0
0

برق آسانسور و چاله آسانسور

9646 بازدید

برق آسانسور و چاله آسانسور از قسمت های مختلفی تشکیل شده که در درس امروز فقط به قسمت هایی که می تواند به یک برقکار ساختمان مربوط شود اشاره می کنیم. البته نصب و سیمکشی این موارد برعهده نصاب یا شرکت فروشنده آسانسور است، ولی اگر شما به عنوان یک برقکار ساختمان اینها را بدانید، می‌توانید با نصب آنها یک دستمزد جدا بگیرید.

 

کابل اصلی برق آسانسور :

برق تمام سیستم آسانسور، چراغ ها و پریزهای موجود در موتورخانه و چاله آسانسور توسط یک کابل ۵ رشته که از کنتور عمومی می آید تامین می شود. همانطور که در کتاب آموزش برق ساختمان گفتیم کنتور عمومی برای ساختمان هایی که آسانسور دارند، یک کنتور ۳ فاز است که تمامی ساکنین آن مجتمع مسکونی در پرداخت هزینه های مصرفی آن شریک هستند. این کنتور در کنار سایر کنتورهای برق، یعنی در تابلوی کنتورها نصب می شود. اینکه این کابل ۵ رشته ای از چه نمره ای باشد بستگی به توان موتور، ظرفیت آسانسور، راندمان موتور و پارامترهای دیگر تعیین میشود. ولی

معمولاً برای آسانسورهای -۵/۵ کیلو وات و کمتر- و تا ارتفاع ۶ طبقه ، که ظرفیت جابجایی ۴ تا ۶ نفر را دارند، از کابل ۵ در ۶ استفاده می شود. و برای موتورهای آسانسور با توان ۹/۵ کیلو وات که معمولاً ظرفیت جابجایی ۱۰ نفر را دارند، از کابل ۵ در ۱۰ استفاده می‌شود. از این ۵ رشته سیم، ۳ رشته برای فازهای برقِ ۳ فاز، یک رشته برای نول و یک رشته برای ارت استفاده می شود.

نکته: وقتی می گوییم یک کابل ۵ در ۶ (۵*۶) است، یعنی در داخل آن کابل ۵ رشته سیم با نمره ۶ قرار گرفته است.

پس این کابل اصلی بایستی از کنتور عمومی شروع شود و با استفاده از لوله برق فولادی یا لوله برق نسوز به داخل چاله آسانسور برسد و بعد از آنجا به سمت بالا و تا اتاقک موتورخانه امتداد یابد و به تابلوی قدرت -اسم دیگرش تابلوی سه فاز- وصل شود. لوله های فولادی یا لوله های نسوز که کابل اصلی از داخل آن رد شده بایستی به فاصله هر ۲ متر به دیواره چاله آسانسور با بست محکم شود.

توجه کنید که چون تابلوی قدرت در نزدیکی درب ورودی به موتورخانه نصب می شود، شما بایستی طول کابل برق اصلی را کمی بلندتر در نظر بگیرید تا مطمئن شوید که بعداً طول کابل کوتاه نمی آید.
تابلوی قدرت یا همان تابلوی ۳ فاز یک تابلوی کوچک است که فقط روی آن یک کلید گردان صفر و یک و ۳ عدد چراغ سیگنال کوچک قرار دارد. این تابلو در ارتفاع ۱۲۰ تا ۱۴۰ سانتی متری از کف موتورخانه نصب می شود. تصویر یک تابلوی قدرت را در پایین مشاهده می‌کنید. با چرخاندن کلید گردان روی این تابلو، برق کل سیستم آسانسور، بجز برق روشنایی ها و پریزها قطع خواهد شد.

 

تابلو برق 3 فاز آسانسور

 

پس این تابلو، برق ۳ قسمت مختلف را تامین می کند.

۱- برق موتور و تابلوی کنترل

۲- برق چراغ های چاله آسانسور و اتاقک موتورخانه

۳- برق پریزهای چاله آسانسور و اتاقک موتورخانه

شمای تقسیم برق در تابلوی 3 فاز

البته شما به عنوان یک برقکار ساختمان فقط کابل اصلی را تا نزدیکی درب موتورخانه می کشید و الباقی کار را آقای نصاب آسانسور انجام می‌دهد. پس نیازی نیست که بیشتر از این وارد جزئیات شویم.

توجه: به خاطر ارتفاع زیاد چاله آسانسور و سختی کار در این قسمت، هزینه نصب کابل اصلی اندکی زیاد است. شما می توانید برای نصب این کابل به همان ترتیبی که در بالا اشاره شد، برای یک ساختمان ۴ یا ۵ طبقه، ۱۰۰ هزار تومان اجرت دریافت کنید.

 

روشنایی چاهک آسانسور و موتورخانه :

الف: چاله آسانسور:

حتماً تا به حال به داخل یک چاله آسانسور نگاه کرده اید، اگر دقت کرده باشید روشنایی فضای این چاله توسط چراغ های خاصی به نام چراغ های تونلی تامین می‌شود. البته هر نوع چراغ دیگری که حداقل دارای IP ۴۴ باشد می تواند در چاهک آسانسور نصب شود، ولی نوع متداول این چراغ ها همان چراغ های تونلی است که تصویر آن را در پایین مشاهده می کنید.

چراغ تونلی

بهتر است در داخل چاله آسانسور، این چراغ ها را به صورت عمودی و در جهتی که -سوراخ ورودی کابل به چراغ- در سمت پایین باشد، نصب کنید. تا از نفوذ هرگونه آب و رطوبت به چراغ جلوگیری شود. طبق مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان که در مورد آسانسورها صحبت می کند، بایستی یک چراغ روشنایی از ارتفاع ۵۰ سانتی متر زیر سقف چاهک آسانسور -همان سقفی که موتور آسانسور روی آن قرار میگیرد- شروع شود و به فاصله هر حداکثر ۷ متر یک چراغ دیگر نصب کنید تا به پایین چاله آسانسور برسید. در جمله قبل روی کلمه “حداکثر” دوباره تاکید می کنیم، تا متوجه شوید که می توانید این فاصله را کمتر هم در نظر بگیرید، و همیشه پیشنهاد ما این است که در هر ۲ طبقه -یعنی حدوداً هر ۵ متر- یک چراغ نصب کنید، تا روشنایی بهتری فراهم شود.
آنگاه در ارتفاع ۵۰ سانتی متر مانده به کف چاهک آسانسور هم آخرین چراغ را نصب کنید و در کنار آن یک پریز برق هم قرار دهید. سرخط این پریز بایستی از سرخط روشنایی ها جدا باشد تا زمانی که کلید چراغ ها در حالت خاموش قرار میگیرد، برق این پریز قطع نشود. این پریز بعداً برای سرویس و بازبینی ماهیانه آسانسور مورد استفاده قرار گیرد و نصب آن الزامیست.
در نهایت برای تمام چراغ های گفته شده یک کلید یک پل در موتورخانه آسانسور نصب کنید. البته قبلاً از کلیدهای تبدیل استفاده میشد تا هم از پایین چاله آسانسور و هم از اتاقک موتورخانه بتوان چراغ ها را خاموش کرد، ولی طبق استانداردهای جدید تنها بایستی یک کلید تک پل در موتورخانه آسانسور نصب شود تا سرویس کار آسانسور مجبور باشد که برای روشن کردن چراغ ها به موتورخانه مراجعه کند و قبل از شروع به کار، برق آسانسور را هم قطع کند.
تمامی سیمکشی های گفته شده بایستی در داخل لوله های برق فولادی یا لوله های برق نسوز قرار گیرد و نصب داکت های روکار در داخل چاهک آسانسور ممنوع است. می توانید در کنار هر چراغ یک جعبه تقسیم روکار ۱۰*۱۰ نصب کنید و سربندی سیم ها را در داخل جعبه تقسیم انجام دهید.

اکنون به تصویر زیر که چراغ های یک چاله آسانسور را نشان می دهد نگاه کنید. همانطور که مشاهده می کنید چراغ ها در کنار ریل وزنه تعادل نصب شده‌اند تا مزاحمتی برای سایر تجهیزات نداشته باشند. و در هر طبقه یک چراغ نصب شده است، که به نظر ما نصب یک چراغ برای هر ۲ طبقه کفایت می کند و نیاز به هزینه کردن بیشتر از این نیست. ایراد دیگری هم که در این تصویر وجود دارد، استفاده از داکت های پلاستیکی برای سیم های برق است.

چراغ های تونلی چاله آسانسور

 

ب: اتاقک موتورخانه:

تعداد روشنایی های اتاقک موتورخانه آسانسور هم بسته به مساحت این محیط دارد. ولی نصب ۱ یا حداکثر ۲ چراغ دیواری یا سقفی که برای آنها یک کلید یک پل در کنار درب ورودی موتورخانه نصب شده است، کفایت می کند. چراغ های داخل اتاقک موتورخانه هم می بایست IP44 باشند. طبق مقررات اجرایی، حداقل روشنایی محیط اتاقک موتورخانه باید ۲۰۰ لوکس باشد.

توجه: سرخط روشنایی اتاقک موتورخانه و سرخط روشنایی چاله آسانسور و پریز برق داخل چاله آسانسور، باید از برق سایر تجهیزات جدا باشد تا با قطع کلید سه فاز اصلی داخل موتورخانه، برق روشنایی ها و پریز قطع نشود.

نکته: برای تمام روشنایی ها در چاله آسانسور و اتاقک موتورخانه باید از ۳ رشته سیم نمره ۱.۵ استفاده کنید. که این سه رشته سیم شامل فاز، نول و ارت می باشد. و برای سرخط روشنایی ها یک فیوز ۱۰ آمپر تندکار نوع B در تابلوی قدرت نصب می گردد.

نکته: وجود حداقل یک پریز برق در موتورخانه آسانسور الزامی است.

نکته: برای پریزی که قبلاً گفتیم در ارتفاع ۵۰ سانتی متری از کف چاله آسانسور قرار میگیرد و پریزی که در موتورخانه و نزدیک تابلوی قدرت نصب می شود باید از ۳ رشته سیم نمره ۲.۵ استفاده کرد. که این سه رشته شامل فاز، نول و ارت هستند و برای این دو پریز یک فیوز ۱۶ آمپر کندکار نوع C در تابلوی قدرت نصب می گردد.

پس با توجه به توضیحات گفته شده، نمایی از برقکشی چاله آسانسور و اتاقک موتورخانه را ترسیم میکنیم.

برق آسانسور

 

 

چند نکته مهم در برقکشی چاله آسانسور:

۱- عبور هرگونه کابل، لوله و تجهیزات الکتریکی و مکانیکی -مثل کابل های آنتن، لوله های آب یا گاز، رایزرها و لدرهای برق متعلق به سایر واحدها- که متعلق به آسانسور نباشد در چاه آسانسور ممنوع است.

۲- برعکس قسمت قبل هم صادق است. یعنی تمام کابل ها، لوله ها و تجهیزات متعلق به آسانسور باید در چاه آسانسور نصب شود و مثلاً شما مجاز نیستید که کابل برق اصلی آسانسور را از داخل واحدها یا از داخل رایزرهای ساختمان عبور دهید و حتماً بایستی آن را از داخل چاله آسانسور عبور دهید.

۳- عبور لوله های برق از کف موتورخانه آسانسور ممنوع می باشد.

۴- برای تهویه مناسب در موتورخانه آسانسور یک فن فلزی نصب می کنند تا هوای داخل موتورخانه را به سمت بیرون هدایت کند. بهتر است این فن به سیستمی مثل فتوسل معکوس مجهز شود تا در طی روز هواکش را روشن و در شب هنگام هواکش را خاموش کند.

۵- نصب تابلو سه فاز در داخل موتور خانه باید در نزدیکترین حالت به درب موتورخانه باشد.

۶- وجود حداقل یک پریز برق در موتورخانه آسانسور الزامی است.

۷- ابتدای کابل اصلی برق آسانسور را، در قسمتی که قرار است به تابلو کنتورها وصل شود، حدوداً یک متر بلندتر در نظر بگیرید تا مطمئن شوید که بعداً برای اتصال به کنتور کابل شما کوتاه نمی آید. در صورت ۲ تکه شدن این کابل، یک مهندس ناظر برق می تواند کار شما تایید نکند، در این صورت نه تنها کارفرما مزدی به شما نمی‌دهند،  حتی می تواند خسارت کابل را هم از شما بگیرد.

۸- به تازگی آسانسورهایی به بازار آمده اند که با برق تک فاز کار می کنند. یعنی کابل برق اصلی آنها باید تنها ۳ رشته سیم داشته باشد (فاز، نول، ارت). ولی در کل پیشنهاد ما به شما این است که همیشه به نیت اینکه قرار است مالک آن ساختمان یک آسانسور ۳ فاز بخرد، کابل کشی کنید، تا در صورت تغییر نظر مالک، با مشکل کمبود رشته کابل بر نخورید.

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=2924
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

101 نظر در مورد برق آسانسور و چاله آسانسور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام.سر خط روشنایی و پریز اسانسور باید از تابلو موتورخانه گرفته بشه؟اگر اینطوری باشه که با قطع برق اصلی اساسنور دیگه امکان روشنایی نداریم در چاله

    ۲

    1. سلام جناب رسولی، بله سرخط روشنایی و پریز آسانسور باید از تابلوی قدرت داخل موتورخانه گرفته بشه.
      منظورتون از قطع برق اصلی آسانسور رو متوجه نمیشم، ولی اگر کل تابلوی کنترل آسانسور قطع بشه، چون برق روشنایی و پریز آسانسور از سرخط کابل اصلی گرفته میشه باز هم ما روشنایی و پریزها رو خواهیم داشت. مگر اینکه کابل اصلی که از کنتور به موتورخانه میره بی برق بشه.

      ۶

  2. سلام خسته نباشید
    تابلو فرمان سیم کشی های شاسی طبقات را گفته مشکلی داره راهی راهت تر از این است که نخواییم تمام شاسی هارا باز کنیم و چک کنیم ؟؟

    ۳

  3. سلام و خسته نباشید میخواستم بپرسم میشه در تابلوی قدرت آسانسور بجای سه عدد فیوز فشنگی ۳۵ آمپر سه فاز ،فیوز مینیاتوری سه فاز قرار داد که در زمان اتصال یا مشکلی هر سه فاز قطع بشه.

    ۴

  4. با سلام و احترام. ممنون میشوم اگر بفرمایید برای یک ساختمان ۶ طبقه مسکونی و ۳ طبقه پارکینگ و زیر زمین جمغا ۹ طبقه با دو اسانسور هر کدام ۶- ۵ نفره . فقط برای این دو اسانسور جما چندkw
    برق مورد نیاز است با تشکر از جنابعالی.

    ۴

    1. سلام جناب صالحی. هر کدوم از این آسانسورهایی که می فرمایید، بسته به نوع موتور حدوداً ۵.۵ تا ۷ کیلو وات برق نیاز دارن.

      ۵

  5. با سلام و احترام در خیلی جاها برق آسانسور را از تابلوی خرپشته می‌گیرند و کابل را از چاه آسانسور عبور نمیدن. نظر شما چیست

    ۳

    1. سلام دوست من، این کار از نظر مقررات اشتباهه و کابل آسانسور باید از تابلوی کنتورها شروع بشه و مستقیم از چاله آسانسور بره به سمت تابلوی موتورخانه آسانسور.

      ۲

      1. توی نقشه های برق تایید نظام مهندسی همه به اینصورت اجرا میشه اول میره تابلو خرپشته بعد میدن تابلو آسانسور

        ۳

  6. سلام لطفاً راهنمایی کنید علت پریدن فیوز ۱۱۰ ولت یک آمپری ورودی به برد تابلو آسانسور و نیز پریدن یکی از فیوزهای سه فاز ورودی در چیست البته فیوز ۱۱۰ بعضی وقتها می‌پرد مثلاً چند روز بگذرد

    ۳

    1. سلام جناب مظفری، این مورد باید از نزدیک بررسی بشه، حتماً بگین یک تعمیرکار آسانسور بیاد و چک کنه، شاید در قسمتی از مسیر مشکلی پیش اومده که اون فیوزها قطع میکنن. و اگر زودتر حل نشه باعث خرابی قسمت های دیگه میشه.

      ۵

  7. سلام مهندس .لوله های روشنایی وپریز و خط اصلی اسانسور باید زیر کار باشند یاروکار ؟ اصولیش کدومه؟ بعد این که از کنتور سه فاز اسانسور میشه برای دیگر مشاعات استفاده کرد یا کنتور مجزا میخواد؟

    ۱۱

    1. سلام. در چاله آسانسور همه چیز باید روکار باشه.
      بله برای ساختمان تنها یک کنتور ۳ فاز میخرن، که هم برای مشاعات و هم برای آسانسور استفاده میشه.

      ۳

      1. باسلام ممنونم از پاسخگوییتون . مهندس برق کاری ولوله گذاری اتاق اسانسور هم به عهده نصابه یا برقکار؟ روکار باید انجام شود یازیر کار؟

        ۱۱

  8. با سلام
    درمورد استاندارد های برق کشی برای ساختمان هایی که به فرض مثال پروانه برای قبل از سال ۹۴ باشه یا بعد از ۹۴ اجرای تعداد روشنایی وهم چنین کلید وپریز اگه توضیح بدید ممنون میشم

    ۳

  9. سلام و تشکر.
    -برای قرارگیری لوله ی کابل برق اصلی آسانسور در چاله آسانسور کدام ضلع(یا اضلاع) از چاله آسانسور مناسبند و کجای آن ضلع(اضلاع). این سوال رو برای این می پرسم که این لوله مزاحم کار آهنکش آسانسور نشود.(خصوصا در مورد کلاف ها)
    ب توجه به اینکه چاله ها از ساختمانی به ساختمان دیگر متفاوت هستند اگر جواب کاملی بدهید ممنون می شوم.
    -آیا اصلا محل قرارگیری این لوله می تونه مزاحم آهنکش آسانسور بشه؟ یا در هر صورت اونها می توننن کارشون رو انجام بدن؟
    -در صورتیکه کار بصورت متری برداشته بشه آیا این لوله و کابل جزء وظایف برقکار هستش یا اینکه باید جداگانه دریافت بشه؟

    ۱۲

    1. سلام. مرسی. ۱- در هر سمتی مهم نیست. فقط سمت درب آسانسور نباشه.
      و در آخر اینکه معلومه مقاله رو سرسری خوندین. گفتیم که در هیچ صورتی نصب این کابل با برقکار نیست.مگر اینکه براش هزینه مجزا پرداخت بشه.

      ۷

      1. سلام مجدد. تشکر بابت پاسخ.دو گوشه ای که سمت در آسانسور هستند چطور؟
        سوال دیگری هم دارم:
        آیا لوله باید بین فاصله ی کلاف های آهنکشی و دیوار قرار بگیره یا اینکه می تونه روی کلاف ها هم بیافته؟از نظر نظام مهندسی هر دو درسته یا؟اگر می تونه روی کلاف هم بیافته کدوم قسمت ها مناسبتره تا خیالم راحت باشه با قسمت های متحرک آسانسور برخوردی نداشته باشه؟

        ۷

  10. سلام مهندس خسته نباشید واقعا خیلی زحمت می کشید

    میخواستم بدونم میشه از مطالبی که میذارین فایل pdfش رو هم قرار بدین یا ترفندی که بشه از مطالب pdf گرفت البته با رضایت خودتون ممنونم

    ۱۲

    1. سلام. مرسی از شما. افزونه Web2PDF Converter رو روی فایرفوکس نصب کنید و با یک کلیک هر صفحه ای رو که می خوایین پی دی اف کنید. در صفحات آدرس سایت ما رو به عنوان منبع ذکر کنید تا کپی رایت رو رعایت کرده باشید.

      ۲

  11. تشکر از جوابتون
    پس دتکتور مجاز است؟
    بله درست میگین کابین نمیتونن ببرن ولی خب ما برای کل ساختمان دزدگیر خریدیم اگر امکان لوله گذاشتن باشد بد نمیشه
    دوربین هم برای اتاق هم برای کابین ایا امکانش هست؟
    از یکی شنیدم که اگر لوله اضافی داخل اتاق اسانسور باشد پایان کار نمیدن،درسته؟اصلا این کار مشکلی ایجاد میکند؟

    ۴

    1. خواهش می کنم.۱- بله نصب دتکتور در اتاقک موتورخانه آسانسور مجاز است.
      ۲- برای دزدگیر شما مجاز نیستید که لوله ها و سیم هاش رو از داخل چاله آسانسور ببرین.
      ۳- بله امکانش هست. سرچ کنید تراول کابل آسانسور چیست؟ متوجه منظورم میشید.
      ۴- بله پایان کار نمیدن. ساده ترین مشکلی که می تونه ایجاد بشه اینه که لوله های اضافی درست به دیوار چاله آسانسور نصب نشن و کنده بشن و به کابین برخورد کنن.

      ۲

  12. سلام.در ساختمان ما سرویس های بهداشتی دیوار به دیوار اسانسور است و بین چاله اسانسور و دیوار انتهایی سرویس حدود ۳۰ سانت فاصله است.در این فاصله که خالی بود رایزر فاضلاب ایجاد کردیم.حالا برقکار لوله ۲.۵ پی وی سی برای کابل ۵ در ۱۰ از همان فضای خالی که لوله های فاضلاب بردیم برده
    ۱-طبق گفته شما که رایز ها باید جدا باشند یا فاصله داشته باشند،ایا ناظر به این کار ایراد میگیرد؟
    ۲-فرمودین که کابل حتما باید از چاله اسانسور عبور کنه،الان این مدل لوله گذاری مشکل ایجاد میکند؟اگر بله لطفا بفرمایین چه مشکلی
    ۳-یک لوله برای کابل ۵ در ۱۰ کافیست؟ایا سیم دیگری باید کشیده شود؟
    ۴-برای اینکه کابل راحت تر کشیده شود،کابل و از چه جعبه هایی میتونیم عبور بدیم؟ایا از جعبه ایفون ها و انتن میتوان استفاده کرد؟

    تشکر از زحمات شما،ببخشید که طولانی شد.

    ۷

    1. سلام.۱- اگر بببیند بله ایراد می گیرد. اگر ببیند…
      ۲- دلیلش اینه که برق هر قسمت باید از داخل همون قسمت بره. که اگر روزی برای کابل برق آسانسور اتفاقی افتاد. دیگه تعمیرکار نره جای دیگه دنبال کابل بگرده.
      ۳- یک لوله نمره ۲.۵ کافیست. خیر سیم دیگری نیاز نیست.
      ۴- این سوالتون رو متوجه نشدم؟ کابل چی رو از جعبه ایفون آنتن رد کنیم؟

      ۲

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853