0
0

طراحی پریزهای برق برای پارکینگ – در نرم افزار اتوکد

2296 بازدید

درود بر همراهان همیشگی سایت آموزش برق . در این مقاله می خواهیم به طراحی پریزهای برق برای پارکینگ بپردازیم.در ابتدا این درس را با یک فیلم آموزشی در رابطه با طراحی پریزهای برق برای پارکینگ شروع می کنم و بعد به سراغ توضیح مقررات و استانداردهای مبحث ۱۳ در این رابطه میپردازم. در درس های قبل جانمایی پریزها را برای طبقات اول تا پنجم یک ساختمان مسکونی انجام دادیم. پس اگر درس های قبل را ندیده اید از طریق لینک مقابل می توانید به آن دسترسی داشته باشید. طراحی پریزهای برق برای آشپزخانه

فیلم طراحی پریزهای برق برای پارکینگ:

این درس را با یک فیلم آموزشی شروع میکنم. البته چون فیلم ها در یوتیوب آپلود شده اند، نیاز است که با IP غیر ایرانی به اینترنت متصل شوید. در ضمن خوشحال می شویم عضو کانال یوتیوب ما شوید، ما هر هفته فیلم های جدیدی در کانال منتشر میکنیم. لینک ورود به کانال یوتیوب سایت آموزش برق

در ابتدا لازم است نکاتی را درمورد جانمایی پریزهای پارکینگ در نقشه ذکر کنیم.

اولین نکته این است که پریزهای پارکینگ باید از نوع درپوش دار باشند یعنی دارای IP باشند که معمولا همان IP44 را استفاده می کنند. چون در پارکینگ شستشو انجام می شود و یک محیط مرطوب به حساب می آید. برای داخل حیاط هم همین شرایط را داریم و باید برای حیاط هم از پریز IPدار استفاده کنیم.

نکته بعدی اینکه، در محیط پارکینگ فاصله پریزها از هم بایستی حداکثر ۵ متر باشد (اگر خاطرتان باشد این فاصله برای پذیرایی و اتاق خواب ها ۳ متر بود). پس اولین کاری که می کنیم این است که دور تا دور محیط پارکینگ را به فاصله های ۵ متر به ۵ متر جدا می کنیم و بعد پریزها را در مکان های مورد نظر قرار میدهیم.

در تصویر پایین این اندازه گذاری ها انجام شده است.

اندازه گذاری را در اتوکد با استفاده از ابزار linear انجام میدهیم که در سربرگ home و در قسمت annotation قرار دارد.

اندازه گذاری نقشه پارکینگ در اتوکد

اندازه گذاری نقشه پارکینگ

از ضلع پایینی نقشه شروع می کنیم و پریزهای را قرار می دهیم. ابتدا یک پریز برای کرکره برقی نصب می کنیم این پریز معمولا در ارتفاع بالاتری نصب می شود مثلا در ارتفاع ۲۲۰ سانتی متری از کف. پریز بعدی را به فاصله ۵ متر از این پریز نصب می کنیم. بعد از آن راه پله و آسانسور در نقشه قرار گرفته اند که از آن ها می گذریم و در اندازه گیری ما دخالت داده نمی شوند. همینطور مانند تصویر پایین به فاصله های ۵ متر به ۵ متر پریزهای برق را قرار می دهیم.

یادتان باشد کنار آسانسور همیشه یک پریز قرار دهید چون ممکن است برای آسانسور یک سری وسیله های برقی مثل دریل و فرز استفاده شود که نیاز داریم در آن نزدیکی ها یک پریز داشته باشیم.

برای هر انباری نیز می توانیم یک پریز برق قرار دهیم. البته الزامی به نصب پریز برای انباری نیست ولی بهتر است یک پریز برای هر کدام در نظر بگیریم.

به همین راحتی پریزهای پارکینگ را جانمایی کردیم. حالا نوبت به سرخط بندی آن می رسد. پریزی که برای کرکره برقی بود را روی یک سرخط مجزا قرار می دهیم (سرخط L2/DP0) و بقیه پریزها که تعدادشان ۱۱ پریز است را روی یک سرخط قرار می دهیم(سرخط L1/DP0). اما اگر تعداد این پریزها از ۱۲ تا بیشتر بود آن ها را روی ۲تا سرخط قرار می دادیم.

در کنار هر پریز حرف C قرار گرفته است که به معنی این است که آن پریز در ارتفاع ۱۲۰ سانتی متری نصب شده است.

از داخل تمام لوله های برقی که بین پریز ها رسم کرده ایم، ۳ رشته سیم ۲.۵ عبور می کند. یعنی یک فاز، یک نول و یک ارت، برای همین برای لوله ها عبارت ۲*۲.۵+PE نوشته شده است.

جانمایی پریزهای پارکینگ در اتوکد

جانمایی پریزهای پارکینگ در اتوکد

برای اینکه طراحی پلان پریزهای پارکینگ را تکمیل کرده باشیم لازم است تابلوهایی را در این پلان جانمایی کنیم. منظورم تابلو هایی است که در تصویر بالا و کنار در ورودی پارکینگ می بینید. بیایید ببینیم این تابلوها چه هستند.

این تابلو ها را در تصویر پایین می توانید به صورت واقعی ببینید.

تابلوی برق کنتورها

تابلوی برق کنتورها

یکی از این تابلوها، تابلوی کنتورها است که ما آن را در نقشه اتوکدمان به اسم MDP نام گذاری می کنیم (Main distribution panel). چون ساختمان ما یک ساختمان ۵ واحدی است ۵ تا کنتور داخل این تابلو قرار دارند همینطور یک کنتور سه فاز هم برای مشاعات داریم که داخل تابلوی کنتورها قرار می گیرد. تابلوی بعدی تابلو برق مشاعات هست و ما آن را در نقشه مان به اسم DP0 نام گذاری می کنیم. تابلوی بعدی که از همه بالاتر قرار دارد، جعبه تقسیم اصلی تلفن است این تابلو در ارتفاع۲ متر تا ۲متر ۴۰ سانتی متری از کف نصب می شود و باید یک فاصله حدوداً نیم متری را با تابلو کنتورها فاصله داشته باشد. ما اسم این تابلو را در نقشه مان MTJB گذاشته ایم (main telephon junction box).

حالا این سه تابلو را باید نقشه جانمایی کنیم. این تابلوها باید کنار در ورودی ساختمان قرار بگیرد. اگر نقشه ساختمان شمالی بود و ابتدای ورودی ساختمان حیاط داشتیم، این تابلوها باید در داخل حیاط و کنار در نصب شوند و اگر ساختمان جنوبی بود و در ورودی ساختمان به پارکینگ باز می شد این تابلوها داخل پارکینگ نصب می شوند تا کنتورخوانی که از اداره برق می آید به راحتی بتواند تابلوی کنتورها را قرائت کند.

معمولاً جایی که تابلوی کنتورها نصب می شود، چاه ارت هم در نزدیکی آن حفر می شود و آنجا قرار میگیرد، درمورد چاه ارت در درس سیستم اتصال زمین توضیحات بیشتری می دهیم، فعلاً فقط محل قرار گیری آن را بدانید.

پشت در ساختمان هم باید پنل آیفون قرار بگیرد این پنل در ارتفاع ۱۴۰ سانتی متری نصب می شود.

طراحی پلان پریزهای برق پارکینگ هم به پایان رسید در درس بعدی به طراحی پریزهای جریان ضعیف می پردازیم.

اگر به نقشه کشی برق ساختمان در اتوکد علاقه دارید ما یک دوره آموزشی فوق العاده در سایت آموزش برق داریم که می توانید آن را تهیه کنید. برای توضیحات بیشتر روی عکس زیر کلیک کنید.

آموزش نقشه کشي برق ساختمان در اتوکد

آموزش نقشه کشي برق ساختمان در اتوکد

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=15937
اشتراک گذاری:
مهندس پژوهان
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

2 نظر در مورد طراحی پریزهای برق برای پارکینگ – در نرم افزار اتوکد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام مهندس خسته نباشید .برای کرکره برقی مغازه هم باید سرخط جداگانه درنظربگیریم ویا میشود از سرخط پریزهای داخل استفاده کرد اگرکه نه ازچه فیوز چندامپر باچه تیپی استفاده کنم ؟ممنون ازراهنمایتون

    ۱۲

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853