تمام سفارشاتی که از امروز در سایت آموزش برق ثبت میکنید، روز 6 فروردین تحویل اداره پست خواهد شد. فروشگاه سایت
تمام سفارشاتی که از امروز در سایت آموزش برق ثبت میکنید، روز 6 فروردین تحویل اداره پست خواهد شد. فروشگاه سایت
0
0

کلید هود آشپزخانه – آموزش روش نصب و سیمکشی

5369 بازدید

الهی به توکل خودت. سلام دوستان، امیدوارم که حال دلتون عالی باشه. امروز یک مقاله آموزشی خوب در مورد انواع کلید هود آشپزخانه و روش نصب و سیمکشی این کلیدها رو براتون آماده کردیم. تا دوستانی که علاقه مند به تعمیر لوازم خانگی هستند بتونن از این آموزش استفاده کنن. البته زحمت این مقاله رو مهندس کفایتی عزیز کشیدن. و تنها ویرایش این مقاله و بازسازی نقشه ها با بنده بوده، امیدوارم که مورد توجه واقع بشه. مهندس کفایتی مطالعه و تخصص زیادی در زمینه سیستم های سرمایشی/گرمایشی و تهویه مطبوع دارند و انشاا… در روزهای آینده مقالات بیشتری از ایشون رو در سایت آموزش برق خواهید دید.

به امید بهتر شدن ایران عزیز. با تشکر: مرادی، مدیر سایت آموزش برق

اجزای هود آشپزخانه

هودهای آشپزخانه زیر مجموعه‌ای از اگزاست فن‌ها (فن‌های مكنده هوا از محیط) هستند كه تقریباً می‌توان گفت در تمامی آشپزخانه‌های قدیمی و امروزی در اشكال بسیار گوناگونی یافت می‌شوند، در شكل زیر یك نمونه هود آشپزخانه را مشاهده می‌كنید.

هود آشپزخانه

اكنون به بررسی اجزای مختلف یك هود آشپزخانه می‌پردازیم و در ادامه نقشه سیمکشی و سربندی انواع کلید هود را نشانتان خواهم داد.

موتور و فن: موتور این نوع هود‌ها غالبا از نوع تكفاز القایی سه سرعته با قطب چاكدار است كه با برق ۲۲۰ ولت شهری متناوب ۵۰ هرتز كار می‌كند، البته انواع دیگری از موتور‌ها نیز وجود دارد كه تعداد سرعت‌های گوناگونی دارند و قابلیت‌هایی متفاوت همانند موتور‌های توربو یا … . بسته به نوع موتور به كار رفته در این هود‌ها و همچنین نوع كلید كنترل كننده آنها سیم كشی آنها از یكدیگر متمایز است اما در این مقاله هدف ما بیشتر موتورهای القایی سه سرعته است كه روی اكثر هود‌ها مونتاژ می‌شود، این هودها اكثرا مجهز به فن سانتریفیوژ (گریز از مركز) هستند كه در یك بدنه حلزونی می‌چرخد و هوا را از یك طرف مكش كرده و به قسمت روبرویی حلزونی كه به یك دودكش متصل است می‌فرستد، اكثرهودها به جهت مكش قوی‌تر مجهز به دو موتور هستند. نمونه‌ای از موتور و فن هود آشپزخانه را در تصویر پایین می‌بینید.

موتور هود آشپزخانه

 

روشنایی هودها: این هودها علاوه بر عمل مكش هوا، توسط دو یا چند چراغ شمعی یا هالوژنی از نوع كم مصرف یا LED محیط تحتانی خود را نیز می‌توانند روشن كنند و همچنین می‌توانند به عنوان یك منبع نوری ضعیف ولی كارآمد در مواقعی خاص مورد استفاده قرار بگیرند. نمونه‌ای از لامپ‌های روشنایی مخصوص هود آشپزخانه را در تصویر پایین می‌بینید.

لامپ هود مدل اشکی

فیلتر هود: هودهای آشپزخانه مجهز به یك فیلتر از جنس فلزی یا توری هستند كه ذرات چربی و آلاینده را به خود جذب می‌كند و مانع از ورود آن به اجزای مختلف هود می‌شود، این فیلتر (بسته به مقدار استفاده ما و شرایط قرارگیری هود) هر چند وقت یكبار باید تعویض شود. یك نمونه فیلتر هود آشپزخانه را در تصویر پایین می‌بینید.

فیلتر هود آشپزخانه

 

كلید هود آشپزخانه و كنترل کننده دستگاه: می‌رسیم به اصلی‌ترین بخش این مقاله یعنی کلید هود آشپزخانه که وظیفه كنترل سرعت فن و لامپ هود را دارد، این كلیدها در دو نوع معمولی و یا هوشمند و دیجیتالی یافت می‌شوند، صفحه كلیدهای معمولی مجهز به چندین كلید راكر یا فشاری یا … هستند و ساختاری بسیار ساده و قابلیت كاركرد بسیار راحت‌تری دارند. ولی كلیدهای هوشمند هود دارای قابلیت‌های جدیدی از جمله پنل تمام لمسی، نمایشگرهای دیجیتالی LCD و یا  LED، ریموت كنترل، تایمرهای تمام دیجیتال و یا حتی سنسورهای حساس به آلاینده و دانگل‌های داخلی جهت كنترل توسط گوشی هوشمند و تبلت و حتی كامپیوتر و لپ تاپ هستند و به طبع قابلیت‌های بسیار بیشتری از كلیدهای چند دكمه‌ای قدیمی دارند، ولی باید در نظر داشت که در کنار تمام این امکانات قیمت گرانتری دارند. تصویر چند نمونه پنل كنترل هود آشپزخانه را مشاهده می‌کنید.

کلید هود آشپزخانه

کنتزل کننده دستگاه هود آشپزخانه

 

بدنه دستگاه هود: به شكل‌های مختلف مطابق با سلیقه‌های متفاوت وجود دارد و تمام ‌اجزا و قطعات در داخل آن جاسازی می‌شود.

دودكش تخلیه آلاینده: این دودكش جهت انتقال آلاینده‌های محیط به بیرون از ساختمان تعبیه می‌شود و باید همانند دودكش وسایل گازسوز اجرا شود، قسمت بیرونی آن كه در خارج از ساختمان قرار دارد باید مجهز به كلاهك H باشد تا هم مكش بهتری توسط هود حاصل شود و هم از سقوط اشیا و نزولات آسمانی به داخل مسیر انتقال آلاینده‌ها جلوگیری شود، هود آشپزخانه می‌تواند توسط لوله‌های آلومینیومی یا گالوانیزه بخاری یا لوله‌های خرطومی پلاستیكی یا فلزی فلكسی (انعطاف پذیر) به دهانه این دودكش متصل شود. توجه داشته باشید كه سرتاسر مسیر انتقال آلاینده كاملا درزبندی شده باشد تا از پخش شدن آلاینده‌ها درون ساختمان و آلوده سازی محیط جلوگیری به عمل آید. یك نمونه دودكش بیرونی هود آشپزخانه.

دودکش هود آشپزخانه

 

روش سیم كشی و دیاگرام برق هود آشپزخانه

معمولا هودهای آشپزخانه به صورت مونتاژ شده به شما تحویل داده می‌شوند و شما فقط كافی است آنرا در جای خود نصب كرده و سپس سیم های ورودی برق آن را به پریز برق مربوطه آن در ساختمان متصل كنید. اما گاهی به دلایلی از جمله نظافت هود یا تعمیرات یا … نیاز می‌شود كه کلید هود را باز كنید و بعد از اتمام كار مجددا آنرا ببندید. لذا این متن برای اشخاص عادی نوشته نشده و فقط در صورتی كه فكر می‌كنید خودتان حتماً می‌توانید آن را انجام دهید با رعایت نكات ایمنی اقدام به باز كردن مدار کلید هود آشپزخانه نمایید.

همانطور كه گفتیم هودهای آشپزخانه در دو نوع معمولی و دیجیتال یافت می‌شوند. انواع معمولی مجهز به كلیدهای راكر و یا فشاری معمولی و انواع دیجیتال مجهز به پنلهای لمسی و هوشمند و دیجیتالی هستند. اكنون تك تك این مدل ها به همراه دیاگرام و نقشه سیمكشی شان را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

۱- سیم كشی کلید هود سه سرعته مجهز به كلید معمولی راكر و یك موتور

این نوع هودها دارای موتور القایی سه سرعته به همراه كلید راكر (الاكلنگی) می‌باشند. شكل زیر یك نمونه از نمای روبرو و نمای پشت كلید این کلیدها را نشان می‌دهند.

انواع کلید هود

این صفحه كلیدها مجهز به یك كلید تمام قطب تك پل برای كنترل لامپ‌ها، یك كلید تمام قطب تك پل برای كنترل فن و دو عدد كلید تبدیل دو مسیره (كه در اینجا یك مسیر آن بلا استفاده است) جهت كنترل سرعت فن می‌باشند، در شكل زیر دیاگرام سیم كشی این نوع کلید هود را برای شما ترسیم می‌کنم.

 

روش سیمکشی کلید هود آشپزخانه

توجه : توجه داشته باشید که در این مدل کلید ها انشعاب نول نیز باید به کلید متصل شود، بدین ترتیب کلید هنگام خاموش شدن انشعاب فاز و نول را با هم قطع می کند و ضریب ایمنی دستگاه بالا می رود زیرا در غیر اینصورت ممکن است گاهی جای فاز و نول در سیم کشی عوض شود و یا اینکه دوشاخه برعکس متصل شود و اینگونه نول داخل کلید رفته و فاز مستقیم به مصرف کننده می رود و هنگام تعویض لامپ ها یا سرویس فن ها ممکن است برق گرفتگی احتمالی صورت بگیرد اما در این نوع کلید ها که به کلید های تمام قطب معروف است با توجه به اینکه فاز و نول همزمان قطع می شوند پس اگر جای فاز و نول در شبکه برعکس شود هم مشکلی پیش نخواهد آمد، علاوه بر آن در کلید های مجهز به لامپ تنها با اتصال نول به کلید، لامپ داخل آن روشن خواهد شد .

 

چون دوست ندارم حوصله تان را با خواندن مقالات طولانی سر ببرم، ترجیح دادم ادامه این مقاله را در بخشی دیگر تقدیم شما کنم، در مقاله بعدی روش نصب و سیمکشی سایر مدل های کلید هود آشپزخانه را بررسی می‌کنیم. برای این منظور روی لینک پایین کلیک کنید.

آموزش نصب کلید هود آشپزخانه به همراه نقشه و دیاگرام سیمکشی | بخش دوم

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=12653
اشتراک گذاری:
مهندس کفایتی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

20 نظر در مورد کلید هود آشپزخانه – آموزش روش نصب و سیمکشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام وقت بخیر؛سپاسگزارم بابت مقاله آموزشی؛فوق العاده خوب و عالی بود؛فقط یه سوال دارم برای خرید کلید فشاری (هود دو موتوره)چه اطلاعاتی لازمه به فروشنده بدم ؟دیگه اینکه چه کلیدهایی تو بازار بهتر و با کیفیت تره؟باز هم ممنون

    ۵

    1. سلام، متشکرم از شما. حتما لازمه که عکس مدل کلیدتون رو به فروشنده نشون بدید، چون تنوع ظاهری این کلیدها زیاده.

      ۶

  2. سلام
    بنائیان هستم
    خواستم از مطالب مفید و راهنمایی سازنده شما تشکر کنم
    انشاالله همیشه پیروز و سلامت و موفق باشید

    ۲۱

  3. سلام هود کن تاچ برد سوخته و هزینه تعمیر بالاست میتونم به جای آناز کلید فشاری استفاده کنم اگر پاسخ شما مثبت است چگونه سیم‌های موتور را به کلید وصل کنم

    ۲۰

    1. سلام و ارادت خدمت شما جناب بنائیان گرامی
      بله امکانش هست ، فقط باید صفحه کلید راکر مخصوص هود تهیه کنید که برند کیاصنعت کیفیتش خوب و قیمت مناسبه
      فقط توجه کنید که این صفحه کلید ها برای هود سه سرعته هستند و اگه هود شما موتور توربو چهارسرعته هست یا باید از یکی از سرعت ها صرف نظر کنید ، یا یدونه کلید تبدیل دومسیره دیگه هم اضافه کنید برای سرعت چهارم (البته بنده نمیدونم هود شما چند سرعته هست و اینی که گفتم برای چهارسرعته ها بود)
      به دو نکته هم توجه کنید : یکی اینکه سیم های الکتروموتور رو که از فیش جعبه رله جدا می کنید بسیار دقت کنید که کدومش نول ، کم ، متوسط و زیاد هست و اینو یادداشت کنید حتما
      بعد برای اتصال اون سیم ها به صفحه کلید راکر از نقشه های همین مقاله استفاده کنید
      با آرزوی موفقیت

      ۱۹

  4. سلام… وقت بخیر
    یه هود دارم که موتورش سوخته الان میخوام موتورش رو خریداری کنم .. تو سایت ها زده موتور چپ گرد یا راست گرد… چطوری بفهمم موتوره راست گرده یا چپ گرد؟

    ۱۹

    1. سلام و درود فراوان دوست عزیز ، توی این فن ها جهت گردش باید به سمت دهانه حلزونی باشه ، یعنی دقیق تر بخوام بگم که متوجه شید جهت چرخش از دهانه خروجی هوا به سمت اون قوس خمیده حلزونی میشه ، توسط اون و با در نظر گرفتن مکان نصب الکتروموتور راحت میشه تشخیص داد چپ گرد هست یا راست گرد ، اگر هم سوالی بود در واتساپ بپرسید و عکسش رو بدید تا دقیق تر راهنمایی کنم
      ایام به کام

      ۱۴

  5. سلام و وقت بخیر ممنون از اطلاعات مفیدی که در سایت میگذارید من ی سوال دارم
    هود منزل ما سه سرعته مجهز به كلید معمولی راكر و یك موتور هست و خیلی قدیمیه (برند بیمکث)
    کلید فن و سرعتش در هنگام نظافت شکست من الان این دوتا کلید رو خریدم اما نمی تونم کلید قبلی رو از جاش دربیارم که این جدیدا رو نصب کنم جایی پیچی به چشمم نخورد واقعیتش
    الان چطور میتونم کلید قبلی رو دربیارم جدیدا رو جاش ببندم.
    با تشکر از پاسخگویی شما

    ۱۶

    1. درود و وقت بخیر خدمت شما خانم سرداری گرامی
      بنده با یه مورد از این هود ها برخورد داشتم به این صورت بود که باید قاب جلویی صفحه کلید رو با فشار اندک پیچ گوشتی خارج کنیم و صفحه کلید رو در بیاریم ، البته از شما رو نمیدونم چطوره بهتره به واتساپ سایت عکسشو بفرستید

      ۱۷

  6. سلام موتورهای هودرا باز کردم کلیدهاش کهنه وتعویض کردم الان یک از موتورها جهت چرخشش برعکسه چکارکنم لطفا راهنمایی بفرمایید باتشکر

    ۲۱

  7. سلام مهندس
    لطفا راهنمایی بفرمائید
    هود منزل ما بدلیل مشکل سنسور بعضی وقتها خودبخود روشن میشد تا اینکه خودم یک کلید بین مدار برق آن گذاشتم تا هر موقع خواستم استفاده کنم برقش را وصل کنم الان هود سوخته و سوالم اینه که آیا نصب کلید باعث خرابی و از کار افتادن هود بوده یا خیر؟
    سوال اساسیم اینه که مدار هود باید یکسره متصل به برق باشه یا خیر؟
    چون هود گارانتی داره و میخوام بدونم نصب کلید باعث سوختن هود بوده؟

    ۲۰

    1. سلام
      اگه کلید رو توی مسیر برق ورودی به برد هود قرار دادین خیر مشکلی پیش نمیاد که
      سوختن هود حتما یه دلیل دیگه ای داشته ، از گارانتیش استفاده کنید
      خیر الزامی وجود نداره که مدار هود یه سره به برق وصل باشه
      اما یه موردی هم که هست اینه که اگه برد سوخته احتمالا در حین روشن بودن دستگاه کلید برق اصلی رو قطع می کردید و شوک وارد شده به دستگاه ، باز هم میگم این در حد یه فرضیه هست و باید بررسی بشه ، کلا اینجور وقت ها ابتدا دستگاه رو از طریق کلید های دیجیتالی خاموش کنید و سپس برق اون رو قطع کنید

      ۲۱

      1. سلام و عرض ادب
        جناب کفایتی
        هود منزل من از نوع تک موتوره سه سرعته معمولی هست . با کلید اول موتور کار میکنه ولی وقتی دور دوم یا دور سوم رو روشن میکنم کلا فن از کار میفته
        کلیدها رو هم عوض کردم ولی مشکل مرتفع نشد
        راهنمایی بفرمایید
        ممنونم

        ۱۹

        1. سلام و درود و عرض ادب خدمت شما جناب دراویش عزیز و عرض پوزش بابت تاخیر زیاد در پاسخگویی
          کلید های قبلی شما سالم بودند و بهتره سیم های دور متوسط و تند که برق رو از کلید به الکتروموتور میبرند چک کنید شاید قطعی دارند ، اگر سیم ها سالم بودند هم الکتروموتور خراب شده

          ۱۹

    1. این صفحه کلید توی دسته هود های دیجیتالی هست و چون چهار سرعت داره برای هود با موتور توربو هست
      یعنی آخرین نقشه مقاله دوم

      ۱۹

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853