0
0

اصول لوله گذاری در سیمکشی ساختمان ۲

15128 بازدید

دوستان عزیزم سلام. انشاا… که در این ماه عزیز طاعات و عبادات‌تان قبول باشد. بنده همیشه در ماه رمضان همه کارها را تعطیل می کنم تا بتوانم روزه بگیرم. چون به خاطر سختی کار، نمی توان هم کار کرد و هم روزه گرفت. و در این یک ماه فرصت خوبی دست داده که روی کتاب نصب، عیب یابی و تعمیر آیفون ها کار کنم. این بار به خودم قول داده‌ام تا کتاب آیفون را تمام نکنم پروژه دیگری قبول نکنم و تا الان ۸۰ درصد کتاب آماده شده و اگر خدا بخواهد حداکثر تا پایان ماه رمضان این کتاب آماده خواهد شد. در این روزها حداقل ۱۴ تا ۱۵ ساعت پشت لپ تاپ مشغول فکر کردن و تایپ کردن متن کتاب هستم و وقتی از نوشتن خسته می شوم برای اینکه آب و هوایی عوض کنم به مجتمع مسکونی که در همسایگی ما در حال ساخت است سر میزنم. اگر خاطرتان باشد در مطلب اصول لوله گذاری در برقکشی ساختمان ۱ چند تا از اشتباهات و ایرادهای برقکار محترم این مجتمع را خدمتتان عرض کردم و حالا می خواهم به ادامه این مطلب بپردازم تا عزیزان برقکارِ دیگر، این اشتباهات را مرتکب نشود. این تصاویر را از هنرنمایی برقکار این ساختمان گرفته ام تا لابه لای آنها نکاتی را شرح دهم. به تصویر اول نگاه کنید.

لوله گذاری در سیمکشی ساختمان :

لوله کشی برق

تصویر بالا قوطی کلیدهای روشنایی برای پذیرایی را نشان می دهد. که ۴ تای پایین برای کلیدهای روشنایی و قوطی کلید بالای آنها هم برای محل نصب آیفون تصویری در نظر گرفته شده است.

اشتباه اول: این برقکار محترم دقیقاً در راستا و بالای کلیدهای روشنایی پذیرایی، قوطی کلید آیفون تصویری را نصب کرده است که باعث می شود بعد از نصب گوشی آیفون، سیم فنری هندست روی کلیدهای روشنایی آویزان شود. همیشه باید قوطی کلید پشت آیفون حداقل ۱۵ سانتی متر آن طرف تر باشد. به تصویر زیر که آن را برای «کتاب نصب، عیب یابی و تعمیر آیفون ها» آماده کرده‌ام نگاه کنید.

محل نصب کلید برق

همانطور که می بینید قوطی کلید پشت آیفون ۱۵ سانتی متر از راستای کلیدهای پذیرایی فاصله دارد تا سیم های فنری متصل به هندست روی کلیدهای برق آویزان نباشد. ارتفاع نصب کلیدهای روشنایی پذیرایی از کف تمام شده ۱۱۰ تا ۱۲۰ سانتی متر است و ارتفاع نصب قوطی کلید پشت آیفون هم بایستی ۱۴۰ سانتی متر بالاتر از کف تمام شده باشد پس می توان گفت که قوطی کلید پشت آیفون تصویری باید ۳۰ سانتی متر بالاتر از کلیدهای روشنایی باشد.

اشتباه دوم: برق مانتیور آیفون تصویری از برق روشنایی گرفته شده است که طبق استاندارد باید از پریزهای برق پذیرایی یا از جعبه فیوز گرفته شود. چون مانیتور آیفون تصویری یک مصرف کننده است نه یک روشنایی.
البته بین خودمان بماند، بنده به برقکارهایی که برای من کار می کنند می گویم که این مورد را بیخیال شوند. چون معمولاً گوشی آیفون در نزدیکی کلیدهای روشنایی پذیرایی قرار می گیرد و این فاصله خیلی کم است، و می توان با یک لوله ۳۰ یا ۴۰ سانتی این دو را به یکدیگر ارتباط داد و برق آیفون را از کلیدهای روشنای گرفت. در این صورت به مقدار زیادی در مصرف لوله و سیم صرفه جویی می شود و نیازی هم به شیارزنی نیست. پس قرار نیست که همیشه حرف حرفِ استاندارد‌ باشد، من یکی که این مورد را رعایت نمی کنم. البته این نظر شخصی بندست و اگر شما خیلی مقرراتی هستید می توانید برق مانیتور آیفون تصویری را از پریزهای پذیرایی یا از جعبه فیوز بگیرید تا کاملاً طبق مقررات عمل کرده باشید.

اشتباه سوم: بوشن ها بصورت غیر اصولی ایجاد شده‌اند. همانطور که مشخص است این برقکار عزیز یکی از لوله‌ها را شکافته و لوله دیگر را در داخل آن قرار داده است.

زمانی که می خواهید ۲ عدد لوله برق شماره ۲ (یه با قول بعضی ها لوله نمره ۱۳) را به سر همدیگر وصل کنید یا باید یک تکه لوله ۲.۵ (به طول ۱۲ سانتی متر) بیاورید و سر هر دو لوله را داخل آن قرار دهید و بعد ۲ طرف آن را نوار چسب بزنید و یا اینکه سر لوله ای که در قسمت پایین قرار گرفته را با حرارت گرم کنید و آن را با یک لوله شماره ۲ دیگر گشاد کنید و بعد لوله بالایی را داخل لوله پایینی فرو کنید. یعنی همیشه باید لوله بالایی به داخل لوله پایینی برود. چون برقکار همیشه بایستی از سمت جعبه فیوز فنر سیمکشی را رد کند، در این صورت فنر سیمکشی به محل اتصال ۲ لوله گیر نمی کند.

اشتباه چهارم: یک لوله افقی در تصویر مشاهده می کنید (که از داخل آجر سفال بالای قوطی کلید آیفون رد شده) ، که گفتیم هیچ لوله ای نباید بصورت افقی یا مورب نصب شود. لوله های برق فقط می توانند در سقف یا کف اتاق ها مسیرهای افقی را طی کنند.

اشتباه پنجم: خط شیار با دستگاه فرز یا دستگاه شیار زن ایجاد نشده و این برقکار فقط از تیشه استفاده کرده است و باعث خرابی زیادی روی آجرهای سفال شده است.

اشتباه ششم: قوطی کلیدها کاملا محکم به دیوار نصب نشده‌اند و شاخک های دو طرف قوطی کلیدها آزاد هستند بطوری که به راحتی میشد با یک انگشت آنها را از دیوار جدا کرد.

اشتباه هفتم: این برقکار عزیز باید صبر می کرد و بعد از پایان مرحله گچ خاک اقدام به نصب قوطی کلیدها و لوله ها می‌کرد. ولی چون قبل از گچ خاک، قوطی کلیدها را نصب کرده است احتمالاً قوطی کلیدها داخل تر یا بیرون تر از گچ خاک قرار بگیرند. مثلاً وقتی به بالاترین طبقه این مجتمع رفتم که آقای گچ کار در آنجا مشغول کار بود قوطی کلیدها به این شکل در آمده بودند.

 

نصب قوطی کلید برق

یعنی یا مثل تصویر بالا ۱ سانتی متر از قوطی کلید از داخل گچ خاک بیرون زده بود و یا در بعضی موارد تا ۳ سانتی متر قوطی کلیدها به داخل گچ خاک فرو رفته بودند. که هر دو حالت هم اشتباه است و قوطی کلید بایستی کاملاً هم سطح با گچ خاک نصب شوند.

اشتباه هشتم: بهتر است که قبل از مرحله گچ کاری ساختمان، سیم ها را در داخل لوله ها رد کنید. در اینصورت وجود سیم ها مانع از افتادن گچ یا نخاله به داخل لوله ها و مسدود شدن آنها خواهد شد. در ضمن اگر مرحله سیمکشی قبل از گچ کاری ساختمان صورت گیرد به راحتی می توان لوله های خراب و مسدود را تعویض یا اصلاح کرد. در اینصورت بعد از گچ کاری به مشکل نخواهید خورد. ولی اگر قرار شد که سیمکشی بعد از گچ کاری صورت گیرد حتماً باید سر لوله ها را با نوار چسب بپوشانید تا گچ و نخاله مسیر لوله ها را مسدود نکند.

اشتباه نهم: تعداد ساپورت ها برای نگه داشتن لوله های برق داخل شیارها کمه. و فقط در یک قسمت از مسیر ساپورت قرار گرفته است. که در تصویر مشخص نیست. برقکارها معمولاً از سیم رابیتس یا بست کمربندی یا تکه لوله های برق ضایعاتی ساپورت درست می کنن و جلوی لوله های برق قرار میدن تا لوله ها از دیوار جدا نشن.

اشتباه دهم: محل اتصال زانو به لوله باید با نوار چسب پوشیده بشه، ولی متاسفانه هیچ نوار چسبی استفاده نشده.

اشتباه یازدهم: که بنده اون رو فراموش کرده بودم و آقای شیخ زاده و آقای صداقت اون رو یادآوری کردن، نصب نکردن لوله مجزا برای کابل آیفون هستش. امروز بعد از یک ماه دوباره به این پروژه سرزدم و مشاهده کردم که آقای گچ کار روی لوله ها رو گچ خاک کرده و متاسفانه برقکار فراموش کرده که برای کابل آیفون یک لوله مجزا نصب کنه. و حالا باید دوباره تیشه دست بگیره و گچ ها رو خراب کنه و یک شیار برای کابل آیفون ایجاد کنه. همیشه بعد از اتمام کار چک کنید که آیا تمام لوله گذاری هاتون رو درست انجام دادین یا نه.

و حالا به یک تصویر دیگر از برقکاری همین پروژه نگاه کنید.

لوله گذاری در سیمکشی آشپزخانه

۱- نصب هرگونه لوله برق در کف آشپزخانه ممنوع است. ولی متاسفانه برقکار بالا تعدادی از لوله ها را در کف آشپزخانه نصب کرده است.

۲- جدای از اینکه لوله های برق نباید در کف نصب شوند، در داخل سایر اتاق ها، در قسمت هایی که باید لوله‌های برق و آب از روی یکدیگر رد شوند، همیشه باید لوله آب در زیر لوله های برق قرار بگیرد. که حتی این مورد هم در تصویر بالا رعایت نشده است.

۳- در محل اتصال زانوها و لوله های برق از چسب برق استفاده نشده است.

۴- ارتفاع پریزهای اجاق گاز و ماشین لباسشویی درست رعایت نشده است. ارتفاع این ۲ پریز از کف تمام شده آشپزخانه حداقل باید ۷۰ سانتی متر باشد.

۵- دقیقاً روی سینک ظرفشویی یک پریز قرار گرفته است. در صورتی که باید حداقل ۶۰ سانتی متر از لبه بیرونی سینک فاصله داشته باشند.

۶- در عکس کاملاً مشخص نیست. ولی تعداد پریزها هم کم بود. در صورتی که باید حداقل ۶ پریز برق در آشپزخانه نصب شود. که عبارتند از

  • پریز ماشین لباسشویی
  • پریز اجاق گاز
  • پریز هود
  • پریز یخچال
  • پریز پکیج
  • پریز بالای اوپن یا اُپن. برای مصارفی مثل چای ساز یا آبمیوه گیری
  • و اگر در نقشه آشپزخانه، ماشین ظرفشویی هم جا نمایی شده است، برای آن هم یک پریز برق قرار گیرد.

ایرادات بعدی را شما بگویید. ممنون که در بهتر شدن سایت آموزش برق مشارکت می کنید.

 

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=3492
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

293 نظر در مورد اصول لوله گذاری در سیمکشی ساختمان ۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. سلام جناب رضایی، بالای سینک که کلاً ممنوع است. و از طرفین هم تا فاصله ۶۰ سانتی متر از آبریزگاه نصب پریز ممنوع است، ولی در تصویر بالا برقکار عزیز این مورد رو رعایت نکرده.

      ۶

  1. سلام
    اگه تو آشپزخانه لوله ها از کف نباید رد بشن
    پس باید از کجا رد کرد سقف؟
    یا نکنه افقی از دیوار؟
    پریز دستگاه تصفیه یادتون رفت

    ۳

    1. سلام، ۹۰ درصد آشپزخانه ها باید سقف کاذب داشته باشن تا روی لوله های فاضلاب و تاسیسات پوشیده بشه، پس ما می تونیم از فضای سقف کاذب استفاده کنیم و لوله های برق رو داخل سقف کاذب نصب کنیم. برای ۱۰ درصد باقی مانده هم بله طبق مقررات ما می تونیم فقط برای آشپزخانه ها، در ارتفاع ۲۰ سانتی متر زیر سقف، روی دیوارها رو شیار افقی بزنیم و لوله های برق پریزها رو داخل این شیارها قرار بدیم.

      ۷

  2. سلام استاد خسته نباشید..توپیج اینستاگرامتون یه مدته فعال نیستین جونه دل..
    میشه یه شمای کلی از برقکشی ساختمان چندطبقه بگین!؟یعنی برق ساختمان بالایی به طورکلی از چه طریقی تامین میشه؟
    یه چیزی به طور کلی توذهنم هست؛اونم اینکه میشه از طریق ساختمان پایینی یه نول وفاز رد کرد!
    حالاشما استادین وخبره..
    ممنون میشم راهنمایی کنید..

    ۵

    1. سلام اسماعیل جان، ممنونم از شما. واقعیتش هر چه سعی میکنم کمی این اینستاگرام رو دوست داشته باشم نمیشه. به همین خاطر بیشتر تمرکز ما روی سایت هست نه اینستاگرام.
      این سوال شما بسیار مفصله. لطفاً به کتاب آموزش برق ساختمان مراجعه کنید.
      یک توضیح کلی اگر بخوام بگم اینه که در ساختمان های چند طبقه یک فضای عمودی از بالاترین طبقه تا پارکینگ ایجاد میکنن که بهش میگن رایزر. این رایزر رو در قسمت مشاعات در راهروی بین واحدها ایجاد میکنن و تمام لوله های برق، آیفون، آنتن، تلفن و… از داخل این رد میشه و میره به طبقات بالایی

      ۵

      1. اگر ساختمان بیست طبقه باشه، واحدی که تو طبقه بیستم هست برق اصلیش و آیفن و تلفن رو بایستی از این رایزر بیاره پایین؟ و سیم وسطاش تو لوله بر اثر اصطکاک گیر نمیکنه یا نه مثلا تو طبقه دهم یه تابلو در نظر میگیرن؟ یا از لوله هایی با نمره بالاتر مثل ۳/۴ یا بازم بالاتر استفاده میکنن؟

        ۳

        1. سلام، بله درسته از رایزر میاد پایین، در داخل رایزر هم به فاصله هر ۲۰ متر باید از طریق دریچه های بازدید یا جعبه های کشش قابل دسترسی باشه تا به راحتی بشه فنر زنی و سیمکشی کرد، لوله های برق هم باید سایزشون به مقداری باشه که همیشه ۳۰ درصد از فضای لوله خالی باشه تا سیمکشی راحت تر انجام بشه.

          ۴

  3. سلام و عرض ادب خدمت مهندس گرامی. در رابطه با ایرادات این تصویر، درصورتی که لوله های برق و آب از روی یکدیگر رد شدند و لوله های آب گرم از فوم مخصوص پوشانده نشدند، باید بینشان از ملات سیمان و پشم شیشه که بعنوان عایق حرارتی است استفاده شود. تا گرمای لوله های آب گرم به لوله های برق و سیم ها آسیب نرساند..

    ۷

  4. عرض سلام و وقت بخیر. اگر ممکنه برای اجرای روشنایی محوطه و باغچه یک آموزش جدا بگذارید. سوالم الان اینه به نظر شما اگر بخوایم وسط باغچه پایه چراغ نصب کنیم چه نوع لوله ای و در چه عمقی استفاده کنیم؟ اصلا این کار اصولی هست؟

    ۴

    1. سلام.مرسی. در کتاب آموزش برق ساختمان مقاله ای در این مورد داریم. از لوله پی وی سی استفاده کنید و عمق کانالی که لوله رو درش قرار میدین باید ۷۰ سانتی متر باشه. حتماً بدنه پایه چراغ رو به ارت هم متصل کنید.

      ۴

  5. سلام مثلا لوله گذاری یک اتاق ایا لوله گذاری پریز ها و روشنایی ها باید از هم جدا باشند.( مسیر جعبه فیوزها تا اتاق)

    ۳

      1. سلام این موضوع باعث افزایش سیم های مصرفی و کانال کشی مجزا و هزینه های ناشی از مواد مصرفی و دستمزد میشه که اکثر کارفرما ها اون رو نمی پسندند. هر چی ما میگیم استانداردش اینه تو کتشون نمی ره.
        تکلیف چیه ؟

        ۳

        1. سلام سعید جان، این داستان رو براشون تعریف کنید قطعاً قانع میشن.
          برقکار عزیزی به این روش اشتباه برقکشی رو انجام دادن و اصلاً هم به مهندس ناظر چیزی نگفتن که برای بازدید مراجعه کنه، بعد از یکسال که مالک میخواد پایانکار بگیره مراجعه می کنه به نظام مهندسی و نظام مهندسی میگه باید کاردکس تایید مهندسین ناظر رو بیاری، مهندس ناظر هم میاد و می بیینه که برقکشی کاملاً اشتباه انجام شده و هیچیش طبق اصول نیست و اصلاً هم بهش خبر ندادن که در حین اجرا بیاد سر بزنه، الان هم مهندس ناظر تایید نمی کنه و اون مالک عزیز به من زنگ زده بود می گفت تو که فلانی رو می شناسی بهش رو بزن که این کاردکس من رو امضا کنه، و الا شهرداری بهم پایانکار نمی ده. حالا مالک داره میزنه تو سرش و باید دنبال مهندس ناظر بدوه که یک امضا ازش بگیره، در صورتی که اگر یک برقکار ماهر رو می گرفت و به فکر هزینه های بیشتر نبود، الان این مشکلات رو هم نداشت.

          ۳

  6. سلام،
    مهندس بند قانونی که میگه عبور لوله از کف آشپزخانه(سرویس و حمام) خلاف مقررات هست در مبحث،نشریه و … کدام هست؟

    ۶

    1. سلام علی جان، الان مبحث نزدیکم نیست، ولی اسم آشپزخانه و سرویس و حمام نیومده، و گفته که عبور لوله برق از کف مکان های مرطوب ممنوع است.

      ۲

  7. سلام مهندس من برق ساختمان خودم را خودم کشیدم وبرای کل خانه همان فیوز کنتور هست دیگه فیوز اضافه نذاشتم حالا ممکنه چه خطراتی داشته باشه ؟ تشکر از شما

    ۵

    1. سلام وقتتون بخیر
      متاسفانه باید بگم کار شما از پایه و اساس مشکل داره و استاندارد که نیست خطرات زیادی هم داره
      باید برق ساختمان تقسیم بار بشه و سرخط پریز های آشپزخانه ، پریز های هال و اتاق خواب ، روشنایی اتاق خواب و سرویس ها و حمام ، روشنایی هال و آشپزخانه و همچنین سیستم های سرمایش و گرمایش خصوصا اگه از نوع تراکمی (کمپرسوری) باشند از هم جدا بشه و هرکدام نمره سیم و فیوز مناسب خودشون رو واسشون بذارید به علاوه محافظ جان که وجودش الزامیه
      پس به هیچ عنوان از این روش عمل نکنید و به روش صحیح تقسیم بار انجام بدید و جعبه فیوز مناسب تعبیه کنید
      موفق باشید
      خب خطراتی که وجود داره فشار به سیم اصلی ، فشار به فیوز ، تاثیر عملکرد لوازم برقی روی یکدیگر و آسیب به اونها و در نهایت انفجار و آتش سوزی به هنگام اضافه بار یا هر نشتی و آسیب برقی هستش

      ۶

  8. سلام استاد بهترین مکان برای قرار دادن ترانس آیفون کجاست ؟
    آیا همراه کابل ایفون باید سیم دیگری برا در بازکن اضافه کرد یا همون کابل کفایت میکنه؟ چون بعضی مواقع سیم های کابل ایفون جواب نمیده برای در بازکن

    ۶

    1. سلام جناب نصیری
      محل قرار گرفتن ترانس آیفون معمولا داخل تابلو برق راهرو و پارکینگ ساختمان هستش
      واسه درب باز کن هم دو رشته سیم از پشت پنل بیرونی به کنار در حیاط بیارین
      موفق و موید باشید

      ۵

  9. سلام جناب مهندس.فرمودید لوله های برق نباید از کف آشپزخانه عبور کند.در آپارتمان سازی کف طبقه بالا میشود سقف طبقه پایین.یعنی شما هرکاری کنید باز لوله از کف آشپزخانه عبور میکند.مثلا روشنایی و اعلام حریق را در نظر بگیرید.ازکف آشپزخانه طبقه بالا عبور میکند.عملا نمیشود کاریش کرد.آیا پیشنهاد بهتری دارید؟

    ۵

    1. شما بایستی لوله هاتونو به سقف آشپزخانه با بست به تیرچه بلوک پیچ یا میخ کنید
      که اگر مشکلی پیش اومد در آینده، کف طبقه بالا کنده نشه نهایتا گچ،کناف،آرم استرانگ…سقف آشپزخونه ریخته یا باز شه ومشکل برطرف شه
      برای راحتی بست زدن رو تیرچه بلوک هم میشه از تفنگ میخکوب استفاده کرد

      ۳

  10. سلام.نوشتید نصب هر گونه لوله برق در کف آشپزخانه ممنوع است…خب تو مبحث ۱۳ که همچین چیزی نیست ،پس فانون نگفته..شاید بگید مرطوب میشه و… خب باز مبحث ۱۳ گفته آشپزخانه منازل با سرویس بهداشتی به غیر حمام جزو مناطق خشک محسوب میشه، پس مرطوب هم نیست…دوست دارم بدونم علت ممنوع بودن از نظر شما چیه؟!

    ۳

    1. سلام محمد جان، مبحث ۱۳رو که بخونید تناقضات زیادی رو درش پیدا میکنید و از بعضی بندها هر کسی برداشت خودش رو میکنه. مثلاً در همین موردی که فرمودین بعضی ها نظرشون اینه که آشپزخانه جزو مکان های مرطوب حساب نمیشه و میشه در کف آشپزخانه لوله گذاری کرد ولی سر پروژه ها که میریم ۸۰ درصد مهندس ناظرها میگن از کف آشپزخانه نبرید. در کل من هم با این ۸۰ درصد موافقم و میگم دور از شتر بخواب و خواب آشفته نبین. چرا وقتی میشه در کف نصب نکرد ما ببریم در کف نصب کنیم.

      ۶

      1. این که میگید ۸۰ درصد مهندس ناظرها میگن از کف آشپزخانه نبرید ، داشتم با یه مهندس ناظر صحبت می کردم ، گفت هر موقع بهتون گفت شما به اون مهندس ناظر مبحث ۱۳ رو نشون بدید و میگفت متاسفانه بعضی ها مبحث ۱۳ رو کامل نمی خونن…بعدم وقتی قانون اجازه داده مگه مهندس ناظر میتونه خلاف قانون بگه ، مطمئنن این جواب خیر هست.

        ۳

        1. سلام محمد جان، مبحث ۱۳ صراحتاً اسم آشپزخانه رو نبرده و همین قضیه باعث اختلاف نظر شده. در کل چرا وقتی میشه در کف نصب نکرد ما ببریم در کف نصب کنیم و بعدش نگران باشیم که مشکلی پیش نیاد.

          ۵

          1. با سلام و خسته نباشید میگید مبحث ۱۳ صراحتا اسم آشپزخانه رو نیاورده و باعث اختلاف نظر شده ،ولی صراحتا تو صفحه ۱۲۱ مبحث ۱۳ برق ساختمان اورده که آشپزخانه منازل مسکونی ، سرویس بهداشتی ، به غیر حمام و دوش جزو محیط های خشک محسوب میشود .در هر صورت طبق مبحث ۱۳ برق ساختمان کار کردن لوله در اشپزخانه مجازه و هیچ مشکلی نداره و اگرم مهندس ناظری گیر بده اون از بی اطلاعی اون مهندس ناظره ، ولی در کل یکی تمایل داره از کف رد کنه و یکی هم مثل شما تمایل نداره ، در هر صورت مهندس موفق و موید باشید.

            ۴

  11. این برقکار عزیز میتونست از سقف خیلی راحت تر و بدون خم کاری لوله که برای فنر کشی دردسر درست میکنه کار کنه خیلی عجیب که کار خودشون رو خیلی سخت کردن بعد استاد شش پریز خیلی کمه برای آشپزخانه امروز دستگاه های جدید و فانتزی برقی زیادی اضافه شده که همیشه کمبود پریز حس میشه البته میشه از سه راهی استفاده کرد ولی با پریز بیشتر کار شیک تر در میاد البته این نظر شخصی من ها شاید دیگران قبول نداشته باشن

    ۱

    1. سلام. اصولی ترش این هست که در راهرو یا پاگرد طبقات یک رایزر ایجاد کنید و لوله های برق، آنتن و آیفون رو از رایزر به طبقه دوم برسونید، ولی اگرساختمان فقط یک واحد روی پیلوت داره و نمی خوایید رایزر ایجاد کنید می تونید در پایین جعبه فیوز طبقه دوم رو سوراخ کنید و لوله برق رو از این سوراخ رد کنید و برسونید به کنتور

      ۳

  12. سلام مهندس
    من در حال بازسازی خانه هستم ، تمام کف ساختمان رو برداشتم تا رسیدم به پوکه های کف ، میخوام لوله کشی آب رو انجام بدم ، و لوله های برق قدیمی رو جمع کردم و میخوام اون ها رو عوض کنم .
    در بالا نوشته بودید که بهتره اول لوله های آب کشیده بشه و بعد لوله های برق ،
    سوال ۱ : روی لوله ها نیاز هست چیزی بریزم مثلا ماسه نرم ، یا همون پوکه ها رو بریزم روش یا نیازی هست قبل از ریختن پوکه یک لایه سیمان روش بریزم ؟

    سوال ۲ : من میخوام گرمایش از کف انجام بدم ، که لوله کش گفته بعد از برق کشی اجرا میکنه بین این ها رو باید چه کار کنم ؟
    آیا میشه روش فوم بتن بریزم یا با ملات سیمان روی لوله های برق رو پر کنم ؟

    سوال ۳ : شیب کف رو در چه مرحله ای باید انجام بدم ؟

    ۱۵

    1. سلام. ۱- بعد از نصب لوله های آب یک ماهیچه یک سانتی روی اونها رو بکشید بعدش لوله های برق رو نصب کنید. یا روی لوله های آب رو فوم یا عایق پلی اتیلن بکشید.
      ۲- مجدد بعد از لوله کشی برق، شما باید کف تمام اتاق ها رو یک سیمان صاف و تراز بکشید تا لوله تمام لوله های تاسیسات پوشیده بشه، تا بعدش نصاب گرمایش از کف بتونه آکاستیوها رو نصب کنه و روی آکاستیوها لوله های گرمایش قرار بگیره.
      ۳-شیب کف رو همونطور که گفتم در مرحله سیمان کاری روی لوله های برق انجام بدید.

      ۲۱

  13. سلام.. فرمودید که فیوز روشنایی ۱۰ و پریزها ۱۶ آمپر باید استفاده کرد.اما این فیوزها در شرایط آب وهوای ایده آل جوابگو هستن‌. در گرمای بالای مثل خوزستان یک فیوز۱۶ برای آشپزخانه بزاری باید هر روز چندبار بپره و حوابگو نیست. من یک ۲۵ امپر برای یک کولرگازی گذاشتم مرتب میپرید تا عوضش کردیم ۳۲ آمپر

    ۱۹

  14. با عرض سلام و خسته نباشیدجناب مهندس .من یه خونه کوچیکه میخام برقشو بکشم و چون دسترسی فعلا ب برقکار ندارم میخام خودم انجام بدم و یتفر ک برقکاره گفته تصویری بصورت انلاین صفرتا صدمیگم چه کنی.میخام خورطمی از کف و دیوار و زیر سقف (زیرگچ وخاک)رد کنم .چون از بالای سقف رد نکردیم .حالا ب من گفته اینکارو کن میخام ببینم این مدل صحیح هست..
    نوع نصب کلید: از سقف یک خرطمی میاد تا پشت قوطی کلید کنار هر قوطی کلید شما باید یک پریز برق بزارین چون شما به برق هم نیاز دارین. از پریز برق مستقیم یک خرتمی میره زیر جعبه فیوز این نقشه اتاق وسرویس تون و حمام است…همه ی پریزهای اتاق رو باهم وصل کنید.پشت سر هم.بعنی از پریز یک ب پریز دو و از دو به سه .و از پریز نزدیک ب جعبه فیوزوصل کنید به جعبه فیوز برق ر‌و…
    میخاستم بدونم صحیحه تا اینجا؟ممنون میشم جواب بدین

    ۵

    1. سلام امیر جان، این برقکاری که به شما مشاوره داده اطلاعاتش خیلی قدیمی هست و استاندارد امروزی این مدل برقکشی رو اصلاً قبول نداره.
      البته بخش پریزها رو درست گفتن.
      دوست عزیزم اگر لوله کشی آب بودم، میگفتم خودتون انجام بدید، ولی برقکشی ساختمان بسیار خطرناک هست و عامل خیلی از آتش سوزی ها و برقگرفتگی ها در آینده، از همین سیمکشی غیر اصولی هست، پس اگر برقکاری رو نمیشناسید، شمارتون و اسم شهرتون رو در همین قسمت قرار بدید، تا خیلی از همکاران برقکار که همشهری شما هستند، با شما تماس بگیرن و سر قیمت با هم به توافق برسید.

      ۲۲

  15. سلام مهندس جان،بهترین مکان لوله گذاری برای کولر ابی که به بالای پشت بام میره و آنتن کجا میباشه(تو خونه های ویلایی یک طبقه)؟من لوله کولر ابی رو از مسیر همون کانال کولر رد میکنم و میبرم بالا پشت بام و برای آنتن هم از اولین سر خط انتن یک شیار تا سقف میزنم و میبرم بالا پشت بوم،این درسته؟؟؟؟؟

    ۱۹

  16. سلام ، یه سوال تو متن نوشتید به صورت مورب و افقی نباید باشه ، مورب رو قبول داره ، این که افقی روی دیوار نباید باشه تو مبحث ۱۳ پیدا نکردم ، میشه بگید کدوم بخش و کدوم تبصرش هست؟

    ۳

    1. سلام. در مبحث ۱۳ گفته شده که عبور لوله ها بصورت مورب از داخل دیوارها ممنوعه. ولی کلمه افقی قید نشده. بنابراین بعضی ها میگن خب مبحث گفته مورب و نگفته افقی به همین خاطر بین علما اختلاف نظر ایجاد شده. و بعضی ها میگن که خب پس افقی اگر لوله ها رو نصب کنیم درسته. ولی نظر من اینه که افقی هم اشتباهه و لوله ها در داخل دیوارها فقط باید بصورت عمودی نصب بشن. دلیلی هم که برای این قضیه دارم اینه که اگر برقکاری بصورت افقی مثلاً یک شیار ۵ متری روی یک دیوار با عرض ۱۰ سانت ایجاد کنه، به احتمال ۸۰ درصد اون دیوار رو روی سرش خراب میکنه. مگه میشه ما پای یک رو خالی کنیم و اون دیوار تخریب نشه. اصلاً آقا تخریب هم نشه، می دونید چقدر از استقامت اون دیوار میاد پایین. دلیل دوم هم اینکه زاویه ۱۷۹ درجه هم مورب حساب میشه یعنی ما نمی تونیم یک لوله برق رو در زاویه ۱۷۹ درجه روی دیوار نصب کنیم ولی اگر بشه ۱۸۰ درجه (افقی) این دیگه خلاف مقررات نیست. خلاصه مبحث ۱۳ ما یکسری کاستی های ریز داره و بعضی چیزها صراحتاً درش قید نشده که انشاا… برطرف بشه.

      ۱۳

      1. سلام مهندس
        درمورد قوطی گذاری برای کرکره برقی هم توضیح بدید
        در فاصله ای باید قرار داد که مشکلی برای نصاب کرکره چه از نوع توبلار و چه موتور بیرون پیش نیاد؟

        ۱۶

        1. سلام. چون برقکار در مرحله ای لوله گذاری رو انجام میده که شاید دقیقاً محل موتور کرکره برقی و نوع موتور مشخص نباشه. کافیه ۵۰ سانتی متر از قسمت موتور به سمت داخل پارکینگ یک قوطی کلید قرار بدید این برای کرکره هایی هست که موتور توبلار هستن. و از اون قوطی کلید هم یک لوله برق کوتاه رو ببرید به سمت بیرون که شاید موتور بیرون نصب بشه. در این صورت شما در هر دو قسمت هم برق دارید.

          ۲۲

    2. سلام اقای مهندس
      در یه ساختمانی دیدم سر خط اتاق خواب .هال پذیرایی.اشپزخانه جدا بودند اما پریز وروشنایی در هر سرخط باهم بودند یعنی از پریز به روشنایی هم برق داده بود این کار صحیح هستش.
      یه سوال دیگه -شنیدم میگن واسه یخچال .لباسشویی و پکیج سر خط جداگانه بزارید قانون جدیدی هستش
      ممنون

      ۳

      1. سلام. خیر اینکار صحیح نیست.
        مورد دوم هم اشتباهه. چون این اصرافه که ما بخواییم برای هر کدوم از اینها یک سرخط مجزا در نظر بگیریم.

        ۵

    3. سلام مهندس خسته نباشید لطفا در مورد کابل چاه آسانسور یک توضیح کامل بدهید(بالفرض مثال :کابل چاه آسانسور یک ساختمان شش مرتبه از کجا شروع و به کجا ختم خواهد شد.)
      ضمنا تابلوی قدرت آسانسور داخل اتاق موتور خانه خواهد بود یا بیرون اتاق موتور خانه؟
      اگر بیرون باشد فاصله ی آن با اتاق موتورخانه چند سانتی متر خواهد بود؟
      آیا برق پریز و چراغ های تونلی از همان کابل تغذیه خواهند شد؟یا بایستی از یک جای دیگر تامین بشوند؟

      ۸

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853