0
0

نکاتی در مورد پریز برق ساختمان

12921 بازدید

دوستان آموزش برق سلام، چند روزی ست که مشغول مرور کردن مبحث ۱۳ مقررات ملی ساختمان هستم، این مبحث در مورد طراحی و اجرای تاسیسات برقی ساختمان توضیح می دهد و کتابی‌ست بسیار نامفهوم و با کلماتی قلمبه سلمبه که اگر خیلی زور بزنید نهایتاً تا صفحه ۲۰ این کتاب را می خوانید و بعد آن را دور می‌اندازید. بنده هم علاقه ای به خواندن آن ندارم ولی چه کنم که به خاطر شغلم مجبورم که آن را برای بار چندم بخوانم. پریز برق ساختمان

مبحث سيزده مقررات ملی ساختمان

در مبحث ۱۳، نکات و مقررات پراکنده‌ای در مورد پریز برق ساختمان آمده است، و این پراکندگی شاید ذهن خواننده را سردرگم و طبقه بندی آنها را در حافظه مشکل کند، برای همین تصمیم گرفتم خیلی از نکات و مقررات مربوط به پریزهای برق را برای شما در این مقاله بیاورم. البته نه با آن پیچیدگی که در مبحث ۱۳ آمده بلکه آنها را با زبان ساده و با رسم شکل برایتان توضیح میدهم تا احساس خستگی و بی علاقه گی نکنید. قطعاً دانستن این موارد بر هر برقکار و مهندس طراح یا ناظر برق ساختمان لازم و ضروریست.

پریز برق ساختمان

وقتی صحبت از پریز برق می کنیم، منظورمان تمام پریزهایی است که در یک واحد مسکونی نصب می شوند، حالا می خواهد آن پریز برای یخچال مورد استفاده قرار گیرید یا برای یک دستگاه تلویزیون، فرقی نمی کند.

محل نصب پریزهای برق دارای شرایط و ویژگی هایی است که در چند قسمت جدا آنها را توضیح میدهیم.

۱- ارتفاع نصب پریز برق ساختمان

  •  ارتفاع پریزهای برق، تلفن و آنتن در اتاق ها و پذیرایی حداقل باید ۳۰ سانتی متر باشد. ولی ما ارتفاع ۴۰ سانتی متر را پیشنهاد می کنیم. زیرا از نظر زیبایی و راحتی در استفاده، مناسب تر است.
  •  ارتفاع نصب پریز اجاق گاز و پریز ماشین لباسشویی، حداقل ۶۰ سانتی متر از کف تمام شده آشپزخانه است. هر پریز دیگری، به هر منظوری که در آشپزخانه نصب شود، نباید ارتفاعش از ۶۰ سانتی متر کمتر باشد. پریزی که برای ماشین لباسشویی یا ماشین ظرفشویی نصب می شود حداقل باید ۳۰ سانتی متر با محل خروجی لوله آب یا فاضلاب فاصله داشته باشد.
  •  ارتفاع نصب پریز هود ۱۸۰ الی ۲۰۰ سانتی متر از کف تمام شده است.
  •  ارتفاع نصب پریز پکیج ۱۴۰ سانتی متر از کف تمام شده است. پریزی که برای پکیج نصب می شود، نباید زیر لوله های آب پکیج قرار بگیرد. و این پریز بایستی ۱۰ سانتی متر با شیر گاز پکیج هم فاصله داشته باشد.
  •  ارتفاع نصب پریز برای یخچال و پریز برق برای روی پیش خوان آشپزخانه ۱۲۰ سانتی متر است.
  •  ارتفاع نصب پريزهای برق در پارکینگ، راه پله، پیلوت، حیاط، پشت بام، خرپشته، پاسیو، موتورخانه، تراس، باید بین ارتفاع ۱۱۰ تا ۱۲۰ سانتی متر از کف تمام شده باشد.
  • ارتفاع نصب پریز در کنار روشویی توالت باید حداقل ۱۱۰ سانتی متر باشد و ۳۰ سانتی متر بصورت افقی از لبه بیرونی روشویی فاصله داشته باشد.
  • اگر قرار است در آشپزخانه دستگاه تصفیه آب نصب شود، چون این دستگاه داخل کابینت زیر سینک ظرفشویی قرار میگیرد، باید برای آن یک پریز برق در ارتفاع ۶۰ سانتی متری در پشت کابینت قرار گیرد. این پریز باید بصورت افقی ۳۰ سانتی متر با لوله های آب و لوله فاضلاب فاصله داشته باشد.

۲- فاصله نصب پریزهای برق

در همه اتاقها و فضاهای مسكوني (بجز آشپزخانه، دستشويي، حمام و نظاير آن) پريزها بايد در نقاطي تعبيه شوند كه فاصله هيچيك از نقاط خط پيرامون كف اتاق، از تصوير پريزها بر روي خط پيرامون از ۱.۵ متر بيشتر نباشد. بدين معني كه فاصله دو پريز در طول و عرض اتاق حداكثر برابر ۳ متر باشد. اندازه گيري بر روي خط پيرامون انجام مي شود. درها و پنجره های شروع شده از كف نبايد در اندازه گيری دخالت داده شوند.
فاصله تصوير پريز روي خط پيرامون از نزديكترين لبه در يا پنجرهایی كه از كف شروع شده است نبايد از ۱.۵ متر بيشتر باشد. حالا تمام این چند خط را در تصویر زیر نمایش می دهیم.

فاصله پریزهای برق از یکدیگر

نظر شخصی: فقط خواستم یادآورم شوم، که نه بنده این مورد را رعایت می کنم و نه تمام برقکارهایی که از نزدیک کار آنها را دیده‌ام، چون اگر قرار بود این بند را رعایت کنیم، باید در یک اتاق خواب کوچک مثلاً ۴*۳، تعداد ۴ عدد پریز برق نصب کنیم، که قطعاً هیچ برقکاری چنین کاری نمی کند و نیازی هم به نصب این همه پریز برق وجود ندارد. و تا به حال ندیده‌ام که مهندس ناظری هم بابت این موضوع سخت گیری کند. حالا این به نظر خود شما بستگی دارد که این بند را رعایت کنید یا نه.

۳- فاصله نصب پریز برق از لوله های آب و گاز

الف: حداقل فاصله كليدها و پريزهای برق و جعبه فيوز در صورتي كه شير گاز بالاتر از آنها و يا در کنار آنها نصب شده باشد، برابر ۱۰ سانتي متر بوده و اگر شير گاز اجباراً زير آنها نصب شود این فاصله حداقل باید ۵۰ سانتیمتر باشد. این مورد را با شکل به شما نشان میدهم تا همیشه به خاطر سپرده شود.

فاصله پریزهای برق از شیر گاز

ب: حداقل فاصله كليدها و پريزهاي برق از لوله كشي گاز طبيعي برابر ۵ سانتي متر است.

پ: حداقل فاصله سیم ها و کابل‌ھای برق فشار ضعيف با لوله ھای توکار گاز طبيعی که با مصالح ساختمانی پوشيده می شوند برابر ۱۰ سانتی متر است.

۴- سایر نکات در مورد پریز برق ساختمان

  • جريان نامي پريزهاي تکفاز و سه فاز بايد حداقل ۱۶ آمپر باشد.
  • سیم مورد استفاده برای پریزهای برق باید حداقل نمره ۲.۵ باشد.
  • فیوز مورد استفاده برای پریزهای برق باید ۱۶ آمپر نوع C باشد.
  • استفاده از سه راهی های برق در هر کجای ساختمان غیر مجاز است.
  • بهتر است در جایی که فکر می کنید دستگاه تلویزیون قرار میگیرد، ۲ عدد پریز برق در کنار همدیگر نصب کنید. تا در آینده نیازی به استفاده از ۳ راهی برق نباشد. یکی از این پریزها برای گیرنده دیجیتال و دیگری برای دستگاه تلویزیون استفاده خواهد شد. یک پریز آنتن و ماهواره هم در کنار این ۲ پریز برق قرار می‌گیرد.
  • کلیه پریزهای مورد استفاده در ساختمان باید از نوع ارت دار باشند، چه یک ساختمان ویلایی و یک واحدی باشد، چه یک مجتمع مسکونی بزرگ و چند واحدی. بعضی ها به اشتباه فقط در آشپزخانه پریز ارت دار نصب می کنند که این اشتباه است، و تمام پریزهای یک ساختمان باید از نوع ارت دار باشد.
  • اگر از قوطی کلیدهای فلزی (گالوانیزه) در پشت پریزها استفاده شده است، خود قوطی کلید هم باید به سیم ارت متصل شود.
  • جهت اتصال سیم های برق به پریز، از سرسیم استفاده شود یا سر سیم‌ها قلع اندود (لحیم کاری یکپارچه) شود.
  • استفاده از سیم های تکه تکه و چسب خورده در مدار پریزهای برق و در مدار روشنایی ها ممنوع است، تمامی سیم‌ها باید بصورت یکپارچه باشند.
  • سیم هایی که در زیر پیچ های پریز قرار میگیرند، باید همسایز باشد، یعنی هر دو رشته سیم قطر یکسانی داشته باشند. چون اگر قطر یکی از سیم ها کمتر باشد، بعد از سفت کردن پیچ های پریز، سیم نازکتر از زیر ترمینال خارج می شود.
  • شما مجاز نیستید که زیر هر کدام از ترمینال های پریز، بیش از ۲ رشته سیم را قرار دهید. زیرا اگر بیشتر از ۲ رشته سیم در زیر پیچ ها قرار گیرد، چون پیچ به درستی سفت نمی شود، امکان جدا شدن سیم ها وجود دارد.
  • لوله گذاری برای پریزها باید مجزا از لوله گذاری برای روشنایی ها باشد. و استفاده از یک لوله مشترک برای هر دو ممنوع است.
  • در هیچ کجای ساختمان شما مجاز نیستید که سرخط پریزهای برق را با سرخط روشنایی ها مشترک در نظر بگیرید. حتی سیم نول مورد استفاده برای پریزها باید از سیم نول مورد استفاده برای روشنایی ها جدا باشد.
  • در تمام پریزهای برق، سوراخ سمت راست باید فاز باشد (روزنه سمت راست هنگام دید از مقابل) و سوراخ سمت چپ باید نول باشد. این مورد به ۲ دلیل پیشنهاد می‌شود، اولاً چون در داخل دوشاخه بعضی از وسایل برقی، یک فیوز شیشه ای کوچک در مسیر سیم فاز قرار دارد. دوماً از لحاظ همسان شدن تمام پریزهای یک واحد مسکونی این مورد باید رعایت گردد.
  • روی یک سرخط، نباید بیشتر از ۱۲ پریز برق (مربوط به مصارف عمومی) قرار گیرد. ولی اگر نوع و توان وسیله ای كه از پريزها تغذيه خواهند شد معلوم باشد، تعداد آنها براي هر مدار محدود به جريان مجاز هادی مدار(سیم) و جريان مجاز وسيله حفاظتي آن خواهد بود، به شرط آنكه از ۱۲ عدد پريز تجاوز نكند.
  • در ساختمانهای مسكونی براي جلوگيری از خطرات برق گرفتگی كودكان، بايد پريزها مجهز به درپوش ايمني يا پرده محافظ باشد.
  • رنگ سیم مورد استفاده برای سیم فاز در پریزهای برق، باید قرمز، زرد یا سیاه باشد. رنگ سیم نول بایستی آبی کم رنگ و رنگ سیم ارت هم ترکیبی از زرد/سبز باشد.
  • پیچیدن سیم ها به دور یکدیگر و عایق بندی محل اتصال با استفاده از چسب برق (نوار چسب) ممنوع است و کلیه اتصالات و انشعابات بایستی با استفاده از ترمینال پیچی یا ترمینال فشاری صورت گیرد.
  • انجام هرگونه سیمکشی روکار با استفاده از سیم های تک لا یا سفید دولا، و استفاده از میخ دوپا یا میخ معمولی اکیداً ممنوع است.
  • در کتاب آموزش برق ساختمان به این موضوع اشاره کرده ایم بعد نیست مجدد تکرار کنیم، به تازگی در نقشه تاسیسات برقی ساختمان ها، یک روشنایی اضطراری (مهتابی شارژی) در داخل پذیرایی و در ارتفاع ۲۲۰ سانتیمتری در نظر میگیرند. این روشنایی اضطراری معمولاً در بالای درب ورودی واحد یا در بالای کلیدهای روشنایی پذیرایی قرار میگرد و برای آن یک پریز برق تعبیه می شود تا مهتابی شارژی از طریق دوشاخه به این پریز متصل شود. این پریز نباید با سایر پریزهای ساختمان اشتباه گرفته شود و برق ورودی به این پریز باید از کلیدهای روشنایی پذیرایی تامین شود، نه اینکه با سایر پریزهای پذیرایی سری شود. چون در واقع این پریز یک پریز واقعی نیست، بلکه محلی برای تشخیص و نصب روشنایی اضطراری است.
  • محل و تعداد پريزهاي آشپزخانه بايد با توجه به چيدمان تجهيزات و وسايل برقي مشخص شود. نصب ۶ پریز برق در آشپزخانه الزامی است. یک پریز برای یخچال، یک پریز برای اجاق گاز، یک پریز برای هود، یک پریز برای ماشین لباسشویی، یک پریز برای روی پیشخوان (اوپن)، و یک پریز هم برای پکیج. اگر در نقشه های جانمایی تجهیزات ماشین ظرفشویی و دستگاه تسویه آب هم قرار دارد، باید برای آنها هم پریز مجزا نصب کنید.
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=8526
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

137 نظر در مورد نکاتی در مورد پریز برق ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام ، ۲تا سوال داشتم. اول اینکه استفاده از نول به جای ارت چه مشکلی داره و دوم اینکه دلیل اتصال شینه نول و ارت در تابلو کنتور چیست؟ ممنون

    ۴

    1. سلام
      ۱. نول اتصال هسته ژنراتور و ارت اتصال زمین هستش ،حالا اگه به جای ارت نول وصل کنید اگه بدنه وسیله برقی برقدار بشه به جای اینکه بار الکتریکی رو به زمین بده بر میگردونه به نیروگاه و بدنه دستگاه میان یه مدار بسته بین فاز و نول قرار می گیره و فوق العاده خطرناکه (مثل زمانی که سیم های یه دوشاخه رو به بدنه وسیله بزنیم و اون رو بزنیم به برق که اصلا سبب اتصال کوتاه میشه) پس سبب خنثی شدن برق بدنه وسایل برقی نمیشه بلکه اگه بدنه وسایل برقدار بشن سبب اتصال کوتاه میشه
      ۲. شینه ارت و نول در جعبه مینیاتوری سبب تقسیم انشعاب نول و ارت بین سرخط ها بدون نیاز به سربندی سیم ها و استفاده از ترمینال میشه

      ۶

  2. با سلام و وقت بخیر
    پریزی که ۳ تا سیم از جعبه فیوز براش میاد اون سیم سوم به غیر از ارت چی میتونه باشه؟
    ممنون از سایت خوبتون

    ۴

  3. بنده در آشپزخانه یک پریز دارم که میخوام هم برای یخچال ساید و هم فر برفی و مایکروفر استفاده کنم می‌شود راهنمایی بفرمایید که. اگر سیم سیار سه شاخه ۱۶ آمیر بزارم و بعد محافظ ها رو قرار بدم مشکلی پیش میایید یا نه

    ۴

    1. سلام
      بستگی به نمره سیم اون سیم سیار شما داره ، اگه کمتر از ۲.۵ باشه بله مشکل داره
      توصیه میکنم دو عدد پریز روکار تهیه کنید و توسط سیم ۲.۵ اونها رو سیم کشی کنید و برقشو از پشت پریز اصلی بگیرید

      ۶

  4. با سلام

    در آشپزخانه یک پریز هست که برای پکیج هست و کنار آن یک کلید دوپل هست . می خوام از این کلید دو پل یک پریز رو کار بگیرم. حال
    ۱- اشکال ندارد؟
    ۲- باید چکار کنم؟
    ممنون میضشم راهنمایی کنید.

    ۵

    1. سلام. این کار از نظر مقررات اشتباهه و نباید سرخط پریزها با روشنایی ها مشترک باشه.
      پس اگر میخوایید پریزی اضافه کنید یا باید برق اون پریز رو از یک پریز دیگه یا از جعبه فیوز تامین کنید.

      ۷

      1. با سلام
        ممنون از پاسختان.

        درست که از نظر مقررات اشتباه است ولی آیا از نظر برقی هم خطرناک است؟ چون در منزل ما کلیه کلیدها و پریزهای آشپزخانه به یک کلید مینیاتوری در جعبه فیوز و همچنین کلیه روشناییها ، کلیدها و پریزهای پذیرایی نیز به یک کلید مینیاتوری دیگر وصل شده اند و با قطع کردن کلید مینیاتوری هر کدام برق تمام آن قسمت قطع می شود.

        با تشکر

        ۷

        1. سلام
          بله ۱۰۰ درصد خطرناک هست چون این کار سبب فشار به سیم و فیوز اون قسمت و همچنین وسایل برقی و لامپ ها میشه و با بالا رفتن مصرف ممکنه فاجعه رخ بده
          متاسفانه در سیم کشی های قدیمی اصلا به این موضوع تقسیم بار اهمیت نمی دادند و به شکلی بسیار ناصحیح اون رو اجرا می کردند اما جدیدا استاندارد هایی تصویب شده که خیلی خوب و رو اصول مهندسین و رعایتشون به هر برقکاری واقعا واجبه
          بهتره از یه برقکار بخواهین واستون سیم کشی ساختمان رو درست کنه

          ۶

  5. سلام
    در حال بازسازی هستیم
    ما از پریز برق یخچال که سیم ۲.۵ داشت یک سیم برق ۱.۵ با حدود ۱.۵ متر طول برای گاز و هود و پکیج که کنار یخچال بودن پریز درست کردیم
    این کار درسته یا ممکنه بعدا مشکل ساز بشه مخصوصا برای یخچال ؟

    ممنونم از سایت خوبتون

    ۵

    1. سلام سیم ۲.۵ بندازین بهتره
      مشکلی که نداره چونکه سرخط تمام مصرف کننده های برقی آشپزخانه معمولا یکیه مگر یه سیستم پر مصرف مثل آبگرمکن یا پکیج برقی یا مایکروویو های پر مصرف که نیاز به یه سرخط جداگونه دارند
      فقط با روشنایی ها مشترک نباشه

      ۱

  6. سلام. فاصله پریز از لوله کشی گاز به صورت توکار چند سانتی متر میباشد…. ضمنا نصب پریز زیردر یک خط با شیر گاز از لحاظ نظام مهندسی مشکل زا میباشد؟

    ۴

    1. سلام
      ۱. از لوله کشی تو کار باید حداقل ۱۰ سانتی متر فاصله داشته باشه
      ۲. اگه فاصله مناسب (۱۰ سانتی متر) از شیر گاز رعایت بشه خیر مشکلی نداره

      ۴

  7. سلام خسته نباشید
    اگه اونجا فاز وجود داره احتمل بسیار زیاد نول قطعه ، اتصال نول رو در سرتاسر مسیر کنترل کنید ، البته قبلش از سلامت لامپ اطمینان حاصل کنید

    ۴

  8. باسلام خدمت مهندس.امروز برق روشنایی تو سرویس قطع بود برق پشت پریز بود پشت جالامپی هم بود جالامپی هم نو هستش اما روشن نشد راهنمای کنید

    ۸

    1. سلام. داخل پریزها یا کلیدها منظورتون هست؟
      اگر داخل کلید منظورتون هست کافیه کلید رو بازکنید و یکی از سیم های اون لامپ رو قطع کنید.

      ۷

  9. سلام و خسته نباشید .
    ببخشید سوالم اینکه از یک پریز برق برای دو کامپیوتر و دو مانتیور و دو لپتاپ همزمان برق گرفت با سه راهی ؟ با فرض اینکه مشکلی پیش بیاد و مصرف برق بره بالاتر از حد مجاز استفاده از سه راهی محافظ میتونه جلوی ایجاد مشکل رو بگیره ؟

    سوال بعدم اینکه تفاوتی بین این دو وجود داره در صورت مصرف زیاد برق و جلوگیری از ایجاد مشکل ؟ ۱. اتصال سه راهی ۵ متری محافظ دار به پریز ۲. اتصال سه راهی ۵ متری بدون محافظ به یه محافظ تکی و کوچک . ازینا که میرن تو پریز و یه دوشاخه بیشتر جا ندارن

    خیلی ممنون 🌷🌷🌷

    ۷

    1. سلام. مرسی. بله می تونید بدون مشکل از همه این وسایل روی یک پریز استفاده کنید، چون همه این وسایلی که گفتین کم مصرف هستند. ولی استاندارد میگه از سه راهی استفاده نکنید. پیشنهاد میکنم بجای سه راهی از ترانکینگ استفاده کنید.
      ۲- خیر فرقی نداره، و همه محافظ ها یک کار انجام میدن.

      ۸

  10. سلام ممنون از سایت خوبتون
    بالای اجاق گاز ما پریز برق هست که فاصله کمی با اجاق داره چجوری میتونیم مانع آسیب پریزها از گرمای اجاق گاز بشیم؟

    ۱۱

    1. سلام. اگر ۳۰ سانتی متر بالاتر باشه، امکانش خیلی کمه که پریز آسیب ببینه. در غیر اینصورت باید پریز رو کلاً بردارید.

      ۶

  11. سلام خسته نباشید
    در بعضی از موارد موقع وصل کردن شارژر گوشی یا هر وسیله برقی دیگر به پریز تلویزیون خاموش و روشن میشود
    علتش را مختصرا توضیح دهید
    سپاسگزارم

    ۱۰

    1. سلام. برخی از این وسایل باعث ایجاد نویز روی برق ورودی تلویزیون میشن. اگر از کابل hdmi معمولی استفاده میکنید باید از کابلهای نویز گیر استفاده کنید.

      ۸

  12. سلام و وقت بخیر
    ممنون از مطلب خوبتون.
    حداکثر فاصله بین پربزهای برق در پارکینگ و واحدهای تجاری چقدر میتونه باشه

    ۴

    1. سلام. مرسی. استاندارد میگه ۳ متر، ولی در عمل در خیلی از پروژه ها که میبینیم این فاصله خیلی بیشتر از اینهاست.

      ۶

    1. سلام. بله امکانش هست. ولی چون برق هر پریزی از پریز کناری میاد، شاید کسی یکی از پریزها یا جعبه فیوز رو دست کاری کرده باشه و برق سرخط قطع شده باشه.

      ۱۰

    1. سلام. منظورتون از تبدیل سه فاز به تکفاز چیه؟ یعنی میخوایین یک دستگاه تکفاز رو با یک کنتور سه فاز روشن کنید و برعکس؟

      ۸

  13. سلام با اینکه۱۰سال برقکار هستم ولی بهترین نوع بیان وبرقکار گونه رو تو بیان شما دیدم وکامل بود ویاداوری شد 🙏🙏🙏

    ۱۱

    1. سلام فرهاد جان. ممنونم که انرژی مثبت می فرستید تا انگیزه پیدا کنیم و آموزش های بیشتری منتشر کنیم. براتون آرزوی بهترین ها رو دارم.

      ۹

  14. سلام خسته نباشید
    میخواستم بپرسم سیم لباسشویی و ظرفشویی باید مستقیم به پریز وصل بشه؟چون پشت لباسشویی و ظرفشویی ما فقط یه پریز هست و وقتی با سه راهی وصل میکنیم بدنه هر دو برق ضعیفی داره که کاملا احساس میشه
    راهکار چیه؟

    ۹

    1. سلام. مرسی. اگر منزل شما سیستم ارت داشته باشه و دوشاخه ماشین لباسشویی رو مستقیم بزنید به پریز اون برقگرفتگی ضعیف مشکلش حل میشه. ولی اگر ارت نداشته باشید چه مستقیم بزنید چه با سه راهی هیچ تاثیری در رفع اون مشکل نداره.

      ۱۱

      1. ممنون از راهنماییتون
        وقتی مستقیم میزنم به پریز برق نداره
        ممکنه با اسنفاده از سه راهی ارت دار مشکل حل بشه؟

        ۸

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853