نوروز 1403 برهمگان مبارک. کد تخفیف عیدانه ویژه کتاب ها (sgr-28) - کد تخفیف ویژه دوره‌های آموزشی (hty458) فروشگاه سایت
نوروز 1403 برهمگان مبارک. کد تخفیف عیدانه ویژه کتاب ها (sgr-28) - کد تخفیف ویژه دوره‌های آموزشی (hty458) فروشگاه سایت
0
0

اصول لوله گذاری در سیمکشی ساختمان ۲

14876 بازدید

دوستان عزیزم سلام. انشاا… که در این ماه عزیز طاعات و عبادات‌تان قبول باشد. بنده همیشه در ماه رمضان همه کارها را تعطیل می کنم تا بتوانم روزه بگیرم. چون به خاطر سختی کار، نمی توان هم کار کرد و هم روزه گرفت. و در این یک ماه فرصت خوبی دست داده که روی کتاب نصب، عیب یابی و تعمیر آیفون ها کار کنم. این بار به خودم قول داده‌ام تا کتاب آیفون را تمام نکنم پروژه دیگری قبول نکنم و تا الان ۸۰ درصد کتاب آماده شده و اگر خدا بخواهد حداکثر تا پایان ماه رمضان این کتاب آماده خواهد شد. در این روزها حداقل ۱۴ تا ۱۵ ساعت پشت لپ تاپ مشغول فکر کردن و تایپ کردن متن کتاب هستم و وقتی از نوشتن خسته می شوم برای اینکه آب و هوایی عوض کنم به مجتمع مسکونی که در همسایگی ما در حال ساخت است سر میزنم. اگر خاطرتان باشد در مطلب اصول لوله گذاری در برقکشی ساختمان ۱ چند تا از اشتباهات و ایرادهای برقکار محترم این مجتمع را خدمتتان عرض کردم و حالا می خواهم به ادامه این مطلب بپردازم تا عزیزان برقکارِ دیگر، این اشتباهات را مرتکب نشود. این تصاویر را از هنرنمایی برقکار این ساختمان گرفته ام تا لابه لای آنها نکاتی را شرح دهم. به تصویر اول نگاه کنید.

لوله گذاری در سیمکشی ساختمان :

لوله کشی برق

تصویر بالا قوطی کلیدهای روشنایی برای پذیرایی را نشان می دهد. که ۴ تای پایین برای کلیدهای روشنایی و قوطی کلید بالای آنها هم برای محل نصب آیفون تصویری در نظر گرفته شده است.

اشتباه اول: این برقکار محترم دقیقاً در راستا و بالای کلیدهای روشنایی پذیرایی، قوطی کلید آیفون تصویری را نصب کرده است که باعث می شود بعد از نصب گوشی آیفون، سیم فنری هندست روی کلیدهای روشنایی آویزان شود. همیشه باید قوطی کلید پشت آیفون حداقل ۱۵ سانتی متر آن طرف تر باشد. به تصویر زیر که آن را برای «کتاب نصب، عیب یابی و تعمیر آیفون ها» آماده کرده‌ام نگاه کنید.

محل نصب کلید برق

همانطور که می بینید قوطی کلید پشت آیفون ۱۵ سانتی متر از راستای کلیدهای پذیرایی فاصله دارد تا سیم های فنری متصل به هندست روی کلیدهای برق آویزان نباشد. ارتفاع نصب کلیدهای روشنایی پذیرایی از کف تمام شده ۱۱۰ تا ۱۲۰ سانتی متر است و ارتفاع نصب قوطی کلید پشت آیفون هم بایستی ۱۴۰ سانتی متر بالاتر از کف تمام شده باشد پس می توان گفت که قوطی کلید پشت آیفون تصویری باید ۳۰ سانتی متر بالاتر از کلیدهای روشنایی باشد.

اشتباه دوم: برق مانتیور آیفون تصویری از برق روشنایی گرفته شده است که طبق استاندارد باید از پریزهای برق پذیرایی یا از جعبه فیوز گرفته شود. چون مانیتور آیفون تصویری یک مصرف کننده است نه یک روشنایی.
البته بین خودمان بماند، بنده به برقکارهایی که برای من کار می کنند می گویم که این مورد را بیخیال شوند. چون معمولاً گوشی آیفون در نزدیکی کلیدهای روشنایی پذیرایی قرار می گیرد و این فاصله خیلی کم است، و می توان با یک لوله ۳۰ یا ۴۰ سانتی این دو را به یکدیگر ارتباط داد و برق آیفون را از کلیدهای روشنای گرفت. در این صورت به مقدار زیادی در مصرف لوله و سیم صرفه جویی می شود و نیازی هم به شیارزنی نیست. پس قرار نیست که همیشه حرف حرفِ استاندارد‌ باشد، من یکی که این مورد را رعایت نمی کنم. البته این نظر شخصی بندست و اگر شما خیلی مقرراتی هستید می توانید برق مانیتور آیفون تصویری را از پریزهای پذیرایی یا از جعبه فیوز بگیرید تا کاملاً طبق مقررات عمل کرده باشید.

اشتباه سوم: بوشن ها بصورت غیر اصولی ایجاد شده‌اند. همانطور که مشخص است این برقکار عزیز یکی از لوله‌ها را شکافته و لوله دیگر را در داخل آن قرار داده است.

زمانی که می خواهید ۲ عدد لوله برق شماره ۲ (یه با قول بعضی ها لوله نمره ۱۳) را به سر همدیگر وصل کنید یا باید یک تکه لوله ۲.۵ (به طول ۱۲ سانتی متر) بیاورید و سر هر دو لوله را داخل آن قرار دهید و بعد ۲ طرف آن را نوار چسب بزنید و یا اینکه سر لوله ای که در قسمت پایین قرار گرفته را با حرارت گرم کنید و آن را با یک لوله شماره ۲ دیگر گشاد کنید و بعد لوله بالایی را داخل لوله پایینی فرو کنید. یعنی همیشه باید لوله بالایی به داخل لوله پایینی برود. چون برقکار همیشه بایستی از سمت جعبه فیوز فنر سیمکشی را رد کند، در این صورت فنر سیمکشی به محل اتصال ۲ لوله گیر نمی کند.

اشتباه چهارم: یک لوله افقی در تصویر مشاهده می کنید (که از داخل آجر سفال بالای قوطی کلید آیفون رد شده) ، که گفتیم هیچ لوله ای نباید بصورت افقی یا مورب نصب شود. لوله های برق فقط می توانند در سقف یا کف اتاق ها مسیرهای افقی را طی کنند.

اشتباه پنجم: خط شیار با دستگاه فرز یا دستگاه شیار زن ایجاد نشده و این برقکار فقط از تیشه استفاده کرده است و باعث خرابی زیادی روی آجرهای سفال شده است.

اشتباه ششم: قوطی کلیدها کاملا محکم به دیوار نصب نشده‌اند و شاخک های دو طرف قوطی کلیدها آزاد هستند بطوری که به راحتی میشد با یک انگشت آنها را از دیوار جدا کرد.

اشتباه هفتم: این برقکار عزیز باید صبر می کرد و بعد از پایان مرحله گچ خاک اقدام به نصب قوطی کلیدها و لوله ها می‌کرد. ولی چون قبل از گچ خاک، قوطی کلیدها را نصب کرده است احتمالاً قوطی کلیدها داخل تر یا بیرون تر از گچ خاک قرار بگیرند. مثلاً وقتی به بالاترین طبقه این مجتمع رفتم که آقای گچ کار در آنجا مشغول کار بود قوطی کلیدها به این شکل در آمده بودند.

 

نصب قوطی کلید برق

یعنی یا مثل تصویر بالا ۱ سانتی متر از قوطی کلید از داخل گچ خاک بیرون زده بود و یا در بعضی موارد تا ۳ سانتی متر قوطی کلیدها به داخل گچ خاک فرو رفته بودند. که هر دو حالت هم اشتباه است و قوطی کلید بایستی کاملاً هم سطح با گچ خاک نصب شوند.

اشتباه هشتم: بهتر است که قبل از مرحله گچ کاری ساختمان، سیم ها را در داخل لوله ها رد کنید. در اینصورت وجود سیم ها مانع از افتادن گچ یا نخاله به داخل لوله ها و مسدود شدن آنها خواهد شد. در ضمن اگر مرحله سیمکشی قبل از گچ کاری ساختمان صورت گیرد به راحتی می توان لوله های خراب و مسدود را تعویض یا اصلاح کرد. در اینصورت بعد از گچ کاری به مشکل نخواهید خورد. ولی اگر قرار شد که سیمکشی بعد از گچ کاری صورت گیرد حتماً باید سر لوله ها را با نوار چسب بپوشانید تا گچ و نخاله مسیر لوله ها را مسدود نکند.

اشتباه نهم: تعداد ساپورت ها برای نگه داشتن لوله های برق داخل شیارها کمه. و فقط در یک قسمت از مسیر ساپورت قرار گرفته است. که در تصویر مشخص نیست. برقکارها معمولاً از سیم رابیتس یا بست کمربندی یا تکه لوله های برق ضایعاتی ساپورت درست می کنن و جلوی لوله های برق قرار میدن تا لوله ها از دیوار جدا نشن.

اشتباه دهم: محل اتصال زانو به لوله باید با نوار چسب پوشیده بشه، ولی متاسفانه هیچ نوار چسبی استفاده نشده.

اشتباه یازدهم: که بنده اون رو فراموش کرده بودم و آقای شیخ زاده و آقای صداقت اون رو یادآوری کردن، نصب نکردن لوله مجزا برای کابل آیفون هستش. امروز بعد از یک ماه دوباره به این پروژه سرزدم و مشاهده کردم که آقای گچ کار روی لوله ها رو گچ خاک کرده و متاسفانه برقکار فراموش کرده که برای کابل آیفون یک لوله مجزا نصب کنه. و حالا باید دوباره تیشه دست بگیره و گچ ها رو خراب کنه و یک شیار برای کابل آیفون ایجاد کنه. همیشه بعد از اتمام کار چک کنید که آیا تمام لوله گذاری هاتون رو درست انجام دادین یا نه.

و حالا به یک تصویر دیگر از برقکاری همین پروژه نگاه کنید.

لوله گذاری در سیمکشی آشپزخانه

۱- نصب هرگونه لوله برق در کف آشپزخانه ممنوع است. ولی متاسفانه برقکار بالا تعدادی از لوله ها را در کف آشپزخانه نصب کرده است.

۲- جدای از اینکه لوله های برق نباید در کف نصب شوند، در داخل سایر اتاق ها، در قسمت هایی که باید لوله‌های برق و آب از روی یکدیگر رد شوند، همیشه باید لوله آب در زیر لوله های برق قرار بگیرد. که حتی این مورد هم در تصویر بالا رعایت نشده است.

۳- در محل اتصال زانوها و لوله های برق از چسب برق استفاده نشده است.

۴- ارتفاع پریزهای اجاق گاز و ماشین لباسشویی درست رعایت نشده است. ارتفاع این ۲ پریز از کف تمام شده آشپزخانه حداقل باید ۷۰ سانتی متر باشد.

۵- دقیقاً روی سینک ظرفشویی یک پریز قرار گرفته است. در صورتی که باید حداقل ۶۰ سانتی متر از لبه بیرونی سینک فاصله داشته باشند.

۶- در عکس کاملاً مشخص نیست. ولی تعداد پریزها هم کم بود. در صورتی که باید حداقل ۶ پریز برق در آشپزخانه نصب شود. که عبارتند از

  • پریز ماشین لباسشویی
  • پریز اجاق گاز
  • پریز هود
  • پریز یخچال
  • پریز پکیج
  • پریز بالای اوپن یا اُپن. برای مصارفی مثل چای ساز یا آبمیوه گیری
  • و اگر در نقشه آشپزخانه، ماشین ظرفشویی هم جا نمایی شده است، برای آن هم یک پریز برق قرار گیرد.

ایرادات بعدی را شما بگویید. ممنون که در بهتر شدن سایت آموزش برق مشارکت می کنید.

 

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=3492
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

293 نظر در مورد اصول لوله گذاری در سیمکشی ساختمان ۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام
    سیم روشنایی فرمودین ۱‌.۵ است.ایا از جعبه فیوز کابل ۱.۵ میاد به کلید و از کلید هم ۱.۵ به لامپ یا از جعبه فیوز ۲.۵ میاد و از کلید به لامپ ۱.۵؟
    ممنون

    ۶

      1. سلام مجدد
        دوتا سوال
        اگر از فیوز تا کلید ۲.۵ باشد و از کلید تا لامپ ۱.۵،باعث ایجاد چه مشکلی میشود؟اگر کلا ۲.۵ باشد چی؟ایا فرقی میکند؟
        تشکر

        ۶

        1. سلام. خیر اگر از ۲.۵ استفاده کنید هیچ مشکلی نداره فقط هزینه هاتون میره بالا. چون سیم ۲.۵ گرون تره.
          اگر کلا ۲.۵ باشه، باز هم مشکلی نداره.

          لایک

          1. خب با توجه اینکه کلید ۱۰ امپر است و پریز ۱۶،اگر از پریز ۱۰ امپر به بالا بکشیم کلید اسیب نمیبیند؟

            ۲

          2. “اگر از پریز ۱۰ امپر به بالا بکشیم کلید اسیب نمیبیند؟”. این یعنی چی؟ مگه میشه از پریز ۱۰ آمپر به بالابکشیم ولی کلید آسیب ببینه؟؟؟

            ۷

          3. سلام مجدد
            یک پریز و یک کلید کنار هم هستند.منظور این است که از جعبه فیوز به این پریز۲.۵ بیاد و فاز کلید نیز از این سیم ۲.۵ اسفاده شود.

            ۶

          4. سلام. خیر این مشکل داره و باید برای پریز ۲ رشته سیم نمره ۲.۵ و برای کلید دو رشته سیم نمره ۱.۵ ببرید.

            ۴

        1. سلام.
          ۱- استاندارد میگه که همیشه سرخط روشنایی ها باید از سرخط پریزها جدا باشه.
          ۲- اگر یک روزی کسی بخواد تعمیراتی روی پریز انجام بده، لازم نباشه که روشنایی رو هم قطع کنه.
          ۳- تحمل پریزها و کلیدها متفاوته. روی پریزها می نویسه ۱۶ آمپر و روی کلیدها می نویسه ۱۰ آمپر.

          لایک

  2. با سلام یه سوال داشتم.
    الان داخل یه خونه قراره سیم برای نور مخفی و هالوژن ها و… رد بشه و خب ما نمی دونیم اینا قراره کجای سقف نصب بشن ، به همین خاطر موقع لوله گذاری سقف باید چیکار کنیم همه لوله ها رو یه جا جمع کنیم و بعد از یه قسمت سقف اویزون کنیم ، تا در آینده مشخص بشه جای هالوژن ها و… کجاس.

    بعدا مشخص شد ، خب این سیم های نور مخفی و هالوژن نباید مشخص بشه اینا رو باید چیکار کرد دوباره سقف رو کند ؟

    در کل راهنمایی کنید در این موارد باید چیکار کنم.تشکر

    ۳

    1. سلام. اگر برقکار صبر کنه و بعد از اینکه آقای جوشکار اطراف سقف پذیرایی رو شاسی کشی کنه، بعدش اقدام به لوله گذاری و سیمکشی کنه، هم جای هالوژن ها مشخص میشه و هم جای نورمخفی داخل سقف.

      ۵

  3. سلام مهندس شما گفتید رد کردن لوله برق از کف آشپزخانه ممنون هست پس راه حلش چی هست؟ الان خونه ای که دارم سیم کشی میکنم زیر آشپزخانه اتاق هست پس روشنایی اتاق پایین باید از کجا رد بشه یا همون آشپزخانه لوله از کجا رد کنم؟

    ۷

    1. سلام. بله ممنوعه.لوله پریزها همه باید روی دیوار نصب بشه. و مسیرهای افقی رو باید ۲۰ سانتی متر زیر سقف شیار بزنید و نصب کنید. ولی استثنائا برای لوله روشنایی اتاق خواب پایین، اگر در زیر آشپزخانه سقف کاذبی وجود نداره می تونید در کف آشپزخانه نصب کنید. البته فقط همین یک مورد. و حتماً از سیم های یک دست و یک تکه استفاده کنید و در این مسیر سیم های چسب خورده استفاده نکنید.

      لایک

  4. با سلام چند تا سوال داشتم.
    ۱-طبق استاندارد جدید باید در هر طبقه یا هر دو طبقه یک جعبه برای بازدید یا اصلاحات در آینده گذاشت یا نیازی نیست؟ شما انجام میدید؟

    ۲-در صورت خواستم آنتن مرکزی جعبه آنتن مرکزی کجا نصب میشه و برای ساختمان ۴ طبقه نیازی به تجهیزات اضافی هست یا فقط سیم کشی؟

    خواهشا خواهشا عکس یا فیلم اگر میشود از مراحل پروژهاتون مخصوصا لوله گذاری از اتاق ها و مخصوصا رایزر و… بگذارید چون توضیح به کنار با عکس یا فیلم خیلی خیلی بیشتر میشود متوجه شد ، تشکر.

    لایک

    1. سلام
      ۱- بله ما خودمون هم انجام میدیم. و در هر طبقه یک دریچه بازدید نصب می کنیم. نصب دریچه بازدید حتی به شما در زمان کابل کشی ها خیلی کمک می کنه.
      ۲- کابل آنتن تمام واحدها از رایزر رد میشه و میره به یک جعبه تقسیم در خرپشته. تمام تجهیزات داخل همون جعبه تقسیم خرپشته نصب میشه و نیاز به چیز دیگری نیست.
      ۳- حق با شماست. چشم حتماً

      ۵

  5. سلام مهندس
    برای سرویس بهداشتی که سقف کاذب داره میشه لوله برق مربوط به پریز و روشنایی و کاید رو هر چند تا که باشه رو توی فضای بالای سقف کاذب عبور دادتا از کف سرویس و یا از کف سرویس طبقه بالا رد نکنیم.

    ۱۰

  6. ممنون از پاسختون مهندس، در مورد آپارتمان چون همه طبقات بصورت همزمان ساخته میشه امکان این مورد هست که صبر کنیم تا طبقه بالایی هم لوله آب و گاز رو بکشه اما در ساختمانهای شخصی اکثراً وضع مالی خوبی ندارن که سه طبقه یا چهار طبقه رو باهم بسازن و اکثراً یک طبقه میسازن و بعد از چند سال دوباره میرن سراغ طبقه دوم و سوم در این موارد راهکارچیه؟البته نود و نه درصد برقکشها در این موارد لوله ها رو از بلوک های سقف عبور میدن، منتها چون استاندارد نیست خواستم بدونم راهکار شما چیه؟

    ۲

    1. سلام.خواهش می کنم. در این مورد بعضی از برقکارها، لوله های پریزها و ارتباطی کلیدها رو در کف قرار میدن ولی برای لوله های برگشتی هر چراغ که باید از سقف رد بشه از کابلهای لاگچی استفاده می کنن. اون روشی هم که شما فرمودین میشه. چون دیگه برای این جور ساختمان ها نمیشه استاندارد رو رعایت کرد.

      ۵

  7. سلام مهندس جان خدا قوت
    ببخشید جاهایی که چند واحد وجود داره و آشپزخانه ها رو هم هستند یا جایی که آشپزخانه یا سرویس بهداشتی طبقه بالا روی اتاق خواب پایینه برای روشنایی چیکار باید بکنیم ؟ چون لوله از کف آشپزخانه یا سرویس بهداشتی طبقه بالا رد میشه !

    لایک

    1. سلام. مرسی. اگر توجه کرده باشید وقتی در کف آشپزخانه ها کف شور و لوله فاضلاب نصب میشه. اون لوله های فاضلاب در زیر سقف نصب میشه.پس مهندس یا معمار ساختمان باید حتماً برای سقف اون طبقه سقف کاذب بزنه که بتونه روی اون لوله ها رو بپوشونه. پس شما هم می تونید از اون سقف کاذب استفاده کنید.

      ۱۰

      1. سلام آقای مرادی خدا قوت ممنون از وقتی که میذارید و به سوالات جواب میدید. ببخشید در مورد پاسخی که به سوال مطرح شده داده ،جایی که ما داریم کار میکنیم سقف کاذب نداره (برای آشپزخانه وسرویس)!😓 که ما برای طبقه ی پایین از همون کف بالا بردیم😁.
        و یه سوال دیگه اینکه فرمودید که برای آشپزخانه ۲۰ سانت زیر سقف شیار بزنیم. خب این اشکال نداره چون قبلا گفته بودید که شیارزدن افقی ممنوعه!!!😢
        لطفا راهنمایی کنید.

        ۸

  8. با عرض سلام و خسته نباشید
    می خواستم بدونم زمانی که ما جهت لوله گذاری از سقف استفاده کنیم در آپارتمان ها یا خونه های چند طبقه این مشکل پیش میاد که لوله ها در کف ساختمان بالای قرار می گیرند و زمانی که لوله های آب یا گاز طبقه بالا رو بخوان بذارن لوله برق در زیر لوله آب و گاز قرار می گیرد.
    آیا این مشکل ساز نیست

    ۲

    1. سلام. استاندارد هم میگه که اول باید لوله های آب و گاز نصب بشه بعدش لوله های برق روی اونها قرار بگیره. و این دست خود شماست که می تونید صبر کنید تا اونها لوله کشی شون رو انجام بدن بعدش شما لوله های برق تون رو نصب کنید.

      لایک

  9. سلام. لطفا از لوله گزاری سقف بیشتر عکس و فیلم از پروزه های عملی بزارید. اگه میشه یک پروزه رو مثلا تصویری کامل نمایش بدید خیلی خوب میشه مخصوصا لوله گزاری های سقف رو (سقف های غیر کاذب – پشت بوم یا طبقات بالاتر) – چون در مورد لوله گزاری سقف جزئیاتش خیلی مهم تر و کاربردی تر از کلیاتش هست و تصاویر یا ویدئو های واقعی خیلی بیشتر کمک میکنه. خیلی ممنون.

    ۶

    1. سلام آقای نامدار. نه متاسفانه. فردا قراره چند نفری بریم و با مالک چاپخونه دعوا کنیم، آخه ۱۰ روزه هی میگه امروز، هی میگه فردا. هی میگه پسفردا…
      و چند روزه که ما رو شرمنده شما دوستان کرده.

      ۲

  10. سلام مهندس جان خدا قوت، خدا خیرتون بده
    ببخشید یه سوال داشتم
    برای روشنایی سقف میشه لوله رو از کلید تا سقف ببریم و بعد لوله رو از داخل سوراخ بلوکها که به صورت طولی به هم راه دارن و بتنی هم در مسیرش نیست که بخواهیم تخریب انجام بدیم ببریم و یه سوراخ جای لامپ بزنیم و لوله رو بکشیم بیرون؟ (از لوله خرطومی استفاده کنیم )
    با تشکر فراوان از زحمات شما

    ۲

    1. سلام آقا محمد. ممنونم ازتون. ببینید، شاید این شانس رو بیارید که در داخل یکی از اتاق ها، بتنی در مسیر نباشه و بتونید لوله رو رد کنید ولی در همه اتاق های یک واحد که این اتفاق نمی افته. و چون مهندسین برق میگن که همه لوله گذاری های یک پروژه باید یک شکل اجرا بشن. نه اینکه یکی بالا باشه یکی پایین.

      لایک

  11. سلام
    نه قصدش چاک دادن نیست،میخواد یکم گشادش کنه تا لوله راحت بره تو،اما در زمان گشان کردن لوله داغ شده لوله قاچ میخوره

    ۵

    1. سلام دوباره. من فکر می کنم که جنس لوله ها بد باشه، و الا وقتی لوله های پی وی سی رو گرم می کنیم چنین مشکلی پیش نمیاد.

      ۲

  12. سلام.برقکار ما برای اتصال لوله پی وی سی به هم،از یک لوله سرش کمی کوچکتر است استفاده میکنه. لوله حرارت میده و لوله کوچکتر داخل ان میکند و سپس لوله ها را بهم وصل میکند اما در هنگام وارد کردن لوله کوچکتراز هر ۳ لوله تقریبا ۲ لوله را چاک میدهد و بعد مجبور میشود با چسپ دور لوله میپوشاند.مشکل کارش چیست؟!

    ۲

    1. سلام آقا میثم. باور کنید که خودمون هم از این همه تاخیر حوصلمون سر رفته. چاپخونه این چند روز هی داره امروز و فردا می کنه. طبق تماسی که امروز گرفتیم و قولی که دادن گفتن یکشنبه آماده میشه.

      ۲

  13. سلام.
    بنده خودم الان ۷ ماهی هست که وارد برق ساختمان شدم.از زمانی که وارد اینکار شدم بهمراه یکی از دوستان که کار هوشمند سازی انجام میده,منم یه چیزایی یاد گرقتم اما خب هنوز نمیتوتم این کار رو لنجام یدم.از دو تا آپارتمانی که دارم برقکاری میکنم یکیش کاملا سنتی و اون یکی کاملا هوشمند و بستر سازی هوشمند و مونتاژ تابلو و نصب تمامی کلید هوشمند و… با منه.اما مهمترین و آخرین قسمت کار که همون برنامه ریزی هست با دوستمه.هواستم اینو بگم که مبحث هوشمند رو نمیشه با یک کتاب جمع کرد چون همونطوری که برندهای مختلفی چه با سیم چه بی سیم وجود داره.پروتکلهای مختلفی هم وجود داره.شما اگه بخواین یک برند را توضیح بدین باید هم دسنوراتش رو بدونین و هم پروتکلش رو و هم آپشناش و انعطافی که داره و ترفندهای مهندسی که بتونیم هر کاری رو باهاش انجام بدیم.حالا اینکه کارفرما اصلا از این برند حتی بخاطر قیمتشم که شده استقبال کنه یا نه.اون زمان بایستی برین سراغ یک برند دیگه و تمام این مراحل رو طی کنید تا بتونین یک کتاب ازش تالیف بشه.حداقل کاری که میشه انجام داد اینه که نحوه بستر سازی رو توضیح بدین.
    با سپاس

    ۲

  14. سلام مهندس. خوبی؟ مهندس.یادتونه گفتم لامپ های اتاق خواب روشن نمیشه و فکر کنم از نول باشه.با روش شما تست کردم و نول مشکلی نداشت.مشکلی که متوجه شدم و جای تعجب داشت واسه من این بود که سیم فاز در محل اتصال به سرپیچ برق داشت ولی وقتی لامپ رو بهش وصل میکنیم و کلید رو میزنیم برق رو نمیرسونه.سرپیچ رو هم عوض کردم ولی فایده نداشت.یک رشته سیم هم به همین سیم فاز وصل کردم و متوجه شدم وقتی سیم رو وصل میکنیم فاز از بین میره و وقتی دوباره اتصال سیم رو قطع میکنیم فاز دوباره سر و کلش پیدا میشه.متوجه توضیحاتم شدید مهندس؟ اشکال کار از کجاس؟
    با تشکر

    ۲

    1. سلام. چطور تست کردید که می فرمایید سیم فاز در سرپیچ برق داشت؟ بهتره که اینجا هم با یک لامپ و سرپیچ دیگه فاز رو تست کنید.
      به احتمال خیلی زیاد یا فاز یا نول در محل سرپیچ لامپ قطع شده باشه.

      ۲

  15. سلام.
    هر چی خدا بخواد.دشمنت شرمنده این چه حرفیه.مهندس کتاب آیفون که همین روزا به امید خدا چاپ میشه.حالا نوبت کتاب بعدی شد.ظاهرا این دفعه باید درمورد روشنایی و نورپردازی و اینجور موارد کتاب بنویسید.

    لایک

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853