فیلم آموزش عملی برق ساختمان
شهریور
8
1394

نقشه کلید کولر

دوست عزیزم اگر اطلاعات برقی ندارید از شما خواهش میکنم که از یک برقکار ماهر کمک بگیرید و کار را به ایشان بسپارید. اگر برقکاری را نمی شناسید، کافیست در دیوار یا شیپور سرچ کنید و به راحتی شماره تعداد زیادی برقکار را پیدا کنید و در مورد قیمت کار هم تلفنی با ایشان به توافق برسید. چون تعمیر و سرویس کولر آبی برای افراد بی تجربه کاری خطرناک است و یکی از دلایل عمده برقگرفتگی در کشور ما همین مورد بوده است. پس مقاله پایین مخصوص برقکارهاست و برای افراد عادی نوشته نشده است.

نقشه سیمکشی کولر آبی :

اگر از خوانندگان کتاب آموزش جامع برق ساختمان باشید، حتماً به خاطر دارید که در مبحث سیمکشی گفتیم که برای کولرهای آبی از جعبه فیوز تا کلید کولر از 3 رشته سیم شماره 2.5 استفاده کنید. از این سه رشته سیم یکی برای فاز است، یکی برای نول و یکی برای ارت استفاده میشود. و از کلید کولر تا جعبه تقسیم داخل کولر یک کابل 1.5* 5 مفتولی نصب کنید. از این 5 رشته سیم یکی برای نول، یکی برای تند، یکی برای کند، یکی برای پمپ و یکی برای ارت است.
پس در کل در داخل کلید کولر “2 لوله برق” وجود دارد، که از داخل یکی از این لوله ها 5 رشته سیم آمده (و اگر ساختمان ارت نداشته باشد کلاً 4 رشته سیم آمده است) و از داخل یکی از لوله ها هم 3 رشته سیم (و اگر ساختمان ارت نداشته باشد 2 رشته سیم دارد). با این توضیح مدار سیمکشی و اتصال کولر آبی را ترسیم می‌کنیم. اگر تصویر کوچک است روی آن کلیک کنید تا زوم شود.

نقشه سیمکشی کولر آبی

نقشه سیمکشی کولر آبی

تنها نکته ای که در تصویر بالا وجود دارد سیم زرد رنگی است که به بدنه کولر وصل شده است. طبق استاندارد های برق ساختمان رنگ این سیم که برای ارت استفاده میشود باید ترکیبی از رنگ زرد و سبز باشد -یعنی کاملاً زرد با یک خط سبز رنگ در وسط آن -. اگر در داخل جعبه تقسیم کولر، ترمینالی برای ارت تعبیه نشده است، شما بایستی مستقیم این سیم را به بدنه کولر وصل کنید. این سیم جهت جلوگیری از برقگرفتگی اشخاص به کار می رود و نقشی در عملکرد خودِ کولر ندارد.
در کل اگر سیستم برقکشی منزل شما ارت ندارد. سیم های زرد رنگ را در مدار بالا در نظر نگیرید.

نقشه کلید کولر :

کلید کولر آبی در واقع از سه کلید تشکیل شده است :

کلیدهای “کولر آبی” انواع مختلفی دارند که به بررسی آنها می پردازیم:

1- نوع اول، مدل سوکتی (قدیمی):

در تصویر پایین یک کلید کولر سوکتی را مشاهده می کنید.

نحوه نصب کلید کولر سوکتی

همان طور که مشاهده می کنید به غیر از سوکت شماره 3 که حذف شده است، در پشت این کلیدها 8 سوکت وجود دارد. البته تمام این سوکت ها مورد استفاده قرار
نمی گیرند و تنها سوکت های شماره 1، 2، 7 و 9 به سیم های برق وصل می شوند. که بایستی سیم های برق را از طریق سرسیم هایی که در تصویر زیر می بینید به این سوکت ها متصل کنید.

سرسیم

نقشه اتصال سیم ها به این کلیدها به صورت زیر است.

نقشه کلید کولر

نقشه کلید کولر

سیم نول از پشت کلید به سمت جعبه تقسیم داخل کولر می رود و وارد هیچ کدام از سوکت های کلید کولر نمی شود.
فاز ورودی به سوکت شماره 1
تند به سوکت شماره 7
کند به سوکت شماره 9
و پمپ به سوکت شماره 2
وصل خواهد شد.

2- نوع دوم، کلید کولر توکار 3 پل :

در تصویر زیر یک نمونه از این کلیدها را مشاهده می کنید.

کلید کولر توکار

در قسمت پشت این کلیدها فقط چهار عدد پیچ وجود دارد. به نام های تند ، کند ، پمپ ، فاز . پس دقیقاً روی هر پیچ نوشته شده است که وظیفه آن چیست . یا شاید از حروف انگلیسی استفاده شده باشد به صورت: P برای پمپ، L برای فاز، F برای تند و S برای کند. مزیت این دسته از کلیدها این است که نیاز به سرسیم ندارند و همانند کلید های برق معمولی با پیچ متصل می شوند. در تصویر زیر قسمت پشت این نوع کلید کولر را مشاهده می کنید.

پشت کلید کولر توکار

2- نوع سوم، کلید کولر 4 پل :

نوع دیگری از کلید کولر که به تازگی وارد بازار شده است، کلید کولر 4 پل است. عملکرد این کلید هم شبیه سایر کلیدهاست، با این تفاوت که در زمان خاموش بودن، اتصال سیم نول را هم از کولر قطع می کند تا هرگونه احتمال برقگرفتگی از بین برود. زیرا گاهی احتمال دارد که در محل کنتور یا در داخل جعبه فیوز، جای سیم فاز با نول جابجا شود و اگر کلید کولر از نوع 3 پل باشد، در زمان خاموش بودن کولر، شخص با تصور اینکه برق کولر کاملاً قطع شده است، کولر را دستکاری کند و دچار برقگرفتگی شود. کلید کولرهای ایران الکتریک، افضل الکتریک، دلند و … به تازگی از این مدل روانه بازار کرده اند. تصویر یک کلید کولر 4 پل را مشاهده می کنید.

کلید کولر 4 پل

و نمای پشت آن بصورت زیر است.

کلید کولر ایران الکتریک

همانطور که می بینید در پشت این کلید 6 پیچ جهت اتصال سیم های برق وجود دارد.

  • که سیم تند به ترمینال SP
  • سیم کند به ترمینال SL
  • سیم پمپ به ترمینال P
  • سیم فاز ورودی به ترمینال L
  • سیم نول ورودی به ترمینال N پایین
  • سیم نول خروجی به ترمینال N بالا وصل می شود.

3- نوع چهارم، کلید کولر تمام قطب:

کلیدهای کولر جدیدتر، که به کلید کولر تمام قطب معروفند، به این صورت عمل می کنند که هم اتصال فاز و هم اتصال نول را با کولر قطع و وصل می کنند. هدف از این کار بالا بردن ایمنی و جلوگیری از برق گرفتگی های احتمالی در کولر آبی است.

نقشه این نوع کلید ها به صورت زیر است.

نقشه کلید کولر تمام قطب

نقشه کلید کولر تمام قطب

چند نکته در نصب کولر آبی :

توجه : برای دریافت اطلاعات جامع تر در مورد لوله گذاری و سیمکشی کولر آبی به کتاب آموزش جامع برق ساختمان مراجعه کنید.

توجه: اگر اطلاعات برقی ندارید به سیم کشی کولر آبی دست نزنید. متاسفانه در چند سال اخیر آمارها نشان می دهد که تعداد مرگ و میر های ناشی از برق گرفتگی در کشور ما بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر بوده که این یک رقم زیاد و قابل تامل است. آمارها نشان می دهد كه علل عمده حوادث برق گرفتگي براي خانم ها از طريق برق گرفتگی در نقاط مرطوب مثل حمام و آشپزخانه و براي آقايان در هنگام سرويس كولر آبی رخ داده است.

نکته : کابلی که برای کولر آبی استفاده می کنید، باید مفتولی و چهار رشته به نمره 1/5 باشد. و اگر در ساختمان سیستم ارت اجرا شده است باید یک رشته سیم اضافی برای ارت در نظر بگیرید.

نکته : از سیم های افشان برای کولر آبی استفاده نکنید. البته سیمی که از جعبه فیوز تا کلید کولر می آید، می تواند سیم رشته ای باشد.

نکته : فیوز برق مناسب برای کولر آبی 16 آمپر است.

نکته : مشاهده می شود که بعضی برقکارهای عزیز مدار برق رسانی به کولر آبی را مشترک با سایر مدارها (مثلاً روشنایی اتاق خواب ها) در نظر می گیرند که این کار از نظر استانداردهای برق ساختمان صحیح نیست. پس باید برای تغذیه برق کولر، 3 رشته سیم مجزا از جعبه فیوز تا کلید کولر کشیده شود

کلید کولر توکار 3 پل مارک مونو:

یکی از دوستان یک مدل دیگر از کلید کولر را برای ما ارسال کرده که روش نصب آن با بقیه مدلها متفاوت است. این کلید تولید کشور ترکیه است و با برند مونو به بازار عرضه شده است. به ترمینال های این کلید را نگاه کنید. 6 عدد ترمینال جهت ورود سیم های برق در پشت کلید قرار گرفته است.

کلید کولر مونو

همانطور که مشاهده می کنید دارای 6 عدد ترمینال است که از چپ به راست و از بالا به پایین شماره گذاری شده اند. در این کلید:

فاز ورودی به ترمینال شماره 3

سیم پمپ به ترمینال شماره 6

سیم کند به ترمینال شماره 4

سیم تند به ترمینال شماره 1 وصل می شود

کلید کولر توکار مارک برق پارت ایرانیان

این هم از نقشه کلید کولر توکار برند برق پارت ایرانیان که یکی از دوستان نقشه آن را برای ما ارسال کرده اند. این کلید کولر هم از نوع 3 پل است. در این کلید کولر ترمینال های 3 و 4 خالی هستند و هیچ سیمی به آنها وصل نمی شود.نقشه-سیمکشی-کلید-کولر-پارت-برق-ایرانیان








869 سوال مطرح شده شما هم سوالی دارید؟

  • درود
    سپاس از لطفتان، مهندس جان کولر ما آبسال DcAc 60
    است با کلید مخصوص خودش ،ارورE4 داد ،اشکال از یاتاقان بود خودم تعویض کردم البته شفت پروانه هم بریده بود لذا مجبور به قطع سیمهای ج تقسیم شدم،درانتها محل اتصال سیمها را فراموش واز ویکی پدیا یچزی دسگیرم شد و وصل کردم،چند روز کار کرد ولی یکدفعه دورش بسیار تند شد وهرچه دکمه پاور را زدم خاموش نمیشد ،فیوز را قطع کردم،اکنون تا روشنش میکنم3 ثانیه کار وقطع و ارورر E4 میزنه،رفتم کلید معمولی از نوع جدید فاز ونول ورودی،نول کولر و تند وکند دار گرفتم، سوال:۱-علت ابتدای از چه بوده؟۲-از این کلید بجای آن میشه نصب کرد؟ واگر نه بفرمائید،چگونه درست میشود،درضمن عدد روی کلید از 22 بعد این مشکل عدد30 را و نشان میدهد،منتظر پاسخ شما هستم مخلص شما:محمد

    • با سلام و وقت بخیر حضور شما و همچنین جناب مهندس بزرگوار
      عرضا به حضور شما که این کولر ها علاوه بر کلید هوشمند دارای یک برد الکترونیکی در داخل خود کولر می باشند که عملکرد کولر و کنترل دور موتور و پمپ و همچنین عیب یابی خودکار بر عهده مدار های آی سی و میکروپروسسور های این برد می باشه ، این کولر های آبسال سری ACDC به کولر های کم مصرف آبسال معروفند و دارای موتور BLDC هستند که با موتور کولر های معمولی که الکتروژن ویا موتوژن هست فرق میکنه و دارای سه سرعته ، زیاد مطلب رو پیچیده نکنم ، سیم کشی این کولر ها نیز با کولر های معمولی فرق میکنه و به این صورته که برق ۲۲۰ ولت پس از تغذیه کلید هوشمند و عبور از محافظ جان و شاسی قطع دوقطب توسط دوتا از سیم های کابل پنج رشته به طور مستقیم وارد اون برد الکترونیکی داخل کولر میشه ، دوتا سیم دیگه هم ارتباط سیگنال های الکترونیکی و دیجیتال میان برد کلید هوشمند و مادربرد اصلی داخل کولره ، یکی دیگه از سیم ها هم که طبق معمول ارته
      حال اگه شما کلید معمولی بش وصل کنین کلا نمیشه و میسوزه و سیستم این کولر فقط برای اون نوع کلید دیجیتالی ای که به صورت فابریکی روش دریافت کردین طراحی شده پس توصیه می کنم چنین کاری نکنین وگرنه موجب انفجار برد الکترونیکی میشه و گارانتی هم زیر بار نمیره پس سیم کشی حساسی داره و بهتره با گارانتی و خدمات پس از فروش اون تماس بگیرین تا بیان واستون درست کنن اگه تسلط کامل به مدار های الکتریکی و الکترونیکی و سیستم های برق و چنین مسائلی ندارین
      اون مشکلی هم که فرمودین موتورش یه سره شده و کد خطا میده هم اگه سیستم موتور و هواساز و قطعات مکانیکی سالم باشن از معیوب شدن برد الکترونیکی داخل کولر به دلایل مختلف ناشی میشه که احتمالا باید بیان و برد رو واستون باز کنن و ببرن و تعمیر یا تعویض کنن و دوباره روش متصل کنن
      پس این کولر نسل جدیده و هوشمنده و مجهز به سیستم های الکترونیکی حساسه و سیم کشیش با کولر های معمولی کاااملا متفاوته پس توصیه می کنم طبق دیاگرامش عمل کنین و از سایر کلید ها هرگز استفاده نکنین این مطلبو که عرض می کنم هم داخل دفترچه راهنمای محصول موکدا نوشته اگه خونده باشین
      با عرض معذرت از جناب مهندس بزرگوار بابت این جسارت بنده چون خودم متخصص سرمایش و گرمایش و برق ساختمان هستم و با انواع کولر های آبی به نحوه های مختلف سر و کار داشته ام این مطلبو در جواب شما نوشتم ایشالا به خوبی استفاده کرده باشین

      • سلام محمدرضای عزیز. ممنون از پاسخ خوب شما.
        من خودم تا به حال با این مدل کولرها برخورد نداشتم، پاسخ تون کامل و جامع بود.

  • با سلام و احترام. دینام نوع بلبرینگ و نوع بوش چه مزیت هایی نسبت به هم دارن؟

  • عرض سلام و سپاس. دلیل تغییرات دور کولر زمان روشن بودن چی هستش؟ یعنی هنگامیکه زیر بار هستش یه زمانهایی کاملا مشخصه که دورش واسه چند ثانیه کم میشه و دوباره عادی میشه.
    یه سوال دیگه اینکه دینام کولر چند تا سیم پیچ داره؟

    • سلام. این غیر عادی هست، مگر اینکه موتور کولر مشکل داشته باشه.
      دو تا سیم پیچ داره

  • با سلام و تشکر از پاسخگویی تان. یک سوال: چنانچه یک دینام 3500 را روی بدنه بک کولر 7500 نصب کنیم چه اتفاقی می افتد؟

    • سلام. خواهش میکنم، طول عمر دینام کم میشه، چون بهش فشار میاد.

  • سلام خسته نباشید من کولر خونومن نصب کرد م از این کلیدهای نول دار.وقتی موتور رو میزنم دورتند کارمیکنه وقتی که دور تند میزنم کند میشه سیمها رو جابجا کردم اینبار فیوز برق ساختمان میپره .ممنون میشم کمکم کنید.روی موتور هم قسمتهایHiوLOوCOM پاک شده معلوم نیس کدام نوله

    • سلام. مرسی. کلاً نول رو نبرید به کلید، یعنی دو تا سیم نول رو در پشت کلید سربندی کنید و ترمینال های نول رو در کلید خالی بزارید، بعدش با آزمون و خطا سیم های دیگه رو پیدا کنید، چون در اینصورت جابجا هم بزنید فیوز نمیپره. بعدش نول ها رو برگردونید سرجای قبلی

  • باعرض سلام
    کولر رو نصب کردم ولی وقتی کلید کند رو میزنم تند کار میکنه وبعد کلید تند رو میزنم کند کار میکنه میشه دلیلش رو بگید

    • سلام. کافیه در پشت کلید کولر جای سیم های تند و کند رو جابجا کنید.

  • سلام خدمت شما مهندس مرادی سوالی در مورد نقشه و روش نصب کلید کولر دارای محافظ جان داشتم که لطف کنید روش نصب و نقشه سیم کشی رو بفرستید .ممنون

    • سلام. از پشت کلید کولر و اگر همراه اون نقشه های هست تعدادی عکس بگیرید و از طریق فرم تماس با ما ارسال کنید تا بتونم راهنمایی تون کنم.

  • سلام۔میخواستم ببینم طرز اتصال و نحوه بستن‌بار سه فاز درهنگام استفاده از مدار سه فاز برای گردش موتور برای یک کولر ابی(تک فاز و سه فاز) چگونه است؟

    • سلام اگر میخوایید از برق سه فاز برای راه اندازی یک کولر تکفاز استفاده کنید، کافیه از یکی از سیم های فاز و از سیم نول به کلید کولر ببرید. به همین راحتی

  • سلام چه کار کنیم که بدون پمپ موتور روشن شود

    • سلام. بهتره این کار رو نکنید چون همون پمپ باعث خنک شدن موتور میشه و طول موتور بیشتر میشه.

  • سلام مهندس
    آیا کلید تبدیل کولر وجود دارد؟
    یعنی کلید دوشن و خاموش کردن کولر از دو محل متفاوت؟
    اگر بله، برند و نام فنی ش رو هم معرفی کنید ممنون میشم.

    • سلام امین جان، خیر چنین کلیدی وجود نداره.

  • سلام.خسته نباشید.مخواستم ببینم میشه برای یک کولر دوتا کلید گذاشت.ممنونتون میشم

    • سلام. مرسی. خیر امکان پذیر نیست، مگر اینکه از کلید کولر ریموت دار استفاده کنید و 2 ریموت براش بگیرید.

  • سلام مهندس هنگام روشن کردن کولر محور موتور قفل می کنی ومن پولی بزرگ را بادست میچرخام بعد موتوربه کار می افته متاسفانه روغن زدم اطراف پولی کوچک اینطور شدعلتش چی میتونه باشه دادم براکت ها (دربها) وپولی کوچک هم عوض کردن باز درست نشد

    • سلام. اگر پره های کولر خیلی سفت میچرخه و اون روان بودن لازم رو نداره، باید یاتاقان ها رو روغن بزنید و نیازی به روغن کاری پولی ها نیست. پس روغن روی پولی ها رو با دستمال پاک کنید.

      اگر با روغن زدن یاتاقان ها پره ها روان نشد، باید یاتاقان ها رو تعویض کنید.

  • سلام
    کلید کولر من چهارسیم هست و موتور کولر بدون روشن کردن پمپ روشن نمیشود. گاهی لازمه موتور به تنهایی بدون پمپ روشن باشه چه کاری میتونم انجام بدم.

    • سلام. این کلید کولرهای جدید خیلی هاشون این مدلی هستند، به این خاطر که با روشن کردن موتور به تنهایی، موتور گرم میشه و بهش فشار میاد. به همین خاطر این کلیدها رو طوری ساختن که حتماً در زمان کارکرد موتور پمپ هم فعال باشه.

    • جای سیم ورودی فاز و سیم واتر پمپ رو عوض کنین اینطوری میشه
      چون در این صورت فقط در هنگامی که پمپ رو میزنی جریان برق از سوکت پمپ آب میاد و وارد سوکت ورودی فاز میشه (برعکس حالت های عادی) و از همون سوکت ورودی فاز وارد کلید فن میشه در این حالت وقتی پمپ رو خاموش کنین ارتباط میان سوکت پمپ و سوکت ورودی فاز قطع میشه و برق از سوکت پمپ وارد سوکت ورودی فاز (که اتصالاتشونو جابجا کردین) نمیشه اینطوری مدار فن هم باز میشه و دیگه کار نمیکنه

  • سلام همزمان موتور کولر وپمپ از کار افتاد کلید چهار پل که یه لامپ کوچک هم داره خاموش شد مشکل از کجاست ممنون

    • سلام. سیم پمپ رو از پشت کلید دربیارید و مستقیم بزنید به فاز، ببینید اصلاً موتور سالم هست یا نه. یا شاید ورودی به کلید کولر قطع شده باشه.

  • با سلام جناب به هنگام روشن کردن کولر ابی (زدن کلید کولر)نور لامپ ها یه لحظه لرزش دارن و صدای مهیبی از دریچه کولر میاد علتش چیه با تشکر

    • سلام. کولر شما نیاز به سرویس داره، بگین یک سرویس کار بیاد و از نزدیک بررسی کنه. کولر رو به اون صورت روشن نکنید چون باعث آسیب به کولر و وسایل دیگه میشه.

  • در نقشه اتصال سیم های کلید کولر قدیمی(در همین مقاله) اگر بخواهیم تا زمانیکه پمپ روشن نشده، موتور روشن نشود چه تغییراتی در نحوه اتصال سوکت ها باید انجام بدیم؟

    • سلام. بعضی از کلید کولرهای جدید به این صورت هستند که تا شما پمپ رو روشن نکنید موتور روشن نمیشه. می تونید از اون مدلها تهیه کنید.
      یا اینکه از سیم پمپ در پشت کلید کولر 2 تا انشعاب بگیرید و یکی رو به ترمینال کند و یکی رو به ترمینال تند وصل کنید، در اینصورت، اگر دور کند یا تند زده بشه، همراه اون پمپ هم فعال میشه.

برای ارسال سوال، نظر، انتقاد، پیشنهاد، از فرم زیر استفاده کنید

فقط به سوالاتی پاسخ داده می شود که مرتبط با موضوع فوق باشد.


تلفن تماس سایت آموزش برق

مجوز فعالیت سایت آموزش برق


logo-enamad logo-samandehi

محصولات آموزش برق و سیستم های حفاظتی

هدیه رایگان سایت


هم می توانید از برق کشی لذت ببرید و هم از آن درآمد خوبی کسب کنید.
اگر:
کتاب آموزش جامع برق ساختمان را خوانده باشید. برای دریافت رایگان فصل اول این کتاب در ایمیل خود، کافیست آدرس ایمیلتان را وارد کنید.



سایت های همکار


سایت کالنجی

آموزش برق در شبکه های اجتماعی