تمام سفارشاتی که از امروز در سایت آموزش برق ثبت میکنید، روز 6 فروردین تحویل اداره پست خواهد شد. فروشگاه سایت
تمام سفارشاتی که از امروز در سایت آموزش برق ثبت میکنید، روز 6 فروردین تحویل اداره پست خواهد شد. فروشگاه سایت
0
0

کلید محافظ جان | آموزش و روش سیمکشی

21656 بازدید
کلید محافظ جان تکفاز

راستش را بخواهید دلم عجیب برایتان تنگ شده بود، هم برای شما مخاطبان عزیز، هم برای سایت آموزش برق. بالاخره بعد از ۴ ماه دوری، امروز در اتاقم نشسته‌ام تا برایتان از “کلید محافظ جان” بنویسم. البته اسم صحیح آن ” کلید جریان باقیمانده ” است و بعضی ها هم آن را کلید نشتی جریان صدا می زنند، در هر صورت، اسمش هر چه باشد، امروز می خواهیم بررسی کنیم این دستگاه چیست و چگونه کار میکند.

چرا عامه مردم به آن کلید محافظ جان می گویند؟. پاسخ پرواضح است، چون از جان اشخاص در مقابل برقگرفتگی محافظت می‌کند. ولی چطور اینکار را انجام می‌دهد و مکانیزم عملکرد کلید محافظ جان چگونه است؟

مکانیزم عملکرد کلید محافظ جان:

گفتیم که نام دیگر کلید محافظ جان کلید نشتی جریان است، پس ابتدا اجازه بدهید خود کلمه “نشتی” را بررسی کنیم. حتماً اصلاح نشتی آب، نشتی گاز، نشتی بنزین، نشتی فاضلاب و… را شنیده‌اید. کلمه نشتی احساس خوبی در ما ایجاد نمی‌کند، پس نشتی هرچه هست چیز خوبی نیست. من نشتی را اینطور تعریف می‌کنم: هدر رفتن هر چیزی به اندازه خیلی کم. شاید تعجب کنید، ولی این نشتی می‌تواند در برق هم اتفاق بیفتد، یعنی مقدار کمی از برق در جایی هدر برود. که ما در اینجا با هدر رفتن آن مشکلی نداریم، چون قیمت برق در کشور ما بسیار پایین است و آن مقدار هدر رفته، هزینه بسیار ناچیزی برای ما دارد. ولی مشکل ما سر این قضیه است که این مقدار هدر رفته، جان ساکنین را به خطر نیندازد.
در یک ساختمان مسکونی این نشتی‌ها بیشتر در وسایل و ابزارهای برقی که دارای موتور الکتریکی هستند اتفاق می‌افتد. چون در داخل این موتورها، سیم پیچ وجود دارد، اگر روکش این سیم پیچ‌ها بر اثر ضربه‌های شدید یا داغ شدن کنده یا نازک شود. یا از طریق سیم پیچی نامناسب القای الکتریکی روی بدنه موتور صورت گیرد، یا یکی از سیم‌های داخل موتور قطع شود و با بدنه موتور تماس پیدا کند. در این حالت‌ها برق وارد بدنه موتور می‌شود و از طریق بدنه فلزی موتور وارد بدنه فلزی دستگاه می‌شود. حتماً برای شما هم پیش آمده که به بدنه یک یخچال یا ماشین لباسشویی دست زده‌اید و احساس برقگرفتگی خفیف کرده‌اید، این مورد به خاطر همین نشتی جریان اتفاق افتاده است.

همانطور که می‌دانید یک جریان بسیار کوچک در حد ۳۰ میلی‌آمپر می تواند برای انسان خطرناک باشد. پس انسان‌ها به این فکر افتادند که دستگاهی را بسازند که نشتی‌های بالاتر از ۳۰ میلی آمپر را تشخیص دهد و مثل یک کلید مینیاتوری برق ساختمان را قطع کند تا آن جریان نشتی خطری برای جان ساکنین ایجاد نکند. اینطور شد که کلیدهای نشتی جریان یا همان کلیدهای محافظ جان به بازار آمدند. تا همین پنج شش سال قبل، نه مردم و نه برقکارها چیزی از کلید محافظ جان نمی دانستند و در ساختمان‌ها از آن استفاده نمی‌کردند، ولی با توجه به مشخص شدن مزیت‌های این دستگاه، استفاده از آن در برق ساختمان و برق صنعتی روز به روز در حال افزایش است. و طبق مقررات جدید برق ساختمان نصب کلید محافظ جان در جعبه فیوز منازل مسکونی و اداری الزامی شده است.

اساس کار یک کلید محافظ جان به این صورت است که جریان خروجی از سیم فاز را با جریان ورودی از سیم نول مقایسه می‌کند و اگر این دو مقدار با هم برابر نباشند محافظ جان متوجه می‌شود که جریان برق در قسمتی از مسیر نشتی پیدا کرده است، و اگر این جریان نشتی بیشتر از حساسیت محافظ جان (معمولاً ۳۰ میلی آمپر) باشد، کلید عمل می کند و مدار را قطع می کند.
البته حساسیت تمام محافظ جان‌ها ۳۰ میلی آمپر نیست و محافظ جان‌هایی در بازار هست که روی ۱۰ و ۲۰ و ۱۰۰ و ۳۰۰ و…. میلی آمپر هم عمل می کنند، ولی مقررات برق ساختمان، محافظ جان‌ ۳۰ میلی آمپر را برای منازل مسکونی و اداری پیشنهاد می‌کند.

تصویر دو نمونه کلید محافظ جان را در پایین مشاهده می‌کنید، دستگاه اول که ۴ ترمینال دارد، یک محافظ جان تکفاز است و دستگاه دوم که ۴ ترمینال در بالا و ۴ ترمینال در پایین دارد یک محافظ جان ۳‌فاز است.

کلید محافظ جان تکفاز
کلید محافظ جان تکفاز
کلید محافظ جان سه فاز
کلید محافظ جان سه فاز

توجه کنید که این محافظ جان‌ها در ظاهر شبیه کلید مینیاتوری هستند ولی سازوکار آنها کاملاً با کلید مینیاتوری فرق دارد پس شما نمی توانید آنها را بجای کلید مینیاتوری استفاده کنید. اگر روی یک کلید محافظ جان کلمه RCCB هک شده بود یعنی آن کلید محافظ جان فقط می تواند نشتی‌های جریان را قطع کند. ولی اگر روی کلید محافظ جان کلمه RCBO درج شده بود، یعنی آن کلید از ترکیب یک کلید مینیاتوری و یک کلید محافظ جان ساخته شده است، پس شما می توانید از یک کلید RCBO به عنوان یک کلید مینیاتوری هم استفاده کنید.

از آنجایی که این پاراگراف مهم است یکبار دیگر آن را تکرار می کنم:

  • کلید محافظ جان نوع RCCB تنها می تواند مدار را در مقابل نشتی جریان محافظت کند.
  • کلید مینیاتوری معمولی تنها می تواند مدار را در مقابل اضافه بار و اضافه جریان ناشی از اتصال کوتاه محافظت کند.
  • کلید RCBO که ترکیب دو نوع قبلی است، مدار را هم در مقابل نشتی جریان، هم اضافه بار و هم اضافه جریان ناشی از اتصال کوتاه محافظ می کند و به همین نسبت قیمت آن در مقایسه با ۲ نوع قبلی بالاتر است.

نقشه سیمکشی کلید محافظ جان تکفاز:

از مباحث تئوری راحت شدیم، حالا سیم چین و پیچ گوشتی را بردارید تا به سراغ مباحث عملی برویم بخشی که من عاشقش هستم. اگر خاطرتان باشد من در کتاب آموزش جامع برق ساختمان ، نقشه نصب یک کلید محافظ جان تکفاز را اینطور برایتان ترسیم کرده بودم. اگر در دوره فیلم آموزش عملی برق ساختمان هم شرکت کرده باشید، ما چنین جعبه فیوزی را بصورت عملی نصب کردیم و جزئیات آن را در درس سیزدهم آن دوره بررسی کردیم.
برای بزرگنمایی نقشه ها روی آنها کلیک کنید تا بهتر بتوانید جزئیات را مشاهده کنید.

آموزش نصب کلید محافظ جان
آموزش نصب کلید محافظ جان

طبق این نقشه یک کلید مینیاتوری اصلی قبل از محافظ جان قرار میگیرد. که مقدار آمپر این کلید مینیاتوری باید با مقدار آمپراژ کنتور برابر باشد، مثلاً اگر آمپراژ کنتور ۳۲ باشد، این کلید مینیاتوری هم باید ۳۲ آمپر انتخاب شود. بجای این کلید مینیاتوری اصلی می توان از یک کلید ایزولاتور هم استفاده کرد. آنگاه فاز ورودی به جعبه فیوز ابتدا به قسمت بالای این کلید مینیاتوری متصل می‌شود، و از پایین آن که خروجیست به ترمینال بالای محافظ جان وصل می‌شود. سپس از ترمینال پایین محافظ جان خروجی گرفته می‌شود و بین بقیه کلیدهای مینیاتوری تقسیم می‌شود. مسیر سیم‌ها را دنبال کنید تا این توضیحات را بهتر متوجه شوید.‌

نقشه سیمکشی کلید محافظ جان ۳فاز:

حالا که با نقشه سیمکشی کلید محافظ جان تکفاز آشنا شدید، به سراغ ترسیم نقشه برای کلید محافظ جان ۳ فاز می‌رویم. فرض کنید که می‌خواهم برقکاری یک مغازه قصابی که کنتور برق آن ۳‌فاز است را انجام دهم، پس لازم است که یک جعبه فیوز نصب کنم و صاحب مغازه از من می‌خواهد که در داخل جعبه فیوز یک محافظ جان ۳فاز هم تعبیه کنم. از صاحب مغازه تعداد وسایل برقی که قرار است در آینده در این مغازه نصب شود را سوال می کنم، او می گوید که یک کولرگازی ۲۴ هزار، ۲ عدد یخچال ویترینی، کرکره برقی، و ۲ عدد یخچال ایستاده دارد. من با در نظر گرفتن اینها شروع به ترسیم نقشه سیمکشی جعبه فیوز می‌کنم.

روش نصب کلید محافظ جان سه فاز
روش نصب کلید محافظ جان سه فاز

ابتدا مسیر سیم ها را در نقشه بالا دنبال کنید و نقشه را در ذهنتان تجزیه و تحلیل کنید. من سیم قرمز را به عنوان فاز اول (L1) ، سیم زرد را به عنوان فاز دوم (L2) ، و سیم سیاه رنگ را به عنوان فاز سوم (L3) در نظر گرفته‌ام. البته این رنگ ها سلیقه‌ای نیست و چیزی است که استاندارد در انتخاب رنگ سیم‌ها برای برق سه فاز ما را اجبار کرده است.

نکته کوچک: مقررات برق ساختمان می گوید که رنگ سیم‌ها در برق سه فاز باید به ترتیب قرمز(L1)، زرد(L2) و سیاه(L3) باشد. یا قهوه‌ای(L1)، سیاه(L2) و خاکستری(L3) هم قابل قبول است.

نیازی به گفتن نیست که سیم آبی رنگ، نول است و سیم زرد رنگی که دارای یک خط سبز است هم سیم ارت است. پس من هر سه فاز (قرمز، زرد، سیاه) را ابتدا به یک کلید مینیاتوری سه فاز وصل میکنم، آنگاه از زیر این کلید مینیاتوری خروجی می گیرم و به ترتیب به ۳ ترمینال بالای محافظ جان وصل میکنم. مطابق تصویر بالا، نول ورودی به جعبه فیوز هم به ترمینالی دیگر در سمت چپ محافظ جان وصل می شود.
آنگاه از پایین کلید محافظ جان خروجی می‌گیرم و هر کدام از فازها را بین ۲ تا از کلید مینیاتوری‌های تکفاز تقسیم می‌کنم. همانطور که می‌دانید اختلاف پتانسیل هر کدام از فازهای برق سه فاز با سیم نول، ۲۲۰ ولت است. پس وسایل برقی معمولی مثل یخچال‌ها و کولرگازی و کرکره برقی می توانند از این برق ۲۲۰ ولت استفاده کنند.

سوال: چرا من هر کدام از فازها را بین ۲ تا از مینیاتوری‌ها تقسیم کرده‌ام؟ به این خاطر که برق مصرفی این مغازه از یک کنتور ۳فاز تامین می‌شود. و مدنظر ماست که از هر سه خط فاز هم استفاده کنیم، و اگر فشار برق مصرفی تمام وسایل روی یکی از فازها بیفتد، کلیدمینیاتوری اضافه بار را تشخیص می‌دهد و میپرد.

کاربرد محافظ جان ۳فاز بیشتر در برق صنعتی، کارخانه ها و کارگاه‌هاست ولی برای دستگاه‌های تکفاز باید بصورت نقشه بالا عمل کنید.

نکته: در کلیدهای محافظ جان ترمینال‌های بالا، ورودی و ترمینال‌های پایین، خروجی هستند. در بیشتر کلیدهای محافظ جانی که در بازار هستند، ترمینال‌های ورودی با علامت ۱ یا IN مشخص می شوند و ترمینال‌های خروجی با علامت ۲ یا OUT مشخص می‌شوند. و ترمینال‌هایی که با علامت N مشخص می‌شوند به نول متصل می‌شوند.

سوال: اگر خاطرتان باشد گفتیم که محافظ جان جریان‌های نشتی بیشتر از ۳۰ میلی آمپر را قطع می‌کند، پس جریان های نشتی کوچکتر از ۳۰ میلی آمپر را که روی بدنه فلزی وسایلی مثل یخچال، ماشین لباسشویی، کیس کامپیوتر و… ایجاد می‌شوند و باعث برقگرفتگی‌های خفیف برای انسان می‌شوند را چطور رفع کنیم؟ پاسخ: با اتصال بدنه فلزی آن دستگاه به سیم ارت مشکل حل خواهد شد، ولی اگر ساختمان سیم ارت نداشت، می توانید بدنه دستگاه را با یک سیم به اسکلت فلزی ساختمان یا لوله‌های فلزی آب متصل کرد، در این صورت حتماً نصب کلید محافظ جان در جعبه فیوز الزامی خواهد شد.

هفته بعد برای شما مقاله ای روی سایت قرار خواهم داد که در مورد آموزش نصب ۲ کلید محافظ در جعبه فیوز خواهد بود، هفته بعد هم به سایت آموزش برق سر بزنید.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=9841
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

373 نظر در مورد کلید محافظ جان | آموزش و روش سیمکشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام جناب مهندس در جایی فرمودید کار محافظ جان تشخیص نشتی هاست نه اتصالی ها احتمالا منظورتون در مورد مدل rccb هاست .اگر اتصال کوتاه در دستگاهی مثل مثلا رادیو اتفاق بیفته فرمایش صحیحه ولی در مواردی که مثلا سیم دریل زیر پایه میز کار فلزی له و قطع بشه و میز به زمین وصل باشه غیر از اتصالی نشتی لحظه ای هم به وجود میاد میشه روی محافظ جان مدلrccb حساب کرد ؟تشکر از شما

    ۲

    1. سلام جناب حسامی عزیز. من این جمله رو اینطوری تصحیح میکنم. کار rccb تنها تشخیص نشتی هاست و کار کلید مینیاتوری تشخیص اضافه بار و تشخیص اتصال کوتاه است.
      پس ایرادی که rccb داره اینه که اگر فاز مستقیم با نول برخورد کنه، چون جریان عبوری از هر دو برابر هست پس کلید محافظ جان عمل نمیکنه.
      در این مسئله ای که شما طرح کردید اگر همزمان سیم فاز با نول در زیر پایه فلزی یک میز له بشه و اتصال پیدا کنن محافظ جان عمل نمیکنه، مگر اینکه زمین مرطوب باشه و از فاز به زمین هم بیشتر از ۳۰ میلی آمپر نشتی پیدا کنه. در اینصورت محافظ جان هم عمل می کنه.

      لایک

  2. سلام.مهندس اداره برق سیم ارت ساختمان رو وصل کرده به سیم نول کنتور.الن سیم کشی داخل خونه س ما که سیم ارت نداره چیکار باید کرد؟میشه سیم ارت وسایل برقی داخل خونه رو به سیم نول وصل کرد؟

    ۴

      1. مهندس علت؟ داخل کنتور همون سیم نول وصل شده به سیم ارت.اینجا علت سیم کشی مجدد سیم ارت به خانه منزل چیه؟ من علتش رو میخام بدونم .همه جا رو هم گشتم هیچ‌ جا جواب درست و حسابیی ندادن.همه ی سایتها دو تا جمله رو نمیدونم از کجا کپی کردن فقط همونو مینویسن .(( سیم نول و سیم ارت هر کدام کاربردی جداگانه دارن )). همه جا همینو نوشتن .

        ۲

        1. سلام، شما با این کار یک سیستم TNC در ساختمان اجرا میکنید که مقررات با اون مخالف هست و فقط سیستم TNCS را برای ساختمان های مسکونی درست میداند.
          البته این سیستم TNC که به این صورت میفرمایید از لحاظ استاندارد باز هم درست اجرا نشده و جای اشکال دارد.چون شما ابتدا هادی PEN را به شینه نول تجهیز وصل کردید و بعد با یک هادی یا جمپر به بدنه تجهیز وصل کرده اید که اشتباه است و باید عکس ان اجرا شود تا یک سیستم TNC داشته باشیم. دلیل این کار هم این است که این هادی PEN در درجه اول باید نقش ارت را اجرا کند و این نقش مهمتر است و بعد بعنوان نول استفاده شود.

          ۴

  3. سلام مهندس جان
    حدود ۲۰ روز پیش پیام دادم بابت روش تست عملی محافظ جان، به غیر از دکمه تست محافظ، ولی فرصت نکردین. لطفا راهنمایی کنید، چون برای یک بنده خدایی محافظ جان نصب کرده ام و اصرار دارد تا تست دیگری انجام شود تا خیالش راحت شود، لذا برای تست دیگر چه کاری باید انجام دهم تا نشتی حاصل شود و محافظ عمل کند؟؟
    ممنون

    ۱۰

    1. سلام، صحیحش این هست که با دستگاه تست مخصوص اینکار رو انجام بدید. ولی بعضی ها با اتصال نول به ارت هم این تست رو انجام میدن، یعنی کافیه در یک جایی برای یک ثانیه کوتاه، نول رو به ارت یا نول رو به یک قسمت فلزی ساختمان متصل کنید و ببینید که محافظ جان عمل میکنه یا نه.

      ۱۱

    1. سلام وقتتون بخیر اگه یکی از خروجی های کلید جریان نشتی سه فاز رو به روشنایی و پریزهای ساختمان و خروجی دیگر را به کولرها اختصاص دهیم مشکلی پیش میاد یا کلید جریان نشتی قطع میشه؟

      ۱۰

    1. سلام، بله حتما نیاز هست، من همیشه میگم ارت مثل کیسه هواست ولی محافظ جان مثل کمربندی ایمنی می مونه. پس دلیل نمیشه چون ماشین ما کمربند ایمنی داره، ما کیسه هوا رو نصب نکنیم.

      ۱۳

  4. با سلام.میشه ورودی برقمون رو به خروجی محافظ جان بدیم و از بالاش بدیم به فیوز کنازیش؟
    که جعبه فیوز هم اشغال نشه بی خودی.

    ۱۲

  5. ضمن سلام خدمت استاد و تشکر از بابت توضیحات دقیق و کامل بودن…. بنده خواستم از بعد هر سوالی داشتم از شما کمک بگیرم با اجازه استاد

    ۱۵

  6. سلام. وقت بخیر. در مورد نقشه‌ی کلید محافظ جان سه فازی که رسم کردید باید بگم که در مناطق گرمسیر و با رطوبت بالا بسیار دیدم که برای کولر ۲۴۰۰۰ فیوز ۲۵ آمپر البته با سیم ۴ یا ۶
    نصب می‌کنند.
    در ضمن من برای کولر اسپیلت ۱۲۰۰۰ از سیم با سطح مقطع ۲/۵ و البته فیوز ۱۶ آمپر استفاده کردم. چقدر می‌تونه صحیح باشه؟
    در مورد آبگرمکن‌های برقی ۳۰ لیتری در صورت استفاده از سیم ۴ چه فیوزی باید انتخاب بشه؟ و سوال آخر اینکه در تقسیم فازهای کنتور سه فازی که دارای فیوز ۳۲ آمپر هست بین سه جعبه تقسیم مجزا برای سه سوئیت ۲۰ متری آیا این درست هست که از محافظ جان ۲۵ آمپر RCBO و یک فیوز ۱۶ آمپر برای پریز و یک فیوز ۱۰ آمپر برای روشنایی و یک فیوز ۲۵ آمپر برای آبگرمکن و یک فیوز ۱۶ آمپر برای کولر اسپیلت برای هر جعبه تقسیم استفاده بشه؟

    ۲۰

    1. سلام. مرسی. ۱- این مواردی که فرمودین هم سیم و هم فیوز مناسبی براش انتخاب کردید.
      ۲- برای آبگرمکن برقی هم اگر سیم ۴ استفاده کردید، کلید مینیاتوری ش باید ۲۵ باشه.
      ۳- بله این مواردی هم که فرمودین درسته، فقط محافظ جان باید حداقل ۳۲ باشه.

      ۱۸

  7. سلام مهندس
    آیا میتوان از محافظ جان سه فاز در سیستم تکفاز استفاده کنیم؟
    منظورم اینه که یک فاز و نول به ورودی محافظ جان بدیم و ازش خروجی بگیریم
    سیم بندی خاصی داره یا فقط از یه ورود و خروجی استفاده کنیم؟
    آیا مشکلی در عملکردش ایجاد میشود یا خیر؟
    سوال دیگم اینه که محافظ جان سه فاز مدل rcbo هم داره؟

    ۲۴

    1. سلام امیر جان، پاسخ تمام این سوالات بله هست. ۲ تا از فازها رو در نظر نگیرید و مثل یک کلید محافظ جان تکفاز سیمکشی کنید. کارتون که تمام شد یکبار کلید تست رو بزنید، اگر عمل کرد یعنی سیمکشی تون درست بوده در غیر اینصورت فاز رو جابجا کنید و ببرید روی یک ترمینال دیگه، بازم هم کلید تست رو بزنید اگر عمل نکرد، سیم فاز رو باز کنید و ببرید روی فاز دیگه. دیگه بار سوم صد در صد با زدن کلید تست باید محافظ جان عمل کنه.
      بله rcbo هم داره.

      ۲۰

  8. سلام مهندس دستت درد نکنه بابت مطالب خوبت..یه سوال داشتم اینکه.من طبق راهنمایی سایت کلید محافظ جان گذاشتم.و وقتی کلید تست رو میزنم عمل میکنه.تا اینجا درست.ولی چند وقت پیش.یکی از سیم های داخل دیوار ذوب شده بود.نمیدونم فاز بود یا نول.ولی کلید محافظ جان عمل نکرده بود.به نظرتون مشکل مال چیه؟تشکر

    ۲۱

    1. سلام، کار محافظ جان تشخیص نشتی هاست، نه تشخیص اتصال کوتاه. اون مورد رو باید کلیدهای مینیاتوری تشخیص میدادن که احتمالا خراب هستند و عمل نکردن.

      ۱۶

      1. سلام. دلیل فیوز اصلی قبل از کلید جریان باقیمانده چیه؟ نمیشه کابل ورودی برق مستقیم به کلید جریان باقیمانده وصل بشه؟

        ۲

        1. سلام، خیر نمیشه، این چیزی هست که مقررات تعیین کرده. چه بجای اون فیوز اصلی یک فیوز نصب بشه چه یک کلید ایزولاتور، ولی باید باشه، تا زمانی که تعمیرکار میخواد تعمیراتی روی جعبه فیوز انجام بده بتونه اون کلید رو قطع کنه.

          لایک

  9. سلام مهندس
    ممنون از مطالب آموزشی خوبتون

    اگر اداره برق در کنار کنتور مینیاتوری نصب کند پس ما در جعبه فیوز واحد فقط یک محافظ جان نصب کنیم؟
    نمره سیم ارت باید چند باشه؟
    در مکانهایی که امکان لوله گذاری زیاد نیست در چه صورت می‌توانیم روشنایی و پریز رو یکی بگیریم؟

    ممنون

    ۱۹

    1. سلام، ۱- خیر باید یک کلید مینیاتوری قبل از محافظ جان داخل جعبه فیوز بزاریم.
      ۲-سایز سیم ارت باید همسایز فاز باشه، مثلاً اگر کنتور شما ۳۲ آمپر باشه، چون باید براش از فاز و نول نمره ۶ استفاده کنید پس برای ارت هم باید از سایز ۶ استفاده کنید.
      ۳- در همه مکان ها امکان لوله گذاری هست، نمیشه بگیم در بعضی مکان ها امکانش نیست. و اینکه ما هیچ وقت نمی تونیم برق روشنایی ها و پریزها رو یکی کنیم، همیشه باید سرخط این دو تا از هم جدا باشه.

      ۱۶

  10. سلام قبل از کلید محافظ جان میشه انشعاب گرفت؟ مثلا محافظ جان داخل جعبه فیوز باشه ولی ما از کنتور برق بگیریم، چون من این کارو کردم ولی محافظ جان عمل میکنه

    ۱۶

    1. سلام، اگر فاز و نول رو همزمان از کنتور (قبل از محافظ جان) بگیرید، مشکلی پیش نمیاد ولی اگر تنها فاز یا تنها نول رو از کنتور انشعاب بگیرید محافظ جان عمل می کنه.

      ۱۸

          1. سلام جناب مهندس ،، محافظ جان باید قبل از کلیدمینیاتوری نصب شه یا بعدش بی زحمت
            دلیل اینکه قبل یا بعد از کلید مینیاتوری نصب بشه رو توضیح بدید

            ۵

          2. سلام سامان عزیز. بهتره مثل نقشه بالا بعد از کلید مینیاتوری اصلی نصب بشه تا در صورتی که خواستیم کاری روی کلید محافظ جان انجام بدیم، بتونیم از طریق اون کلید مینیاتوری، جعبه فیوز رو بی برق کنیم.

            ۶

        1. سلام من برق امام تک فاز دارم نمیدونم فیوز محافظ جان چند امپر بگیرم کاربری هم دامداری هست ممنون میشم راهنمایی کنید

          ۲

1 7 8 9
شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853