0
0

خم کردن لوله های PVC به روش دستی

11017 بازدید

با سلام. امروز می خواهیم یک فیلم آموزشی در مورد روش خم کردن لوله های برق که از جنس پی وی سی (PVC) یا پلی آمید هستند را به شما نشان دهیم. همان طور که می دانید، برای تغییر جهت دادن به لوله های برق در زاویه ۹۰ درجه از زانو استفاده می شود. در تصویر زیر دو نمونه از زانوهای آماده که در لوله گذاری برق ساختمان کاربرد دارد را مشاهده می کنید.

زانوی لوله برقزانوی آماده

زانوی اول یک زانوی معمولی و زانوی دوم یک زانوی عصایی است. قیمت زانوی عصایی اندکی بیشتر از زانوی معمولی ست ولی از آنجایی که فنر زنی و رد کردن سیم های برق در داخل آنها راحت تر صورت می گیرد، پیشنهاد می کنیم که همیشه از زانوی عصایی استفاده کنید.

ولی گاهی اوقات پیش می آید که مهندسین برق یک پروژه به شما اجازه استفاده از زانوهای آماده را نمی دهند و شما باید خودتان به صورت دستی لوله ها را خم کنید.

خم کردن لوله های PVC به روش دستی

زانوی دستی ساخته شده با حرارت

دلیل این کار این است که

  1. فنر زنی و سیمکشی در خم هایی که با دست ساخته می شود راحت‌تر است و بسیار کم پیش می‌آید که فنر سیمکشی در داخل زانوهای دستی گیر کند.
  2. دیگر نیازی به خرید زانوی آماده نیست.
  3. چون تعداد اتصالات نصف می شود، پس امکان جدا شدن لوله ها از یکدیگر و امکان ورود نم و رطوبت به داخل لوله ها هم کمتر خواهد شد.
  4. و مزیت چهارم اینکه برای استفاده از زانوی دستی نوار چسب کمتری مصرف خواهد شد.

در این صورت برقکار مجبور است توسط شعله و فنر لوله خم کن، لوله های برق را به صورت دستی خم بزند.

خم کردن لوله برق

 

روش خم کردن لوله برق

خم کردن لوله برق به صورت دستی به این صورت انجام می گیرد که ابتدا فنر لوله خم کن را در داخل لوله برق قرار می دهند و یک طرف از لوله برق را روی شعله حرارت می دهند، بهتر است این منبع حرارت یک پیک نیک یا یک مشعل کوچک ایزوگام کاری باشد. بسته به جنس لوله، بعد از شش الی هفت ثانیه، لوله را از روی شعله بر می دارند و آن را کمی بیشتر از ۹۰ درجه خم می کنند و به همان صورت در داخل ظرف آب قرار می دهند تا خنک شود. بعد از خنک شدن، لوله به همان صورت باقی می ماند و اکنون می توانید فنر لوله خم کن را از داخل لوله بیرون بکشید. اکنون این مراحل را به صورت تصویری در فیلم زیر مشاهده کنید. البته ما در نسخه جدید کتاب آموزش برق ساختمان و سیستم های اعلان حریق روش ساخت دستگاهی را به شما می آموزیم که از طریق آن می توانید خم هایی استاندارد و یک اندازه تولید کنید و سرعت خم زدن را حداقل دو برابر بیشتر کنید. پیشنهاد می کنیم برای دریافت این کتاب فوق العاده به بخش محصولات آموزشی مراجعه کنید یا روی لینک بالا کلیک کنید.

همکارم تمام این مراحل را در این فیلم آموزشی خدمت شما عرض می کنند.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=2388
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

83 نظر در مورد خم کردن لوله های PVC به روش دستی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. باسلام وخسته نباشید،میخواستم بپرسم فقط لوله pvc قابلیت خم شدن دارن،یا لوله های پولیکا رو میشه خم داد،واینکه من فنر گیر نیاوردم،باید از کابل بجای فنر استفاده کنم،از کابل با چه نمره ای؟با تشکر از سایتتون

    ۶

    1. سلام. بله، هم لوله های پی وی سی و هم لوله های پولیکا با روشی که در بالا توضیح داده شد قابل خم شدن هستند.
      مغازه هایی هستند که کارشون فقط فنر سازیه، و هر فنری با هر سایزی که بخوایین واستون درست می کنن.
      اگر فنر پیدا نکردین از کابل نمره ۳ در ۶ استفاده کنید.

      ۷

  2. سلام
    بعضیها لوله ها را بصورت سرد خم میکنند میشود در مورد آن هم توضیح بدهید که جنسش چی هست و فرقش با این لوله ها و اینگونه خم کردن چیست؟

    ۷

    1. سلام. بله لوله هایی هم هست که برای خم کردنشون نیاز به حرارت نیست. فنر رو می کنید داخل لوله و لوله رو خم می کنید، و لوله به همون صورت باقی می مونه. چون قیمت بالایی دارن کسی از اونها استفاده نمی کنه.

      ۳

    1. سلام رامین جان. ابزار فروشی ها ندارن. ولی مغازه هایی هستن که کارشون فقط فنر سازیه و هر مدل فنری رو که بخوایین واستون درست می کنن.

      ۶

  3. باسلام, حدود ۱۰سال سابقه برقکاری ساختمان به شکل تجربی دارم, امروز از سایت شما بازدید کردم واز معلومات و شکل اموزش ها و پرسش و پاسخ خوشم اومد.. برای عضویت شماره ایمیلم رو وارد کردم, ولی هنوز جوابی توی قسمت ورودی ایمیل دریافت نکردم..

    ۷

    1. سلام حسین جان. خوشحالیم که مورد توجه واقع شد. ایمیل شما رو در خبرنامه ثبت کردم، از این به بعد هر آموزشی که در سایت قرار بگیره از طریق ایمیل بهتون اطلاع داده میشه.

      ۶

    1. سلام. بستگی داره که سیم ارت بخواد به چی وصل بشه. مثلاً اگه بخواد به یک پریز ارت دار متصل بشه، این پریزها خودشون یک ترمینال جدا برای اتصال به سیم ارت دارن. یا اگه سیم ارت بخواد به یک کولر آبی وصل بشه باید مستقیم به بدنه فلزی کولر آبی وصل بشه. یا اگه بخواد به یک لوستر فلزی وصل بشه باید مستقیم به بدنه فلزی لوستر بشه.

      ۴

  4. سلام وقتتون بخیر ممنون از سایت خوبتون

    برای سیم کشی روکار برق داخل مغازه صنعتی چه نوع لوله ای رو پیشنهاد میدین که سیم هارو از داخلش رد کنم

    ۷

    1. سلام. از جعبه تقسیم باید استفاده بشه.
      ولی همیشه شما باید طوری لوله گذاری انجام بدین که نیازی به جعبه تقسیم نداشته باشه.

      ۴

    1. سلام. برای روشنایی ها در هر کجا، سیم نمره ۱/۵ و برای پریزها در هر کجای ساختمان از سیم نمره ۲/۵ استفاده کنید.

      ۸

    1. سلام آقا معین. بله همین طوره و از وقتی که یادم میاد برقکارها دارن به این روش خم می زنن. لطفاً در مورد روش خودتون بیشتر توضیح بدید؟

      ۷

  5. سلام
    ضمن خسته نباشید :۱-استاد ارجمند،چرالینک دانلود آموزشها راقرارنمی دهید ؛تاذخیره کنیم شما که زحمت آموزشها رامیکشید درصورت امکان لینک دانلود آموزشها راقرابدهید
    ۲-درصورت امکان آموزش نصب کولرگازی راقرابدین

    ضمناٌاگر بنده متوجه میشدم که کتاب برق چاپ شده کتاب رامیخریدم چون همیشه دردسترس است
    باکمال تشکر ازشما وهمکارانتانمجدداٌخسته نباشید.

    ۵

    1. سلام آقای شیر محمدی. در فکر این هستیم که قالب سایتمون رو کاملاً تغییر بدیم. قطعاً در قالب جدید این نظر شما رو هم لحاظ می کنیم.
      ۲- ولی ما در زمینه نصب کولر گازی تخصص نداریم.

      ۵

  6. سلام
    لوله پلی اتیلن برق ۱/۲ را هم میشود با همین روش خم کرد؟
    نمیخوام زانو بزنم راهی هست برای خم کردن لوله پلی اتیلن برق؟

    ۳

    1. سلام. هر لوله ی برق با هر سایزی رو میشه به این صورت خم داد. فقط باید یک تکه از لوله رو ببرید فنر سازی و یخوایین که یک فنر هم سایز با قطر لوله براتون درست کنن.

      ۵

  7. سلام مهندس عزیز.با توجه به رسیدن فصل گرما میشه لطفا یک مقاله در مورد تعمیر و نگهداری اساسی کولر آبی تو سایت بذارین؟ممنونم بابت سایت خوبتون

    ۸

  8. لطفا یک مقاله هم درباره پاور سوییچ کارتی که برق اتاق های هتل با کارت روشن میشود بگذارید و اینکه در نوع a مدیر هتل چجوری باید تاریخ اتمام هتل رو به پاور سوییچ بده نمیشه که هر روز وارد اتاق بشه و کلید رو باز کنه تا تنظیم کنه مثلا مگه میشه هر روز پریز خونه رو باز کرد به هر حال یه جا هرز میشه

    ۶

  9. با سلام خدمت شما ،بنده سوال من اینست،بعضی ازلامپ ها در زمان که خاموش است ،بعد از هر یک دقیقه کمتر ویا زیادتر، حالت چشمک زن دارد ،دلیل این نوع نورلحظه از چیست،ایا میشه این حالت نور را قطع شود ،باتشکر از معلومات که ارائه مدهید

    ۴

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853