نوروز 1403 برهمگان مبارک. کد تخفیف عیدانه ویژه کتاب ها (sgr-28) - کد تخفیف ویژه دوره‌های آموزشی (hty458) فروشگاه سایت
نوروز 1403 برهمگان مبارک. کد تخفیف عیدانه ویژه کتاب ها (sgr-28) - کد تخفیف ویژه دوره‌های آموزشی (hty458) فروشگاه سایت
0
0

آموزش آیفون صوتی

48933 بازدید

 

آموزش آیفون صوتی

آموزش آیفون صوتی اولین مقاله ما در مورد آیفون هاست که در سایت آموزش برق قرار می گیرد. سعی می کنیم در روزهای آینده بیشتر در مورد آیفون صوتی و آیفون تصویری آموزش دهیم.

ما در ۱۰۰ صفحه اولِ کتاب آموزش آیفون های صوتی و تصویری در مورد آیفون صوتی آموزش دادیم و خیلی سخت است که بخواهیم همه آنها را در این مقاله خلاصه کنیم ولی در صورتی که تمایل داشتید اطلاعات کامل‌تری کسب کنید به کتاب آموزش آیفون های صوتی و تصویری مراجعه کنید.

ما در این کتاب گفتیم که دربازکن های صوتی، بدون توجه به برند و کارخانه سازنده آن، در ۳ دسته کلی قرار می گیرند.

  1. آیفون های صوتی ۶ سیم
  2. آیفون های صوتی ۴ سیم
  3. آیفون های صوتی مدل الکتروپیک

آیفون صوتی ۶ سیم

از آیفون های صوتی ۶ سیم می توان به برندهایی مثل، تابا، تابان، الکتروآلا، الکتروگویا، کیهان، تامر، تاباک، سیماران و… اشاره کرد. به این خاطر به این آیفون ها می‌گوییم ۶ سیم، چون گوشی صوتی هر واحد برای اتصال به پنل به ۶ رشته سیم نیاز دارد. آیفون های قدیمی مدل تابا از اولین آیفون های صوتی بودند که وارد بازار شدند. و بیشتر شرکت های تولید کننده به نوعی الگو گرفته از تابا هستند. قطعاً این مدل پنل صوتی تابا را درب خیلی از منازل دیده‌اید. بنده در مقاله آموزش نصب آیفون صوتی تابا مدل ۶ سیم قدیمی بیشتر راجع به این آیفون توضیح داده‌ام.

آیفون صوتی تابا

اگر بخواهیم در آیفون های صوتی ۶ سیم، وظیفه هر کدام از ۶ رشته سیم هایی که بین گوشی و پنل قرار می گیرند را بیان کنیم به ترتیب عبارتند از:

  • سیم شماره A یا ۱، وظیفه‌ی انتقال صدای شخص مراجعه کننده از پنل به گوشی
  • سیم شماره B یا ۲، وظیفه‌ی انتقال صدای شخص پاسخگو از گوشی به پنل
  • سیم شماره C یا ۳، وظیفه‌ی منفی مشترک
  • سیم شماره D یا ۴، وظیفه‌ی انتقال صدای زنگ از پنل به گوشی
  • سیم شماره E یا ۵، وظیفه‌ی دربازکن
  • سیم شماره F یا ۶، وظیفه‌ی دربازکن

از مشکلاتی که این آیفون ها صوتی قدیمی دارند، مشکل بازکردن درب در فواصل طولانی ست و دوم اینکه نیاز به رشته سیم های بیشتری از پنل تا گوشی داخل واحدهاست.

آیفون صوتی ۴ سیم

شرکت تابا بعد از چندین سال تولید آیفون های ۶ سیم، به جهت اینکه این آیفون ها مشکلاتی داشتند، اعم از اینکه نمی توانستند در فواصل طولانی دربازکن را فعال کنند و دوم اینکه نیاز به رشته سیم های بیشتری بین گوشی و پنل بود، تصمیم به تولید آیفون صوتی جدیدی کرد که در این مدل بجای ۶ رشته سیم، تنها ۴ رشته سیم بین هر گوشی و پنل قرار می گیرد. که تصویر یک آیفون صوتی تابا مدل ۴ سیم را در پایین مشاهده می‌کنید.

آموزش آیفون صوتی

وظیفه‌ی هر کدام از این ۴ رشته سیم به ترتیب عبارتند از:

  • سیم شماره A یا ۱، وظیفه‌ی انتقال صدای شخص مراجعه کننده از پنل به گوشی
  • سیم شماره B یا ۲، وظیفه‌ی انتقال صدای شخص پاسخگو از گوشی به پنل و وظیفه‌ی دوم، تحریک رله دربازکن
  • سیم شماره C یا ۳، وظیفه‌ی منفی مشترک
  • سیم شماره D یا ۴، وظیفه‌ی انتقال صدای زنگ از پنل به گوشی

همانطور که می بینید عمل دربازکن در آیفون های صوتی ۴ سیم برعهده سیم شماره ۲ گذاشته شده است. یعنی وقتی شخص پاسخگو شستی دربازکن را فشار می دهد در واقع سیم شماره ۲ با ۳ برای لحظه ای اتصال کوتاه می شود و رله داخل پنل این پیغام را دریافت می کند و متوجه می شود که شخص پاسخگو شستی دربازکن را فشار داده است و به این صورت مسیر جریان برق ترانس به سمت قفل بازکن برقرار می کند و قفل بازکن عمل می کند.

 

آموزش آیفون صوتی مدل الکتروپیک

آیفون صوتی الکتروپیک

آیفون صوتی الکتروپیک تنها آیفونی است که با بقیه آیفون های صوتی تفاوت دارد. این شرکت آیفون صوتی خود را به گونه ای طراحی کرده که بین پنل و گوشی هر واحد نیاز به ۵ رشته سیم است. وظیفه‌ی هر کدام از این ۵ رشته سیم عبارتند از:

  • سیم شماره ۱، وظیفه‌ی انتقال صدای شخص مراجعه کننده از پنل به گوشی
  • سیم شماره ۲، وظیفه‌ی انتقال صدای شخص پاسخگو از گوشی به پنل
  • سیم شماره ۳، وظیفه‌ی منفی مشترک
  • سیم شماره ۴، وظیفه‌ی تحریک رله دربازکن
  • سیم شماره B، وظیفه‌ی انتقال سیگنال زنگ از پنل به گوشی

 

سوالات پر تکرار دوستان در مورد آیفون های صوتی:

چطور می توان یک گوشی آیفون صوتی با برند متفاوت را بجای یک گوشی دیگر نصب کرد؟
آیا می‌ توان یک گوشی ۴ سیم را با یک گوشی ۶ سیم جابجا کرد؟
چگونه می شود بجای یک گوشی تابا یک گوشی الکتروپیک نصب کرد و بالعکس؟

اگر وظیفه‌ی هر رشته سیم در هر کدام از این ۳ مدل را با هم مقایسه کنید می بینید که در عملکرد هر رشته سیم تفاوت های کوچکی وجود دارد. و ما در کتاب آموزش آیفون های صوتی و تصویری به شما آموزش دادیم که چطور با ایجاد اندکی تغییرات در پشت هر گوشی، بتوانید همه گوشی های صوتی را جایگزین یکدیگر کنید. یعنی اگر گوشی صوتی ۶ سیم شما بسوزد و نتوانید در شهرتان یک گوشی صوتی ۶ سیم پیدا کنید، چطور یک گوشی صوتی الکتروپیک را جایگزین آن کنید و برعکس. پیشنهاد میکنم برای تهیه این کتاب ارزشمند، هم اکنون از بخش فروشگاه سایت، این کتاب را سفارش دهید. امکان ارسال پستی این کتاب به همه شهرها و روستاهای کشور با پست سفارشی وجود دارد. و اگر با خرید اینترنتی آشنا نیستید، از همکارم خانم داودی بخواهید تا کتاب را برای شما پست کند. شماره تماس ۹۱۳۰۵۷۷۰-۰۲۱

کتاب-آموزش-آیفون-های-صوتی-تصویری

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=3840
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

696 نظر در مورد آموزش آیفون صوتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. باعرض سلام .
    ایفون صوتی ۶سیمه دوطبقه هست که یک طبقه ازبیرون زنگ میزنیم هم به داخل واحدصدای زنگ میره وهم صدابه بیرون میادولی یک طبقه شاسی زنگ که میزنیم هیچ زنگی نمیزنه چراغ قرمزگوشی داخل واحدروشنه احتمال میده که شاسی سوخته باشه ممنون وتشکر

    ۹

    1. سلام. بله احتمال اول خرابی شستی روی پنل هست، احتمال دوم خرابی سیم فنری هندست و خود هندست، احتمال سوم، خرابی کلید سلکتوری روی گوشی.

      ۷

  2. با سلام آیفون دو طبقه تابا تا الان یک طبقش با گوشی چهار سیم وصل بوده میخواهم دومی هم وصل کنم.یه گوشی قدیمی تابان ۶سیم دارم میخواهم ببینم میشه برای واحد دوم اونو استفاده کنم یانه.دوم اینکه صدای زنگ القایی هم از گوشی و هم از پنل دم در شنیده میشه و زنگ هم نمیزنه.

    ۷

  3. سلام مهندس خسته نباشید:یه ایفون صوتی باهر هستش ازروی گوشی داخل خونه هم صدا به پنل میاد هم در باز میشه ولی ازپنل بیرون نه زنگ میخوره نه صدابه گوشی میره .من گفتم شاید مشکل مال سیم باشه هردوتاروباز کردم(پنل وگوشی) کنار هم گذاشتم سیم کشی کردم فرقی نکرد میشه راهنمایی کنین

    ۷

  4. با عرض سلام و خسته نباشید
    در بازکن ما ۳طبقه هست ک هیچ مشکلی نداره فقط واحد ما وقتی ک زنگ میخوره تا درب رو باز نکنیم صدا از بیرون ب داخل نمیاد لطفا راهنمایی کنید با تشکر

    ۹

    1. سلام. اینبار بجای اینکه شستی دربازکن رو بزنید چند تا ضربه بزنید روی گوشی و بهم بگین که صدا درست میشه یا نه؟

      ۷

  5. سلام وقتتون بخیر
    ببخشید ایفون صوتی یک طبقه الکتروپیک رو طبق نقشه نصب کردم و صدا از پنل به گوشی ایفون نمیره سیما رو هم جابجا کردم اما بازم صدا نمیره به نظرتون مشکلش کجاست ممکنه پنل خراب باشه؟؟

    متشکرم.

    ۸

    1. سلام.مرسی. پنل رو بازکنید و بیارید نزدیک گوشی تا اگر مشکل از سیمکشی باشه راحتتر متوجه بشید.
      دلیل این مشکل می تونه، خرابی میکروفن پنل، قطعی سیم شماره ۱، خرابی هندست یا سیم فنری گوشی و کلید سلکتوری روی گوشی باشه، و در نهایت برد داخل پنل

      ۵

  6. سلام مهندس وقت بخیر
    من می‌خوام در زمینه تعمیرات برد آیفون ها ورود پیدا کنم خصوصا تکنما و سیستم های کدینگ اگه امکانش باشه منو راهنمایی کنید

    ۴

    1. سلام. کلاس آموزشی که دقیقاً مختص تعمیر آیفون های تکنما و کدینگ باشه در کشور نداریم. باید کلاس تعمیرات بردهای الکترونیک رو بگذرونید و خودتون بردهای تکنما رو بگیرید و در منزل روش کار کنید.

      ۶

  7. سلام و عرض ارادت و خداقوت خدمت مهندس عزیز. چطور میشه با یک ایفون ۶سیمه تابان که دو طبقه است دو در مجزا را باز کرد . یعنی با هر گوشی یک در مجزا باز بشه. طبه یک یک در را و طبقه دو در دیگر را باز کن. ممنون میشم اگه پاسخ سوالم را زود بدی.

    ۴

    1. سلام جناب ناصری. کافیه یکی از گوشی ها رو بصورت عادی وصل کنید به یکی از درب ها (مثلاً درب اول). بعدش پشت گوشی طبقه دوم رو باز کنید و مدار دربازکن آیفون های قدیمی ۶ سیمه تابا رو روی اون اجرا کنید. یعنی ولتاژ AC از ترانس میره به پشت شستی گوشی دوم، بعدش با زدن شستی برمیگرده و میرسه به قفل بازکن درب دوم.

      ۴

  8. سلام. بنده ایفن صوتی مارک سلام دارم تک واحد. پنل دم دری کوچه سوخته. و دم دری مارک سلام گیرم نمیاد. ایا میتونم ی پنل از یه مارک دیگه جایگزین کنم ک راه بیفته؟

    ۴

    1. سلام محمد جان، من این مارک رو ندیدیم، بعضی برندها فقط تویه شهرهای خاصی هست. چند تا عکس از پشت پنل ارسال کن تا بتونم راهنمایی ت کنم.

      ۷

  9. سلام و درود بر مهندس مرادی عزیز ؛ ضمن تشکر و قدردانی از وقتی که می گذارید و به سوالات دقیق و سریع جواب می دهید بفرمایید که:
    ۱_ آیفون صوتی کدام شرکت بهتره؟
    ۲_ فرمودید باید فاصله بین ترانس و پنل تا امکان کم باشد حداکثر فاصله مجاز چند متر می تواند باشد؟
    ۳_ برای سیم کشی پنل به قفل باید از این طرف درب حیاط به طرف دیگر سیم بکشم درب حیاط دو متر عرض هست و هیچ سقف و حفاظی هم ندارد از لوله پی وی سی ، فلزی و … استفاده کنم؟ اگر پیشنهاد دیگری دارید بفرمائید.
    ممنون از سعه صدر و همدلیتون

    ۵

    1. سلام جناب جعفری، ممنونم از شما، هم صوتی های الکتروپیک، هم تابا خوب هستند.
      ۲- هر چه کمتر بهتر، ولی حداکثر ۱۰ متر
      ۳- در اینجور موارد اگر حیاط هنوز موزائیک نشده بهتره از کف حیاط (داخل لوله برق) رد بشه. در غیر اینصورت اگر باعث نازیبایی نمیشه هم می تونید از لوله پی وی سی استفاده کنید و هم از لوله فولادی.

      ۱۰

  10. سلام خدمت شما

    تشکر از زحمات شما اگرامکانش وجود دارد اموزش نصب و راه اندازی نیروگاه های خورشیدی هم به سایت خوبتان اضافه نمایید باتشکر

    ۴

  11. سلام‌
    میشه فقط با دو‌گوشی و منبع تغذیه الکتروپیک بدون پنل ارتباط مثلا با داخل انباری برقرار کرد مثل ارتباط بین دو واحد فقط این بار بدون پنل
    ممنون از پاسخگویی

    ۴

    1. سلام آقا مسعود، خیر نمیشه. ولی تابا و سیماران یک مدل گوشی هایی داره که بهش میگن ارتباط داخلی یک به یک، و قیمتش هم خیلی بالا نیست فکر کنم الان حدوداً ۲۰۰ تومن باشه. و فقط دو تا گوشی هستش مثل گوشی آیفون و یک ترانس که هر دو گوشی می تونن با همدیگه صحبت کنن. مثل چیزی که دکترها در مطب شون نصب می کنن تا بتونن با خانم منشی صحبت کنن و می بینید که خبری هم از پنل نیست.

      ۷

  12. سلام جناب مهندس
    وقت بخیر

    ببخشید برای آیفون تصویری تابا میشه از منبع تغذیه آیفون صوتی قدیم استفاده کرد؟
    آیفون قدیمی مارک آلا هست و من برق AC رو با ولت متر اندازه گرفتم ۱۴.۷ ولت بود
    متشکرم از پاسخ شما

    ۱۰

    1. سلام. مرسی. بله میشه، ولی اگر جایی از آیفون آسیب ببینه و از شرکت تابا برای خدمات پس از فروش بیان و ببینن که از یک ترانس دیگه استفاده کردید، گارانتی آیفون شما ساقط میشه.

      ۶

  13. سلام مهندس عزیز.ایفون الکتروپیک هستش برای یک طبقه بوده الان میخام دوطبقه بزارم التبه ایفونش تصویری نیست معمولیه.باتوجه به این موضوع شستی دو طبقه گرفتم میخام به جای شستی تک طبقه کار بزارم بی زحمت روش نصبش به چه صورته؟

    ۸

  14. سلام آقای مهندس من امروز ایفون ۴سیم تابا نصب کردم ولی صدا خیلی پایینه . و صدای خش خش مییاد
    بین راه سیمها کوتاه بود و من سیم ها رو به هم رنگ خودشون زدم
    و سیم از منبع تغذیه رو با همون رشته ها داخل کابل وصل کرد
    مرسی زود راهنماییم کنید

    ۷

    1. سلام. سیم های برق نباید با رشته سیم های آیفون داخل یک کابل بره، چون باعث ایجاد نویز میشه. و برای ارتباط پنل و گوشی از کابل آیفون نمره ۰.۶ فویل دار استفاده کنید. اتصالات رو هم با لحیم و وارنیش حرارتی انجام بدین. ولی اگر صدا خیلی خش خش داره پس به هیچ کدوم از این موارد مربوط نمیشه و احتمالاً برد داخل پنل معیوب هست.

      ۸

        1. مشکل کمی صدا هم از خرابی خازن های داخل پنل یا خود برد پنل هست. اگر پنل رو نو خریدین ببرید و از گارانتیش استفاده کنید.

          ۴

  15. سلام.گوشی باز کردم ۴ رشته سیم امده که دوتاش به میکروفن وصل هست .ولی دوتای دیگه نمیدونم به کجا وصل میشه .. چون یک بلندگو داریم و یک بوق اگه اشتباه نکنم ذوتای دیگه به کجای بلندگو و بوق وصل میشه متشکرم.

    ۳

  16. سلام مجدد خدمت مهندس مرادی
    اول، ازاینکه وقت میزارین و بدون هیچ چشم داشت به سوالات دوستان جواب میدین واقعا سپاسگزارم.
    مسله اینکه همسایه ما پنل آیفون صوتی رو باز کرده که مثلا تعمیر کنه.(قطعی صدا هردو طرف و عدم زنگ خوردن) جای سیم هارو هم یادداشت نکرده. الان دست منه.
    خواستم بپرسم الان من چطوری جاشون رو پیدا کنم
    آیا این سه ایراد بهم ربط دارن
    بعد آیا میتونم بیارم اطاق و کنار گوشی راحتتر تست کنم
    و اینکه آیا با منبع تغذیه هم میشه چک کرد
    و پنجم اینکه آیا شما تعمیرات هم دارین.
    اینا شاید سوالات دوستان دیگرهم باشه. جواب کوتاه هم واسم کافیه تا اذیت نشین. بسیارهم ممنونم.

    ۶

    1. سلام. خواهش میکنم. شما پنل و گوشی رو ترانس رو روی یک میزکار مقابل خودتون متصل کنید تا اگر مشکلی هست ایراد خودش رو بهتر نشون بده.
      برای پیدا کردن جای سیم هایی که باز شده، تنها باید به رنگ سیم ها در پشت گوشی طبقه اول نگاه کنید و به شماره متناظرش در پشت پنل وصل کنید، مثلاً اگر در پشت گوشی طبقه اول قرمز به یک وصل شده، در پشت پنل هم قرمز رو به یک وصل کنید.
      خیر ما تعمیرات انجام نمیدیم.

      ۱۰

  17. سلام من یه ایفون صوتی نصب کردم که گوشیش فقط دوتاسیم داره وپنل پشت درش غیرازجای دی سی سه تاترمینال داره ۱و۲وسی ال مثبت.سیمکشی چجوری میشه؟؟؟؟
    ۰۹۱۰۳۱۳۳۷۵۱

    ۳

    1. سلام. آیفون نو هست یا قدیمی؟ مارکش رو بفرمایید؟ از پشت گوشی و پنل هم یک عکس برای ما ارسال کنید. از قسمت تماس با ما.

      ۶

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853