تمام سفارشاتی که از امروز در سایت آموزش برق ثبت میکنید، روز 6 فروردین تحویل اداره پست خواهد شد. فروشگاه سایت
تمام سفارشاتی که از امروز در سایت آموزش برق ثبت میکنید، روز 6 فروردین تحویل اداره پست خواهد شد. فروشگاه سایت
0
0

F-stop (اف استاپ) در دوربین مداربسته چیست؟

4218 بازدید

F-stop (اف استاپ) ، عدد اف ، ضریب اف ، F-# (اف شارپ)، F-number (اف نامبر)، aperture (اپرچر) اینها همگی اسامی هستند که می توان به تیتر مقاله امروز ما نسبت داد. برای این که نور از منبع نوری به سنسور تصویر (Image sensor) برسد مجبور است از لنز دوربین مداربسته (lens) عبور کند. پس با هم به بررسی عملکرد اف استاپ در لنز دوربین مداربسته می پردازیم.

F-STOP in cctv
 

F-STOP چیست؟

F-STOP عددی است که میزان باز شدن دهانه ی لنز یا میزان بازشدگی اپرچر (aperture) را نشان میدهد. این عدد را عموماً در دیتا شیت برندهای مختلف بصورت F (عدد اف بزرگ) نشان می دهند.

برای مثال در یکی از مدل دوربین های برند اکسیس F-STOP = 1.6 است.

F-STOP-AXIS-CCTV

و در یکی از مدل دوربین های برند داهوآ F-STOP=1.4 است.

F-STOP-DAHUA-CCTV

در یکی از مدل دوربین های برند هایک ویژن F-STOP=1.2  است.

F-STOP-hikvision-CCTV

 

 

شباهت چشم انسان و دوربین مداربسته:

عملکرد دریچه دیافراگم و aperture دوربین مداربسته مشابه عملکرد عنبیه و مردمک چشم انسان است .

پره هایی که در اطراف دریچه تصویر سمت راست از لنز دوربین مداربسته می باشد حکم عنبیه چشم انسان را دارد . قسمت مشکی رنگ وسط چشم انسان در تصویر سمت چپ هم حکم aperture دوربین مداربسته است که وقتی نور زیاد باشد، تنگ و کوچک می شود و وقتی نور کم است، درشت تر می‌شود.

تفاوت چشم و F-STOP

 

عملکرد عدد اف:

عدد اف بدون واحد است که هر چقدر این عدد بزرگتر باشد ، میزان باز شدن یا گشادگی پره های دیافراگم لنز کمتر و میزان نور ورودی به دوربین مداربسته  هم کمتر خواهد شد چرا که دریچه ورودی نور کوچکتر شده است.

هر چقدر این عدد F-STOP کوچکتر باشد ، میزان باز شدن یا گشادگی پره های دیافراگم لنز بیشتر و میزان نور ورودی به دوربین مداربسته  هم بیشتر خواهد شد چرا که دریچه ورودی نور بزرگتر شده است.

SIZE APERTURE

 

کاربرد عدد اف :

در هنگام انتخاب دو دوربین مداربسته با دو F-STOP متفاوت ، بسته به اینکه دوربین را برای چه نیازی استفاده می کنیم باید به این عدد دقت کنیم . برای مثال تا به حال هر وقت از تصویر شب دوربین مداربسته صحبت می شد ، صرفا IR دوربین مورد توجه قرار می گرفت ولی از این به بعد بهتر است نیم نگاهی هم به عدد اف دوربین ها داشته باشیم. چون برای بهبود کیفیت تصویر در شرایط کم نوری نیاز به دریچه بزرگتر یعنی F-STOP کوچکتر خواهیم داشت.

F-stop در شب
 

روش محاسبه F-stop :

عدد اف عددی بدون واحد است که از تقسیم فاصله کانونی بر قطر دریچه دیافراگم دوربین مداربسته بدست می آید.

F-stop=قطر دریچه/فاصله کانونی

روش محاسبه F-stop

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=3367
اشتراک گذاری:
مهندس رضا شیخ انصاری
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

11 نظر در مورد F-stop (اف استاپ) در دوربین مداربسته چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام و خدا قوت خدمت مهندس شیخ انصاری عزیز؛
    ان شاءالله همیشه پایدار باشید.
    و از اینکه مارو با مباحث تخصصی دوربین آشنا می کنید کمال تشکر را دارم.
    فقط یه خواهشی از شما بزرگوار داشتم اینکه اگر امکانش باشه این جلد یک کتاب دوربین مداربسته رو بازم چاپ کنید.
    تا مطالب دوربین مداربسته رو بصورت چاپی هم داشته باشیم.
    باتشکر از عوامل سایت آموزش برق و سیستم های حفاظتی

    ۳

  2. سلام…لطفا در نرم افزار سروش هم کانال تشکیل بدید…با وجود بالای ۱۲ میلیون کاربر، متاسفانه کمبود کانال های برق احساس میشه

    ۱۲

  3. درود بر شما و خسته نباشید:
    همراه با سپاس فراوان از این کار نیک و که به بسیاری از جوانان ما کمک میکنه خواستم بگم که من یک تازه کار خام خام هستم و هیچ پیش زمینه ای ندارم ولی بسیار علاقه مندم و به کار با کامپیوتر آشنایی دارم و میدونم که هر چیزی رو زود یاد میگیرم، میخوام بفرمایید که من از کجا باید آغاز کنم که بتونم این کارو برای خودم انجام بدم، البته نه به عنوان یک حرفه و شغل بزای خودم و نیازی مه به این کار دارم. پیشاپیش از لطف و کمک شما سپاسگزارم

    ۱۴

    1. سلام آقا اکبر .
      از لطف و مصصمم بودن شما خوشحالم.
      به نظر من بروید و کنار دست یک استاد کار ماه ها کار کنید. مطمئن باشید که بعد از این کار با خواندن مطالب علمی شما کم کم حرفی برای گفتن دارید .
      شاد باشید

      ۱۵

    1. سلام علی جان .
      عذر خواهی میکنم بابت تاخیر در پاسخگویی .
      الف- برای فاصله تا ۵۰ متری به نظرم حتی اگر کابل hdmi هم پیدا کردی ازش استفاده نکن . چون احتمال سوختگی پورت hdmi دستگاه بعد از یک مدتی هست
      ب- شما باید برای اینکه رو ی دو تا تلویزیون داشته باشید باید ببینید که تلویزیون ها چه پورت های ورودی دارند . اکثر مانیتور ها در حال حاضر پورت hdmiدارند که شما چون فقط یک پورت hdmi روی دستگاه به احتمال زیاد دارید ، پس فقط برای یک مانیتور میتونید ازش استفاده کنید .
      پیشنهاد من : برای مانیتور نزدیک به دستگاه از کابل hdmi استفاده کن و برای مانیتور دورتر از کابل شبکه و یک کیس کامپیوتر استفاده کن که پورت لن دستگاه را به این کیس وصل کند ، حالا روی کیس نرم افزار cms دستگاه رو نصب کن و تصاویر رو روی اون ببین .
      راهکار دیگر استفاده از انتن مرکزی هست که شما از دستگاه برای دو نقطه استفاده کنی که این مورد رو باید از فروشنده آنتن بپرسی که مثلا آنتن شما چه خروجی هایی دارد یا اینکه اصلا دستگاه شما رو ahd/ hdcvi / hdtvi یا … را ساپورت می کند یا خیر ؟
      راهکار دیگر استفاده از یک اسپلیتر هست که مثلا یک ورودی hdmi را بگیرد و به شما دوت خروجی hdmiبدهد که باید این رو از فروشنده قیمت کنید و بعدا تهیه کنید

      موفق باشید

      ۱۴

      1. ممنون از وقتی که گذاشتین فقط مهندس جان چرا صحبتی از کابل rg59 نکردین همینطور که میدونید یک خروجی ویدیو پشت دی وی آر هست از اون میشه استفاده کرد واسه انتقال تصویر در فواصل بالا ؟

        ۱۰

        1. سلام علی جان
          مرسی از نکته سنجیت .
          نکته ای که بابتش از این خروجی اسمی نبردم به این خاطر هست که در حال حاضر اکثر دستگاه های موجود در بازار ahd و hdcvi و … این خروجی را ندارند و منم احساس کردم این موضوع را عنوان نکنم بهتر است .

          شاد باشی

          ۱۳

  4. سلام خسته نباشید, ۲ تاسوال داشتم, فاصله DVR تا مانیتور یا تلویزیون زیاده مثلا ۵۰متر , برای انتقال تصویر کابل HDMIهست با این اندازه؟
    سوال دوم اینه که اگه بخام تصویر رو در ۲محل مختلف در ساختمون داشته باشم مثلا هم تلویزیون طبقه پایین هم طبقه بالا ایا امکانش هست؟

    ۱۱

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853