0
0

آموزش ساخت دزدگیر اماکن ساده

13621 بازدید

سلام. امروز با آموزش ساخت دزدگیر اماکن ساده در خدمت شما هستیم. دزدگیری که می تواند حضور یک شخص را در یک محیط تشخیص دهد و با آژیر کشیدن آن را به شما اطلاع دهد.
توجه کنید که این یک مدار ساده و در حد آماتور است که البته برای سارقان فریبنده و کارساز است.
از آنجایی که انباری مجتمع های مسکونی در پارکینگ ساختمان قرار گرفته، و در مکان خلوتی ست. به همین خاطر زیاد مورد سرقت قرار می گیرد که این دزدگیر ساده می تواند برای چنین مکان هایی بسیار کارساز باشد. البته خودتان می توانید با ایده های جالب این دزدگیر را پیشرفته تر کنید.

حتماً می دانید که قیمت یک دزدگیر اماکن معمولی حدوداً ۲ تا ۳ میلیون تومان است، ولی با این آموزش شما می توانید با مبلغی در حدود ۲۰۰ هزار تومان یک دزدگیر ساده بسازید.

وسایل لازم برای ساخت دزدگیر اماکن ساده

  • یک عدد سنسور راه پله (چشم راه پله)
  • یک عدد آژیر سیرن ۱۲ ولت (یا ۲۲۰ ولت)
  • یک عدد منبع تغذیه ۱۲ ولت
  • یک عدد کلید یک پل

 

بعد از تهیه موارد بالا، این قطعات را به صورت زیر به یکدیگر متصل کنید. البته اگر از آژیرهای ۲۲۰ ولت استفاده می کنید، در این صورت نیازی به منبع تغذیه ۱۲ ولت ندارید.

 

آموزش ساخت دزدگیر اماکن

آموزش ساخت دزدگیر اماکن

ولوم تنظیم زمانِ چشم راه پله را روی زمانِ ۲ دقیقه تنظیم کنید و حساسیت آن را روی حالت وسط (نه خیلی کم و نه خیلی زیاد) قرار دهید. آنگاه کلید یک پل را در کنار درب انباری (به سمت داخل انباری) طوری نصب کنید که وقتی دست خود را از لای درب وارد انباری می کنید، بتوانید کلید را پیدا کنید.

این دزدگیر ساده به این صورت کار می کند که وقتی قصد ورود به داخل انباری را دارید، بایستی دست خود را از لای درب وارد انباری کنید و کلید را خاموش کنید. آنگاه وارد انباری شوید و کارتان که تمام شد، ۲ دقیقه در بیرون انباری منتظر بمانید تا چشم راه پله قطع شود، آنگاه دوباره دست خود را از لای درب وارد انباری کنید و کلید را روشن کنید. حساسیت چشم های راه پله طوری است که اگر دست شما به آرامی حرکت کند، این حرکت کوچک را نادیده می گیرد و مدار فعال نمی شود. ولی از آنجایی که سارقین از وجود این کلید با خبر نیستند، به محض باز کردن درب انباری، آژیر به صدا در خواهد آمد و سارق پا به فرار خواهد گذاشت.

این مدار یک مشکل کوچک دارد و آن هم اینکه شما مجبورید بعد از اینکه کارتان در داخل انباری تمام شد، ۲ دقیقه در بیرون انباری منتظر بمانید تا چشم راه پله خاموش شود و شاید این زمان برای بعضی از دوستان قابل تحمل نباشد. بنابراین مدار را کمی پیشرفته تر می کنیم به اینصورت که برای این مدار یک ریموت کنترل هم قرار می دهیم.

پیشنهاد ما استفاده از دستگاه کنترل از راه دور ۳ کانال بتا است. که تصویر آن را در پایین مشاهده می کنید. البته ما تنها به یکی از کانالهای آن احتیاج داریم.
قیمت این دستگاه در بازار حدوداً ۳۰۰ هزار تومان است.

 

برد ریموت بتا

همانطور که مشاهده می کنید این دستگاه دارای ۲ عدد ریموت کنترل است که در حدود ۱۰۰ متر برد دارند. قبل از استفاده از ریموت کنترل ها نیاز است که ریموت را به دستگاه مرکزی (گیرنده) آن بشناسید تا ریموت بتواند با دستگاه مرکزی ارتباط برقرار کند. روش شناسایی ریموت ها به دستگاه و سایر تنظیمات دستگاه در کاتالوگ راهنمای محصول که در زمان خرید به شما داده می شود آمده است. البته می توانید کاتالوگ نصب و راه اندازی کنترل از راه دور بتا را از این لینک دانلود و مطالعه کنید.
توجه داشته باشید که ما تنها با پایه هایی که در تصویر مشخص شده است سروکار داریم و کاری به الباقی فیش ها و پایه های آن نداریم.

اکنون با توجه به مدار زیر، دستگاه کنترل از راه دور را در مدار قرار میدهیم.

 

مدار ساخت دزدگیر اماکن با ریموت کنترل

مدار ساخت دزدگیر اماکن با ریموت کنترل

 

در این مدار دو عدد منبع تغذیه قرار گرفته است. منبع تغذیه شماره ۱ برای تغذیه آژیر سیرن بوده و در صورتی که از آژیر ۲۲۰ ولت استفاده می کنید نیازی به قرار گیری منبع تغذیه شماره ۱ نیست.
منبع تغذیه شماره ۲ برق دستگاه کنترل از راه دور را تامین می کند و از آنجایی که برق تغذیه این دستگاه باید به صورت دائم وصل باشد ما برق ورودی به آن را از قبل از چشم راه پله گرفته ایم تا فعال یا غیر فعال شدن چشم راه پله تاثیری در کارکرد دستگاه کنترل از راه دور نداشته باشد.

با این مدار دیگر نیازی به نصب کلید یک پل در مدار نیست و شما می توانید قبل از ورود به داخل انباری کلید A روی ریموت کنترل را فشار دهید تا دزدگیر غیر فعال شود، آنگاه درب انباری را باز کنید و کارتان که در انباری تمام شد، درب را ببندید و دوباره کلید A روی ریموت را فشار دهید تا دزدگیر در حالت آماده بکار قرار گیرد.

 

ریموت کنترل بتا

چند نکته در ساخت دزدگیر اماکن:

نکته ۱: مد دستگاه کنترل از راه دور را روی حالت مد حافظه دار یا مد دزدگیر اماکن قرار دهید.

نکته ۲: در مدار بالا نمی توان به جای چشم راه پله از چشم دزدگیر اماکن استفاده کرد. زیرا چشم های دزدگیر اماکن دارای ولوم تنظیم زمان نیستند و پس از اینکه حضور شخص را تشخیص دهند و مدار را فعال کنند، بعد از ۱ الی ۲ ثانیه دوباره قطع می شوند. و این زمان کوتاه برای فراری دادن سارق کافی نیست.

نکته ۳: تفاوت آژیر سیرن (پیزو) با بلندگو در این است که برای به صدا درآمدن سیرن کافیست که یک ولتاژ ۱۲ ولت به آن وصل شود، ولی بلندگو نیاز دارد که ملودی پخش خود را از یک برد الکترونیکی دیگر، مثلاً مرکز کنترل دریافت کند. پس در مدار بالا نمی توان از بلندگو استفاده کرد. تصویر یک نمونه آژیر سیرن را در پایین مشاهده می کنید.

آژیر سیرن

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=2658
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

180 نظر در مورد آموزش ساخت دزدگیر اماکن ساده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. در مطلب اقای نوروزی هم من متوجه نشدم چه جوری سیم نول رو با چشمی قطع و وصل میکنن.اگر امکان داشته باشه ازشون سوال کنیم.خیلی خوب میشه که ازتجربه شون استفاده کرد؟!

    ۵

    1. سلام.ببینید ۲ تا سیم باید به آژیرمون وصل کنیم
      سیم نول رو از چشمی بگیرید و به آژیر وصل کنید
      سیم فاز رو از ریموت بگیرید و به آژیر وصل کنید
      هر دو دستگاه چشمی و ریموت هم دارای برق هستند

      حالا زمانی که برق وارد مدار میشه ، ریموت اول کار نمیکنه تا شما با دکمه ریموت فعالش کنید ، یعنی فاز رو به آژیر نمیرسونه
      چشمی به محض ورود جریان به داخلش شروع میکنه به کار کردن و نول رو به آژیر میرسونه
      نتیجه : نول به آژیر رسیده ولی فاز هنوز نرسیده . ۲ دقیقه صبر میکنیم تا زمان چشمی به پایان برسه ، بعد ۲ دقیقه دکمه روی ریموت رو میزنیم تا ریموت فعال بشه (البته زیر چشمی نباید باشید و پشت درب باید دکمه فعال کردن ریموت رو بزنید) ریموت که فعال بشه فاز به آژیر میرسه و نول هم به محض فعال چشمی ، یعنی رد شدن چیزی از زیرش شروع به کار میکنه و نول هم به آژیر میرسه و شروع به آژیر کشیدن میکنه
      موفق باشید

      ۸

    2. در جواب دوستمون ابوالفضل عزیز که گفته چطور با چشمی نول رو قطع کنیم
      روی چشمی خودش نوشته فاز رو به این سیم وصل کنید و نول رو به این سیم
      با این حرکت فاز قطع میشه ، اگه بر عکس گفته هاش عمل کنید نول رو قطع میکنه دیگه ، بصورت پیش فرض اونها فاز رو برای قطع و وصل کردن در نظر گرفتن

      ۳

    1. سلام، فکر میکنم منظورتون سنسور دزدگیر اماکن باشه. این سنسورها در حالت عادی نرمالی کلوز هستند و وقتی حرکتی رو سنس میکنن میشن نرمالی اوپن. که ما برعکس این رو لازم داریم، پس باید با یک رله این رو برعکس کنیم. بقیه ش دیگه مثل مدار بالاست.

      ۴

  2. مهندس من این مدار شما را ارتقا دادم
    و یک بلندگو بیرونی و یک تلفن کننده به آن متصل کردم
    خیلی عالی شده یک دزدگیر اماکن واقعی شده

    ۵

    1. سلام
      بنده هم این مدار رو ساختم فقط سوالی که دارم چطوری میشه تلفن کننده رو به اون وصل کرد
      یا اگه تصویری از اون دارین قرار بدین تا دیگران هم استفاده کنند.
      سپاسگزارم

      ۴

      1. سلام جناب رحمتی، کار سختی نیست، زمانی که شما یک تلفن کننده میخرید در دفترچه راهنمای اون دستگاه نوشته که تلفن کننده شما، فعالساز مثبت هست یا فعالساز منفی. که بیشترشون فعالساز منفی هستند، یعنی زمانی که یک سیم منفی از قسمت تغذیه دستگاه وصل بشه به یک ترمینالی خاص (که تویه کاتالوگ مشخص کرده)، تلفن کننده شما فعال میشه و شروع میکنه به زنگ زدن به شماره هایی که داخلش ذخیره کردین.
        که شما می تونید با یک رله این رو بسازید، یعنی زمانی که سنسور حرکتی، حرکتی رو سنس کنه یک رله رو فعال کنه،و تیغه‌ی NO اون رله هم اون اتصالی که گفتم رو برقرار کنه.

        ۶

  3. سلام. دوستان بنده این کار رو در منزل انجام دادم
    تجربم رو در اختیارتون میزارم . بنده با ریموت این کار رو انجام دادم
    با یک چشمی سقفی با مارک تایم ایران ، یک ریموت ۴ کانال ، یک آژیر داخلی
    مشکل اصلی که بنده قبل از نصب داشتم و موقع تست بر روی زمین بهش بر خوردم که قطعا مشکل خیلیا باید باشه که اول برق به کدوم دستگاه وصل بشه
    چشمی به محض ورود جریان برق کار میکرد ولی ریموت به محض ورود جریان برق کار نمیکرد
    اگه اول برق به چشمی وصل بشه به محض اینکه ابتدای کار جریان به چشمی وصل بشه ، چشمی شروع به کار کردن میکنه و برق رو به ریموت وصل میکنه ولی ریموت در حالت قطع هست تا زمانی که شما با ریموت وصلش بکنید.یعنی زمانی که شما خونه نیستید و چشمی برق رو به ریموت منتقل کنه.ریموت در حالت خاموشه و کار نمیکنه.
    حالا اگه اول ریموت رو سر راه قرار بدید.ریموت برق داره و به محض روشن کردن ابتدای کار ، برق رو به چشمی میرسونه و به محض ورود برق به چشمی نزدیک ۲ دقیقه شروع به آژیر زدن میکنه اول کار.
    بنده اومدم برق رو هم به چشمی دادم ، هم به ریموت.یعنی جفتشون فعال هستن.سیم فاز رو از ریموت گرفتم دادم به آژیر و سیم نول رو از چشمی به آژیر وصل کردم(یعنی سیمهارو جوری به چشمی وصل کردم که سیم نول رو قطع و وصل کنه)
    با اینکار وقتی جریانشون رو وصل میکنم چشمی کار میکنه و نول رو میده . دو دقیقه صبر میکنم و بعد ریموت رو فعال میکنم تا فاز بصورت مدام وصل بشه به آژیر.حالا زمانی که چشمی حرکتی ببینه فعال میشه و نول رو هم به آژیر وصل میکنه و تمام
    تو ریموت های بازار که برای لوسترهاست . جایی برای COM وجود نداره که در مقاله اشاره شده
    موفق باشید

    ۵

  4. سلام و خسته نباشید مهندی جان یه سوال مدت زمانی که آژیر فعال میمونه چقدره؟ اگه نباشیم که خاموشش کنیم تا کی صدا میده؟

    ۴

  5. سلام خیلی ممنون جامع و کامل بود والبته کاربردی،زیاد با الکترونیک اشنایی ندارم ولی علاقمندم،میخوام بدونم ایا هیچ راهی یا اضافه کردن قطعه یا هرچیزی ،که بشه چشمی دزدگیر را بدون بورد کامل دزدگیر به اژیر وصل کرد، اگر چیزی ب ذهنتون میرسه لطفا بگید.

    ۸

    1. سلام، بله امکان پذیره. چشمی دزدگیر با ۱۲ ولت کار می کنه و برعکس چشم های راه پله که نرمالی اوپن هستند اونها نرمالی کلوز هستند، یعنی وقتی حرکتی رو مقابلشون احساس کنن قطع میشن ولی چشم های راه پله اگر حرکتی رو احساس کنن وصل میشن. پس این رو میشه با یک رله مجزا برعکسش کرد.

      ۴

      1. با سلام بنده میخواستم بجای سنسور سقفی از کلید مگنت استفاده کنم که به محض باز شدن درب دزدگیر عمل کنه میشه لطف کنید نحوه اتصال آنرا در مدار توضیح دهید باتشکر

        ۴

        1. سلام، خیلی راحته، مگنت شما دو تا ترمینال داره، یکی از ترمینالهاش رو میبرید وصل می کنید به پایه مثبت رله، ترمینال دیگه ش رو هم وصل میکنید به ۱۲ ولت مثبت.
          از ۱۲ ولت منفی هم وصل میکنید به پایه منفی رله. سیم قرمز رنگی که در مدار بالا به آژیر وصل شده رو هم قطع میکنید و یک سرش رو میزنید به کام و یک سرش رو میزنید به nc
          قبلش حتماً مقاله رله چیست رو در سایت آموزش برق مطالعه کنید.

          ۴

  6. سلام خسته نباشید ببخشید من یه مدار دزدگیر اماکن درس کردم با سنسور راه پله . سه عدد چراغ سیگنال.جعبه تقسیم .کلید تک پل
    پریز .آداپتور ۲۲۰‌ تبدیل به ۱۲ ولت و آژیر ۱۲ ولت بی زحمت نقشه شمای حقیقی و شمای فنی این مدار رو میخواستم میتونید کمکم کنید یا ن؟؟

    ۳

    1. سلام دوست عزیز، نقشه نصب اینها در شکل بالا طراحی شده، تبدیل اینها به شمای حقیقی و شمای فنی هم کاری نداره، کافیه علامت اختصاری هر عنصر رو سرچ کنید و کنار همدیگه قرار بدید.

      ۶

  7. سلام،ممنون از مطلبتون
    چند سوال دارم؛ اول اینکه آیا چشمی در تاریکی مطلق هم کار میکنه و مدار رو فعال میکنه؟ دوم اینکه نمیشه چشمی رو با باطری راه اندازی کرد تا مشکل قطع و وصل شدن برق پیش نیاد
    و سوم اینکه سارق با قطع کنتور میتونه از چشمی رد شه،راهی برای حل این مشکل هست؟
    ممنونم

    ۴

    1. ۱. بله کار میکنه ، چون این سنسور ها معمولا از روش های اولتراسونیک (ارسال امواج صوتی به سمت اشیاء و تشخیص تغییرات در امواج بازتاب شده به دلیل حرکت اشیاء) یا مادون قرمز یا توموگرافی یا … عمل میکنند که نیازی به موج الکترومغناطیسی در گستره نور مرئی (یا همون وجود نور در محیط) نیست.
      ۲. سلام خیر اون چشمی ها داخلشون یه پاور دارن که حتما باید با برق ۲۲۰ ولت کار کنن.
      ۳.خیر برای این مدل چشمی ها راه حلی وجود نداره. برای این منظور باید یک دزدگیر واقعی تهیه کنید تا با قطع کنتور برق هم بتونه حفاظت رو انجام بده.

      ۲

  8. سلام..خسته نباشین..دوتا سوال
    ۱…برق قطع و وصل بشه چند ثانیه آژیر صداش درمیادوبعد قطع بشه
    ۲…وقتی سنسور رو رو یه زمانی تنظیم میکنیم به همون اندازه اژیر صدا میده

    ۴

    1. با سلام ممنون سلامت باشین آقا میثم
      ۱.بله من هم فهمیدم که این سنسور ها متاسفانه اینطوریه و با اتصال برق ، رله اون بسته میشه و مدار رو اکتیو می کنه وقتی هم فعال میشه بعد از چند ثانیه مدار رو مجددا قطع میکنه
      ۲. بله دقیقا همینطوره روی هر زمانی که توسط تایمر تنظیم کرده باشین به همون قدر صدا میده ، اگه اطلاع داشته باشین این سنسور ها واسه کنترل نور راهرو ها ویا راه پله ها و پارکینگ ها برای یه مدت زمان خاص که تنظیمش کنیم مورد استفاده قرار میگیره و پس از طی شدن اون زمان لامپ رو از مدار خارج میکنه ، اینجا هم به جای لامپ یک آژیر داریم که با بسته شدن رله دستگاه پس از سنس حضور افراد این آژیر وارد مدار میشه و پس از طی شدن اون مدت زمان مدار الکترونیکی رله را باز کرده و بدین ترتیب آژیر از مدار خارج میشه

      ۵

    2. سلام اقا میثم چشمی بنام (تایم ایران ) تهیه کنی دیگ این مشکل رو نداری چون این چشمی با وصل برق یه اژیر زیر یک ثانیه میزنه بعد فعال میشه .

      ۳

  9. سلام، ممنون بابت مطالب مفید سایتتون
    در مورد قطع و وصل برق آژیر مزاحم برای حالت اول استفاده از کلید تک پل و حالت دوم استفاده از کنترل کننده چند ثانیه است؟

    ۴

  10. سلام
    من ی همچین دزدگیری درست کردم ولی میخوام چشم دستگاه رو با حدود۳۰متر یا بیشتر فاصله بزارم بدون سیم به دلیل جابجای چون هردفعه یجا استفاده میکنم.
    میشه ی دستگاهی پیشنهاد بدین که با چشم بی سیم کار کنه ؟ یا چشم ایستگاهی بیسیم هم موجود هستش؟
    مثلا دزگیر اماکن ولی میخوام هزینش پایین باشه.
    باطری .اژیر قوی نیاز ندارم

    ۴۲

    1. سلام. در اینصورت شما نیاز به یک دزدگیر واقعی بیسیمی دارید، و باید از چشم های خطی دزدگیر استفاده کنید. اونها تا صد متر هم جواب میده.

      ۲

    2. سلام
      وقتتون بخیر بابت سایت ممنون من یه دزدگیر درست کردم خیلی عالیه با یه کلید وصلش میکنم مثل دزدگیر واقعی وقتی وصلش میکنی یه اژیر زیر یک ثانیه میزنه بعد فعال میشه واقعا دمتون گرم منو از خرید دزدگیر راحت کردین

      ۴

  11. سلام اقای مهندس . ممنون از مدار پیشنهادی شما . فقط وقتی چشمی راه پله برق شهر قطع میشود و مجددا وصل میشود چشمی بطور خودکار عمل میکند و آژیر مزاحم میزند چاره چیست

    ۴

  12. سلام مهندس .یک سوال راجع به نصب سیرن جهت تقویت صدای دزدگیر دارم .من یک بلندگو مانند عکسی که درقسمت آموزش هست گرفتم +یک رله که دوتا سوکت دوتایی دارد .بالای یک جفتش علامت +و-چاپ شده وبالای یک جفت دیگرش نوشته “speaker”سوالم این است که سیم منفی آداپتوررا به کدام یک از سوکتها وصل کنم و دوسیمی که از “pgm”و”gnd”دزدگیر خارج می شود را به کدام سوکت وصل کنم وآخر اینکه سیم منفی بلندگو را به کدام سوکت وصل کنم .ببخشید طولانی شد.خیلی متشکرم

    ۲

    1. سلام. از دو تا ترمینال داخل دزدگیر که روی اون نوشته سیرن وصل کنید به + و – رله. بعدش از منفی آداپتور مستقیم وصل کنید به سیرن و از مثبت آداپتور وصل کنید به یکی از ترمینال های “speaker”. از ترمینال دیگه “speaker” هم وصل کنید به سیم مثبت سیرن.

      ۳۹

  13. باسلام و احترام
    ممنون از سایت خیلی خوبتون
    میخواستم بدونم امکانش هست در مدار از مگنت سیم دار یا وایرلس استفاده کرد؟

    ۳۶

  14. سلام مهندس این دردگیر فقط یک مشکل داره وقتی برق از اداره برق یا پست محل خود ب خود قط و وصل بشه بی دلیل تا ۲ دقیقه اژیر ب صدا در میاد چجوری میشه این مشکل حل کرد؟

    ۳۷

    1. بله شاهین جان کاملاً درسته. و ما هم در مقاله بالا این رو عنوان کردیم، کاریش نمیشه کرد مگر اینکه یک دزدگیر واقعی بخرید.

      ۴

    2. بنظرتون برای چی این اتفاق می افته؟ مگه وقتی همین چشمی در راهرو آپارتمان نصب هستش با قطع و وصل برق شهری چراغ راهرو ها دوباره روشن میشه؟

      ۳۰

      1. سلام مجدد. بله با قطع و وصل برق شهری چراغ راهرو ها دوباره روشن میشه و این به طراحی مدار این سنسورها برمیگرده و به نظر منم یک ضعفه.
        از یکی از کاربران شنیدم که یک مدل سنسور راه پله هست که این مشکل رو نداره ولی یادم رفت اسم اون برند رو سوال کنم.
        از برقکاران عزیز می خوام، اگر کسی برندی رو میشناسه که این مشکل رو نداشته باشه معرفی کنه تا برای این مدار ازش استفاده کنیم.

        ۳۹

        1. سلام مهندس دستگاه من وقتی وصلش میکنی روشن نمیشه تا زمانی ک کسی از جلوی اون رد بشه من گذاشتم روی حالت شب یه عدد لامپ هم کنارش گذاشتم وقتی برقش وصل میشه یه وصل و قطع میکنه ولی زیر یک ثانیه است

          ۲

  15. سلام ممنون از مطالب مفیدتون

    یه سوالی دارم تو مدار دوم با ریموت بنظر میرسه فقط ریموت داره آزیر رو از کار میندازه درسته؟ خب در صورتی که بعد از خروج از ساختمان باز باید دو دیقه وایسی بعد آژیر رو روشن کنی
    بهتر نیست به جای همون کلید یک پل مدار اول ریموت قرار بگیره؟

    ۳۷

    1. سلام. مرسی. بله درسته. به این خاطر ما ریموت رو قبل از چشمی قرار ندادیم چون وقتی برق چشمی قطع و وصل میشه خود به خود برای چند ثانیه فعال میشه و صدای آژیر اهالی رو اذیت میکنه.
      اون کاری که شما فرمودین هم درسته. ولی مدار اول رو کم هزینه طراحی کردیم و نخواستیم از ریموت استفاده کنیم.

      ۲۹

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853