0
0

نحوه محاسبه ظرفیت کولر آبی برحسب متراژ و فضای ساختمان

3191 بازدید

درود بر دوستان همیشگی سایت آموزش برق. در این درس می خواهیم به محاسبه ظرفیت کولر آبی بپردازیم و می خواهیم ببینیم برای اتاق خواب ها و پذیرایی منزلمان چه کولری انتخاب کنیم. اگر ویدئو های قبلی من را دیده باشید من برای یک ساختمان ۵ طبقه نقشه کشی برق را داخل برنامه اتوکد طراحی می کنم حالا می خواهم برای همان ساختمان به محاسبه ظرفیت کولر آبی برحسب متراژ و فضای ساختمان بپردازیم.

فیلم محاسبه ظرفیت کولر آبی:

این درس را با یک فیلم آموزشی شروع می کنم. البته چون فیلم ها در یوتیوب آپلود شده اند، نیاز است که با IP غیر ایرانی به اینترنت متصل شوید. در ضمن خوشحال می شویم عضو کانال یوتیوب ما شوید، ما هر هفته فیلم های جدیدی در کانال منتشر میکنیم. لینک ورود به کانال یوتیوب سایت آموزش برق

پس ما یک ساختمان ۵ طبقه داریم که در هر طبقه یک واحد مسکونی قرار دارد و نقشه این واحدها را در تصویر زیر می بینید. ما می خواهیم یک کولر آبی را برای این واحد آپارتمانی قرار دهیم که هم پذیرایی و هم هر سه اتاق خواب را خنک کند. پس ما باید مساحت هر سه اتاق خواب و پذیرایی را بدست آوریم. داخل اتوکد خیلی راحت می توانید مساحت فضاهای مختلف را بدست آورید، برای این کار از ابزار Area در اتوکد استفاده می کنیم. در تصویر پایین می توانید محل قرار گرفتن این ابزار در اتوکد را ببینید و از آن استفاده کنید.

محاسبه حجم اتاق در اتوکد

محاسبه حجم اتاق در اتوکد

مساحتی که برای سه اتاق خواب و پذیرایی بدست آمده حدوداً ۱۰۷متر مربع هست. در مرحله بعد ما نیاز داریم که حجم این فضا را بدست آوریم یعنی برحسب مترمکعب بدست آوریم پس باید ۱۰۷ را در ارتفاع سقف اتاق ضرب کنیم، معمولاً ارتفاع سقف های ساختمان های مسکونی ۳ متر است پس ما ۱۰۷ را در ۳ ضرب می کنیم و به عدد ۳۲۱ متر مکعب می رسیم. البته در محیط اتوکد ابزاری به اسم volum هست که مستقیماً حجم اتاق را بدست می آورد. ابزار volum نیز در کنار ابزار Area قرار گرفته است.

حالا باید از جدول زیر استفاده کنیم. در این جدول گفته شده متناسب با نوع آب و هوای منطقه و نوع ساختمان یک عدد باید انتخاب کنید که این عدد تعداد تعویض هوا در هر ساعت را بیان می کند. در این جدول مقصود از ساختمان خصوصی یعنی ساختمان مسکونی و مقصود از ساختمان عمومی یعنی شرکت، اداره، مغازه و …

محاسبه ظرفیت کولر برحسب متر مکعب بر

محاسبه ظرفیت کولر برحسب متر مکعب بر ساعت

فرض کنید محاسبات را برای شهری مثل تهران انجام می دهیم، متناسب با اینکه تهران شهری معتدل است و ساختمان ما مسکونی است باید عدد ۲۰ را از داخل جدول انتخاب کنیم. یعنی در هر ساعت باید ۲۰ مرتبه هوای اتاق تعویض شود. در مرحله بعد باید حجم اتاقمان را در این عدد ضرب کنیم که پاسخ می شود ۶۴۲۰ مترمکعب برساعت. نزدیک ترین ظرفیت استاندارد کولری که در بازار وجود دارد و به این عدد نزدیک است کولر آبی ۶۵۰۰ هست یعنی ۶۵۰۰ مترمکعب برساعت. پس برای ساختمان ما یک کولر آبی ۶۵۰۰ مناسب خواهد بود.

محاسبات ظرفیت کولر آبی

محاسبات ظرفیت کولر آبی

بسته به اینکه میخواهید کولر آبی را از چه برندی بخرید یک کولر به ظرفیت مناسب برای خودتان انتخاب کنید. ما کولر آبی آبسال را انتخاب می کنیم که برند معروفی است. در جدول زیر مشخصات فنی چند مدل مختلف از این برند را می توانید مشاهده کنید.

مشخصات فنی کولرهای آبی آبسال

مشخصات فنی کولرهای آبی آبسال

ما مدل AC55 را از داخل این جدول انتخاب می کنیم که ظرفیت هوادهی آن ۶۶۵۰m3/h است که در بازار به مدل ۶۵۰۰ معروف است. اگر دقت کنید کنار این عدد ظرفیت هوادهی کولر را برحسب واحد cfm نیز بیان کرده است. cfm یعنی فوت مکعب بر دقیقه. Cfm هم واحد رایجی است و ممکن است روی پلاک بعضی از کولر آبی ها آن را ببینید. چون محاسبه برحسب Cfm خیلی راحت است، می خواهیم آن را نیز برایتان توضیح دهیم تا اطلاعاتتان بالا رود.

روش محاسبه آن به این صورت است. ما برای واحد مسکونیمان در اتوکد توانستیم حجم اتاق هایمان را بدست آوریم که ۳۲۱ مترمکعب شد. حالا اگر آن را در عدد ۳۵.۳ ضرب کنیم، به فوت معکب تبدیل می شود و به عدد ۱۱۳۳۰ فوت مکعب می رسیم. پس عدد ۳۵.۳ یک عدد ثابت است برای تبدیل مترمکعب به فوت مکعب.

حالا باید دوباره از یک جدول دیگر مشابه جدول قبلی استفاده کنیم که به این صورت است.

محاسبه ظرفیت کولر برحسب فوت مکعب بر

محاسبه ظرفیت کولر برحسب فوت مکعب بر دقیقه

تفاوت این جدول با جدول قبلی این است که اعداد داخل این جدول مدت بین دو تعویض هوا را برحسب دقیقه بیان می کند. برای ساختمان پروژه ما، چون هوای شهر معتدل است و ساختمان ما نیز خصوصی(مسکونی) است پس عدد ۳ را برمیگزینیم. یعنی هر سه دقیقه باید یک بار هوای اتاق تعویض شود.

در این مرحله باید عددی که برحسب فوت مکعب بدست آورده ایم را بر ۳ تقسیم کنیم. پاسخ می شود ۳۷۸۰ فوت مکعب بر دقیقه. در تصویر پایین می توانید محاسبه ظرفیت کولر آبی را به هر دو روش ببینید یعنی هم بر حسب متر مکعب بر ساعت و هم برحسب فوت مکعب بر دقیقه.

فرمول محاسبه ظرفیت کولرآبی

فرمول محاسبه ظرفیت کولرآبی

حالا هر کس از شما بپرسد می توانید خیلی راحت به هر دو صورت محاسبه کنید و یا موقع خرید کولر آبی می دانید که چه کولری برایتان مناسب است.

از آنجایی که ساختمان ما یک آپارتمان ۵ طبقه است و ۵ واحد مسکونی داریم پس روی پشت بام این ساختمان ۵ کولر آبی را قرار می دهیم که ظرفیت هر کدام ۶۵۰۰ است. در تصویر زیر یک طراحی برای آن در نرم افزار اتوکد کشیده ایم.

جانمایی کولر آبی روی پشت بام در اتو

جانمایی کولر آبی روی پشت بام در اتوکد

از هر کولر بایستی یک کابل با سایز ۵*۱.۵ به سمت کلید کولری که داخل هر واحد مسکونی نصب میشود ببریم. پس در تصویر بالا کنار هر کولر سایز این کابل را نیز نوشته ایم.

بگذارید درمورد کابل های کولر آبی بیشتر توضیح بدهم. در تصویر پایین نقشه سیم کشی کولر آبی را مشاهده می کنید. پس ما یک کولر آبی داریم که روی پشت بام نصب شده و بعد داخل هر واحد مسکونی یک کلید کولر و یک جعبه فیوز یا تابلو برق انتهایی داریم. از جعبه فیوز باید یک لوله تا کلید کولر برده شود کابلی که از داخل این لوله عبور می کند یک کابل سه رشته با نمره ۲.۵ است، یکی برای فاز، یکی برای نول و یکی برای ارت. از کلید کولر تا جعبه تقسیم داخل کولر یک کابل ۱.۵* ۵ مفتولی نصب کنید. از این ۵ رشته سیم یکی برای نول، یکی برای تند، یکی برای کند، یکی برای پمپ و یکی برای ارت است.
پس در کل در داخل کلید کولر “۲ لوله برق” وجود دارد، که از داخل یکی از این لوله ها ۵ رشته سیم آمده (و اگر ساختمان ارت نداشته باشد کلاً ۴ رشته سیم آمده است) و از داخل یکی از لوله ها هم ۳ رشته سیم (و اگر ساختمان ارت نداشته باشد ۲ رشته سیم دارد).

برای هر کولر آبی یک کلید مینیاتوری مجزا داخل جعبه فیوز در نظر بگیرید که فقط مخصوص کولر باشد، مثلاً اگر داخل یک واحد مسکونی دوتا کولر آبی و یک کولر گازی دارید باید سه عدد کلید مینیاتوری برای آنها در جعبه فیوز در نظر بگیرید. سایز کلید مینیاتوری هم می تواند c16 یا c10 باشد. درصورتی که فاصله کلید کولر تا خود کولر کمتر از ۳ متر باشد شما می توانید از کلید مینیاتوری ۱۶ آمپر نوع C استفاده کنید و اگر فاصله کلید کولر تا بام بیشتر از ۳ متر است شما باید در داخل جعبه فیوز از کلید مینیاتوری ۱۰ آمپر نوع C استفاده کنید.

نقشه سیمکشی کولر آبی

نقشه سیمکشی کولر آبی

درمورد مکان قرار گرفتن کولر روی پشت بام، نکاتی در مبحث چهاردهم گفته شده که لازم می دارم بصورت خلاصه بیان کنم. اولین نکته ای که باید به آن دقت کنیم این است که کولر باید حداقل ۳ متر با دهانه دودکش ها یا هواکش فاضلاب فاصله داشته باشه.

نکته بعدی این است که در اطراف کولر باید به میزان دست کم ۶۰ سانتی متر و در زیر کولر دست کم ۳۰ سانتی متر فضای دسترسی و سرویس وجود داشته باشه.

فاصله کولر از نقاط مختلف در بام

فاصله کولر از نقاط مختلف در بام

در پایان لازم است اشاره کنم که طراحی کولر گازی و کولر آبی به عهده طراح مکانیک پروژه است نه طراح برق و شما به عنوان یک طراح تاسیسات برقی نیازی نیست که این محاسبات را انجام دهید، اما بخاطر اینکه خیلی در مورد محاسبه کولر آبی تقاضا داشتید تصمیم گرفتم درمورد آن یک مقاله بنویسم، در درس بعدی نیز قصد داریم به موضوع کولر گازی بپردازیم پس منتظر ویدئو بعدی باشید.

در انتها، اگر به نقشه کشی برق ساختمان در اتوکد علاقه دارید ما یک دوره آموزشی فوق العاده در سایت آموزش برق داریم که می توانید آن را تهیه کنید. برای توضیحات بیشتر روی عکس زیر کلیک کنید.

آموزش نقشه کشي برق ساختمان در اتوکد

آموزش نقشه کشي برق ساختمان در اتوکد

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=16179
اشتراک گذاری:
مهندس پژوهان
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

7 نظر در مورد نحوه محاسبه ظرفیت کولر آبی برحسب متراژ و فضای ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام
    آیا میشه با یک کولر آبی سلولوزی ۱۸۰۰۰ و یک کانل کولر چهار قسمتی در زیر سقف با لوله کمبی سایز ۸ اینچ و به طول ۱۰ متر برای چهار اتاق هوای خنک برد ؟

    ۱۹

  2. سلام جناب مهندس.
    لطفاً بفرمایید آیا از نظر اصولی بالای رادیاتور شوفاژ میشه مهتابی و آیفون تصویری زد؟ اگه میشه فاصله تا رادیاتور چقدر باید باشه؟
    دوم اینکه لوله های داخل دیوار (مثلاً لوله های سیمکشی از مهتابی تا قوطی کلیدش) رو باید خرطومی استفاده کنیم یا pvc ؟

    ۱۷

    1. سلام، از نظر مقررات جایی ندیدم که این موضوع منع شده باشه. و بنظر خودم هم هیچ مشکلی نداره. ولی اگر مانیتور آیفون تصویری که ارتفاع کمی داره، ۳۰ سانت فاصله افقی داشته باشه بهتره.

      استاندارد میگه داخل دیوار می تونید از خرطومی غیرخودسوز استفاده کنید، که این خرطومی هم کمیاب هست و هم گران، پس کلا با پی وی سی کار کنید بهتر هست.

      ۱۸

      1. سلامی دوباره. ببخشید جناب مهندس عزیز، دقیقاً پشت دیواری که رادیاتور نصب میشه میتونیم کلید و پریز نصب کنیم؟ به عبارت دیگه بین رادیاتور و کلید و پریز یه آجر سفال ۱۰ یا ۱۵ باشه، چنین چیزی امکان داره؟

        ۱۸

        1. سلام مجدد. اگر منظورتون دقیقاً پشت رادیاتور هست، طوری که دسترسی به پریزها سخت بشه، خیر. ولی اگر منظورتون دیوار پشتی در سمت اتاق دیگری هست، بله میشه.

          ۲۰

      2. سلام برای btu یا همان به اصطلاح خودمونی کلر گازی یا اسپیلت چند هزار مناسب خونه ما است می شود آنلاین از طریق سایت btu calculator آن را محاسبه کرد یعنی شما فقط اطلاعات منزل مثل متراژ و تعداد اعضای خانواده و ارتفاع سقف خانه و شرایط آب و هوایی را وارد می کنید سایت اتوماتیک btu را محاسبه می کند.
        www.calculator.net/btu-calculator.html
        سایت انگلیسی است اگر وارد نشدی با شماره من تماس بگیرید راهنمایی می کنم شما را

        ۱۳

        1. سلام. اگر نتیجه محاسباتی که این سایت انجام میدهد به نتیجه محاسباتی که به شما اموزش دادم نزدیک است، خیلی خوب است و میتوانید استفاده کنید.

          ۱۳

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853