تمام سفارشاتی که از امروز در سایت آموزش برق ثبت میکنید، روز 6 فروردین تحویل اداره پست خواهد شد. فروشگاه سایت
تمام سفارشاتی که از امروز در سایت آموزش برق ثبت میکنید، روز 6 فروردین تحویل اداره پست خواهد شد. فروشگاه سایت
0
0

مقایسه دوربین مداربسته AHD ، HDCVI ، HDTVI

3927 بازدید

اگر سری به بازار دوربین مداربسته بزنیم، شرکت ها و فروشگاه های بسیاری را می‌بینیم که هر یک مدعی هستند محصولاتشان شامل دوربین مداربسته یا دستگاه DVR  و NVR ، با کیفیت ترین محصول است. در این مقاله با عنوان مقایسه دوربین مداربسته AHD ، HDCVI ، HDTVI می خواهیم در مورد این موضوع صحبت کنیم.

در حال حاضر سه تکنولوژی AHD ، HDCVI و HDTVI از اقبال عمومی بیشتری به نسبت دوربین های IP برخوردار هستند. عوامل مختلفی در این امر تاثیر دارند که مهمترین آنها ، قیمت می باشد.

تا چندین سال گذشته همه کیفیت بالا را فقط در بستر کابل های شبکه و استفاده از دوربین های مداربسته IP و NVR داشتند. در حالی که در حال حاضر می توانیم از بستر کابل کواکسیال، روی دستگاه های DVR  تصاویر با کیفیت و با مگاپیکسل های بالا دریافت کرد.

در این مقاله ما با هم به بررسی سه تکنولوژی AHD ، HDCVI و HDTVI می پردازیم ، تفاوت های آنها را و کمپانی های تولید کننده آنها را مورد بررسی قرار می دهیم.

مقایسه دوربین مداربسته AHD ، HDCVI ، HDTVI

تکنولوژی HDTVI

این تکنولوژی مخفف High Definition Transport Video Interface  است که به معنای رابط انتقال تصویر با کیفیت بالا می باشد .

این تکنولوژی محصول کمپانی Techpoint (تکپوینت) می باشد که با کلیک روی لینک آن می توانید وارد سایت این کمپانی شوید .

کمپانی هایک ویژن HIKVISION در کشور چین، بزرگترین تولیدکننده‌ی دوربین مدار بسته است که از فناوری HD-TVI با تراشه‌های Techpoint استفاده می‌کند.

هایک ویژن محصولات خود را در سراسر جهان به روش‌های مختلف توزیع می‌کند، یکی از آنها استفاده از نام تجاری خود یعنی هایک ویژن می‌باشد. روش دیگر از طریق برچسب سفید محصولات است که در آن لوگو در محصول ظاهر نمی‌شود و شرکت‌های سوم می‌توانند برند خود را روی آن بزند که اصطلاحا به این برندها ، برند های OEM گفته می شود.

نکته :OEM  مخفف  Original Equipment Manufacture و به معنی استفاده از محصول تولیدی یک کمپانی با برند دیگر می‌باشد. برای مثال کمپانی داهوا چندین OEM دارد ، برند مکسرون MAXRON یا برند رستر RASTER.

HDTVI در  سال ۲۰۱۴ با هدف انتقال سیگنال‌های آنالوگ با استفاده از کابل‌های کواکسیال در فواصل زیر ۵۰۰ متر ایجاد شد.

در سال ۲۰۱۶، هایک ویژن اعلام کرد که با پیشرفت فناوری در نسخه‌ی Turbo HDTVI 3.0 امکان انتقال تصاویر با رزولوشن p  ۷۲۰ تا فاصله‌ی ۱۲۰۰ و تصاویر با رزولوشن p1080 تا فاصله‌ی ۸۰۰ متری فراهم می‌شود.

دوربین‌های ۴ و ۵ مگاپیکسلی، با نسخه‌های جدید فناوری ساخته شد و بعدها دوربین‌هایی با رزولوشن  ۴K یا ۸ مگاپیکسلی عرضه شد.
یکی دیگر از ویژگی‌های مهم و لازم الذکر این است که نسخه HD-TVI 3.0 می‌تواند تصویر و برق را از طریق یک کابل کواکسیال، (فناوری  POC  تامین برق از طریق کابل کواکسیال) ارسال کند.

شما می توانید در ویدئوی زیر به مقایسه تصویر دوربین HDTVI  , AHD در روز و شب بپردازید.

تکنولوژی HDCVI

این تکنولوژی مخفف High Definition Composite Video Interface است که به معنای رابط ترکیب تصویری با کیفیت بالا می باشد .

بر خلاف هایک ویژن ، پلتفرم داهوا بسته می باشد و در انحصار کمپانی داهوا می باشد . در حال حاضر اکثر محصولات داهوا با تراشه هایی از خود کمپانی داهوا تولید می شود که همین مهمترین دلیل در کاهش قیمت این برند شده است . البته که داهوا از تراشه های کمپانی Nextchip هم استفاده می کند .

فناوری HD-CVI در سال ۲۰۱۲ توسط شرکت چینی داهوا راه‌اندازی شد تا با استفاده از دوربین‌های آنالوگ با رزولوشن بالا، بازار را متحول کند.
اولین دوربین‌ها، مدل‌هایی با رزولوشن p720 و p1080 بودند. از سال ۲۰۱۴، این شرکت در حال راه اندازی نسخه‌ی HD-CVI 2.0 از این فناوری است که هر سال با عرضه‌ی محصولات جدید با رزولوشن بالا و امکان استفاده از کابل‌هایی با فواصل بیشتر توسعه می‌یابد.

در نسخه ۳٫۰ HD-CVI، داهوا  رزولوشن ۴K (8MP) و فناوری POC (تامین برق از طریق کابل کواکس) که امکان انتقال برق، داده‌ و تصویر را از طریق کابل کواکسیال معمولی فراهم می‌کند را عرضه کرد.

در ویدئوی زیر شما می توانید رزولوشن های مختلف برند داهوا را در کنار هم مقایسه نمایید:

 تکنولوژی AHD

این تکنولوژی مخفف High Definition Analog است که به معنای آنالوگ با کیفیت بالا می باشد.

بر خلاف دو تکنولوژی HDCVI و HDTVI و کمپانی های معتبر هایک ویژن و داهوا ، AHD صاحب درست و حسابی ندارد . در واقع منظورم این هست که تعداد برندهایی که درحال حاضر از این فناوری استفاده می کنند در بازار بسیار زیاد هست و نمی توان گفت که این فناوری مختص یک کمپانی با برندی خاص هست مانند داهوا و هایک ویژن .

فناوری AHD که توسط شرکت کره‌ای Nextchip ساخته شده است. دوربین‌های آنالوگ با رزولوشن p720 و p 1080 را به بازار عرضه کرده است. در ابتدا فناوری AHD 1.0 امکان استفاده از دوربین‌های رزولوشن p720 را فراهم نمود. نسخه AHD 2.0 جدید با استفاده از کابل کواکسیال قدیمی (RG59) تا فاصله‌ی ۵۰۰ متری، رزولوشن p1080 را معرفی نمود.

این شرکت تراشه خود را با فناوری AHD به تولیدکنندگان عمده مانند Hanwha Techwin و سایر شرکت‌های دیگر در سراسر جهان عرضه می‌کند.

هنگام خرید دوربین AHD باید مراقب باشید، زیرا در بازار ممکن است نام اختصاری‌های مختلف مانند AHD-L که همان LOW می باشد که در واقع پایین ترین رزولوشن را دارد ، AHD-M  که همان Medium  که رزولیشن متوسط می باشد.AHD – H که همان High می باشد و بیشترین رزولوشن را دارد، وجود داشته باشد.

در حال حاضر که در حال نوشتن این مقاله هستم ، تکنولوژی AHD رزولوشن های ۴ و ۵ مگاپیکسلی را هم وارد بازار کرده است که باید دید که توان رقابت با HDCVI و HDTVI را دارند یا خیر .

یکی از نقاط ضعف AHD های ۴ مگاپیکسلی ، در دستگاه های DVR آن هست که در هنگام PLAYBACK گرفتن تعداد فریم پایینی دارند. این تعداد ۸ فریم می باشد و مشتری با دیدن تصویر ، آن را نمی پسندد . چرا که فیلم بصورت Real و روان نیست .

 

نکته مهم : یکی از تصورات اشتباه در مورد رزولوشن های بالا این است که هر چه قدر بالاتر باشد کیفیت بیشتر است . این قانون در تصویر روز درست هست ولی در مورد تصویر شب درست نیست . در این مورد در کتاب آموزش دوربین مداربسته ۲ مفصل صحبت کرده‌ام .

نکته ۱ : دلیل بوجود آمدن تکنولوژی های HDCVI  و HDTVI در مشکلاتی بود که تکنولوژی قدیمی تر HD-SDI داشت. که مهمترین ضعف آن در متراژ کم انتقال بود که نهایت تا ۸۰ متر جواب میداد.

نکته ۲ : اصلا دلیلی ندارد که برای مثال رزولوشن ۲ مگا پیکسلی در AHD ، HDCVI و HDTVI همگی تصویری یکسان داشته باشند . کلی عوامل مختلف در این کیفیت موثر هستند.

نکته ۳ : هم اکنون قیمت AHD کمتر از همه می باشد . بعد از آن قیمت HDCVI و سپس قیمت HDTVI .

نکته ۴ : کیفیت HDTVI  از هم بیشتر است و سپس HDCVI و AHD در رتبه آخر می باشد.

نکته ۵ : علی رغم رزولوشن مگا پیکسلی هر سه تکنولوژی، هر سه آنالوگ هستند.

نکته ۶ : هر سه فناوری بصورت ترکیبی، از هم ساپورت می کنند. مثلا اگر شما دستگاه HDCVI خریدید، دو فناوری دیگر دوربین هایش روی دستگاه جواب می دهد. ولی مطمئنا نباید انتظار کیفیت بالایی را داشت.

نکته ۷ : دستگاه DVR  هر سه فناوری از دوربین IP ساپورت می کنند ولی نباید انتظار کیفیت و کارایی دستگاه NVR را از آن داشت.

نکته ۸ : در صورتی که در یک پروژه از قبل کابل کواکسیال قدیمی و دوربین های آنالوگ بوده است و شما از این سه تکنولوزی استفاده کنید، شاید همان اول کار تصویر خوبی داشته باشد ولی به مرور زمان افت کیفیت خواهید داشت. لپ کلام : از کابل کواکسیال که سالهای قبل انداخته شده است در پروژه استفاده نکنید.

نکته ۹ : دوربین‌های HD-TVI، HD-CVI و AHD هنوز ارزان‌تر از دوربین‌ تحت شبکه هستند.
دوربین‌های تحت شبکه در مقایسه با دوربین‌های HD-TVI، HD-CVI و AHD گران‌تر هستند. اما بین این فناوری‌ها تفاوت‌های زیادی وجود دارد.

نکته ۱۰ : در پروژه‌هایی که به ویژگی‌های پیشرفته‌ و هوشمند نیازی نیست، فناوری آنالوگ می‌تواند برای مشتری مناسب تر باشد.

نکته ۱۱ : همه سه تکنولوژی دارای انتقال تصویر به روش های مختلف هستند.

 

چه برندهایی AHD ، HDCVI  و HDTVI  دارند و از کجا می توان آنها را خرید؟

همانطور که در بالا گفتم در حال حاضر بازار OEM داغ است. پس من هم نام برخی  OEM های هر تکنولوژی را برای شما می آورم (فقط برخی):

 

HD-TVI

برند هایک ویژن : نماینده رسمی این برند در ایران شرکت پارس ارتباط افزار می باشد که شما با کلیک می توانید وارد سایت آنها شوید.

OEM های هایک ویژن :

۱- برند رستر بلو RASTER BLUE است که شرکت نظارت گستر ایمن آن را دارد. با کلیک کردن می توانید وارد سایت آنها شوید.

۲- برند LTS  است که شرکت بنوان الکترونیک آن را دارد. با کلیک کردن می توانید وارد سایت آنها شوید.

۳- برند ورتینا VERTINA است که شرکت دید افزار سیستم آن را دارد. با کلیک کردن می توانید وارد سایت آنها شوید.

۴- برند اسپرادو است که شرکت دید افزار سیستم آن را دارد. با کلیک کردن می توانید وارد سایت آنها شوید.

 

HD-CVI

برند داهوا : نمایندگان رسمی این برند در ایران شرکت فراگستر الکترونیک و سپاهان (ایران داهوا) می باشد.

OEM های داهوا:

برند مکسرون MAXRON که شرکت فراگستر الکترونیک آن را دارد .

برند شیلد Shield که شرکت راش سیستم آن را دارد . با کلیک می توانید وارد سایت آنها شوید .

برند کورتک Cortech که شرکت صنعت امن آن را دارد . با کلیک می توانید وارد سایت آنها شوید .

نکته مهم : این برندها ، همه برندهای oem نیستند و فقط تعدادی از آنها هستند .

در پایان قابل ذکر هست که برند خوب صرفا به کیفیت کالا بستگی ندارد و باید بتواند به مشتریان خود بهترین خدمات و گارانتی را بدهد .شما برای آشنایی بیشتر با شرکت های فعال و معتبر و هم چنین یادگیری عمیق تر می توانید نگاهی به کتاب آموزش دوربین مداربسته ۲  هم بیندازید.

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=3846
اشتراک گذاری:
مهندس رضا شیخ انصاری
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

10 نظر در مورد مقایسه دوربین مداربسته AHD ، HDCVI ، HDTVI

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلامت باشید
    بله انتقال تصویرش بصورت وای فای هست
    دوربین و دی وی آر بصورت وای فای به هم وصل میشن
    تو کانال شرکت فرادید دیدم برند scs هستش لینک کانالشون هم faradidcamera@
    من خودم تا بحال استفاده نکردم ولی دیدم واسم جالب بود خواستم نظر شما رو هم بدونم

    ۴۵

  2. سلام مهندس کتاب دوربین ۲ رو خریداری کردم حالا میخوام بدونم نسخه جدید کتاب دوربین ۱ کی آماده می شود ، که پیام بدید بالاخره چاپ شد کتاب…..

    ۴۵

    1. سلام آقا مسعود .
      از اینکه همراه ما هستید ، خوشحالیم .
      درابتدا قرار بود که این کتاب ویرایش بشود و مجددا بصورت فیزیکی عرضه شود . ولی بعد از بررسی های زیاد به این نتیجه رسیدیم که بهتر است مکمل همین کتاب فیلم و ویدئوهایی بسازیم تا هر کسی که آنرا خریداری کرده یا می خواهد خرید کند ، از آن بتواند بعنوان کاری عملی هم بهره بیشتری ببرد . برای همین در حال کار ساخت فیلم هایی هستم که به همراه نسخه دیجیتالی کتاب عرضه کنم .
      در اولین فرصت در سایت اطلاع رسانی خواهیم کرد .

      شاد باشی

      ۱۰

  3. مهندس سلام. خسته نباشید. میخواستم اگه امکانش باشه در مورد ساختمان هوشمند توضیح بدید. نحوه لوله گذاری. سیم کشی و…… از چه سیمی استفاده بشه. خلاصه هرچی که برای برقکار ی ی ساختمان لازمه. ممنون

    ۱۲

  4. با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما
    دوربین های جدیدی وارد بازار شده که بصورت پک معمولا بفروش میرسن، و انتقال تصویرشون از دی وی آر بصورت وای فای هست ، راجع به اونها هم اگه میشه توضیح بدین

    ۱۰

    1. سلام آقا مسعود .
      اگر برند خاصی منظورتون هست ، لطفا بفرمایید .
      انتقال تصویر بصورت وای فای را مطمئن هستید ؟ با این توضیح احتمالا دوربین ها هم وای فای هستند ، درسته ؟
      در مجموع من شخصا از سیستم وای فای در دوربین ها استقبالی نمی کنم .
      خوب باشی

      ۱۰

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853