0
0

طراحی پریزهای برق برای پذیرایی و اتاق خواب ها – درس سوم

2555 بازدید

همراه همیشگی سایت آموزش برق سلام. در این مقاله میخواهیم به طراحی پریزهای برق برای پذیرایی و اتاق خواب ها بپردازیم. در ابتدا این درس را با یک فیلم آموزشی در رابطه با جانمایی پریزهای برق برای پذیرایی و اتاق خواب ها شروع می کنیم و بعد به سراغ توضیح مقررات و استانداردهای مبحث ۱۳ در این رابطه می پردازیم. در واقع این درس ادامه چند درس قبل است که در آن به طراحی پلان روشنایی پرداختیم پس اگر درس های قبلی را ندیده‌اید از طریق لینک زیر می توانید آن درس ها را مشاهده کنید. آموزش طراحی پلان روشنایی پارکینگ

در این مقاله به جانمایی پریزهای برق برای پذیرایی و اتاق خواب ها می پردازیم. پس با ما همراه باشید.

فیلم طراحی پریزها برای پذیرایی و اتاق خواب ها:

اگر حوصله خواندن کل این مقاله را ندارید، کافیست تنها فیلم آموزشی زیر را مشاهده کنید.
البته چون فیلم ها در یوتیوب آپلود شده اند، نیاز است که با IP غیر ایرانی به اینترنت متصل شوید. در ضمن خوشحال می شویم عضو کانال یوتیوب ما شوید، ما هر هفته فیلم های جدیدی در کانال منتشر میکنیم. لینک ورود به کانال یوتیوب سایت آموزش برق

نکاتی درمورد پریزهای برق

قبل از اینکه به طراحی در برنامه اتوکد بپردازیم لازم است چند نکته درمورد طراحی پریزهای برق را بیان کنم:

نکته ۱: طبق بند زیر از مبحث ۱۳ داریم:

۱۳-۱۰-۱-۴ هر مدار پریز نباید بیش از ۱۲ پریز مربوط به مصارف عمومی(غیر مشخص) را تغذیه کند.

نکته ۲: جريان نامي پريزهاي تکفاز و سه فاز بايد حداقل ۱۶ آمپر باشد و کلید مینیاتوری مورد استفاده برای پریزهای برق معمولا ۱۶ آمپر و از نوع C هستند.

نکته ۳: از داخل لوله های مربوط به پریزهای برق همیشه سه رشته سیم فاز و نوع و ارت عبور میکنند و معمولا سطح مقطع آن ها ۲.۵ میلیمتر مربع است.

نکته ۴: ارتفاعی که در آن پریزهای برق، و همینطور پریزهای تلفن و آنتن را نصب میکنیم حداقل باید ۳۰ سانتی متر باشد که من ارتفاع ۴۰ سانتی متر را پیشنهاد می کنم. چون از نظر زیبایی و راحتی برای استفاده، مناسب تر است. پس در پذیرایی و اتاق خواب ها ما پریزها را در ارتفاع ۴۰ سانتی متری نصب می کنیم اما برای داخل پارکینگ، راه پله، پیلوت، حیاط، پشت بام، خرپشته، موتورخانه و تراس، باید این ارتفاع بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ سانتی متر از کف تمام شده باشد.

نکته ۵: طبق بند زیر از مبحث ۱۳ داریم:

۱۳-۱۰-۲-۱-۲ در همه اتاق ها و فضاهای مسکونی (جز اشپزخانه، دستشویی، حمام و نظایر آن) پریزهای برق باید در نقاطی تعبیه شوند که فاصله هیچ یک از نقاط خط پیرامون کف اتاق، از تصویر پریزها بر روی خط پیرامون از ۱.۵ متر بیشتر نباشد. بدین معنی که فاصله دو پریز در طول و عرض اتاق حداکثر برابر ۳ متر می باشد. اندازه گیری بر روی خط پیرامون انجام می شود. درها و پنجره های شروع شده از کف نباید در اندازه گیری دخالت داده شوند  فاصله تصویر پریز روی خط پیرامون از نزدیکترین لبه در یا پنجره ای که از کف شروع شده است نباید از ۱.۵ متر بیشتر باشد.

فاصله پريزهاي برق از يکديگر

فاصله پريزهاي برق از يکديگر

نکته ۶: این فاصله ۳ متری که در بالا گفته شد برای داخل واحدهای مسکونی است، اما برای محیط هایی مثل پارکینگ و حیاط فاصله پریزها را از هم ۵ متر هم میتوانیم در نظر بگیریم. بخاطر استفاده ی کمتری که در پارکینگ و حیاط داریم این فاصله را اجازه داریم که به ۵ متر هم برسانیم و پریزها را با فاصله بیشتری از هم قرار دهیم.

حالا با این نکته هایی که یاد گرفتید میتوانیم به طراحی پریزهای پذیرایی و اتاق خواب در اتوکد بپردازیم.

جانمایی پریزهای برق در نرم افزار اتوکد

پس برای شروع طراحی ابتدا دیوارهای پذیرایی و اتاق خواب ها را باید اندازه گذاری کنیم این کار را با استفاده از ابزار linear انجام میدهیم که در سربرگ home و در قسمت annotation قرار دارد. مانند تصویر زیر اندازه اضلاع دیوارهای مختلف را اندازه میگیریم تا در فاصله های هر سه متر یک پریز برق قرار دهیم.

اندازه گذاری نقشه واحدهای ساختمانی

اندازه گذاری نقشه واحدهای ساختمانی

بعد از اندازه گذاری شروع میکنیم و در هر سه متر یک پریز برق قرار می دهیم. من در هر اتاق خواب سه پریز برق قرار دادم چون اندازه اتاق خواب ۱۲ متری است این تعداد پریز کفایت می کند اگر اندازه اتاق خواب شما بزرگ تر است باید تعداد بیشتری پریز در اتاق خواب ها جانمایی کنید. دقت کنید که پریزها را روی کمد دیواری و داکت ها و کانال کولرها نصب نکنید.

علامت های اختصاری تجهیزاتی که در این پلان احتیاج داریم در یک جدول مانند جدول زیر تهیه می کنیم و آن را در پلان طراحیمان که یک برگه A4 است قرار می دهیم تا در طراحی از آن ها استفاده کنیم. ما در پلان طراحی پریزهای برق از این علامت های اختصاری استفاده میکنیم.

علامت اختصاری تجهیزات برقی

علامت اختصاری تجهیزات برقی

اندازه پذیرایی هم حدوداً ۵۰ متر است و متناسب با معماری که دارد تعدادی پریز در فاصله های ۳ متری از هم جانمایی کرده ایم. در جانمایی پریزها برای پذیرایی باید به این نکته دقت کنید که تلویزیون کجا قرار گرفته است چون باید در محل قرار گیری تلویزیون حتما پریز برق قرار دهید.

برای داخل تراس هم از یک پریز درپوش دار که دارای IP44 است استفاده کرده ایم.

از پریز درپوش دار برای مکان هایی استفاده می شود که احتمال آب پاشیده شدن روی پریز وجود دارد، مکان هایی مثل حیاط، پشت بام، سرویس بهداشتی و حمام، تراس که در این مکان ها باید از پریز درپوش دار استفاده کنیم. تصویر این پریزها به این شکل است و معمولا دارای IP44 هستند یعنی محافظت شده در برابر پاشیده شدن آب.

پریز درپوش دار

پریز درپوش دار

در داخل سرویس بهداشتی هم یک پریز برق قرار داده ایم. ارتفاع نصب پریز در کنار روشویی سرویس بهداشتی باید حداقل ۱۱۰ سانتی متر از کف باشد و ۳۰ سانتی متر بصورت افقی از لبه بیرونی روشویی فاصله داشته باشه و یا به صورت این عبارت نیز میتوان بیان کرد که: پریز برق باید حداقل ۶۰ سانتی متر با قسمت آبریزگاه روشویی فاصله داشته باشد.

همانطور که در تصویر زیر می بینید برای داخل حمام پریزی نصب نکرده ایم، ترجیح من این است که در حمام پریز برق نصب نشود و من همیشه سعی می کنم توی طراحی هایم برای حمام پریزی قرار ندهم به قول مهندس مرادی “دور از شتر بخوابو خواب آشفته نبین” ولی این نکته را بدانید که اگر مالک ساختمان تاکید داشت که نصب شود مقررات هم این اجازه را به ما داده که به فاصله حداقل ۱۲۰ سانتی متر از آبریزگاه دوش شما اجازه دارید که پریز برق نصب کنید.

همانطور که در تصویر زیر می بینید کنار هر پریز یک کد قرار گرفته است که بیان کننده ارتفاع نصب پریزها هستند. در تصویر پایین تر یک جدول قرار داده ام که بیان کننده ی ارتفاع های مختلف است و می توانیم از آن ها برای بیان ارتفاع پریزهای مختلف استفاده کنیم. به عنوان مثال کد A به معنی ارتفاع حداقل ۳۰ سانتی متری است و کد C به معنی ارتفاع ۱۲۰ سانتی متری است.

طراحی پریزهای پذیرایی و اتاق خواب

طراحی پریزهای پذیرایی و اتاق خواب

ارتفاع نصب پریزهای برق

ارتفاع نصب پریزهای برق

در آخرین مرحله باید پریزها را مداربندی یا سرخط بندی کنیم. پریزهای هر سه اتاق خواب روی یک سرخط قرار گرفته اند و به L1/DP1 متصل شده اند. یعنی به مینیاتوری شماره ۱ از تابلو برق واحد متصل شده اند. تمام پریز های پذیرایی و پریز تراس و سرویس بهداشتی نیز به یک سرخط متصل شده اند یعنی به سرخط L2/DP1 متصل شده اند. دوباره این نکته را تکرار میکنم که بیش تر از ۱۲ پریز را روی یک سرخط قرار ندهید.

در قسمت بعدی این طراحی به سراغ طراحی پریزهای برق برای آشپزخانه میپردازیم و با طراحی آن کار طراحی پریزهای طبقات این ساختمان مسکونی به اتمام می رسد.

در پایان اگر به نقشه کشی برق ساختمان در اتوکد علاقه مندید ما یک دوره آموزشی فوق العاده در سایت آموزش برق داریم که می توانید آن را تهیه کنید. برای توضیحات بیشتر روی عکس زیر کلیک کنید.

آموزش نقشه کشي برق ساختمان در اتوکد

آموزش نقشه کشي برق ساختمان در اتوکد

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=15887
اشتراک گذاری:
مهندس پژوهان
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

8 نظر در مورد طراحی پریزهای برق برای پذیرایی و اتاق خواب ها – درس سوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام مهندس وقت شما بخیر .سوال داشتم از محضرتون.من از کتابتون استفاده کردم و از سایتتون خریداری کردم کتاب فوق العاده ای بود.فقط یک سوال ذهنم رو درگیر کرده.محلی توی ساختمون هست که باید یک لوله از پشت قوطی کلید عبور کنه تا مثلا پریز کولر گازی پنجره ای رو به صورت مستقیم تغذیه کنه.معمولا سر خط کولر گازی پنجره ای رو جدا می کشن سمت ما چون حدودا ۱۳ آمپر جریان می کشه.به بنده برای کنده کاری کم تر و این که توی ارتفاع ۱۵۰ یک پریز برای کولر گازی نصب کنم چه توصیه ای می کنید که لوله رو از محل قوطی کلید عبور بدم و پریز کولر گازی رو تغذیه کنم.

    لایک

    1. سلام کیارش جان، متشکرم از شما. من کامل متوجه سوالتون نشدم، ولی شیار زنی و نصب این پریز هم مثل بقیه پریزهای ساختمان هست و نکته خاصی درش نیست.

      ۱

      1. سلام مجدد
        منظور بنده عبور لوله از پشت قوطی اشکال دارد و باید مسیر دیگری انتخاب کرد یا خیر؟
        سوال بنده این است که امکان این وجود دارد از پشت قوطی کلید لوله ای عبور کرد تا مدار دیگری را تغذیه نماییم یا خیر؟

        ۳

        1. سلام، هیچ جایی نخوندم که مقررات این مورد رو منع کرده باشه. پس انجام دادنش مشکلی نداره. ولی شخصیم این هست که مسیرها رو طوری انتخاب کنید که اگر بعد از شما برقکار دیگری برای تعمیرات اومد و خواست اون لوله رو پیدا کنه بتونه حدس بزنه اون لوله از کدوم مسیر رفته، نه اینکه از پشت قوطی کلید رد کنید که عقل جن هم بهش نرسه.

          ۲

  2. سلام
    این فیلم های آموزشی که منتشر میکنید از “بسته ی آموزش جامع اتوکد” جدا هستند؟
    منظورم پلان پروژه و توضیحاتش هست.

    و اینکه آخرین آپدیتی که روی محصول جامع اتوکد انجام شده برای چه تاریخی هست…تشکر

    ۶

    1. سلام. بله این فیلم ها متفاوت از دوره آموزشی هستند،نقشه ای که در “دوره نقشه کشی برق ساختمان با اتوکد” طراحی میکنیم یک ساختمان ۴ طبقه است که در هر طبقه ۲ واحد مسکونی قرار گرفته است و در دوره آموزشی مباحث کامل تر آموزش داده شده ، بندهای مبحث ۱۳ و مقررات ملی را بررسی می کنیم محاسبات روشنایی و سایز سیم ها و کابل ها را با استفاده از دو دفترچه محاسبات انجام میدهیم که این موارد فقط مخصوص دوره هستند. در شهریور پارسال دوره آپدیت شده است.

      ۵

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853