نوروز 1403 برهمگان مبارک. کد تخفیف عیدانه ویژه کتاب ها (sgr-28) - کد تخفیف ویژه دوره‌های آموزشی (hty458) فروشگاه سایت
نوروز 1403 برهمگان مبارک. کد تخفیف عیدانه ویژه کتاب ها (sgr-28) - کد تخفیف ویژه دوره‌های آموزشی (hty458) فروشگاه سایت
0
0

آموزش آیفون صوتی

48926 بازدید

 

آموزش آیفون صوتی

آموزش آیفون صوتی اولین مقاله ما در مورد آیفون هاست که در سایت آموزش برق قرار می گیرد. سعی می کنیم در روزهای آینده بیشتر در مورد آیفون صوتی و آیفون تصویری آموزش دهیم.

ما در ۱۰۰ صفحه اولِ کتاب آموزش آیفون های صوتی و تصویری در مورد آیفون صوتی آموزش دادیم و خیلی سخت است که بخواهیم همه آنها را در این مقاله خلاصه کنیم ولی در صورتی که تمایل داشتید اطلاعات کامل‌تری کسب کنید به کتاب آموزش آیفون های صوتی و تصویری مراجعه کنید.

ما در این کتاب گفتیم که دربازکن های صوتی، بدون توجه به برند و کارخانه سازنده آن، در ۳ دسته کلی قرار می گیرند.

  1. آیفون های صوتی ۶ سیم
  2. آیفون های صوتی ۴ سیم
  3. آیفون های صوتی مدل الکتروپیک

آیفون صوتی ۶ سیم

از آیفون های صوتی ۶ سیم می توان به برندهایی مثل، تابا، تابان، الکتروآلا، الکتروگویا، کیهان، تامر، تاباک، سیماران و… اشاره کرد. به این خاطر به این آیفون ها می‌گوییم ۶ سیم، چون گوشی صوتی هر واحد برای اتصال به پنل به ۶ رشته سیم نیاز دارد. آیفون های قدیمی مدل تابا از اولین آیفون های صوتی بودند که وارد بازار شدند. و بیشتر شرکت های تولید کننده به نوعی الگو گرفته از تابا هستند. قطعاً این مدل پنل صوتی تابا را درب خیلی از منازل دیده‌اید. بنده در مقاله آموزش نصب آیفون صوتی تابا مدل ۶ سیم قدیمی بیشتر راجع به این آیفون توضیح داده‌ام.

آیفون صوتی تابا

اگر بخواهیم در آیفون های صوتی ۶ سیم، وظیفه هر کدام از ۶ رشته سیم هایی که بین گوشی و پنل قرار می گیرند را بیان کنیم به ترتیب عبارتند از:

  • سیم شماره A یا ۱، وظیفه‌ی انتقال صدای شخص مراجعه کننده از پنل به گوشی
  • سیم شماره B یا ۲، وظیفه‌ی انتقال صدای شخص پاسخگو از گوشی به پنل
  • سیم شماره C یا ۳، وظیفه‌ی منفی مشترک
  • سیم شماره D یا ۴، وظیفه‌ی انتقال صدای زنگ از پنل به گوشی
  • سیم شماره E یا ۵، وظیفه‌ی دربازکن
  • سیم شماره F یا ۶، وظیفه‌ی دربازکن

از مشکلاتی که این آیفون ها صوتی قدیمی دارند، مشکل بازکردن درب در فواصل طولانی ست و دوم اینکه نیاز به رشته سیم های بیشتری از پنل تا گوشی داخل واحدهاست.

آیفون صوتی ۴ سیم

شرکت تابا بعد از چندین سال تولید آیفون های ۶ سیم، به جهت اینکه این آیفون ها مشکلاتی داشتند، اعم از اینکه نمی توانستند در فواصل طولانی دربازکن را فعال کنند و دوم اینکه نیاز به رشته سیم های بیشتری بین گوشی و پنل بود، تصمیم به تولید آیفون صوتی جدیدی کرد که در این مدل بجای ۶ رشته سیم، تنها ۴ رشته سیم بین هر گوشی و پنل قرار می گیرد. که تصویر یک آیفون صوتی تابا مدل ۴ سیم را در پایین مشاهده می‌کنید.

آموزش آیفون صوتی

وظیفه‌ی هر کدام از این ۴ رشته سیم به ترتیب عبارتند از:

  • سیم شماره A یا ۱، وظیفه‌ی انتقال صدای شخص مراجعه کننده از پنل به گوشی
  • سیم شماره B یا ۲، وظیفه‌ی انتقال صدای شخص پاسخگو از گوشی به پنل و وظیفه‌ی دوم، تحریک رله دربازکن
  • سیم شماره C یا ۳، وظیفه‌ی منفی مشترک
  • سیم شماره D یا ۴، وظیفه‌ی انتقال صدای زنگ از پنل به گوشی

همانطور که می بینید عمل دربازکن در آیفون های صوتی ۴ سیم برعهده سیم شماره ۲ گذاشته شده است. یعنی وقتی شخص پاسخگو شستی دربازکن را فشار می دهد در واقع سیم شماره ۲ با ۳ برای لحظه ای اتصال کوتاه می شود و رله داخل پنل این پیغام را دریافت می کند و متوجه می شود که شخص پاسخگو شستی دربازکن را فشار داده است و به این صورت مسیر جریان برق ترانس به سمت قفل بازکن برقرار می کند و قفل بازکن عمل می کند.

 

آموزش آیفون صوتی مدل الکتروپیک

آیفون صوتی الکتروپیک

آیفون صوتی الکتروپیک تنها آیفونی است که با بقیه آیفون های صوتی تفاوت دارد. این شرکت آیفون صوتی خود را به گونه ای طراحی کرده که بین پنل و گوشی هر واحد نیاز به ۵ رشته سیم است. وظیفه‌ی هر کدام از این ۵ رشته سیم عبارتند از:

  • سیم شماره ۱، وظیفه‌ی انتقال صدای شخص مراجعه کننده از پنل به گوشی
  • سیم شماره ۲، وظیفه‌ی انتقال صدای شخص پاسخگو از گوشی به پنل
  • سیم شماره ۳، وظیفه‌ی منفی مشترک
  • سیم شماره ۴، وظیفه‌ی تحریک رله دربازکن
  • سیم شماره B، وظیفه‌ی انتقال سیگنال زنگ از پنل به گوشی

 

سوالات پر تکرار دوستان در مورد آیفون های صوتی:

چطور می توان یک گوشی آیفون صوتی با برند متفاوت را بجای یک گوشی دیگر نصب کرد؟
آیا می‌ توان یک گوشی ۴ سیم را با یک گوشی ۶ سیم جابجا کرد؟
چگونه می شود بجای یک گوشی تابا یک گوشی الکتروپیک نصب کرد و بالعکس؟

اگر وظیفه‌ی هر رشته سیم در هر کدام از این ۳ مدل را با هم مقایسه کنید می بینید که در عملکرد هر رشته سیم تفاوت های کوچکی وجود دارد. و ما در کتاب آموزش آیفون های صوتی و تصویری به شما آموزش دادیم که چطور با ایجاد اندکی تغییرات در پشت هر گوشی، بتوانید همه گوشی های صوتی را جایگزین یکدیگر کنید. یعنی اگر گوشی صوتی ۶ سیم شما بسوزد و نتوانید در شهرتان یک گوشی صوتی ۶ سیم پیدا کنید، چطور یک گوشی صوتی الکتروپیک را جایگزین آن کنید و برعکس. پیشنهاد میکنم برای تهیه این کتاب ارزشمند، هم اکنون از بخش فروشگاه سایت، این کتاب را سفارش دهید. امکان ارسال پستی این کتاب به همه شهرها و روستاهای کشور با پست سفارشی وجود دارد. و اگر با خرید اینترنتی آشنا نیستید، از همکارم خانم داودی بخواهید تا کتاب را برای شما پست کند. شماره تماس ۹۱۳۰۵۷۷۰-۰۲۱

کتاب-آموزش-آیفون-های-صوتی-تصویری

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=3840
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

696 نظر در مورد آموزش آیفون صوتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. با سلام و خسته نباشید،ما یک ایفون قدیمی مارک الا از همین نقره ای ها داریم که عمرش رو کرده بود تعمیر کار اوردیم متاسفانه فقط برد اون رو عوض کرد که هزینه بیخودی شد الان یکسره داره سوت میکشه دمه در احتمالا یکی گوشی رو بد گذاشته،سوالم اینه که با توجه به گفته های شما از نوع شش سیم هست،میخواستم ببیینم اگر یک پنل شش سیم از بازار تهیه کنم نمیدونم چه مارکی پیدا بشه و با پنل قبلی کامل جایگزین کنم بدلیل تفاوت پنل با گوشی مشکلی پیش نمیاد؟

    ۴

    1. سلام خدما شما جناب آقای نوید ناصری
      عرضم به خدمتتون که اگه شما یه پنل تهیه کنید که از لحاظ سیستمی مشابه اون قبلی باشه هیچ مشکلی پیش نمیاد و میتونید استفاده کنید ، چون که آیفون های قدیمی سیستم تقریبا ساده ای دارن به طوری که اون سیم ها فقط مال مثبت رفت و برگشت سیگنال صوتی و اتصال زنگ گوشی و منفی مشترک و همچنین دو تا مثبت و منفی ویا فاز و نول درب باز کن اند و روی انواع مشابه سازگارند اما به نظرم بهتره یکی مثل همون که الان دارین پیدا کنین و یا کلا یه پنل و آیفون صوتی جدید بگیرین

      ۵

  2. سلام آقای مرادی آیفون قدیمی از این ۶ سیم ها ک میگین زنگ ممتد زده شده الان دیگه زنگ نمیخوره آیا خودم میتونم درستش کنم؟

    ۱

    1. سلام آقای علوی
      این بستگی به اطلاعات شما در زمینه آیفون داره ولی به نظرم احتمالا بلندگوی زنگ سوخته یا سیم کشی اون قطع شده که دیگه زنگ نمیزنه

      ۵

  3. سلام جناب مهندس وقت بخیر و خسته نباشید
    یک آیفون تصویری الکترو پیک با پنل دو واحدی و دو عدد مانیتور برای یک منزل دو طبقه تهیه و نصب کردم مشکلم اینجاست که هر طبقه یک درب مجزا جهت رفت و آمد دارد ولی وقتی که کلید درب بازکن هر کدوم از طبقات میزنیم هر دو درب به صورت همزمان باز می شوند چه راهکاری برای حل این مشکل است؟

    ۱

    1. با سلام جناب امیر محمدی
      متاسفانه این امکان وجود نداره اما اگه به جای یه پنل دو طبقه دو تا پنل یک طبقه کنار هر درب داشتید میشد این کار رو بکنید اما الان با چنین وضعیتی میتونید درب باز کن یکی از درب ها رو مثلا درب طبقه اول رو به قسمت درب باز کن پنل بیرونی وصل کنید که با همون مانیتور طبقه اول باز بشه و برای طبقه دوم یک شاسی درب باز کن جداگانه در کنار مانیتور وصل کنید و سیم های اون رو بیارین پایین و به درب باز کن درب مخصوص طبقه دوم وصل کنید تا ساکنین طبقه دوم با اون شاسی درب رو باز کنند اما شما که چنین هدفی داشتید به نظرم بهتر بود در کنار درب هر طبقه یک پنل جداگانه نصب میکردید
      حالا نقشه ای رو که بهتون گفتم اگه متوجه نشدید بیاین به واتس اپ بنده پیام بدین تا دقیق تر راهنمایی تون کنم و اون نقشه رو واستون بکشم شماره من : ۰۹۱۳۷۱۸۹۱۴۳

      ۴

  4. سلام مهندس خسته نباشید
    یک پنل صوتی تابا دو مرتبه داریم می خواهیم دو دربازکن مجزا داشته باشه .روش سیم کشی چه جوری هستش؟با تشکر از زحمات فراوان مهندس مرادی

    ۴

    1. سلام. یکی از دربازکن رو مثل حالت عادی به پنل وصل کنید، انگار که اون ساختمان فقط یک درب داره.
      بعدش برای درب دوم، مدار دربازکن آیفون های صوتی ۶ سیم قدیمی رو پیاده کنید. برای این منظور لازمه که پشت گوشی رو باز کنید و از پشت شستی دربازکن دو رشته سیم رو بیرون بکشید.

      ۵

      1. ۱. سلام مهندس خسته نباشید.این دو سیمی که از پشت گوشی بیرون می کشیم باید از کجا نشأت بگیرند؟و به کجا متصل بشن؟
        با تشکر

        ۳

  5. سلام
    ایفون صوتی مدل ۶۷۸ صدای زنگش بسیار زیاد هست راهی برای کم کردن صداش هست؟
    میشه صدای زنگش رو تقیر داد؟
    با تشکر

    ۷

  6. با سلام
    آیفون صوتی الکتروپیک را روی ساختمان ۶ واحده وصل کردیم اما صدا فقط در یکی از واحد ها از داخل واحد به بیرون میرود ولی از خارج ساختمان به داخل واحد نمی آید,مابقی واحد ها از این بابت مشکلی ندارند.سیم شش رشته را چک کردیم اما هیچگونه قطعی نداشت
    ممنون میشوم راهنمایی بفرمایید

    ۳

  7. باسلام به برکت دولت روحانی و بدلیل گرون شدن چندین برابر اجناس اجبارا واسه خونه یه آیفون صوتی با نام رسا خریده ام همه قطعات درست و دقیق طبق نقشه نصب و وصل شده اماهم صدای زنگ از پنل و گوشی کلا قطع است و نمیاد قفل درب بازکن هم عمل نمیکنه فقط روز اول چندبار فقل دربازکن عمل کرد و دیگه کلا قطع شده الان فقط لامپ پنل صوتی و صدای رفت وبرگشت روشن و فعال است.لطفا بفرمایید مشکل از کجاست.باتشکر

    ۷

    1. سلام جناب بیگلو. سوالتون واضح نیست، اولش فرمودین کلا قطع شده و بعد فرمودین لامپ پنل روشنه و صدای رفت و برگشت روشن هست. لطفاً سوال رو اصلاح کنید.

      ۲

  8. سلام‌خسته‌نباشید‌ببخشید‌ما‌یک‌اف‌اف‌سه‌طبقه‌دارم‌وقتی‌که‌ آفتاب‌هنگام‌روز‌به‌پنل‌میخوره‌نه‌صدا‌می‌ره‌نه‌صدا‌میاد‌‌ووقتی‌که‌آفتاب‌میره‌‌درست‌میشه‌‌ممنون‌میشم‌جواب‌بدین

    ۱

    1. سلام. مرسی. آیفون صوتی هست یا تصویری؟ مدلش چیه؟ فقط واحد شما این مشکل رو داره یا هر سه واحد؟ زنگ چی، آیا زنگ هم از کار می افته؟

      ۳

  9. سلام ایا در فاصله صدو پنجاه متر میشود اف اف تصویری یا صوتی نصب کرد؟در یک مکان ویلایی فاصله درب حیاط تا اطاقها نزدیک صدو پنجاه متر است.اطاق نگهبانی هم نداره.ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    ۵

    1. سلام. اگر از رشته سیم های نمره ۲.۵ استفاده کنید صدا و تصویر و زنگ رو می تونید دریافت کنید. ولی شاید مدار دربازکن عمل نکنه. ما تا فاصله ۱۰۰ متر رو امتحان کردیم که مشکلی نداشت ۱۵۰ متر رو تست نکردیم.

      ۴

  10. ایفون صوتی الکتروپیک هست
    زمانی ک فیوز کنتور برق قطع شده و بعدش وصل میشه در بازکن خودش خودکار دررو باز میکنه مشکل از کجاس؟
    اتصالات تمام سیم ها هم چک کردم نمیدونم این مشکل چیه کمک کنید حلش کنم ممنون

    ۶

    1. و علیکم السلام امیر حسین عزیز. شستی قفل بازکن روی گوشی رو چک کنید که سالم باشه. چون اگر این شستی خراب باشه و کنتاکتهای داخلش گیر باشه این اتفاق می افته.

      ۴

  11. آیفون الکتروپیک نصب کردم
    سیمارو با دقت وصل کردم
    الان صدا از بیرون به داخل منزل میاد اما نه زنگ کار میکنه نه صدا از داخل به بیرون میره ایراد کجاس؟

    ۱

    1. سلام منم قبلا ب این مشکل برخوردم بعد از چنتا همکار پرسیدم و مثل اینکه داخل پنل دم درب اف اف های الکتروپیک جای سیم شماره ۲ و ۳ جابجا هست و با عوض کردنش من نتیجه مثثبت گرفتم

      ۲

  12. سلام ، ببخشید یه آپارتمان شش واحدست، آیفنه یکیشونو قطع کردم واسه تعمیرات خونه، مال بقیه واحدام قطع شده، چیکار کنم موقت وصل بشن؟

    ۱

  13. سلام مهندس جان راهس هست که بشه به یک پنل مربوط به یه ساختمان دوطبقه داشته باشیم و هرکدام از گوشی ها درهای مجزایی رو باز کنن سیم کشیش چطوریه در ضمن تابا هست و چهارسیمه ممنون میشم جواب بدین

    ۳

    1. سلام. بله امکان پذیره. یکی از گوشی ها رو طوری به پنل وصل کنید که انگار فقط یک درب دارید.
      برای درب دیگه هم باید پشت گوشی اون واحد رو باز کنید و از شستی دربازکن دو سیم بکشید بیرون و مدار دربازکن آیفون های صوتی شش سیم قدیمی رو روی اون پیاده کنید.

      ۳

  14. سلام
    خسته نباشید
    آیفون خونه مت از همون ۶ سیمه هاست .
    زنگ یکی از طبقه ها نمیزنه
    یه طبقه دیگه هم گاهی اوقات صدا از بیرون به داخل نمیاد اما با یه فوت وصل میشه.
    پیشاپیش از کمکتون تشکر میکنم.

    ۳

  15. سلام من شروع کردم به نصب ایفون الکترو پیک و دوطبقه واینکه هنگامی که با دقت کاملا تمام سیم ها را وصل کردم ترانس خیلی داغ می شه وحتی کاملا جلد پلاستیکیش اب شد و اصلا عمل نمی کنه چرا ؟دلیلش چیه

    ۲

    1. سلام. اگر پنل الکتروپیک هست و ترانس هم الکتروپیک هست. پس ترانس یا برد داخل پنل مشکل داره و باید بررسی یا تعویض بشه.

      ۵

  16. باسلام خدمت مهندس مرادی ممنون از بیان ساده وسهل هضم شما خدا قوت..‌.درقسمت عیب یابی وتعمیرات مدار زنگ الکتروپیک ص۷۵ تست شماره ۳فرموده ایدکه تست شماره۱در پشت گوشی۳و Bرا اتصال کوتاه کردید…..صدای فیدبک ازپنل شنیده نشد.‌….پشت پنل اتصال کوتاه بین۳و Bانجام داده…..اگر صدای فیدبک را شنیدید یعنی شستی سالم است درغیر اینصورت باید شستی را تعمیر یا عوض کنید.خوب اما درتست شماره۳ص۲۵و۲۶ شبیه همین مطلب آموزش داده اید ولی در آنجا وقتی صدای فیدبک رااز پنل شنیده نشد سیم هایC وD را در پشت گوشی درجای خودش گذاشتیم وپنل راباز کردیم اتصال کوتاه بین۲پایه برقرار کردیم و فرمودید اگر صدای فیدبک راشنیدید….یعنی شستی زنگ آن واحد خراب است.حال می خواستم بدانم که آیااین دو تست باهم فرق می کنند چون درآنجا گفته نشده سیم۳. Bدرمحل خود پشت گوشی وصل شود ونیز گفته شده اگر صدای فیدبک را شنیدید یعنی شستی سالم است.. ممنون از شما.

    ۹

  17. با سلام خدمت مهندس مرادی درابتدا از شما بابت روانگویی و زیبا گویی در کتابتان تشکر می کنم.سوال وابهاماتی داشتم امیدوارم پاسخگوی من باشید.در بعضی سایتها درمبحث سیمکشی آیفون ها سیم Aراانتقال صدای پاسخگو و B راصدای مراجعه کننده مطرح کرده اند.در کتابتان شما بگونه دیگری فرموده اید.کدام راباید در نظر داشت.۲-در ص۲۷ تست شماره۵در مورد سیم شمارهc.Dواتصال کوتاه آنها درتست های قبلی برای منظورهای دیگر آنها را امتحان کرده واز عمل کرد آنها نیز باخبرشدیم حال این تست اضافه کاری نیست.۳-در ص۵۳کتاب نقشه نصب آیفون های صوتی ۴سیمه برای مجتمع ها واحد۲ بخاطراتصال نداشتن سیم c کلاّقطع است درسته.۴-در ص۶۲ درموردآیفون الکتروپیک بالای عکس پنل توضیح دادید یکی از پنل های صوتی تابا…..مدل۸۷۵است.ولی درزیر تصویرپنل شکل۲-۲…پنل مدل۸۷۵رانوشتهاید

    ۷

    1. سلام جناب جاهد. ممنونم از شما
      لطفاً از این به بعد سوالاتتون رو در قسمت سوالات خوانندگان کتاب آموزش آیفون های صوتی و تصویری مطرح کنید.
      ۱-اگر در جایی خوندید که سیم ۱ یا همون A انتقال صدای پاسخگو هست، بدونید اشتباه نوشته و در تمام آیفون های صوتی این سیم برای انتقال شخص مراجعه کننده هست.
      ۲-تست شماره ۵ برای تست سلامت کابل هست.
      ۳-بله حق با شماست. در طراحی اشتباه شده، باید از سیم قرمز رنگ به ترمینال سی وصل میشده که نشده. آفرین که اینقدر با دقت کتاب رو میخونید.
      ۴-اون هم اشتباه تایپی هست.

      ۲

  18. سلام،من مجددا دارم این سوالو مطرح میکنم باعرض پوزش
    ما یک گوشی جدید برای ایفون صوتی خریداری کردیم و سیمهارو طبق ترتیبی که بوده وصل کردیم ولی دربازکن کارنمیکنه.به چه علتی هست؟مشکل در شاستی دربازکن ممکنه باشه؟چون سیمهای مربوط به ولتاژ دربازکن بهم که برخورد میکنن دربازمیشه ولی به گوشی وصل میکنیم کارنمیکنه

    ۲

    1. سلام. بله اگر سیم های ای و اف رو به همدیگه میزنید و دربازمیشه ولی گوشی رو که وصل میکنید باز نمیشه پس شستی قفل بازکن خرابه.
      در پست قبلی هم گفته بودین که زنگ هم کار نمیکنه، سیم دی مربوط به زنگ هست بررسی کنید که سالم باشه. ولی اگر روی گوشی قدیمی زنگ عمل میکرد، پس مشکل از کلید قطع کن زیر هندست (در گوشی جدید) هستش.

      ۸

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853