کلید بالابر ساختمان یکی از اجزای برقی بالابرهای ساختمانی ست که اپراتور به وسیله آن دستور چپگرد یا راستگرد را به الکتروموتور می دهد و الکتروموتور هم با چرخاندن یک گیربکس و یک قرقره بزرگ، عمل بالا یا پایین رفتن مصالح ساختمانی را انجام می دهد. از شما به عنوان یک تکنسین برق ساختمان انتظار میرود که با روش سیمکشی و نحوه عملکرد کلید بالابر و موتور آن آشنایی داشته باشید، زیرا مشتریهای زیادی از شما می خواهند که بالابر آنها را تعمیر کنید. پس در این مقاله از آموزش برق ساختمان به توضیح آن خواهیم پرداخت.
۹۰ درصد موتورهای بالابر که در ساختمان های شهر می بینید از نوع تکفاز هستند، یعنی موتور آنها با برق ۲۲۰ ولت کار می کند. و تعداد کمی از بالابرها هم هستند که موتورهای آنها با برق ۳ فاز کار می کند.
موتورهای بالابر تکفاز معمولاً قدرت جابجایی ۲۵۰ کیلوگرم و موتورهای ۳ فاز، ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم مصالح ساختمانی را می توانند جابجا کنند.
و در ابتدای این آموزش از شما می خواهم اگر این آموزش کارتان را راه انداخت برای سلامتی امام زمان مان ۳ تا صلوات بفرستین.
آموزش نصب کلید بالابر
تصویر یک کلید بالابر را در پایین مشاهده می کنید. به این کلیدها، کلید غلطکی یا کلید اهرمی هم گفته می شود. روی این کلید یک اهرم مشکی رنگ قرار گرفته که ۳ حالت می تواند داشته باشد. حالت بالا که یعنی بالابر به سمت بالا حرکت کند. حالت وسط که یعنی بالابر خاموش شود. حالت پایین که یعنی بالابر به سمت پایین حرکت کند. قیمت این کلیدها بسته به کیفیت آن، بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان است. و در نوع ۱۶ و ۲۵ آمپر در بازار موجودند.
پس در کل وظیفه کلید بالابر انتقال برق به الکتروموتور است به طوری که با تغییر وضعیت اهرم، الکتروموتور چپگرد و راستگرد (بالا-پایین) می شود. عکس یک کلید بالابر را در پایین مشاهده می کنید.
اگر ۲ عدد پیچ قسمت جلوی این کلید را باز کنید و قاب روی آن را بردارید با ۸ عدد ترمینال که محل اتصال سیم های برق هستند روبرو می شوید. تعداد زیاد این ترمینال ها می تواند گیج کننده باشد. ولی بعد از مطالعه این مطلب متوجه می شوید که نصب آنها چقدر راحت است. در تصویر زیر ما این ۸ ترمینال را از چپ به راست با اعداد ۱ تا ۸ شماره گذاری کرده ایم که بتوانیم مستقیم به هر ترمینال اشاره کنیم.
زمانی که اهرم بالابر در حالت وسط -قطع- قرار دارد. هیچ کدام از پیچ های داخل آن با یکدیگر در تماس نیستند.
ولی وقتی اهرم را به سمت بالا می چرخانیم:
- پیچ شماره ۱ با پیچ شماره ۴ تماس پیدا می کند.
- پیچ شماره ۲ با پیچ شماره ۵ تماس پیدا می کند.
- پیچ شماره ۳ با پیچ شماره ۶ تماس پیدا می کند.
و وقتی اهرم را به سمت پایین می چرخانیم:
- پیچ شماره ۱ با پیچ شماره ۴ تماس پیدا می کند.
- پیچ شماره ۵ با پیچ شماره ۷ تماس پیدا می کند.
- پیچ شماره ۶ با پیچ شماره ۸ تماس پیدا می کند.
زمانی که شما یک کلید بالابر نو می خرید، با استفاده از ۲ تکه سیم -که در تصویر بالا قرمز و مشکی رنگ هستند-، پیچ شماره ۸ به ۲ و پیچ شماره ۷ به ۳ متصل شده است. این ۲ تکه سیم همیشه باید در آنجا قرار گرفته باشند، چه موتور تکفاز باشد چه سه فاز.
راستی، کانال یوتیوب سایت آموزش برق هم مدت زیادی است که راه اندازی شده، و فیلم هایی را آنجا می بینید که در هیچ کجای دیگر منتشر نشدهاند. پس حتماً عضو کانال شوید تا جزو اولین نفراتی باشید که از مطالب جدید مطلع می شوید. کانال یوتیوب سایت آموزش برق
روش نصب کلید بالابر برای موتور تکفاز
شما با استفاده از یک مولتی متر می توانید سیم های اصلی و کمکی را از همدیگر تشخیص دهید. به این صورت که مولتی متر را در حالت بیزر قرار دهید و تست کنید که کدام ۲ سیم به یکدیگر راه دارند و بیزر بوق می زند. این ۲ سیم همان سیم های سیم پیچ اصلی هستند. ولی سیم های سیم پیچ کمکی چون به یکدیگر راه ندارند، بیزر روی آنها بوق نمی زند. روش دوم هم اینکه قاب روی تخته کلم را بردارید، در خیلی از الکتروموتورها روی ترمینال های تخته کلم باعلامت اختصاری مشخص کرده که هر سیم مربوط به چه چیزی است. روش سوم هم با آزمون و خطاست. یعنی ۲ تا از سیم های همرنگ را اصلی و ۲ تا را فرعی در نظر بگیرد، اگر خوش شانس باشید که در اولین مرحله موتور روشن خواهد شد، در غیر اینصورت باید چند بار سیم ها را جابجا کنید.
در موتورهای تکفاز برای تغییر جهت چرخش موتور -یعنی چپگرد و راستگرد کردن موتور- کافیست که ترتیب فاز و نول روی سیم پیچ کمکی جابجا شود. و کلید بالابر هم دقیقاً همین کار را برای ما می کند.
از این به بعد به ۲ رشته سیم های سیم پیچ اصلی U1 و U2 می گوییم و به ۲ رشته سیم های سیم پیچ کمکی Z1 و Z2 می گوییم.
در حالتی که کلید را برای یک موتور تکفاز نصب می کنید، ۲ رشته سیم فاز و نول از برق شهری وارد کلید می شود. و همانطور که شرح دادیم ۴ رشته سیم هم از الکتروموتور تکفاز به کلید وصل می شوند. پس در کل تعداد رشته سیم هایی که وارد کلید می شوند ۶ رشته است.
حالا ۲ روش متفاوت برای اتصال این ۶ رشته سیم به کلید بالابر را در پایین برای شما ترسیم می کنیم.
در هر دو نقشه بالا اگر جای U1 و U2 جابجا شود مشکلی پیش نمیآید. اگر جای Z1 و Z2 هم جابجا شود مشکلی پیش نمیآید. ولی حتماً دقت کنید که جای فاز و نول جابجا نشود، چون در صورتی که جابجا بسته شوند، زمانی که کلید در حالت قطع است و بالابر خاموش است، فاز به موتور می رود و این می تواند برای افرادی که آنجا کار می کنند خطرساز باشد.
همانطور که می بینید در روش اول:
- U1 به پیچ شماره ۱
- U2 و نول به پیچ شماره ۶
- Z1 به پیچ شماره ۷
- Z2 به پیچ شماره ۸
- و فاز به پیچ شماره ۵
- و با یک تکه سیم، پیچ شماره ۴ و ۵ اتصال کوتاه شده اند.
و در روش دوم:
- Z1 به پیچ شماره ۷
- Z2 به پیچ شماره ۸
- U1 به پیچ شماره ۴
- U2 و نول به پیچ شماره ۵
- فاز به پیچ شماره ۱
- و با یک تکه سیم، پیچ شماره ۴ و ۶ اتصال کوتاه شدهاند.
هر دو روش بالا برای سربندی کلید قابل اجراست و هیچ کدام برتری نسبت به دیگری ندارد. احتمالاً روش ها و مدلهای دیگری هم برای اتصال سیم ها به کلید وجود دارد که از شما دوستان می خواهیم اگر بلد هستید آن را از قسمت پایین برای ما ارسال کنید تا به اسم شما در سایت قرار دهیم.
توجه: اگر اولین بار است که به سایت آموزش برق سر میزنید و قبلاً عضو خبرنامه سایت نبودهاید، حتما عضو شوید تا از این به بعد آموزشهای جدیدی که مرتبط با برق ساختمان و سیستم های حفاظتی در سایت قرار می گیرد به ایمیل شما هم ارسال شود، و جزو اولین نفراتی باشید که از مطالب جدید باخبر میشوید. لینک عضویت در خبرنامه
روش نصب کلید بالابر برای موتور سه فاز
روش کار در الکتروموتورهای سه فاز بسیار راحتتر از الکتروموتورهای تکفاز است. زیرا در الکتروموتورهای ۳ فاز برای اینکه جهت چرخش موتور را عوض کنید کافیست که جای دو فاز را عوض کنید. یعنی از ۳ رشته سیمی که به الکتروموتور وصل شده است، اگر جای ۲ تا از فازها جابجا شود جهت چرخش الکتروموتور هم عوض می شود.
اگر سیم های برق سه فاز را R و S و T بنامیم. حالا به نحوه سربندی سیم ها به کلید بالابر نگاه کنید.
توجه: در نقشه بالا اگر بین ترمینال های R و S و T جابجایی صورت گیرد و یا جای ۳ رشته سیمی که به موتور می رود جابجا شود، مشکلی پیش نمی آید. ولی اگر بعد از نصب کلید متوجه شدید که جهت حرکت بالابر برعکس شده بود، کافیست جای ۲ تا از فازها را جابجا کنید.
- پیچ شماره ۱ با پیچ شماره ۴ تماس پیدا کرد.
- و پیچ شماره ۲ با پیچ شماره ۵ تماس پیدا کرد.
- و پیچ شماره ۳ با پیچ شماره ۶ تماس پیدا کرد.
و وقتی اهرم را به سمت پایین چرخاندید.
- پیچ شماره ۱ با پیچ شماره ۴ تماس پیدا کرد
- و پیچ شماره ۵ با پیچ شماره ۷ تماس پیدا کرد
- و پیچ شماره ۶ با پیچ شماره ۸ تماس پیدا کرد
یعنی اینکه کلید شما سالم است.
مهندس مرادی، بهمن ۱۳۹۶
سلام خدمت جناب مهندس مرادی
نوع دیگری از کلید بالابر به رنگ نارنجی و دارای دو کلید بالا و پایین که با نگه داشتن کلید ، بالابر به طرف بالا یا پایین حرکت میکند و دارای بک تابلو هم هست لطفا در مورد این نوع کلید و نحوه اتصال آن به بالابر توضیح دهید
با تشکر
۵
سلام. این کلیدها رو من از نزدیک ندیدم.
دوستان اگر کسی می دونه یک توضیح کوتاه به سوال آقای یوسفیان بده؟
۵
با سلام خدمت شما مهندس گرامی
ایشون که فرمودن کلید نارنجی رنگ
سیستم شون یه مدار چپگرد راست گرد لحظه ای هس و اون کلید هم کلید استپ استارت دستیه که واسه بالابر استفاده میشه
در واقع مدار فرمانه و وصله به جعبه و کنتاکتور و…
۳
سلام. با تشکر از پاسخ شما.
۸
احتمالا منظورشون روش کنتاکتوری هستش که کلید تغیر جای فاز و نول رو با کنتاکتور انجام میده
۳
از راهنمای وزحمات ارزشمندتان سپاسگذارم
۵
چرخ گوشت صنعتی که هنگام کار کلید گریز از مرکز قطع و وصل میشود علت چیست با تشکر
۷
سلام. اگر مطمئن هستید از کلید گریز از مرکز هست. فرسودگی و کار زیاد باعث خرابی این کلید میشه.
۵
سلام وقت بخیر
مهندس من بالابر ساختمان نصب کردن و روغن کاری ام انجام دادم اما صدای که در زمان کار با بالابر انجام میشود خیلی زیاد چه کنم ایراد کجاست ممنون میشم توضیح بدین
۵
با عرض سلام ،
یه مشکلی در بالابر داریم ،بعضی وقتها موتور صدا میکند اما کار نمیکند و بعد از اینکه تسمه را کمی تکان بدهیم به کار می افتد ،
مشکل از کجا میتوند باشد ،
با تشکر
۷
سلام آقای داوری. وقتی این مورد پیش میاد اصطلاحاً میگن پلاتین چسبونده. یعنی دو تا پلاتین در قسمت انتهایی موتور هست که بر اثر کار زیاد و فشار زیاد به بالابر، خال میزنه و اون خال ها نمیزاره که پلاتین ها کامل به نقطه مورد نظر بچسبه. فکر نمی کنم خودتون بتونید پلاتین ها رو تعویض کنید، باید یک تعمیرکار بیاد و پلاتین ها رو تعویض کنه.
۴
سلام مهندس.بالابر ساختمانی موقعی که کلید رو بالا یا پایین میزنیم زوزه میکشه و با ضربه زدن به دینام راه میفته هر بار که خاموش کنیم همین طوری میشه
۴
سلام. از چند قسمت می تونه باشه، شاید کنتاکتهای کلید خال زده و کامل نمیچسبه. شاید خازن های راه انداز فرسوده شدن. شاید اتصالات در جایی به صورت کامل برقرار نمیشه.
۶
سلام
میشه طریقه بستن سه راهی صنعتی رو هم بذارید؟؟
۴
سلام میلاد جان، بعضی چیزها اونقدر از نظر ما ساده میاد که فکرش رو نمیکنیم کسی اونها رو بلد نباشه، ولی چشم اون موارد رو هم آموزش میدیم.
۵
قیمت اخیر نصب چراغ های هالوژن را نمیدانم که درقسمت کناف کاری انجام می شود شامل سیمکشی (سه رشته) ، نصب چراغها و نصب کلید دو پل. ممنون میشم اگر بگید.
۳
سلام. هر هالوژن حدوداً ۱۵ تومن.
۷
سلام خدا قوت ایا در مواردی که برای پنجره از کرکره برقی استفاده شده میتوان از کلید های راست گرد و چپ گرد بجای ریموت استفاده کرد ؟ در اینصورت نحوه نصب چگونه خواهد بود یعنی سنسور درب از مدار خارج و فقط باکلید بالا وپایین حرکت کند با سپاس
۸
سلام. مرسی. بله شدنش رو میشه انجام داد. ولی چون لازمه یک تغییراتی رو در مدار گیرنده ریموت انجام بدین، باید از یک نصاب کرکره برقی ماهر کمک بگیرین.
۷
سلام مهندس
برای اتصال سیم ها به موتور ؛ سوکت خاصی نیاز هست ؟
۳
آیا میتونیم به وسیله ریموت کنترل موتور بالابر را چپگرد وراستگرد کرد لطفا توضیح دهی باتشکر
۵
سلام عکسها و راهکارها عالیست متشکم
۶
سلام،مطالب شما خیلی عالی و آموزنده بود،ممنون
فقط اینکه کلید بالابر رو به روش دیگری هم میشه بست سیم های کمکی به ۷و۸بسته می شوند و سیم های اصلی به ۵و۶واز طرف دیگر برق ورودی فاز به پیچ شماره(۱)وصل شده ونول نیز به پیچ شماره ۶در واقع با یکی از سیم های اصلی مشترک وصل می شوند ودر نهایت پیچ شماره ۴با ۵ هم پل می شوند
۸
جناب آقای مهندس مرادی سلام بر شما .
وجود انسانهای مهربان و خوش قلبی چون حضرت عالی که با اخلاص دانش خود را در اختیار دیگران قرار می دهند باعث افتخار این کشور است .
اینکه دوست دارید به کمک استاد کاران و مهندسین برق جوان های علاقه مند کار یاد بگیرند و صاحب کسب و کار شوند بسیار عالی است و بقول شما دوستان آزمایش کنند تا لطف فراوان خداوند را در زندگی خود ببینند .با آرزوی موفقیت و سلامتی برای شما . با سپاس
۱۰
عالی مرسی از راهنمایتون
۶
با سلام وخسته نباشید
الکتروموتور تکفاز با دوخازن دارم که خازنها باهم موازی شده اند و با کلید گریز از مرکز از مدار خارج میشوند.در حالتی که بخواهیم با کلید بالابر چپگرد یا راستگرد کنیم دو سر سیمی کهاز خازن ها می آید را باید به کدوم سیمهای روی تخته کلم موتور وصل کنیم؟
۷
سلام مهندس
ایا میشه برای بالابر تکفاز کابل با رشته ۲.۵ استفاده کرد
۷
سلام. بله میشه.
۴
با عرض سلام وادب علت یکطرفه شدن کلید بالابر چیست؟کلید زمان بالا رفتن بالابر کارمیکنداما زمان پایین آمدن کار نمیکند وتنها با صدای وزوز همراه است
۳
سلام. مشکل از داخل خود کلید هستش و یکی از کنتاکتها درست تماس برقرار نمیشه.
۱۱
سلام ممنون از سایت خوبتون. نقشه بالا بر درست جای حساسی به کارم آمد و آن را بستم و راه افتاد.
۸
سلام.مرسی. خداروشکر که کارتون راه افتاد.
۷