0
0

سوییچ شبکه و اتصال دوربین مداربسته IP به آن

6281 بازدید

سوییچ شبکه یکی از تجهیزات مهم در اجرای پروژه های نظارت تصویری و دوربین های مداربسته IP است.

 

سوئیچ شبکه

 

تصور کنید در یک پروژه قرار است که تعداد ۲۰ دوربین مداربسته IP با یک سوئیچ ۲۴ پورت را نصب کنیم (این سوئیچ ۲۴ پورت ۱۰۰ و ۱ پورت ۱۰۰۰ دارد). در این پروژه علاوه بر دوربین‌های مداربسته دام و بولتِ IP، دوربین‌های اسپیددام، کیبورد کنترل و NVR هم داریم.

 

سوئیچ شبکه

 

همانطور که در مقالهٔ NVR گفتیم، اکثر NVR های بازار یک پورت شبکه LAN روی خودشان دارند. خب با این تفاسیر اولین مشکل ما این است که چگونه این همه تجهیز را به دDستگاه NVR وصل کنیم.

وظیفه سوییچ شبکه

سوییچ شبکه وظیفهٔ ارتباط بین این تجهیزات را بر عهده دارد و ما به تعداد پورت‌های روی سوییچ می‌توانیم تجهیزات را به آن وصل کنیم. تعداد پورت‌های سوییچ ۴، ۸، ۱۶، ۲۴، ۴۸ و … هستند که عموماً سرعت‌های ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه یا ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه دارند. این سرعت بیانگر میزان انتقال دیتا می‌باشد.

خب ما تعداد ۲۰ عدد دوربین‌ IP را به پورت‌های سوییچ شبکه وصل می‌کنیم. در اینجا دو نکته مهم را باید در نظر گرفت.

الف –سرعت انتقال دیتا: هر دوربین IP مطمئناً پهنای باندی را نیاز دارد که اصولاً این عدد زیر ۱۰ مگابیت بر ثانیه است (وابسته به برند و شرایط). پس در صورت اتصال دوربین مداربسته IP به پورت ۱۰۰ مگابیت سوییچ هیچ مشکی از بابت انتقال دیتا به وجود نمی‌آید.

 

سرعت انتقال دیتا

 

ب-توان سوییچ : در دیتا شیت هر سوییچ یکسری استانداردهایی معرفی‌شده است مانند دو استاندارد IEEE802.3af و IEEE802.3at که استانداردهای POE هستند.

۸۰۲.۳af یکی از استانداردهای رایج POE است که تا حداکثر ۱۵.۴ وات توان تأمین می‌کند که این توان برای دوربین‌های دام و بالت کافی است. استاندارد ۸۰۲.۳at تا حداکثر ۳۰ وات توان تأمین می‌کند که این استاندارد برای دوربین‌های اسپیدام می‌باشد چراکه این دوربین‌ها توان بیشتری را نیاز دارند. البته این اعداد استاندارد هستند و مسلماً در شرایط نصب یک پروژه بسته به طول کابل شبکه، جنس کابل شبکه و … کاهش این اعداد طبیعی است.

 

نکته : برخی سوییچ ‌ها دارای پورت (SFP Small Form-Factor Pluggable) هستند. به این پورت بنا به نیاز می‌توان فیبر نوری متصل کنیم.

خب ما ۲۰ عدد دوربین دام و بالت و اسپیددام را به سوییچ شبکه وصل کردیم و برای اتصال کیبورد کنترل به آن هم کاملاً مشابه به یک دوربین IP عمل می‌کنیم.

سوییچ چگونه متوجه اتصال این تجهیزات می‌شود؟

دوربین‌های آی پی دام، بالت، PTZ و کیبورد کنترل دارای آدرسی به نام MAC Address هستند و سوییچ شبکه پورتی که هر MAC ای به آن متصل شده را نگه می‌دارد و آن را در جدول خودش ذخیره می‌کند. سوییچ از این جدول جهت شناختن تجهیزی که می‌خواهد برای آن بسته اطلاعاتی ارسال کند، استفاده می‌کند که این جدول به MAC Address Table معروف است.

 

MAC Address Table

 

خب دیتای دوربین‌ها به سوییچ منتقل شد و حالا باید این دیتاها به سمت دستگاه NVR ارسال شوند. ما الآن هم پورت ۱۰۰ خالی و هم پورت ۱۰۰۰ خالی روی سوئیچ داریم.

نکته مهم این است که ما نمی‌توانیم که از پورت ۱۰۰ این سوئیچ استفاده کنیم به این دلیل که اگر تعداد دوربین‌ها را در عدد پهنای باند مصرفی دوربین ضرب کنیم مسلماً این عدد بالاتر از عدد ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه می‌شود. پس در صورت اتصال این پورت با کابل شبکه به دستگاه NVR، حتماً شما بر روی مانیتور تصاویری با تأخیر (delay) خواهید داشت. پس از پورت ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه به دستگاه NVR وصل می‌کنیم.

 

پورت UPLINK

 

در پایان هم از خروجی تصویرِ روی دستگاه NVR به مانیتور اتصالی را برقرار می‌کنیم تا تصاویر را مشاهده کنیم.
در صورتی که علاقه مند به یادگیری مطالب بیشتری در مورد این موضوع هستید می‌توانید به فصل هفتم کتاب آموزش دوربین های مداربسته ۲ مراجعه کنید.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=3108
اشتراک گذاری:
مهندس رضا شیخ انصاری
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

47 نظر در مورد سوییچ شبکه و اتصال دوربین مداربسته IP به آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. با عرض سلام .شرمنده من کتاب دوربین مداربسته رو خریداری کردم کلیپ های اموزشی رو روز اول اورد بعد دیگه نمیتونم دسترسی داشته باشم بهشون میتونید راهنمایی کنید

    ۶

    1. سلام خدمت شما. از لطف شما ممنونم.
      چندین مقاله در مورد دوربین های مداربسته تحت شبکه در وب سایت و هم چنین در کتاب دوربین مداربسته ۲ ، آورده ام.
      در مورد سانترال اطلاعات تخصصی ندارم.

      ۱۳

    1. سلام آقا رسول
      حرف شما درست است و ما اشتباها بجای لینک دادن به کتاب سیسیتم های دوربین مداربسته ۲ به کتاب سیستم های دوربین مداربسته لینک داده ایم .
      از حسن توجه و تذکر شما ممنونیم

      خوب باشید

      ۴

  2. سلام خدمت مهندس عزیز قابلیت IRCUT دردوربینهای مداربسته که تنظیماتشون گفتین بصورت سخت افزاری هست فیلتر IRCUT درروز بطور اتوماتیک فعال میشه؟ و اینکه اگرفعال شد در شب بطوراتوماتیک فیلترش برداشته میشه یا خودمون بصورت دستی باید این تغییررو اعمال کنیم؟

    ۱

    1. سلام
      بله سخت افزاری هست و فعال است .
      خودش بطور اتوماتیک فعال می شود .
      در فصل سوم کتاب سیستم های دوربین مداربسته ۲ بطور مفصل در موردش صحبت کرده ایم

      برقرار باشید

      ۵

  3. سلام. اگه میشه یه مقدار در مورد نحوه قیمت دهی توضیح بدید. من کتاب برق ساختمان قدیمی رو قبلا خوانده ام اما یکسری سوالاتم رفع نشده. مثلا در روشی که فرمودید متری است، متر زیر بنای واحد رو باید در نظر گرفت یا متر کل زمین ساختمان؟ سیم کشی راه پله و پارکینگ یا ایفون و انتن و… هم روی همان حساب میشود؟ اگه میشه مثال بگید که هزینه برقکاری ساختمونی سه طبقه با صد و بیست متر زیر بنای زمین و حدود هفتاد متر ساخت هر واحد، با احتساب پارکینگ و ایفون و…(کامل) حدودا چقدر میشه؟؟؟ مرسی از لطفتون.

    ۵

    1. سلام علی جان. لطفاً اگر از این به بعد سوالی داشتی در قسمت سوالات خوانندگان کتاب مطرح کن.
      ۱- وقتی می گیم متری قیمت بدید. یعنی متر زیربنا برای هر واحد. یعنی اگر ساختمانی ۴ طبقه داره و هر طبقه یک واحد ۱۰۰ متری داره. مجموع کل زیربنای این ساختمون میشه ۴۰۰ متر.
      ۲- اگر متری بردارید، بجز آیفون، کولر آبی، لوسترها، برق آسانسور، آنتن مرکزی بقیه چیزها همه پای شماست.
      ۳- این سوالتون یه خورده مشکل داره. چطور زیربنای زمین ۱۲۰ متر بوده ولی هر واحد شده ۷۰ متر زیر بنا؟؟؟
      من این سوال رو به اینصورت تغییر میدم و بعد بهش جواب میدم.” هزینه برقکاری ساختمونی سه طبقه با ۱۶۰ متر زیر بنای زمین و که در هر طبقه ۲ تا واحد هفتاد متری و ۲۰ متر راه پله هست چقدر میشه؟؟؟پاسخ: خب ببینید پس زیربنای کل هر طبقه ۱۶۰ متر بوده و چون ۳ طبقه بوده و یک طبقه هم پارکینگ پس در کل ۴ طبقه حساب میشه. جمع کل متراژ میشه ۶۴۰ متر.حالا اگر مثلاً در شهری مثل مشهد باشه که قیمت برقکاری اونجا حدوداً متری ۶ تا ۸ هزار تومنه. اجرت برقکاری این ساختمون میشه پنج میلیون و صد و بیست هزار تومن.

      ۵

  4. باتشکر و سپاس اقای مهندس شیخ انصاری.هر چقدر هم از زحمات شما وجناب آقای مهندس مرادی تشکر کنیم باز هم کمه. خدا اجرتان دهد

    ۶

  5. باسلام اقای مهندس شیخ انصاری .بنده هم چندروزی است در حال مطالعه کتاب دوریبنهای مداربسته ۲ میباشم.کتاب بسیار بسیارعالی است وخیلی ممنون وخسته نباشید از این همه زحمت وفداکاری شما.اقای مهندس انشاله کتابی هم درمورد سیستمهای ضد سرقت هم تالیف نمایید باتشکر

    ۳

    1. سلام
      جناب ذوالجناحی عزیز باعث افتخار ما هست که همراهی مثل شما داریم .
      یکی از گزینه های من برای کتابهای بعدی ضد سرقت خواهد بود .
      شاد باشید

      ۵

  6. با سلام ودعای خیر .مهندس امروز ۹۶/۱۱/۳ کتاب سیستم های دوربین مداربسته ۲ را دریافت کردم بینهایت کتاب خوبی است .هم خط خوانا وهم تصاویر خوب هستند ولی کتاب اول تصاویر با چشم مسلح هم قابل رویت نیستند همانطور که قبلا هم گفتم من برقکار نیستم وعاشق کتابهای فنی هستم و تا کنون همه کتابهای شما را دریافت کردم وحتی برای دوستان هم هدیه دادم .انشاءاله در کارتان موفق باشید در ضمن اگر امکان دارد تصاویر فصل پنجم کتاب یک که آموزش انجام انتقال تصویر میباشد برایم ایمیل بفرمایید متشکر میشوم

    ۵

    1. سلام بر جناب رحیمی عزیز
      خدا رو شکر که کتاب از نظر تصاویر مطلوب شما شده است .
      چشم حتما ارسال خواهد شد .

      با تشکر

      ۲

  7. با سلام
    بر مهندس
    روی بعضی از دی وی ار های .. یک پورت لن هست برای اینکه دوربین ای پی را بهش وصل کنیم میگن باید از سوییچ استفاده کنیم !! من یک روتر وایرلس دارم که برای ای دی اس ال هست که دارای ۴ تا پورت لن هست که یکی اش وصل هست به لن دی وی ار !
    ایا می توان از این پورت به جای سوییچ استفاده کرد؟
    سپاس

    ۴

  8. با سلام ودعای خیر .از بذل توجه جنابعالی نسبت به رفع اشکال تصاویر کتاب دوم دوربین مداربسته کمال تشکر را دارم انشاءاله که در همه کارها موفق وسر بلند باشید در ضمن مهندس جان اگر در این رابطه یعنی تنظیمات دروبین مدار بسته ویدیو هایی داشته باشید بسیار موثر خواهد بود موفق باشید

    ۵

    1. سلام
      تشکر از حسن توجه شما جناب رحیمی .حتما فیلم هایی برای این موارد در نظر داریم که آماده کنیم .

      موفق باشید

      ۴

  9. زیاد اهل کتاب خوندن و خریدن کتاب نیستم ولی میخوام این دوتا کتاب آموزش شمارو سفارش بدم ولی خواهشا روش های نصب بصورت حرفه ای و مانیتورینگ رو توضیح بدید و بستن رک های ایستاده و سرور رو آموزش بدید

    ۴

    1. سلام آقا حسین
      اتفاقا قرار است در کانال تلگرامی امان که به زودی راه اندازی می شود نصب های حرفه ای رو نشون بدهیم . در مورد بستن رک هم مقاله قرار میدهیم .
      از این که همراه ما هستید خوشحالیم

      ۶

  10. با سلام وآررزوی موفقیمت وتبریک برای جلد دوم کتاب دوربین مدار بسته .مهندس انشاءاله در این کتاب شکلها را بزرگتر وخوانا در نظر بگیرید چون هم در کتاب برق و هم دوربین خیلی از شکلها خوانا نیستند و این مطلب را قبلا در ایمیلی خدمدتان عرض کردم امید وارم در چاپ تصاویر دقت بیشتری شود .امیدوارم که در همیشه موفق وموید باشید

    ۳

    1. جناب رحیمی عزیز .
      کامنت شما را کاملا در ذهن دارم و اتفاقا بابت همین کم کاری از سمت خودمان بعد از ویرایش نهایی کتاب مجددا تصاویر کتاب سیستم های دوربین مداربسته ۲ را توسط یک نفر متخصص ویرایش کردیم .
      به نظر خودم که تصاویر خوب هستند ولی از آنجایی که نظر شما برایم مهم است در صورتی که تصاویر باب میل شما نبود به من ایمیل شخصی بزنید تا اصل تصاویر رو برایتان ارسال کنم هر کدام که مورد نظر شما بود .
      شاد و سربلند

      ۱

  11. با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما
    کتاب دوربین مداربسته تون عالی بود ولی جای سیستم ضد سرقت بین کتابهاتون خیلی خالیه

    ۵

  12. با عرض سلام وخسته نباشید جناب مهندس مرادی اگه امکانش هست در مورد نحوه وصل نمودن تلفن کننده به پلان اعلان حریق در صفحه ۲۹۳ کتاب توضیح بفرمایین خیلی ممنون ومتشکر

    ۷

    1. سلام. آقای ذوالجناحی عزیز، لطفا از این به بعد سوالاتی که به کتاب مربوط میشه رو در قسمت “سوالات خوانندگان کتاب برق ساختمان” ارسال کنید.مرسی از شما.
      تلفن کننده یک دستگاه کوچیکه که بیشتر برای دزدگیر اماکن کاربرد داره ولی میشه روی پنل های اعلان حریق هم نصبش کرد.
      کاتالوگ یک تلفن کننده رو تویه تصویر زیر ببینید.
      http://negahbansystem.ir/img/cms/G1%20p1%20Persian%20Manual.jpg
      مثلاً این تلفن کننده با مثبت تحریک میشه.یعنی وقتی ما به ترمینال TGR+ یک ۱۲ ولت مثبت وصل کنیم، تلفن کننده تحریک میشه و شروع میکنه به زنگ زدن به شماره هایی که از قبل داخلش ذخیره کردیم.
      داخل پنل های اعلان حریق هم ۲ تا ترمینال هست، که روی یکی نوشته c یا com و روی یکی هم نوشته no. کافیه یک مثبت ۱۲ ولت رو بدین به c یا com و بعدش از NO به TRG+ وصل کنید. در این صورت هر وقت آتش سوزی بشه، پنل اعلان حریق تلفن کننده رو تحریک میکنه و تلفن کننده شروع میکنه به زنگ زدن به ساکنین ساختمان.

      ۳

    1. سلام بر شما .
      ما برای خوانندگان کتاب فیلمی را آماده کرده ایم که در حدود ۵ دقیقه در مورد محتوای کتاب سیستمهای دوربین مداربسته ۲ صحبت خواهیم کرد
      این فیلم طی همین چند روز ارائه خواهد شد که شما راحت تر بتوانید در مورد خرید کتاب تصمیم بگیرید .
      تشکر از صبر شما

      ۵

      1. سلام وعرض ادب خدمت شما
        ببخشیدکتاب روارکجابایدتهیه کرددررابطه باسیستم های نظارتی
        همه ی کتابفروشی هاموجوددارن؟یاادرس بدیم ارسال کنید؟

        ۴

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853