0
0

بخش پرسش و پاسخ برای پکیج نقشه کشی برق ساختمان در اتوکد

8985 بازدید

همانطور که می‌دانید تمام کتاب ها و دوره هایی که در سایت آموزش برق عرضه می شوند، دارای بخش پرسش و پاسخ هستند و تهیه کنندگان این دوره ها می توانند سوالات و مشکلات پیش آمده را مستقیم از مدرس دوره بپرسند. اگر شما هم پکیج آموزش نقشه کشی برق ساختمان در اتوکد را خریداری کرده‌اید و سوال یا ابهامی برایتان پیش آمده است، می توانید در پایین این صفحه سوال‌تان را مطرح کنید. معمولاً در کمتر از ۲۴ ساعت به سوالات شما پاسخ داده می شود.
تا امروز به بیش از ۱۵۰ سوال پاسخ داده شده است. در ضمن مطالعه سوالات پایین خالی از لطف نیست، شاید سوالات کاربران قبلی، سوال شما هم بوده باشد.

بخش پرسش و پاسخ برای خوانندگان کتاب برق ساختمان

 

پیشنهاد می کنیم در حین مشاهده پکیج آموزش نقشه کشی برق ساختمان در اتوکد یک قلم و کاغذ کنار دستتان بگذارید و سوالاتی را که برایتان پیش می‌آید یاداشت کنید، و اگر تا پایان این مجموعه به جواب نرسیدید، آنگاه در فرم پایین این صفحه سوال را مطرح بفرمایید و چند ساعت بعد پاسخ سوالتان را دریافت کنید.

آدرس ایمیل خود را به دقت وارد کنید، زیرا پاسخ های شما به همان آدرس ارسال خواهد شد.

آموزش نقشه کشي برق ساختمان در اتوکد

مهندس پژوهان (طراح و آموزش دهنده این مجموعه) فقط جمعه ها، ولی بنده تا جایی که در تخصصم باشد هر شب به سوالات شما پاسخ خواهم داد.
با تشکر: مهندس مرادی – ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

 

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=8209
اشتراک گذاری:
مهندس مرادی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

266 نظر در مورد بخش پرسش و پاسخ برای پکیج نقشه کشی برق ساختمان در اتوکد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام .وقتی دستور ap رو اجرا می کنم و فونت کاتب رو لود می کنم و بعد دستور st رو انجام میدم و تنظیمات رو کامل طبق فیلم انجام میدم.اگر با dimension جایی رو اندازه بگیرم اعداد رو برعکس میاره و به جای اعشار هم حرف و میذاره.

    ۱۲

    1. سلام. دستور dimension ربطی به فونت کاتب ندارد. یک بار دستور dimension را بدون لود کردن فونت کاتب اجرا کنید اگر درست نشد، برای اندازه گذاری از دستور linear استفاده کنید این دستور کنارdimension قرار دارد. اگر باز هم نوشته ها خراب بود روی لینک زیر کلیک کنید و این مقاله را مطالعه کنید در آن نحوه تنظیمات dimension توضیح داده شده است.
      https://www.aryatehran.com/%D8%AA%D9%86%D8%B8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%AA-dimension-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%AA%D9%88%DA%A9%D8%AF/

      ۱۰

  2. درود .سپاس از پاسخ گویی شما.وقتی میگیم لوله با ساز ۲۰ یا ۲۵ منظور قطر داخلی هست یا بیرونی؟؟ چه برای فلزی چه برای pvc

    ۱۰

    1. سلام، اگر لوله استاندارد باشد منظور قطر داخلی هست، ولی لوله های غیر استاندارد برای اینکه کمی از محصول بزنن قطر خارجی رو ملاک قرار میدن.

      ۱۰

  3. سلام. در پکیج طراحی فصل ۱ جدولی در مورد تعداد هادی مجاز در داخل لوله توضیح می دهد در این جدول مثلا قطر ۱۶/۴ برای لوله پلاستیکی سخت چه اندازه لوله ای است به چه اندازه ای مرسوم است؟؟ همچنین در این جدول pg یعنی چه؟؟؟و اندازه ها برای pg هم بر حسب میلی متر است؟؟؟

    ۱۰

    1. در بازار سایز لوله ها به ترتیب ۱۱ ،۱۳ ،۱۶، ۲۱ و… میلیمتر شناخته میشود. بنابراین قطر ۱۶/۴ برای لوله سایز ۱۶ است. معمولا سایز لوله ها را با pg بیان میکنند و بین طراحان بسیار مرسوم است. این واژه از مقررات و نشریه های خارجی وارد نشریه های ما شده و در نشریه ۱۱۰ ویرایش قبلی از آن استفاده میشد ولی در ویرایش جدید حذف شده و فقط از میلیمتر استفاده میشود.

      ۱۰

  4. سلام .در پکیج طراحی فصل ۱ در مورد حریم خطوط هوایی صحبت می کند و برای حریم هوایی اعدادی ذکر کرده که در مبحث ۱۳ جدول ۲-۲-۷-پ تا سطح ولتاژ ۳۳ کیلو ولت عددی نیامده است .اعدادی که شما در فیلم ذکر می کنید از کجا آمده است ؟؟؟ و باید حتما این اعداد رعایت شود یا نه؟؟

    ۱۰

    1. داخل ویدئو توضیح داده ام که این شکل مربوط به نشریه شماره ۳۹۳ صفحه ۱۸۵ است. و باز توضیح داده ام که، مقادیر حریم افقی C و عمودی B تا ولتاژ ۳۳ کیلوولت توسط شرکت برق به صورت موردی تعیین و اعلام می گردد. اما معمولا مقادیر آنها به این صورت است که در نشریه ۳۹۳ آمده است.

      ۱۰

  5. سلام .امروز دی وی دی طراحی بدستم رسید ممنونم .در فصل یک داخل ورد توضیحات بند ۴۵ نوشته اید که فاصله تابلو فیوز از لوله آب و گاز حداقل ۱.۵ متر باشد .این مطلب در کجای مبحث ۱۳ یا نشریه ۱۱۰ است ؟؟؟

    ۱۰

    1. سلام جناب حسینی عزیز. من در فصل پریزهای برق که فصل چهارم است درمورد فاصله پریزها و جعبه فیوز از لوله های آب و گاز توضیح داده ام که درمورد جعبه فیوز این فاصله حدودا نیم متر است. این جمله اشتباه نوشته شده است و باید اصلاح شود. ارتفاع نصب جعبه فیوز از کف باید ۱۶۰ تا ۱۷۰ سانتی متر باشد.

      ۱۰

  6. سلام مهندس وقت بخیر،در طراحی پلان روشنایی واحدها تعداد لامپ هایی که دفترچه حساب کرده بود با تعداد لامپهای طراحی شده متفاوت بود و صرفا به توان مورد نیاز توجه شده و ضمنا اگر لوستر را چند نقطه روشنایی در نظر بگیریم گاها تعدا نقاط روشناییکه از یک سرخط تغذیه میشوند و در یک اطاق واحد قرار ندارند بیشتر از ۱۲ میشه،لطفا توضیح میفرمائید؟

    ۱۰

    1. سلام امیر آقا. برای اینکه به چراغ هایمان تنوع بدهیم و بتوانیم همزمان از مهتابی و هالوژن و چراغ خواب و غیره استفاده کنیم راهی به جز این کار نداریم و باید بصورت تقریبی و براساس توان، تعداد چراغ هایمان را انتخاب کنیم. در غیر اینصورت، یعنی اگر فقط از یک نوع چراغ در پذیرایی استفاده میکردیم طبق دفترچه محاسبه باید عمل کنیم و تعداد چراغ و توانی که دفترچه حساب میکند را ملاک قرار دهیم.
      لوستر را به عنوان یک نقطه روشنایی در نظر میگیریم.

      ۱۲

  7. سلام.در پکیج طراحی محاسبات کلید مینیاتوری و کلید خودکار تابلوی اصلی هم گفته؟؟؟؟من اصلا اتوکد بلد نیستم برام خوبه از ابتدا نرم افزار رو توضیح میده

    ۱۰

    1. سلام آقا محمد، بله این مواردی که فرمودین هم گفته شده. اصلاً نیازی نیست اتوکد بلد باشید، همین که بتونید کامپیوتر رو روشن کنید کافیه. مهندس پژوهان از صفر آموزش میدن.
      تویه این پکیج تا پنج سقف هست، ولی مهم یادگیری اصل مطلب هست که بعدش می تونید هر ساختمان مسکونی با هر تعداد سقفی رو طراحی کنید.

      ۱۲

  8. خانم مهندس سلام . من پکیج تون تهیه کردم واقعا عالی بود ممنون. یه سوال شخصی داشتم ممنون میشم جواب بدید. من مهندس برق دفتر فنی دانشگاه علوم پزشکی هستم البته همه همکارهام آقا هستن و فقط من خانم هستم اونجا. گاهی از حرف هاشون واقعا ناراحت میشم میگن آخه یه خانم چرا باید بیاد رشته برق بخونه. شما چطور تونستین موفق بشین با وجود این موانع؟؟

    ۱۰

    1. سلام خانم علوی عزیز. تبریک میگم که تونستید در این رشته موفق بشید. شما باید خوشحال باشید از اینکه دیگران پشت سر شما چیزی میگن این یعنی اینکه شما تونستید به موفقیت و جایگاهی برسید که برای دیگران قابل درک و هضم نیست. الان دیگه جامعه ما هم داره مثل جوامع پیشرفته به سمتی حرکت میکنه که تفاوت بین زن و مرد کم و کمتر شده و هر دو میتونن در هر رشته و کاری که علاقه دارند فعالیت کنند.
      مهمترین نکته اینه که به رشته ای که انتخاب کردید علاقه مند باشید و هر روز با نشاط و انرژی کارتون رو انجام بدید. بقیه مسائل در حاشیه قرار دارند و اگه بهشون توجه کنید شما رو از موفقیت دور میکنن.

      ۱۰

  9. سلام وقت بخیر. ممکنه راهنمایی بفرمایید که برای پاک کردن تاسیسات برقی روی پلان نقشه ساختمان چیکار باید بکنم.؟ در سورس پروژه ها پلان تاسیسات برق طراحی شده است. میخوام پاک کنم وهمراه با فیلم آموزشی خودم طراحی رو انجام بدم. ممنونم….

    ۱۴

    1. سلام علی آقا. فصل دوم فیلم اموزشی را مشاهده کنید. نحوه کار با ابزارهای اتوکد آموزش داده شده و نحوه پاک کردن هم آموزش داده شده است.

      ۱۲

  10. سلام وقت بخیر. یه سوال داشتم. ممکنه راهنمایی کنید که edit کردن لایه ها چجوری انجام میشه. مثلا من یه لایه به اسم اندازه گیری تعریف کردم حالا در وسط نقشه کشی میخوام یکسری ابعاد دیگه تو این لایه اضافه کنم. چجوری میشه انجام بدم.؟

    ۱۲

    1. سلام. شما باید اون خطوط و قسمت هایی که میخوایید تغییر بدید رو ابتدا انتخاب کنید، بعد به قسمت properties که در تب home قرار داره برید و رنگ و ضخامت … رو تغییر بدید.

      ۱۲

  11. سلام.وقتتون بخیر .من سی دی نقشه کشی برق در اتوکد را تهیه کردم..اکسل من ۲۰۱۳ هست که دفترچه محاسبات را ساپورت نمیکند از طرفی هم کامپیوتر من قدیمیه که اکسل ۲۰۱۹ روی اون نصب نمیشه.برای استفاده از دفترچه محسبات باید چکار کنم؟؟ ممنون

    ۱۲

    1. سلام جناب علیمرادی، متاسفانه اکسل های قدیمی این دفترچه محاسبات رو ساپورت نمیکنه و راهی بجز آپدیت اکسل تون ندارید.
      در کل اگر کامپیوتر شما اکسل ۲۰۱۳ رو ساپورت کنه، ۲۰۱۹ رو هم می تونه ساپورت کنه، اگر شده نسخه پروتابل رو دانلود و استفاده کنید.

      ۱۲

  12. سلام خدمت اساتید گرامی این مجموعه آموزشی بسیار عالی
    سوالی که خدمتتون دارم اینه که چه اصولی در تهیه نقشه شاپ تاسیسات برقی ساختمان باید رعایت شود؟ برای مثال برای لوله کشی روکار و توکار یا سینی کشی چه مشخصاتی باید ذکر شود؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    ۱۲

  13. سلام خسته نباشید من نقشه رو بارگذاری میکنم تمام متن فارسی که تو نقشه شما هست رو علامن تعجب نشان میده و نمیشه درست کرد البته فوتت کاتب نصب کردم

    ۱۰

    1. سلام. دقیقا فونت هایی که داخل پوشه فونت کاتب هست و در سورس پروژه قرار داره رو داخل مسیر نصب اتوکدتون قرار بدید احتمالا باید مشکل حل بشه.

      ۱۰

        1. سلام. اتوکد الکتریکال مخصوص طراحی مدارهای الکتریکی و برق صنعتی است و یک سری علامت های اختصاری از قبل تعریف شده در آن وجود دارد که بتوانیم در طراحی ها از آنها استفاده بکنیم.
          اما این دو نرم افزار بیشتر از ۹۰ درصد شبیه هم هستند.

          ۱۴

  14. با سلام
    بنده پکیج اموزش نفشه کشی را تهیه کردم فقط
    فایل های موجود در پکیج را از جمله فایل خام شیت های مختلف(اتوکد) و دفترچه محاسبات (اکسل) و ….را ازکجا میشه دانلود کرد
    ممنون

    ۱۲

    1. سلام. این موارد داخل سورس پروژه هستند. لینک سورس پروژه هم انتهای فیلم هایی هست که دانلود کردید. (یعنی بعد از لینک فصل دوازدهم)

      ۱۰

  15. سلام.وقتتون بخیر .می خوام پروژه ای طراحی شده در اتوکد را به پی دی اف تبدیل کم ولی فقط صفحه اول تبدیل به پی دی اف میشه .چندین راهکار هم از نت سرچ کردم باز ج نداد .ممکنه مشکل از اتوکد سیستم باشه ؟
    نحوه استفاده کردن از دفتر محاسبات رو نمی دونم ۰۰توضیح لازم دارم
    سپاس

    ۱۳

    1. سلام. در این مورد خیلی از من سوال میشه برای همین تصمیم گرفتم یک ویدئو درموردش درست کنم و توی کانال یوتیوب سایت قرار بدم . لینک کانال یوتیوب به این صورت هست: https://www.youtube.com/AmoozeshBargh
      چند روز دیگه میتونید ویدئو رو تماشا کنید. چون مراحل پرینت طولانی هست نمیتونم اینجا براتون توضیح بدم.
      در فصل سوم دوره درمورد دفترچه محاسبات روشنایی و در فصل نهم درمورد دفترچه محاسبات سیم و کابل توضیح دادم.

      ۱۰

  16. سلام وقت بخیر
    من میخواستم یه مدار برق صنعتی طراحی کنم محل قرارگیری استپ استارت ها و ادوات کجاست پیدا نمیکنم تو اتوکد معمولی نه الکتریکال
    بعدش میخواستم یه ستاره مثلث تک خطی بکشم میشه راهنمایی کنید البته میخوام طراحی کنم بدم بسازن تک خطی میخوام بکشم به همراه مدارفرمان

    ۱۰

    1. سلام دوست عزیز. سوالات شما درمورد برق صنعتی هست و من هیچ اطلاعی در این موضوعات ندارم بهتره از کسی که توی این زمینه کار میکنه کمک بخوایید.
      شکل شستی ها و علامت هایی که میخوایید رو فکر میکنم باید خودتون توی اتوکد طراحی کنید و بصورت اماده در اتوکد پیدا نمیکنید.

      ۱۰

  17. سلام خدمت مهندس پژوهان
    در بحث دیماند و ضرایب همزمانی و یک نمونه مثال کاربردی که در فصل هشتم حل شده است اگر مبنای ضرایب رو جداول استاندارد در نظر بگیریم اختلاف بسیار فاحشی در محاسبات خواهیم داشت
    مثلا در مثال کاربردی برای مدار روشنایی ضرایب ۰.۸ لحاظ شده ولی در جدول ۲-۷ این عدد ۰.۶ گفته شده است حالا برای یک سرخط روشنایی با ۱۰ عدد لامپ ۲۶ وات :
    ۱۰*۲۶*۰.۸=۲۰۸ وات
    ۱۰*۲۶*۰.۶=۱۵۶ وات
    حالا در پریزها شرایط خیلی بدتر هم می‌شود
    فرض بفرمایید در یک سرخط پریز ۶ تا پریز داریم
    ۱۶*۲۳۰*۶*۰.۰۶=۱۳۲۴ وات
    حالا طبق جدول ۲_۷ : برای پریز عدد ۰.۲ پیشنهاد شده
    ۱۶*۲۳۰*۶*۰.۲=۴۴۱۶ وات
    یعنی چیزی در حدود ۴ برابر
    تفاوتها خیلی زیاده هستش گرچه در مثال کاربردی که شما ذکر کردین ضرایب در متن سوال ذکر شده و لی تجربه هم نشون میده که دیماندهای نهایی (کنتور و کابلها) در اکثر ساختمان‌ها با مثال کاربردی تطابق بیشتری داره
    اگر در محاسبات و حداقل برای پریزها از اعداد مثال کاربردی استفاده بشه آیا اشکالی داره ؟

    ۱۲

    1. سلام دوست عزیز. همونطور که میدونید عدد دقیقی رو نمیشه برای این ضرایب مد نظر قرار داد. ولی خود من معمولا برای روشنایی ها ضریب همزمانی ۰.۹ تا ۱ و برای پریزهای عمومی از ضریب ۰.۰۸ استفاده میکنم که در کتاب های راهنمای طرح و اجرای تاسیسات برقی ساختمان ها و کتاب شاهرخ شجاعیان توصیه شده.

      ۱۰

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853