0
0

رله چیست؟ طرز کار رله

24590 بازدید

با عرض سلام و درود خدمت شما کاربران وفادار. ابتدا تشکر می کنیم بابت استقبال خوبی که از سایت “استادکارُ شاگرد” داشتید. سایت “استادکارُ شاگرد” در واقع  سایتی است که پیوند بین استادکارها و علاقه مندانی که می خواهند در یک زمینه کارآموزی یا به اصطلاح شاگردی کنند را برقرار می کند. بد نیست شما هم در گوگل کلمه “استادکار شاگرد” را سرچ کنید و سری هم به سایت جدید ما بزنید.
خب امروز می خواهیم در مورد طرز کار یک قطعه دوست داشتنی و بسیار پرکاربرد به نام رله صحبت کنیم. تعریف علمی که از رله بیان می شود این است:

رله چیست؟

رله نوعی کلید الکتریکی سریع یا بی‌درنگ است که با هدایت یک مدار الکتریکی دیگر باز و بسته می‌شود.

از آنجایی که شاید شما هم مثل من از تعریف های علمی خوشتان نیاید یک تعریف ساده تر و خودمانی تر برای آن بیان می کنم که تا آخر عمر این تعریف از ذهنتان پاک نشود.

در واقع رله یک کلید تبدیل است، با این تفاوت که در کلید تبدیل به یک انسان نیاز است تا با دست خود، کلید تبدیل را فشار دهد. ولی در رله یک جریان برق این کلید را تغییر حالت می دهد. یعنی ما یک ولتاژ برق را به رله می دهیم و رله، کلیدِ تبدیلی را که در داخل آن تعبیه شده است، برای ما خاموش و روشن می کند.

در رله های الکترومکانیکی، این ولتاژی که ما به رله می دهیم تا رله فعال شود، معمولاً ولتاژ کوچکی است ولی کلیدی که در داخل رله تغییر حالت پیدا می کند، می تواند جریان بزرگی را برای ما قطع و وصل کند.

بعداً خواهید دید که از این خاصیت چه استفاده های زیادی در برق ساختمان، برق صنعتی و الکترونیک می توان کرد.

این مقاله را بصورت فیلم آموزشی هم آماده کرده‌ایم تا شما دوست عزیزی که حوصله مطالعه ندارید، این فیلم را تماشا کنید. البته چون فیلم ها در یوتیوب آپلود شده اند، و یوتیوب دسترسی کاربران ایرانی را محدود کرده است، نیاز است که با IP غیر ایرانی به اینترنت متصل شوید. در ضمن خوشحال می شویم عضو کانال یوتیوب ما شوید، ما هر هفته فیلم های جدیدی در کانال منتشر میکنیم. لینک ورود به کانال یوتیوب سایت آموزش برق

اگر خاطرتان باشد در قسمت آموزش کلید تبدیل ، مدار داخلی یک کلید تبدیل را به صورت زیر طراحی کردیم. این مدار که نحوه عملکرد کلید تبدیل را نشان می دهد، در پایین نشان داده شده.

روش عملکرد کلید تبدیل

همان طور که می بینید. در کلید تبدیل، زمانی که کلید پایین است، پیچ طلایی رنگ با پیچ نقره ای رنگِ شماره ۲ در تماس است و وقتی کاربر کلید را تغییر حالت میدهد، پیچ طلایی رنگ با پیچ نقره ای رنگِ شماره ۱ تماس پیدا می کند.

خب حالا اگر ما دست کاربر را حذف کنیم و به جای آن یک بوبین قرار دهیم، در این حالت ما یک رله ساخته ایم. به طور خلاصه بوبین یک سیم پیچ است که وقتی به آن برق وصل می کنیم خاصیت آهنربایی پیدا می کند و یک تیغه را به سمت خود جذب می کند.

شماتیک رله
همان طور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، زمانی که برق بوبین قطع است، پایه POLE که از این به بعد به آن COM می گوییم به پایه NC وصل است و وقتی به بوبین برق می دهیم، تیغه داخل رله جابجا شده و این بار پایه POLE به پایه NO وصل می شود.

حتماً می پرسید خب این رله به چه دردی می خورد؟ بد نیست به مدار فتوسل معکوس نگاهی بیندازید و یکی از کاربردهای این قطعه الکترونیکی را مشاهده کنید. این قطعه در داخل چشم راه پله، تایمر راه پله، ریموت کنترل ها و فتوسل ها استفاده می شود. اگر خاطرتان باشد در کتاب آموزش برق ساختمان هم از این قطعه در یکی از مدارات برق ساختمان استفاده کرده ایم.

رله های الکترومکانیکی در بازار به صورت مکعب های کوچکی ساخته می شوند که اندازه آنها حدوداً به بزرگی یک بند انگشت است. تعدادی از این رله ها را در پایین مشاهده می کنید.

رله 5 ولتی

یک رله ۵ ولت دی سی

رله 9 ولت DC
یک رله ۹ ولت دی سی

رله 12 ولت دی سی
یک رله ۱۲ ولت دی سی

قیمت این رله ها بسیار پایین است و می توانید با ۲ یا ۳ هزار تومان یکی از آنها را تهیه کنید. تمام رله هایی که در بالا مشاهده کردید ۵ پایه دارند. دو تا از پایه ها مربوط به بوبین داخل رله است که باید به این دو پایه یک ولتاژ مثبت و منفی DC وصل شود. و سه پایه دیگر هم مربوط به NC و NO و COM است. برای اینکه بتوانید این پایه ها را تشخیص دهید به تصویر زیر نگاه کنید.

پایه های رله 12 ولت

تصویر یک رله ۵ پایه را در دست من مشاهده می کنید. همانطور که می بینید وقتی پشت رله را به سمت خود می‌گیرید بطوری که ۳ تا از پایه های آن به سمت پایین و ۲ تا پایه ها به سمت بالا باشد. از چپ به راست و از بالا به پایین، اولین پایه NO است. دومین پایه NC است. سومین پایه منفی بوبین است. چهارمین پایه COM است و پنجمین پایه مثبت بوبین است. البته در رله ها ترتیب پایه مثبت و منفی برای بوبین مهم نیست و اگر مثبت و منفی جابجا شوند مشکلی پیش نمی‌آید.

برد رله:

اگر حوصله لحیم کاری و اتصال سیم به پایه های این رله ها را ندارید می توانید از بردهای آماده استفاده کنید که برای هر کدام از پایه های آن یک ترمینال نصب شده و به راحتی می توانید سیم برق را به این ترمینال ها متصل کنید، در این صورت نیازی به لحیم کاری ندارید. یک نمونه از این برد رله ها را مشاهده می کنید.

رله 12 ولت dc

نکته: توان مصرفی بوبین این رله ها معمولا ۰.۲ تا ۰.۳ وات است. یعنی جریان بسیار کمی در حد ۲۰ تا ۵۰ میلی آمپر مصرف می کنند.

رله هایی که در بالا مشاهده کردید، به رله های تک کنتاکت الکترومکانیکی معروفند، چون عملکرد آنها از طریق یک عمل مکانیکی صورت می گیرد و یک تیغه فلزی در داخل این رله ها جابجا می شود. نوع دیگری از رله ها وجود دارند که به رله های الکترونیکی یا SSR معروفند. عملکرد این رله ها دقیقاً مانند رله های الکترومکانیکی ست با این تفاوت که در داخل آنها هیچ تیغه ای جابجا نمی شود یا اصطلاحاً هیچ قطعه مکانیکی در داخل آنها استفاده نشده است. به همین خاطر دارای طول عمر بالاتری نسبت به رله های قبلی هستند. تصویر یک رله SSR را در پایین مشاهده می کنید.

رله SSR

همانطور که روی این رله نوشته شده، این رله با یک ولتاژ ۳ الی ۳۲ ولت DC فعال می شود. برای فعال شدن آن هم کافیست که این ولتاژ به پایه های شماره ۳ (مثبت) و شماره ۴ (منفی) متصل شود. و وقتی که فعال شود پایه های شماره ۱ و ۲ را به همدیگر متصل می کند و می توانید جریانی تا ۲۵ آمپر را با آن قطع و وصل کنید.

رله ها در انواع دیگری مثل دو کنتاکت، سه کنتاکت، چهار کنتاکت و… هم ساخته می شود و موارد استفاده خود را دارند. وقتی گفته می شود که یک رله دو کنتاکت است. یعنی در داخل آن رله دو تیغه حرکت می کنند پس در کل یک رله دو کنتاکت یعنی دو رله معمولی که در داخل یک رله تعبیه شده است. مثلاً تصویر یک رله سه کنتاکت را در پایین مشاهده می کنید.

رله سه کنتاکت فایندر

یک مدار ساده با استفاده از رله:

فرض کنید که یک دستگاه برش آبی طراحی کرده‌اید که برای برش سنگ های نما استفاده می‌شود. زمانی که اپراتور در کار حال با این دستگاه است، به خاطر پاشیده شدن قطرات آب، اپراتور کاملاً خیس خواهد شد. و از این می‌ترسید که وقتی اپراتور با دستان خیس کلید دستگاه را خاموش و روشن می کند دچار برقگرفتگی شود. و می دانید که اگر شخصی در یک محیط مرطوب دچار برقگرفتگی شود، بایستی باقی مانده آن مرحوم را با جارو و خاک انداز از روی زمین جمع کرد. بنابراین می توانید به جای اینکه برق ۲۲۰ ولت را مستقیم به کلید بیاورید، یک برق ۱۲ ولت DC ( که کاملاً بی خطر است) را ابتدا به کلید بدهید، آنگاه از کلید به یک رله وصل کنید، تا رله فعال شود و برق ۲۲۰ ولت را به دستگاه وصل کند. در این صورت این رله است که با برق ۲۲۰ ولت سروکار دارد نه خود اپراتور. البته نوع واقعی تر این مدار در برق صنعتی با کنتاکتور طراحی می شود.

یک مدار ساده دیگر را در پایین مشاهده می کنید که با رله دو کنتاکت طراحی شده. این مدار با هر بار تغییر حالت دادن کلید آن، جای مثبت و منفی را تغییر می دهد و جهت حرکت موتور را برعکس می کند.

چپگرد راستگرد موتور با رله

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=2258
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

321 نظر در مورد رله چیست؟ طرز کار رله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. سلام، مرسی. هر رله ای رو که دیدید اسمش رو در گوگل سرچ کنید و دیتاشیت اون رو دانلود کنید، در دیتاشیت کامل به شما میگه که هر پایه برای چه منظوری هست. مثلاً بعضی رله ها که هشت پایه دارند به این خاطره که داخلش ۲ تا تیغه قطع و وصل همزمان داره. مثلاً اخرین عکس که نوشتم DPDT Relay رو ببینید، این یک رله دو کنتاکت هست که تا تیغه همزمان داخل اون جابجا میشن به همین خاطر ۸ تا پایه داره.

      ۶

  1. درود بر شما
    میخواستم ریموت درب پارکینگ و به نور بالای ماشین وصل کنم چطور رله ابی لازم دارم و نقشه سیم کشی به چه صورته ممنون از شما

    ۴

  2. سلام
    ممنون از اطلاعات مفیدتون

    آیا میشه پایه های رله رو به کلید تبدیل وصل کرد

    وقتی کلید قطع بود، برق از طریق رله به مصرف کننده برسه
    و وقتی رله قطع بود، با کلید برقو به مصرف کننده برسونیم؟

    البته این طرح به نظرم برای ماژول هایی، مثل فتوسل کاربردی نباشه
    و بیشتر تو گیرنده های ریموت ها به درد بخوره

    ۳

    1. سلام،مرسی، برای مثال، اعداد رله اول رو می خونیم که نوشته:
      شما می توانید در ولتاژ ۲۵۰ ولت ای سی حداکثر تا ۱۰ آمپر را از تیغه های رله عبور دهید. خط بعدش نوشته شما می توانید حداکثر در ولتاژ ۳۰ ولت دی سی تا ۱۰ آمپر را از تیغه های رله عبور دهید.

      ۲

  3. با سلام وخسته نباشید
    برای روشن شدن به صورت چپ گرد وراست گرد موتور ۲۴ dc ازچه نوع رله ای استفاده کنم؟؟؟
    ممنونم راهنمایی ام کنید

    ۵

    1. سلام، مرسی، از یک رله دو کنتاکت ۲۴ ولت استفاده کنید. جریان رله هم باید بیشتر یا مساوی جریان مصرفی موتور شما باشه.

      ۳

  4. سلام،
    ممنون از مطالب مفید شما،
    لطفا راهنمایی می کنید:
    من یک رله ssr لازم دارم که برق ورودی ۱۲ولت dcرو با ریموت قطع و وصل کنم(داعمی نه لحظه ای).
    آیا چنین چیزی آماده وجود دارد؟
    ممنون می شم در این مورد راهنمایی می فرمایید،هزینه ای هم اگر داشته باشد تقدیم می کنم.

    ۳

  5. سلام وقت بخیر میخوام از طریق یه رله و پنل دزدگیر، روشنایی خونه رو کنترل کنم، میشه توضیح بدید رله به کدوم پایه ی کلید لامپ باید وصل بشه

    ۳

    1. سلام وحید جان، نیازی به رله نیست، خیلی از پنل های جدید خودشون این قابلیت رو دارن. یعنی دو تا ترمینال اضافی برای کنترل یک وسیله برقی دارند.

      ۲

  6. سلام و عرض ادب خدمت جناب عالی.
    بنده تازه وارد کار برق خودرو شدم و علاقه شدید به یادگیری مطالب برق خودرو دارم و باتوجه به شرایط متاهل بودنم میخواستم بدونم سریع ترین و بهترین راه یادگیری مطالب برق خودرو اونم در سطل حرفه ای چیه.در ضمن مدرک کارشناسی ریاضی هم دارم.
    سپاس بی کران

    ۷

    1. سلام بهبود جان، به نظر بنده بهترین مسیر ابتدا کلاس های سازمان فنی و حرفه ای هست، که رایگان برگزار میشه. و بعدش هم دو سه ماه شاگردی کردن پیش یک استاکار دلسوز هست.

      ۳

  7. با سلام خدمت شما
    ببخشید یه سوال داشتم, روی رله زده ۱۰A-250V AC و ۱۰A-30V DC !!!
    اگه درست فهمیده باشم باید توان مصرفی در هر دو حالت مقداری واحد باشد. یعنی اگر رله در برق ac، مقدار ۲۵۰×۱۰ وات توان را تحمل کند، باید همین توان را در حالت dc هم تحمل کند! ولی با توجه به آنچه روی رله نوشته، در برق dc، مقدار ۳۰×۱۰ وات را از خود عبور می دهد.

    ۵

    1. سلام دوست عزیزم، این جمله تون که فرمودین ” یعنی اگر رله در برق ac، مقدار ۲۵۰×۱۰ وات توان را تحمل کند، باید همین توان را در حالت dc هم تحمل کند!” صحیح نیست. به زبان کوچه بازاری اگر بخوام بگم، برق دی سی زورش از برق ای سی بیشتره. یعنی رله ای که می تونه ۱۰A-250V AC رو تحمل کنه، اگر همون مقدار هم جریان DC ازش بگذره قطعاً خراب میشه.

      ۶

      1. سلام مجدد و تشکر فراوان از پاسخ ساده و روان تون.
        آیا رابطه مشخصی وجود داره که نسبت این اعداد رو مشخص کنه؟
        مثلاً ضریبی وجود داره که از توان قابل تحمل ac به توان قابل تحمل dc در رله برسیم؟

        ۴

        1. سلام، خواهش می کنم، شاید باشه ولی من چنین رابطه ای رو ندیدم، فقط باید نوشته روی رله رو ملاک قرار داد.

          ۳

        1. سلام. به این خاطر که اون نوسان داره ولی دی سی نداره، در کل ولتاژ بالاتر از ۶۵ ولت برای انسان خطرناک هستش.

          ۸

  8. سلام آقای مهندس، شب بخیر، از بابت جوابتون ممنونم، قبل از دریافت پاسخ شما، صبح امروز رله ۷ آمپری را نصب کردم ولی دستگاه راه اندازی نمیشه و چراغ روی محافظ کولر یکسره چشمک میزنه و ثابت نمیشه، آیا مربوط به همين رله است یا نه؟ ای کاش میشد عکس رله رو با واتساب براتون می‌فرستادم. بازم ممنون که جواب میدین

    ۴

    1. سلام مجدد، اگر از رله با آمپر پایین تر استفاده کنید، و جریان زیادی از تیغه های رله عبور کنه، خود رله خراب میشه، به همین خاطر گفتم از رله ای مشابه قبلی استفاده کنید، ولی علت چشمک زدن محافظ فکر نمی کنم از رله باشه. شاید خود محافظ خراب شده باشه.

      ۴

  9. سلام آقای مهندس، محافظ کولر دارم که داخلش ۲تا رله هست با این مشخصات: ۱۰ آمپر ۲۵۰ ولت.
    ۱۵ آمپر ۱۲۵ ولت.
    و ۱۲ولت دی سی
    این رله ها خراب شدن رفتم بجاش رله دیگه ای خریدم با مشخصات زیر :
    ۷ آمپر ۲۴۰ ولت.
    ۱۰ آمپر ۱۲۵ ولت.
    ۱۲ ولت دی سی.
    حالا این رله رو نصب کنم روی محافظ کولر آیا کار میکنه یا نه ضرر داره؟
    ممنون میشم اگه راهنمایی کنید
    با تشکر.

    ۳

    1. سلام محمد جان، صلاح نیست که از اون رله ۷ آمپری استفاده کنید، بگردید و یک رله مشابه رله قبلی پیدا کنید.

      ۴

  10. سلام
    من یه دستگاه محافظ سه راهی رو طراحی کرده بودم با رله یه مدت خوب کار میکرد اما بعد یه چند وقت رله یکسره شد
    الان در حالت خاموش بودن no وصله وnc قطع
    چطور ممکنه؟

    ۳

    1. سلام حسین جان، اگر شما جریان زیادی از رله ها بکشید، تیغه داخل اونها جوش میخوره یا اصطلاحاً می چسبونه و تیغه نمی تونه برگرده به حالت قبل.

      ۳

      1. سلام
        ممنون از توضیحات شما
        دو تا سوال دارم ممنون میشم راهنمایی کنید
        یک ماژول رله ۵ ولت active low دارم که میخوام از آردونیو بهش فرمان بدم و یک ولتاژ ۱۲ ولت DC را وصل کنه
        ۵ ولت دارم چون ولتاژ منفی دائم وصل بود و مثبت با فرمان قطع و وصل میشه دو تا ولتاژ را به یک رگولاتور ۷۹۰۵ دادم و خروجی را به رله دادم ولی متاسفانه ولتاژ ۳.۳ ولت میشه و رله را تحریک نمیکنه
        دو تا ولتاژ را به یک ماژول رله active high هم دادم رله تحریک میشه ولی جریان ۱۲ dc وصل نمیشه!!
        مشکل کجاست؟ آیا این رله های آبی که تو عکس های شما هم هست فقط جریان ۲۲۰ را وصل میکنه اصلا مگه برای رله فرق میکنه چه جریانی را وصل کنه؟

        ۳

        1. سلام، خیر برای رله فرقی نمیکنه چه جریانی رو وصل کنه، ولی اگر جریان از جریان درج شده روی رله بیشتر باشه، رله خراب میشه.

          ۷

      2. درودبرشما مهندس
        در سوالات پرسیده شده نگاه میکردم
        در مورد کاربرد رله برای دزدگیر
        که بتونیم لامپ یا دستگاه مصرفی ۲۲۰ ولتی را کنترل کنیم
        در جواب فرمودین خود دستگاه جدیدا دارن رله مربوطه را

        اونا فقط یه برق Aux+ و خروجی – دارن که خود فروشنده استفاده از رله را الزامی کرده

        حالا برای استفاده از رله
        پایه چپ و راست که + و خروجی – دستگاه دزدگیر وصل میشه
        آیا پایه وسط com را ۲۲۰ بدیم مشگلی برا برد دزدگیر پیش نیاد منفجر بشه
        یا باید از ماژولهایی که بالا فرمودین استفاده بشه

        ۲۶۰۰ پول دادم براش

        ممنون از راهنمایی شما

        ۵

        1. سلام محمد جان، اگر در کاتالوگ دستگاه دزدگیر این مورد قید نشده، برای اینکه خیالتون راحت تر باشه، من پیشنهادم این هست بجای اینکه برق ۲۳۰ ولت رو به پایه کام بدید، یک برق منفی ۱۲ ولت رو به پایه کام بدید و از پایه no خروجی بگیرید و به یک رله ۱۲ ولت دیگه که خودتون جدا تهیه کردید ببرید. بعدش با اون رله ۱۲ ولت، برق ۲۳۰ ولت رو قطع و وصل کنید، اینطوری خیالتون راحت تره که برق ۲۳۰ به دستگاه دزدگیر وصل نمیشه.

          ۳

          1. مهندس جان در فیلم‌های آموزشی برای دزدگیر از ماژول مربوطه استفاده شده و برق ۲۳۰ ولت را به com میداد و خروجی ۲۳۰ را برای راه اندازی لامپ بکار میبرد
            خوب طبیعی که اون ماژول بود
            اما ماژول موردنظر را پیدا نکردم
            حالا این روش شما را امتحان میکنم
            یا اینکه مصرف کننده ۱۲ولت استفاده میکنم
            اما ممکنه آیا مصرف کننده به ترانس دزدگیر فشار بیاره

            ۲

    2. سلام جناب مهندس عزیز خواستم بابت اینهمه راهنمایی که با جون ودل به بچه ها میکنید تشکر و قدردانی کنم خداییش خیلی خیلی راحت و ساده و خودمونی اطلاعات رو بیان میکنید من با خوندن تمام سوالها و جواب شما به اونها مشکلی که داشتم رو حل کردم دستتون درد نکنه مهندس جان اینجوری پیش بری دیگه آموزشگاه ها باید درشون تخته بشه ها😂😂😂👏👏👏

      ۳

  11. سلام . یک سنسور pir حرکتی دارم که رله ش nc برعکس نیاز منه وقتی حرکتی نیست فعاله و بر عکس ؟! امکان داره راهنمایی کنید این رله ش برعکس حالت موجود فعال بشه

    ۲

    1. سلام دوست عزیز، اون سنسور شما یک سنسور دزدگیر هست که برعکس سنسورهای راه پله عمل میکنه. یعنی اونها در حالت عادی نورمالی کلوز هستند. بعضی از مدلهاش داخلش یک جامپر داره که می تونید جابجا کنید و بعضی مدلها نداره. اگر جامپر نداشته باشه باید بیخیال بشید و یک سنسور حرکتی راه پله بگیرید.

      ۴

  12. باسلام خدمت شما مهندسین گرامی وتشکر میکنم از شما بابت این توضیحات عالییییییی
    حالا اگه بخوایم یک رله رو با استفاده از اهم متر تست کنیم چکار کنیم؟؟؟
    وعلائم خرابی رله بخصوص رله هایی که در محفافظ های کولر و غیره هستن چیست؟؟
    باتشکر

    ۳

    1. سلام آقا مرتضی. ممنونم از شما، مولتی متر رو روی حالت تست بازر قرار بدید و برق لازم رو به پایه های بوبین وصل کنید، در حالت بی برق باید پایه های COM , NC به همدیگه راه بده و در حالتی که بوبین برق بهش وصله باید پایه های COM و NO به همدیگه راه بده.

      ۸

      1. مهندس جان سلام
        میخواهم یک دتکتور دود ۱۲ ولت را بوسیله یک رله ۱۲ ولت (۵پایه)به هواکش ۲۲۰ وصل کنم (البته با ادابتور ۱۲ ولت)
        ممکنه درخصوص اجرای نقشه آن راهنماییم کنید.
        قبلا از محبتتان سپاسگذارم

        ۳

        1. سلام علی جان، شما می تونید از دتکتورهای دودی که در سیستم دزدگیر اماکن استفاده میشن کمک بگیرید، چون دتکتورهای دودی سیستم اعلام حریق این قابلیت رو ندارن (یا شاید من ندیده باشم)
          یک برق ۱۲ ولت رو از پایه های رله دتکتور دود عبور بدید و یک رله دیگه ببرید، از رله دوم هم به هواگش ۲۲۰ ولت برق بدید.

          ۳

  13. سلام. بسیار عالی بود توضیحاتتون. فقط دو تا سوال:
    اول اینکه تفاوت رله و ماژول رله چیه؟ توی ماژول تعدادی مقاومت و اپتوکوپلر و غیره هست/ آیا نبود اینا و استفاده از یه رله‌ی ساده مشکلی ایجاد میکنه (برای پروژه‌های اینترنت اشیا با آردیونو مثلا)؟
    دوم اینکه تا جایی که متوجه شدم ترمینال NC خیلی کاربردی نداره و معمولا اتصال وسیله خونگی به همون NO کار رو راه میندازه. درسته؟
    کاش یه نقشه هم از پایه‌های متصل شده میذاشتین خیلی کاربردی تر میشد.

    ممنونم

    ۳

    1. سلام. بله شما اگر تنها از تیغه های رله بخوایید استفاده کنید، رله خالی هم کار شما رو راه میندازه و نیازی به ماژول رله نیست.
      ۲- خیر، ترمینال nc هم در بعضی جاها استفاده های خودش رو داره.

      ۳

  14. ضمن عرض تشکر بابت مطالب بسیار مفید و شفاف.
    انقدر روان و جامع توضیح داده که بنده ای که هیچ تخصصی در این زمینه نداشتم،متوجه توضیحات و عملکرد شدم.
    باتشکر-مختاری پور

    ۵

  15. سلام میشه بجای رله ی ۶ پایه از رله ی ۸ پایه در برد های آماده استفاده کرد؟
    و چطوری
    چون جای پایه ها تعبیه شده و باید چطوری قرارش داد

    ۶

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853