نوروز 1403 برهمگان مبارک. کد تخفیف عیدانه ویژه کتاب ها (sgr-28) - کد تخفیف ویژه دوره‌های آموزشی (hty458) فروشگاه سایت
نوروز 1403 برهمگان مبارک. کد تخفیف عیدانه ویژه کتاب ها (sgr-28) - کد تخفیف ویژه دوره‌های آموزشی (hty458) فروشگاه سایت
0
0

معرفی دوره آموزش عملی برق ساختمان

9019 بازدید
معرفی دوره آموزش عملی برق ساختمان

همراهان همیشگی سایت آموزش برق سلام. امیدوارم که حال دلتان خوب باشد. حتماً اطلاع دارید که چند روزیست مشغول دوره آموزشی جدیدی هستیم، تحت عنوان فیلم آموزش عملی برق ساختمان . ما در این مجموعه آموزشی یک واحد مسکونی ۱۳۰ متری را از صفر شروع به برقکشی کرده ایم و از تمام مراحل کار فیلم برداری کرده ایم. یعنی از شیارزنی گرفته تا نصب قوطی کلیدها و لوله گذاری تا رد کردن سیم ها داخل لوله های برق و نصب کامل کلیدها و پریزها را بصورت عملی می توانید در این دوره مشاهده کنید. در واقع این پیشنهاد شما دوستان بود که گفته بودید بعد از مطالعه کتاب آموزش جامع برق ساختمان ابهاماتی برایتان پیش آمده و می‌خواهید مطالب گفته شده را بصورت فیلم هم مشاهده کنید تا انجام آن مهارت را بهتر درک کنید.

از سوالاتی که شما عزیزان بعد از مطالعه کتاب آموزش برق ساختمان مطرح کرده بودید متوجه شدیم که تنها با مطالعه مطالب تئوری نمی توان برق ساختمان را کامل آموخت، بنابراین این دوره فوق العاده را آماده کردیم تا در داخل فیلم ها به طور واضح بتوانید نحوه اجرای عملی برقکشی ساختمان را ببینید و بهتر متوجه شوید. البته این محصول هم مانند سایر محصولات سایت دارای یک بخش پرسش و پاسخ است و دوستانی که این دوره را تهیه میکنند، اگر در قسمتی ابهامی برایشان پیش آمد می توانند آن را مطرح کنند تا ما به آن سوالات و ابهامات پاسخ دهیم.

بخش پرسش و پاسخ دوره آموزش عملی برق ساختمان

درس ششم از دوره آموزش عملی برق ساختمان

بعضی از دوستان خواسته بودند که قسمتی از دوره را نمایش دهیم تا بتوانند برای تهیه آن بهتر تصمیم گیری کنند. بنابراین درس ششم این دوره آموزشی را که امشب روی سایت قرار گرفته بصورت رایگان در فیلم پایین نمایش می دهیم تا از آن لذت ببرید و اگر تمایل داشتید برای تهیه کل دوره اقدام کنید. مثل قبل هم می توانید این دوره را بصورت خرید آنلاین از سایت تهیه کنید و اگر با خرید اینترنتی آشنا نیستید با شماره ۹۱۳۰۵۷۷۰-۰۲۱ تماس بگیرید تا همکارم برای خرید شما را راهنمایی کند.

اگر فیلم زیر در دستگاه شما از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست می توانید آن را کیفیت HD از گوگل درایو دانلود کنید. برای این منظور کافیست روی این لینک کلیک کنید ( دوره آموزش عملی برق ساختمان – درس ششم ) و سپس در بالای صفحه ای که باز میشود روی دکمه دانلود کلیک کنید. مدت زمان این درس حدوداً یک ساعت است و حجم آن با کیفیت HD حدوداً ۳۷۳ مگابایت است.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=10303
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

163 نظر در مورد معرفی دوره آموزش عملی برق ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام وقت بخیر.
    این مجموعه فیلم مگه کامل نیس !؟ چون تو توضیحات گفتید آموزش کامل برق ساختمان !!!ولی دیدم تو جواب کامنت یکی از کاربران گفتید که این مجموعه هنوز کامل نیس و فعلا در قسمت هفتم هستید، کی کامل میشه !!؟؟ که اون موقع بخریم و دانلود کنیم

    ۱۱

    1. سلام محسن جان، مرسی. بله این مجموعه هنوز کامل کامل نیست، و هنوز ۷ درس اون منتشر شده، و هر ۵ روز یک درس دیگه هم منتشر میشه. البته الان هم می تونید بخرید و آموزش تون رو شروع کنید. درسهای جدید که به مرور زمان آماده بشه میاد به ایمیل شما.

      ۷

  2. سلام مهندس مرادی عزیز ز اینکه لطف و عنایت داشتید و پاسخ دادید سپاسگذارم منظور من کابل کشی آسانسور در زمان ساخت و ساز ساختمان بود و کابل کشی برق تا جعبه فیوز واحدها و نحوه حفاظت فیزیکی از کابل هادر محیط ساختمان، ارادتمند شما لعلی

    ۷

    1. سلام مجدد. همون کابل کشی آسانسور یعنی کابلی که از تابلوی موتورخانه آسانسور تا پای کنتور میاد هم پای برقکار نیست و مثلاً وقتی برقکاری ساختمانی رو متری برمیداره اون مورد جزو قرارداد نیست ولی اگر برقکار بتونه انجام بده باید بابتش دستمزد جداگانه اضافه بر قرارداد بگیره. موارد دیگه رو هم در این دوره آموزش میدیم.

      ۸

  3. سلام مهندس با عرض ادب و ارادت ، به نظر بنده بهتر بود ساختمانی رو انتخاب میکردی که نحوه کابل کشی برق آسانسور و جعبه فیوز و تابلو کنترل آسانسور هم در آن بود جهت آموزش ، در این صورت کاملتر بود و حالا به هر قیمتی که مد نطر جنابعالی می بود ، صنما من موفق نشدم لینک ها رو باز کنم ، و سوال اینکه فیلم ها رو میشه روی لوح فشرده بریزید جهت ارسال یا خیر با تشکر فراوان لعلی

    ۷

    1. سلام جناب لعلی. ممنونم از شما. ولی برق آسانسور هیچ قسمتش با برقکار ساختمان نیست و اینها وظیفه نصاب آسانسور هست. الباقی قسمت ها مثل آیفون تصویری، آنتن، تلفن و کولر که با برقکار هست در این مجموعه قرار میگیره.
      ۲- احتمالاً با گوشی سعی کردین که فیلم ها رو دانلود کنید، اینبار از یک لپ تاپ یا کامپیوتر استفاده کنید حتماً لینک دانلود فیلم ها باز میشه.
      ۳- ما هنوز در درس هفتم این دوره هستیم، انشاا… کل دوره که آماده بشه امکان سفارش بصورت لوح فشرده رو هم در سایت قرار میدیم.

      ۸

  4. سلام وقت بخیر
    امیدوارم سالم و سلامت باشید
    برای کسایی که قبلا کتاب های شما رو خریداری کردن تخفیف نمی دید ؟
    ما از دنبال کنندگان قدیمی سایت شما هستیم .

    ۲

    1. سلام آقای جاوید. ممنونم از شما بنده هم برای شما آرزوی سلامتی دارم. این یک دوره با ارزشه که زحمت زیادی برای اون کشیده شده. ما برای ۱۰۰ نفر اولی که دوره رو خرید کنند تخفیف خوبی در نظر گرفتیم و تا دو سه روز آینده این تخفیف برداشته خواهد شد.

      ۸

  5. سلام وخسته نباشید خدمت مهندس مرادی عزیز……یک ساختمان یک طبقه ویلایی معمولی نیاز به ارت دارد؟اگر دارد چگونه درمدار قرار میگیرد واینکه آیا ارتباطی با فیوز محافظ جان دارد یا خیر خیلی ممنون میشم لطف کنیدو زودتر آموزش دهید تشکر فراوان

    ۲

    1. سلام. مرسی از شما. بله باز هم نیاز به ارت داره. بحثش خیلی مفصله ولی خلاصه خدمتتون عرض میکنم. کافیه یک میله مسی دو متری معروف به راد کوبشی رو در نزدیکی کنتور در خاک بکر بکوبید و از سر اون میله مسی یک کابل مسی نمره ۱۶ رو برسونید به کنتور. بعدش یک رشته سیم ارت در داخل تمام روشنایی ها و پریزهای ساختمان قرار بدید و انتهای همه اونها رو برسونید به جعبه فیوز و بعدش برسونید به اون کابل مسی نمره ۱۶ که گفتم.

      ۲

  6. سلام دوست عزیز ممنون از آموزش ووقتی که میزارید با عرض پوزش ولی کلا کار شما دارای چندین مشکله
    ۱.خرطوی رد کردن تو سقف چه نسوز چه عادی کلا ایراد اگه خرطومی فضای باز قرار بگیره در حین فنر زدن سیم کشی مشکل ساز میشه خرطومی در خودش میپیچه
    ۲.شما آمدید لوله آیی که از روی کلید به زیر سقف می‌رفت رو از حریم داخل حمام عبور دادید که کلا اشتباه هست فردا اگه نصاب بخواد چیزی رو داخل حمام نصب کنه متوجه لوله نمیشه چون نه کلیدی نه چراغی در اون راستا نصب نشده. و امکان زدن لوله برق و داره
    ۳.شما آمدید سرخط نور پردازی رو داخل نور مخفی قرار دادید که بجاش می‌توانستید اونو داخل هالوژن قرار بدید که هم بهتر پنهان بشه تو دست پای نور مخفی شلوغ نشه
    ۴.همون جور که دوست عزیزمونم گفت واسه سر خط من تکمیلش میکنم شما گیریم کل روشنایی اون واحد ۱۰امپر نشه ولی این دلیل نمیشه شما همه خط روشنایی رو یکی کنی دلیشم اینکه اگه یه موقع اتفاقی واسه اون خط افتاد کل روشنایی رو از دست ندیم همون جورم که دوستمون گفت راحتتر بتونم مشکلو حل کنیم البته آقا امین خط پریز روشنایی هیچ وقت نباید یکی باشه
    ۵.کلید شب خواب اتاق هم بهتره زیر خودش باشه که نزدیک تخت باشه که دسترسی بهتری داشته باشه
    باز هم ببخشید اگه جسارتی کرده باشم البته تجربه سخت بدست میاد گفتم که به تجربه های هم اضافه کنیم اگه هم حرفهای من مشکلی داشت خوشحال میشم ازم انتقاد بشه

    ۲

    1. سلام آقا هاشم. ممنونم از مشارکت خوب شما و سوالات خیلی خوبی که پرسیدین.
      ۱- بله این رو قبول دارم که خرطومی موقع فنر زنی در خودش میپیچه، ولی استاندارد اجازه استفاده از لوله خرطومی نسوز رو داده و چون قیمت لوله خرطومی پلاستیکی ارزان هست هنوز خیلی ها ازش استفاده میکنن. پس وقتی مالک گفت الا و بلا باید با لوله خرطومی کار کنی، برقکار بیچاره باید فکر در هم پیچیدن لوله ها رو نکنه.
      ۲-این حرف شما هم کاملاً درسته. ولی همیشه نمیشه که انجام یک کار کاملاً اصولی باشه. و بعضی وقتها باید چیزی رو فدای چیز با ارزش تری کرد. این کاریه که بیشتر برقکارها برای کمتر کردن مسیرهای شیارزنی انجام میدن. هر چه شیارزنی کمتر بشه استقامت دیوارها بیشتر میشه، دستگاه فرز برقکار دیرتر خراب میشه، صفحه گرانیت بر روی دستگاه آسیب کمتری می بینیه و خاک کمتری میره تویه حلق برقکار.
      ۳-این مورد دیگه سلیقه ای هست، و هر کدوم مزیت های خودش رو داره. از اونجایی که هالوژن ها دقیقاً بالای کلیدهای برق نبودن و حدوداً یک و نیم متر فاصله داشتن بهتر بود که از بغل نورمخفی استفاده کنیم.
      ۴-هاشم جان فکر میکنم شما مهندس ناظر برق باشید، چون خیلی دارید طرف مهندس ها رو میگیرین، من همیشه طرف برقکار و مالک رو میگیرم (البته تا مقداری که بدونم حفاظت و ایمنی اشخاص به خطر نمی افته)، چون خودم هم برقکار هستم و هم ساخت و ساز میکنم. کلاً با این مورد چهارمی که فرمودین کاملاً موافق هستم و این دلیل از دلایل قبلی که آقا امین عزیز فرموده بودن قانع کننده تر هست. ولی چه کنیم که پول شیرینه و وقتی مقررات ملی خودش دست ما رو باز گذاشته که بتونیم مورد کم هزینه رو هم انتخاب کنیم. قطعاً مالک و برقکار مورد کم هزینه رو انتخاب میکنن.
      ۵- این هم درسته و ما در کتاب آموزش برق ساختمان این مورد رو هم قید کردیم و نقشه اون رو هم برای برقکار طراحی کردیم. به اینصورت که یک کلید تبدیل، کنار درب ورودی اتاق خواب باشه تا وقتی شخص وارد اتاق میشه کلید تبدیل رو بزنه و بره به سمت تخت و روی تخت دراز بکشه، بعدش دستش رو دراز کنه و از بالای تخت کلید تبدیل دوم رو بزنه که روشنایی مرکز خاموش بشه و کلید یک پل کناریش رو بزنه که لامپ چراغ خواب روشن بشه. قبلاً این روش خیلی اجرا میشد. ولی از اونجایی که دیدن طراح اصلی دکوراسیون منزل خانم خونه هست و هر جا دلش بخواد تخت خواب رو میزاره و احتمال اینکه کلیدهای تبدیل دوم و کلید چراغ خواب بالای تخت خواب قرار نگیره و باز هم شخص مجبور بشه که برای خاموش کردن کلید مرکز از جاش بلندشه بعضی ها این مدل رو پیشنهاد نمیکنن. چون اگر این اتفاق بیفته فقط سیم و کلید بیشتری اسراف شده.
      ۶-در کل هیچ ایرادی در مواردی که فرمودین نیست و اگر در برقکشی ساختمان هزینه مهم نباشه و مالک در خرید تجهیزات و دستمزد برقکار سخاوت بیشتری به خرج بده، میشه خیلی از این موارد رو بهتر کرد و همیشه مورد بهتر رو در نظر گرفت.

      ۸

  7. سلام مهندس تو شمال اسکلت ساختمان بیشتر بتونی یا ارماتور هستش بعضی وقتها یه قسمت از ارماتور که بهش میگن پودر (نمی دونم درسته یانه)تو ی سقف هستش حالا می خواییم لوله روبیاریم بیرون یعنی سقف رو سوراخ کنیم به این پودر برخورد می کنیم چاره چیه ؟تو این پودر ها میله گرد هستش ایا باید پودر سوراخ بشه؟

    ۲

    1. سلام احسان جان. آفرین سوال خیلی خوبی پرسیدی. برقکار اصلاً مجاز نیست داخل اون پودرها و داخل دیواربرشی ها شیار بزنه یا سوراخی ایجاد کنه. یک اتاق چهار وجه داره، اگر نشد از روی یکی از دیوارها لوله رو به سقف برسونید. از روی سه تا دیوار دیگه می تونید اینکار رو بکنید، درسته مسیر شما طولانی میشه ولی اینها استثنا هستند و شاید در یک واحد مسکونی بزرگ تنها یکبار این اتفاق ناخوشایند پیش بیاد. البته این رو از مهندس یا مالک اونجا هم سوال کنید چون اگر پودری خیلی از سقف بیرون زده باشه، یک چهره ناخوشایند در سقف پیدا میکنه و مالک مجبور میشه با ایجاد یک سقف کاذب و گچکاری در اون قسمت یک نورمخفی یا چیزی طراحی کنه که روی اون پودر پوشیده بشه. و اگر سقف کاذب هم زده بشه که دیگه برای برقکار عالی میشه.

      ۴

    1. سلام آقا احسان. خب رابیتس نمیزنن یعنی مستقیم زیر سقف اصلی رو گچ میکنن؟ یعنی هیچ سقف کاذبی زیر سقف اصلی ندارید؟ اگر اینطور باشه باید مسیر افقی لوله ها رو کف طبقه بالایی یا کف پشت بام نصب کنید.

      ۸

  8. مهندس یسوال میشه از لوله آب بجای لوله برق استفاده کرد؟
    منظورم داخل خونه نیستا حیاط خونه یه پمپ داریم که سیمش رو زمین رد میشه میخواستم اینو از داخل لوله آب (چون موجود هست) رد کنم بعد روش سیمان بکشم ک دید نداشته باشه مشکلی پیش نمیاد؟و یسوال دیگه هم داشتم برای پمپ کلید مینیاتوری c25 باید نصب کنم؟محافظ برق چطور؟ممنونم

    ۱۱

    1. سلام. مشکلی نداره می تونید از لوله آب هم استفاده کنید.۲- برای پمپ یک کلید مینیاتوری سی ۱۶ کفایت میکنه. ۳- محافظ برق هم مستحبه، یعنی نصب کنید بهتره

      ۱۰

      1. ممنونم مهندس جان خیلی آقایی
        از محافظ یخچال باید استفاده بشه؟بعضی محافظا نوشته ۱۰ آمپر یا ۱۶ آمپر یا ۳۰ آمپر قدرت تحمل جریان رو دارن برای پمپ آب باید از لحاظ جریانی و توانی چه آمپری مناسبه فکر کنم جریانی که موتور پمپ آب بکشه ۴ یا ۵ آمپر باشه ولی تو لحظه راه اندازیش چند برابر میشه این جریان میخواستم بپرسم اگه یه محافظ یخچال ۱۰ آمپر بهش وصل کنم ممکنه محافظ به مرور زمان بسوزه؟یه سوال دیگه هم ذهنمو مشغول کرده رو کنتور خونمون یه کلید مینیاتوری b25 هستش میخواستم بپرسم اگه جمع کل جریان سرخطها از ۲۵ بالاتر بره کلید میپره؟وسایل پر مصرف زیاد داریم ولی تا الان این اتفاق نیوفتاده سه تا کولر همزمان روشن بوده اما ترانس هم داریم ۸kw منظور از این ۸kw رو نمیفهمم منظور توان خروجی ترانس هستش؟اگه توان خروجیش هست فکر میکنم کنتور نباید بکشه این توانو چون نباید جریان بیشتر از ۲۵ امپر از کنتور بگذره میخواستم بپرسم توان این ترانس ربطی به توان کنتور داره؟ممنون میشم راهنمایی کنین

        ۲

        1. سلام مجدد، خواهش میکنم، توان پمپ شما رو نمیدونم چقدره، اگر از پمپ های کوچیک ۱ یا ۲ اسب باشه، بله محافظ یخچال هم جواب میده. در غیر اینصورت باید محافظ با توان بالاتر بگیرید. در کل اگر هنوز محافظ رو نخریدین بهتره یک محافظ ۱۶ آمپر بخرین.
          ۲- بله اگر بیشتر از ۲۵ آمپر بشه فیوز کنتور میپره. این ترانسی که میگین چی هست؟ استابلایزر یا یو پی اس منظورتونه؟ یک عکس ازش ارسال کنید.

          ۸

          1. سلام مهندس ممنونم بابت پاسخگویی پمپ آب کوچیکه آمپرشو نمیدونم دقیقا مصرف خانگیه پس برای اطمینان محافظی بگیرم که ۱۶ آمپرو بتونه تحمل کنه ممنون.یو پی اس نیست همون استابلایزر هست که سه تا چراغ داره کنار کنتور نصب شده هر وقت برق ضعیف میشه توی تابستون چراغاش روشن میشه تقویت میکنه برق رو روش نوشته ۸kw منظورشو نمیفهمم دقیقا اگه ۸kw خروجی توانش باشه جریان میره بالای ۲۵ کنتور نباید بپره؟عکسشو ایمیل کنم براتون؟

            ۱۰

          2. سلام. خواهش میکنم، اوکی اگر از پمپ های کوچیک باشه محافظ ۱۰ آمپر هم جواب میده ولی محافظ ۱۰ آمپر و ۱۶ آمپر اختلاف قیمت چندانی نداره، ۱۶ بگیرید شاید جای دیگه هم استفاده شد.
            اون عدد ۸ کیلو وات یعنی هشت هزار وات یعنی حدوداً ۳۴ آمپر تکفاز. یعنی مجموع توان دستگاهایی که همزمان می تونید به اون دستگاه استابلایزر وصل کنید ۸۰۰۰ وات هست. ولی خود اون دستگاه که ۸۰۰۰ وات رو از کنتور نمیگیره، اگر وسیله برقی پر مصرفی به استابلایزر وصل بشه بعدش اون میتونه تا ۸۰۰۰ وات رو از کنتور بگیره و در خروجی تا ۸۰۰۰ وات رو بهتون تحویل بده. البته قبل از اینکه خروجی استابلایزر به ۸۰۰۰ وات برسه فیوز کنتور میپره، چون کنتور شما حداکثر میتونه ۵۵۰۰ وات به استابلایزر بده. یک مثال ساده تر بزنم: شما یک شیر آب کلفت رو (منظور استابلایزر) به یک لوله آب نازک (کنتور برق) وصل کردین. پس شیر شما هرچقدر هم کلفت باشه شما به اندازه همون لوله آب نازک می تونید از آب داخل لوله استفاده کنید. در کل مشکلی ایجاد نمیشه.

            ۱۰

    1. سلام آقای توکلی. انشاا… تا فردا درس هفتم در صفحه خرید شما قرار میگیره. این روزها من و همکارم روزی ۱۲ ساعت داریم روی این دوره و ویرایش فیلم ها وقت میزاریم ولی چون خیلی وسواس داریم که یک دوره خوبی از آب دربیاد برای همین خیلی وقت میبره.

      ۹

  9. سلام ، راسته که میگن لوله خرطومی غیر خود سوز در فصل سرما به شدت خشک میشه و با کوچکترین ناب دادن میشکنه؟
    بعدشم شما در رایزر از کنتور تا جعبه فیوز هم از همین لوله خرطومی استفاده می کنید یا پی وی سی؟

    ۹

    1. سلام. برندهای زیادی هستند که لوله خرطومی غیر خودسوز استفاده میکنن پس شاید مدلهایی باشه، ولی من ندیدم. بله برای این پروژه کلاً از لوله خرطومی استفاده میکنیم فقط برای پریزها از لوله پی وی سی تا کار با هر دو لوله رو یاد بگیرید.

      ۱۱

  10. سلام مهندس….
    لطفا قیمت های برق کاری سال ۹۹ رو در تهران میفرمایین به چه صورتی هست؟؟؟
    سپاس ازادب شما که وقت میزارین و اکثر کامنت هارو جواب میدین

    ۱۱

    1. سلام آقا رضا، ممنونم از شما. معمولاً سه چهار ماه باید از سال بگذره تا اتحادیه نرخنامه جدید رو اعلام کنه. پس هنوز شما باید از نرخنامه های سال ۱۳۹۸ استفاده کنید.
      سه تا نرخ نامه در مقاله ” هزینه سیمکشی ساختمان و دستمزد برقکار” قرار گرفته که مربوط به سال ۱۳۹۸ هست، اونها رو دانلود کنید و مطالعه کنید.

      ۲

    1. سلام ناصر جان. ولی اینی که در فیلم دیدید گچ نیست، گچ خاکه و ما همیشه میگیم برقکاری باید بعد از گچ خاک ساختمان انجام بشه تا سطح دیوارها برای نصب قوطی کلیدها مشخص باشه. در ضمن اون گچ خاکی که میاد روی دیوارها باعث خنک شدن صفحه گرانیت بر روی دستگاه فرز میشه و باعث میشه که صفحه گرانیت بر شما در زمان شیارزنی نسوزه و از بین نره.

      ۲

  11. سلام مهندس .چرا درس ششم که میگید بطور رایگان دانلود میشه تا بتونیم راحتتر تصمییم بگیریم برای خرید روش کلیک میکنم باز نمیشه.باتشکر

    ۹

    1. سلام. از این لینک می تونید درس ششم رو در آپارات مشاهده کنید. لینک آپارت اینه
      https://www.aparat.com/v/bHxQk
      و یا اینکه از گوگل درایو اون رو با سرعت بالاتر دانلود کنید. لینک گوگل درایو هم اینه
      دوره آموزش عملی برق ساختمان – درس ششم
      در صفحه گوگل درایو که باز میشه، گوشه بالا سمت راست روی دکمه دانلود کنید تا فیلم براتون دانلود بشه.

      ۷

  12. کاملا اشتباه است اینکار…کجایه مبحث ۱۳ اومده که تمام روشنایی اتاق خواب حال اشپزخانه راهرو سرویس بهداشتی و غیره رو از یک سرخط تغذیه کنید؟روش صحیح این است که برای هر قسمت یک خط جدا و یک کلید مینیاتوری جدا در نظر گرفته بشه…ضمنا اسفاده از خرطوم ممنوع میباشد…حداقل اموزش میدید درست اموزش بدید خواهشا…
    موفق باشید

    ۱۰

    1. سلام امین جان ممنونم که در بهتر شدن مطالب و رفع اشتباهات کمک میکنید. مبحث ۱۳ میگه که در یک واحد مسکونی شما حداقل باید یک فیوز ۱۰(برای روشنایی ها) و حداقل باید یک فیوز ۱۶ (برای پریزها)نصب کنید. یعنی اگر مصرف روشنایی اون واحد رو حساب کردید و کمتر از ۱۰ آمپر بود می تونید تمام روشنایی اون واحد رو روی یک سر خط بگذارید. ولی می بینید که ما روشنایی اتاق خوابها، سرویس بهداشتی و حمام رو یک سرخط در نظر گرفتیم و روشنایی پذیرایی و آشپزخانه رو هم یک سرخط. البته در کتاب آموزش برق ساختمان هم این نکته رو قید کردیم که “به هر چیزی که بیش از نیاز باشد ایراد گرفته نمی شود” یعنی اگر شما برای این واحد ۱۰ تا سرخط هم در نظر بگیرید باز هم کار شما اشتباه نیست، ولی این اسراف هست و سیم برق و لوله بیشتری مصرف میشه.
      ۲- اگر درس پنجم رو گوش داده باشید ما اونجا در مورد لوله های برق صحبت کردیم و گفتیم استفاده از لوله خرطومی ممنوعه مگر اینکه لوله خرطومی غیر خودسوز باشه و دلیل اینکه چرا داریم اینجا از لوله خرطومی استفاده میکنیم رو گفتیم. ما داریم با لوله خرطومی آموزش میدیم مثل اینه که شما می خوایید گواهینامه بگیرید و مربی یک ماشین پراید رو برای آموزش میده دست شما، آیا بعد از اینکه شما گواهینامه گرفتید، فقط باید پراید سوار شید؟ خیر شما با اون گواهینامه می تونید بنز هم سوار شید، چون مهم اینه که شما اصل رانندگی رو یاد گرفتید و دیگه ماشینی که سوار میشین واستون فرقی نمی کنه. پس اگر کار با لوله خرطومی رو یاد بگیرید بعدش هر لوله ای رو بهتون بدن می تونید نصب کنید، چون شما اصل برقکاری رو یاد گرفتید. در ضمن در درس های بعدی ما برای پریزها از لوله پی وی سی استفاده کردیم تا شما کار با هر دو لوله رو هم یاد بگیرید.

      ۸

      1. الان با این اوصاف که شما میگید درون اتاق خواب مثلا شماره یک جریان نشتی یا اتصال کوتاه داشته باشید وقتی تمام اتاق خواب ها و راه رو وسرویس و نور مخفی رو با یک کلید مینیاتوری برای روشنایی یا یک کلید مینیاتوری برای خط پریزها تغذیه کردید از کجا میخواید بدونید که این جریان نشتی یا اتصال کوتاه دقیقا درون کجاهست؟
        مثلما باید کل اون مسیر رو بگردید تا پیدا کنید اما اگر اتاق ها هرکدام خط جدا و سرویس و راهرو خط جدایی داشته باشه راحت تر نخواهید بود؟
        تنها این موضوع نیست و مسائل بسیاری در این مبحث وجود داره که خودتون بهتر میدونید و نیازی به گفتن بنده که یک عضو بسیار بسیار ناچیزی در خانواده برق به حساب میام نداره…
        موفق و موید باشید.

        ۷

        1. و علیکم السلام امین جان. من گفتم که مقررات برق ساختمان دست ما رو باز گذاشته و می تونیم به ازای تک تک اتاق ها، و سرویس بهداشتی و حمام هر کدوم یک کلید مینیاتوری مجزا نصب کنیم ولی خودتون حساب کنید، در یک سرویس بهداشتی که یک فن نهایتاً ۵۰ وات و یک لامپ ۲۰ وات وجود داره. و اگر همشون همزمان هم روشن بشن مصرفشون به نیم آمپر هم نمیرسه آیا این انصافه که ما بیاییم و یک سرخط مجزا براشون تعریف کنیم. خب مهندس طراح همه اینها رو حساب کرده و دیده که مجموع کل روشنایی این سرخط کمتر از ۱۰ آمپره پس همه رو روی یک سرخط قرار داده. مقاله مهندس مهربانی هم میتونه کمکتون کنه، این رو بخونید. محاسبات تابلوهای برق

          ۶

          1. ببخشید سلام علیکم….
            عزیز دل برادر شما متوجه منظور بنده نشدید….
            من حرفم روی عیب یابی بعدها است نه روی محاسبات تابلو برق….
            واینکه من با اندک تجربه ای که دارم(۱۲سال) هنوز این مدل طراحی رو از طرف مهندسین طراح ندیدم حقیقتاً….
            و ضمنا اینکه شما میگید که اصراف در مصالح است در این واحدتون میتونید که سرویس و حمام وراهرو را باهم گرفته و یک فیوز ۶ یا ۱۰ بذارید(محاسبه بشه بعد تایین بشه) اتاق یک روشنایی و پریز هاش هرد با هم یک خط باشه و اتاق دو هم روشنایی و پریز هاش باهم یک خط باشه…
            ایا این روش بهتر نیست؟

            ۸

          2. سلام امین جان اینکه ما وقتمون رو میزاریم و به سوالات شما کاربران جواب میدیم، یعنی شما رو دوست داریم و تلاش میکنیم که همه ما برقکارها در کنار همدیگه رشد کنیم. پس تعصب رو کنار بزاریم و نظر چند نفر رو سوال کنیم و اگر دیدیم که نظر اون چند نفر مشترک هست باید حرف اونها رو بپزیریم.
            حرف شما در مورد عیب یابی درسته، ولی واقعاً شما در این ۱۲ سال سرخط روشنایی رو با سرخط پریزها مشترک در نظر میگرفتید؟؟؟ این جزو پایه ای ترین اصول برقکشی هست، مثل اینه که ما در ایران رانندگی کنیم و بجای اینکه از سمت راست حرکت کنیم از سمت چپ بریم. در هیچ کجا ما مجاز نیستیم که سرخط روشنایی رو با سرخط پریزها مشترک کنیم. من صحبت های شما رو اصلاح میکنم تا کمی نظراتمون به همدیگه نزدیک تر بشه. ما می تونیم سرخط روشنایی حمام و سرویس بهداشتی و راهرو رو یکی کنیم. سرخط روشنایی اتاق خواب شماره یک رو یکی کنیم، سرخط روشنایی اتاق خواب شماره دو رو یکی کنیم، سرخط پریزهای اتاق خواب شماره یک رو یکی کنیم، سرخط پریزهای اتاق خواب شماره دو رو هم یکی کنیم. البته میشه روشنایی هر دو اتاق خواب رو یکی کرد، و پریزهای هر دو اتاق خواب رو هم یکی کرد. یک پریز هم داخل سرویس بهداشتی هست که هم می تونه مجزا باشه و هم با سرخط پریزهای اتاق خواب شماره دو مشترک باشه. این روش هم صحیحه و تنها اشکالی که داره مصرف زیاد سیم و لوله برق و کلید مینیاتوری هست.
            نکته دوم: برای روشنایی ها همیشه باید از فیوز ۱۰ آمپر استفاده بشه و برای پریزها از فیوز ۱۶ آمپر، حتی اگر در اون سرخط یک لامپ یا یک پریز داشته باشیم این قاعده باید رعایت بشه.

            ۱۰

  13. سلام. استاد من یک برق کار ۴ یا ۵ سال هستم یک ساختمان حدودا طبق کار شما با لوله خرطومی انجام دادم . بعد از اتمام کار کار فرما لوله کشی با خرطومی را حساب نکرد و هیچ پولی بابت کوله گذاری نداد . چرا خرطومی را قبول نمیکنند ؟

    ۲

    1. سلام. ما در درس پنجم این دوره گفتیم که استفاده از لوله خرطومی پلاستیکی ممنوعه و باید از لوله خرطومی غیر خودسوز استفاده بشه. چون استاندارد اجازه استفاده از لوله خرطومی پلاستیکی رو نمیده. ما برای هر پروژه ای، مزیت های لوله خرطومی رو با لوله پی وی سی برای مالک توضیح میدیم، اگر ایشون هزینه براشون مهم نبود میرن و لوله پی وی سی یا لوله خرطومی نسوز میخرن. و اگر هزینه براشون مهم بود با مسئولیت خودشون میرن و لوله خرطومی پلاستیکی میخرن. چون هزینه لوله خرطومی پلاستیکی یک چهارم لوله های دیگست، بنابراین بیشتر بساز بفروش ها از لوله خرطومی پلاستیکی استفاده میکنن. من فکر میکنم کارفرمای قبلی به این خاطر از شما ناراحت بوده که شما براش توضیح ندادین که لوله های دیگه چه مزیتی دارن و ایشون بعدش پشیمون شده و با خودش گفته اگر برقکار بهم میگفت من حتماً لوله پی وی سی میخریدم. پس قبلش حتماً برای مالک توضیح بدید و مزیت های هر کدوم رو بگین.
      معایب لوله خرطومی پلاستیکی: چون خود سوز هستند اگر ساختمان آتش بگیره همون لوله برق خودش باعث گسترش آتش میشه. دوم هم اینکه چون نازک هستند احتمال شکسته شدنشون زیاده و اگر بشکنن بعداً نمی تونیم سیم ها رو داخلش رد کنیم. ولی چون نصب اونها برای برقکار سریع انجام میشه و نیازی به زانو نداره و فنر سیم کشی هم داخلش کمتر گیر میکنه، هنوز بعضی از برقکارها ترجیح میدن از لوله خرطومی استفاده کنن.

      ۲

  14. سلام مهندس جان چند ماه قبل من پی دی اف آموزش جامع برق را از سایت شما خریداری کردم خیلی با انگیزه و علاقه فرآیند یادگیری برق کشی را دنبال کردم ولی ساختمانی پیدا نکردم روی اون کار کنم پیش هر برق کاری رفتم گفتن متاسفانه ساخت و ساز خیلی پایینه ما خودمون هم بیکاریم . مهندس جان بازار کار برق کشی به ساخت ساز بستگی داره . توزمستون اصلن برق کشی نیس بازار برق کشی هم اشباع شده اس برق کش زیاده ازشدت بیکاری . ولی ساخت و ساز کم . کلن نامید شدم.

    ۸

    1. سلام مجید جان. نمی خوام اوضاع رو گل و بلبل نشون بدم. قبول دارم که پول در آوردن تو این شرایط بازار سخت شده، ولی این فقط برای ما برقکارها نیست، همه شغل ها اینطوریه، نانوا می ناله، جوشکار می ناله، مسافر کش می ناله. من جور دیگه ای به قضیه نگاه می کنم. دانشمندان میگن که در گذشته یکسری انسان های ضعیف تر و کم هوش تر از ما روی زمین زندگی میکردن ولی بخاطر ضعف جسمانی و عقلانی که داشتن کم کم از بین رفتن و ما انسان های امروزی که تکامل یافته اونها هستیم و از اونها قوی تر و با هوش بالاتری هستیم زنده موندیم. یعنی این خصلت طبیعته که ضعیف ترها توسط قوی ترها خورده میشن و فقط با هوش ها و قوی ها زنده می مونن. این الان برای ما برقکارها هم صادقه، کم تجربه ها، ضعیف ها، بی استعداد ها و اونهایی که همیشه می نالن کم کم از صحنه حذف میشن و فقط برقکارهای بااستعداد، مدیر، باهوش و درجه یک باقی می مونن. و من الان کسانی رو در دور و برم می بینم که با این اوضاع هم دارن پول خوبی در میارن. پس تلاش کن که فقط درجه یک باشی و الا توسط برقکارهای قوی تر خورده میشی.
      ۲- استاد معظمی همیشه میگه اگر فکر کنی پیروز میشی یا شکست خورده، در هر دو صورت درست فکر کردی، چون جهان تلاش میکنه تا بهت ثابت کنه که اون چیزی که در ذهنت فکر میکنی درسته. پس سعی کن همیشه فکر یک پیروز رو در ذهنت داشته باشی و ناله نکنی، پس اطرافت رو با برقکارهایی پر کن که دارن پول خوبی در میارن نه با اونهایی که همیشه می نالن.
      انشاا… بعداً مقاله ای مینویسم و در اون با جزئیات توضیح میدم که یک برقکار چطور میتونه پروژه های بیشتری بگیره و درآمد بیشتری کسب کنه.
      در کل اون مسیری که شما گفتین طی کردین به نظر من برای یک برقکار تازه کار اشتباهه. شما باید حداقل دو سه ماه شاگردی میکردین حتی شده مجانی. بعدش که کمی راه افتادین بصورت درصدی با استادکارتون کار میکردین، یعنی میگفتین اونها کار رو پیدا کنن و بدن به شما که انجام بدین، و مثلاً ۴۰ درصد اونها بردارن و ۶۰ درصد شما. چون اونها تجربه بیشتری در کار پیدا کردن دارن.
      یک سوال دیگه هم ازتون میپرسم که جواب اون سوال خصوصی بین من و شما می مونه و در کامنت ها منتشر نمیشه. الان که گفتین کلاً ناامید شدین و برقکاری رو گذاشتین کنار، الان مشغول چه کاری هستین؟ آیا اوضاع در اون کاری که دارین انجام میدین خوبه و پول به راحتی ازش درمیاد؟

      ۸

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853