تمام سفارشاتی که از امروز در سایت آموزش برق ثبت میکنید، روز 6 فروردین تحویل اداره پست خواهد شد. فروشگاه سایت
تمام سفارشاتی که از امروز در سایت آموزش برق ثبت میکنید، روز 6 فروردین تحویل اداره پست خواهد شد. فروشگاه سایت
0
0

برق گرفتگی و روش های جلوگیری از آن

11028 بازدید

وزارت بهداشت می گوید سالیانه در ایران در حدود ۷۰۰ نفر بر اثر برق گرفتگی می‌میرند. تازه این فقط آمار کشته‌هاست و تعداد سوختگی‌ها و آسیب دیده‌ها بماند.
آمارها نشان می دهد هرچه ما در صنعت خودرو سازی پیشرفت می کنیم، تعداد مرگ و میر ناشی از تصادفات کمتر می شود، ولی در برق اینگونه نیست و هر چه صنعت برق گسترش بیشتری می یابد، تعداد مرگ و میر ناشی از آن هم بیشتر می شود. به همین خاطر است که استانداردها و مقررات برق روز به روز سخت گیرانه تر عمل می کنند.

شاید این جملات را زیاد شنیده باشید که، فلانی را برق گرفت و پرت کرد، یا فلانی را برق گرفته بود و بجای اینکه او را پرت کند به بدنش چسبیده بود و او را رها نمی‌کرد، یا تازه عروس بیچاره که برای اولین بار می خواست از ماشین لباسشویی جدیدش استفاده کند دچار برقگرفتگی شد و مُرد.
یا برعکس، شخصی هست که به سیم فاز دست می زند و اصلاً دچار برقگرفتگی نمی شود. بیایید این موارد را بررسی کنیم و ببینیم که اصلاً چه اتفاقی می افتد که یک انسان دچار برقگرفتگی می شود. بر یک برقکار یا مهندس برق یا هر فرد عادی واجب است که از این مسئله آگاه باشد تا بتواند قبل از ایجاد خطر آن را تشخیص داده و مانع از آن شود.

اگر بخواهیم انواع برقگرفتگی را ذکر کنیم به شرح زیر است:

  • اتصال مستقیم قسمتی از بدن یک فرد با سیم دارای جریان برق (فاز)
  • اتصال سیم فاز با بدنه دستگاه های برقی که معمولاً این اتصال از داخل دستگاه اتفاق می افتد و قابل رویت نیست.
  • قرار گرفتن بدن یا دست های یک فرد در میان دو سیم دارای اختلاف ولتاژ، مثلاً اگر یک دست فرد با سیم نول و دست دیگر با سیم فاز برخورد کند- یا اینکه یکی از دست‌ها با فاز R و دست دیگر با فاز S تماس پیدا کند (در برق ۳ فاز).

در کل شما باید این را بدانید که بدن یک انسان رسانا است و می تواند به مثابه یک سیم برق عمل کند یعنی جریان برق می تواند همانطور که از سیم ها عبور می کند از بدن ما هم عبور کند.

از آنجایی که بدن انسان هادی و رسانا در مقابل جریان برق است اگر بدن انسان با سیم برق اتصال پیدا کند در این صورت الکترون ها از داخل آن سیم حرکت کرده و سعی می کنند که از طریق بدن فرد، خود را به زمین برسانند و در اثر این عبور الکترون ها از بدن، ماهیچه ها منقبض شده، سیستم عصبی از کار می‌افتد و تنفس شخص بند خواهد آمد.

کره زمین حالت خنثی دارد یا میتوان گفت که ولتاژ آن صفر است. و چون یک انسان با پاهایش روی زمین قرار می گیرد و با زمین در تماس است پس ولتاژ بدن ما هم تقریباً صفر است. حالا اگر قسمت های بالایی بدن با یک سیم یا هر جسم رسانایی که دارای ولتاژ است تماس پیدا کند، الکترون ها از آن سیم وارد بدن ما می شوند و از بدن ما عبور می کنند و از مسیر بدن خود را به زمین می رسانند. و همین عبور الکترون ها از بدن، عامل برقگرفتگی است.

شاید شنیده باشید که شخصی در اثر تماس با یک وسیله برقی مثل بدنه یخچال یا ماشین لباسشویی، دچار برقگرفتگی شده است. حالا به هر نحوی سیم فاز با بدنه فلزی یخچال تماس پیدا کرده است، که معمولاً این اتفاق از داخل خود دستگاه صورت می گیرد و برای شخص قابل رویت نیست. آنگاه زمانی که دست شخص به بدنه فلزی یخچال برخورد کرده است، الکترون ها از مسیر دست ها وارد بدن شخص شده و از بدن او عبور می کنند و از مسیر پاهای شخص خود را به زمین می رسانند. در این صورت برق گرفتگی حادث می شود.

برق گرفتگی بر اثر اتصال بدنه

فلفسه ارت چیست و چرا در استانداردهای برق نصب سیم ارت الزامی شده است؟

کاری که سیستم ارتینگ انجام می دهد، این است که مسیر حرکت الکترون ها تا زمین را کوتاه تر می کند، تا وقتی که بدنه دستگاهی مثل یخچال برقدار شد و کسی به بدنه یخچال دست زد، الکترون ها به جای اینکه از بدن شخص عبور کنند از طریق سیم ارت در داخل زمین تخلیه شوند و وارد بدن فرد نشوند. پس اگر در تصویر بالا سیم ارت وجود داشت آن جریان الکتریکی از طریق سیم ارت به زمین منتقل میشد و شخص دچار برقگرفتگی نمیشد.

 

برق گرفتگی بر اثر به هم ریختن کار منظم قلب، متوقف کردن دستگاه تنفسی، سوختگی بدن، آسیب جدی به مغز و سیستم عصبی، می تواند باعث مرگ انسان شود.

نقره، مس و طلا فلزاتی هستند که کمترین مقاومت را دارند یعنی الکترون ها به راحتی از داخل آنها عبور می کنند ولی بدن یک انسان دارای مقاومتی بین ۱۳۰۰ تا ۳۰۰۰ اهم است و جریان برق به همان راحتی که از طلا و نقره عبور می کند نمی تواند از بدن یک انسان عبور کند. گفته می شود که جریانی در حد ۵۰ میل آمپر می‌تواند برای یک انسان کشنده باشد. پس حالا اگر ما این ۵۰ میلی آمپر (۰.۰۵ آمپر) را در ۱۳۰۰ ضرب کنیم به عدد ۶۵ ولت می رسیم. یعنی حداقل ولتاژ خطرناک برای انسان ۶۵ ولت است. یعنی اگر می دانید ولتاژ یک سیم بیشتر از این مقدار است نباید به آن دست بزنید. به همین خاطر است که کلید محافظ جان را با ۳۰ میلی آمپر نشتی تولید می کند تا قبل از اینکه یک جریان خطرناک از بدن انسان عبور کند، این کلید برق را قطع کند.

مقدار جریانی که از بدن انسان عبور می کند به ویژگی های جسمی شخص، نوع جریان، شدت جریان، مقاومت بدن، مدت زمان عبور جریان و مسیری که برق از بدن شخص طی می کند بستگی دارد. اگر بدن شخص خیس باشد به خاطر کاهش مقاومت بدن، برقگرفتگی شدیدتر و اگر بدن خشک باشد برقگرفتگی حداقل خواهد بود.

انواع برق گرفتگی

بدترین حالت های برق گرفتگی زمانی خواهد بود که دست چپ یک شخص با سیم یا جسم برقدار برخورد کند. در این حالت بیشترین جریان از مسیر قلب عبور خواهد کرد. یا اینکه سیم برق با سر شخص برخورد کند که در این صورت هم جریان زیادی از مغز می گذرد.

مسیر عبور جریان برق از بدن حالت های دیگری هم دارد به این حالت ها نگاه کنید:

انواع برق گرفتگی

مثلاً در تصویر بالا در حالت شماره ۱۳ ، سیم برق با سر شخص برخورد کرده و چون دست شخص با دیوار در تماس بوده است، الکترون ها از مسیر سر وارد بدن شده اند و از مسیر دست ها از بدن خارج شده اند. احتمالاً در این حالت شخص دارای کفش مناسب بوده زیرا الکترون ها از مسیر پاهای او عبور نکرده اند. حالتهای دیگر را خودتان می توانید بررسی کنید.

 

واکنش بدن در مواجه با برق گرفتگی

چرا بعضی ها را برق می گیرد و پرت می کند و بعضی ها را نه؟

دانستن پاسخ این سوال برای هر برقکاری لازم و ضروری است. می دانیم که تمام مفاصل بدن در یک جهت خم می شوند. مثلاً انگشتان شما می توانند به سمت کف دست خم شوند. یا پاهای شما می توانند به سمت عقب خم شوند ولی به سمت جلو قابلیت خم شدگی ندارند. گفتیم که وقتی ماهیچه ای از بدن دچار برقگرفتگی می شود آن ماهیچه منقبض می شود (جمع می شود). زمانی که ماهیچه منقبض می شود آن مفصل را در جهتی که خم می شود، خم می کند. یعنی وقتی یک انگشت شما دچار برقگرفتگی می شود، ماهیچه آن انگشت منقبض می شود و انگشت به صورت ناخواسته به سمت کف دست خم می شود.

برق گرفتگی دست انسان

حالا اگر سیم برق در قسمت کف دست باشد، پس انگشت شما بیشتر به سمت سیم برق می رود و به آن می چسبد ولی اگر سیم برق در پشت انگشت شما باشد، انگشت شما به سمت کف دست خم می شود و از آن فاصله می گیرد. به همین خاطر است که می گویند اگر شک دارید که سیمی برقدار است یا نه و می خواهید آن را با انگشت تست کنید (که البته هیچ وقت نباید چنین ریسکی کرد) با پشت دست به آن ضربه بزنید، تا اگر دچار برقگرفتگی شدید به صورت اتوماتیک دست شما به سمت عقب برگردد و از سیم جدا شود.

 

بر یک برقکار واجب است که برای جلوگیری از برقگرفتگی این موارد را حتماً رعایت کند.

۱- روکش روی دسته سیم چین و دسته انبردست شما همیشه باید سالم باشد.

۲- هر چقدر هم که ماهر هستید هیچ وقت با برق شوخی نکنید و موارد ایمنی را جدی بگیرید.

۳- هنگام سرویس و تعمیر تابلوهای برق یا سایر وسایل برقی روی صفحات لاستیکی یا تخته های چوبی و پلاستیکی که مخصوص این کار ساخته شده اند بایستید.

کف پوش عایق

۴- از کفش کار مناسب استفاده کنید. هرچقدر کفی کفش کلفت تر باشد و جنس آن از لاستیک یا پلاستیک باشد بهتر است.

اگر خاطرتان باشد گفتیم که بعضی از برقکارها به سیم برق دست می زنند و دچار برقگرفتگی نمی شود. چه رازی وجود دارد؟

پاسخ بسیار ساده ست. آنها از کفش مناسب استفاده می کنند. زمانی که شما یک کفش عایق داشته باشید، و به سیم برق دست بزنید، الکترون ها وارد بدن شما می شوند ولی راه خروجی از بدن ندارند و به همین خاطر شما دچار برقگرفتگی نمی شوید.

 

و برای اشخاص عادی این موارد را پیشنهاد می کنیم تا دچار برق گرفتگی نشوند:

  • زمانی که دستتان خیس است به هیچ کلید یا پریز یا وسیله برقی دست نزنید.
  • در آشپزخانه همیشه دنپایی پلاستیکی به پا کنید.
  • در محیط های مرطوب مثل حمام از وسایلی مثل بخاری برقی یا سشوار یا ماشین لباسشویی استفاده نکنید.
  • هیچ وقت هیچ وقت روی سیم های برق، لباسهای خیس پهن نکنید.
  • حتماً در ساختمان تان از کلید محافظ جان استفاده کنید، قیمت یک محافظ جان معمولی در حدود ۵۰ هزار تومان است.
  • از عبور دادن سیم ها از کف منزل یا زیر فرش ها جداً خودداری کنید.
  • در قسمت بالا و پایین کلیدها و پریزهای برق (از سقف تا کف زمین) هیچ وقت میخ نکوبید. چون لوله های برق از این مسیرها عبور می کنند.
  • پریزهای جدید همگی دارای محافظ کودک هستند، تا بچه ها نتوانند اشیا فلزی را داخل سوراخ پریزها فرو کنند. بهتر است از این پریزها استفاده کنید.
  • هنگام سرویس و دستکاری کولر آبی بسیار مراقب باشید، بیشترین آمار برق گرفتگی در ایران از همین مورد بوده است. حتماً از یک برق کار ماهر کمک بگیرید.
  • اگر در ساختمان های مرتفع زندگی می کنید و سیم های تیر برق از جلوی پنجره شما رد شده است، درب پنجره را با توری های مخصوص بپوشانید تا احتمال دسترسی و نزدیک شدن به بیرون از پنجره امکانپذیر نباشد.
  • در هنگام کار با برق دستکش داشته باشید و از کفش مناسب استفاده کنید.
  • هنگام تعویض لامپ ها، یک چهار پایه پلاستیکی یا چوبی در زیر پایتان قرار دهید.
  • قبل از انجام هر کاری حتماً فیوزهای برق را قطع کنید.
  • اگر می خواهید کف آشپزخانه را بشویید، فیوز مربوط به آشپزخانه را قطع کنید.
  • کودکان علاقه زیادی به جویدن سیم های برق دارند. هیچ سیم برقی نباید در دسترس کودکان باشد، سه راهی های سیمدار را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

برق گرفتگی کودکان

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=5130
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

138 نظر در مورد برق گرفتگی و روش های جلوگیری از آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام آقای مهندس شما گفتین بخاطر اینکه پاهای طرف با زمین اتصال داره برق میگیره اکر مثلا ی آدمی روی هوا باشه به و به فاز دست بزنه برقش نمی گیره؟ اگه فاز و نول رو باهم بگیره چی ؟

    ۲

    1. سلام، بله درسته. اگر معلق باشید و با زمین تماس نداشته باشید و به فاز دست بزنید چیزی نمیشه. ولی اگر فاز و نول رو همزمان لمس کنید باز هم دچار برقگرفتگی خواهید شد.

      ۲

  2. سلام و عرض ادب
    استاد جسارتاً ورودی اتاق خواب ما درب اتاق وقتی دستمون خیس باشه یه مقدار جزیی احساس برق گرفتگی میکنیم این دلیلش چی میتونه باشه و اینکه چطور باید این مشکل رو برطرف کرد ممنون میشم راهنمایی بفرمایید؟

    ۵

    1. سلام سعید جان، همین اتفاق چند روز قبل برای یکی از مشتریان من پیش اومده بود، چند نفر اومده بودن و متوجه مشکل نشده بودند. بعد از کلی جستجو متوجه شدم که کابل کولر رو در پشت بام باز کرده اند و همون جوری لخت انداختن روی سقف ایرانیت خرپشته. و باعث شده بود کل اسکلت ساختمان برقدار بشه، البته چون اسکلت و فوندانسیون ساختمان با زمین در تماس هست باعث برقگرفتگی شدید نمی شد، پس من احتمال میدم در ساختمان شما هم در جایی یک سیم فاز با اسکلت ساختمان شما در تماس هست، شاید همون اطراف هم نباشه که به راحتی دیده بشه، پس مجبورید یک برقکار با حوصله بیارید تا همه چیز رو بررسی کنه. در ضمن اگر این مشکلی که گفتم پیش اومده باشه مصرف برقتون هم خیلی میره بالا و باید سریعتر رفعش کنید.

      ۳

  3. سلام
    کسی که دچار برقگرفتگی میشه و میفته و ما برق رو قطع کردیم ممکن هست بدنش هنوز برقدار باشه؟ چگونه باید اونو تخلیه کرد؟

    ۸

  4. سلام و احترام….
    مهندس عزیز برادر بنده باغی دارد که همسایه ایشون. از کابلی که در نیم متری عمق زمین رد شده است برق گرفته و اتصالات را درست عایق بندی نکرده و میتوان گفت سیم فاز و نول بدون روکش و با فاصله از هم در زیر خاک رها شده .آیا در زمان بارندگی و مرطوب شدن می تواند خطر برق گرفتگی وجود داشته باشد؟با سپاس

    ۸

  5. سلام خسته نباشید،،،اگه ندونسته سیمی که دارای برق هست رو،،)فقط فاز رو) با سیم چین یا هر وسیله ای ببریم،،،آیا انفجاری رخ میدهد؟؟؟

    ۹

    1. سلام، مرسی، خیر اگر روکش سیم چین شما سالم باشه و روی یک چهار پایه پلاستیکی باشید که خودتون رو برق نگیره، هیچ انفجاری رخ نمیده. انفجار زمانی رخ میده که فاز و نول رو همزمان قطع کنید.

      ۱۰

  6. سلام جناب مهندس متاسفانه من خاطره های تلخ زیادی با برق گرفتگی دارم و قبلا هم گفتم چون از سن خیلی کم خیلی با برق کار میکردم اطلاعات زیادی نداشتم و زیاد برق می‌گرفت منو
    چند بار بدون عایق مستقیم با سیم فاز تماس داشتم و به شدت لرزیدم
    اینا به کنار یکبار در حال کار کردن با یک پریز سالن که بعداً متوجه شدم اون پریز از سرخط روشنایی ها گرفته شده و من فقط پریز هارو قطع کرده بودم و اون پریز برق داشته . زیر پام هم کامل با چوب عایق بود و به سیم فاز دست میزدم چیزی حس نمی‌کردم اما متاسفانه اومدم و فاز و نول رو با هم لمس کردم و نیمه بالای بدنم به شدت لرزید چند متر پرتم کرد جوری که حس کردم تلپورت شدم (اینقدر سریع بود) اون موقع ۱۰ سالم بود برای هر کسی که تم این کار بود تعریف میکردم می‌گفت معجزه بوده نگرفته.
    این اتفاق باعث شد چند سال کلا از برق فاصله بگیرم و الان بعد از ۴ سال دوباره رفتم سراغش
    به نظر شما دلیلش چی می‌تونست باشه ؟
    خداروشکر الان اطلاعاتم خیلی بیشتر شده و همچین اتفاقی نمیوفته

    ۱۴

    1. سلام، نمی دونم دقیقاً سوالتون رو درست متوجه شدم یا نه. دلیل اینکه اون موقع به فاز دست زدین و برق شما رو نگرفت این بوده که روی سطح چوبی و عایق بودین و مسیر حرکت الکترون ها بسته بوده. ولی زمانی که با دست دیگه به نول تماس پیدا کردین، حالا مسیر حرکت الکترون ها باز شده و دچار برقگرفتگی شدین، یعنی فاز از یک دست وارد و از دست دیگه به سمت نول تخلیه شده.

      ۱۷

      1. سلام مجدد جناب مهندس تازه این جواب رو دیدم شرمنده واقعا اینقدر کامنت می‌زارم خستتون کردم
        سوال من این نبود . منظورم این بود که فکر میکردم لمس فاز و نول همزمان مرگ به همراه داره اما خداروشکر هیچ اتفاقی نیفتاد دلیل این اتفاق چی می‌توانسته باشه ؟
        مثلاً سریع پرت کرده جریان زیادی نتوانسته عبور کنه یا …
        و یک سوال دیگه اینکه شنیدم آمپر باعث برگرفتگی میشه نه ولتاژ آیا این درسته ؟
        اگر درسته مثلا اگر یک برق ۳۰ ولت از بدن بیشتر از ۳۰ میلی آمپر از بدن عبور کنه باعث برگرفتگی میشه ؟

        ۱۰

        1. سلام، خواهش میکنم.
          ۱- چرا لمس همزمان فاز و نول با ۲ دست مختلف هم باعث برقگرفتگی میشه. ولی اگر همزمان فاز و نول رو با یک دست لمس کنید بیشتر باعث سوختگی میشه نه برقگرفتگی.
          بله احتمالش هست که سریع پرت کرده و جریان زیادی عبور نکرده
          ۲- بله درسته، عبور جریان یا به قول شما آمپر باعث برقگرفتگی میشه نه ولتاژ.
          بله درسته و باعث برقگرفتگی میشه.

          ۱۴

  7. با سلام خسته نباشید
    چجوری میتونیم جلو گیری از برق گرفتگی برق فشار قوی که رو آهن میوفته کنترل کنیم
    مثلاً ی سیم فشار قوی روی ی آهنی میفته و اون آهن ب زمین وصل آیا برق گرفتگی داره
    ممنون میشم توزیع بدین

    ۱۳

    1. سلام، مرسی، اگر شخص روی زمین باشه و دستش به اون آهن تماس داشته باشه در اینصورت قطعا دچار برقگرفتگی میشه. ولی اگر فاصله داشته باشه، اگر با هر دو پا تصمیم بگیره روی زمین راه بره و از آهن فاصله بگیره. به خاطر پدیده ولتاژ گام، باز هم دچار برقگرفتگی میشه. در اینجا بهترین کار اینه که با یک پا، بصورت لی لی کنان از منطقه دور بشه.
      مثلاً در جاده هستید و یک کابل فشار قوی می افته روی ماشین شما، در اینصورت اگر با دو پا قصد داشته باشید از ماشین پیاده بشید، به احتمال زیاد دچار برقگرفتگی میشید، ولی اگر با یک پا، بصورت لی لی کردن از ماشین دور بشید مشکلی پیش نمیاد.

      ۲۰

      1. من یک اتاقک آهنی درست کردم ولی زیر برق فشار قوی هستش ولی چهارتا پایه های اصلیش داخل زمین هستن آیا اگر کابل فشار قوی بیوفته روی این آهن ها زمین فشار برق را خواهد گرفت یا نه همون‌جوری برق گرفتگی دارد
        چون یک بار سیمی که برای لامپ ها کشیده شده اتصال کرد وب آهن برخورد کرده بود و زمین برق میکشید و دست ب آهن می‌زدی داق بود ولی برق نمیگرفت خواستم بدونم آیا فشار قوی هم همینطوری یا نه فرق دارد

        ۱۲

        1. اگر شخصی داخل اون اتافک باشه مشکلی پیش نمیاد، ولی اگر یک پاش روی زمین باشه و پای دیگش داخل اتاقک بشه، دچار برقگرفتگی میشه.

          ۱۱

  8. سلام خسته نباشید.ببخشید من پسرم امشب یه شی فلزی رو داخل پریز برق اتاق فرو کردن.بعد یه جرقه بزرگ زد و برق اتاق رفت.فیوز رو وصل کردم.اما بازم برق اتاق نیومد.باید چیکار کنم؟

    ۱۲

    1. سلام، این مورد باید توسط یک برقکار از نزدیک بررسی بشه. اگر کلیدهای مینیاتوری همه شون بالا باشند. احتمالش زیاده که سیم ها در جایی سوخته یا ذوب شده باشند.

      ۱۲

  9. سلام.من تو یه کلیپی دیدم یه میمون از سیم برق تو هوا تاب میخورد که یه دفعه خشک شد این جریانش چیه ممنون از اطلاعات مفیدتون

    ۱۳

    1. سلام. خدایش بیامرزد. ولی اگر عقل داشت و می دونست که نباید همزمان ۲ تا سیم رو لمس کنه، مشکلی واسش پیش نمی اومد.
      شاید دمش یا پاهاش به یک سیم متصل شده و دستش هم به یک سیم دیگر، در اینصورت برقگرفتگی ایجاد میشه.

      ۱۴

  10. سلام،درصورتیکه یک رشته سیم برق به سیم خار دار وصل کنیم که فقط دزد را بترساند
    قبلش محافظ جان نصب کنیم کارایی دارد
    چه اتفاقی می‌افتد ؟ سپاس

    ۱۵

    1. سلام دوست من، این کار خلاف قانون هست (البته اگر قانونی وجود داشته باشه) چون قانون میگه هر کس می تواند تا اندازه ای از مال و دارایی خود محافظت کند که باعث آسیب به انسان دیگری نشود. حالا یک درصد فرض کنید که اون محافظ جان عمل نکنه، در اینصورت ۲ تا خانواده بدبخت میشن. که با این محافظ جان های قلابی بعید هم نیست که این اتفاق بیفته.

      ۱۴

    1. سلام، بیشتر سشوارهای امروزی سیم ارت دارند. خرید وسایل ارت دار مثل خرید بیمه آتش سوزی برای خونه می مونه، شاید ۳۰ سال هزینه بیمه بدی و در این مدت اصلاً به دردت نخوره، ولی بعد از ۳۰ سال زبانم لال اگر اتفاقی افتاد بیمه جوابگوی خسارت هست.

      ۱۱

      1. یک سری دستگاه های برقی مثل سشوار عایق بندی دوبل دارند و نیازی به هادی حفاظتی وجود ندارد. نماد دو مربع تو در تو روی این وسایل به همین مطلب اشاره دارد. وسایلی مثل شارژر موبایل و دریل و …

        ۱۴

  11. بسیار موارد خوب وآموزنده ای به اشتراک میزارید.من فیوز برق سه فاز از کنتور رو قطع کردم ولی وقتی کفش پام بود برق نمی گرفت اما با اتصال یک قسمت از بدنم به زمین برق می‌گرفت چرا؟ممنون

    ۱۳

  12. سلام مادر من یک ماه پیش وقتی از حموم در میومد جلوی در حموم بخاری برقی بود و سیم رد شده بود از روی اون رد شد و موهاشو خشک کردو حوله به سرش پیچید متاسفانه منو بقیه خانواده پدرم و برادم از اتاق اومدیم برون و بعد از چند ثانیه مادرم دچار برق گرفتگی شدو سرش به دیوار اتاق خوردو خشک شد و ما نتونستبم کاری بکنیم براش فوت کردن …بعد از بررسی فهمیدیم نه دستشو به برق زده بوده نه حتی رد شدنی پاش خورده بود کاملا فاصله داشت با برق اما دچار برق گرفتگی شد علتش چی میتونه باشه؟؟؟ چطور میشه آخه

    ۱۲

    1. سلام مبینا جان، بسیار متاسف شدم از این خبر. خدا به شما و خانواده صبر بده.
      احتمال داره با یکسری وسایل برقی مثل سشوار یا اتوی موی این برقگرفتگی صورت گرفته باشه. چون وقتی بدن خیس هست مقاومت بدن خیلی میاد پایین و کوچکترین جریانی میتونه باعث برقگرفتگی های شدید بشه. در کل حتماً بگین یک برقکار ماهر بیاد و از نزدیک بررسی کنه، خدای ناکرده اون حادثه برای کس دیگری اتفاق نیفته.

      ۱۴

  13. سلام، اول از همه بهتون خسته نباشید میگم و ازتون ممنونم که جواب سوال بچه ها رو دقیق میدید و استفاده میکنیم. هم فال هم تماشا.
    سوالم این بود ایا کابل فشار قوی که یه رشته فاز فقط هستش یعنی یدونه فاز،برقشم برای تابلو صنعتی باشه ،ویاقوی تر،ایا درسته که اگه بدن باهاش برخورد کنه برق نمیگیره.البته خیس نباشه،کفش باشه،نکات دبگه ام باشه،ایا انبر یا اچار باهاش برخورد کنه شخص برق نمیگیره؟؟

    ۱۰

    1. شهرزاد عزیز سلام، متشکر از شما. اون کابل فشار قوی که فرمودین، نمی دونم منظورتون چند ولت بوده،ولی در کل یک برق ۲۰ کیلو ولت که تازه فشار متوسط حساب میشه، حتی می تونه از فاصله چند ده سانتی حتی بدون تماس هم باعث برقگرفتگی بشه. این سیم بان هایی که می بینید روی تیرها به کابل های فشار قوی (به قول شما یک رشته فاز) دست می زنند و دچار برقگرفتگی نمیشن به این خاطر هست که کلاً از زمین جدا هستند و با چیزی جز اون کابل در تماس نیستند.

      ۱۳

      1. سلام
        من سه بار ولی خیلی کم برق گرفتم و خیلی زود دستم را برداشت و ایا این درست است که برق گرفتگی باعث ناباروری می شود و من دخترمi

        ۱۱

  14. با سلام
    چطور میشه که توی یک ساختمونی که ارت نداره، در دو واحد کنار هم که هر دو از یک فاز تغذیه میشوند در یکی از واحدها اکثر وسایل برقدار هستند و برق القایی دارند ولی تو واحد بغل اصلا مشکلی وجود نداره.
    بعضیها میگن اگه جای فاز و نول رو جابجا کنید حل میشه آیا این درسته.

    ۱۰

    1. سلام، احتمالش هست که در زمان اتصال کابل اصلی به کنتور جای فاز و نول رو جابجا وصل کرده باشند. پس اون رو جابجا کنید و اگر درست نشد، یک میله ارت در کنار کنتور در زمین بکوبید و حداقل برای آشپرخانه این واحدها ارت رو راه اندازی کنید.چون این برق القایی از وسایل برقی داخل آشپزخانه ایجاد میشه.

      ۱۰

  15. سلام. وقت بخیر.
    اگه خونه ای قدیمی باشه و داخل خونه چاه ارت گذاشته نشده باشه چه راهی وجود داره تا بشه برای خونه سیم کشی ارت رو انجام داد؟؟

    ۱۲

    1. سلام، این کار عملی هست ولی کمی حوصله و هزینه می خواد، اگر ساختمان ویلایی هست و تنها یک کنتور برق دارن کافیه یک میله ارت در کنار کنتور در زمین بکوبید، و این میشه چاه ارت شما، بعدش تمام سیم های داخل منزل رو بیرون بکشید و یک رشته سیم ارت به همشون اضافه کنید.
      ولی اگر ساختمان چند واحدی باشه و تعداد واحدها زیاد باشه، احتمالاً یک میله ارت به تنهایی کافی نباشه و لازمه چند تا میله کوبیده بشه. که توضیح کامل این مورد رو در کتاب آموزش جامع برق ساختمان و سیستم های اعلام حریق آموزش دادیم.

      ۱۵

      1. سلام‌.
        ممنون از توضیحتون‌. مشخصات این میله باید چی باشه و چقدر توی زمین فرو بره؟ اینکه فاصله حتما باید ۲ متر باشه و کمتر یا بیشتر نمیشه؟؟ قطر سیم ارتی که قرار هست به میله وصل بشه باید چقدر باشه؟

        ۱۴

        1. سلام، خواهش میکنم، اطلاعات دقیق تر داخل کتاب هست. ولی خیلی خلاصه، یک میله فولادی هست با روکش مس که قطر لوله حداقل ۱۶ میلی متر هست و طول اون حداقل ۲ متر هستش (البته در بازار ۲ متری پیدا نمی کنید و مجبورید از ۳ متری استفاده کنید). قطر سیم ارتی که به میله متصل میشه هم حداقل ۱۶ میلی متر هستش.

          ۱۲

  16. سلام وقتتون بخیر. من شنیدم که اگر با پشت دست به سیمی که برق در آن جریان دارد دست بزنیم دست رو به عقب میزنه و آنچنان دچار برق گرفتی نمیشی . این درسته یا خیر

    ۱۰

    1. سلام، مرسی. زمانی که شخص دچار برقگرفتگی میشه، انگشت ها و دست در همون سمتی که تا میشن، منقبض میشن و این باعث میشه از سیم برق دور بشن، پس اگر با پشت دست به سیم ها دست بزنیم، دچار برقگرفتگی (شاید هم شدید) بشیم ولی چون دست به سمت جلو تا میشه، باعث میشه که ناخودآگاه از سیم برق دور بشیم و اتصال ما باهاش قطع بشه.

      ۱۱

  17. با سلام بنده یه سوال برام پیش اومده خواستم ازتون کمک بگیرم

    گفته شده اگر یک انسان با دو دست خودش به یک کابل برق آویزون باشه (بدون تماس با جای دیگ) دچار برق گرفتگی نمیشه. سوال اینجاست که وقتی این فرد با دو دست با کابل متصل میشه چه اتفاقی میوفته که دچار برقگرفتگی نمیشه؟ ینی جریان از یک دست وارد نمیشه و از دست دیگه خارج!

    ۱۴

    1. سلام آقا محمد، اگر بدن انسان به هیچ جای دیگری تماس نداشته باشه، حتی اگر یک دستش هم به کابل برخورد کنه هیچ مشکلی ایجاد نمیشه، حالا اگر هر دو دستش هم برخورد کنه باز هم مشکلی ایجاد نمیشه.

      ۱۷

  18. باسلام وخسته نباشید..ایاهنگام جریان برق درسیم میتوانیم بدون قطع کردن برق امابادستکش سیم دیگری رابهش وصل کنیم یاخیر؟

    ۱۰

    1. سلام، مرسی، بله اگر زیر پای شما عایق باشه و بدن شما به دیوارها تماس نداشته باشه میشه، ولی در کل کار خطرناکی هست.

      ۱۳

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853