اگر مجدد فیوز منزل بپره، یعنی پمپ شما مشکل پیدا کرده در غیر اینصورت سیمکشی کولر مشکل داره.

  • سلام من همه سیم کشی رو طبق نقشه وصل کردم اما موتور رو که میزنم فقط صدا میده و نمیچرخه میشه راهنمایی کنید ممنونم

    • سلام. با یک لامپ ساده تست کنید که وقتی کلید کند رو میزنید، فاز و نول به درستی به موتور میرسه یا نه؟ اگر برق به درستی به موتور برسه و موتور نچرخه باید موتور رو باز کنید و ببرید برای تعمیر.

    • تسمش خرابه

برای ارسال سوال، نظر، انتقاد، پیشنهاد، از فرم زیر استفاده کنید

فقط به سوالاتی پاسخ داده می شود که مرتبط با موضوع فوق باشد.


مجوزهای فعالیت سایت آموزش برق


logo-samandehi

آخرین سوالات پاسخ داده شده

محصولات آموزش برق و سیستم های حفاظتی

استادکارهایی که دنبال شاگرد می گردند

هدیه رایگان سایت

هم می توانید از برق کشی لذت ببرید و هم از آن درآمد خوبی کسب کنید.
اگر:
کتاب آموزش جامع برق ساختمان را خوانده باشید. برای دریافت رایگان فصل اول این کتاب در ایمیل خود، کافیست آدرس ایمیلتان را وارد کنید.



سایت های همکار


سایت کالنجی

آموزش برق در شبکه های اجتماعی