0
0

فتوسل معکوس

12313 بازدید

همراهان همیشگی سلام. امیدوارم حالتان خوب باشد و همیشه تلاش کنید تا دنیا را جای بهتری برای زندگی کنید. ببخشید که چند روزی نبودیم و ببخشید که تعداد زیادی از سوالات ارسالی شما بی جواب ماند. چند روز قبل بزرگترین پشتوانه زندگی ام، پدرم، از دنیا رفت، و روحیه ای برایم نمانده بود که آموزش های جدیدی را برایتان آماده کنم. از شما می خواهم اگر هنوز نعمت پدر و مادر را در زندگیان دارید همین امروز به دیدن آنها بروید یا حداقل گوشی تلفن را بردارید و حال آنها را جویا شوید. من حالا می فهمم هر ثانیه از صدای پدر، حتی از پشت تلفن چقدر ارزش دارد. مثل من در آرزوی شنیدن صدای پدر نمانید و همین الان با او تماس بگیرید.
مرادی- مدیر سایت
.
آموزش امروز را پی می گیریم و اگر کاستی داشت لطفاً آن را از طریق فرم پایین صفحه به ما گوشزد کنید. در این آموزش هر جا که ما از کلمه فتوسل استفاده می کنیم، منظورمان فتوسل های نوری است که در برق ساختمان استفاده می شود.

فتوسل

فتوسل نوری مورد استفاده در برق ساختمان

چند روز قبل یکی از برقکارهای عضو سایت، تماسی با ما داشته و روش طراحی مداری را سوال فرمودند، مبنی بر این که می خواهند در یک اتاقک پرورش قارچ، یک فن را نصب کنند، به طوری که این فن روزها روشن و شب ها به صورت خودکار خاموش شود. قطعاً اولین چیزی که به ذهن هر برقکاری می رسد این است که باید از فتوسل استفاده کند. ولی اگر دوباره به سوال دقت کنید می بینید که قضیه کمی فرق می کند. چون فتوسل مدار ما را در طول روز خاموش و در طول شب روشن می کند، در صورتی که ایشان مداری را می خواستند که برعکس این عمل کند، یعنی در طول روز فن را روشن و در طول شب فن را خاموش کند. در این صورت شما نیاز به یک فتوسل معکوس دارید. ساخت این مدار فتوسل معکوس بسیار ساده بوده و هزینه پایینی دارد.

اگر قبلاً آموزش نصب فتوسل را مطالعه نکرده‌اید حتماً به این لینک سری بزنید.

 

 

وسایل لازم برای ساخت فتوسل معکوس

یک عدد منبع تغذیه ۱۲ ولت DC

یک رله ۱۲ ولت دی سی، ۱۰ آمپر

یک فتوسل نوری معمولی

در ادامه روش سیمکشی بین این قطعات را مشاهده می‌کنید. خطوط رنگی مسیر سیم های برق هستند.

مدار سیمکشی فتوسل معکوس

 

نقشه فتوسل معکوس

 

برای بزرگتر شدن نقشه می توانید روی آن کلیک کنید تا زوم شود.

همان طور که مشاهده می کنید، فاز و نول به ترتیب به سیم های مشکی و سفید رنگ در فتوسل وصل شده اند. به این دو سیم (مشکی و سفید) ورودی‌های فتوسل گفته می شود (در برخی از فتوسل ها به جای سیم سفید از سیم آبی استفاده شده و به جای سیم مشکی از سیم قهوه ای). آنگاه از سیم قرمز رنگ که برگشتی فتوسل نام دارد، یک سیم به ورودی منبع تغذیه ۱۲ ولت وصل شده است. آنگاه از خروجی منبع تغذیه ۱۲ ولت به پایه های منفی و مثبت یک رله وصل شده است، بد نیست همین جا با رله هم آشنا شوید. رله یک قطعه الکترونیکی کوچک است که اگر به آن یک جریان کوچک بدهیم می توانیم با آن یک جریان بزرگتر را قطع و وصل کنیم. رله ای که ما در مدار بالا استفاده کرده ایم یک رله پنج پایه مخابراتی کوچک مانند تصویر زیر است. اندازه این رله به اندازه یک بند انگشت است که حتماً در مدارهای الکترونیکی مثل آن را زیاد دیده‌اید. در کتاب آموزش برق ساختمان زیاد در مورد رله صحبت کرده ایم.

رله 12 ولت دی سی

رله ۱۲ ولت دی سی

این رله ها پنج پایه دارند که اگر پشت یک رله را به سمت خود بگیرید، شماره پایه های آن مانند تصویر زیر است.

 

پایه های رله 12 ولت

اگر حوصله لحیم کاری ندارید می توانید از رله هایی استفاده کنید که روی بردهای آماده نصب شده اند و پین های آن با ترمینال به سیم های برق وصل می شود. چیزی شبیه تصویر زیر:

رله 12 ولت dc
در این رله ها کافیست خروجی منبع تغذیه ۱۲ ولت را به دو ترمینال سمت راست وصل کنید (که در تصویر بالا با علامت دی سی مثبت و دی سی منفی برچسب گذاری شده اند) و ، پایه های Com، NO، NC هم که روی ترمینال سمت راست برچسب گذاری شده اند. حتماً مطلب رله چیست را در سایت مطالعه کنید تا بیشتر با رله آشنا شوید.

 

بعد از بستن نقشه بالا، مدار شما آمادست، و می توانید به جای فن، هر وسیله دیگری را در این مدار قرار دهید. این مدار فتوسل معکوس به این صورت عمل می کند که در طول روز وقتی فتوسل غیر فعال است، منبع تغذیه ۱۲ ولت هم غیر فعال است. و هیچ برقی به بوبین های رله نمی رسد، در این صورت پایه COM رله با پایه NC رله در ارتباط است و فن همیشه روشن است.
و در طول شب که فتوسل فعال می شود، منبع تغذیه ۱۲ ولت هم فعال می شود و برق ۱۲ ولت را به بوبین های رله می فرستد. در این صورت رله فعال شده و پایه COM را به پایه NO وصل می کند، پس فاز ورودی به فن قطع شده و فن خاموش می شود.

 

چند نکته:

اینکه چرا ما از رله ۱۲ ولت استفاده کردیم، به این خاطر است که این رله قیمت پایینی دارد و در تمام مغازه های فروش قطعات الکترونیک یافت می شود. و اِلا رله هایی در بازار هستند که با برق ۲۲۰ ولت AC تحریک می شوند و شما مستقیم می توانید برق خروجی فتوسل را به آنها وصل کنید و منبع تغذیه ۱۲ ولت را حذف کنید. یا اینکه کلاً بجای رله از تیغه کمکی کنتاکتور استفاده کنید.

 

روش دوم برای ساخت فتوسلی که برعکس فتوسل های معمولی کار کند.

اگر داخل یک فتوسل معمولی را باز کنید خواهید دید که رله ای شبیه تصویر بالا، روی برد آن قرار دارد. اگر با الکترونیک آشنایی جزئی داشته باشید می توانید پایه NC این رله را پیدا کنید. این پایه روی برد به پایه COM وصل شده است، کافیست با یک تیغ تیز، روی برد را خراش داده و این پایه را از پایه COM جدا کنید. آنگاه به پایه NC یک سیم لحیم کنید. این سیم خروجی در واقع کار همان فتوسل معکوس را انجام می دهد. یعنی در طول روز این سیم برقدار شده و در طول شب برق آن قطع میشود.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=2118
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

148 نظر در مورد فتوسل معکوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. ببخشید سیم فاز که به com ؛ وصل میکنیم ؛ رو میتونیم از هرکجا و یا فاز پریز بگیریم ؟ یک سوال دیگه این رله ۱۲ ولت ۱۰ امپر رو همون تا ۱۰ امپر میشه برای لامپ ازش گرفت ؟ و این رله که گفتید ؛ برای حداکثر ؛ فتوسل چند ا. امپر جواب میده ؟

    ۳

    1. از اون فازی که به ورودی فتوسل وصل میشه می تونید یک انشعاب بگیرید و به com وصل کنید.
      لطفاً همه سوالاتتون رو در یک کامنت ارسال کنید و تا زمان دریافت پاسخ منتظر بمونید.

      ۳

  2. ببخشید پتانسیومتر فتوسل توی یک مدل که من دیدم ؛ دوتا از پایه هاش به هم وصل بود ولی توی یک مدل دیگه نه ؛؛ دلیل این تفاوت چیه ؟

    ۲

  3. سلام ؛ ممنون از زحماتتون ؛؛؛؛ من یک فتوسل باز کردم و دیدم پایه NC رله به COM وصل نیست ؛؛ چرا ؟ ولی یکی دیگه رو دیدم وصل بود ؛ این تفاوتا برا چیه ؟

    ۳

    1. اگر پایه های COM و NC و NO اشتباه وصل کنید مشکلی پیش نمیاد. فقط مدار درست کار نمی کنه. ولی اگر پایه های مثبت و منفی رله رو اشتباه وصل کنید رله میسوزه.

      ۴

  4. با سلام خدمت اساتید گرامی ؛ ممنون از مدار خوبتون چهار تا سوال دارم ؛ اول اینکه منبع تغذیه ۱۲ ولت دی سی ؛ چند آمپر باید باشه ؟ دوم اینکه مگه com به معنی زمین و منفی و همون نول نیست ؟ پس چطور فاز بهش وصله ؟ و سوم اینکه اون فاز که به com وصل شده رو باید از فاز ورودی فتوسل بگیریم ؟ از هر فاز دیگه یا حتی فاز م پریز برق هم میشه گرفت ؟

    ۵

    1. سلام. خواهش می کنم.
      ۱ مهم نیست منبع تغذیه چند آمپر باشه. یک آمپر هم جواب میده.
      ۲ در رله COM به معنای پایه مشترکه.
      ۳ اون فاز که به com وصل شده رو باید از فاز خروجی یا برگشتی فتوسل بگیریم.
      ۴- خیر نمیشه

      ۵

  5. سلام،

    خیلی ممنون از پاسخ و راهنماییتوتن. همچنین درگذشت پدربزرگوارتان را ازصمیم قلب تسلیت میگم,خداوندبه شماوخانواده محترم صبرعنایت فرماید.واقعاپدرومادرعزیزانی هستندکه به هیچ عنوان جایگزین ندارند.

    ۴

  6. با کمال تاسف و تاثر در گذشت پدر گرامیتان را به شما تسلیت گفته واز خدای منان برای شما صبر واجر دارم
    وبرای آن مرحوم علو درجات را خواستارم
    بنده را در غم خود شریک بدانید

    ۵

  7. باعرض سلام وتشکر از بابت مطالب جالب و کارامد سایت.من مدت چهار سال است که برقکارم اماچند تا مدار در سایت دیدم که جالب بود مثل فتوسل معکوس که نمی دونستم.به خاطر همین گفتم یه سوالی رو بپرسم شاید شما بتونین کمکم کنین.اگه بخایم برای یه جایی مثل استخر پرورش ماهی که لازم دارن وقتی برق شهر میره اینا متوجه بشن وگرنه با تلفات سنگین مواجه میشن خاستم دستگاهی که این کار رو انجام میده بذاریم به خاطر هزینه چند صد هزارتومانیش میشه کاری انجام داد که کم هزینه و کارامد باشه ممنون.

    ۳

    1. سلام آقای تشکری. از لطف شما سپاسگذارم.
      بله امکان پذیره. شما می تونید یک برق ۲۲۰ ولت رو به پایه های بوبین یک رله وصل کنید. بعدش از پایه های com و nc به یک مدار آژیر وصل کنید که وقتی برق بره، پایه های رله تغییر حالت میده و اون آژیر که با یک باطری کار می کنه، شروع کنه به آژیر کشیدن.
      اگر مالک استخر در اون نزدیکی نیست که بتونه صدای آژیر رو بشونه، می تونید با همون پایه های رله، یک تلفن کننده رو تحریک کنید تا به مالک استخر تلفن بزنه و مالک رو با خبر کنه. قیمت یک تلفن کننده معمولی حدوداً ۲۰۰ تومنه.

      ۵

  8. با سلام
    ممنونم از زحمات جناب عالی بابت بالابردن سطح فنی عزیزانمون
    یه سوال داشتم از خدمتتون
    توی رله پایه com بهش برق ۲۲۰ ولت وصله که مشخص نیست تو مدار از کجا اومده و به کجا میره ممنون میشم راهنماییم کنید.

    ۳

    1. سلام. خواهش می کنم.
      به این پایه یک سیم فاز ۲۲۰ ولت وصل کنید. این فاز ۲۲۰ رو از هر جایی هم که بیارین مهم نیست.
      بعدش بقیه کارها رو بسپارین به رله. چون خودش همین فاز ۲۲۰ ولت رو از پایه ی nc میده بیرون تا به فن بره.

      ۵

  9. با سلام و عرض ادب درگذشت پدر گرامی تان را صمیمانه تسلیت میگویم . و از ایجاد این سایت تشکر مینمایم . آرزوی سلامتی و موفقیت برایتان دارم .

    ۳

    1. سلام دوست عزیز. تنوع کلید پریزهای جدید خیلی زیاد شده و نصب هر کدوم با بقیه فرق می کنه. یک عکس از کلید مورد نظرتون ارسال کنید تا شما رو راهنمایی کنم

      ۳

    1. سلام. باید بین سیم فازی که میره به فتوسل و سیم فازی که از فتوسل به عنوان برگشتی خارج میشه یک سویچ نصب کنید این کلید برای شب کاربرد داره و یک کلید در مسیر سیم فازی که میره به فتوسل. این کلید برای روز کاربرد داره.

      ۵

  10. سلام .مهندس من دیر متوجه شدم شاید الان کار درستی نباشه ولی درگذشت پدر گرامی تان را به شما تسلیت وبرای آن مرحوم مغفرت الهی را آرزو میکنم.

    ۵

  11. سلام آقای مهندس. اگر امکانش هست توی یه پست جداگونه نحوه نصب محافظ کلی ساختمان که شامل یک کنتاکتور و یک محافظ معمولیه رو توضیح بدید. هم سه فاز هم تک فاز. ممنون از مطالب مفیدتون. موفق باشین…

    ۳

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853