0
0

رله چیست؟ طرز کار رله

24588 بازدید

با عرض سلام و درود خدمت شما کاربران وفادار. ابتدا تشکر می کنیم بابت استقبال خوبی که از سایت “استادکارُ شاگرد” داشتید. سایت “استادکارُ شاگرد” در واقع  سایتی است که پیوند بین استادکارها و علاقه مندانی که می خواهند در یک زمینه کارآموزی یا به اصطلاح شاگردی کنند را برقرار می کند. بد نیست شما هم در گوگل کلمه “استادکار شاگرد” را سرچ کنید و سری هم به سایت جدید ما بزنید.
خب امروز می خواهیم در مورد طرز کار یک قطعه دوست داشتنی و بسیار پرکاربرد به نام رله صحبت کنیم. تعریف علمی که از رله بیان می شود این است:

رله چیست؟

رله نوعی کلید الکتریکی سریع یا بی‌درنگ است که با هدایت یک مدار الکتریکی دیگر باز و بسته می‌شود.

از آنجایی که شاید شما هم مثل من از تعریف های علمی خوشتان نیاید یک تعریف ساده تر و خودمانی تر برای آن بیان می کنم که تا آخر عمر این تعریف از ذهنتان پاک نشود.

در واقع رله یک کلید تبدیل است، با این تفاوت که در کلید تبدیل به یک انسان نیاز است تا با دست خود، کلید تبدیل را فشار دهد. ولی در رله یک جریان برق این کلید را تغییر حالت می دهد. یعنی ما یک ولتاژ برق را به رله می دهیم و رله، کلیدِ تبدیلی را که در داخل آن تعبیه شده است، برای ما خاموش و روشن می کند.

در رله های الکترومکانیکی، این ولتاژی که ما به رله می دهیم تا رله فعال شود، معمولاً ولتاژ کوچکی است ولی کلیدی که در داخل رله تغییر حالت پیدا می کند، می تواند جریان بزرگی را برای ما قطع و وصل کند.

بعداً خواهید دید که از این خاصیت چه استفاده های زیادی در برق ساختمان، برق صنعتی و الکترونیک می توان کرد.

این مقاله را بصورت فیلم آموزشی هم آماده کرده‌ایم تا شما دوست عزیزی که حوصله مطالعه ندارید، این فیلم را تماشا کنید. البته چون فیلم ها در یوتیوب آپلود شده اند، و یوتیوب دسترسی کاربران ایرانی را محدود کرده است، نیاز است که با IP غیر ایرانی به اینترنت متصل شوید. در ضمن خوشحال می شویم عضو کانال یوتیوب ما شوید، ما هر هفته فیلم های جدیدی در کانال منتشر میکنیم. لینک ورود به کانال یوتیوب سایت آموزش برق

اگر خاطرتان باشد در قسمت آموزش کلید تبدیل ، مدار داخلی یک کلید تبدیل را به صورت زیر طراحی کردیم. این مدار که نحوه عملکرد کلید تبدیل را نشان می دهد، در پایین نشان داده شده.

روش عملکرد کلید تبدیل

همان طور که می بینید. در کلید تبدیل، زمانی که کلید پایین است، پیچ طلایی رنگ با پیچ نقره ای رنگِ شماره ۲ در تماس است و وقتی کاربر کلید را تغییر حالت میدهد، پیچ طلایی رنگ با پیچ نقره ای رنگِ شماره ۱ تماس پیدا می کند.

خب حالا اگر ما دست کاربر را حذف کنیم و به جای آن یک بوبین قرار دهیم، در این حالت ما یک رله ساخته ایم. به طور خلاصه بوبین یک سیم پیچ است که وقتی به آن برق وصل می کنیم خاصیت آهنربایی پیدا می کند و یک تیغه را به سمت خود جذب می کند.

شماتیک رله
همان طور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، زمانی که برق بوبین قطع است، پایه POLE که از این به بعد به آن COM می گوییم به پایه NC وصل است و وقتی به بوبین برق می دهیم، تیغه داخل رله جابجا شده و این بار پایه POLE به پایه NO وصل می شود.

حتماً می پرسید خب این رله به چه دردی می خورد؟ بد نیست به مدار فتوسل معکوس نگاهی بیندازید و یکی از کاربردهای این قطعه الکترونیکی را مشاهده کنید. این قطعه در داخل چشم راه پله، تایمر راه پله، ریموت کنترل ها و فتوسل ها استفاده می شود. اگر خاطرتان باشد در کتاب آموزش برق ساختمان هم از این قطعه در یکی از مدارات برق ساختمان استفاده کرده ایم.

رله های الکترومکانیکی در بازار به صورت مکعب های کوچکی ساخته می شوند که اندازه آنها حدوداً به بزرگی یک بند انگشت است. تعدادی از این رله ها را در پایین مشاهده می کنید.

رله 5 ولتی

یک رله ۵ ولت دی سی

رله 9 ولت DC
یک رله ۹ ولت دی سی

رله 12 ولت دی سی
یک رله ۱۲ ولت دی سی

قیمت این رله ها بسیار پایین است و می توانید با ۲ یا ۳ هزار تومان یکی از آنها را تهیه کنید. تمام رله هایی که در بالا مشاهده کردید ۵ پایه دارند. دو تا از پایه ها مربوط به بوبین داخل رله است که باید به این دو پایه یک ولتاژ مثبت و منفی DC وصل شود. و سه پایه دیگر هم مربوط به NC و NO و COM است. برای اینکه بتوانید این پایه ها را تشخیص دهید به تصویر زیر نگاه کنید.

پایه های رله 12 ولت

تصویر یک رله ۵ پایه را در دست من مشاهده می کنید. همانطور که می بینید وقتی پشت رله را به سمت خود می‌گیرید بطوری که ۳ تا از پایه های آن به سمت پایین و ۲ تا پایه ها به سمت بالا باشد. از چپ به راست و از بالا به پایین، اولین پایه NO است. دومین پایه NC است. سومین پایه منفی بوبین است. چهارمین پایه COM است و پنجمین پایه مثبت بوبین است. البته در رله ها ترتیب پایه مثبت و منفی برای بوبین مهم نیست و اگر مثبت و منفی جابجا شوند مشکلی پیش نمی‌آید.

برد رله:

اگر حوصله لحیم کاری و اتصال سیم به پایه های این رله ها را ندارید می توانید از بردهای آماده استفاده کنید که برای هر کدام از پایه های آن یک ترمینال نصب شده و به راحتی می توانید سیم برق را به این ترمینال ها متصل کنید، در این صورت نیازی به لحیم کاری ندارید. یک نمونه از این برد رله ها را مشاهده می کنید.

رله 12 ولت dc

نکته: توان مصرفی بوبین این رله ها معمولا ۰.۲ تا ۰.۳ وات است. یعنی جریان بسیار کمی در حد ۲۰ تا ۵۰ میلی آمپر مصرف می کنند.

رله هایی که در بالا مشاهده کردید، به رله های تک کنتاکت الکترومکانیکی معروفند، چون عملکرد آنها از طریق یک عمل مکانیکی صورت می گیرد و یک تیغه فلزی در داخل این رله ها جابجا می شود. نوع دیگری از رله ها وجود دارند که به رله های الکترونیکی یا SSR معروفند. عملکرد این رله ها دقیقاً مانند رله های الکترومکانیکی ست با این تفاوت که در داخل آنها هیچ تیغه ای جابجا نمی شود یا اصطلاحاً هیچ قطعه مکانیکی در داخل آنها استفاده نشده است. به همین خاطر دارای طول عمر بالاتری نسبت به رله های قبلی هستند. تصویر یک رله SSR را در پایین مشاهده می کنید.

رله SSR

همانطور که روی این رله نوشته شده، این رله با یک ولتاژ ۳ الی ۳۲ ولت DC فعال می شود. برای فعال شدن آن هم کافیست که این ولتاژ به پایه های شماره ۳ (مثبت) و شماره ۴ (منفی) متصل شود. و وقتی که فعال شود پایه های شماره ۱ و ۲ را به همدیگر متصل می کند و می توانید جریانی تا ۲۵ آمپر را با آن قطع و وصل کنید.

رله ها در انواع دیگری مثل دو کنتاکت، سه کنتاکت، چهار کنتاکت و… هم ساخته می شود و موارد استفاده خود را دارند. وقتی گفته می شود که یک رله دو کنتاکت است. یعنی در داخل آن رله دو تیغه حرکت می کنند پس در کل یک رله دو کنتاکت یعنی دو رله معمولی که در داخل یک رله تعبیه شده است. مثلاً تصویر یک رله سه کنتاکت را در پایین مشاهده می کنید.

رله سه کنتاکت فایندر

یک مدار ساده با استفاده از رله:

فرض کنید که یک دستگاه برش آبی طراحی کرده‌اید که برای برش سنگ های نما استفاده می‌شود. زمانی که اپراتور در کار حال با این دستگاه است، به خاطر پاشیده شدن قطرات آب، اپراتور کاملاً خیس خواهد شد. و از این می‌ترسید که وقتی اپراتور با دستان خیس کلید دستگاه را خاموش و روشن می کند دچار برقگرفتگی شود. و می دانید که اگر شخصی در یک محیط مرطوب دچار برقگرفتگی شود، بایستی باقی مانده آن مرحوم را با جارو و خاک انداز از روی زمین جمع کرد. بنابراین می توانید به جای اینکه برق ۲۲۰ ولت را مستقیم به کلید بیاورید، یک برق ۱۲ ولت DC ( که کاملاً بی خطر است) را ابتدا به کلید بدهید، آنگاه از کلید به یک رله وصل کنید، تا رله فعال شود و برق ۲۲۰ ولت را به دستگاه وصل کند. در این صورت این رله است که با برق ۲۲۰ ولت سروکار دارد نه خود اپراتور. البته نوع واقعی تر این مدار در برق صنعتی با کنتاکتور طراحی می شود.

یک مدار ساده دیگر را در پایین مشاهده می کنید که با رله دو کنتاکت طراحی شده. این مدار با هر بار تغییر حالت دادن کلید آن، جای مثبت و منفی را تغییر می دهد و جهت حرکت موتور را برعکس می کند.

چپگرد راستگرد موتور با رله

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=2258
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

321 نظر در مورد رله چیست؟ طرز کار رله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام
    خسته نباشید

    الان با توجه به مقایسه ای که رله رو با کلید تبدیل کردین گفتین دست رو حذف کنیم بوبین بذاریم رله همون کار کلید تبدیل رو میکنه ما میتونیم توی مدار کلید تبدیل از یک رله به جای کلید سمت اول و کلید سمت دوم هم که خودش بمونه استفاده کنیم

    ۹

  2. سلام
    با تشکر از مطالب مفیدتون یک سوال ساده ذهنم رو درگیر کرده و اون سیم بندی رله هست
    وقتی یک لامپ یا… باید با برق ۲۲۰ ولت روشن بشه تو نقشه شما فقط ۱۲ ولت اومده برق ۲۲۰ چطور تامین میشه و سیم اون(۲۲۰)به کجا باید وصل بشه
    رله ۱۲ nc یا no رو فعال میکنه جریان ۲۲۰ کجای کاره و چطوری وصل و هدایت میشه
    ممنون از لطفتون

    ۱۳

  3. سلام
    گفته شده بود
    مصطفی ۷ شهریور, ۱۳۹۶ در ۱۲:۵۸ ب.ظ
    سلام و با تشکر از توضیحاتتون
    من یه دستگاه اره میزی ۹۰۰ وات دارم، میخوام با استفاده از رله تو سیم سیار حالتی رو ایجاد منم که به محض روشن شدن دستگاه برق جارو برقی ۱۵۰۰ واتم هم برقرار بشه و جارو برای مکش چوب اره ها روشن بشه. امکانش هست؟ میتونید راهنماییم کنید دقیقا برای این دستگاهها چه رله ای باید بگیرم؟

    پاسخ

    مدیر سایت ۷ شهریور, ۱۳۹۶ در ۱۰:۳۶ ب.ظ
    سلام آقا مصطفی.ممنونم ازتون.ولی این مداری که شما فرمودین که نیازی به رله نداره.کافیه از برگشتی کلید اره، به جاروبرقی وصل کنید. در این صورت به محض روشن شدن اره، جارو برقی هم روشن میشه.

    می بخشید من متوجه چگونگی رسم مدار این جمله که گفتید : کافیه از برگشتی کلید اره، به جاروبرقی وصل کنید. در این صورت به محض روشن شدن اره، جارو برقی هم روشن میشه، نمی شم میشه مدارشو رسم یا توضیح بیشتر بدید؟ با تشکر

    ۷

    1. سلام. به سیمی که از کلید شروع میشه و میره به سمت اره میگیم، سیم برگشتی اره. کافیه از اون انشعاب بگیرید و وصل کنید به جاروبرقی، در اینصورت هر دو همزمان روشن میشن.

      ۷

    1. سلام. بسته به رله متفاوته. مثلاً اون رله ای که در تصویر بالا میبینید تا ۱۰ امپر رو میتونه تحمل کنه. خیلی بیشتر از ۱۰ آمپر هم در بازار هست.

      ۵

  4. سلام مهندس
    ممنون از اینکه بی منت وقت میزارین

    سوالی داشتم از خدمتتون
    میخواستم ببینم میشه با خروجی زنگ یه ساعت ساده که با ۱.۵ ولت کار میکنه یه موتور ۲۲۰ ولتی رو روشن کرد؟

    گشتم ولی رله ای با این اختلاف پتانسیل پیدا نکردم
    پیشنهادتون چیه

    ۶

    1. سلام. خواهش میکنم. ولی خروجی زنگ یک ساعت ساده که بهتون ۱.۵ ولت برق نمیده! چون اون سیگنال زنگه و ۱.۵ ولت برق نداره.
      ولی در کل اگر از هر جایی بتونید ۱.۵ ولت برق بگیرید می تونید یک موتور ۲۲۰ ولت رو روشن کرد.
      این صفحه رو مطالعه کنید.
      https://www.eca.ir/forums/thread86208.html
      در کل فکر میکنم خودتون رو به دردسر نندازید، یک “ساعت فرمان” هم کارتون رو راه میندازه.

      ۹

  5. سلام
    من میخوام یه مداری درست کنم که بازدن یک دکمه از راه دور یک ارمیچر یا چیز دیگه ای رو خاموش کنه.
    دنبال قطعه ای یا چیزی که به محض اینکه یه ذره برق بهش رسید یه led روقطع کنه و دوباره یه ذره برق بهش رسید وصل بشه.
    نه مثل رله که برای اتصال نیاز به برق دائمی داره حتی اگه ناچیز باشه.

    ۱۱

  6. با درود

    من قصد دارم این دو سنسور رو طوری نصب کنم که به محض اینکه مانعی جلوی این دو باشد چراغ عکس دوم را روشن کند
    ورودی سنسور فتوسل ۱۲ ولت هست و ورودی چراغ ۲۲۰ ولت
    لطفا بفرمایید بین آداپتور ۱۲ ولت و منبع برق ۲۲۰ ولت چه قطعه الکتریکی باید نصب کنم که این مدار ایجاد شود
    با سپاس

    http://uupload.ir/files/1r55_20200311_170723.jpg

    http://uupload.ir/files/d4y_20200311_170736.jpg

    ۷

  7. باسلام وخسته نباشیدخدمت شماوتشکرازمطالب خوب وپرمحتوایتان که بسیاربرایم مهم هست ومشکل گشا.سوالی ازخدمتتان داشتم که اگه راهنمایی کنیدم بسیارسپاسگذارم از خدمتتان
    باتوجه به اینکه درسیستم برق کشی اپارتمانهای بیشترازدوطبقه بجزکشیدن برق جدابرای هرواحد ، بایدبرای برق عمومی یامشترک مثل راه پله وحیاط وپارکینگ و…یک برق جداویک کنتور جداهم بایدکشید وحال اینکه هزینه اشتراک یه کنتور جدا فعلا خیلی زیادهست واکثراپارتمانها ندارند خواستم ازشمابپرسم برای یه اپارتمان دو واحدی ایا رله ای هست که تایم داشته باشد که بتوانیم برق مشترک روبه خروجی وبرق ان دو واحد دیگه رو به ورودی ان نصب کرد که رله به صورت چرخشی به خاطرداشتن تایمرهرسی روز یابیشتراز هردو واحد برق گرفته که درحق هردوطرف اجحافی درجهت حساب هزینه ها نباشد؟ خیلی خیلی ممنون میشوم اگه کمک وراهنماییم نمایید
    باتشکر.حمیدرضامروی

    ۱۳

    1. سلام جناب مروی. ممنونم از شما. بله رله هایی در بازار هستند که تایمر ماهانه دارند، البته درستش اینه که بگیم تایمرهایی هستند که رله دارند. مثلاً این ساعت فرمان رو ببینید.
      https://shivaamvaj.com/?product=%D8%B3%D8%A7%D8%B9%D8%AA-%D9%81%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86
      البته بنظر من نیازی به این همه هزینه نیست. در این جور ساختمان ها ما با مشورت مالک، چراغ های پارکینگ و راه پله طبقه اول رو از یک کنتور میگیرم و چراغ های راه پله طبقه بالا و خرپشته و پشت بام رو از یک کنتور میگیرم. یا اینکه تعداد چراغ ها رو بشمارید و به میزان ساعاتی که احتمال داره روشن بشن،بین کنتور دو طبقه تقسیم کنید.

      ۹

  8. سلام
    اطلاعاتی که روی یک رله SRD نوشته شده هست به چه مفهوم هست.
    یک محافظ برق دارم ولتاژ بین ۱۸۰ تا ۲۴۰ رو داره . ولی داخل اون یک رله ۱۲ ولت اون چیزی که بالا عکسش رو زدید داره.
    که روش یک سری اطلاعات دیکه نوشته شده هست مفهومش چیه؟

    ۷

  9. سلام. با تشکر از سایت خوب شما.
    من برای تقویت جریان خروجی از یک مقاومت نوری، حتما باید کنتاکتور استفاده کنم?
    چون جریان در حد نیم آمپر نیاز دارم و کنتاکتورها جریان های بالاتری دارند و بعد اونهمه هزینه باید جلوش تعدادی مقاومت هم بگذارم تا دوباره کم بشه تا نیم آمپر.
    آیا میشه رله استفاده کرد?

    ۳

  10. سلام وقت بخیر خسته نباشید.
    سوالم درمورد دینام تک فاز و سه فازه که میخوام با کلید تبدیل چپ گرد راستگردش کنم خواستم ببینم امکان داره ؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمائید

    ۱۰

    1. خیلی خیلی از شما متشکرم ان شا الله که ذخیر آخرت شما گردد . با آنکه از الکترونیک چیزی حالیم نیست .ولی از سایت شما بهره کافی بردم مخصوصا مبحث رله .ولی این com یا همان pole چه کاری انجام میدهد. و چه نقشی دارد در رله. و FC 105 را در بازار دارند؟متشکرمیشوم جواب بفرمائید.

      ۱۰

      1. سلام.خواهش می کنم. خدا روشکر که مفید واقع شد. کام یعنی پایه مشترک رله. اگر ابتدای مقاله رو مجدد مطالعه کنید متوجه میشید.
        رله fc 105 رو تا به حال نشنیدم، ولی اگر باشه، اسمش رو در گوگل سرچ کنید و می تونید اون رو به صورت اینترنتی خرید کنید.

        ۷

  11. عرض سلام و ادب
    قصد نصب یک رله دو کنتاکت روی دو هیتر ۱۰۰۰وات بصورت مجزا را دارم
    برق ورودی از دو ترموستات ۲۲۰ ولت جداگانه به رله وصل میشود
    و اگر این ممکن نباشد لطف کنید طریقه نصب رله یک کنتاکت را آموزش دهید
    لطفا بصورت ساده راهنمایی کنید
    متشکرم

    ۵

  12. سلام
    یه پکیج شوفاژ دارم با برق مصرفی یک امپر با بورد یک امپر که فیوز شیشه ای دو امپر روش نصبه
    میخام قطعه به پکیج اضافه کنم که خروجیه برقه بورد رو به دوامپر تغیر میده
    قطعه ای داخل پکیجه که برقه قطعه اضافی به اون ربط میشه با مصرف ۲۴ ولت
    میخام از اون قطعه برق به رله بدم و قطعه اضافی از برقه مستقیم تغذیه کنه با کمک رله قطعو وصل بشه
    ایا امکانش هست و اگر امکانش هست در پایه رله چطور باید نصب کنم

    ۷

  13. با سلام . ترانس من ۲۴ است و در مداری که ساخته ام چند رله ی ۲۴ ولت دارد . و یک رله ی ۱۲ ولت دارم که ۴ پایه است و باید در مدار قرار گیرد . چه چیزی میتوانم با این رله ۱۲ ولت سری کنم که نیازی به استفاده ی ترانس دیگر با ولتاژ ۱۲ ولت نداشته باشم.

    ۶

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853