نوروز 1403 برهمگان مبارک. کد تخفیف عیدانه ویژه کتاب ها (sgr-28) - کد تخفیف ویژه دوره‌های آموزشی (hty458) فروشگاه سایت
نوروز 1403 برهمگان مبارک. کد تخفیف عیدانه ویژه کتاب ها (sgr-28) - کد تخفیف ویژه دوره‌های آموزشی (hty458) فروشگاه سایت
0
0

روش صحیح اندازه گیری جریان با کلمپ متر

5599 بازدید

بنام خدایی که همین نزدیکی‌ست. کتاب خوان ها و افراد اهل مطالعه، بهترین آدم هایی هستند که می توانند در دایره دوستی ما قرار بگیرند. و از خوبی های سایت آموزش برق هم پیدا کردن دوستان و همکارانی اهل مطالعه‌ست. دوستانی مثل مهندس انصاری، مهندس کفایتی، مهندس ابراهیمی و… که قطعاً اگر سایت آموزش برق نبود، این دوستی هم بین ما شکل نمی‌گرفت و از دانش این عزیزان بی بهره می شدم. امروز مهندس ابراهیمی عزیز زحمت کشیده اند و یک مقاله آموزشی خوب در مورد روش اندازه گیری جریان در آمپرمتر کلمپ را برای ما آماده کرده اند تا دیگر در اندازه گیری جریان با کلمپ متر ، سوال یا ابهامی برای کسی باقی نماند. مهندس ابراهیمی مدرس دوره فیلم آموزش کار با کلمپ متر هستند و بصورت تخصصی در این زمینه فعالیت می‌کنند. امیدوارم این آموزش کوتاه نکاتی هر چند کوچک را به دانش شما بیفزاید. ممنونم که با ارسال نظرات‌تان در بخش پایین این صفحه ما را همراهی می کنید.

با تشکر: مرادی، مدیر سایت آموزش برق

روش اندازه گیری جریان با کلمپ متر

نمونه گیری از جریان در آمپرمتر کلمپ

مواردی که قرار است در این مقاله آموزشی یاد بگیریم:

  • برتری کلمپ متر نسبت به مولتی متر
  • نصب صحیح کلمپ متر
  • نقطه صحیح نمونه گیری از جریان

با توجه به اهمیت نحوه نمونه گیری از جریان و اهمیت استفاده صحیح از آمپرمتر کلمپ در پروژه های برق صنعتی و برق ساختمان و همچنین به جهت آگاهی از بهره برداری درست و صحیح از آمپرمتر کلمپ، نیاز است نکاتی را در خصوص این ابزار اندازه گیری بسیار ارزشمند و کاربردی بدانیم. آمپرمتر کلمپ استفاده شده در این مقاله آموزشی، کلمپ متر ۶۲۰۶ محصولHoldPeak  است. بنده در دوره فیلم آموزش کار با کلمپ متر اطلاعات جامع تر و مفصل تری را آموزش داده‌ام ولی صرفاً در این مقاله قصد داریم در مورد روش اندازه گیری جریان با دستگاه کلمپ متر صحبت کنیم.

 

برتری کلمپ متر نسبت به مولتی متر

در سنجش جریان با مولتی متر در کاربردهای صنعتی، محدودیت‌هایی داریم که عملاً مولتی متر را در آن کاربردهای سنجش جریان تقریباً بلا استفاده می کند. با هدف از میان بردن این محدودیتها «کلمپ متر» ابداع شده است. در فرآیند سنجش جریان، آمپرمتر کلمپ، چهار برتری نسبت به مولتی متر دارد که به شرح زیر است:

تفاوت مولتی متر و کلمپ متر

نبود نیاز به قطع سیم حامل جریان

همانطور که در شکل سمت چپ ملاحظه می کنید، از آنجا که کلمپ متر بر مبنای القای جریان کار می‌کند، پس برای سنجش جریان عبوری از سیم یا هر هادی، نیازی به اتصال الکتریکی نیست و بنابراین نیازی نیست که برق مصرف کننده را قطع کنیم و آمپرمتر را از طریق پروب در مسیر عبور جریان قرار دهیم. اینکه برای سنجش جریان مصرف کننده نیازی به قطع برق نیست خود یک مزیت بزرگ است. و قدر این مزیت را برقکاران ساختمان و صنعتی که در پروژه های عملی با این مورد برخورد کرده‌اند به خوبی می دانند. پیشنهاد میکنم مقاله آموزش کار با مولتی متر را هم مطالعه بفرمایید تا دانش تان نسبت به این قضیه تکمیل تر شود.

 

با استفاده از کلمپ متر، می توانیم جریان‌های بالا را هم اندازه بگیریم

در بالا به شکل سمت راست نگاه کنید. برای سنجش جریان با استفاده از مولتی متر باید این دستگاه را بصورت سری قرار دهیم، به این صورت که سیم حامل جریان باید قطع شود، و پروب قرمز رنگ به یک سر سیم و پروب مشکی رنگ هم به سر دیگر سیم وصل می شود تا مولتی متر بتواند جریان عبوری از این سیم را اندازه گیری کند. معمولاً در مولتی مترهای میان رده، این جریان حداکثر ۱۰ آمپر  و در مولتی مترهای بالا رده حداکثر ۲۰ آمپر را می توانیم بصورت سری اندازه بگیریم. و اندازه گیری جریان های بالاتر قطعاً به دستگاه آسیب میزند. بنابراین با فرض اینکه بتوانیم مولتی متر را در کاربردهای صنعتی، در مسیر جریان مصرف کننده ببندیم، باز هم محدودیت جریان قابل سنجش آن باعث می شود از آن نتوانیم در کابردهای صنعتی که عموماً در آنها قصد سنجش جریان بالا را داریم استفاده کنیم. ولی در کلمپ مترها به این صورت نیست و در بعضی مدل ها این دستگاه می تواند ۴۰۰ تا ۳۰۰۰ آمپر را هم اندازه گیری کند.

 

عدم نیاز به پروب در کلمپ متر

در فرآیند سنجش جریان با کلمپ متر، برخلاف مولتی متر نیازی به استفاده از پروب نداریم. این امر باعث سرعت و سهولت اندازه گیری جریان با کلمپ متر می شود.

 

نبود تماس الکتریکی ابزار اندازه گیری با سیم برقدار در کلمپ متر

حذف ارتباط الکتریکی باعث می شود آسیب پذیری دستگاه کمتر شود و ایمنی فرد استفاده کننده از دستگاه هم افزایش یابد. به این صورت که فرد دیگر با سیم لخت سروکار ندارد و تنها با قرار دادن سیم روکش دار در حلقه کلمپ، جریان عبوری از سیم قابل اندازه گیری است. ضمن اینکه همانطور که گفته شد نیازی هم به قطع برق مصرف کننده نخواهد بود.

بنابراین با توجه به نیاز مبرم به سنجش جریان در پلنت های صنعتی و تاسیسات الکتریکی، کلمپ متر نقش کلیدی در عیب یابی و طرح و توسعه محصولات به عهده دارد.

 

 

نصب صحیح کلمپ متر

مساله نصب صحیح کلمپ متر مساله بسیار مهمی است و در صورتی که آن را به درستی درک نکنیم، نمی توانیم از این ابزار ارزشمند، حداکثر استفاده را ببریم. در تست جریان AC مجاز هستیم که در آنه واحد فقط یکی از سیم‌های فاز یا نول را در داخل حلقه قرار دهیم و جریان را بخوانیم.

اندازه گیری جریان با کلمپ متر

با توجه به اینکه جریان از سیم فاز وارد مصرف کننده می شود، آنرا تغذیه می کند و از سیم نول به منبع باز می گردد، اگر هر دو سیم فاز و نول را همزمان داخل حلقه کلمپ متر قرار دهیم، به دلیل این که این دو جریان یکسانند و در جهت عکس یکدیگر هستند، اثر یکدیگر روی کلمپ متر را خنثی می‌کنند و کلمپ متر عملاً رقم معناداری را نمی تواند به ما نمایش دهد و اندازه گیری جریان مصرف کننده طبیعتاً امکان پذیر نخواهد بود.

در اینجا لازم است به نکته ای اشاره کنیم که برابر بودن جریان سیم فاز و جریان سیم نول فقط در شرایط نرمال یعنی در شرایطی که نشتی نداریم اتفاق می افتد. بدین معنا که در شرایطی که نشتی زمین داریم جریانهای سیم فاز و سیم نول یکسان نخواهند بود زیرا در این شرایط، بخشی از جریان از زمین به منبع باز می گردد.

 

نقطه صحیح نمونه گیری از جریان با کلمپ متر

برای سنجش صحیح جریان مصرف کننده ها بایستی درک صحیحی از نقطه نمونه گیری از جریان که در واقع همان نقطه نصب کلمپ متر است، داشته باشیم. در شکل زیر یک سیستم برقکشی بسیار ساده را از دیدگاه سنجش جریانهای آن مورد بررسی قرار می دهیم.

آموزش کار با کلمپ متر

 

کلمپ متری که در موقعیت فاز ورودی به جعبه فیوز یا تابلو قرار گرفته است و با شماره ۵ علامت گذاری شده، جریان مصرفی کل سیستم را نمایش می‌دهد، که هر کلید مینیاتوری بخشی از این جریان را از خود عبور می دهد و به مصرف کننده های دیگر می رساند.

کلمپ متری که در موقعیت زیر کلید مینیاتوری قرار گرفته و با شماره ۴ علامت گذاری شده است، جریان عبوری از آن کلید مینیاتوری، یا به عبارتی جریان عبوری برای کل سرخط روشنایی سمت چپ را نمایش می دهد. با توجه به اینکه در اینجا این کلید مینیاتوری دو لامپ (مصرف کننده) را، تغذیه می‌کند، بنابراین جریانی که کلمپ متر شماره ۴ به ما نمایش می دهد، جریان مجموع هر دو مصرف کننده است. همچنین بایستی بدانیم که کلمپ متری که روی سیم منتهی به شینه نول نصب شده است و با شماره ۳ علامت گذاری شده نیز  همین جریان مجموع را نمایش خواهد داد زیرا این سیم نول هر دو لامپ را تغذیه می‌کند.

کلمپ متر شماره ۲ که در مسیر سیم نول یکی از دو مصرف کننده نصب شده است، فقط جریان آن مصرف کننده را نمایش می دهد. بنابراین در این مثال، هر یک از کلمپ مترهای شماره ۱ و ۲ که روی سیم نول خارج شونده از لامپ ها نصب شده‌اند، صرفاً جریان همان لامپ را نمایش می دهند.

بنابراین ملاحظه می فرمایید که نقطه نمونه گیری از جریان بسیار مهم است و انتخاب صحیح آن یک ضرورت است.

و پایان این مقاله را با یک سوال به پایان می‌رسانیم. فرض کنید که لامپ های تصویر بالا هر کدام ۲۰۰ وات هستند. در اینصورت کلمپ مترهای شماره ۱، ۲، ۳، ۴ هر کدام حدوداً چه جریانی را نمایش می‌دهند؟ در بخش دیدگاه ها به این سوال پاسخ دهید.

 

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=13757
اشتراک گذاری:
مهندس ابراهیمی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

30 نظر در مورد روش صحیح اندازه گیری جریان با کلمپ متر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام مهندس جان خسته نباشید.این مقدار جریانی که با جنابعالی تفاوت دارن اینه که من مقدار ولتاژ که ۲۲۰ فرض کردم با کوسینوس فی ضرب کردم که این فرمولی هستش که در آموزش عملی بیان فرمودید.

    ۵

  2. با عرض سلام خدمت مهندس مرادی عزیز
    جواب سوال متن مقاله:با فرض ولتاژ ۲۲۰ ولت،جواب درست میشه لامپ ۱ و ۲ عدد ۱٫۱و کلمپ ۳و۴ میشه ۲٫۲.درسته؟

    ۹

    1. سلام حسین جان، یه خوردش رو درست گفتید یه خوردش رو اشتباه. فکر کنم در ضرب و تقسیم اشتباه کردید.
      جواب میشه: با فرض ولتاژ ۲۲۰ ولت، کلمپ متر ۱ و ۲ عدد ۰/۹ و کلمپ متر ۳و۴ عدد ۱/۸ رو نشون میده.

      ۹

  3. سلام وقت به خیر
    برای اندازه گیری جریان مستقیم با کلمپ مترهایی که فقط جریان متناوب اندازه میگیرن ( مثل یونیتی ut201plus ) ترفندی وجود داره که بشه بصورت تقریبی جریان dc رو اندازه گرفت؟
    با تشکر

    ۸

    1. سلام خسته نباشيد،ميخواستم بدونم از كلمپ هيوكى مدل۳۲۸۰-۱۰fدر كارهاى روز مره ميشه استفاده كرد وجواب نيازها رو ميده،وكم وكسرى نداره؟وقيمتش حدود چنده ممنون ميشم❤️🙏🏻🌹

      ۴

  4. چند تا از برند های تولید کننده کلمپ متر و مولتی متر را معرفی میفرمایم شاید راهنمای برای شما باشم UNI-T/ HIOKI / KYORITSU /FLUKE

    ۱۰

  5. سلام و عرض ادب .
    ما همیشه در مورد بیشترین جریان قابل تحمل کلیدهای مینیاتوری صحبت می کنیم .
    می خواستم بدونم اگر تنها یک لامپ ۲۲۰ ولت مثلا ۵w را در خروجی یک کلید مینیاتوری ببندیم ، آیا لامپ روشن می شود یا خواهد سوخت؟
    با تشکر

    ۸

  6. سلام دوست عزیز بنده سول داشتم
    اگر کلمپ متر را مثلا با فاصله بالا حدود ۲۰ یا ۳۰ متر از منبع مصرف تست بگیریم باز هم امپر صحیح را نشان میدهد؟

    ۸

  7. سلام.ممنونم بابت آموزش قشنگتون
    یه مولتی متر دارم حالا میخوام کلمپ دار بخرم.تا بودجه حداکثر۲۰۰هزارتومان چه چیزی و چه مارکی خوبه بخرم.

    ممنونم ازتون

    ۸

    1. سلام، مرسی. عذرخواهی می کنم ولی با این مبلغ حتی مارک های چینی خیلی ضعیف رو هم نمی تونید بخرید. برای یک کلمپ متر خوب حدوداً باید دو میلیون هزینه کنید. من مارک هولدپیک رو بهتون پیشنهاد می کنم.

      ۶

    1. سلام، بله میشه، منتهی باید از آمپرمتر کلمپی استفاده کنید، چون آمپرمترهای معمولی اون مقدار جریان رو نمی تونن اندازه گیری کنن و می سوزن.

      ۹

    1. جواب از مهندس ابراهیمی:
      راه حل اینه که اگه این کابل ورودی یک باسبار است و کابل ورودی دیگری به آن باسبار وارد نمیشود از جمع زدن مجموع جریانهای خروجی از آن باسبار جریان ورودی رو بسنجید.
      معمولا” دهانه کلمپ مترها طوری طراحی میشه که بتونه سیم یا کابل با حداکثر سایز جریان قابل تحمل رو از داخل خودش عبور بده
      اگر کابل یا شینه تون مقطع بزرگی داره و دارید با یه کلمپ متر با دهانه کوچک جریان رو اندازه می گیرید بایستی به حداکثر جریان آمپرمتر کلمپ توجه کنید چون ممکنه جریان از حدتحملش بالاتر باشه و شما مرزهای اورلود رو هم پشت سر بگذارید و اون رو بسوزونید.
      چیزی که توضیحش لازمه اینه که سازنده ها تا ۳۰۰۰ آمپر کلمپ متر ساخته اند و احتمال اینکه کابلی داخل حلقه کلمپ متر جا نشه خیلی کمه

      ۱۲

  8. باتوجه به رابطه توان—-» p= u.i
    جریان هر لامپ ۲۰۰ وات برار با ٫۹. میشود
    که جریان فاز ورودی و نول خروجی در صورت نبود نشتی جران با توجه به دوخط برار میشود با۱٫۸امپر

    ۵

  9. با درود جریان کلمپ متر ۴ تقریبا ۱/۸۱آمپر وجریان ۱و۲هرکدام تقریبا۰/۹آمپر وجریان شماره ۳هم برابرمجموع هردو جریان ۱ و۲یعنی ۱/۸۱ هستش بطور تقریبی

    ۸

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853