0
0

روش صحیح سیمکشی تلفن و استفاده از ترمینال کروز

12229 بازدید

سیمکشی خط تلفن

در این مقاله از سایت آموزش برق می‌خواهیم در مورد نحوه سربندی و اتصال خطوط مخابرات به خطوط تلفن در داخل باکس مخابراتی یا اتاق مخابرات هر مجتمع صحبت کنیم تا از این به بعد سیمکشی تلفن را بصورت صحیح انجام دهید، و اشتباهی که اکثر برقکارها در مجتمع ها هنگام سربندی خطوط مخابراتی انجام می دهند را تکرار نکنید. قبلاً در مقاله ” رایزر چیست؟ ” گفته بودیم که خطوط تلفن تمام واحد‌ها به داخل رایزر می رود و از آنجا به باکس مخابراتی که معمولاً در کنار تابلو عمومی برای سربندی خطوط مخابراتی است می رود. یا در برج ها و مجتمع های خیلی بزرگ، اتاق یا فضایی اختصاصی برای سربندی خطوط مخابراتی در نظر گرفته می شود که به آن اتاق مخابرات می گویند. حال با توجه به وسعت مجتمع دو روش برای ارتباط خطوط مخابراتی به بیرون از مجتمع وجود دارد.

پیش از شروع این مقاله، پیشنهاد می کنیم که مقاله اصول سیم کشی خط تلفن را مطالعه کنید.

روش اول: در مجتمع های کوچک از اتاق مخابرات یا باکس مخابراتی تعبیه شده در داخل مجتمع به تعداد خطوط تلفن واحدها و اتاق سرایداری و در نظر گرفتن تعدادی خط رزرو، یک کابل مخابراتی تا پست مخابرات یا همان جعبه فلزی تعبیه شده دم درب ساختمان کشیده می شود و مخابرات موظف است که خطوط تلفن را از پست مخابراتی تا باکس مخابراتی نصب شده در داخل ساختمان انتقال دهد.

پست مخابرات

در صورتی که خطوط مخابراتی زیاد باشند مدیر پروژه یا صاحب ملک به تعداد مورد نیاز، خط تلفن از مخابرات منطقه درخواست می کند حالا بستگی به سیاست های مدیر مخابرات منطقه و تعداد پورت خالی منطقه مورد نظر دارد که از کجا و چطوری خطوط مخابرات مجتمع را تامین کند. ممکن است یک کابل مستقیم تا کافو یا خود مخابرات کشیده شود یا شاید برای خیلی ها پیش آمده باشد که از مخابرات منطقه درخواست سرویس ADSL کنند و با این پاسخ مواجه شوند که خط شما PCM است و نمیتوانیم در منطقه شما سرویس بدهیم، به خاطر اینکه مخابرات خط مسی کم آورده و یک دستگاه در کنار باکس مخابراتی شما نصب میکند و با استفاده از آن تا حداکثر ۱۲ خط تلفن را با یک زوج سیم انتقال می دهد ولی در این حالت نمی تواند اینترنت ADSL را با استفاده از یک زوج سیم به تمام ۱۲ تا مشترک ارائه بدهد و یه جوری شما را دست به سر میکنن.

روش دوم: با توجه به دردسرها و معایب زیادی که سیم مسی دارد مخابرات برای مناطق در حال توسعه از فیبر نوری استفاده میکند و در سطح شهر نیز شروع به راه اندازی خطوط فیبر نوری کرده است. در این روش شرکت مخابرات برای مجتمع های بزرگ یک کابل فیبر نوری تا مجتمع می کشد و دستگاه مخابراتی خودش را به نام اونو یا ONU در آنجا قرار می دهد که کابل فیبر نوری را به خطوط مسی تبدیل می کند و کابل های مسی خروجی از دستگاه توسط ترمینال های مخابراتی به خطوط تلفن واحدها سربندی می شود. در این حالت دیگر از سیم مسی با فاصله طولانی استفاده نمی شود و تنها از فاصله اتاق مخابرات تا داخل واحد هر مشترک، از سیم مسی استفاده می شود. یا در صورت درخواست مشترک تا داخل خود واحد هر مشترک هم فیبر نوری کشیده می شود که به FTTH یا “فیبر تا داخل خانه مشترک” معروف است. به همین خاطر همیشه داخل رایزرها باید فضای اضافه‌ای در نظر گرفته شود تا در صورت نیاز به کابل کشی برای هر واحد به دردسر نیفتیم.

بحث اصلی ما در این مقاله نحوه سربندی صحیح خطوط مخابرات به خطوط تلفن توسط ترمینال های مخابراتی ست.

انواع ترمینال های مخابراتی: در مراکز مخابراتی برای اتصال خطوط مخابراتی با توجه به نیاز و شرایط از ترمینال های مختلفی استفاده می شود مانند ترمینال های کروز، دلسا، PT و… که توسط شرکت های مختلف و در انواع مختلف تولید می شوند ولی در اینجا ما فقط دو نوع از ترمینالها که بیشترین کاربرد را دارند به شما معرفی می‌کنیم.

روش اول: استفاده از ترمینال پیچی در سیمکشی تلفن

ترمینال پیچی: این نوع ترمینال قدیمی ترین نوع ترمینال مخابراتی ست و تصویر آنرا در پایین جهت آشنایی شما نمایش می دهیم تا هنگام مراجعه به یک مجتمع برای رفع خرابی، آشنایی قبلی داشته باشید.

جعبه تقسیم تلفن

سیمکشی تلفن

البته در تصویر بالا ما با ظاهر شلخته آن کاری نداریم، و صرفاً جهت نمایش ترمینال‌های پیچی این تصویر را آورده‌ایم. همانطور که می بینید آقای برقکار در نهایت شلختگی خطوط مخابراتی را که از طریق کابل مشکی از سمت راست وارد باکس شده، به یک طرف ترمینالها بسته و از سمت چپ هم کابل طوسی رنگ هر کدام از واحدها را به پیچ مقابل خطوط مخابرات بسته است.

روش دوم: استفاده از ترمینال کروز در سیمکشی تلفن

ترمینال کروز چیست؟ این نوع ترمینال نیز تا حدودی مانند ترمینال‌های قبلی است ولی از لحاظ نصب کمی متفاوت هستند. به نمای جلو و پشت یک ترمینال کروز نگاه کنید.

krone module connection

این ترمینال ها روی پایه‌های خاصی به نام “پایه ترمینال کروز” قرار میگیرند و بعد داخل جعبه تقسیم ها یا تابلوها نصب می شوند. حالا به باکس مخابراتی یک ساختمان ۱۰۰ واحدی که با استفاده از ترمینال کروز اجرا شده است نگاه کنید.

ترمینال mdf ای تلفن

همانطور که مشاهده می کنید خطوط مخابراتی طبق رنگ بندی به بالای ترمینال ها وصل می شوند یا به اصطلاح قیچی می خورد و از پایین ترمینال های کروز با استفاده از سیم های دو رشته یا تک زوج که به سیم رانژه معروف است به خطوط تلفن داخل واحد‌ها متصل می شوند.

به ردیف اول ترمینال که ۱۰ زوج سیم وصل شده است یک شانه کروز می گویند.

سیم رانژه چیست؟ در تصویر بالا به آن رشته سیم های آبی و قرمز که بین ردیف های چپ و راست قرار گرفته است (و با فلش قرمز رنگ به آنها اشاره کرده ایم) و اتصال ترمینال های مخابرات با ترمینال های داخل واحدها را برقرار می کند، سیم رانژه گفته می شود.

قیچی کروز :

قرار گرفتن سیم ها داخل ترمینال های کروز توسط دستگاه خاصی بنام قیچی کروز انجام می شود. وظیفه قیچی کروز اتصال سیم های تلفن بر روی ترمینال های کروز و قیچی کردن سیم های اضافه از روی ترمینال می باشد. البته برای خارج کردن سیم ها از داخل ترمینال کروز هم می توان از همین قیچی کروز استفاده کرد.

قیچی کروز

خب سوال، اما چرا خطوط داخل واحدها با استفاده از سیم رانژه وصل شده است؟

اکثر برقکارها به جای استفاده از این سیم رانژه، کابلی که از داخل واحدها به باکس مخابراتی آمده است را مستقیم به پایین ترمینال و خط خودشان وصل می کنند. مثلاً خط تلفن با شماره XXXX که مربوط به واحد ۱۰ است بر روی شماره ۱۰ ترمینال از بالا بسته شده و آقای برقکار زوج سیم همان واحد را از روی کابل داخلی پیدا می کند و از پایین به پورت شماره ۱۰ ترمینال وصل می کند. درست است که با این روش بوق واحد ۱۰ وصل می شود ولی کابل تمامی واحدهای دیگر زیر شانه کروزها قرار گرفته اند و اگر بعد ها به هر دلیلی واحد ۱۰ بخواهد جابجا شود و به پورت شماره ۶ وصل شود آن موقع خطوط کل واحد ها بهم می خورد و باعث ایجاد قطعی و خرابی تلفن واحدهای دیگر می شود. دلیل دیگر برای اینکه کابل واحدها مستقیم به خطوط تلفن وصل نشود امکان ارائه سرویس توسط شرکت های اینترنتی است. بعضی شرکت های ارائه دهنده اینترنت ADSL دستگاه مرکزی خودشان را در داخل مجتمع و کنار باکس مخابراتی قرار می دهند تا بتوانند از این طریق اینترنت پر سرعت را در اختیار کاربران قرار دهند در این صورت امکان ارائه سرویس وجود ندارد و مجتمع باید کل ترمینال مخابراتی خودش را اصلاح کند که برای مجتمع هزینه بر خواهد بود. پس در صورت استفاده نکردن از سیم رانژه نتیجه کار به این صورت در می آید.

جعبه تقسیم تلفن کروز

راه حل این مشکل، بستن ترمینال ها و سربندی کابل ها به صورت MDF ای خواهد بود در این روش دو دسته ترمینال را کنار هم در نظر می گیریم. یکی جهت اتصال خط های ورودی که خطوط مخابرات به ترتیب رنگ بندی مخابراتی از بالا بر روی تک تک شانه کروزها و پورت های آن قیچی می شوند و خطوط تلفن داخلی مجتمع بر روی ترمینال های کناری به ترتیب روی هر شانه و پورت های آن از بالا  قیچی می خورد و در نهایت ارتباط بین خطوط ورودی مخابرات و خطوط داخلی مجتمع با استفاده از سیم رانژه و از قسمت پایین هر دو دسته ترمینال برقرار می شود در این روش در صورت جابجایی هر خط، تنها سیم رانژه مربوط به همان واحد جابجا می شود. و نیازی به جابجایی سیم اصلی نیست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://amoozesh-bargh.ir/?p=7242
اشتراک گذاری:
مهندس سعادت پور
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

109 نظر در مورد روش صحیح سیمکشی تلفن و استفاده از ترمینال کروز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام خسته نباشید
    خط خونه ما که اینترنت ا ی دی اس ال داریم دوهفته هس بعد از رفع مشکل خط همسایمون که خطشون بوق نداشت دچار افت شدید سرعت و نویز شده کابل جدید ۰۶ هم گرفتم و کابلها رو هم از ترمینال تا داخل کلا جدید کردم ولی باز همونه ولی باز تغییری نکرد اونیکی خطمون هم بوقش قط شد مخابرات هم جوابی پیگیری نمیشه .سوال من اینه بنظرتون مشکل از کجاست داخل ترمینال هم کابل هارو مستقیم کردم در ظمن کابلهایی ک از زیر زمین تا ترمینال میومد کمی سیاه شده بود ایا میشه خط رو روی کابل دیگه انداخت که خوردگی نداره؟؟ممنون

    ۴

    1. سلام آقا سعید، یک گوشی تلفن رو ببرید دم درب حیاط و مستقیم به کابل های مخابرات وصل کنید، قبلش سیم هایی که بهش وصله و میره داخل منزل رو از اون کابل قطع کنید، اگر اونجا هم مشکل برقرار بود، خودتون رو اذیت نکنید و دنبال مشکل نگردین، چون فقط خود مخابرات می تونه مشکل رو حل کنه.

      ۶

      1. ممنون از پاسختون. کاری ک گفتید رو انجام دادم همچنان مشکل داره .مخابرات هم مشکل رو برطرف نمیکنه و میگه مشکل از زیر زمینه

        ۶

        1. سلام، خواهش می کنم، اگر گوشی تلفن رو بردید و مستقیم زدید به سیم های مخابرات و اونجا هم مشکل برقرار بود، در اینصورت هیچ کاری از دستتون بر نمیاد، اونقدر تماس بگیرید با اداره مخابرات تا بیان درست کنن.

          ۳

  2. سلام کابل تلفن ما مسی قدیمی هست وقتی اون رو با کابل تلفن خونه اتصال میدم چون پوششی روش نداره بعد چن روز سیاه میشه خراب میشه باعث نویز شدید رو نت میشه به نظر شما محل اتصال رو چطوری پوشش بزارم که نویز نداشته باشه؟

    ۶

  3. سلام
    اینترنت ثابت ما قطعی و وصلی پی در پی داره و هر پنج دقیقه قطع میشه ولی تلفن مشکلی نداره نه قطع میشه نه نویز داره به مخابرات هم زنگ زدم دو هفتس رسیدگی نمیکنن میشه راهنمایی کنین مشکل از کجاس؟

    ۵

    1. سلام جناب موسوی، زنگ بزنید به همون شرکتی که اینترنت تون رو ازش خرید کردید و بگین خط شما رو چک کنن. اونها روی سیستم هاشون برنامه ای دارن که نشون میده علت این قطعی ها چی بوده.

      ۵

  4. عرض سلام جناب مهندس مرادی
    وقت شما بخیر
    بنده دو خط تلفن دارم که هر دو سرویس ADSL دارن و بعضی اوقات لازم دارم که بین خطوط سوویچ کنم و برای این کار باید از داخل حیاط سیم های دو خط تلفن رو که داخل ترمینال هستن با هم جابجا کنم! میخواستم بدونم راهی هست که هربار لازم نباشه پیچ های ترمینال رو باز بسته و سیم هارو جابجا کنم؟ مثلا نوع خاصی ترمینال، سوییچر یا …؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
    با سپاس

    ۶

    1. سلام آقا شهروز، بله اینکار به راحتی توسط یک کلید تبدیل دو مسیره امکان پذیره. مقاله حالت زمستان و تابستان پنکه سقفی رو بخونید، مهندس کفایتی داخل این مقاله در موردش توضیح داده.

      ۷

  5. سلام، ترمینال مخابراتی داخل کوچه ما رو دزدیدن و الان کلی سیم به هم ریخته اونجا هست. مخابرات هم رفتم میگن ۱۸۷۰ نفر برای سرقت داخل صف هستن و حالا حالاها نوبت به ما نمیرسه. ممنون میشم راهنمایی کنید چطور مابین اون همه سیم خط منزل رو پیدا کنم

    ۴

    1. سلام آقا صابر، خود اداره مخابرات باید مشخص کنه که کدوم زوج سیم ها برای شماست، چون دستکاری کردن اون باکس خلاف مقررات هست.

      ۵

  6. سلام مهندس
    من خیلی ب اینترنت نیاز دارم و هیچ تابلو تلفنی نزدیک ما نیست نزدیک ترین تابلو تا خونه ما حداقل ۱۰۰متر هستش من اگه سیم کشی کنم و بینش ترمینال یا یک تقویت کننده ای چیزی بزارم استاندارد میشه و مشکلی تو ضعیفی نت داره و میتونم استفاده کنم

    ۷

    1. سلام حسین جان، اگر خودتون می خواید هزینه کابل ها رو بدین، مراجعه کنید به اداره مخابرات و با اونها هماهنگ کنید، قطعاً قبول میکنن که خودشون بیان و بصورت استاندارد براتون نصبش کنن.
      ولی باید حدوداً ۴ میلیون هزینه کنید، چرا از اینترنت های ۴G یا LTE استفاده نمی کنید، اینها که سرعتشون از اینترنت سیمی بهتر هست.

      ۵

  7. باسلام خدمت شما
    بنده برقکارساختمانم و میخوام تلفن یک مجتمع ۲۸واحدی را راه اندازی کنم حالا نمیدونم چجوری باید ترمینال کروز و تابلو تلفن را نصب کنم دنبال یک فیلم آموزشی میگردم شما می‌توانید کمکم کنید و آیفون صوتی با اکسپندر برای همین مجتمع

    ۷

    1. سلام، اگر از سیم های نمره ۰.۶ استفاده کرده باشید، اینکار شما تاثیر چندانی نداره، ولی اگر سیم های شما نازک تر باشن بله می تونه تاثیر مثبتی روی سرعت اینترنت شما داشته باشه.

      ۴

  8. سلام ازجعبه مخابرات یه سیم مشگی رنگ خشک داخل حیاط کشیدن خیلی قدیمیه ایا مشگل ازهمان سیم تلفن هست مودم وصل نمیشه

    ۶

    1. سلام. گوشی تلفن رو ببرید نزدیک اون کابل مشکی رنگ و بقیه سیم ها رو ازش جدا کنید و مستقیم تلفن رو به اون کابل مشکی بزنید، اگر اونجا بوق داشتید و تلفن بدون مشکل کار میکرد یعنی مشکل از اون سیم مخابرات نیست.

      ۶

  9. سلام اگه برای وصل کردن تلفن در خطوط فیبر نوری مستقیم از tel1 مودم به تلفن وصل بشه از حجم اینترنت مصرف میکنه یا نه من دو روزی میشه اینترنت فیبر نوری وصل کردم تو هشت ساعت اول هشت گیگ مصرف کرده و مطمئنم گوشیم تو حالت دانلود خودکار نیست و فقط پیام های تلگراممو باهاش چک گرئم

    ۶

    1. با سلام
      حجم بالایی مصرف شده
      مودم تون رو کنترل کنید ببینید هک نشده باشه که بقیه افراد هم ازش استفاده کنند ، واسه امنیت بیشتر توصیه میکنم آدرس مودم رو مخفی کنید بطوریکه با اسکن وایفای توسط یه گوشی آدرسش پیدا نشه و فقط اسمش رو که وارد کنند بشه پیداش کرد

      ۶

  10. سلام، چطور از بین تعداد زیاد سیم های ورودی به واحدها سیم مربوط به واحد خودمون رو پیدا کنیم و اون رو به کابل ورودی از طرف مخابرات متصل کنیم ؟

    ۵

    1. سلام، راه های مختلفی داره و شرایط هر جایی با جاهای بقیه فرق داره بهتره از یه متخصص این کار کمک بگیرید به طور کلی باید اولین پریز تلفن ورودی داخل منزل را باید باز کنید و زوج سیم وردی رو اتصال کوتاه کنید بعد برید از کنار باکس مخابراتی ورودی مولتی متر رو روی حالت بیزر قرار دهید و روی تک تک سیم هایی که از داخل واحد ها آمده قرار دهید هرکدوم که بوق بیزر به صدا درآمد سیم داخل واحد شماست برای این کار باید ۲ نفر باشید و سیمی که از داخل منزل اتصال کوتاه کردید را چند بار باز و بسته کنید که مطمعن باشید سیمی که بوق دارد متعلق به واحد شماست.

      ۷

  11. سلام ، وقت بخیر
    جناب مهندس سیم کشی داخلی منزل ما بسیار بی کیفیت و نامناسب شده برای استفاده از اینترنت ADSL برای همین بنده میخواستم برای اینترنت سیم کشی جداگانه بکشم. کابل تلفنی که از مخابرات وارد منزل ما شده ، یک کابل مشکی رنگه که داخلش ۴ رشته سیم مسی هست. میخواستم بدونم هر یک جفت از این رسانه سیم ها با هم کاربرد یکسانی دارند و هر دو برابر خط تلفن منزل ما هستند یا خیر؟! رنگ رشته سیم ها ۲ عدد سفید ، ۱ عدد آبی و ۱ عدد طلایی هست. الان ما برای خط تلفن و اینترنت از رنگ آبی و سفید داریم استفاده میکنیم. میخواستم ببینم میشه مثلاً رنگ سفید و آبی مختص تلفن باشه و اون جفت دیگه یعنی رنگ سفید و طلایی رو مختص اینترنت قرار بدم.

    ۶

    1. سلام، نه امکانش نیست اساسا اینترنت adsl توی مرکز مخابرات از یه دستگاه جدا میاد و بوق تلفن هم از سوییچ. اینها یه جایی با هم ادغام میشن و از مرکز مخابرات تا منزل مشترک فقط روی یک زوج سیم ارسال میشه حالا مامور مخابرات به هر دلیلی اون تیکه کابل باکس مخابرات دم در حیاط تا داخل منزل رو دوبل گرفته نمیشه از هر زوج جدا استفاده کنید مگر اینکه دستگاه اینترنت مرکزی داخل خود مجتمع نصب شده باشه.

      ۷

  12. سلام مهندس وقت بخیر.
    بنده مشکل شدید نویز روی خط دارم امروز پشتیبان فنی adsl اومد چک کرد نویز خیلی وحشتناک بود گفت به خرابی مخابرات اطلاع بده و وقتی اومدن بهشون بگو مرکزی رو واست تعویض کنه جعبه ی دم در یه همچین چیزی! من درست متوجه نشدم مرکزی چیه ؟

    ۴

    1. سلام. نمیدونم دقیقا، احتمال خیلی زیاد مربوط به همون جعبه تقسیم تلفن دم درب ساختمون میشه حالا منظور از مرکزی رو نمیدونم چیه.
      همون مسئولین مخابرات که اومدن به خودشون بگین اونا ۱۰۰ درصد میدونن.

      ۲

      1. سلام، یک گوشی تلفن رو بردارید بروید دم درب حیاط و مستقیم به سیم های تلفن مخابرات وصلش کنید، قبلش سیم های دیگه رو ازش جدا کنید. اگر اونجا هم همین مشکل وجود داشت با مخابرات منطقه تون تماس بگیرید.

        ۶

  13. سلام
    چطور از بین تعداد زیاد سیم های ورودی به واحدها سیم مربوط به واحد خودمون رو پیدا کنیم و اون رو به کابل ورودی از طرف مخابرات متصل کنیم ؟

    ۴

  14. سلام و خسته نباشید به مهندس عزیز.
    مهندس بنده چند روز پیش از مخابرات خط تلفن ثابت خریداری کردم و چند روزی گذشت و یکی از کارکنان مخابرات برای وصل کردن خط تلفن اومدن ولی متأسفانه جعبه پر بود و جای خالی نداشت و گفتن که زود میان درستش میکنن ولی متأسفانه الان دو هفته گذشته و هیچ خبری نیست جناب مهندس ازتون خواهش میکنم راهی برای حال این مشکل نیست لطفا پاسخ بدید ممنون.

    ۶

  15. سلام ،برای تست داخل شانه کروز(کروز) از چه وسیله ای استفاده میشه، اسم و عکس وسیله رو لطف کنید بفرستید ممنون میشم،سپاس از مطالب مفید سایت

    ۱

    1. سلام. منظور از تست داخل شانه کروز رو نمیفهمم. ولی یه سری فیوز های مخابراتی هستن که داخل شانه کروز قرار میگیرن برای حفاظت از تجهیزات تا هنگامی که مشترک اشتباهی برق ۲۲۰ ولت رو به خط مخابرات وصل میکنه، مشکلی ایجاد نشه . ولی مخابراتی ها برای تست مشترکین مدارات و قطعات داخلی این فیوز ها رو درمیارن و یه زوج سیم بهش وصل میکنن که بتونن این فیوز ها رو راحت داخل شانه کروز وصل کنن و با سیم های جدیدی که به فیوز لحیم کردن راحت به گوشی وصل کنن و شماره گیری کنن.

      ۷

  16. سلام وقت بخیر برای سیم کشی مستقیم از ترمینال باکس سیم رانژه مناسبه برای اینترنت؟و با توجه به دو سیم بودن امکان کلیپس شدن داره؟

    ۵۱

  17. سلام
    زمانی که تست کروز موجود نیست آیا میتوان از سوکت معمولی که دو سیم به آن وصل شده برای تست بوق ‍‍‍‍‍استفاده کرد؟

    ۴۹

      1. سلام و خدا قوت. من از این پست پیچی که جلوی خونه هست ، تا داخل خونه حدود ۲۰ متر کابل دو زوج استفاده کردم. چون میخواستم که خط تلفن دیگه توی دیوار ها نره و نویز کمتر بشه. سوالی که دارم اینه که این ۲۰ متر آیا استاندارده؟
        یا باید مثلا از پست توی کوچه تا داخل خونه ۱۰ متر بیشتر فاصله نباشه؟
        تشکر‌.

        ۷

  18. سلام مهندس من سیم دوزوجی گرفتم این سیمی که وسطش هسته و لخته مال چی هسته و به چه دردی میخوره؟؟
    ایا داخل کم کردن نویز ربط داره؟؟ و به کجا وصل کنم؟؟؟

    ۶۱

شروع گفتگو در واتساپ
1
آیا نیاز به کمک دارید؟ چت واتساپ
خانم داوودی آنلاین است.
سلام. داوودی هستم، مدیر فروش
هر سوالی که در مورد نحوه خرید کتاب ها و دوره های آموزشی دارید، بنده درخدمتم.
شماره واتساپ: 09194053853