تمام سفارشاتی که از امروز در سایت آموزش برق ثبت میکنید، روز 6 فروردین تحویل اداره پست خواهد شد. فروشگاه سایت
تمام سفارشاتی که از امروز در سایت آموزش برق ثبت میکنید، روز 6 فروردین تحویل اداره پست خواهد شد. فروشگاه سایت
0
0

فریم چیست ؟ و در دوربین مداربسته چه معنایی دارد

5237 بازدید

فریم چیست ؟

احتمالاً تا به حال کلمه فریم را زیاد شنیده اید، ولی بیایید دقیق تر بررسی کنیم که واقعاً فریم چیست و چرا کسی که در زمینه دوربین های مداربسته فعالیت می کند باید از این موضوع آگاهی داشته باشد. در واقع هر فریم یک تصویر است و از نمایش پشت سر هم فریم ها، ویدئو ساخته می‌شود و زمانی که چشم انسان در حال مشاهده این تصاویر متوالی ست، اینطور به نظر می‌رسد که تصویر حرکت می‌کند.

FPS چیست ؟

به تعداد فریم‌هایی که در هر ثانیه عبور می کنند، فریم‌ریت (Frame Rate) گفته می‌شود. گاهی به اختصار از FPS (frame per second) نیز استفاده می‌شود. پس می توان گفت که فریم پر سکند (FPS) در واقع میزان روان بودن تصویر را نشان میدهد و معرف تعداد تصاویریست که در هر ثانیه عبور می کنند.

 

تفاوت fps در دوربین مداربسته

فریم و چشم انسان:

چشم انسان در بهترین حالت تا ۱۰ فریم در ثانیه را می تواند ببیند. از طرفی در حال حاضر بحث بر روی تصاویر real (25 فریم در ثانیه) و non-real (کمتر از ۲۵ فریم در ثانیه)، بسیار زیاد است.

 

چشم انسان و فریم در ثانیه

 

این دو موضوع را چطور می توان بررسی کرد ؟

تعداد فریم های هر تصویر زمانی خودشان را نشان میدهند که در تصویر حرکت های زیادی باشد، در این صورت اگر تصویر real باشد آنگاه detail و جزییات کمتری از تصویر از دست می رود که مشخصاً برای اماکن حساس این قضیه مهم تر می باشد.

اما اگر تصویر non-real باشد و سرعت اجسام متحرک در زاوبه دید دوربین زیاد باشد علاوه بر از دست دادن جزییات تصویر ، تصویر شانه ای هم میشود. در تصاویر با نرخ فریم پایین در صورت حرکت ممکن است تصویر دوربین مداربسته خوب نباشد و ما جزئیات را نتوانیم تشخیص دهیم و این یکی از معایب تصاویر با نرخ فریم پایین می باشد.

 

فریم چیست

 

بیاید با هم به دیتا شیت این دوربین ۴ مگاپیکسل نگاهی بیندازیم :

دیتاشیت دوربین مداربسته

همان طور که می بینید برای این دوربین ۴ مگا پیکسلی سه استریم وجود دارد :

MAIN STREAM : در این استریم دوربین ۴ مگاپیکسلی بین ۱ تا ۲۵/۳۰ فریم را میتواند ثبت کند.

SUB STREAM: در این استریم دوربین ۴ مگاپیکسلی رزولیشن D1 را بین ۱ تا ۲۵/۳۰ فریم را میتواند ثبت کند. برای مثال این حالت در هنگام انتقال تصویر رخ میدهد .

Third STREAM : در این استریم دوربین ۴ مگاپیکسلی رزولیشن ۷۲۰P را بین ۱ تا ۲۵/۳۰ فریم میتواند ثبت کند. این استریم فقط در برخی مدل های دوربین مداربسته دیده می شود .

 

اما چرا بعضی وقت ها ۲۵ FPS  و بعضی وقت ها ۳۰ FPS نوشته می شود ؟

در کشور ما مانند برخی کشورهای دیگر فرکانس برق شهری ۵۰ هرتز است، بنابراین سیستم رنگ ما از نوع سیستم PAL  می باشد که در حالت فول تا ۲۵ فریم در ثانیه را پشتیبانی میکند .

در کشوری مانند ژاپن که فرکانس برق شهری ۶۰ هرتز است ، سیستم رنگی از نوع NTSC می باشد که در حالت فول تا ۳۰ فریم در ثانیه پشتیبانی میشود .
بد نیست به مقاله ” ولتاژ و جریان در کشورهای مختلف ” هم سری بزنید.

بنابراین برای حفاظت از اماکن حساس که نیازمند ذخیره ی تمامی تصاویر با جزییات بالا دارند ، سیستمی با نرخ فریمی برابر ۲۵ در سیستم PAL و ۳۰ در سیستم NTSC مناسب خواهد بود.

دوربین مداربسته 25 فریم

اما در برخی مشخصات DVR  ها نوشته شده است که :

۲۰۰FPS @ 8 CH

این به این معناست که دستگاه ۸ کاناله ای که ۲۰۰ فریم در ثانیه ساپورت میکند، قادر است در هر کانال دوربینش ۸÷۲۰۰ = ۲۵ فریم در ثانیه را ساپورت کند . که مشخص کننده ی فول فریم بودن آن دستگاه دی وی آر است.

نکته پایانی : عموما اگر رزولیشن زیادتر شود ، FPS کاهش پیدا میکند.

حالا در پایان میخواهیم با هم فیلمی کوتاه از FPS ببینیم، تا مفهوم آن را بهتر درک کنیم. در این فیلم کاملاً برداشت چشم انسان از fps های مختلف، قابل درک است.

 

 

همانطور که مشاهده کردید در این فیلم از یک نفر در سه حالت با سه FPS مختلف تصویر برداری شده است. در تصویر سمت چپ روان نبودن تصویر را مشاهده کردید زیرا این فیلم فقط با ۱ فریم در ثانیه گرفته شده است. و در تصویر وسط فیلم با ۱۰ فریم در ثانیه و در قسمت سمت راست، فیلمی با ۳۰ فریم در ثانیه رکورد شده است. و همان طور که می بینید تصویر ۱۰ فریم در ثانیه به همان میزان زنده به نظر میرسد که یک تصویر ۳۰ فریم در ثانیه.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=2063
اشتراک گذاری:
مهندس رضا شیخ انصاری
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

15 نظر در مورد فریم چیست ؟ و در دوربین مداربسته چه معنایی دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام مهندس . چرا وقتی فیلم دوربین مداربسته رو با کامپیوتر نگا میکنم سرع پخش زیاده با هر برنامه ای باز میکنم همینطور . دوم اینکه دی وی اری دارم فرمت خروجی فقط prv هستش با pot play پخش میکنم سرعت پخش زیاده

    ۲۳

    1. سلام.
      در مورد سوال اول این مشکل در یک بازه زمانی خاص هست یا در کل بازه؟ ضبط دائمی هست؟
      در مورد سوال دوم به نظرم فرمت رو با یک نرم افزار که در اینترنت هست، اول به mp4تبدیل کنید.شاید جواب به شما بدهد.

      ۱۹

  2. سلام
    تعدادی دوربین مارک shany دارم و احتیاج به آپدیت دارم ولی متاسفانه سازنده دیگه پشتیبانی نمیکنه میخواستم بدونم میشه firmware دوربینهایی رو که آپدیت هست کپی کرد و بروی دوربینهای قدیمی همون مدل نصب کرد یا خیر واگر میشه نرم افزار می خواد یا خیر

    ۲

  3. سلام مهندس من یه سوالی دارم برای نمایش تصاویر دوربین روی یک دستگاه چه بصورت شبکه چه به صورت کابلی دستگاه dvr باید به مودم وصل باشه یا نه اگر باید وصل باشه بگید چطوری باید وصل کنم

    و اینکه اگر من dvr , IP را روی شبکه ببرم حتما تصاویر را میشه از طریق اینترنت دید

    ۵

    1. سلام آقا محمد
      اگر سوالتو درست متوجه شده باشم ، شما می خواهید انتقال تصویر بگیرید . اگر اینطوری هست که شما نیاز به مودم دارید . اگر منظورتون این نبود لطفا بیشتر برام توضیح بدین

      تشکر

      لایک

  4. سلام وقت بخیر مهندس جان

    یه جایی من دوربین های شبکه نصب کردم۷ عدد ۴ مگ منتهی برای یکی از دوربین ها قظعی تصویر ایجاد میشه که به خاموش رو شن کردن دستگاه بر طرف میشه حالا سوال اینجاست:
    ۱- چظوری تصویر روان تری در پخش زنده و پلی بک داشته باشم
    ۲- بیت ریت چه تاثیری در سرعت و یا پخش روان تر تصویر دارد هم زنده هم پلی بک
    ۳- ساب استریم و ماین استریم چه تاثیری برکیفیت تصویر دارند منظور با کم و زیاد کردن این دو هست
    و برای رفع مشکل من کدوم را باید تغییر بدم

    ۳

    1. سلام مهدی جان
      به نظر من قبل از هر کاری با فروشنده جنس تماس بگیر و بگو فایل های آپدیت دستگاه و دوربین ها رو میخام
      بعد از آپدیت میتونیم با هم در موردش قضاوت کنیم . هر چند که احتمالا مشکلت برطرف میشه .

      موفق باشید

      ۷

  5. سلام یه سوال داشتم
    یه دستگاه Dvr که دوربین ۴ مگاپیکسل رو ساپورت میکنه ، زمانی که دوربین دو مگاپیکسل روش میندازیم تصویر خیلی خوب و روان نشون میده اما زمانی که دوربین سه یا چهار مگاپیکسل روش میندازیم یکم کندتر نشون میده انگار با فرم پایین تر نشون میده، فرم دستگاه هم ۲۵ FPS هستش دلیل این موضوع چیه؟

    ۳

    1. سلام. دوست عزیز در حال حاضر که من با شما حرف می‌زنم هیچ دستگاهی ۴ مگ با ۲۵ فریم وجود ندارد. بالاترین فریم در حال حاضر برای ۴ مگ ۸ فریم در زمان بازپخش هست. تغییر دادن عدد فریم ور در مشخصات دستگاه ساده است و متاسفانه در بازار انجام میشود

      ۵

      1. باز هم تشکر از راهنماییتون
        مهندس من کتاب دوربین مداربسته رو تهیه کردم مطالبش خیلی خوب بود ولی بیشتر پایه ای بود متظر کتابی با مطالب تخصصی بیشتر از شما هستیم.

        ۴

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853