نوروز 1403 برهمگان مبارک. کد تخفیف عیدانه ویژه کتاب ها (sgr-28) - کد تخفیف ویژه دوره‌های آموزشی (hty458) فروشگاه سایت
نوروز 1403 برهمگان مبارک. کد تخفیف عیدانه ویژه کتاب ها (sgr-28) - کد تخفیف ویژه دوره‌های آموزشی (hty458) فروشگاه سایت
0
0

اصول لوله گذاری در برقکشی ساختمان

12585 بازدید

اصول لوله گذاری در برقکشی ساختمان عنوانی است که برای مطلب امروزمان انتخاب کرده ام. در این آموزش کوتاه از سری مقاله های آموزش برق می خواهم تصاویری از بخش لوله گذاری در سیمکشی ساختمان را نشان تان بدهم و نکاتی را در لابه لای آن گوشزد کنم. چون بسیار مشاهده می کنیم که هنوز خیلی از برقکارهای عزیز این نکات ساده و ابتدایی را در سیم کشی ساختمان رعایت نمی کنند. چند روزیست که در همسایگی ما یک مجتمع مسکونی بزرگ در حال ساخت است. این تصاویر از هنرنمایی این برقکار محترم است تا لابه لای آنها نکاتی را شرح دهم. به تصویر اول نگاه کنید.

رایزر برق ساختمان

احتمالاً هفته قبل مطلب رایزر چیست را که از طریق خبرنامه به ایمیلتان ارسال کردیم مطالعه کرده باشید.

اگر هنوز عضو خبرنامه سایت آموزش برق نیستید اینجا کلیک کنید. عضویت در خبرنامه

در این مطلب همکارم مهندس مهربانی شرایط و استانداردهای لازم برای اجرای رایزر برق ساختمان را خدمت‌تان توضیح دادند. گفتیم که برای لوله های برق ساختمان بایستی رایزر جداگانه ایجاد شود و رایزر لوله های برق حداقل بایستی ۳۰ سانتی متر با رایزر لوله های فاضلاب فاصله داشته باشند. ولی متاسفانه برقکار بالا به خاطر اینکه زحمت حفر یک رایزر جدید را به خود ندهد، لوله های برق را در کنار لوله های فاضلاب نصب کرده و حتی با بست به لوله های فاضلاب بسته است تا به خیال خودش محکم کاری کرده باشد. امیدوارم همکاران برقکار از اینکه ایرادهای این برقکار را گوشزد می کنم ناراحت نشوند. ولی درس گرفتن از اشتباهات دیگران جمله ای است که بارها آن را شنیده ایم و امروز میخواهیم از اشتباهات این برقکار عزیز درس هایی بگیریم.

 

لوله گذاری برق اشتباه

روز قبل، از این ساختمان صدای دعوا شنیده میشد و می شنیدم که ۲ نفر در حال گفتن جملاتی زشت به یکدیگر هستند که البته در این داستان باید آنها را سانسور کنیم. امروز که برای گرفتن این عکس ها به این ساختمان رفتم، آقای گچکار محترم تعریف میکرد که دیروز با آقای برقکار سر همین لوله ی بالا که در تصویر می بینید دعوایی مفصل کرده است. چون آقای برقکار، لوله را در زیر سقف پذیرایی نصب کرده و فقط آن را با یک سیم مفتولی به سقف بسته است. و انتظار دارد که آقای گچکار خودش این لوله را در زیر گچ خاک نصب کند. و دعوای آنها هم سر همین قضیه بوده که چرا آقای گچ کار آنقدر گچ خاک (گچ زیرکار) به سقف نزده که روی لوله برق پوشیده شود!!! جمله ای که واقعاً خنده دار است. و حالا آقای گچکار سقف را گچ خاک زده ولی این لوله همین طور آویزان وسط پذیرایی مانده است.
اولاً سقف این ساختمان از نوع تیرچه ای با بلوک های سفالی ۲۵*۵۰ است و  قرار نیست که هیچگونه سقف کاذبی هم در زیر سقف اصلی نصب شود. پس تنها راه ممکن برای لوله گذاری این است که لوله های روشنایی در کف طبقه بالایی نصب شوند و بعد در کف طبقه بالایی سوراخ هایی ایجاد شود و با استفاده از زانو یا خم، سر لوله به داخل طبقه پایینی خم شود. مثل تصویر زیر. این تصویر کف طبقه بالایی است. البته آن را از یک پروژه دیگر گرفته ام.
خیلی از دوستان بابت این قضیه که می گویم لوله ها باید در کف طبقه بالایی نصب شوند همیشه گله دارند که این کار خلاف مقررات است و نباید ترویج داده شود. پیشنهاد میکنم فیلم این مورد را در کانال یوتیوب آموزش برق مشاهده کنید، در آنجا مفصل به این موضوع پرداخته ام.

لوله گذاری برق ساختمان در کف

البته در تصویر بالا هم ۲ اشکال اجرایی وجود دارد، اینکه محل اتصال زانو به لوله برق با نوار چسب پوشیده نشده است. و با یک ضربه کوچک زانو از لوله جدا می شود. اشکال دوم هم اینکه چون لوله ها در کف هستند بایستی یک ماهیچه سیمانی روی لوله ها کشیده شود تا لوله ها آسیب نبینند. قبلاً هم در مورد نصب لوله های برق در کف طبقه بالایی در کتاب آموزش برق ساختمان صحبت کرده بودیم.

بعد که می خواهم از پله ها بالا بروم لوله های برق را می بینم که در کف پاگرد طبقات بالاتر نصب شده اند. با خودم می‌گویم خدا را شکر، این برقکار محترم لااقل در راه پله کارش را اصولی انجام داده است و مثل پذیرایی بالا، لوله ها را در زیر راه پله ها نصب نکرده است. که ناگهان یک حفره ۲۵ در ۵۰ در بالای سرم می بینم. این حفره ها در زیر پاگرد تمام طبقات تکرار شده اند. هر کس دیگری که این حفره به این بزرگی را در سقف ببیند اولش فکر می کند نورگیری یا چیز دیگری باشد. ولی متاسفانه دقت که می کنی ۲ عدد لوله برق هم در گوشه آن حفره میبینی و تازه دو هزاری ات جا می افتد که برقکار محترم زمانی که داشته کف پاگردها را سوراخ می کرده این حفره های بزرگ را ایجاد کرده، آن هم برای چه!!! تنها برای ۲ عدد لوله برق شماره ۲ که باید از از کف پاگرد طبقه بالایی به طبقه پایینی آویزان می‌شده است. ۲ تا از این تصاویر را ببینید.

لوله کشی برق در سقف

در این عکس ها شاید خیلی به چشم نیاید ولی این سوراخ ها آنقدر بزرگ بود که گچکار بیچاره باید چندین استانبولی گچ خاک را برای آنها هدر بدهد تا دوباره پرشان کند. اندازه سوراخ ها ۲۵ در ۵۰ با عمق ۲۵ سانتی متر است.

علت وجود این حفره های بزرگ روش اشتباه در سوراخ کاری است. در این موارد یا بعضی های از هیلتی های بزرگ ضربه ای استفاده می کنند یا اگر هیلتی ندارند یک میلگرد کلفت حدوداً یک متری بر می دارند و یک سر آن را با سنگ فرز تیز می کنند، آنگاه یک نفر این قلم قول پیکر را روی محل مورد نظر نگه می دارد و یک نفر دیگر هم با پتک بر سر این قلم می کوبد انگار مسابقه مردان آهنین است و دارند زور آزمایی می کنند. غافل از اینکه وقتی به این صورت ضربه می زنند در سقف طبقه پایین یک بلوک ۲۵*۵۰ را منفجر می کنند. که هر دو روش هم اشتباه است و نتیجه اش می شود اینکه در بالا ملاحظه می‌کنید.

خاصیت این بلوک های بزرگ که جدیداً در سقف ها در کنار تیرچه های سیمانی استفاده می شوند این است که وقتی قسمتی از آنها ضربه بخورد همه بلوک سفالی متلاشی می‌شود. پس چطور باید این سقف ها را سوراخ کرد؟
راه حل بسیار ساده است. اگر شما از یک هیلتی چرخشی (نه ضربه ای) جهت سوراخ کاری استفاده کنید سوراخی که ایجاد می شود به اندازه قطر مته خواهد بود -و شاید کمی بیشتر- و این مقدار برای رد کردن ۲ عدد لوله برق از آن سوراخ کافیست.

هیلتی چرخشی

قیمت این هیلتی ها که هم قابلیت ضربه زدن و هم قابلیت چرخشی دارند بسته به مدل آن حدوداً ۵ میلیون تومان است. وزن این دستگاه ها تنها ۵ کیلوگرم است و مثل هیلتی های بزرگ شخص را خسته نمی‌کنند.

البته در سقف های تیرچه ای و بلوکی شبیه بالا، ۱۰ سانتی متر بتن هم روی بلوک ها می ریزند که شما می توانید برای برداشتن بتن ها اول از هیلتی ضربه ای استفاده کنید، ولی وقتی به بلوک سفالی رسیدید حتماً از هیلتی چرخشی استفاده کنید تا بلوک ها متلاشی نشوند.

بعد از مطالعه این مقاله، مقاله دیگری که در مورد روش لوله گذاری در برقکشی ساختمان آموزش داده ایم را بخوانید. لوله گذاری برق ساختمان در سقف های غیر کاذب

لوله گذاری در برقکشی ساختمان

حالا به یک تصویر دیگر از همین پروژه نگاه کنید.

شیار زنی برقکشی ساختمان

همانطور که می بینید هیچ اثری از خط شیار با دستگاه فرز یا دستگاه شیار زن روی دیوار مشاهده نمی شود. و آقای برقکار همه شیارها را با تیشه روی آجرهای سفال ایجاد کرده است و نتیجه اش شده آنچه می بینید. یعنی برای عبور ۲ عدد لوله برق که جمعاً عرض شان می شود ۴ سانتی متر، یک شیار ۲۰ سانتی ایجاد کرده است و این یعنی تخریب بیت المال.
مقررات اجرایی برق ساختمان در مورد شیار زنی این چنین می گویند: عرض شیار ایجاد شده روی دیوار باید متناسب با مجموع پهنای لوله هایی باشد که قرار است در داخل شیار نصب شوند. و دوماً بیشتر از نصف ضخامت دیوار برداشته نشود و سوماً عمق شیار به مقداری باشد که لوله ها حداقل ۱.۵ سانتی متر زیر سطح تمام شده دیوار قرار بگیرند(البته در اتاق خواب ها و پذیرایی).
البته برای نصب ساپورت در کنار لوله ها همیشه یکی دو سانت عرض شیار را بیشتر در نظر می گیرند. مثلاً اگر پهنای مجموع لوله ها ۶ سانتی متر باشد یک شیار با پهنای ۸ سانتی متر مناسب است.

دومین اشکال مشاهده در تصویر بالا این است که مرحله لوله گذاری برق ساختمان قبل از مرحله گچ خاک انجام شده است در صورتی که حتماً تاکید شده است که بعد از گچ خاک  باشد تا سطح دیوارها برای نصب قوطی کلیدهای برق مشخص باشد. آنطوری که مشخص است احتمالاً بعد از گچ خاک و گچ کاری، قوطی کلید ها به مقدار زیادی در داخل دیوار فرو می روند و این باعث می شود که بعداً کلیدهای برق به صورت صحیح در داخل قوطی ها قرار نگیرند و مدام از دیوار کنده شوند.

توجه کنید که قوطی کلیدها همیشه باید کاملاً هم سطح با گچ خاک نصب شوند.

سومین اشکال مشاهده شده در این تصویر هم این است که یک عدد لوله برای برگشتی مهتابی نصب شده است که متاسفانه بصورت افقی از داخل دیوار رد شده است.

و چهارمین ایراد هم اینکه در محل اتصال زانو به لوله، از نوار چسب یا چسب مایع استفاده نشده است.

پیشنهاد می کنم که فیلم آموزش لوله گذاری برق ساختمان رو هم مشاهده کنید.

 

همین الان یاد ایمیل یکی از کاربران افتادم که این متن را برایم ارسال کرده بود:

مهندس جان شما همش می گی روی مهارت هاتون کار کنید، کتاب بخونین و آموزش ببیند. مگه اینایی که پروژه های بزرگ میگیرن، همشون کتاب خوندن یا آموزش علمی دیدن؟ الان فقط باید چند تا مهندس یا بساز بفروش آشنا داشته باشی تا بهت کار بدن و بتونی پروژه های نون و آبدار بگیری و کتاب خوندن و یادگیری همش الکیه.

بنده در پاسخ می گویم: عجله نکنید، برقکارهایی که دانش خود را بروز نمی کنند و دنبال تقویت مهارت خود نیستند کم کم از صحنه رقابت حذف می شوند و برقکارهای با استعداد و با دانش بالا جای آنها را می گیرند. قرار نیست که هر کس از مادرش قهر کرد، برود یک سیم چین و یک فازمتر بخرد و اسم خود را برقکار بگذارد و مردم هم به او اعتماد کنند و برقکاری منزلشان را که یک قسمت واقعاً مهم است به او بسپارند.
مثلاً خودتون رو به بجای مهندس ناظر یا بساز بفروشی بگذارید که اجرای یکی از پروژه هاش رو به برقکار بالا واگذار کرده. هر آدم ناشی و بی اطلاعی که این اشتباهات رو ببینه میفهمه که این آقا این کاره نیست. تازه مشکلات پیش اومده چند روز بعد از گچ کاری و نصب کلید پریزها و چراغ ها خودشون رو نشون میدن.
اگر دیدگاه یک برقکار این باشه که من این پروژه رو تف مالی کنم تموم شه بره و فقط به فکر دستمزد بیشتر باشه، مطمئن باشید حتی اگر کسی نبینه و متوجه نشه، از دید تیزبین‌ترین مهندس ناظر عالم، یعنی خدای متعال دور نمی‌مونه. باور کنید خدایی هست، خدایی که اینقدر این جهان رو دقیق و منظم آفریده، اصلاً از بی نظمی خوشش نمیاد. و دوست داره ما هم مثل خودش دقیق و منظم باشیم. و اگر اینطور نباشید شما رو در مسیر پروژه هایی که به قول شما نون و آبدار هستند قرار نمیده. پس همیشه کار درست رو انجام بدین، حتی اگر مطمئن هستید کسی شما رو تماشا نمی کنه.
یک جمله از استیون کینگ رو خیلی دوست دارم که میگه: “زمانی که دیوار چین ساخته میشد، هر بار فقط یک آجر به آن اضافه کرده‌اند. خیلی ساده، هر بار فقط یک آجر، ولی حالا شنیده ام که می شود آن لعنتی را از کره ماه با چشمان غیر مصلح دید”. مطالعه کردن مثل سرمایه گذاری بلندمدت می مونه، شاید در کوتاه مدت تاثیرش رو حس نکنید ولی در بلندمدت شما رو دگرگون خواهد کرد. پس همیشه مطالعه کنید، در زمان های آزاد کلاس های آموزشی مرتبط با برق شرکت کنید و مهارت های بیشتری کسب کنید و مطمئن باشید که این دانش تئوری کم کم در مهارت های عملی تون تاثیر میزاره و ذره ذره اعتبارتون رو بیشتر میکنه و بعد از مدتی پروژه های نون و آبدار خودشون بهتون زنگ می زنن. عجله نکنید هر بار فقط یک آجر. روزی دیوار شما هم از کره ماه دیده خواهد شد.

کوچیک شما، مرادی، مدیر انتشارات آموزش برق

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=3472
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

137 نظر در مورد اصول لوله گذاری در برقکشی ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام
    ممنون از مطالب مفیدی که قرار میدید
    می خواستم بپرسم برای لوله گذاری راه پله ها اصول کار چجوریه باید کف پله لوله ها رو بخوابانیم یا میتونیم بهطور عمودی روی دیوار بریم پایین؟
    و دیگری برای کابل های ورودی منزل در به حیاط طبقه غیر همکف برق اصلی – آیفون و تلفن مجاز هستیم روی دیوار حیاط عبور بدیم یا از کف پله ؟
    اگر عکس هم موجود هست بفرستید برام ممنون میشم هر چی سرچ کردم چیزی گیر نیومد
    تشکر

    ۴

    1. سلام.مرسی.
      ۱- هر دو حالتی هم که فرمودین مجازه.
      ۲- خونه های شمالی منظورتونه؟ روی دیوار حیاط نه، مجاز نیستید.
      یا باید در کف حیاط کانالی به عمق ۷۰ سانتی متر حفر کنید. که این اصولی تره یا بعضی ها از بالای دیوار میبرن و بعدش یک ردیف دیگه آجر روی دیوار می چینن.

      ۲

  2. با سلام
    مهندس در ساختمانی کار میکنم که دور تا دور راه پله تا درب هر واحد دیوار برشی قرار گرفته برای قرار دادن قوطی کلید زنگ و پریز پاگرد با مشکل مواجهم پیشنهادی دارید

    ۷

    1. سلام. من به عنوان یک برقکار به این میگم یک فرصت خوب، شما میگی مشکل؟
      چون طبق مقررات روی دیوارهای برشی نباید شیار بزنید. پس کارتون خیلی راحته و همه لوله ها و قوطی کلیدها رو باید بصورت روکار نصب کنید. بعدش آقای گچ کار باید یک گچ با قطر ۴ سانتی متر روی دیوار بکشه که روی لوله ها پوشیده بشه.

      ۳

  3. سلام مهندس
    یه سوال، شما فرمودید که برای سیمهای آنتن ، آیفن، تلفن و پریز و روشنایی باید لوله کشی جدا داشته باشیم
    سوال من اینه، با توجه به اینکه ما در پریز و روشنایی ها چند سرخط داریم اگر برای هر کدوم از اونها هم بخواهیم یک لوله جدا بکشیم که کلی لوله برق باید از کنار هم رد کنیم ، ممنون میشم توضیح جامعی بدی.

    ۲

    1. سلام. اگر فاز ورودی به کنتورها هر کدوم از یکی از فازهای مختلف روی تیر برق گرفته شده باشه، بله اتصال کوتاه ایجاد میشه. ولی اگر هر دو کنتور از یک فاز تیر برق شبکه گرفته شده باشن اتصال کوتاه ایجاد نمیشه.

      ۴

  4. سلام.باآرزوی قبولی طاعات و عبادات
    ۱.مهندس قرار بود در مورد اجرای ارت میله ای در مورد ساختمانی که گفته بودم با مهندس مهربانی مشورت کنید.

    ۲.اجرای ارتی که در کتاب برقکاری ساختمان توضیح دادین در مورد چه ساختمونی جواب میده؟یعنی اینکه در مورد ساختمونی که عرض کردم و ساختمونایی شبیه به این چه تغییراتی باید بدیم. و اینکه ساختمان نحوه اجرای ارت خودش رو تعیین مبکنه.

    ۳.در مورد همبندی ساختمان کتاب برقکاری ساختمان رو خوندم.شما لطف کنید در مورد پیاده سازی توضیح بدین.یعنی اینکه ابزار و قطعات و نحوه اتصال و….. رو بیان کنید.
    با سپاس

    ۳

    1. سلام. ۱- واقعیتش مهندس مهربانی چند روزی نیست.
      ۲- اون روشی که در کتاب توضیح داده شده برای ساختمونی که شما می فرمایید کاملاً جواب میده. و برای همه ساختمان ها می تونید از اون روش استفاده کنید. فقط یکم پر هزینه تر از ارت میله ای هست.
      ۳- ولی همبندی وظیفه برقکار ساختمان نیست. اون کلاً یک تخصص جداست.

      ۲

      1. سلام.
        ۱.این روش ارت در چه مواقعی در مورد یک ساختمان نیاز به تغییرات داره؟

        ۲.در مورد همبندی عرض کنم خدمتتون که این ساختمان که قراره همبندی در آن انجام بشه مربوط به یکیاز همکارای بنده هست که ما با عم هوشمندسازی ساختمان انجام میدیم.که برقکاری آن به عهده بنده هست.به خاطر همین قصد اجرای همبندی رو در این ساختمان داریم.اگه شما لطف کنید بنده رو راهنمایی کنید ممنون میشم.
        با سپاس

        ۴

        1. سلام مجدد.
          ۱- در هیچ موقعی نیاز به تغییرات نداره و به همون صورتی که در کتاب توضیح داده شده اجراش کنید.
          ۲- برای مبحث ارت و همبندی، کتاب آقای مهندس ایمان سریری رو مطالعه بفرمایید.

          ۲

          1. سلام.

            ۱.برای سیم کشی فن تهویه در آشپزخانه چبکار باید کرث؟یعنی اینکه سبم تهویه رو کجا قرار بدیم که بعدا بخوایم بهش وصل گنیم.

            ۲.در مورد نحوه طراحی و اجرای آنتن مرکزی توضیح بدین.

            با سپاس

            ۵

          2. سلام. معمولاً در آشپزخانه تهویه نصب نمی کنن و همون هود به تنهایی کفایت می کنه.ولی اگر آشپزخانه دارای پنجره باشه میشه در گوشه بالای پنجره سیم های برق رو قرار بدین و بعداً شیشه رو سوراخ کنید و فن رو داخل پنجره نصب کنید.
            ۲- چشم انشاا… در روزهای آینده.

            ۶

  5. سلام. میشه روشهای سیستم راه پله غیر از تایمر و سنسور و تبدیل با سلیبی برای راه پله های بالاتر از دو قسمت روشن و خاموش کردن چراغ های راه پله رو توضیح بدین

    ۲

  6. سلام اقای مهندس
    متشکر از راهنماییتان انشاالله موفق باشین
    اقای مهندس میخواستم نظرم رو در مورد سواخ کردن سقف تیرچه که در عکس متذکر شدین رابدم
    میبخشی در کار شما دخالت میکنیم
    اما دیدیم نظری داریم شاید کارساز باشد
    اقای مهندس به نظر ما اگر برقکار برای نصب لامپ سقفی اول از پایین در سقف اندازه گیری کندبعد از ان با استفاده از هیلتی چرخشی از پایین سقف را با استفاده از مته مناسب که معمولااندازه ان برای لوله گزاری مته شماره ۲۸مناسب است سوراخ کند
    دراین صورت هم به تیرچه سقف اسیبی نمیرسد وهم کار استا برقکار تمیز واندازه گیری شده از اب در میاد
    باکمال احترام وتشکر

    ۹

    1. سلام. سپاسگذارم از لطفتون.
      خیلی هم عالی. چون اگه از برقکار بخواد از پایین سوراخ کنه خاک میریزه رو سرش، هیچ وقت این مدلی رو تست نکرده بودیم. ولی مطمئنم جواب میده. مرسی از شما

      ۲

  7. سلام
    ۱.در رابطه با اجرای چاه ارت از صفر تا ۱۰۰ رو تو ضیح بدین.
    ۲.نحوه همبندی ولتاژ در ساختمان رو از صفر تا صد توضیح بدین.
    باتشکر

    ۲

      1. سلام,با آرزوی قبولی طاعات و عبادات.
        از اینکه شما وقت خودتون رو برای پاسخ دهی به سوالات ما اختصاص میدین سپاسگزارم.در مورد کناب آیفون هم خوشحالم که تا آخر ماه رمضان آماده میشه.چون من تو کارم بهش نیاز دارم.

        ۱.برای اتاق و چاله آسانسور دتکتور اعلام حریق نیاز نداریم؟
        ۲.همبندی ولتاژ در ساختمان در چه مرحله ای باید انجام شود.واز آنحاییکه همه لوله های آب غیر فلزی هستتد همبندی دوش آب و…. به چه صورتی هست؟
        ۳.لوله فاضلاب شماره ۶۳ ای که برای مرطوب نگه داشتن چاه ارت استفاده میشه,رطوبت زیاد به کابل و صفحه آسیب نمیرسونه؟در حالی که در شمال کشور بارش زیاده؟
        ۴.نحوه اجرای چاه ارت با الکترود به چه صورتی است؟
        با سپاس

        ۳

        1. سلام. مرسی از شما
          ۱- یک دتکتور دودی در بالای چاله آسانسور و یک دتکتور دودی در اتاقک موتور خانه نصب خواهد شد.
          ۲- همبندی از مرحله پی ریزی ساختمان شروع میشه چون آرماتورهای ساختمان هم باید هم بند بشن. فقط خود دوش آب به ارت ساختمان متصل خواهد شد و نیازی نیست که لوله های غیر فلزی متصل شوند.
          ۳- رطوبت هر چه بیشتر بهتر.
          ۴- برای ساختمان هایی که یک کنتور ۲۵ آمپر یا یک کنتور ۳ فاز ۲۵ آمپر دارن یک میله با قطر حداقل ۱۶ میلی متر به طول ۲ متر رو در زمین می کوبن. البته قبلش نیم متر از خاک رو بر میدارن تا به خاک بکر برسن. و برای ساختمان هایی که بیش از یک کنتور دارن ولی مجموع جریان های مصرفی اونها کمتر از ۶۰ آمپر هستش باید ۲ تا میله ۲ متری به فاصله حداقل ۶ متر کوبیده بشه و هر دو میله به همدیگه وصل بشن

          ۳

          1. سلام مجدد.
            نحوه برق رسانی به پمپ تخلیه وان حمون به چه صورتی اسث.منظورم همان لوله کذاری و سیم کشی وسربندی؟

            ۵

          2. سلام. تنها نکتش اینه که این لوله ها رونباید از کف ببرین و باید از سقف بصورت عمودی تا محل پمپ لوله گذاری بشه بعدش حتماً در سرخط اون از محافظ جان مجزا استفاده کنید.

            ۲

    1. سلام عباس جان. طبق قولی که به ناشر دادیم نمی تونیم این کار رو بکنیم و فقط امکان تهیه نسخه چاپی کتاب وجود داره.

      ۳

  8. سلام،
    برای دومین بار سئوال میپرسم امیدوارم پاسخ بدین، چون تازه این سایت رو پیداکردم،،
    شما میگین دوتا رایزر، الکتریکال، مکانیک، وقتی سازنده ، نقشه کشی و ناظر و اجرا همچین جایی نمیگذارن باید چکار کرد، من بخاطر همین مشکلات و بی ارزشی دستمزدها اصلا کار ساختمان انجام نمیدم مخصوصا برای بساز بفروش ولی ممنون میشم از تجارب شما استفاده کنم در این رشته، و همچنین روش صحیح واستاندارد لوله کشی، سپاس

    ۳

    1. سلام. پاسخ قبلی که واضح بود. اگر در کنار رایزرهای دیگه رایزر برق ایجاد کنید از نظر استاندارد اشتباهه. ولی اگر سازنده و ناظر میگه بیخیال استاندارد شو، شما هم باید بیخیال استاندارد بشی. چون در نهایت اونها هستند که باید دستمزد شما رو بدن.

      ۲

  9. استاد باز هم اگه میشه عکس از رایزر صحیح و غیرصحیح برامون بزارید. راستی به شدت منتظر کتاب تعمیر و نصب آیفون تصویری هستم و هر روز چک میکنم که آماده شده دیدم که گفتید چند ماه طول میکشه خواهشا تو این چند ماه چاپش کنید. بازم ممنون و دعاتون میکنم

    ۲

    1. سلام. چشم حتماً.
      واقعیتش این روزها درگیر یکسری کار اجرایی شدیم و کمتر روی کتاب وقت میزاریم. حداکثر تا یکی دو ماه دیگه آماده میشه.

      ۲

  10. استاد نمیشه بجای چسب برق زانویی را با چسب پی وی سی به لوله محکم کرد؟در ضمن از اینکه بدون هیچ چشم داشتی اطلاعات و تجربه خود را به اشتراک می گذارید سپاسگزارم

    ۴

    1. سلام. مرسی از شما. شدنش که میشه ولی فکر نمی کنید چسب پی وی سی بیشتر از چسب برق زمان میبره. در ضمن در زمان فنر زدن و رد کردن سیم های برق از داخل لوله ها گاهی اوقات فنر رد نمیشه و مجبورید که زانوها رو از لوله جدا کنید، اگر از چسب پی وی سی استفاده کرده باشید جدا کردنشون مشکل میشه. و یا به این فکر کنید که قطره چسب به داخل لوله نفوذ کنه و مسیر لوله رو برای فنر زنی مسدود کنه. در کل چیزی که رسمه و همه برقکارها ازش استفاده می کنن چسب برقه و بعد از اون هم حرارت دادن هست که البته برای بوشن ها کاربرد داره نه برای زانوهای آماده.

      ۳

  11. با سلام مجدد ، یه مطلب هم در مورد هم بندی اصلی و اضافی تو ساختمون ها ، نحوه هم یندی بدنه فلزی ساختمون ها ، نحوه هم بندی ارت و نول در تابلو اصلی ساختمان ، چاه ارت و تعداد سیم های حروجی از چاه ارت ، در مورد نصب صاعقه گیر و سیستم ارت اون هم بی زحمت نطلب بذارین

    ۲

  12. با سلام به مدیر عزیزم ، اولا بابت این همه مطلب مفید از شما ممنونم و از همینجا دست شما رو می بوسم ، دوما منتظر کتاب نصب و تعمیر آیفون تصویری هستم تا ایشالا همهچهار کتاب دوربین مدار بسته ۱&2 و اصول طراحی برق رساختمان و آیفون تصویری رو یکجا بخرم و البته کتاب آموزش برق رو قبلا خریدم ف سوما ازتون خواهش میکنم که یه مطالبی در مورد نحوه اتصالات سیم ها به کلید ها و پریز ها بذارین ، انواع سر سیمهای برق و تلفن و آنتن و آیفون و کابلشوها که در جعبه فیوز طبقات و تابلو برق اصلی ساختمان جهت ایمنی استفاده میشه ، یه مطلب هم در مورد خط تلفن از نحوه نصب تو پریز تلفن و ارت بندی اون و نحوه اتصال خطوط تلفن چندین واحد به کابل اصلی مخابرات که انجام میشه ، ممنون میشم

    ۳

    1. سلام آقای قربانی. کتاب آیفون رو هنوز مشغولیم و شاید یک تا دو ماه زمان ببره. انشاا… آماده بشه در سایت خبرشو بهتون میدیم.
      در مورد مواردی هم که فرمودین چشم. اگر خودم هم نتونم از همکارم می خوام این کار رو بکنه.

      ۲

  13. با سلام.بنده سوالی در مورد رایزر داشتم.
    ینده هم اکنون در حال برقکاری یک ساختمان شش طبقه که هر طبقه آن هم یک واحد هست هستم.در داخل این ساختمان یک رایزر با ابعاد ۱.۵*۱ وجود داره.که محل عبور گلوله های گاز,آب و فاضلاب هستش.من هم باید کابل برق هر واحد رو از این رایزر عبور بدم.روی یک دیوار ۱.۵ لوله گاز نصب شده که۷۰سانتیمتر خالی هستش وروی یک دیوار ۱.۵ دیگه لوله آب و فاضلاب نصب شده که ۵۰ سانتیمترش خالی هست.و یک دیوار یک متری که به سمت داخل ساختمان هست کاملا خالیه.من باید تمام کابلهای برق,تلفن,آیفون,آنتن و… را از داخل این رایزر عبور بدم.بهترین روش برای اینکار چیه؟ومن برای مهار و حفاظت از چه روش استفاده کنم؟اگه لازم هست عکس رایزر رو براتون میفرستم.
    با سپاس

    ۳

    1. سلام. پاسخ سوال شما دراین جمله است.
      در ابتدا باید دانست در تمامی ساختمان­ها دو رایزر وجود دارد. یک رایزر جهت عبور تاسیسات الکتریکال و یک رایزر جهت عبور تاسیسات مکانیکال، که این دو رایزر باید به خاطر موارد ایمنی از هم مجزا باشند. در صورتیکه دو رایزر برق و مکانیک با یک تیغه از یک دیگر جدا شده باشند حتما باید دیواره مشترک بین این دو، از طرف رایزر مکانیک عایق گردد.

      ۲

      1. سلام.بنده خودم مراحل اداری پروانه نظارت را طی میکنم.وموردی که شمافرمودید رو تقریبا در جریان هستم.من ساکن مازندران هستم ودر مازندران زیاد این قوانین بطور کامل اجرا نمیشه.بخاطر همین بنده مجبورم از این رایزر استفاده کنم.بخاطر همین ازتون راهنمایی میخوام تا حداقل تا اندازه ای کارم درست انجام بشه.

        ۳

        1. سلامِ دوباره. ببینید ما استاندارد رو خدمتتون عرض می کنیم، غیر استاندارد و هم خدمتتون عرض می کنیم. حالا به وجدان کاری خودتون مربوطه که این استاندارد رو رعایت کنید یا نه. ولی اگر برای مالک یا مهندس ناظر بگین که به چه دلیلی نباید از اون رایزر استفاده کنید بهتون حق میدن که در جای دیگه رایزری مجزا برای برق ایجاد کنید. یا اینکه اگر امکانش هست داخل اون رایزر فعلی یک تیغه ۵ سانتی بچینن تا بالا. و رایزر برق رو از رایزر فاضلاب جدا کنن.

          ۲

          1. سلام
            ۱.در یک ساختمان با ۶کنتور تکفاز برای ۶واحد ۲۰۰متری و یک کنتور تکفاز برای مشاعات ویک کنتور سه فاز برای آسانسور,اگربخواهیم چاه ارت میله ای استفاده کنم.لطف کنید نحوه اجرای آن را بطورکامل توضیح دهید.
            ۲.برای ارتباط بین هالوژنها در سقف کاذب آیا مجاز هستیم از لوله خرطوم معمولی استفاده کنیم.
            ۳.از اینکه برای تکمیل کتاب آیفون اینقدر زمان صرف میکنید ممنونم.لطفا این کتاب را زودتر چاپ کنید چون به این کتاب در ماه آینده بسیار نیاز دارم.
            با سپاس

            ۲

          2. سلام.
            این جمله رو از مبحث ۱۳ براتون میارم که میگه «در تابلو کنتورهایی که جمع جریان کنتورهای هر فاز از ۶۰ آمپر تجاوز نکند می توان ۲ عدد ارت میله ای به فاصله حداقل ۶ متر از یکدیگر نصب کرد و آنها را به یکدیگر متصل کرد»
            ولی اینطوری که شما می فرمایید از ۶۰ آمپر بالاتر میره و احتمالا نشه از الکترود میله ای استفاده کرد. اجازه بدید برای پاسخ به سوال اول با همکارم مهندس مهربانی مشورت کنم تا پاسخ دقیق تر بهتون بدم.
            ۲- استاندارد دیگه اجازه استفاده از لوله خرطومی رو نمیده. ولی برقکارها در ساختمان هایی که مهندس ناظر برق ندارند هنوز هم از لوله خرطومی استفاده می کنن.
            ۳- خواهش میکنم. اگه خدا بخواد در همین ماه آماده میشه.

            ۳

  14. سلام.فقط خواستم ازتوضیحات کاملی که درسایت میدیدتشکرکنم.
    من همیشه پیگیرسایت شما هستم.وخیلی خرسندوراضی هستم ازشماچون همه ی برق کارها راباتوضیحات کامل راهنمایی میکنید.واین راهنمایی های صددرصدمفیدشماخیلی تاثیرگذارمی باشد.

    انشالله درتمام کارهاتون موفق باشیدوخدای متعال شما روحفظ کندوروزبه روزبرکت مادی ومعنوی به زندگیتون بده مهندس عزیز
    یاعلی.

    ۲

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853