نوروز 1403 برهمگان مبارک. کد تخفیف عیدانه ویژه کتاب ها (sgr-28) - کد تخفیف ویژه دوره‌های آموزشی (hty458) فروشگاه سایت
نوروز 1403 برهمگان مبارک. کد تخفیف عیدانه ویژه کتاب ها (sgr-28) - کد تخفیف ویژه دوره‌های آموزشی (hty458) فروشگاه سایت
0
0

آموزش آیفون صوتی

48939 بازدید

 

آموزش آیفون صوتی

آموزش آیفون صوتی اولین مقاله ما در مورد آیفون هاست که در سایت آموزش برق قرار می گیرد. سعی می کنیم در روزهای آینده بیشتر در مورد آیفون صوتی و آیفون تصویری آموزش دهیم.

ما در ۱۰۰ صفحه اولِ کتاب آموزش آیفون های صوتی و تصویری در مورد آیفون صوتی آموزش دادیم و خیلی سخت است که بخواهیم همه آنها را در این مقاله خلاصه کنیم ولی در صورتی که تمایل داشتید اطلاعات کامل‌تری کسب کنید به کتاب آموزش آیفون های صوتی و تصویری مراجعه کنید.

ما در این کتاب گفتیم که دربازکن های صوتی، بدون توجه به برند و کارخانه سازنده آن، در ۳ دسته کلی قرار می گیرند.

  1. آیفون های صوتی ۶ سیم
  2. آیفون های صوتی ۴ سیم
  3. آیفون های صوتی مدل الکتروپیک

آیفون صوتی ۶ سیم

از آیفون های صوتی ۶ سیم می توان به برندهایی مثل، تابا، تابان، الکتروآلا، الکتروگویا، کیهان، تامر، تاباک، سیماران و… اشاره کرد. به این خاطر به این آیفون ها می‌گوییم ۶ سیم، چون گوشی صوتی هر واحد برای اتصال به پنل به ۶ رشته سیم نیاز دارد. آیفون های قدیمی مدل تابا از اولین آیفون های صوتی بودند که وارد بازار شدند. و بیشتر شرکت های تولید کننده به نوعی الگو گرفته از تابا هستند. قطعاً این مدل پنل صوتی تابا را درب خیلی از منازل دیده‌اید. بنده در مقاله آموزش نصب آیفون صوتی تابا مدل ۶ سیم قدیمی بیشتر راجع به این آیفون توضیح داده‌ام.

آیفون صوتی تابا

اگر بخواهیم در آیفون های صوتی ۶ سیم، وظیفه هر کدام از ۶ رشته سیم هایی که بین گوشی و پنل قرار می گیرند را بیان کنیم به ترتیب عبارتند از:

  • سیم شماره A یا ۱، وظیفه‌ی انتقال صدای شخص مراجعه کننده از پنل به گوشی
  • سیم شماره B یا ۲، وظیفه‌ی انتقال صدای شخص پاسخگو از گوشی به پنل
  • سیم شماره C یا ۳، وظیفه‌ی منفی مشترک
  • سیم شماره D یا ۴، وظیفه‌ی انتقال صدای زنگ از پنل به گوشی
  • سیم شماره E یا ۵، وظیفه‌ی دربازکن
  • سیم شماره F یا ۶، وظیفه‌ی دربازکن

از مشکلاتی که این آیفون ها صوتی قدیمی دارند، مشکل بازکردن درب در فواصل طولانی ست و دوم اینکه نیاز به رشته سیم های بیشتری از پنل تا گوشی داخل واحدهاست.

آیفون صوتی ۴ سیم

شرکت تابا بعد از چندین سال تولید آیفون های ۶ سیم، به جهت اینکه این آیفون ها مشکلاتی داشتند، اعم از اینکه نمی توانستند در فواصل طولانی دربازکن را فعال کنند و دوم اینکه نیاز به رشته سیم های بیشتری بین گوشی و پنل بود، تصمیم به تولید آیفون صوتی جدیدی کرد که در این مدل بجای ۶ رشته سیم، تنها ۴ رشته سیم بین هر گوشی و پنل قرار می گیرد. که تصویر یک آیفون صوتی تابا مدل ۴ سیم را در پایین مشاهده می‌کنید.

آموزش آیفون صوتی

وظیفه‌ی هر کدام از این ۴ رشته سیم به ترتیب عبارتند از:

  • سیم شماره A یا ۱، وظیفه‌ی انتقال صدای شخص مراجعه کننده از پنل به گوشی
  • سیم شماره B یا ۲، وظیفه‌ی انتقال صدای شخص پاسخگو از گوشی به پنل و وظیفه‌ی دوم، تحریک رله دربازکن
  • سیم شماره C یا ۳، وظیفه‌ی منفی مشترک
  • سیم شماره D یا ۴، وظیفه‌ی انتقال صدای زنگ از پنل به گوشی

همانطور که می بینید عمل دربازکن در آیفون های صوتی ۴ سیم برعهده سیم شماره ۲ گذاشته شده است. یعنی وقتی شخص پاسخگو شستی دربازکن را فشار می دهد در واقع سیم شماره ۲ با ۳ برای لحظه ای اتصال کوتاه می شود و رله داخل پنل این پیغام را دریافت می کند و متوجه می شود که شخص پاسخگو شستی دربازکن را فشار داده است و به این صورت مسیر جریان برق ترانس به سمت قفل بازکن برقرار می کند و قفل بازکن عمل می کند.

 

آموزش آیفون صوتی مدل الکتروپیک

آیفون صوتی الکتروپیک

آیفون صوتی الکتروپیک تنها آیفونی است که با بقیه آیفون های صوتی تفاوت دارد. این شرکت آیفون صوتی خود را به گونه ای طراحی کرده که بین پنل و گوشی هر واحد نیاز به ۵ رشته سیم است. وظیفه‌ی هر کدام از این ۵ رشته سیم عبارتند از:

  • سیم شماره ۱، وظیفه‌ی انتقال صدای شخص مراجعه کننده از پنل به گوشی
  • سیم شماره ۲، وظیفه‌ی انتقال صدای شخص پاسخگو از گوشی به پنل
  • سیم شماره ۳، وظیفه‌ی منفی مشترک
  • سیم شماره ۴، وظیفه‌ی تحریک رله دربازکن
  • سیم شماره B، وظیفه‌ی انتقال سیگنال زنگ از پنل به گوشی

 

سوالات پر تکرار دوستان در مورد آیفون های صوتی:

چطور می توان یک گوشی آیفون صوتی با برند متفاوت را بجای یک گوشی دیگر نصب کرد؟
آیا می‌ توان یک گوشی ۴ سیم را با یک گوشی ۶ سیم جابجا کرد؟
چگونه می شود بجای یک گوشی تابا یک گوشی الکتروپیک نصب کرد و بالعکس؟

اگر وظیفه‌ی هر رشته سیم در هر کدام از این ۳ مدل را با هم مقایسه کنید می بینید که در عملکرد هر رشته سیم تفاوت های کوچکی وجود دارد. و ما در کتاب آموزش آیفون های صوتی و تصویری به شما آموزش دادیم که چطور با ایجاد اندکی تغییرات در پشت هر گوشی، بتوانید همه گوشی های صوتی را جایگزین یکدیگر کنید. یعنی اگر گوشی صوتی ۶ سیم شما بسوزد و نتوانید در شهرتان یک گوشی صوتی ۶ سیم پیدا کنید، چطور یک گوشی صوتی الکتروپیک را جایگزین آن کنید و برعکس. پیشنهاد میکنم برای تهیه این کتاب ارزشمند، هم اکنون از بخش فروشگاه سایت، این کتاب را سفارش دهید. امکان ارسال پستی این کتاب به همه شهرها و روستاهای کشور با پست سفارشی وجود دارد. و اگر با خرید اینترنتی آشنا نیستید، از همکارم خانم داودی بخواهید تا کتاب را برای شما پست کند. شماره تماس ۹۱۳۰۵۷۷۰-۰۲۱

کتاب-آموزش-آیفون-های-صوتی-تصویری

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=3840
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

696 نظر در مورد آموزش آیفون صوتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. باسلام و خسته نباشید
    ما یک آیفون صوتی ۶سیمه سیماران داریم که منبع تغذیه اش سوخت منبع قدیمی یک سوکتdداشت که در منبع جدید وجود ندارد الان همه کارایی آیفون کار میکند غیر از زنگ میخواستم بپرسم برق زنگ را از کجا بگیرم یا چه راه حل دیگری دارد
    باتشکر فراوان

    ۷

    1. سلام. مرسی. از منبع تغذیه قدیمی و جدید عکس بگیرید و از طریق فرم تماس با ما ارسال کنید تا بتونم راهنمایی تون کنم. فعلاً ترانس رو قطع کنید، احتمال میدم که اشتباه وصل کرده باشید و پنل بسوزه.

      ۲

  2. سلام استاد آیفون ما الکتروپیک صوتی است از دیروز وقتی سیمش را پشت درب وصل میکنیم داره صدا میده مثل اینکه یه نفر دستش رو شاسی گذاشته داره در رو باز میکنه وقطع نمیشه مرسی از راهنماییتون

    ۵

  3. سلام مهندس ممنون بابت کتاب
    گوشی های واحد ۶ سیم هستن وپنل جدید۴ سیم تاباخریداری شده
    صدای رفت و برگشت درسته صدای فیدبگ زنگ پنل سالمه ولی از گوشی واحدها پخش نمیشه
    آیا باید پشت گوشی ها تغییری ایجاد کنم
    درب بازکن هم تست نکردم چون به مشکل خوردم بابت صدای زنگ ..

    ۳

    1. سلام. خواهش می کنم، شما باید از پشت شستی زنگ هر واحد یک سیم رو ببرید و به ترمینال شماره D پشت هر گوشی وصل کنید تا صدای زنگ داخل واحد شنیده بشه، پیشنهاد میکنم یکبار یکی از گوشی ها رو ببرید و نزدیک پنل وصلش کنید تا مطمئن بشید که سیم شماره D در طول مسیر سالمه.
      برای اینکه دربازکن هم عمل کنه، در داخل کتاب صفحه ۹۷ توضیح دادیم که چطور در پشت گوشی تغییرات ایجاد کنید.

      ۵

      1. سلام مجدد بله سیم سالمه خدمتون عرض کردم با گوشی الکتروپیک ۴ سیم تست کردم درست کارمیکنه ولی با ۶ سیم تابا صدای زنگ درنمیاد گفتم شاید تغییری باید در سیم کشی پشت گوشی بدم

        ۱۱

        1. سلام. خیر برای زنگ زدن نیاز به هیچ تغییر در سیمکشی نیست و سیم های شماره یک دو سه چهار رو که وصل کنید هم باید صدای رفت و برگشت بیاد و هم صدای زنگ. ولی برای دربازکن باید یکسری تغییرات در پشت گوشی انجام بدید.

          ۵

    1. سلام. در کاتالوگ محصولات سیماران چیزی در این مورد قید نشده، ولی سیماران هم مثل کوماکس هست. یعنی تا هفت هشت واحد رو میشه بدون سوئیچر مجتمع نصب کرد. ولی ما پیشنهاد میکنیم که اگر صدا و تصویر خوب میخواهید بیشتر از دو واحد رو با سوئیچر مرکزی نصب کنید.

      ۳

      1. سلام استاد عزیر..چند روز پیش ی آیفون تصویری سیماران تک واحدی نصب کردم،چندروز بعد صاحبخونه زنگ زد بهم گفت که آیفون چندبار،خودبخود در و بازکرده.مشکل از کجاست؟البته همون قفل بازکن قبلی خودش وصل هست.!

        ۳

        1. سلام. اون خار داخل قفل بازکن رو چک کنید که ساییده نشده باشه. بعدش شستی قفل بازکن روی مانیتور رو چک کنید که سالم باشه و گیر نکنه.

          ۱۲

  4. سلام
    چند روز پیش رعد و برق شدیدی زد که باعث از کار آفتادن آیفون صوتی الکتروپیک آپارتمان ما شد.
    نه زنگ میخوره…صدا از دو طرف نمیاد فقط درب رو باز میکنه
    برد داخل پنل رو باز کردم دیدم یه مقاومت و ترانزیستور کاملا سوخته…
    آیا قابل تعمیر هست یا کلاً باید فکر یه پنل جدید باشیم؟
    ممنون

    ۳

    1. سلام. بله قابل تعمیر هست، اون مقاومت و ترانزیستور رو تعویض کنید اگر راه نیفتاد نیازی نیست که کل پنل رو تعویض کنید، بلکه اون برد به تنهایی هم پیدا میشه.

      ۳

    1. سلام. اگر نوع ملودی منظورتون هست که قابل تغییر نیست. ولی می تونید از طریق ولوم های پشت پنل کم و زیادش کنید.

      ۷

  5. سلام
    علت شنیده شدن صدای بوق در بلندگو پنل دم درب الکتروپیک در هنگام صحبت کردن شخص در واحدش چیست .
    جالب اینکه وقتی پنل را از قوطیش جدا میکنم صدای بوق هنگام صحبت کردن نمیاید .

    ۱

    1. سلام. اگر صدای شنیده شدن صدای بوق خیلی زیاده، فکر می کنم که دزدگیر پنل یکسره شده باشه یا میکروسوئیچ پشت پنل حالت NO اون خراب شده و باید اون میکروسوئیچ رو تعویض کنید.

      ۱

  6. سلام یه آیفون دو طبقه الکترو پیک قسمت درب باز کن ان کار نمیکنه بقیه کار ها رو درست انجام میده رله داخل برد سالمه ضمنا یه قطعه شیشه ایی شبیه فیوز داخل پنل هستش ولی قطعه میشه راهنمایی کنین
    ..ممنون

    ۱

    1. سلام. اگر هر دو واحد این مشکل رو دارن، باید رله داخل پنل، سیم متصل به قفل بازکن، خود قفل بازکن بررسی بشه.
      اون قطعه شیشه ای داخل پنل فیوز نیست، یک لامپ هست برای روشنایی پشت شستی ها

      ۳

  7. سلام اقای مرادی خدا قوت
    ببخشید دوباره مزاحم میشم
    برای اینکه خروجی ترانس ایفون که برق dcمیدهد را تست کنیم به غیر از مولتی متر، با این لامپ های ۱۲ ولت dcهم میتوان تست کرد که ان ترانس خروجی را درست میدهد؟

    ۱۰

  8. سلام اقای مرادی وقت بخیر
    ببخشید اگر بخواهم تراتس ایفون را تست کنم که برق ورودی و خروجی آن را درست میگیرد و میدهد چگونه این کار را انجام دهم؟؟

    ۱

  9. سلام. آیفون دو طبقه الکتروپیک هست و صدا از بیرون به گوشی نمیاد ولی صدای ما از گوشی به بیرون میره. ولی وقتی دکمه باز شدن در را میزنیم صدا هم صدای بیرون میاد هم صدای ما به بیرون میره. یعنی تا در را باز نکنیم صدا نمیاد. مشکل چیه؟

    ۹

  10. با سلام
    آیفن صوتی دو طبقه می باشد که صدا از گوشی داخل به پنل بسیار ضعیف در حدی که قابل شنیدن نیست و این عیب پس از رعد و برق صورت گرفته است
    لطفا راهنمایی کنید.

    ۲

  11. سلام آیفون صوتی الکتروپیک داریم زنگ میخوره درروبازمیکنه فقط اینکه وقتی گوشی رو برمی داریم نه صدای ما بیرون میره نه صدای بیرون میاد خونه گوشی خونه رو هم چک کردم همه جاشو حتا سیم هاشو مشکلی نداشت ممنون میشم راهنمایی کنید

    ۳

  12. سلام.ممنون از مطالب خوبتون.
    یه مجموعه قدیمی دربازکن تامر دارم که قدیمیه و دوتا گوشی داره.
    و ۶ سیم هستن.
    چجوری میتونم این دو تا گوشی رو به هم وصل کنم که توی هرکدوم ، وقتی دکمه دربازکن رو میزنیم ، گوشی دوم زنگ بخوره و بشه با هم ارتباط داشته باشن و حرف زد.
    پیشاپیش ممنون میشم از کمکتون

    ۸

  13. سلام جناب آقای مهندس
    ارادت
    حقیقتا مدل آیفون تصویری الکتروپیک من۳۸۲ است
    ابتدا دیدم با فشردن کلید درب بازکن ولتاژ در پایهٔ ۲ و ۳ روی پنل میاد از اون دو پایهٔ اولیه رله تا پایه های ۲و۳ دوتا دیود چند تا مقاومت و یک ترانزیستور است البته قطعات دیگر هم هست ولی اینها در مدار اصلی قرار دارند
    ابتدا که دیودها رابررسی کردم روی کار خراب نشان داده میشد، حتما باید جدا کرد سپس امتحان کرد
    دیودها که سالم بودند نوبت ترانزیستور رسید امتحان کردم دیدم سوخته. ۵۴۷B شماره ی ترانزیستور بود
    سعی کردم توضیح کامل بدهم
    امیدوارم مفید واقع شود
    موفق وموید باشید انشاءالله

    ۵

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853