تمام سفارشاتی که از امروز در سایت آموزش برق ثبت میکنید، روز 6 فروردین تحویل اداره پست خواهد شد. فروشگاه سایت
تمام سفارشاتی که از امروز در سایت آموزش برق ثبت میکنید، روز 6 فروردین تحویل اداره پست خواهد شد. فروشگاه سایت
0
0

انواع لنز دوربین مداربسته (Lens)

3541 بازدید

برای اینکه بتوانیم در مورد انواع لنز دوربین مداربسته صحبت کنیم باید قبل از آن در مورد نور و تاثیر آن در تشکیل تصویر بدانیم.

نور در واقع پایه و اساس سیستم نظارت تصویری است. طول موج (یا فرکانس)، رنگ و نوع نور را مشخص میکند. تنها طیف بسیار کوچکی از کل طیف نور (از ۴۰۰ نانو متر تا ۷۰۰ نانو متر) با چشم انسان قابل رویت می باشد. در صورتی که دوربین مداربسته در مقایسه با چشم انسان ها طیف گسترده تری از آن درک میکند (میبیند). دوربین ها طیف نزدیک به مادون قرمز یعنی طیف ۷۱۵ تا ۹۵۰ نانومتر را نیز میبینند.

طیف نوری

 

با این توضیح میتوانیم در مورد لنز بحث را باز کنیم و در ادامه آن را تکمیل کنیم.

لنز (lens) چیست؟

لنز مجموعه ای از چندین عدسی است که نوری را که از منبع نوری منعکس شده است را از خود عبور داده و برای تبدیل شدن به سیگنال الکتریکی و تشکیل تصویر با عبور از فیلتر IR-CUT ، وارد سنسور تصویر می شود.

مهمترین واژه ای که بعد از شنیدن نام لنز در ذهن هر کسی می آید، فاصله کانونی (focal lens) لنز می باشد. فاصله کانونی لنز فاصله ی بین سنسور تصویر دوربین (image sensor ) تا لنز می باشد، که این فاصله بر حسب میلی متر می باشد و در کاتالوگ ها با حرف اختصاری mm مشخص شده است.

فاصله کانونی

لنز دوربین مداربسته

 

قبل از انکه در مورد انواع لنز صحبت کنیم بد نیست در مورد نحوه ی فوکوس شدن یک تصویر فیلم کوتاهی را ببینیم.

 

 

انواع لنز دوربین مداربسته

لنزها انواع مختلفی دارند که در اینجا سه نوع از پرکاربردترین آنها را با هم بررسی می کنیم.

۱- لنز فیکس (fix):

fix lens

fix lens cctv

در این لنز فاصله کانونی لنز ثابت است یعنی ما نمیتوانیم آن را تغییر دهیم . تنها کاری که ما با باز کردن درب دوربین و شل کردن پیچ روی این لنز در دوربین ها می توانیم انجام دهیم این است که در صورتی که تصویر ما فوکوس نیست ، با چرخاندن آن ، تصویر را در نقطه ی فوکوس شده ببینیم و مجدد پیچ روی لنز را سفت کنیم.

این لنز ها امروزه کاربرد زیادی هم در بازار دارند. شما در نحوه فوکوس شدن یک تصویر را می توانید مشاهده نمایید.

اما در کاتالوگ دوربین ها در کنار واحد mm ، یک عدد نوشته شده است که بیانگر همان فاصله ای که در بالا گفته شده می باشد . این اعداد می توانند:

۲.۸ /  ۳.۶ / ۴ / ۵  میلی متر تا اعداد بالاتر از آن هم باشند.

۲- لنز متغیر یا وری فوکال (vari focal):

vari focal lens

در این لنز فاصله کانونی لنز قابل تغییر است و ما میتوانیم متناسب با نیاز خود آن را تغییر دهیم . عموما در این لنز ها دو  پیچ روی لنز (در صورتی که به شکل زیر و مخصوص دوربین های باکس باشد) و یا دو پیچ روی خود کیس دوربین (مخصوص دوربین های دام و بولت ) می باشد.

این دو پیچ، یکی برای تنظیم زاویه دید دوربین و دیگری به جهت فوکوس کردن تصویر دوربین کابرد دارد. در صورتی که یک دوربین دام یا بولتی را باز کنید و به لنز وری فوکال آن دسترسی داشته باشید، شما دو چرخ دنده مشاهده خواهید کرد که هر کدام مخصوص همان دو عملی هست که در بالا اشاره شد. یعنی ما با چرخاندن پیچ های روی کیس دوربین، این چرخ دنده ها را می چرخانیم، تا جایی که تصویر مطلوب برای ما نمایش داده شود. پس در صورتی که در جایی متوجه شدید که با چرخاندن یکی از این دو پیچ تغییری در تصویر مشاهده نمی کنید، احتمالا این چرخ دنده ها درگیر نمیشوند.

یک نکته تجربی : عموما در برخی دوربین ها در صورتی که بخواهیم به وایدترین تصویر برسیم با چرخاندن یکی از پیچ ها تا انتها، و فوکوس کردن با پیچ دیگر به تصویر مطلوب در نقطه فوکوس نمیرسیم، و باید کمی از زاویه دید را کم کنیم تا تصویر مطلوب شود.

اما اعدادی که روی لنزها مشاهده میشود مانند:

۲.۸ ~۱۲ میلی متر / ۴.۵ ~۸ میلیمتر / ۵ ~ ۵۰ میلی متر / ۶ ~ ۶۰ میلی متر و اعداد دیگری هم هستند.

این اعداد هر کدام معرفی یک زاویه دید در دوربین هستند . برای مثال زاویه دید یک دوربین با لنز  ۲.۸ ~۱۲ میلی متر ، هنگامی که روی ۲.۸ تنظیم شده است ، برابر با حدود ۹۰ درجه است (دقت کنید حدود ۹۰ درجه )

اما رابطه ی بین فاصله کانونی با زاویه میدان دید ، رابطه ای معکوس می باشد که هر چقدر فاصله کانونی را بیشتر کنیم زاویه دید ما کمتر می شود و برعکس هر چقدر فاصله کانونی ما کمتر شود زاویه دید ما بیشتر می شود.

زاویه دید

این ویژگی  لنز کاربرد زیادی دارد که ما بتوانیم متناسب با پروژه ای که قرار است اجرا کنیم دوربین و لنز متناسب برای آن انتخاب کنیم .

۳-لنز موتورایز :

motorayzer lens

 

لنزی می باشد که فاصله کانونی آن متغیر می باشد و تفاوت آن با لنز وری فوکال در این است که در لنز موتورایز شما نیازی نیست که حتما  کنار دوربین باشید و از طریق دو پیچ روی کیس زاویه مورد نظرتان را تنظیم کرده و همانجا هم تصویر را فوکوس نمایید بلکه شما از طریق دستگاه ضبط کننده یا از طریق وصل شدن به وب دوربین میتوانید تنظیمات بالا را انجام داده و تصویر مطلوب را داشته باشید.

 

در برخی برندها در منوی دوربین های موتورایز هم شما گزینه ای به نام Auto focus دارید که میتوانید با کلیک کردن روی آن وظیفه ی تنظیم تصویر را به بهترین شکل به دوربین واگذار کنید که متناسب با تصویر جلوی دوربین در بهترین نقطه فوکوس شود.

 

زاویه دید دوربین به چه معناست ؟

قسمتی از سوژه ی مقابل لنز دوربین می باشد که بعد از تنظیم شدن میتواند پوشش دهد. این زاویه ی پوشش بر اساس واحد درجه می باشد. در پایان این مقاله قصد دارم برای عزیزانی که دوست دارند اطلاعات بیشتری داشته باشند، فیلمی از یکی از نرم افزارهای محاسبه لنز برای دوربین را، در اینجا قرار دهم.

 

 

در مقالات بعدی در مورد اعدادی که روی لنز نوشته شده است با هم حرف میزنیم.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=2305
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

3 نظر در مورد انواع لنز دوربین مداربسته (Lens)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853