نوروز 1403 برهمگان مبارک. کد تخفیف عیدانه ویژه کتاب ها (sgr-28) - کد تخفیف ویژه دوره‌های آموزشی (hty458) فروشگاه سایت
نوروز 1403 برهمگان مبارک. کد تخفیف عیدانه ویژه کتاب ها (sgr-28) - کد تخفیف ویژه دوره‌های آموزشی (hty458) فروشگاه سایت
0
0

آموزش نحوه اتصال سیم های برق | با انواع کانکتور

7126 بازدید

سلام دوستان، دعا میکنم هر کجا که هستید سالم و سلامت باشید و در این روزهایی که فضا برای تنفس کم شده است، قلب‌تان سرشار از محبت و لبتان خندان باشد. سال های سال بود که برقکاران عزیز در کشور ما، جهت اتصال سیم های برق فقط از نوار چسب (چسب برق) استفاده می‌کردند. بین خودمان باشد، خودِ من هم در دوره فیلم آموزش عملی برق ساختمان که به کارآموزان برقکشی ساختمان را آموزش می‌دهم، در بعضی جاها از نوار چسب استفاده کرده‌ام، ولی به خودم قول می‌دهم همان بعضی جاها را هم دیگر استفاده نکنم. ولی از آنجایی که می‌گویند ترک عادت موجب مرض است، باید کم کم با قرص و شربت متادون آن را ترک کنیم تا مرضش ما را زمین گیر نکند. پس تا پایان مقاله نحوه اتصال سیم های برق همراه ما باشید.

 

نحوه اتصال سیم های برق با کانکتور

 

همانطور که می‌دانید مقررات ملی ساختمان استفاده از نوار چسب را منع کرده است، زیرا در این روش اتصال سیم ها محکم و قابل اعتماد نیست و اگر قرار باشد جریان زیادی از آن سیم ها کشیده شود، اولین جایی که خواهد سوخت، همان قسمت چسب خورده است.
چرا در صورت وجود اتصالی اولین جایی که برقکارها دنبالش می‌گردند، داخل جعبه تقسیم ها و پشت کلیدهاست؟ چون می دانند که اگر اتصالی برق ایجاد شود، اولین قسمتی که به مشکل می خورد و قطع می شود، محل اتصال سیم ها با چسب برق است. تصویر این موجود پلید و خانه خراب کن را در پایین مشاهده می‌کنید. آنقدر خانه ها را آتش زده و ساختمان ها را خراب کرده که به راحتی می توان آتش سوزی در پلاسکو و برج سلمان مشهد را به گردن او انداخت.

 

نوار چسب برق

پس بهتر است کم کم نوار چسب را کنار بگذاریم و به استفاده از کانکتور واگو یا کانکتور پیچی عادت کنیم. شاید چند روز اول سخت باشد ولی وقتی به آنها عادت کنید استفاده از آنها لذت بخش خواهد شد. از آنجایی که هنوز هم بعضی از برقکارهای بی انضباط از نوار چسب استفاده میکنند، شاید بد نباشد که روش استفاده از آن را هم آموزش دهم، زیرا بعضی ها همان نوار چسب را هم به درستی دور سیم ها نمی پیچند و می‌شود قوزِ بالای قوز. این فیلم کوتاه را در مورد روش اتصال چند رشته سیم برق با نوار چسب ببینید.

 

معرفی انواع کانکتور سیم برق

نحوه اتصال سیم های برق با کانکتور پیچی یا کورکن (wire nuts یا wire caps)

اولین مدل کانکتوری که در خیلی از مغازه‌های لوازم برقی به وفور پیدا می شود، کانکتور پیچی هست. که قیمتش هم بسیار مناسب است و اگر پکش را کامل بخرید، دانه ای کمتر از ۱۰۰۰ تومان برای شما در می افتد. اصلاً هر چقدر هم که قیمتش باشد، وظیفه خرید این کانکتورها با مالک ساختمان است نه با آقای برقکار، پس حتماً مالک را راضی کنید که بجای نوار چسب از این کانکتورها بخرد. تصویر کانکتورهای پیچی را در پایین مشاهده می‌کنید. در بازار به اینها کورکُن یا وایر کَپ هم گفته می شود.
کانکتورهای پیچی سایزهای مختلفی دارند، مثل SP5 – SP4 – SP3 – SP2 –  SP1 و… که هر سایز برای گنجایش تعداد مشخصی سیم طراحی شده، که در جدول زیر حداکثر گنجایش هر کانکتور را ذکر کرده‌ام. ما در برقکشی ساختمان بیشتر با کانکتورهای رنگ آبی، نارنجی و زرد سروکار داریم.

جدول گنجایش کانکتور پیچی

 

جدول بالا به این صورت خوانده می شود. مثلاً برای کانکتورهای SP3 که نارنجی هستند، شما مجازید حداکثر ۴ رشته سیم نمره ۱.۵ به همراه یک رشته سیم نمره ۰.۷۵ را قرار دهید، و اگر سایز یا تعداد رشته سیم های شما بیشتر شد، نباید سیم ها را با زور و فشار داخل کانکتور جا بزنید بلکه باید از کانکتور سایز بالاتر استفاده کنید.

تا به حال ندیده‌ام که روی بسته بندی این کانکتورها قید کنند، توان تحمل اونها چند آمپر هست، ولی در فیلمی که در یوتیوب دیدم و این کانکتور رو زیر آزمایش قرار دادن، تا ۶۰ آمپر رو هم بدون مشکل تحمل کرد و مشکلی براش پیش نیومد.

 

نحوه اتصال سیم های برق با کانکتور اهرمی

این کانکتورها در بازار به کانکتور فشاری اهرمی و کانکتور واگو هم معروفند، چون اولین بار شرکت واگو طراحی اونها رو انجام داده ولی الان برندهای دیگه ای هم اون رو میسازن. برعکس کانکتورهای قبلی که خیلی فراوان هستند، شاید به راحتی نشه این مورد رو در بازار پیدا کرد ولی جوینده یابنده‌ست و خودم بعد از پرسش از ۱۰ فروشگاه بالاخره آن را پیدا کردم. اگر خواستید که راحتر به دستتون برسه می تونید اون رو از اینترنت سفارش بدید. قیمت این کانکتورها حدوداً ۴۰۰۰ تومن هست و نسبت به کانکتور قبلی اتصال محکم‌تر و قابل اعتماد‌تری رو ایجاد میکنه. این کانکتورها در مدل ۲خانه و ۳خانه و ۵خانه ساخته شدن و می تونید از سیم های نمره ۰.۵ تا سیم های نمره ۴ رو داخل اونها قرار بدید. این کانکتورها هم برای سیم های رشته های و هم برای سیم های مفتولی قابل استفاده هستند.

کانکتور اهرمی واگو

کانکتور سیم واگو 221

 

نحوه اتصال سیم های برق با کانکتور فشاری

این کانکتور هم حدوداً شبیه کانکتور قبلی هست با این تفاوت که دیگه اهرمی نیست و فقط کافیه سیم رو یک سانت لخت کنید و داخل سوراخ های اون فرو کنید و تمام. مکانیزمی که داخل این کانکتور طراحی شده به راحتی سیم رو میگیره و رها نمی کنه. این کانکتور هم در بعضی مغازه های فروش لوازم برقی پیدا میشه و در مدل ۲ سوراخ، ۳سوراخ و ۵ سوراخ طراحی شده. این کانکتور میتونه از سیم های نمره ۰.۵ تا نمره ۶ رو براتون متصل کنه. تصویر یک کانکتور فشاری را در پایین ملاحظه میکنید.

کانکتور فشاری واگو

مقایسه در نحوه اتصال سیم های برق

در سایت های خارجی که سرچ کنید کانکتورهای زیادی رو می بینید که ما برقکار ها می تونیم در زمان نصب کلید و پریز برق از اونها استفاده کنیم، ولی متاسفانه اونها رو در ایران عزیز پیدا نمی‌کنید یا اگر هم باشن بسیار کمیاب هستند. ولی همین سه مدلی که معرفی کردم و در کشور ما هم پیدا می شن می تونن کار ما برقکارها را راه بندازن. تا از این به بعد بجای نوار چسب از اونها استفاده کنیم، برای نصب کلیدها و پریزها و تجهیزات یک واحد مسکونی شما حدوداً نیاز به ۲۵ عدد کانکتور دارید، که اگر از کانکتور پیچی استفاده کنید قیمتش برای مشتری درمیاد حدوداً ۲۵ هزار تومن و اگر از کانکتور اهرمی استفاده کنید قیمتش برای مشتری حدوداً ۱۰۰ هزار تومن درمیاد. و این مبلغ در مقایسه با اون ۷ میلیون تومنی که یک مالک برای سیستم برق یک واحد مسکونی هزینه میکنه بسیار ناچیزه. ولی ایمنی که ایجاد میشه زمین تا آسمان متفاوته.

مقایسه: از نظر کیفیت و جریان قابل تحمل، اگر بخواهیم این سه مدل رو با هم مقایسه کنیم، کانکتور نوع دوم یعنی کانکتور اهرمی بهترین و با کیفیت ترین اتصال رو برقرار میکنه، ولی بخاطر قیمت بالایی که داره کمتر ازش استفاده میکنن. و بیشتر به سمت کانکتور پیچی میرن.

تنها مشکلی که در کار با این کانکتورها هست و کار رو برای برقکار سخت میکنه، اندازه بزرگ اونهاست که باعث میشه به راحتی داخل قوطی کلیدهای برق معمولی قرار نگیره و برقکار مجبوره موقع جا زدن کلیدها و پریزهای برق کمی از خشونت استفاده کنه. امیدواریم شرکت هایی که در کار تولید قوطی کلید برق هستند، کم کم طراحی هاشون رو تغییر بدن، و دست از ساخت قوطی کلیدهای قدیمی بردارند. به این صورت که یا عمق قوطی کلید رو بیشتر کنن یا اینکه فضایی اضافی در بالا یا پایین قوطی کلید قرار بدن تا برقکار با علاقه و لذت بیشتری از این کانکتورها استفاده کنیم و در ضمن سیم ها و کانکتور از شدت فشار در پشت کلیدها له نشن.

قوطی کلیدهای معمولی دارای طول و عرض ۷ سانتی متر و عمق ۴ سانتی متر هستند. ولی بعضی از شرکتها قوطی کلیدهای جدیدی طراحی کرده اند که عمق اونها ۱ یا ۱/۵ سانتی متر بیشتره. که تصویر یک مدل از اونها رو در پایین میبینید، امیدواریم این قوطی کلیدهای عمق دار اونقدر فراوان بشن که به راحتی در هر مغازه ای پیدا بشن تا دیگه مجبور نباشیم از قوطی کلیدهای معمولی استفاده کنیم.

قوطی کلید برق عمق دار

اگر در زمان نصب قوطی کلیدها، در شهر خودتون از نوع قوطی کلید عمق دار پیدا نکردید، خودتون می تونید تنها نیم سانتی متر قوطی کلید رو از سطح گچ عقب تر نصب کنه تا در زمان نصب کلیدها و پریزها لازم نباشه خیلی زور بزنه.

در ادامه این فیلم را در یوتیوب هم قرار میدهم، در کانال یوتیوب ما هم عضو شوید تا به برخی ویدیوهای اختصاصی دسترسی داشته باشید.
>

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=13917
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

56 نظر در مورد آموزش نحوه اتصال سیم های برق | با انواع کانکتور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. سلام، متشکر امین جان.
      ما چیزی بنام بهتر و بدتر نداریم، گاهی اوقات مجبوریم از کف و گاهی اوقات مجبوریم از سقف لوله گذاری کنیم. ولی اگر در شرایطی قرار داشتیم که ساختمان سقف کاذب داشت، ما می تونیم لوله های روشنایی رو داخل سقف کاذب و لوله پریزها رو در کف نصب کنیم، ولی به خاطر مزیت هایی که در سقف کاذب داره، بعضی از همکاران ترجیح میدن که حتی لوله های پریزها رو هم در داخل سقف کاذب نصب کنن.

      ۹

  1. سلام مهندس. ببخشید یه سوال غیر مرتبط…
    یه جایی دیدم سیم ارت در سیمکشی ساختمان کار شده ولی داخل کابل جعبه فیوز تا کنتور سیم ارت نبود (فقط فاز و نول بود). البته در کنار تابلو برق ورودی، میله مسی ارت داخل زمین شده و سیمش به تابلو رفته بود. بعد سیم نول کنتور با واسطه اون سیم ارت اصلی به سیم نول کابل متصل شده بود.
    خواستم بدونم چطوری این ارت عمل میکنه؟ مگه نباید تو کابل اصلی از جعبه فیوز تا کنتور هم سیم ارت باشه؟ و در این صورت چرا تو سیمکشی ساختمان سیم ارت کار شده وقتی به جایی متصل نیست؟
    ممنون

    ۹

    1. سلام آقا مهدی، اینطور که فرمودین اون برقکار عزیز فقط سرمایه مالک بیچاره رو هدر داده و تا اون کابل اصلی، رشته ارت رو نداشته باشه نمیشه از اون سیستم استفاده کرد.

      ۶

      1. ممنون آقای مرادی.
        جالبه که از اداره برق این تابلو نصب شده بود – به همون شکلی که گفتم. یعنی نول کنتور مستقیم به نول کابل جعبه فیوز نرفته بود- بلکه اول به شینه ارت داخل تابلو (متصل به میله مسی) متصل شده بود، بعد از شینه ارت به نول کابل رفته بود.
        در این صورت آیا ممکنه جریان اضافی از طریق نول کابل به ارت زمین منتقل بشه، قبل از اینکه به کنتور بره؟
        یا صرفاً باید سیم ارت کابل اصلی (که البته تو این ساختمان نبود) به سیم میله مسی زمین متصل باشه؟

        ۹

        1. سلام مجدد، اینکاری که اداره برق انجام داده در قسمت تابلو کنتور صحیح هستش و مشکلی ایجاد نمیکنه. ما به اینکار میگیم تبدیل سیستم TNC به TNS که در کتاب آموزش برق ساختمان این رو به خوبی توضیح دادیم. منتهی برقکار عزیز کم کاری کرده و در کابل اصلی برای ارت سیم مجزا در نظر نگرفته و همه این سرمایه ها رو هدر داده.

          ۷

  2. سلام مهندس جان. سوال بنده در رابطه با قطع نکردن فیوز مینیاتوری است
    چرا در موقع اتصال کوتاه فیوز کنتور هم قطع می‌کند با وجود اینکه سرراه اتصال کوتاه فیوز ۱۶ آمپر هست. یا اصلی یا هردو قطع میشه. لطفا راه حل هم بفرمایید سپاسگذارم

    ۷

    1. سلام محمد جان، تا به حال به راه حل درستی برای این مورد نرسیدیم، ولی بعضی از شرکت های تولید کننده ادعا می کنن که اگر برند کلید مینیاتوری داخل جعبه فیوز با برند کلید مینیاتوری کنتور یکی باشه و آمپر کلید مینیاتوری داخل جعبه فیوز کمتر باشه، اول اون میپره، ولی معمولاً پیدا کردن این دو تا از یک برند سخت هست.

      ۹

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853