0
0

محافظ مرکزی برق ساختمان | آموزش سیمکشی و نصب

3989 بازدید

با عرض سلام خدمت شما کاربران عزیز سایت آموزش برق، امروز مقاله ای برایتان آماده کرده‌ام اما نه از جنس تهویه مطبوع بلکه مرتبط با موضوع آموزش برق ساختمان . این مقاله در ارتباط با حفاظت الکتریکی در برق ساختمان توسط دستگاهی به نام محافظ مرکزی برق ساختمان است؛ همه شما عزیزان محافظ‌های الکترونیکی برق را دیده‌اید، محافظ‌هایی که سر راه وسایل برقی از جمله کامپیوتر، لوازم صوتی تصویری، یخچال و فریزر، پکیج و آبگرمکن، کولر و پنکه، بخاری هوشمند هرمتیک و اکثر وسایل برقی حساس که عمدتا مجهز به برد الکترونیکی و الکتروموتور هستند قرار می گیرد؛ اما این محافظ برق چیست و چه کاری برای ما انجام می‌دهد؟

محافظ برق ساختمان

تعریف محافظ برق ساختمان

محافظ برق وسیله‌ای است که از لوازم برقی در برابر نابهنجاری‌های الکتریکی برق ساختمان محافظت می‌کند. این دستگاه هنگام بروز هر گونه نابهنجاری در برق ساختمان این نابهنجاری را تشخیص داده و اتصال وسایلی که به آن متصل است را از برق ساختمان قطع می‌کند و تا زمان بازگشت وضعیت برق به حالت عادی، این وسایل را خاموش نگه می‌دارد؛ نابهنجاری‌های الکتریکی در برق ساختمان عبارتند از هرگونه نوسان در ولتاژ برق، افت یا خیزش ولتاژ بیش از حد نرمال، تغییر شکل موج برق متناوب ساختمان، تغییر فرکانس برق، دو فاز شدگی و هرگونه تغییراتی از این قبیل در دیمانسیون‌های برق ساختمان که سبب آسیب به دستگاه‌های برقی متصل به شبکه می‌شود.

نکته: در برخی محافظ‌های الکترونیکی علاوه بر حفاظت در برابر نابهنجاری‌ها، عمل حفاظت جان در برابر برق گرفتگی نیز انجام می‌شود، یعنی این دستگاه‌های محافظ خود نوعی کلید محافظ جان (RCCB) نیز هستند که در برابر نشتی جریان و یا (در مدل‌های RCBO) در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه و نشتی جریان نیز عمل حفاظت را انجام می‌دهند.

چند راهی‌ محافظ دار :

خب تا اینجا با چگونگی عملکرد محافظ‌های الکترونیکی آشنا شدید، این محافظ‌های الکترونیکی درست همانند یک پریز سیار چند راهه هستند که تعدادی وسیله الکتریکی را می‌توان به آنها وصل کرد، در تصویر زیر یک نمونه محافظ مخصوص سیستم کامپیوتر را مشاهده می‌کنید.

در ادامه این آموزش، من این مدل محافظ‌های قدیمی را “چند راهی‌ محافظ دار” یا “محافظ‌های چند راهه پرتابل” صدا میزنم.

محافظ ولتاژ چند راهی

چند راهی‌ محافظ دار

برای مثال در یک سیستم کامپیوتر خانگی، تجهیزاتی از جمله کیس، مانیتور، مودم ADSL، سیستم صوتی (اسپیکر و یا ضبط و باند)، پرینتر، اسکنر و سایر وسایل این چنینی وجود دارد و با یک محافظ کامپیوتر شش خانه می‌توان از تمامی این وسایل الکتریکی حفاظت کرد؛ اما اینگونه محافظ‌ها دارای معایبی هم هستند مثل:

  1. تنها می‌توانند یک وسیله برقی و یا یک مجموعه در کنار هم را حفاظت کنند و برای سایر وسایل باید محافظ‌های جداگانه‌ای تهیه کرد که سبب بالا رفتن هزینه‌ها می‌شود.
  2. این دستگاه محافظ، خود حجم نسبتا زیادی را اشغال می‌کند و وجود آن و سیم‌های آویخته متصل به آن نمای زشتی را ایجاد می‌کند.
  3. برای وسایل برقی بدون دوشاخه که به صورت توکار سیم کشی شده‌اند و کلید آنها داخل دیوار نصب است، مانند لامپ‌های روشنایی، پنکه سقفی، کولر آبی، داکت اسپلیت، داکت فن کویل و … لازم است که یا از اول باکس مخصوصی را برای نصب محافظ روی این وسایل در نظر بگیریم و یا اینکه از پشت کلید آنها به صورت روکار سیم کشی کنیم و محافظ را برای آنها قرار دهیم که باز هم نمای نازیبایی ایجاد می‌کند و ممکن است مخاطره آمیز هم باشد.
  4. مطابق مقررات ملی ساختمان که در رابطه با تاسیسات الکتریکی ساختمان است، نصب پریز سیار چند راهه در هر نقطه از ساختمان ممنوع است، چرا که سیم های آویخته به آن، در اثر کشش یا فشار، احتمال آسیب دیدگی و در پی آن برقگرفتگی را حادث می‌شود. و این در حالی است که این محافظ‌ها خود نوعی پریز سیار چند راهه نیز هستند بنابرین نصب آنها در ساختمان ممنوع است.
  5. به دلیل وجود رله‌های جریان پایین در سیستم کنترل قدرت این محافظ‌ها و وجود سیم‌های نمره پایین در مدار داخلی آنها محدودیت جریان وجود دارد و نمی توان وسایل پرمصرفی از جمله سرور‌های پرمصرف، کندانسینگ یونیت اسپلیت و لامپ‌های پرمصرف را به آنها متصل نمود (البته این اشکال تنها در اکثر محافظ‌های بازاری وجود دارد و محافظ‌هایی پیدا می‌شوند که برای این وسایل پرمصرف ساخته شده‌اند و کلا هر دستگاه الکتریکی محافظ برق مخصوص به خود را دارد که می‌توان به راحتی در فروشگاه‌های تاسیسات الکتریکی این محافظ‌ها را پیدا کرد).

 

محافظ مرکزی یا محافظ کلی

با وجود موارد فوق شرکت‌های تولید کننده تجهیزات الکتریکی بر آن شدند که دستگاه محافظی را طراحی کرده و بسازند که معایب فوق در آن وجود نداشته باشد و این شد که محافظ مرکزی برق ساختمان ساخته شد. دستگاه محافظ مرکزی برق ساختمان:

  1. از تمامی وسایل برقی موجود درون ساختمان به صورت همزمان محافظت می‌کند.
  2. در قسمت تابلو مینیاتوری ساختمان (جعبه فیوز) و یا کنتور برق نصب می‌شود و فضایی را درون ساختمان اشغال نمی‌کند.
  3. مجهز به پریز چند راهه‌ای و سیم های با طول زیاد نیست که نصب آن ممنوع باشد.
  4. در ظرفیت‌های متنوع وجود دارد و همچنین در صورت عدم وجود باکس و قوطی مناسب برای نصب آن، با کمترین مقدار سیم کشی و به راحتی به صورت روکار نصب می‌شود و اگر از باکس‌های روکار و داکت سیم کشی برای نصب آن استفاده شود ظاهر قابل قبولی را ایجاد می‌کند.

محافظ برق ساختمان

نصب محافظ برق کنار جعبه فیوز

 

طرز عملکرد محافظ مرکزی برق ساختمان

طرز عملکرد این سیستم نیز دقیقا مشابه محافظ‌های چند راهه پرتابل است. درون محافظ‌های پرتابل یک عدد برد الکترونیکی وجود دارد که سیم‌های فاز و نول برق شهری به آن متصل می‌شود، سپس مدار‌های آی سی موجود روی آن دقیقا مشابه یک مولتی متر پارامتر‌هایی نظیر ولتاژ، فرکانس و شکل موج را اندازه گیری می‌کنند و نوسانات الکتریکی را تشخیص می‌دهند، همچنین یک رله نیز روی برد آنها وجود دارد که سر راه برق پریز‌های محافظ قرار گرفته است و این رله توسط همین مدار الکترونیکی محافظ فعالسازی می‌شود، در صورتیکه پارامتر‌های برق  شهری نرمال بوده و مطابق پیش فرض تعریف شده برای مدار سنجش باشد و هیچ نوسانی وجود نداشته باشد، یک سیگنال از خروجی آی سی سنجش به ورودی آی سی ای که وظیفه کنترل رله را دارد فرستاده می‌شود، سپس از زمان دریافت سیگنال تا پایان زمان تعریف شده برای تایمر سیستم روی حالت DELAY رفته و با پایان این زمان تاخیر رله، پریز‌ها توسط آی سی مورد نظر فعالسازی می‌شود و رله بسته می‌شود، با بسته شدن رله جریان برق شهری از آن عبور کرده و وارد پریز‌های محافظ می‌شود، در صورتیکه مدار سنجش تغییراتی غیر مجاز و یا وجود نوسانی را در پارامتر‌های ولتاژ و فرکانس و یا تغییر شکل موج حس کند فورا سیگنالی دیگر را به آن آی سی مخابره می‌کند و سپس این آی سی جریان فعالساز رله را قطع نموده، رله غیر فعال شده و جریان برق پریز‌ها قطع خواهد شد، با برگشت وضعیت به حالت عادی چرخه فعالسازی مذکور مجددا تکرار خواهد شد.

محافظ مرکزی برق ساختمان: این محافظ هم دقیقا همانند محافظ‌های پرتابل به صورت مذکور کار می‌کند اما تفاوتی اساسی با آن محافظ‌ها دارد که مربوط به قسمت کنترل قدرت این سیستم است، در این سیستم به دلیل اینکه جریان برق مصرفی ساختمان ۲۵ یا ۳۲ آمپر و یا بیشتر است و رله نمی تواند این مقدار جریان زیاد را عبور دهد از کنتاکتور به جای رله استفاده شده است (البته ممکن است از رله‌های آمپر بالا نیز استفاده شود اما استفاده از کنتاکتور نسبت به رله بیشتر ترجیح داده می‌شود)، در کل در این محافظ‌ها برد الکترونیکی محافظ یک رله را فعالسازی می‌کند که آن رله نیز یک کنتاکتور را فعالسازی می‌نماید. اکنون برویم و مدار داخلی محافظ مرکزی برق ساختمان را با هم بررسی کنیم:

 

مدار داخلی محافظ مرکزی برق ساختمان تکفاز

مدار داخلی محافظ برق ساختمان سه فاز

 

راهنمای خرید محافظ مرکزی برق ساختمان

۱. قبل از خرید این دستگاه ابتدا از تکفاز یا سه فاز بودن برق ساختمان خود مطلع شوید، سپس آمپراژ کنتور برق ساختمان را به دست آورید و محافظی را خریداری نمایید که سقف آمپراژ کنتاکتور آن برابر و یا بیشتر از آمپراژ برق ساختمان شما باشد. مثلاً اگر کنتور شما ۲۵ آمپر است، محافظ شما باید ۲۵ یا ۳۲ یا بالاتر باشد.

۲. حتی الامکان سعی کنید از محافظ‌هایی استفاده کنید که مجهز به کلید محافظ جان نیز باشند، البته اگر توانستید به راحتی آنها را پیدا کنید؛ اگر هم چنین محافظ‌هایی را پیدا نکردید هیچ اشکالی ندارد و می‌توانید مانند زمانی که محافظ مرکزی نصب نبود، کلید محافظ جان را به صورت جداگانه خریده و داخل جعبه مینیاتوری‌ها نصب نمایید.

۳. سعی کنید محافظ‌هایی را بخرید که کنتاکتوری باشند زیرا عمر مفید و کیفیت کنتاکتور بیشتر از رله‌های آمپر بالا است و محدودیت عبور جریان کمتری نسبت به آنها دارد (هرچند اکثر دستگاه‌های محافظ مرکزی با کیفیت مجهز به کنتاکتور هستند).

۴. اگر کنتور برق ساختمان شما سه فاز است حتما یک محافظ مرکزی سه فاز خریداری کنید حتی اگر قصد نداشته باشید از هیچ وسیله برقی سه فازی در آن ساختمان استفاده کنید، زیرا ممکن است روزی یک وسیله برقی سه فاز در آن ساختمان نصب بشود.

روش نصب محافظ کلی برق ساختمان تکفاز

اکنون به سراغ قسمت‌های عملی تر یعنی نصب دستگاه محافظ مرکزی می‌رویم و چگونگی نصب آن را با هم بررسی می‌کنیم. بهتر است در هنگام سیم کشی ساختمان محلی را برای نصب محافظ مرکزی تعبیه نمایید اما در ساختمان‌های قدیمی و یا ساختمان‌هایی که سیم کشی شده اند اما برقکار فراموش کرده محلی را برای نصب این دستگاه تعبیه کند نیز می‌توان این دستگاه را نصب نمود، بهرحال ما فرض را بر این می‌گذاریم که محلی برای نصب آن تعبیه نشده باشد که اکثر موارد نیز این چنینی است، پس مراحل زیر را دنبال کنید:

۱.ابتدا محافظ مناسب برق ساختمان خود را مطابق توضیحات بالا انتخاب و خریداری کنید.

۲.سپس برق ساختمان را از طریق کنتور قطع کنید.

۳.بهترین مکان برای نصب این دستگاه کنار جعبه فیوز هر واحد است، اگر کنتور مشترک برای چندین واحد یا مکان دارید می‌توانید تنها یک محافظ بخرید و آن را بعد از کنتور نصب کنید تا از برق تمام واحد‌ها حفاظت نماید و نیازی به خرید محافظ‌های جداگانه برای هر واحد نداشته باشید (البته دقت فرمایید که در چنین شرایطی باید آمپراژ محافظ مرکزی برابر یا بیشتر از آمپراژ کنتور برق باشد).

۴.ابتدا قاب جعبه فیوز را باز کنید به نحوی که به کلیدهای مینیاتوری و سیم کشی داخل جعبه دسترسی داشته باشید.

۵.سیم‌های فاز و نول و ارت که از طریق کابل اصلی از کنتور وارد جعبه فیوز شده‌اند را شناسایی و سپس نول (در صورت نیاز) و فاز را از شینه‌های نول و مینیاتوری جدا نمایید.

نکته ۱ : اگر محافظ مرکزی شما محل اتصال سیم ارت نداشت نیازی نیست به محافظ مرکزی انشعاب ارت ببرید.

نکته ۲ : اگر محافظ مرکزی شما مجهز به سیستم قطع دوقطب نیز نبود پس نیازی نیست که سیم نول اصلی را به آن متصل نموده و دوباره وارد شینه نول کنید، تنها یک انشعاب نول جهت تغذیه دستگاه محافظ از شینه نول بگیرید و به ترمینال نول محافظ متصل نمایید که نمره سیم این انشعاب در این حالت نمره ۱ هم که باشد کفایت می‌کند.

۶.سیم فاز کنتور را که از شینه مینیاتوری (یا ورودی کلید محافظ جان) جدا کرده‌اید به ترمینال ورودی فاز محافظ مرکزی متصل نمایید. سپس یک تکه سیم به همان نمره بردارید و یک سر آن را به خروجی محافظ مرکزی و سر دیگر آن را به شینه مینیاتوری (یا ورودی کلید محافظ جان) متصل نمایید.

۷.اگر محافظ مرکزی از نوع دوقطبی بود همین عمل را برای انشعاب نول نیز انجام دهید یعنی سیم نول کنتور را به ورودی نول محافظ مرکزی متصل نموده و توسط سیمی با همان نمره، خروجی نول محافظ مرکزی را به شینه نول (یا ورودی نول کلید محافظ جان) متصل نمایید.

۸.اگر محافظ مرکزی اتصال ارت هم داشت تنها یک انشعاب از شینه ارت به ترمینال ارت آن نیز متصل کنید، سپس محافظ مرکزی را توسط پیچ و رول پلاک روی دیوار و در کنار جعبه مینیاتوری نصب نمایید (در زمان سوراخ کاری و نصب رول پلاک دقت کنید که بالا و پایین جعبه فیوز محل عبور لوله های برق است، پس بهتر است محافظ را در سمت چپ یا راست جعبه فیوز نصب کنید) و سپس یک شیار کوچک برای سیم‌های محافظ مرکزی که از داخل جعبه مینیاتوری آمده ایجاد کنید و جعبه مینیاتوری را در جای خود ببندید.

 

آموزش نصب محافظ مرکزی برق ساختمان تکفاز

آموزش نصب محافظ مرکزی برق ساختمان تکفاز

 

توجه: در نقشه فوق فرض کرده ایم که این دستگاه محافظ مجهز به ترمینال ارت نیست، ولی اگر دستگاه شما ترمینالی تحت عنوان ارت داشته باشد، باید از سیم ارت کابل اصلی یک انشعاب به آن وصل کنید.

 

روش نصب محافظ مرکزی برق ساختمان سه فاز

مراحل باز کردن جعبه فیوز و بیرون آوردن سیم‌ها و در نهایت نصب محافظ روی دیوار در این قسمت  نیز دقیقا مشابه قسمت قبل است، تنها سیم کشی در این قسمت به دلیل وجود برق سه فاز با قسمت قبل تفاوت‌هایی دارد، پس مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. ابتدا فیوز کنتور را قطع نمایید، سپس جعبه فیوز را باز نموده تا به کلیدهای مینیاتوری‌ و سیم کشی درون آن به راحتی دسترسی داشته باشید.

۲. سه سیم فاز و یک سیم نول و یک سیم ارت از کنتور وارد این جعبه فیوز شده است، سیم‌های فاز به ورودی‌های مینیاتوری اصلی سه فاز، سیم نول به ورودی نول کلید محافظ جان (یا مستقیما به شینه نول) و سیم ارت نیز به شینه ارت وصل شده اند؛ سیم‌های فاز را از مینیاتوری اصلی جدا نموده و به ترمینال‌های فاز L1 ، L2 و L3 محافظ مرکزی متصل نمایید.

۳. در صورتیکه محافظ مرکزی مجهز به سیستم قطع تمام قطب است و نول را هم قطع می‌کند، سیم نول را از ورودی کلید محافظ جان (و یا شینه نول) جدا نموده و به ورودی نول محافظ متصل نمایید و خروج نول محافظ مرکزی را توسط تکه سیمی با همان نمره به ورودی کلید محافظ جان (یا شینه نول) که در ابتدا نول را از آنجا جدا نمودید متصل نمایید؛ اگر هم محافظ مرکزی مجهز به سیستم قطع تمام قطب نبود تنها یک انشعاب نول با سیم نمره۱ به ترمینال نول آن جهت تغذیه برد دستگاه متصل نمایید، زیرا برد الکترونیکی محافظ مرکزی با برق ۲۳۰ ولت کار می‌کند و نیاز به یک انشعاب نول دارد، اگر دستگاهی با برق سه فاز ۴۰۰ ولت کار کند دیگر نیازی به نول نخواهد داشت و تنها با سه فاز راه اندازی می‌شود.

۴. اگر محافظ مرکزی مجهز به ترمینال ارت نیز هست یک انشعاب با نمره سیم ۱.۵ از شینه ارت به ترمینال ارت آن ببرید.

۵. پس از اتمام سیم کشی، شیاری را جهت خروج سیم‌های محافظ مرکزی از جعبه فیوز در کنار آن ایجاد نموده و سیم‌ها را از آن عبور دهید، محافظ مرکزی را روی دیوار در کنار جعبه فیوز (در جایی که لوله های برق از زیر آن عبور نکرده باشد) با پیچ و رول پلاک نصب نمایید و سپس درب جعبه فیوز را مجدداً ببندید.

 

راهنمای نصب محافظ کلی برق ساختمان سه فاز

راهنمای نصب محافظ کلی برق ساختمان سه فاز

 

نکته: هنگامی که قصد دارید محافظ مرکزی را در کنار کنتور مشترک واحد‌ها برای همه واحد‌ها نصب کنید به شرح فوق عمل کنید اما اینبار سیم‌های فاز و نول را ابتدا وارد محافظ مرکزی نموده و سپس به طرف ترمینال تقسیم برق واحد‌ها بفرستید، در آخر هم اگر ترمینال ارت داشت یک انشعاب ارت از کنتور به آن متصل نمایید.

 

در مقاله بعدی مهندس مرادی به شما آموزش می دهد که چطور با استفاده از چند راهی محافظ دار و کنتاکتور یک محافظ کلی برق ساختمان بسازید، پس این مقاله را هم از دست ندهید. ساخت محافظ کلی ولتاژ برق ساختمان با سه راهی محافظ دار و کنتاکتور

 

نکات ایمنی کار :

۱.همواره حتما قبل از شروع کار، برق را از طریق کلید مینیاتوری کنتور قطع نمایید.

۲.آمپراژ محافظ مرکزی که خریداری می‌کنید حتما باید بیشتر یا مساوی آمپراژ کنتور ساختمان (که برابر با سقف جریان مصرفی واحد است) باشد وگرنه سبب سوختن کنتاکتور درون آن خواهد شد.

۳.در اتصال سیم‌ها دقت کنید و از سیم‌های تکه تکه و یا چسب خورده استفاه نکنید، حتما مراقب باشید اتصال سیم‌ها در ترمینال را به خوبی محکم کنید تا سبب داغ شدن و جرقه زدن و شوک‌های ناگهانی در برق نشود.

۴.نمره سیمی که برق را از محافظ مرکزی وارد مینیاتوری‌ها می‌کند باید حتما با نمره سیم کنتور برق که برق را وارد کنتاکتور محافظ مرکزی می‌کند برابر باشد زیرا قرار است به همان میزان جریان از آن عبور کند پس باید همان نمره سیم را داشته باشد. بد نیست نگاهی به مقاله آموزش نصب کنتاکتور هم بیندازید.

۵.برای سیم‌هایی که به صورت روکار از داخل جعبه فیوز وارد محافظ مرکزی می‌شود حتما داکت بزنید تا در دسترس نبوده و خطرساز نشود

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=15468
اشتراک گذاری:
مهندس کفایتی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

58 نظر در مورد محافظ مرکزی برق ساختمان | آموزش سیمکشی و نصب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام. مهندس وقت بخیر. چرا این محافظ برق ای پی پی به خودی خود میپره بعد دوباره وصل میشه. هر هفته دو بار اینجوری میکنه مشکلش از کجا میشه ممنون از راهنما ییتون

    ۴

    1. سلام حسین جان، مورد اول اینکه من فکر میکنم خود محافظ مشکل پیدا کرده باشه، در غیر اینصورت نوسان ولتاژ در منطقه تون دارید که باعث میشه محافظ عمل کنه.

      ۴

      1. اون ولتاژی که روی محافظ نوشتند ۱۸۵ یا ۲۴۵ روی اونا عمل نمیکنه روی ۲۰۰ یا ۲۰۵ قطع وصل میشه دو تا داریم تو آپارتمان هر دوتاش همینطوریه

        ۲

        1. افت ولتاژ تنها برای یک ثانیه ایجاد میشه چون زمانش خیلی کوتاه هست شما متوجه نمیشید ولی محافظ متوجه میشه. در ضمن ۲۰۰ یا ۲۰۵ خیلی کمه، باید در حالت معمول بین ۲۲۰ تا ۲۳۰ ولت باشه. با یک مولتی متر تست کنید اگر واقعا بین ۲۰۰ تا ۲۰۵ باشه باید با اداره برق منطقه تون در میون بزارید تا مشکل رو حل کنن.

          ۲

          1. مهندس ببخشید. این محافظی که روی ولتاژ ۱۸۵ یا ۲۴۵ تست شده نباید این قطع وصل بشه یه ویدیویی هم توی گوگل هم داره که تست می‌کنن این محافظها رو روی ۱۸۵ الی ۲۴۵ جواب میده . ایراد از برد الکترونیکی نباشه

            ۲

  2. سلام مهندس .یه سوال داشتم .برای این که محافظ کلی آماده بخرم به کنتور ۲۵آمپر وصل کنم به فروشنده گفتم که محافظ تا چه آمپری دارد گفت محافظ تا ۸۰آمپر هم دارم اندازه فیوز دوپل هست دیگر نیاز به کنتاکتور ندارد قیمت حدود نهصد تومان میباشد.حالا میخوام بدونم آیا این محافظ واقعا از نظر تحمل جریان همانند کنتاکتور تحمل دارد یا نه.اصلا این چیز جدید که آمده نسبت به قدیم کنتاکتور ارجهیت دارد.چون من یه محافظ دیجیتال پارت خریدم برای کولر ۲۴۰۰۰ تا ۳۰آمپر تحمل دارد ورودی و خروجش ترمینالیه .ولی سیمکشی های داخلش سیم ۲/۵هست.حالا اگر آمپر بالا هم همین جور باشه آیا قابل اطمینانه.یا اصلا آماده بهتره یا اینکه به روش قدیمی که توی مقاله گفتید آمپر پاییین رو به کنتاکتور بزنیم بهتره.باتشکر

    ۷

    1. سلام. بله درسته، اگر جنسی که میخرید از شرکت های مطرح و قابل اطمینان باشه، دیگه نیازی به کنتاکتور اضافی نداره، چون داخل خود اونها رله یا کنتاکتور وجود داره و نیازی نیست که شما کنارش یک کنتاکتور اضافی نصب کنید.
      مثلاً محافظ های شرکت خرم الکتریک رو از نزدیک دیدم که کیفیت خوبی داره.

      ۹

  3. سلام مهندس وقت بخیر. مهندس جان کنتاکتوری که مثلا ۲۵ امپر باشه آیا این سه تا پیچش جداگانه ۲۵ امپر واقعی رو میده یا به خاطر عمرشون اینا رو اتصال میدن آیا این واقعا ۷۵ امپر میشه

    ۹

      1. سلام مهندس. وقت جناب عالی بخیر. مهندس جان کنتاکتوری که سه فاز ۴۰ امپر باشه . حالا می‌آییم سه تا پیچها رو به هم وصل کنیم میشه ۱۲۰ امپر تکفاز نصب خونه یه واحد انجام بدیم مشکلی میاره یا نه برای وسایل برقیمون

        ۷

        1. سلام، مرسی، خیر مشکلی نداره می تونید اینکار رو بکنید. ولی دقیق نمیشه گفت ۱۲۰ آمپر، چون اتصالات سفت و محکم و سیمی که استفاده میکنید هم شرطه. شما همیشه ۲۰ درصد کمتر در نظر بگیرید که خیالتون راحت باشه.

          ۶

  4. سلام . مهندس وقت جناب عالی بخیر . مهندس کنتاکتور سه فاز که تو سایتتون در حالت تصاویر توضیح دادین با فیوز مینیاتوری سه فاز . حالا اینو میشه با یه فیوز تکفاز نصب و خروجی هر فاز رو تقسیم کنیم در جعبه فیوز برای آشپزخانه و هال پذیرایی و اتاق خواب با محافظ برق سه فاز ۴۰ امپر ipp رو انجام بدیم

    ۱۱

  5. سلام مهندس خرم الکتریک که معرفی کردید من به سایتشون مراجعه کردم نشان اعتماد ندارد / ادرس و تلفن کارخانه یا تولیدی نداره/ محل پرسش و پاسخ نداره
    درباره محصولاتش اصلا توضیح کامل نداده
    مثلا تعداد ورود وخروج نوشته انتخاب کنید من بلد نبودم برای کنتور تکفاز ۳۲ آمپر کدام را انتخاب کنم
    دو رله سه رله ؟
    با چندتا ورودی وخروجی؟

    ظاهرا کنتاکتوری هم نیست
    استاندارد و… ؟
    قیمت هاش هم از نمونه های بازار گرونتره

    ۹

    1. سلام مجدد، این یک شرکت تازه تاسیس هست و سایتشون رو تازه راه اندازی کردند. و سایتشون یکسری مشکلات داره. اگر با لپ تاپ سایتشون رو باز کنید شماره تماس پایین سایت درج شده،ولی با گوشی نشون داده نمیشه.
      این یکی محصولشون واستون مناسبه. (محافظ پاکنتوری تکفاز ۵۰ آمپر (دو خروجی))

      ۷

  6. سلام میشه یک محافظ مرکزی برق کنتاکتوری برای کنتورتکفاز۳۲ آمپر خانگی معرفی کنید؟
    با توجه به وسایل زیربفرمایید چند آمپر باید باشد؟
    وسایل کولرآبی ۲ عدد یخچال ۳ عدد پکیج ماشین ظرفشویی لباسشویی تلویزیون ماکروفر و چون تولید خانگی هم تولید داریم میکسچر یک اسب چرخ گوشت اتاق پخت برقی و روشنایی داریم
    با تشکر

    ۷

    1. سلام، محافظ های خرم الکتریک، محافظ های خوبی هستند.
      این مهم نیست که شما چه وسایل برقی در منزل دارید، شما بسته به آمپراژ کنتورتون نیاز به یک محافظ ۳۲ آمپر تکفاز دارید.

      ۱۰

  7. یکی از فروشندگان محافظ مرکزی میگفت با هر نوسانی همه وسایل از جمله لامپ ها خاموش نمیشه در بازه نوسان نورمال ۱۷۵ ولت تا ۲۴۰ ولت قطع نمیشه ولی از این مقدار کم یا زیاد شود قطع میکنه
    ودیگری میگفت هرنوسانی که باعث سوختن لوازم میشه را قطع میکنه نه هر نوسانی در محدوده مجاز است
    نظرتون در مورد این دو پاسخ فروشنده چیه درست می گویند ؟

    ۷

    1. سلام، بنده با اولی موافقم، یعنی در بازه نوسان نورمال ۱۷۵ ولت تا ۲۴۰ ولت قطع نمیشه ولی از این مقدار کم یا زیاد شود قطع میکنه.

      ۷

    2. هردو یک حرف زدن خوب محدوده مجاز همون ولتاژ نرماله بعد شما اگه محافظ ولتاژ برند jbh رو نصب کنید میتونید محدوده رو به صورت دستی تغییر بدید و حداکثر رو از ۲۴۰ کمتر یا بیشتر کنید

      ۵

  8. سلام نصب محافظ مرکزی خوبه ولی میتونه لامپ ها بهش وصل نشه تا موقع نوسان خاموشی نداشته باشیم و فقط سایر وسایل محافظت شوند

    ۱۱

    1. سلام، اینکاری که فرمودین مزیت ها ولی معایبی هم داره. مثلاً در ولتاژهای بالا امکان داره لامپ ها هم بسوزن.

      ۵

  9. سلام اگر محافظ برق مرکزی در خانه بعد کنتور یا به عبارتی قبل از کلید نشتی نصب شود هر بار که برق نوسان داشته باشد که برق منزل کلا قطع میشه و چند دقیقه تا برگشت به حالت عادی خاموشی داریم درسته ؟ راه حلی داره همه وسایل و روشنایی ها به محافظ مرکزی وصل باشه و خاموشی نداشته باشیم ؟ راهنمایی بفرمایید ممنون

    ۱۰

    1. سلام و درود؛ اصولش به همین شکله که اشاره کردید، در مورد اون تاخیر هم من محافظی ندیدم که اونو نداشته باشه ، میتونید از این محافظا که زمانش قابل تنظیمه بگیرید ، ضمنا اون تاخیر چیز خوب و کاربردی هست چون در لحظه ای که برقا وصل میشه نوسان زیادی روی شبکه هست اما محافظ صبر میکنه تا یه مقدار زمان بگذره و بعد در لحظه ای که برق را وصلش میکنه نوسان ها هم کمتر شده

      ۷

  10. سلام مهندس وقت بخیر
    برای محافظ برق ساختمانی که با کولر گازی و تمام لوازم زیر بار۱۵ امپر میکشه چهامپر کنتاکتوری باید نصب بشه واینکه اگه بخوایم ۳تا ورودی کنتاکتور باهم سری بشه میشه کنتاکتوری با امپر پایین استفاده کنیم ؟
    منون از راهنمایی هاتون

    ۱۰

    1. سلام و احترام خدمت جناب کاظمی عزیز ، کنتاکتور ۱۶ آمپری خوبه ، البته به آمپر لحظه استارت کولر گازی هم توجه کنید و اگه با وجود اون میزان جریان از ۱۵ بیشتر میشه یدونه ۲۰ آمپر بزارید ، این مورد با کلمپ متر های مخصوص قابل تشخیصه ؛ در مورد تقسیم بار روی تیغه های کنتاکتور آمپر پایین هم این کار انجام پذیره ولی اصلااا اصولی نیست و من توصیه نمی کنم.

      ۱۰

    1. سلام، متشکرم، بای پس یعنی مسیر میان بُر. یعنی وقتی که می خوایید محافظ برق از مسیر کنار بره و برق مستقیم از کنتور به لوازم بره از این مسیر استفاده میکنید. البته بنظرم وجود این ترمینال اضافی هست.

      ۸

  11. سلام دوستان گرامی ،طاعات وعباداتتون قبول درگاه بی نیاز حق باشد ان شاالله/ مهندس جان درباره دستگاه ups سوال داشتم خدمتون که کدام مدل بهتره ودارای طول عمروقابلیتهای استانداردهستش واینکه نحوه نصب وسیمکشی به چه صورته ؟ اگه مقاله ای دراین خصوص موجودهست لطفا راهنمایی فرمایید،، من درسایت پیداش نکردم ، درپناه خداباشید

    ۸

    1. سلام، توان استابلایزر شما بایستی برابر یا بزرگتر از توان کنتور باشه، مثلاً اگر کنتور شما ۲۵ آمپر هست. ۲۵ رو ضربدر ۲۲۰ می کنید و به عدد ۵۵۰۰ وات میرسید. پس استابلایزری هم که میخرید باید ۵۵۰۰ وات یا یک پله بالاتر باشه، مثلاً ۶۰۰۰ یا ۷۰۰۰

      ۵

  12. سلام ووقت بخیر/پناهی هستم ازکردستان شهرستان مریوان ضمن تقدیروتشکر ازخدمات وزحمات بی وقفه وخداپسندانه شما دوستان خوب وخیرخواه ،مهندس جان لطفا بفرمایید از کجا ی کدوم شرکت معتبر محافظ تهیه کنیم که این قابلیت هارو که ذکرکردین روداشته باشه، آیاجنس محصولات شیواامواج استانداردوعالیه ؟ آیا اشکال نداره برای ساختمانهای درحال احداث جعبه فیوزی باابعاد بزرگ انتخاب کنیم وبرای ظرافت کار محافظ مرکزی رو هم داخل جعبه فیوز بگذاریم؟؟ سربلند وپیروزباشید

    ۹

    1. سلام، متشکرم. نظر لطف شماست. بله شیوا امواج محصولات با کیفیتی داره. در ضمن از گارانتی محصولاتش هم راضی هستم.
      معمولاً برای ساختمان های در حال ساخت مالک این هزینه اضافی رو پرداخت نمیکنه، چون بیشتر بساز بفروشان و سازندگان عزیز خونه میسازن. و کسی که خونه رو میخره بعدش به فکر اضافه کردن محافظ می افته.
      این محافظ هایی که تصویرشون رو در بالا می بینید محافظ های نسبتاً بزرگی هستند و داخل جعبه فیوز جا نمیشن، می تونید از محافظ های آموزش داده شده در این مقاله استفاده کنید. ساخت محافظ کلی ولتاژ برق ساختمان با سه راهی محافظ دار و کنتاکتور

      ۵

      1. درودبرشماجناب کفایتی عزیز/ ممنون ازراهنمایی خوبتون، ولی من چون سابقه سالیان زیادی دارم و شروع کارم برمیگرده به دهه هفتاد ازاون دسته کارهارونمیکنم و کاری انجام میدم که مالک وصاحب کار به حرفه ام وبه صنعت برق احترام بذاره، بنابراین این اختیارودارم که جنس خوب وبرندای معتبرسفارش بدم لطفا توضیحات لازم رو بفرمایید که چه مارکی وبا چه ویژگیهایی تهیه کنیم

        ۱۰

        1. متشکرم از شما. چون مهندس کفایتی دیرتر جواب دادن، من کامنت شما رو پاسخ دادم.
          الان محافظ های خرم الکتریک، شیوا امواج محافظ های خوبی هستند.

          ۷

          1. درودمهندس جان، لطفا بفرمایید چ مدل محافظی رو که داخل جعبه فیوز جابشه و ورودی فازو نول و ارت هم داشته باشه تهیه کنیم برای تکفاز ٣٢ آمپر؟ بهترین کلید محافظ جان وفیوز مینیاتوری کدام مارکه ازنظر جنابعالی؟ و اصل وتقلبی بودن فیوزومحافظ رو چگونه تشخیص بدیم؟ آیا درصورت نصب محافظ rsbo بازهم لازمه قبلش کلید مینیاتوری هم آمپر باکنتوربرق بذاریم ؟؟ درپناه الله باشید

            ۶

          2. سلام، اگر می خوایید داخل جعبه فیوز قرار بدید، برند شیوا امواج و برنا الکترونیک مناسب هستند.
            کلیدهای مینیاتوری و محافظ جانی که خودم استفاده کردم، هیوندا، اشنایدر، لگراند، CHNT
            خیر نیازی نیست.

            ۱۱

    1. با سلام و درود فراوان ، وقت شما هم بخیر
      برای محافظ های مرکزی لازمه از کنتاکتور های ۲۳۰ ولت استفاده کنید ، در خصوص آمپراژ کنتاکتور هم ابتدا ببینید کنتور شما چند آمپر است ، آمپراژ کنتاکتوری که تهیه میفرمایید باید مساوی یا بیشتر از آمپراژ کنتور شما باشد
      موفق باشید

      ۱۰

        1. با درود مجدد
          آها ببخشید الان متوجه شدم منظورتون چی هست ، فکر کردم در خصوص پارامتر های ولتاژ و جریان منظورتون بود
          خب چونکه سیم پیچ مغناطیسی کنتاکتور توی محافظ مرکزی با برق متناوب شهری فعالسازی میشه باید از کنتاکتور های نوع AC استفاده کنید ، چون این کنتاکتور ها یه حلقه سیم پیچ اتصال کوتاه ثانویه هم دارند که در مواقعی که موج برق شهری روی سیکل منفی میره و شدت و جهت نیروی مغناطیسی تولید شده در سیم پیچ جریان مدام در حال تغییر و عوض شدن هست نیروی مغناطیسی ای که به تیغه ها وارد میشه رو ثابت نگه داره که توی تیغه ها لرزش و جرقه رخ نده ، پس نوع AC در اینجا باید استفاده بشه
          و چونکه توی محافظ مرکزی تمام بار جریانی ساختمان روی تیغه های کنتاکتور هست از نوع AC3 یا AC4 استفاده کنید که قدرتمند تر هستند (این کنتاکتور ها توی راه اندازی موتور های القایی استفاده میشن)

          ۶

  13. سلام مهندس. نماز روزه هاتون قبول حق
    از ۲ سیم فاز از ۲ کنتور مختلف و یک سیم نول از یکی از کنتورها برای سیم کشی آپارتمان ما استفاده شده.
    یکی از فازها برای کولرآبی و دیگری برای بقیه مصارف
    سوالم این بود که اگر محافظ جان رو برروی فاز اصلی (همه بجز کولر) نصب کنم با روشن شدن کولر(با توجه به اینکه یک نول برای دو سیم فاز هست) ارور میده؟ به مشکل میخوره؟
    ممنونم

    ۵

    1. سلام آقا سید عزیز
      خیلی ممنونم طاعات شما هم قبول باشه
      خب اول از همه اینجا چونکه دوتا فاز دارین باید از دوتا کلید محافظ جان مجزا استفاده بشه ، و برای نول هم سیم نول رو قبل از اینکه وارد محافظ جان ها کنید به دو انشعاب مجزا تقسیم کنید که داخل هر محافظ جان انشعاب سیم نول از دیگری مجزا باشه و خطا پیش نیاد
      اما در کل باید بگم که این سیم نول مشترک گرفتن کار بسیار خطرناک و نادرستی هست و باید حتما سیم نول هر مدار رو جدا کنید
      با آرزوی موفقیت

      ۶

        1. با اجازه از مهندس کفایتی عزیز.
          دلیلش اینه که برقکار ناآگاه قبلی، فقط خواسته خودش رو فریب بده، وگرنه با گرفتن ۲ تا فاز مختلف از دو تا کنتور هیچ تاثیری در جریان دهی بیشتر نداره، چون سیم نول مشترک هست پس شما فقط می تونید به اندازه همون سیم نول از جریان برق استفاده کنید و اگر تصور کنید چون ۲ تا سیم فاز دارید پس می تونید ۲ برابر جریان بکشید، در اینصورت این باعث سوختن سیم نول و آتش سوزی میشه. چون جریان هر دو فاز همزمان داره برمیگرده به سیم نول.

          ۸

  14. سلام مهندس کنتاکتوری که در نظر می‌گیریم واسه محافظ برق مرکزی ساختمان ۲۳۰ ولت باشه یا ۲۲۰ ولت اگه ۲۳۰ ولت رو بگیریم اشکالی داره .ممنون از راهنماییتون

    ۶

    1. سلام، مرسی، این کلمه ۲۲۰ ولت کلاً اشتباه هست، برق کشور ما ۲۳۰ ولت هستش و کنتاکتورهایی که در بازار هستند هم ۲۳۰ ولت هستند. اگر به اشتباه روی کنتاکتور نوشته بود ۲۲۰ ولت، باز هم اشکالی نداره و می تونید استفاده کنید.

      ۱۱

      1. سلام مهندس جان خسته نباشید. یه همسایمون اومده کارگاهی زده تو کوچمون از قبیل کارهای جوشکاری چکش زنی فلز کاری این چیزها. حالا با این کارها برق منزلمون قطع وصل میشه نمیدونم لامپها کم نور میشه میخواستم بدونم چه محافظی استفاده بکنم تا وسایل برقی منزل حفاظت بشه .کنتور هم ۱۵ امپر هست پمپ آب هم استفاده می‌کنیم استابلایز بهتره یا ترانس محبت بکن یه راهنمایی کن .متشکر

        ۷

        1. سلام، از این محافظ های مرکزی که مهندس کفایتی در بالا معرفی کردند هم می تونید استفاده کنید. استابلایز هم برای کار شما مفید هست و می تونید نصب کنید.

          ۱۲

        2. با سلام و درود خدمت شما دوست عزیز
          با اجازه و عذرخواهی از جناب مهندس مرادی عزیز ، لازم به ذکره بگم که محافظ برق نوسان برق رو نمیگیره و فقط وقتی نوسان به وجود میاد برق رو قطع میکنه ، اگر نوسان شما دائم هست باید از استبلایزر استفاده کنید ، اگه محافظ بذارید اول اینکه نوسان گیری نمیکنه و دوم اینکه همش خاموش میشه بخاطر نوسان
          با آرزوی بهترین ها براتون

          ۶

  15. سلام آقای مهندس عزیز
    ممنون از توضیحات عالی شما
    سوالم اول اینه که شما محافظ آی پی پی رو تایید میکنید از لحاظ کیفیت و کارایی
    وسوال دوم اینه که کنتور برق من ۳۲آمپر هست واگر من فرضا مدل ۶۳آمپر این محصول رو بگیرم مشکلی پیش میاد یا نه؟؟؟؟
    سوال سوم اینکه قبل از محافظ جان باید نصب بشه یا بعد از محافظ جان؟؟؟؟؟
    تشکر

    ۱۰

    1. سلام، ممنونم از شما. بله برند خوبی هست.
      پاسخ سوال دوم: بله میشه استفاده کرد و هیچ مشکلی نداره منتها هزینه خرید محافظ تون میره بالاتر
      پاسخ سوال سوم: طبق نقشه بالا، قبل از محافظ جان نصب کنید

      ۵

  16. سلام. وقت بخیر. میخوام یک نقشه برق ساختمان طراحی کنم، سه تا سوال دارم لطفاً پاسخ بدید :
    ۱. یک پنکه ساده سقفی در پذیرایی در نظر گرفتم، آیا این پنکه باید جزو مدار روشنایی باشد یا مدار پریز و یا اینکه یک مدار جداگانه براش درنظر بگیرم؟
    ۲. در آشپزخانه کلاً ۶ عدد پریز برای وسایلی مثل یخچال، ماشین لباسشویی، هود، اجاق، پکیج در نظر گرفتم، آیا سیم این پریزها باید ۴ باشد یا ۲.۵ ؟
    ۳. آیا برای پکیج یک مدار جداگانه در نظر بگیرم ؟
    با سپاس.

    ۸

    1. سلام، متشکرم. مقررات میگه یک موتور الکتریکی تا ۱۰۰ وات می تونه از سرخط روشنایی ها تغذیه بشه، پنکه های بازار هم حدوداً ۱۰۰ وات هستند پس می تونید سرخطش رو با روشنایی یکی کنید. چون کلید پنکه معمولاً کنار کلیدهای روشنایی پذیرایی نصب میشه.
      در کل اگر می خوایید این موارد زیاد ذهنتون رو درگیر نکنه، می تونید یک سرخط مجزا هم براش نصب کنید تا دیگه حرف و حدیثی باقی نمونه.
      ۲- اگر سیم نمره ۴ باشه بهتره.
      ۳- خیر نیازی نیست.

      ۱۰

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853