تمام سفارشاتی که از امروز در سایت آموزش برق ثبت میکنید، روز 6 فروردین تحویل اداره پست خواهد شد. فروشگاه سایت
تمام سفارشاتی که از امروز در سایت آموزش برق ثبت میکنید، روز 6 فروردین تحویل اداره پست خواهد شد. فروشگاه سایت
0
0

ولتاژ و جریان در برق

28637 بازدید

تعریف ولتاژ و جریان در برق :

 

ولتاژ چیست ؟

ولتاژ در واقع یک نیرو یا انرژی الکتریکی است که سبب ایجاد جریان الکتریکی در سیم (یا مدار) می شود. واحد اندازه گیری آن ولت است و در مدارات الکتریکی با ( V ) نشان داده می شود. به زبان خودمانی تر سرعت حرکت الکتریسیته یا فشار وارده جهت حرکت الکترون ها.

جریان برق

برای روشن شدن یک وسیله برقی می بایست آن وسیله را بین دو نقطه وصل کنیم، که آن دو نقطه دارای اختلاف پتانسیل الکتریکی باشند. مثلاً یک لامپ کوچک را بین قطب های یک باطری که با هم اختلاف پتانسیل ۱/۵ ولت دارند وصل می کنیم و لامپ روشن می شود.

ما در برق ساختمان همیشه با ولتاژ ۲۲۰ ولت سرو کار داریم. بجز برق آسانسور ، که سه فاز بوده و برقکار ساختمان زیاد با آن سروکار نداشته و نصب آن وظیفه نصاب آسانسور است. (گاهی در موتور خانه ها و چیلرها هم با برق سه فاز سرو کار داریم ).

ولتاژ برق در کشورهای مختلف متفاوت است. مثلاً ولتاژ برق در قاره آسیا، اروپا، آفریقا و استرالیا ۲۲۰ ولت ۵۰ هرتز می باشد. (بجز کشور عربستان صعودی، ژاپن و فیلیپین). بسیار پیش آمده، کسانی که به خانه خدا سفر می کنند و از آنجا وسایل برقی خرید می کنند و با خود می آورند، چون نمی دانند که وسایل برقی کشور عربستان با ولتاژی متفاوت از برق کشور ما کار می کند، آن وسیله برقی را در ایران مستقیم به پریز برق وصل می کنند، متاسفانه دستگاه را سوزانده و شروع به گفتن بدوبیراه به سازنده دستگاه می کنند.

ولتاژ برق در کشورهای شمال آمریکا و قسمت هایی از جنوب این قاره، عربستان، ژاپن، فیلیپین، ۱۱۰ ولت ۶۰ هرتز می باشد.

در نقشه زیر می توانید اختلاف ولتاژ برق در کشورهای مختلف را مشاهده کنید.

ولتاژ برق در کشورهای دنیا

ولتاژ برق در کشورهای دنیا

 

جریان چیست ؟

جریان یعنی حرکت الکترون ها در یک مسیر مشخص مثلاً در یک سیم. که این الکترون ها از آخرین لایه ظرفیت اتم خود جدا شده اند و در یک مسیر در حال حرکت هستند. به زبان خودمانی تر مقدار انرژی که نیروی الکتریسیته با خود حمل میکند. واحد جریان برق آمپر است.

 

آمپر برق

 

ما باید در برق ساختمان به جریانی که یک مسیر ( سرخط ) مصرف می کند دقت داشته باشیم و به تناسب آن، از سیم و فیوز مناسب استفاده کنیم. مقررات برق ساختمان برای سرخط های

  • روشنایی ۱۰ آمپر
  • پریزها ۱۶  آمپر
  • کولر آبی ۱۶ آمپر
  • کولر گازی حدوداً ۲۰ آمپر و بالاتر
  • فیوز اصلی در جعبه فیوز را هم ۲۵ آمپر در نظر گرفته است.

 

بد نیست این را هم در مورد ولتاژ و جریان بدانیم که:

ولتاژ دادنی و جریان گرفتی است

یعنی اگر ما یک وسیله برقی داشته باشیم که با ولتاژ ۱۱۰ ولت کار می کند و ما به اشتباه آن را به ولتاژ ۲۲۰ ولت وصل کنیم. مطمئنن آن وسیله آسیب می بیند. ولی در مورد جریان این طور نیست. یعنی اگر ما یک وسیله داشته باشیم که ۲ آمپر جریان مصرف می کند، در صورتی که آن را به یک منبع تغذیه ۳ آمپر وصل کنیم، آن دستگاه فقط به اندازه آن ۲ آمپری که نیاز دارد از منبع تغذیه برمی دارد و آسیبی به مدار آن وارد نمی شود.

 

توان چیست؟

مقدار انرژی که دستگاه در مدت زمان خاصی مصرف می کند و واحد آن وات است.

 

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=1006
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

449 نظر در مورد ولتاژ و جریان در برق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام آقای مهندس ضمن تشکر برای روشن کردن ۲ الی ۳ ساعت یک عدد کولر ابی ۵۰۰۰ ویکعدد تلویزیون ال ای دی ۵۰ اینچ و یک عدد یخچال فریزر ۱۲فوت چه مدل یو پی اس میتوان استفاده کرد یا راهکار دیگری لطفا راهنمایی کنید

    ۴

  2. سلام. محفظه ی هندزفری رو که جریان ۵ولت و ۶۰۰میلی آمپر روش نوشته شده بود رو با ۵ولت و ۲آمپر شارژ کردم و الان خراب شده و شارژ نمیشه (هر جریانی شارژر میکنم سوت با صدای خیلی ضعیف میکشه ) میخوستم بدونم چه مشکلی براش پیش اومده و چطوری تعمیر میشه؟

    ۷

  3. آیا یک خونه جمع مصرف توان آن چقدر است؟.
    مثلا اگر با یک سلول خوشیدی ۱۲ ولت ۴.۵ آمپر یک باتری ۱۲ ولت ۲۵ آمپر رو شارژ کنم و با اینتور تبدیل به ۲۲۰ ولت ۲۵ آمپر AC کنم کل برق خاته تعمین خواهد شد و یا این که تعداد باتری هارا افزاش دهم تا آمپر بیشتری داشته باشد و وات بیشتری بدست بیاید و برق خانه تعمین شود؟

    ۱

    1. سلام. این بستگی به وسایل برقی داره که در اون خونه استفاده میشه. ولی در حالت معمولی اگر کولر گازی نداشته باشید حدوداً ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ وات توان مصرفی یک خونه هست. و اون باتری که شما فرمودین اگر کامل پر هم که شده باشه نیم ساعت رو هم برای مصرف اون خونه جواب نمیده.
      مگر اینکه فقط برای روشنایی استفاده کنید و وسایلی مثل یخچال، کولر آبی تلویزیون و … رو خاموش کنید. که در اینصورت دو سه ساعت جواب میده.

      ۹

  4. سلام .خدا قوت یک موتور برق کوچک دارم که ۶۰۰وات است می خواهم یک فیوز در مسیر خروجی برق موتور کار بگذارم راهنمایی بفرمایید که این فیوز باید چند امپر باشد.سپاسگزارم

    ۹

    1. سلام. مرسی. اگر در لحظه استارت اولیه بار زیادی روی این موتور نباشه فیوز ۵ یا ۶ آمپر نوع C هم جوابگوی این موتور هستش. در غیر اینصورت یک فیوز ۱۰ آمپر نصب کنید.

      ۱

  5. سلام مهندس خسته نباشید. من یک کامپیوتر با منبع تغذیع ۷۵۰w دارم. برق خونمونم تک فازه. میخواستم بدونم در کنار دیگر وسایل برقی مثل کولر آبی و یخچال و تلویزیون از کامپیوترم استفاده کنم مشکلی برای برق خونه پیش نمیاد ؟

    ۵

  6. سلام
    من منزل جديد اومدم ولي نميتونم از ماشين لباسشوييم استفاده كنم
    توان چرخيدن نداره حس ميكنم برق ساختمان ضعيفه
    برقكار اوردم برق اشپزخونه رو از ١٠ امپر به ١٦ امپر تغيير داد همون روز تست كرد لباسشويي كار كرد و مشكل حل شد
    اما امروز مجدد حتي تا ١٦ امپر هم لباسشويي توان نداشت برق ساختمان هم ٢٥ امپره بنظر مشكل چيه؟؟
    البته اينو بگم اطراف خونه ما ساخت و ساز و مصرف برق زياده.

    ۸

  7. با سلام
    میخواستم بدانم دستگاه های برقی خانگی تا چه میزان افت یا افزایش ولتاژ را تحمل میکنند تا اسیب نبینند؟ راهی برای تشخیص هست ؟با تشکر

    ۹

  8. سلام من یک کنتوربرق تقاضا بدهم.یک کولرگازی۳۰۰۰۰ اینوتر وماشین لباسشویی و یخچال ساید هست.خونه روبه آفتابه و مصرف کولر فکر کنم بالا باشه وبا بقیه لوازم برقی نمی دانم کنتور۳۲ آمپر بگیرم یا ۲۵ آمپر لطفا راهنمایی کنید ممنون.

    ۵

    1. سلام. بله آرومتر حرکت میکنه، و کاری هم که کلید پنکه میکنه همینه، یعنی ولتاژ رو کم میکنه و به پنکه میده. پس مشکلی پیش نمیاد.

      ۵

  9. سلام ، خسته نباشید ، یه دستگاه پنبه خورد کن پر مصرف داریم ، وقتی روشن میکنیم ولتاژ کل خونه از ۲۰۵ ولت به ۱۷۸ کاهش پیدا میکنه ، و کابل دستگاه هم گرم میشه ، با قویتر کردن کابل دستگاه ، مشکل افت ولتاژ حل میشه ؟

    لایک

  10. سلام كليد مينياتوري كنتور b32 است و داخل واحد b25 است اتصال كوتاه هر دو تا را قطع ميكند چه كار كنم كه اتصال كوتاه فقط كليد داخل واحد را قطع كند نه كليد كنتور داخل پاركينگ . باتشكر

    ۱

  11. سلام
    یک عدد فن با مشخصات
    ۱۱۵vac
    ۵۰/۶۰ Hz
    ۳۰/۳۱ w
    ۰.۲۶/۰.۲۷ amps
    Thermally protection
    MTR.cl.b.insul
    تک خازن
    با ولتاژ ۲۲۰ هم کار میکنه و سرعت و قدرتش نسبت به ۱۱۰ خیلی بیشتره ولی مشکل اینه که حرارت تولیدی در کار با ۲۲۰ بیشتر از ولتاژ کاری ۱۱۰ ولته
    آیا میشه برای کار دائم یک ساعته از ۲۲۰ ولت استفاده کرد ؟
    سیم پیچی نمیسوزه ؟

    ۶

      1. س
        در رابطه با بکار گیری فن تک خازن ۱۱۵ ولت ۲۸ وات و ۰.۲۷ آمپر و ۵۰تا ۶۰ هرتز
        بجز ترانس مجزا صرفه اقتصادی و جا گیری کم
        نمیشه از مدارات کوچکتر دستگاه های دو ولتاژه استفاده کرد
        مثلا ویدئو ها و …

        ۴

  12. سلام. آقای مهندس یه اکسترودر سه فاز دارم که وقتی کلید های المنت هاشم رو روشن میکنم یکی از المنت ها آمپر خیلی زیادی می‌کشه طوری که آمپر متر مربوط به اون المنت روی تابلو جریان بالاتر از سی آمپر رو نشون میده.
    وقتی المنت مربوطه رو از مدار خارج میکنم باز همون مقدار آمپر رو نشون میده مسیر رو چک کردم هیچ اتصال کوتاهی نبود کنتاکتور رو هم تعویض کردم چون قبلی صدا میداد ولی هیچ فرقی نکرد بنظر شما مشکل از چیه؟
    چه راه حلی پیشنهاد میکنید؟
    هر المنت کلید مخصوص و کنتاکتور و آمپر متر جدا داره و فقط این یکی مشکل داره که در صورت روشن موندن به مدت چند دقیقه باعث سوختن هر سه فیوز کاردی ۶۳ امپر موجود در تابلوی اصلی میشه

    ۳

  13. سلام خسته نباشید یک وسیله برقی با ولتاژ با برق شهر کار میکند لک جزئی و از ان میگذرد ۵ آمپر باشید مقاومت ان راحساب کنید

    ۵

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853