0
0

برق گرفتگی و روش های جلوگیری از آن

11230 بازدید

وزارت بهداشت می گوید سالیانه در ایران در حدود ۷۰۰ نفر بر اثر برق گرفتگی می‌میرند. تازه این فقط آمار کشته‌هاست و تعداد سوختگی‌ها و آسیب دیده‌ها بماند.
آمارها نشان می دهد هرچه ما در صنعت خودرو سازی پیشرفت می کنیم، تعداد مرگ و میر ناشی از تصادفات کمتر می شود، ولی در برق اینگونه نیست و هر چه صنعت برق گسترش بیشتری می یابد، تعداد مرگ و میر ناشی از آن هم بیشتر می شود. به همین خاطر است که استانداردها و مقررات برق روز به روز سخت گیرانه تر عمل می کنند.

شاید این جملات را زیاد شنیده باشید که، فلانی را برق گرفت و پرت کرد، یا فلانی را برق گرفته بود و بجای اینکه او را پرت کند به بدنش چسبیده بود و او را رها نمی‌کرد، یا تازه عروس بیچاره که برای اولین بار می خواست از ماشین لباسشویی جدیدش استفاده کند دچار برقگرفتگی شد و مُرد.
یا برعکس، شخصی هست که به سیم فاز دست می زند و اصلاً دچار برقگرفتگی نمی شود. بیایید این موارد را بررسی کنیم و ببینیم که اصلاً چه اتفاقی می افتد که یک انسان دچار برقگرفتگی می شود. بر یک برقکار یا مهندس برق یا هر فرد عادی واجب است که از این مسئله آگاه باشد تا بتواند قبل از ایجاد خطر آن را تشخیص داده و مانع از آن شود.

اگر بخواهیم انواع برقگرفتگی را ذکر کنیم به شرح زیر است:

  • اتصال مستقیم قسمتی از بدن یک فرد با سیم دارای جریان برق (فاز)
  • اتصال سیم فاز با بدنه دستگاه های برقی که معمولاً این اتصال از داخل دستگاه اتفاق می افتد و قابل رویت نیست.
  • قرار گرفتن بدن یا دست های یک فرد در میان دو سیم دارای اختلاف ولتاژ، مثلاً اگر یک دست فرد با سیم نول و دست دیگر با سیم فاز برخورد کند- یا اینکه یکی از دست‌ها با فاز R و دست دیگر با فاز S تماس پیدا کند (در برق ۳ فاز).

در کل شما باید این را بدانید که بدن یک انسان رسانا است و می تواند به مثابه یک سیم برق عمل کند یعنی جریان برق می تواند همانطور که از سیم ها عبور می کند از بدن ما هم عبور کند.

از آنجایی که بدن انسان هادی و رسانا در مقابل جریان برق است اگر بدن انسان با سیم برق اتصال پیدا کند در این صورت الکترون ها از داخل آن سیم حرکت کرده و سعی می کنند که از طریق بدن فرد، خود را به زمین برسانند و در اثر این عبور الکترون ها از بدن، ماهیچه ها منقبض شده، سیستم عصبی از کار می‌افتد و تنفس شخص بند خواهد آمد.

کره زمین حالت خنثی دارد یا میتوان گفت که ولتاژ آن صفر است. و چون یک انسان با پاهایش روی زمین قرار می گیرد و با زمین در تماس است پس ولتاژ بدن ما هم تقریباً صفر است. حالا اگر قسمت های بالایی بدن با یک سیم یا هر جسم رسانایی که دارای ولتاژ است تماس پیدا کند، الکترون ها از آن سیم وارد بدن ما می شوند و از بدن ما عبور می کنند و از مسیر بدن خود را به زمین می رسانند. و همین عبور الکترون ها از بدن، عامل برقگرفتگی است.

شاید شنیده باشید که شخصی در اثر تماس با یک وسیله برقی مثل بدنه یخچال یا ماشین لباسشویی، دچار برقگرفتگی شده است. حالا به هر نحوی سیم فاز با بدنه فلزی یخچال تماس پیدا کرده است، که معمولاً این اتفاق از داخل خود دستگاه صورت می گیرد و برای شخص قابل رویت نیست. آنگاه زمانی که دست شخص به بدنه فلزی یخچال برخورد کرده است، الکترون ها از مسیر دست ها وارد بدن شخص شده و از بدن او عبور می کنند و از مسیر پاهای شخص خود را به زمین می رسانند. در این صورت برق گرفتگی حادث می شود.

برق گرفتگی بر اثر اتصال بدنه

فلفسه ارت چیست و چرا در استانداردهای برق نصب سیم ارت الزامی شده است؟

کاری که سیستم ارتینگ انجام می دهد، این است که مسیر حرکت الکترون ها تا زمین را کوتاه تر می کند، تا وقتی که بدنه دستگاهی مثل یخچال برقدار شد و کسی به بدنه یخچال دست زد، الکترون ها به جای اینکه از بدن شخص عبور کنند از طریق سیم ارت در داخل زمین تخلیه شوند و وارد بدن فرد نشوند. پس اگر در تصویر بالا سیم ارت وجود داشت آن جریان الکتریکی از طریق سیم ارت به زمین منتقل میشد و شخص دچار برقگرفتگی نمیشد.

 

برق گرفتگی بر اثر به هم ریختن کار منظم قلب، متوقف کردن دستگاه تنفسی، سوختگی بدن، آسیب جدی به مغز و سیستم عصبی، می تواند باعث مرگ انسان شود.

نقره، مس و طلا فلزاتی هستند که کمترین مقاومت را دارند یعنی الکترون ها به راحتی از داخل آنها عبور می کنند ولی بدن یک انسان دارای مقاومتی بین ۱۳۰۰ تا ۳۰۰۰ اهم است و جریان برق به همان راحتی که از طلا و نقره عبور می کند نمی تواند از بدن یک انسان عبور کند. گفته می شود که جریانی در حد ۵۰ میل آمپر می‌تواند برای یک انسان کشنده باشد. پس حالا اگر ما این ۵۰ میلی آمپر (۰.۰۵ آمپر) را در ۱۳۰۰ ضرب کنیم به عدد ۶۵ ولت می رسیم. یعنی حداقل ولتاژ خطرناک برای انسان ۶۵ ولت است. یعنی اگر می دانید ولتاژ یک سیم بیشتر از این مقدار است نباید به آن دست بزنید. به همین خاطر است که کلید محافظ جان را با ۳۰ میلی آمپر نشتی تولید می کند تا قبل از اینکه یک جریان خطرناک از بدن انسان عبور کند، این کلید برق را قطع کند.

مقدار جریانی که از بدن انسان عبور می کند به ویژگی های جسمی شخص، نوع جریان، شدت جریان، مقاومت بدن، مدت زمان عبور جریان و مسیری که برق از بدن شخص طی می کند بستگی دارد. اگر بدن شخص خیس باشد به خاطر کاهش مقاومت بدن، برقگرفتگی شدیدتر و اگر بدن خشک باشد برقگرفتگی حداقل خواهد بود.

انواع برق گرفتگی

بدترین حالت های برق گرفتگی زمانی خواهد بود که دست چپ یک شخص با سیم یا جسم برقدار برخورد کند. در این حالت بیشترین جریان از مسیر قلب عبور خواهد کرد. یا اینکه سیم برق با سر شخص برخورد کند که در این صورت هم جریان زیادی از مغز می گذرد.

مسیر عبور جریان برق از بدن حالت های دیگری هم دارد به این حالت ها نگاه کنید:

انواع برق گرفتگی

مثلاً در تصویر بالا در حالت شماره ۱۳ ، سیم برق با سر شخص برخورد کرده و چون دست شخص با دیوار در تماس بوده است، الکترون ها از مسیر سر وارد بدن شده اند و از مسیر دست ها از بدن خارج شده اند. احتمالاً در این حالت شخص دارای کفش مناسب بوده زیرا الکترون ها از مسیر پاهای او عبور نکرده اند. حالتهای دیگر را خودتان می توانید بررسی کنید.

 

واکنش بدن در مواجه با برق گرفتگی

چرا بعضی ها را برق می گیرد و پرت می کند و بعضی ها را نه؟

دانستن پاسخ این سوال برای هر برقکاری لازم و ضروری است. می دانیم که تمام مفاصل بدن در یک جهت خم می شوند. مثلاً انگشتان شما می توانند به سمت کف دست خم شوند. یا پاهای شما می توانند به سمت عقب خم شوند ولی به سمت جلو قابلیت خم شدگی ندارند. گفتیم که وقتی ماهیچه ای از بدن دچار برقگرفتگی می شود آن ماهیچه منقبض می شود (جمع می شود). زمانی که ماهیچه منقبض می شود آن مفصل را در جهتی که خم می شود، خم می کند. یعنی وقتی یک انگشت شما دچار برقگرفتگی می شود، ماهیچه آن انگشت منقبض می شود و انگشت به صورت ناخواسته به سمت کف دست خم می شود.

برق گرفتگی دست انسان

حالا اگر سیم برق در قسمت کف دست باشد، پس انگشت شما بیشتر به سمت سیم برق می رود و به آن می چسبد ولی اگر سیم برق در پشت انگشت شما باشد، انگشت شما به سمت کف دست خم می شود و از آن فاصله می گیرد. به همین خاطر است که می گویند اگر شک دارید که سیمی برقدار است یا نه و می خواهید آن را با انگشت تست کنید (که البته هیچ وقت نباید چنین ریسکی کرد) با پشت دست به آن ضربه بزنید، تا اگر دچار برقگرفتگی شدید به صورت اتوماتیک دست شما به سمت عقب برگردد و از سیم جدا شود.

 

بر یک برقکار واجب است که برای جلوگیری از برقگرفتگی این موارد را حتماً رعایت کند.

۱- روکش روی دسته سیم چین و دسته انبردست شما همیشه باید سالم باشد.

۲- هر چقدر هم که ماهر هستید هیچ وقت با برق شوخی نکنید و موارد ایمنی را جدی بگیرید.

۳- هنگام سرویس و تعمیر تابلوهای برق یا سایر وسایل برقی روی صفحات لاستیکی یا تخته های چوبی و پلاستیکی که مخصوص این کار ساخته شده اند بایستید.

کف پوش عایق

۴- از کفش کار مناسب استفاده کنید. هرچقدر کفی کفش کلفت تر باشد و جنس آن از لاستیک یا پلاستیک باشد بهتر است.

اگر خاطرتان باشد گفتیم که بعضی از برقکارها به سیم برق دست می زنند و دچار برقگرفتگی نمی شود. چه رازی وجود دارد؟

پاسخ بسیار ساده ست. آنها از کفش مناسب استفاده می کنند. زمانی که شما یک کفش عایق داشته باشید، و به سیم برق دست بزنید، الکترون ها وارد بدن شما می شوند ولی راه خروجی از بدن ندارند و به همین خاطر شما دچار برقگرفتگی نمی شوید.

 

و برای اشخاص عادی این موارد را پیشنهاد می کنیم تا دچار برق گرفتگی نشوند:

  • زمانی که دستتان خیس است به هیچ کلید یا پریز یا وسیله برقی دست نزنید.
  • در آشپزخانه همیشه دنپایی پلاستیکی به پا کنید.
  • در محیط های مرطوب مثل حمام از وسایلی مثل بخاری برقی یا سشوار یا ماشین لباسشویی استفاده نکنید.
  • هیچ وقت هیچ وقت روی سیم های برق، لباسهای خیس پهن نکنید.
  • حتماً در ساختمان تان از کلید محافظ جان استفاده کنید، قیمت یک محافظ جان معمولی در حدود ۵۰ هزار تومان است.
  • از عبور دادن سیم ها از کف منزل یا زیر فرش ها جداً خودداری کنید.
  • در قسمت بالا و پایین کلیدها و پریزهای برق (از سقف تا کف زمین) هیچ وقت میخ نکوبید. چون لوله های برق از این مسیرها عبور می کنند.
  • پریزهای جدید همگی دارای محافظ کودک هستند، تا بچه ها نتوانند اشیا فلزی را داخل سوراخ پریزها فرو کنند. بهتر است از این پریزها استفاده کنید.
  • هنگام سرویس و دستکاری کولر آبی بسیار مراقب باشید، بیشترین آمار برق گرفتگی در ایران از همین مورد بوده است. حتماً از یک برق کار ماهر کمک بگیرید.
  • اگر در ساختمان های مرتفع زندگی می کنید و سیم های تیر برق از جلوی پنجره شما رد شده است، درب پنجره را با توری های مخصوص بپوشانید تا احتمال دسترسی و نزدیک شدن به بیرون از پنجره امکانپذیر نباشد.
  • در هنگام کار با برق دستکش داشته باشید و از کفش مناسب استفاده کنید.
  • هنگام تعویض لامپ ها، یک چهار پایه پلاستیکی یا چوبی در زیر پایتان قرار دهید.
  • قبل از انجام هر کاری حتماً فیوزهای برق را قطع کنید.
  • اگر می خواهید کف آشپزخانه را بشویید، فیوز مربوط به آشپزخانه را قطع کنید.
  • کودکان علاقه زیادی به جویدن سیم های برق دارند. هیچ سیم برقی نباید در دسترس کودکان باشد، سه راهی های سیمدار را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

برق گرفتگی کودکان

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=5130
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

138 نظر در مورد برق گرفتگی و روش های جلوگیری از آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. با سلام.مهندس جان امروز پریز برق یخچال فریزر درحدیک ثانیه قطع و وصل شد درصورتی که پریزکناری که یک متر فاصله دارد برق آن قطع نشد….البته فقط برق آشپزخانه وپریزیک اتاق اینجوری شد….ممنونم راهنمایی فرمائید…..تشکر…..

    ۷

  2. سلام و وقت گرامی بخیر.
    آیا انتقال بی سیم الکتریسیته از بدن انسان در کویل تسلا« که برق کشنده را تبدیل به ولتاژ فوق بالا و آمپراژ کم می کند» و انتقال میدهد ؛چرا کشنده نیست؟⏬⏬
    آیا با دو دست گرفتن یک سیم فاز یا دو فاز متفاوت یا مشابه بدون اتصال به نول خطرناک است؟؟
    آیا هنگامی که سیم فاز را بدون هیچ نولی در دست خشکمان داریم برای قسمتهای آبدار بدن🏊🏊 مانند دهان مشکلی پیش مآید؟؟؟

    آیا هنگام در دست داشتن سیم فاز میتوانیم یک رسانا (که به جایی وصل نیست) مانند پیچگوشتی یا تیغه چاقو را در دست دیگرمان بگیریم؟؟؟؟

    ۱۱

    1. سلام. مرسی. دیدید پرنده ها روی سیم های ولتاژ بالا میشینن و هیچی شون نمیشه. به این خاطر که ولتاژ بالا باعث برقگرفتگی نمیشه بلکه عبور جریان از بدن هست که باعث برقگرفتگی میشه. شاید کویل تسلا هم به این صورت عمل میکنه.
      ۲- اگر فازها متفاوت باشن بله باز هم خطرناکه حتی اگر به نول اتصال نداشته باشید.
      ۳-اگر روی زمین ایستاده باشید، خیلی مشکلی ایجاد نمیشه. ولی اگر قسمتی از بدن شما با دیوارها یا زمین تماس داشته باشه برقگرفتگی ایجاد میشه. و ربطی هم به قسمت های آبدار بدن نداره.
      ۴- اگر هنگام در دست داشتن سیم فاز روی یک چهارپایه پلاستیکی قرار گرفته باشید در دست دیگرتان هر وسیله فلزی دیگری هم که باشه مشکلی پیش نمیاد.
      و در آخر اینکه لطفاً این چیزهایی که گفتم رو هیچ وقت روی خودتون آزمایش نکنید.

      ۵

  3. سلام‌.در ساختمان ما لوله های گاز و برق با هم اتصال پیدا کردند.به این صورت که خونه همسایه روی لوله های گازشون جرقه ایجاد کرده.از شرکت گاز و برق اومدن به این نتیجه رسیدن که گاز ما رو قطع کنن تا ما مشکل رو برطرف کنیم.برقکار که اوردیم گفت سیم ارت ساختمان اتصالی داره و ارت رو قطع کردند.حالا میخواستم ببینم این قطع کردن ارت خطری برای ما نداره.دچار برق گرفتگی نمیشیم.احتمال داره توی خود ساختمان اتصالی باشه؟

    ۲

  4. سلام استاد خونمون قدیمیه سیم و چاه ارت نداره لوله ها هم از رو پلاستیکی کشیدم چطوری برق ماشین لباسشویی رو ایمن کنم

    ۱

    1. سلام. ایمن ترین راه اینه که یک میله ارت دو متری در کنار کنتور به زمین بکوبید و از میله یک کابل مسی نمره ۲۵ به شینه ارت کنار کنتور ببرید، بعدش یک سیم ارت از ماشین لباسشویی به شینه ارت وصل کنید.
      راه حل دوم هم نصب یک محافظ جان برای آشپزخانه هست.

      ۱

    1. سلام. قرار دادن کلید ایزولاتور در پشت بام و در نزدیکی کولر و اطمینان کامل از قطع برق. قرار دادن یک شی نارسانا در زیر پا هنگام کار با برق، استفاده از تجهیزات مناسب.

      ۲

  5. سلام من اتش نشان تازه کار هستم متاسفانه در محل کار ما اموزش حرفه ای وجود نداره و باید خودمون به فکر خودمون باشیم حال سوالم این هست که در چه صورتی و در چه حالتی به هیییییچ وجه خطر برق گرفتگی برای انسان وجود نداره? من ترس از برق گرفتگی در افتادن تیرهای برق یا اتش سوزی در تابلو برق های بزرگ یا اینکه اتش سوزی در ایستگاه های برق رو دارم خیلی خیلی ممنون میشم پاسخ من رو بدید سپاس فراوان

    ۲

    1. سلام فرشاد جان. درصورتی خطر برقگرفتگی وجود نداره که برقی که وارد بدن میشه نتونه خارج بشه. یا اصلاً با لباس ها و کفش های عایق کاری کنیم که برق اصلاً وارد بدن نشه.
      در صورت افتادن تیرهای برق روی زمین ما چیزی داریم به اسم ولتاژ گام، یعنی اختلاف ولتاژی بین دو پای شخص ایجاد میشه که باعث برقگرفتگی میشه. در این حالت شخص می تونه فقط با یک پا روی زمین حرکت کنه. یعنی مثل بازی بچه ها لی لی کنه، که در این صورت خطری ایجاد نمیکنه و می تونه از نزدیکی تیر برق فرار کنه.
      در مورد آتش سوزی تابلو ها هم بایستی آتش تابلو برق با پودر مخصوص خاموش بشه، نه با آب یا کف، چون اینها رسانا هستند و باعث برقگرفتگی میشه.

      ۳

  6. سلام اگر پرنده ای روی سیم تیر برق باشد و بخواهیم از روی تیر برق بالا رفته و بگیریمش باعث برق گرفتگی می شود

    ۷

  7. یخچال ما نزدیک ظرفشویی است وگاهی دستمون زیر اب میگیریم کمی برق میگیره ولی همیشگی نیست و وسایل مثل کفگیر فلزی به دیوار نزدیک یخچال هم گاهی برق میگیره

    ۸

  8. سلام خانم من چند وقت میگه توی اشپز خونه گه گاهی برقش میگیره و چند روز پیش یک فویل داخل دستش مچاله میکرد بدون اینکه دستش به چیزی باشه گفت حالت برق کرفتگی داشته لطفا راهنمایی کنید

    ۷

    1. سلام. اگر سیستم برقکشی آشپزخانه شما ارت نداشته باشه این اتفاق خیلی می افته. این به خاطر نشتی برق روی بدنه وسایل برقی هست.

      ۲

      1. با سلام مجدد شما چه راهکاری دارید چون من شنیدم سیم ارت باید داخل زمین به عمق ۸۰ سانتیمتر باشه ولی ساختمان ما این امکان نداره برای یخچال چکار میتونم بکنم چون اطاف یخچال بیشتر برق میکیره اما خود یخچال برق نمیگیره لطفا راهنمایی کنید

        ۸

        1. سیم ارت در عمق ۸۰ سانتی متری قرار نمیگیره. بلکه در داخل تمام پریزهای شما یک رشته سیم دیگه اضافه میشه و یک میله دو متری در نزدیکی کنتور کوبیده میشه به زمین و اون سیم طبق اصول خاصی به اون میله وصل میشه. برای این مورد حتماً باید از یک برقکار ماهر کمک بگیرید.

          ۸

  9. سلام خسته نباشید

    من توی یه مستند دیده بودم که یه خودرو تصادف کرده و سیم برق از تیر برق جدا شده و روی سقفش افتاده و بدنه ی خودرو حامل جریان بوده است و گفته شد که نباید در چنین شراطی از خودرو پیاده شد زیرا زمین اطراف خودرو حامل جریان بوده و می تواند باعث برق گرفتگی شود سوال من اینه که با توجه به جنس تایر خوودرو که پلاستیک است جریان بدنهی خوردرو نباید به زمین منتقل شده و زمین اطراف خودرو حامل جریان الکتریسیته باشد زیرا پلاستیک نارسانا می باشد

    نظر شما درمورد صحت این فرضیه چیه؟

    ۵

    1. سلام. مرسی. اگر سیم تیر برق فقط بیفته روی خودرو، حرف شما درسته، ولی این امکان خیلی کمه ، چون سیم بلنده و قسمتی از اون به زمین میرسه. در این حالت اگر شخص از خودرو پیاده بشه اصطلاحاً میگن ولتاژ گام ایجاد میشه که خیلی خطرناکه. و دوم هم اینکه سیم های تیر برق با همدیگه متفاوت هستند و بعضی از اونها که ۲۰ کیلو ولت یا ۶۳ کیلو ولت هستند خیلی خطرناک هستند و بدون اتصال از فاصله یک متری هم باعث برقگرفتگی میشن.

      ۱۰

  10. سلام مهندس خسته نباشید
    من هرچی دستکش میخرم خیلی زود لایه روش از بین میره

    لطفا یه دستکش خوب برای برق کاری تک فاز معرفی کنید ممنون

    ۷

    1. سلام. برای یک برقکار یک دستکش بیشتر از ۱۰ روز عمر نمیکنه. من با دستکش های ژله ای نارنجی رنگ همیشه کار میکنم. هم کامل به دست میچسبه و کار باهاش راحته و هم اینکه رنگ نارنجیش میگن در انسان احساس شادمانی و سرور می کنه. در گوگل سرچ کنید دستکش ژله های نارنجی میاد.

      ۳

  11. باسلام بنده یک خودرو دارم که در جایی پارک هست و فعلا نمیخوام ازش استفاده کتم اما متاسفانه مورد تهاجم موشها قرار گرفته و سیم کشی کامل از بین رفت حالا هم دارم جمع میکنم اما اینها واقعا نمی‌دارن از هر ماده سمی هم استفاده کردم و از شرکتها هم استفاده کردم بی فایده اس مخلص کلام اینکه میخوام بپرسم چطور میشه کل بدنه خودرو رو مثل وقتی که بدنه یخچال برق دار میشه برق دار کرد اگر این راهنمایی رو بکنید ممنون میشم.

    ۵

    1. سلام. برقکاردار کردن بدنه خودرو تاثیری روی موش ها نداره، سیم های روی تیر برق هم برقدار هستند ولی همونطور که میبینید پرنده ها روی اون میشینن و اتفاقی واسشون نمی افته. از دستگاه های دورکننده موش استفاده کنید، شنیدم خوب جواب میدن.

      ۲

      1. مهندس جان فکرکردید آزمایش نکردم دونوع گرفتم جواب نداد اینا موش نیستند بلای آسمانی هستند کلافه ام کردن ولی جناب مهندس جهت اطلاع خودم میپرسم من فکر میکردم پرنده ها به این علت دچار برق گرفتگی نمیشن چون هر دو نا پای اونها روی یک سیم یا فاز یا نول هست و اگر روی دوسیم قرار بگیرند قطعا دچار برق گرفتگی میشن و بدن اونها میشه هادی بین فاز و نول درسته??

        ۹

      2. ضمنا جناب مرادی عزیز حقیر منظورم این بود مثلا اگر وسیله ای مثل یخچال بنا به هر علتی بدنه اش برق دار میشه و این برق دار شدن موجب برق گرفتگی کسی میشه که به بدنه یخچال دست بزنه پس در نتیجه شاید بشه بدنه خودرو هم به همین شکل برق دار کرد و جانور داخلش نره حالا برق ۲۲۰ نه که موجب مرگش بشه برق ۱۲ که فقط دور بشه.

        ۱۱

        1. سلام. به این خاطر که جثه انسان بزرگ هست و وقتی به یخچال دست میزنه، همزمان با پاهای خودش به زمین متصله. ولی موش جثه کوچیکی داره و برای اینکه داخل ماشین بشه اول باید از لاستیک ماشین که نارسانا هست بالا بره، پس مثل پرنده ها پاهاش از زمین کنده میشه.
          مگر اینکه شما بیایید لاستیک های ماشین رو باز کنید بطوری که رینگ های لاستیک مستقیم با زمین در ارتباط باشه. تا وقتی موش دستش رو به سمت رینگ میره، همزمان پاهاش با زمین برخورد کنه.
          ولی در کل این رو بدونید که این کار خیلی خطرناکه و اگر خدای ناکرده خودتون یا کسی یادش بره و به ماشین دست بزنه، دچار برقگرفتگی میشه.

          ۲۴

        2. دوست گرامی، بهترین راه حل برای شما آوردن ۲ تا گربه ( نر و ماده ) هست. این گربه ها از برق سه فاز ۴۰۰ آمپر هم تاثیر بیشتری برای موشهای شما دارند.

          ۳

  12. سلام وقت بخیرچن وقت پیش بخاطر محافظ هایی ک توی پریز های جدید برای جلوگیری از ورود اشیا توسط کودکان هست دوشاخه یخچال وارد پریز نمیشد بعد ک پریز باز کردم متوجه شدم دهنه ورود فاز و نول بخاطر نو بودن خونه تنگ بود با نوک پیچ گوشتی دوسو سعی کردم بازشون کنم و اینکارو کردم تا اینکه برادر کوچکم کنجکاوی کردو با همون دوسو بعد من افتاد ب جانش و یهو جرقه بدی زد و سیم ورودی ب نول و فاز سیاه شد مثه جوش دادن با سیم جوش و پیچ کوشتی هم بدنش کمی سیاه شد اما داداشمو برق نگرفتش پیچ گوشتی عایق بود فقط جرقه ی بدی زد اونم ترسید ایا این بخاطر اتصال فاز و نول بهم توسط اون دوسو بوده یا بخاطر ضربه زدن با نوک دوسو به ورودی مسی فاز؟ دلیلش برام تعجب داشت ک من با همون پیچ گوشتی دوسو کلی با نول و فاز وررفتم و دهنه هاشو کمی باز کردم که دوشاخه راحت بره داخل ورودی ها اما جرقه نزد ولی برای برادرم زد میشه راهنمایی کنید این اسمش اتصال کوتاه است

    ۲

    1. سلام. مرسی. قطعاً بخاطر اتصال مستقیم فاز به نول بوده. و برادرتون پیچ گوشتی رو چرخونده و باعث شده اون دو تا کنتاکت به همدیگه برسن.
      بله به این میگن اتصال کوتاه.

      ۱۰

  13. سلام و خسته نباشید. برق گرفتگی در حد کمتر از نیم ثانیه خطر داره آیا؟ تست کردن سیم فاز با پشت دست اگه بصورت خیلی سریع انجام بشه مشکلی داره؟ آسیبی به آدم میرسونه؟؟؟ میدونم که در کل نباید این کار رو انجام داد ولی برای مواقع ضروری میخواستم بدونم.ممنون میشم اگه این سوالم رو کامل توضیح بدید

    ۲

    1. سلام. مرسی. به شدت برقگرفتگی و جریانی که عبور میکنه بستگی داره، نیم ثانیه برای ما زمان کوتاهی هست، برای برق و الکترون ها زمان مطرح نیست. در همون زمان کوتاه هم امکان ایست قلبی یا سکته مغزی وجود داره.

      ۶

  14. سلام مهندس وقت بخیر.
    تهویه سرویی سوخته و وقتی می خواستم تهویه جدید نصب کنم متوجه شدم فاز و نول هر دو روشن هستند حتی موقعی که کلید قطع می باشد.و حتی لامپی که در سرویس است نیز فاز و نول برق دار است.و فازمتر روشن می شود.ممنون میشم راهنمایی کنید.

    ۹

    1. سلام.مرسی. روشن شدن فازمتر دلیل بر فاز دار بودن یک سیم نیست. فازمتر تا ۵ ولت هم روشن میشه. و به این خاطر الان داره روی سیم های شما روشن میشه که القای فاز روی سیم نول صورت میگیره. و اون القا خطرناک نیست و باعث برقگرفتگی نمیشه.

      ۲

  15. سلام.دوتا سوال داشتم.
    ۱_بدنه لپتاپ بعضی وقت ها برق داره آیا خطرناکه؟کلا برق لپتاپ خطرناکه؟
    ۲_وقتی لپتاپ به برق هست با یک دستمال مرطوب(یا خیس )میشه روی کلید و صفحه ش پاک کرد؟

    ۷

    1. سلام.۱-خیر خطر ناک نیست. چون اون برق حدوداً ۱۴ ولته. اگر سیستم برق خونه شما ارت داشته باشه اون مشکل حل میشه.
      ۲-بهتره که وقتی لپ تاپ رو تمیز میکنید، دستگاه خاموش باشه، چون به دستگاه آسیب میرسه.

      ۹

  16. سلام. یه سوال من دستم خشک بود اومدم سیمه سشوار از برق بکشم دچار برق گرفتگی شدم. خواستم دلیلشو بپرسم درصورتی که دوشاخ و سیم عایقشون سالم بود .خواستم بدونم دلیله برق گرفتگیم ازچی بوده؟

    ۸

    1. سلام کاظم جان. ما هنوز به جمله”دوشاخ و سیم عایقشون سالم بود” شک داریم، یکبار دیگه دوشاخ رو بررسی کنید که جاییش ترک نخورده باشه.

      ۹

  17. سلام .در رابطه با برقگرفتگی .سوال داشتم .
    من وقتی روی بدنه یخچال فازمتر میزارم لامپ فاز متر روشن میشه (روشن شدن لامپ فازمتر ب این معناست ک اون وسیله ،داری فاز هست ،یعنی بدنه یخچال سیم فاز بهش تماس داره )..
    ولی وقتی ک دستم رو میزارم برق نمیگیره .حتی پاهام هم ب زمین مستقیم تماس داره …چرا ؟؟؟؟؟؟

    ۲

    1. سلام. فاز متر حتی با ولتاژ ۵ ولت هم روشن میشه، پس فازمتر وسیله مناسبی برای تشخیص برقدار بودن بدنه وسایل برقی نیست. میتونید با ولت متر ولتاژ بدنه یخچال رو پیدا کنید. ولی اون ولتاژ هر چقدر هم که باشه چون مقدارش کمه به شما آسیبی نمی رسونه.

      ۵

  18. با سلام. ممنون از مطلبی که گذاشتید. اگر سیم برقی از بالای سر رد شود و شخصی به سیم اویزان شود در صورتی که در هوا معلق باشد و پاهایش با زمین در تماس نباشد، ایا دچار برق گرفتگی میشود یا اینکه مثل پرنده ها که روی سیم میشینند دچار برق گرفتگی نمیشوند؟ ایا بین اویزان بودن با یک دست یا دو دست تفاوتی وجود دارد؟
    با تشکر

    ۲

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853