تمام سفارشاتی که از امروز در سایت آموزش برق ثبت میکنید، روز 6 فروردین تحویل اداره پست خواهد شد. فروشگاه سایت
تمام سفارشاتی که از امروز در سایت آموزش برق ثبت میکنید، روز 6 فروردین تحویل اداره پست خواهد شد. فروشگاه سایت
0
0

ساخت دستگاه فارسی بر

5867 بازدید

ساخت دستگاه فارسی بر برای داکت برق!!! شاید عنوان آموزش این هفته برای شما تعجب برانگیز باشد و با خود بگویید که مگر ساخت دستگاه فارسی بر امکان پذیر است. پس ادامه این آموزش را دنبال کنید تا ببینید چطور یک وسیله ساده برای برش داکت های مورد استفاده در برق ساختمان و دوربین های مداربسته درست می کنیم.

فارسی بر کردن داکت ها یعنی برش دادن سر داکت ها تحت زاویه ۴۵ درجه. که وقتی دو داکت با زاویه ۴۵ درجه کنار یکدیگر قرار بگیرند یک زاویه ۹۰ درجه را می سازند که در تصویر زیر مشاهده می کنید که چطور انتهای دو داکت فارسی بُر شده و کنار یکدیگر قرار گرفته اند. این اتفاق در زمان داکت کشی در گوشه ها و کنج دیوارها و جاهایی که قرار است در مسیر چرخش داشته باشیم اتفاق می افتد.

 

فارسی بر کردن داکت برق

معرفی دستگاه فارسی بر :

شاید خیلی از دوستانی که تازه وارد شغل برقکاری و سیستم های حفاظتی شده اند و هنوز پول چندانی برای خرید یک دستگاه فارسی بر واقعی ندارند، سخت باشد که بخواهند (حدوداً) ۵۰۰ هزار تومان برای خرید یک دستگاه فارسی بر هزینه کنند. در تصویر زیر یک دستگاه فارسی بر واقعی را مشاهده می کنید که می توانید از آن برای فارسی بر کردن داکت ها کمک بگیرید. قطعاً این دستگاه را همراه ام دی اف کارها دیده اید.

 

دستگاه فارسی بر

 

استفاده از این دستگاه باعث زیبایی و سرعت اجرای زیاد در کار داکت کشی شما خواهد شد.

همان طور که می دانید در خیلی از جاها برقکار یا نصاب سیستم های حفاظتی مجبور است برای پنهان کردن سیم ها و زیباتر کردن ظاهر کار، ابتدا محل مورد نظر را داکت کشی کرده و سپس اقدام به نصب سیم ها در داخل داکت می کند.

 

وسایل لازم برای ساخت دستگاه فارسی بر ساده :

  • یک پروفیل آهنی نیم متری
    کمان اره آهن بر

به تصویر زیر نگاه کنید تا به تمام قضیه پی ببرید.

 

ساخت دستگاه فارسی بر

روش ساخت دستگاه فارسی بر و کار با آن :

همان طور که در تصویر بالا میبینید. کافیست پروفیل آهنی را به یک کارگاه آهن بری ببرید و بخواهید که روی آن دو عدد شیار با زاویه ۴۵ درجه ایجاد کند. همان طور که می بینید شیارها در خلاف جهت های هم هستند و یکی به سمت چپ و یکی به سمت راست ایجاد شده است. تا برای کنج هایی که قرار است داکت به سمت چپ فارسی بر شود از شیار اول و برای جاهایی که قرار است داکت به سمت راست فارسی بر شود از شیار دوم استفاده کنید.

روش کار هم بسیار ساده است. کافیست داکت را از داخل پروفیل رد کنید و کمان اره را روی شیار مورد نظر خود قرار دهید و شروع به بریدن کنید. شیار روی پروفیل آهنی، به عنوان الگو برای کمان اره عمل می کند و مانع حرکت های اضافی کمان اره می شود و این باعث یک شکل شدن و زیباتر شدن قسمت های فارسی بر شده می شود. و داکت بریده شده دقیقاً ۴۵ درجه برش داده خواهد شد.

هر چقدر که داکت های شما بزرگتر باشند باید لوله پروفیل آهنی شما بزرگتر باشد تا داکت از داخل آن رد شود. پیشنهاد می کنیم دو پروفیل آهنی در سایز های کوچک و بزرگ بسازید تا برای داکت های برق کوچک از اولی و برای داکت های بزرگتر از دومی استفاده کنید.

زمانی که در حال برش با کمان اره هستید، اگر پروفیل آهنی خیلی کلفت تر از داکت باشد، داکت در داخل آن بازی می کند و این باعث اذیت شما خواهد شد. پیشنهاد می کنیم دو تکه چوب بسازید که سر آنها نازک و انتهای آنها کلفت باشد. آنگاه این دو تکه چوب را در بغل داکت ها به داخل پروفیل آهنی فرو کنید تا لزرش داکت ها را بگیرد و بتوانید راحت تر برش بزنید.

 

چند نکته:

اگر مدت زیادی است که در کار دوربین های مداربسته یا دزدگیر اماکن هستید، چون خیلی با داکت کشی سروکار دارید. خرید یک دستگاه فارسی واقعی که در تصویر اول دیدید برای شما بسیار واجب است. با یک حساب سر انگشتی متوجه خواهید شد که، چون یک “دستگاه فارسی بر” روزی حداقل یک ساعت به کار شما سرعت می بخشد و از آنجایی که دستمزد یک نصاب حداقل ساعتی ۱۰ هزار تومان است، در طول کمتر از دو ماه هزینه ای که برای دستگاه کرده اید به شما بر می گردد. زیبایی و اعتباری هم به کار شما اضافه می شود بماند.

اگر از دستگاه فارسی بر واقعی استفاده می کنید، نباید از آن برای برش اشیا دیگری مثل چوب و فلز استفاده کنید. زیرا تیغ های آن کند می شود و زمانی که بخواهید داکت برق را با آن برش دهید، لبه داکت ها می پرد. پس تصور نکنید، که چون داکت ها ضعیف تر از چوب و فلز هستند با هر تیغی می توان آنها را برش داد.

 

 

 

آیا دو دقیقه وقت خود را به ما میدهید؟ ممنون که این کار را می کنید.

دوست گرامی همان طور که میدانید علاوه بر مطالبی که به صورت رایگان در سایت قرار میگیرد تا همه بتوانند از آن استفاده کنند. مطالب دیگری هم هستند که به صورت اختصاصی در دو کتاب آموزش برق ساختمان و کتاب آموزش دوربین های مداربسته در سایت عرضه شده است.
قطعاً اگر شما از کاربران همیشگی سایت ما بوده باشید یا این دو کتاب را خریداری کرده اید یا لااقل فصل اول این کتاب ها را به صورت رایگان دانلود کرده اید. حالا می خواهیم نظر شما در مورد خوبی ها و کاستی های این دو کتاب بدانیم. تا اگر مشکلی در کار ما هست در کتاب های بعدی که در حال نگارش آنها هستیم این اشکالات را تکرار نکنیم. در ضمن تعریف های شما از دو کتاب قبلی قوت قلبی برای ما خواهد بود تا دو کتاب دیگری که در حال نگارش آنها هستیم (یعنی کتاب نصب و تعمیر آیفون های صوتی تصویری و کتاب دزدگیر اماکن) را با سرعت بیشتری به پایان برسانیم و نقاط قوت دو کتاب قبلی را در این کتاب ها تشدید کنیم.
پس در قسمت پایین این صفحه منتظر ارسال نظرات شما هستیم.

اگر فصل اول این دو کتاب را دانلود نکرده اید از لینک های زیر استفاده کنید.
دانلود فصل اول کتاب آموزش برق ساختمان
دانلود فصل اول کتاب آموزش دوربین های مداربسته
با تشکر از خوبی های شما –  مرادی – مدیر سایت آموزش برق ساختمان و سیستم های حفاظتی

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=1971
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

32 نظر در مورد ساخت دستگاه فارسی بر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام

    مهندس جان واقعا خیلی خیلی ممنونم. بسیار را حوصله و دقیق نوشتید و البته در اون دوتا کتاب که محشره
    حتما تهیه میکنم

    ۸

  2. سلام ممنونم از مطالب قشنگتون.من بر حسب علاقه کارهای خودمو سعی میکنم خودم انجام بدم فقط یه سوال وقتی برش ۴۵میدیم باید چنت سانت بیشتر اندازه بگیرم که کوتاه نشه

    ۷

    1. سلام. بستگی به قطر داکت داره، مثلاً برای داکت های نمره ۲ حدوداً باید ۳ سانت از هر طرف بیشتر برش بزنید.

      ۸

  3. سلام و تشکر بابت پست مفیدتون

    مهندس اگه امکانش هست نحوه داکت کشی صحیح همراه با زوایای خودشون رو برای حالت های دیگه هم بفرمایید

    مثلا در گوشه دو دیوار…یا در دیوارهایی که که دارای جلو امدگی هستند و …
    معمولا کمتر کسی ظرافت به خرج میده و از یه سمت داخل داکت و کابل ها دیده میشه.
    امیدوارم منظورم رو خوب بیان کرده باشم.

    ۸

    1. سلام. ممنونم از شما.
      متوجه منظورتون هستم. خیلی وقته نوشتن چنین مقاله ای تویه برنامه ماست. یکم سرمون خلوت بشه چشم.

      ۸

    1. سلام. دعا کنید زودتر تموم بشه. هر چی میریم جلوتر می بینیم که مطالب تمومی نداره. اگه خدا بخواد این وره سال آماده میشه.

      ۸

    1. برای فارسی بر کردن دقیق قرنیز بجای دستگاه فارسی بر میشه از وسیله دیگه مثل مینی فرز استفاده کرد؟
      اگر میشه چطوری.روش استفادش را میشه بگید!
      .واقعا کارم گیر همین مورده……

      ۳۰

  4. سلام اقای مهندس وقت بخیر خسته نباشید قبل از هر موضوعی من شاکر خداوندم که سایت واقعا ارزشمند و مفید شما رو پیش روی من قرار داد که به اکثر جوابهایم برسم ومشکلاتم را حل کنم و ثانیا من درخواست خرید کتابهای اموزش نصب دوربین و اموزش برق ساختمان را دادم البته مهندس درخواست یک کتاب دیگر را هم دارم کتابی در زمینه برق صنعتی که در ان اموزش مدار فرمان و مدار قدرت رو داشته باشه و مربوط به اشنایی با کنتاکتورها و رله ها و تایمر هاو کنترل فاز و غیره و امثالهم باشه ایا شما یا همکاران شما کتابی در این زمینه دارید که به من معرفی کنید با تشکر مجدد

    ۸

    1. سلام آقای حاجی محمدی. ممنونم از شما، خوشحالیم که دوستان جدیدی مثل شما پیدا می کنیم.
      کتاب ها فردا صبح به آدرس شما ارسال میشه و ۳ تا ۵ روز دیگه به دستتون میرسه.
      برای برق صنعتی هم کتاب -برق صنعتی به زبان ساده- نوشته آقای محمد علی شعبانی رو بهتون پیشنهاد می کنم.

      ۸

  5. سلام ، خدا قوت و وقتتان بخیر .
    هم مطالب سایتتون (سایتمون) هم کتاب های آموزشی بسیار بسیار مفید ، روان و کاربردی هستند . من همیشه دنبال استاد کارهایی هستم که هم دانش علمی و هم عملی بالایی داشته باشند (خصوصا عملی) . و همچنین پرانرژی و عاشق کارشون ( حین انجام کار غر و لند نکنن و شکوه و زاری نکنن) . من به نوبه خودم از شما به خاطر سایتتون و کتاب ها و مطالب مفید و کاربردی شون و خصوصا نیت پاک شما بسیار بسیار سپاسگزارم . خیلی خیلی دوست دارم از نزدیک هم افتخار و سعادت شاگردی ، عزیزان استادی چون شما نصیبم بشه .
    ان شاءالله خداوند عزیز به شما سلامتی ، سعادتمندی و طول عمر با عزت عطا کنه .
    یا علی

    ۶

  6. واقعا ترفند مفید و خلاقانه ای بود ، اگه بخوای با اره تنها داکت رو ببری ظرافت کار رو از دست میدی ، ولی این روش خیلی خوبیه

    ۱۰

  7. سلام مهندس جان بنظر بنده سیم کشی یه ساختمان را از صفر تا صد بصورت تصویری آموزش بدید و مطالب رو به ساختمان های بزرگتر بسط بدید آموزش بهتری میشه و میتونید هزینه رو چند برابر کتاب در نظر بگیرید،قبول کنید آموزش تصویری خیلی بهتره.ممنون

    ۷

  8. دستتون دردنکنه خداخیرتون بده سایت پرمحتوایی دارید ان شاء الله هروقت کتاب آیفون تصویری ودزد گیراماکن آماده شد مارا ازطریق ایمیل مطلع سازید تا خریداری نماییم
    درودبرشما

    ۷

  9. با سلام و عرض ادب
    ضمت تشکر از دو کتاب بسیار خوب و پر محتوا
    لطفا بفرمایید که دو کتاب یاد شده فوق (ایفون و دزدگیر) انشاالله کی عرضه میشود؟
    با تشکر

    ۲۸

    1. سلام آقای محلوجیان. با عرض معذرت، دیگه خیلی بدقول شدیم. گرفتاری های زندگی وقت خالی برامون نمی زاره. ولی تمام سعی مون رو می کنیم که خیلی زود آماده بشن.

      ۳۴

  10. باسلام و عرض ادب و احترام
    ضمن تشکر از مطالب آموزشی مفید حضرتعالی و زحمات دیگر عزیزان وب سایت

    بفرمایید اگر کتاب آموزش برق ساختمان را بصورت فیزیکی بخواهیم تهیه کنیم –
    چه باید کرد.
    ارادتمند شما دهقان . از اصفهان

    ۷

    1. سلام آقای دهقان.قرار بود نسخه فیزیکی کتاب تا هفته دیگه آماده بشه که پدرم به رحمت خدا رفت و برنامه ریزی هامون …..
      انشاا… دو هفته دیگه.

      ۶

  11. من همیشه مطالب سایت شما رو دنبال میکنم واقعا مطالب جالب و خوبی برای سرعت بخشیدن ب کار،و یادگیری افراد مبتدی است،متشکر از زحماتتون

    ۸

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853